پايگاه خبري تحليلي «پارس»- یه مطالعه کوچیک و در عین حال قابل توجه نشون داد که پزشک هایی که ناخواسته به بیمارشون میگن که حرف هاشون رو درک نمیکنن، میتونن علائم بیماری رو بدتر کنن.

اگه بیمار از طرف پزشک درک نشه، خشم و پریشانی در بیمار بوجود میاد و این مسئله روی شرایط فیزیولوژیکی فرد تاثیر گذاشته و در نتیجه بیماری بدتر میشه.

نویسنده این تحقیق “مدی گرویله هریس” (از دانشگاه در بریتانیا) میگه: اگه بیمار فکر کنه که پزشکش حرفهاشو باور نداره و درک نمیکنه، هم به احساسات و هم به جسمش صدمه وارد میشه. این امر به بدتر شدن بیماری منجر شده و در نهایت به بیماری به نام nocebo منجر میشه.

بیماران به خاطر فرهنگی که باهاش بزرگ شدن و تجربیات قبلیشون، اعتقادات و انتظارات خاصی درباره مراقبت های پزشکی دارن.


این انتظارات مسلما روی نتیجه تاثیر میذارن، اما بهبود ارتباط پزشک با بیمار ممکنه تغییر قابل توجهی در بیمار به وجود بیاره.

برای انجام این تحقیق، تیم تحقیقاتی مشاوره پزشکی رو ضبط و آنالیز کردن که در کلینیک مدیریت درد روی پنج زنی که درد مزمن گسترده داشتن انجام شده بود.

در طول مصاحبه های بعدی، بیماران گفتن توسط ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی نادیده گرفته شدن و حرفهاشون رو باور نکردن، اونا صحبت های بیماران رو در نظر نگرفته یا بینش مشخصی به شرایط اونا داشتن.

بیماران اظهار کردن که بعد از مشاوره احساس ناامیدی و خشم داشتن و دلشون میخواسته که بهشون حق بدن، و دیگه دوست نداشتن از اون دکتر خاص یا درمان استفاده کنن.

حرفی مثل “برای دردی که دارین هیچ دلیل جسمی وجود نداره” میتونه باعث اطمینان دادن بشه اما گاهی میتونه به عنوان نادیده گرفتن یا دروغ پنداشتن صحبت بیمار هم تلقی بشه.

“پل دیئپ” (از دانشگاه اکستر) میگه: باید تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام بشه، و باید به پزشکان آموزش بدن تا ارتباط موثرتری با بیماران داشته باشن.