منابع مالی بانک‌ها فریز شده است وگرنه ورشکسته نیستند

گروه اقتصادی- محمدرضا پورابراهیمی در گفت‌وگو با افکارنیوز در پاسخ به این پرسش که آیا بانک‌های ایرانی را ورشکسته می‌دانید؟ اظهار داشت: خیر، اطلاق اصطلاح ورشکستگی به بانک‌های ایران چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی، درست نیست.

وی با بیان این‌که در حال حاضر بخش عمده‌ای از منابع بانک‌ها فریز شده است، افزود: بانک‌های ایرانی دارایی دارند، اما این دارایی‌ها جنبه نقدشوندگی ندارند تا بانک‌ها بتوانند با وارد کردن آن‌ها به بازار پول کشور، به تامین نیاز بنگاه‌های تولیدی بپردازند و به تولیدکنندگان و کارآفرینان تسهیلات بدهند.

عضو شورای پول و اعتبار تصریح کرد: من بانک‌های ایرانی را ورشکسته نمی‌دانم و فکر می‌کنم باید در بررسی ورشکسته بودن بانک‌ها، به شکل و چگونگی منابع و دارایی‌های آنها توجه کنیم.

پورابراهیمی در عین حال متذکر شد: نظارت بانک مرکزی باعث می‌شود اثرگذاری بانک‌ها در آشفتگی بازار به کمترین حد برسد و وقتی این نظارت کمرنگ شود، به میزان عملی که بانک‌ها در بازار دارند، آشفتگی ایجاد خواهد شد.

وی عنوان کرد: بانک‌ها در حال حاضر با تشکیل هولدینگ سرمایه‌گذاری وارد بخش‌های مسکن شده‌اند و شرکت‌های مختلفی دارند.

عضو شورای پول و اعتبار ادامه داد: مشکل دیگر که به نظارت بانک مرکزی برمی‌گردد، تشکیل بازار غیرمتشکل پولی یا همان موسسات پولی و مالی غیرمجاز است که بیش از هر چیز باعث آشفتگی در نظام بانکی و بازار پولی کشور شده است.