به گزارش پايگاه خبري تحليلي «پارس»، وحید دامن‌افشان نوشت:یکی از مسائلی که همیشه باعث تأسف است، این است که کاربران قبل از اینکه سواد و اطلاعات لازم برای استفاده از اینترنت، سرویس‌های مختلف آن، گوشی‌های موبایل و  به طور کلی گجت‌ها را داشته باشند، شروع به استفاده از آن‌ها می‌کنند. بدون شک بعضی وقت‌ها این ناآگاهی باعث به خطر افتادن امنیت‌شان در فضای مجازی می‌شود که بارها و بارها در مورد آن و راه‌های مقابله با آن شنیده‌ایم.  اما چیزی که در این نوشته می‌خواهم به آن بپردازم، نمایان شدن دروغگویی در این فضا است که به دلیل همین ناآگاهی با چند کلیک و یا تپ به آسانی نمایان می‌شود. در ادامه ماجرای را تعریف می‌کنم تا ببینید دروغگویی در فضای مجازی چقدر آسان رو می‌شود.

چند وقت پیش از یکی از دوستان دانشگاهی‌ام که به تازگی کار با اپلیکیشن پیام‌رسان وایبر را شروع کرده بود، خواستم فایلی را برایم بفرستد. ایشان به بهانه اینکه الان منزل نیستم و در تهران هستم، فرستادن فایل را به چند روز دیگر موکول کردند؛ اما وقتی روی آیکن لوکیشین کنار پیغام ایشان در وایبر تپ کردم، دیدم که ایشان در آن لحظه در کرمانشاه و منزل خودشان هستند.

توضیح: بیشتر گوشی‌های هوشمند دارای سیستم GPS هستند که به کاربران اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی مثل وایبر این امکان را می‌دهند که موقعیت جغرافیایی خود را با دوستان‌شان به اشتراک بگذارند. گاهی کاربران متوجه روشن بودن سرویس لوکیشن وایبرشان نمی‌شوند و لذا بدون اینکه متوجه باشند، موقعیت مکانی خود را لو می‌دهند.