به گزارش پارس نیوز، 

به نقل از ستاد خبری و رسانه‌ای سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، مائورو کونچاتوری، سفیر ایتالیا در ایران در دیدار با محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تقدیر از مسئولان نمایشگاه کتاب اظهار کرد: باوجود اینکه امسال به عنوان میهمان ویژه در این نمایشگاه حضور نداشتیم اما خواستیم برنامه‌ای در شأن این نمایشگاه داشته باشیم.

کونچاتوری با اشاره به مسئله اعلام نامزدی ایران برای حضور در نمایشگاه آتی تورین به عنوان مهمان ویژه گفت: لازم است ایران برای نامزدی جهت مهمان ویژه شدن در نمایشگاه کتاب تورین، پکیجی آماده کند و تصور می‌کنم ایران باید با ارایه این پکیج شرایطی را ایجاد کند که به یک سکوی قدرت دست یابد.

وی با بیان اینکه یکی از این شرایط کتاب‌هایی هستند که ایران ارائه می‌کند، تاکید کرد:  مسلما کشورهای دیگری هم هستند که می‌خواهند برای میهمانی ویژه در نمایشگاه کتاب تورین نامزد شوند بنابراین ایران رقبایی هم در راه رسیدن به هدف خود خواهد داشت.

مائورو کونچاتوری یادآور شد: ایران در کنار ارایه کتاب می‌تواند در پکیج خود از دو ابتکار عمل دیگر هم بهره جوید. برنامه‌های کشور متقاضی باید چنان باشد که برای رای‌دهندگان ترغیب کننده باشد. ابتکار عمل دوم می‌تواند نوع چیدمان جایگاه پاویونی ناشران ایرانی باشد.

سفیر ایتالیا در ایران با اشاره به اینکه پروفسور «ماسیمو برای» رئیس نمایشگاه کتاب تورین کاملاً از موفقیت ایران در نمایشگاه میلان سال ۲۰۱۵ مطلع هستند، اظهار داشت: محور حرکتی آن نمایشگاه بر حول خوراک و آشامیدنی‌ها بود و حال می‌تواند در نمایشگاه کتاب تورین بر حول محور کتاب باشد.

مائورو کونچاتوری با بیان اینکه انتقال و معرفی کتاب‌های ارزشمند می‌تواند به عنوان یک سکوی اساسی پرش برای ایران کارساز باشد، گفت: ایران می‌تواند به عنوان نمونه، یک نسخه خطی ارزشمند قرآنی را به نمایش بگذارد. همچنین ایران می‌تواند اوراقی از شاهنامه را که در موزه معاصر ایران وجود دارد و نمادی از فرهنگ و تمدن ایران است، ارایه کند.

سفیر ایتالیا در ایران یکی از نقاط ضعفی که در روابط فرهنگی دو کشور وجود دارد را عدم بازگشایی موسسه فرهنگی ایتالیا در ایران دانست و گفت: حدود یک سال است که بازگشایی این موسسه بلاتکلیف مانده است و ما تصور می‌کنیم بازگشایی آن می‌تواند سبب گسترش روابط فرهنگی ایران و ایتالیا شده و برای ایران در جهت میهمانی ویژه در نمایشگاه کتاب تورین امتیاز محسوب شود.

همچنین در این نشست محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست گفت: دوستان تخصص خوبی در زمینه آماده‌سازی پکیج یاد شده دارند و امیدواریم بتوانیم این کار را به نتیجه نهایی برسانیم.

وی یادآور شد: طبیعتاً در کنار این مسایل نکته‌ای دیگر نیز برای ایران حایز اهمیت است؛ ما وقتی در مورد درخواست‌های میهمانی ویژه سخن می‌گوییم که به آینده هم نگاهی داریم و تلاش داریم در جهت گسترش روابط با کشورها حرکت کنیم.

در ادامه این دیدار، جوادی درخصوص موسسه فرهنگی ایتالیا بیان کرد: ما از صحبت شما با وزیر ارشاد مطلع هستیم. این قضیه پیشرفت خوبی داشته و امیدواریم که نهایی شود. چراکه به عقیده ما نیز بازگشایی این موسسه می‌تواند نقطه قوتی برای آینده روابط فرهنگی ما باشد.

در این نشست امیرمسعود شهرام‌نیا، قائم‌مقام نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز در این نشست ضمن قدردانی از حضور فعالانه ایتالیا در نمایشگاه کتاب امسال گفت: ما درخصوص بحث میهمان ویژه نمایشگاه تورین، بسته‌ای را آماده خواهیم کرد. البته همکاری ما منحصر به نمایشگاه کتاب نخواهد بود.

امیرمسعود شهرام‌نیا در ادامه ضمن اشاره به نواقص مطرح شده در مورد پرونده حضور ایران به عنوان میهمان ویژه در نمایشگاه کتاب تورین گفت: بعضی از تصمیمات در این دیدارها به ما ارجاع شده و ما حتما آنها را پیگیری خواهیم کرد. ما از موضع موافق شما برای اینکه ایران میهمان ویژه نمایشگاه تورین باشد، مطلع هستیم اما می‌خواهیم این برگ برنده‌ای برای جلب موافقت دوستان مخالف باشد.

شهرام‌نیا با بیان اینکه ایران و ایتالیا در سال‌های گذشته همکاری خوبی درخصوص نمایشگاه بولونیا داشته‌اند، گفت: تصویرگران ایرانی از بهترین تصویرگران در بولونیا هستند و امسال ایران دومین کشوری بود که جوایز بولونیا را درو کرد.

وی افزود: علاقه‌مند هستیم هم در بولونیا و هم درخصوص انجمن‌های تصویرگری همکاری‌های خود را با ایتالیا گسترش دهیم ما می‌توانیم میزبان تصویرگران ایتالیایی باشیم، کما اینکه در چندسال گذشته نیز میزان آنها بوده‌ایم و همین نیاز وجود دارد که ایران تصویرگرانی را برای یادگیری فنون به ایتالیا بفرستد که لازمه‌ی آن حمایت‌های کنسولی است.

یادآوری می شود، سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «نه به کتاب نخواندن» از تاریخ ۱۲ تا ۲۲ اردیبهشت ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.


انتهای پیام/