پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- چند موقعیت مختلف را در نظر بگیرید، به طور مثال کلی برای پروژه درسی یا کاری تان زحمت کشیده اید و حالا فرصت کمی برای ارائه آن به استادگرامی یا رئیس دارید و ایشان هم بدون توجه به زحمت شما، فقط نقد می کند و اجازه دفاع هم به شما نمی دهد. اما موقعیتی دیگر، عجله دارید، کلی گاز داده اید و می خواهید تا چراغ سبز است چهارراه را رد کنید اما خودروی جلویی آنقدر آهسته می رود که انگار به جای خیابان روی مغز شما در حال رانندگی است! وقتی دیگر کلی از کار و زندگی تان زده اید تا همزمان با یک مسابقه ورزشی خودتان را به منزل یا ورزشگاه برسانید، اما انگار ورزشکار تیم مورد علاقه شما عین خیالش هم نیست که هوادار چقدر حرص و جوش می خورد، خیلی راحت و بدون استرس بازی می کند، گاف می دهد و با کمک داور گرامی دست به دست هم می دهند تا تیم مورد علاقه شما نتیجه نگیرد، شاید هم در پیج کسی هستید که از خودش یا رفتارش یا محتوای تصویر و پستش خوش تان نمی آید. 

در هر یک از این موقعیت ها اولین راه حلی که در ظاهر به شما کمک می کند کمی تخلیه شوید و اعصاب تان راحت شود توهین کردن علنی یا غیر علنی به طرف مقابل است. چه توی رویش بگویید، چه در دل تان، چه در جمع رفقا ماجرا را تعریف کنید و چند توهین هم ضمیمه اش کنید، خلاصه توهین شده راه حل اول و آخر خیلی از ما برای برون رفت از یک فشار روانی. 

لطفا توهین نکنید (1)

اما یک پویش اینستاگرامی راه اندازی شده است که به شما کمک می کند با دانستن دلایل مختلف و کمک جمع از این رفتار که به روح خودتان، طرف مقابل تان و کل جامعه لطمه می زند دوری کنید. ماجرا از باخت تیم ملی والیبال شروع شد و واکنش یک سری از هواداران این رشته در پیج والیبالیست ها، بعد علیرام نورایی هنرپیشه سینما و تلویزیون که از حامیان تیم ملی والیبال بود و بیشتر بازی ها را در استادیوم دنبال می کرد پستی در اینستاگرامش منتشر کرد و از مردم خواست به والیبالی ها توهین نکنند، روز بعد هم کشف کرد که هشتگ توهین نکنید برای اولین بار توسط خودش استفاده شده، برای همین کم کم کمپینی را راه اندازی کرد در این باره. در پست های بعدی اش هم نوشت که چرا ما حتی برای تعریف و تمجید از دیگران هم لب به توهین و فحاشی باز می کنیم. در پست های مختلف از آسیب های فردی و اجتماعی توهین گفت و حتی گاهی ماده و قانون هم معرفی کرد تا این که اولین چالش این کمپین را هم طراحی کرد یعنی «یک روز بدون توهین». 

خودش هم به عنوان اولین نفر این چالش را عملیاتی کرد و البته اعتراف کرد کار سختی هم بوده. البته شاید برگزار نشدن مسابقه فوتبال یا والیبال در عملی شدن این چالش نورایی تاثیر گذار بوده! خلاصه این که حالا هر یک از ما می توانیم با استفاده از هشتگ های مربوط، به این کمپین و چالشش بپیوندیم، از تجربه های مان بگوییم، تمرین کنیم توهین نکنیم، از مراقبت های اجتماعی و کمک جمع برای ترک این عادت استفاده کنیم، با دلیل به دیگران کمک کنیم این رفتار را ترک کنند و... برای بهتر انجام دادن و پیوستن به این کمپین دانستن چند نکته درباره علل توهین کردن ها هم خالی از لطف نیست تا زمینه ها و ریشه های این رفتار زشت را کشف و خنثی کنیم. 

لطفا توهین نکنید (2)

به طور مثال خیلی وقت ها ما توهین می کنیم اما هدف مان شوخی است، پس فکر می کنیم که توهین نکرده ایم، در حالی که عملاً قبح توهین و استفاده از الفاظ بد برای مان شکسته و دفعه بعد در موقعیتی جدی هم از آن عبارات ناشایست استفاده می کنیم. خیلی وقت ها هم حوصله نداریم دلیل منطقی برای اتفاق ها بیابیم، به این فکر نمی کنیم شاید واقعیت فنی تیم مورد علاقه ما همین قدر باشد، شاید واقعاً استاد یا رئیس حق دارد از کار ما ایراد بگیرد، هم دلیل منطقی را پیدا نمی کنیم هم دلیل منطقی نمی آوریم و راحت توهین می کنیم. گاهی حس حسادت داریم، از این که به حق مان نرسیده ایم و دیگران امکانی دارند که ما نداریم رنجیده ایم، گاهی می خواهیم خودمان را قدرتمند و بیشتر از آن چه هستیم نشان دهیم چون اعتماد به نفس نداریم. گاهی چون توسط دیگران تحقیر شدیم و از یکسری آدم ها توهین شنیده ایم و توان برخورد با آن ها را نداشتیم ناراحتی مان را با توهین به دیگران نشان می دهیم. یک وقت هایی دنبال مقابله به مثل هستیم و... راستی خداوند در سوره انعام آیه 108 می فرماید: «ولا تسبُواْ الَذِینَ یَدعونَ مِن دُونِ الله فیسُبُواْ اللّهَ عدْوا بِغَیر عِلم کذَلک زَینَا لِکُل أُمَة عملهمْ ثُم إِلى ربِهِم مّرجِعهم فینبِئهم بما کانُوا یعملون» یعنی: و آن هایى را که جز خدا مى‏ خوانند دشنام مدهید که آنان از روى دشمنى [و] نادانى، خدا را دشنام خواهند داد. این گونه براى هر امتى کردارشان را آراستیم. آن گاه بازگشت آنان به سوى پروردگارشان خواهد بود، و ایشان را از آنچه انجام مى ‏دادند آگاه خواهد ساخت.

این آیه ما انسان ها را از سب و فحش دادن حتی به کسانی که از نظر عقیده و دین با ما هیچ اشتراکی ندارند منع کرده، چه رسد به برادران دینی و ...