به گزارش پارس به نقل از تندرستی، بحث داغ چاقی، ابعاد مختلفی دارد که خوشبختانه این روزها بعد سلامت آن به اندازه وجه زیبایی اش مورد توجه قرار گرفته است. سبک زندگی ماشینی امروز، کم تحرکی و عوامل محیطی مثل استفاده نادرست از غذاها همه باعث انباشته شدن بیش از حد چربی در زیر پوست می شود. رفته رفته تجمع چربی های متمرکز زیر پوست فرم و شکم بدن را تحت الشعاع قرار می دهد و زنگ هشدار چاقی را به صدا در می آورد. دانش و اطلاعات کافی درباره بدن مان، این امکان را به ما می دهد که با بدن مان درست رفتار کنیم و انتظار درست و بجایی از، آن داشته باشیم. راستی می دانید چاقی چند نوع دارد؟


چاقی مدل سیبی


آدم هایی با اندام سیبی شکل، بدنی با ظاهری قوی دارند؛ اسکلتی با شانه های پهن، قفسه سینه پهن و اندام عضلانی. گردن، قفسه سینه و باسن آنها نسبتاً تنومند و لگن شان کوچک است؛ فرم ظاهری بدن سیبی شکل ها خالی از منحنی های معمول بدن است و گودی کمر چندانی در آنها دیده نمی شود و باسنی تخت دارند. همان طور که از ظاهرشان می توان حدس زد خانم های این دسته بندی، بدنی مردانه و قدرتمند دارند. آنها در ورزش هایی مثل شنا، بدنسازی، دوومیدانی که قدرت بدنی بالایی می طلبد موفق ترند. آنها شاید در نگاه اول شبیه برادران و پدران شان به نظر بیایند اما از نظر سلامت بدنی می درخشند. استخوان دست و پای آنها بزرگ است و از توده عضلانی بیشتری نسبت به زنان دیگر برخوردارند تا بافت چربی، مگر اینکه به اضافه وزن برسند. اگر با اضافه وزن مواجه شوند، این اضافه وزن در بالاتنه آنها خانه می کند. زنان صاحب بدن سیبی شکل ممکن است با مشکلات پوستی از قبیل رویش موی زائد مردانه در صورت و بدن، آکنه و ریزش مو با الگوی مردانه مواجه شوند که اینها همه به دلیل سطح بالای ترشح هورمون مردانه در آنهاست. این افراد باید در مصرف چربی های اشباع و نمک در غذای خود دقت بیشتری داشته باشند.

نکته: خوراک هایی که این افراد باید از آن پرهیز کنند فرآورده های لبنی پرچرب، پنیر، کره، خامه، بستنی، شکلات، غذاهای سرخ شده و گوشت های چرب است.

راه حل:


مهمترین چالش بدن های آنها درگیری با هوس و اشتهای به خوردن و خواب بی قرار است. سوخت و ساز بدن آنها به مرور زمان دچار اشکال شده است و به طور کلی عملکرد هورمون هایشان متعادل نیست. بهترین راه برای بالا بردن سطح انرژی اطمینان از این است که بدن نیازهای غذایی اش را دریافت می کند و ولع گرسنگی ندارد.

افراد با بدن سیبی شکل تمایل چندانی به پرخوری و زیاده روی در خوردن غذا ندارند اما به دلیل عدم تعادل در فعالیت های غدد تخمدان، کبد و تیروئید دچار اضافه وزن می شوند و در وزن کم کردن هم به مشکل بر می خورند. خواب ناکافی همراه با افکار مزاحم ثابت یا استرس، فرد را در شرایط بدی قرار می دهد؛ نه تنها سطح انرژی بدن با شیب تندی پایین می آید، بلکه چربی های سمی به صورت بافت اسفنجی زیر پوست ذخیره می شود. راه حل پیشنهادی، سم زدایی و بازگرداندن سلامت به غدد فوق کلیوی و ایجاد شرایط سلامت پایدار است.

راه حل این مسئله مصرف آب زیاد، تحرک ملایم، مثل نیم ساعت پیاده روی در روز، مصرف غذاهای سالم و کم چرب است. آرامش و دوری از فضای استرس و اضطراب به این افراد توصیه می شود.

چاقی مدل گلابی


بدن های گلابی شکل، بدن هایی هستند که عمده توده چاقی و اضافه وزن در نیمه پایینی بدن تجمع پیدا کرده اند. بیشتر وزن در ناحیه ران ها و باسن دیده می شود. همان طور که از نام این دسته بندی پیداست، اختلاف اندازه بین بالا و پایین تنه بسیار زیاد قابل رویت است.

استخوان های دست و پا حالتی کاملاً زنانه دارند؛ مچ دست و مچ پا باریک و لاغر است و حتی اگر چاقی و اضافه وزنی رخ دهد ساعد و ساق همچنان باریک تر از عموم اندام است. چربی نیز در ناحیه ران، باسن، سینه و شکم شروع به انباشته شدن می کند.

با میوه ها جشن بگیرید. استفاده ز یاد از میوه هایی با فیبر بالا و سبزیجات همراه با مصرف پروتئین در کنار آنها احساس سیری ایجاد می کند و کمک می کند ولع و اشتهای بی اندازه به خوردن تا حد زیادی کنترل شود. یادتان باشد که پروتئین در هر وعده غذایی باید جایی داشته باشد تا تعادل هورمون انسولین و گلیکوژن را بهبود ببخشد و سطح قند خون را در حد طبیعی متعادل نگه دارد.

نکته: افراد با چاقی گلابی شکل تمایل زیادی به خوردن مواد حاوی ترکیبات قند و چربی دارند. ترکیب قند و چربی در یک ماده غذایی حساسیت بدن را برای ترشح استروژن بالا می برد و چاقی را به دنبال می آورد. در ضمن احتمال به وجود آمدن سلولیت در ران ها، باسن و کنار پاها را افزایش می دهد.

راه حل:


این بدن ها از ورزش سود می برند و در کنار آن باید سمومی را که باعث کند شدن سوخت و ساز چربی طبیعی در بدن می شوند از بین برد. اگر فرم بدن تان برایتان آزاردهنده است ورزش از نان شب برایتان واجب تر است و هیچ چیز جای آن را نمی گیرد. علاوه بر تغییر سبک زندگی آرام تان به زندگی پرتحرک، حداقل سه روز در هفته به طور ویژه ورزش کنید. پیاده روی های طولانی، کوهنوردی، استفاده از دوچرخه های ثابت و متحرک و تردمیل برایتان خیلی مفید است چون بیش از هر قسمتی روی پایین تنه شما تمرکز می کند.

چاقی مدل پرتقالی


بدن های پرتقالی یا لنفاوی، با دست و پاهایی پف کرده از بقیه متمایز می شوند. مچ دست ها و پاها پف آلود و ضخیم، شانه ها، سینه و قفسه سینه کوچک یا متوسط هستند. شکم نسبت به تنه کمی جلوتر قرار دارد. استخوان های اسکلت و ماهیچه ها به اندازه عادی هستند و از ظاهر آنها قابل تشخیص نیست که توسط توده ای از چربی و مایعات زیر پوستی پوشیده شده اند. به دلیل میزان سوخت و ساز بسیار پایین و همچنین وجود یک سیستم ناکارآمد لنفاوی، افزایش وزن بسیار سریع رخ می دهد. ویژگی حبس مایعات باعث می شود زنان پرتقالی شکل چاق تر از آنچه هستند به نظر بیایند.

نکته: در این نوع بدن، سلولیت با ذخیره چربی متورم همراه با مایعات لنفاوی شایع است که باید از خوردن لبنیات و گندم اجتناب شود.

راه حل:


اول باید سموم را از بدن تان حذف کنید تا به سلامت برسید. سپس می توانید در برنامه ای طولانی به کاهش وزن برسید. نوشیدن هشت لیوان آب در روز معجزه می کند. دریافت این حجم از آب باعث می شود سوخت و ساز در بدن به درستی انجام شده و دفع سموم به راحتی امکان پذیر شود. ورزش های پرتحرک اما نه خیلی فشرده. مثل زومبابه سوزاندن چربی های ذخیره شده بسیار کمک می کند.

چاقی مدل موزی


بدن های تیروئیدی یا موزی شکل اندامی باریک و بلند و دست ها و پاهایی بلند و کشیده دارند. این افراد صورتی لاغر و استخوانی دارند. قفسه سینه این افراد کوچک است. استخوان بندی ریز یا متوسطی دارند و عضلات شان را لایه نازکی از چربی زیر پوستی پوشانده که به محض پیدا کردن اضافه وزن، اولین ناحیه ای که مورد حمله چربی ها واقع می شود ران ها و اطراف باسن است ولی بالاتنه لاغر می ماند.

نکته: به دلیل سرعت سوخت و ساز بالایی که دارند، این افراد مجازند هر چیزی را به هر مقداری بخورند و نگران افزایش یا کاهش وزن نباشند اما اگر اضافه وزن رخ دهد، تجمع چربی روی باسن و پشت ران است. احتمال سلولیت خیلی کم است.

راه حل:


راه حل؟ شوخی می کنید! شما کلاً حالش را ببرید. هر چه می خواهید بخورید. هر چه می خواهید استراحت کنید. اما سبک زندگی سالمی انتخاب کنید که دچار اضافه وزن نشوید. به خاطر داشته باشید ورزش کردن فقط به خاطر کم کردن اضافه وزن نیست؛ برای سلامتی همه حتی آدم های لاغر هم واجب است.

کی چاق تره؟


پژوهش های زیادی نشان می دهند که توزیع چربی در بدن همه افراد و جنسیت ها یکسان نیست. برای مثال توزیع چربی بین گروه های قومی کاملاً متفاوت است.

چربی بدن آقایان حداقل یک درصد کمتر از چربی بدن خانم هاست. البته خیلی هم خوشحال نشوید چون بدین معنی نیست که مردان لاغرترند.

خانم های آسیایی بیشتر مستعد ابتلا به چاقی های احشایی و مرکزی بدن نسبت به خانم های اروپایی، به خصوص اروپای شرقی هستند.

خانم های مدیترانه ای بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به افزایش چربی در ران خارجی قرار دارند.

خیلی شیرین زندگی نکنید


مصرف قند را محدود کنید. هیچ چیز مثل قند باعث چاقی نمی شود. کابینت خوراکی هایتان را از شکر، شیرینی، کیک، ماست و دیگر فراورده های شیری شیرین و بستنی خالی کنید. کربوهیدرات ها را برای تامین انرژی جایگزین انتخاب کنید.

دارچین مسدود کننده طبیعی قند است. با اضافه کردن دارچین و بسته های قلیایی، سطح تعادل PHو قند خون را تنظیم کنید. این کار باعث می شود ولع بیشتر از اندازه دریافت قند شما گرفته شود.

بایدها و نبایدهای ساده کاهش وزن


در مصرف نمک سختگیر باشید. سدیم باعث سخت شدن دفع آب می شود. مصرف نمک را تا حد ممکن کم کنید.

آبرسانی به بدن را فراموش نکنید، حداقل هشت لیوان آب در روز مصرف کنید.

میوه ها را به سبزیجات ترجیح بدهید: سبزیجات نمک های معدنی بالایی دارند. میوه ها حاوی مقدار زیادی آب، ویتامین و فیبر نیز هستند.