به گزارش پارس نیوز، 

اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم در قالب شورای عالی سیاست‌گذاری و به ریاست محمدرضا عارف با اعتدال‌گرایان (حزب اعتدال و توسعه) ائتلاف و در گام دوم پیروز عرصه انتخابات شدند؛ در آن مقطع از انتخابات رئیس دولت اصلاحات با کلیدواژه «تَکرار» از فهرست امید حمایت کرد.

پس از پیروزی فهرست امید در پایتخت، نیروهای اعتدال‌گرا مسیر خود را از اصلاح‌طلبان جدا و فراکسیون مستقلین در خانه ملت اعلام موجودیت کرد. کاظم جلالی عضو فهرست امید و از نیروهای نزدیک به علی لاریجانی بر کرسی ریاست این فراکسیون تکیه زد ضمن آنکه اعتدال‌گرایان در انتخاب رئیس مجلس دهم هم‌پشت اصلاح‌طلبان را خالی و در حمایت از لاریجانی فعالیت کردند از این رو گام دوم برای جریان اصلاحات سنگین تمام شد.

کنشگران اصلاح‌طلب در بیرون و خارج از بهارستان نسبت به عبور مهره‌های حزب اعتدال و توسعه از اصلاح‌طلبان در مجلس دهم واکنش شدید نشان دادند به همین جهت اعتدال‌گرایان در انتخابات 96 ترجیح دادند فقط در انتخابات ریاست جمهوری و در حمایت از حسن روحانی فعالیت کنند بر این اساس تحرک قابل‌توجه‌ای در تهیه و تنظیم فهرست امید در انتخابات پنجمین دوره شورای شهر تهران نشان ندادند و تنها نیروی نزدیک به آن‌ها در انتخابات، محسن هاشمی رفسنجانی (رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران) بود.

اکنون که بازیگران عرصه سیاسی خود را برای آوردگاه انتخابات 98 آماده می‌کنند بار دیگر بحث ائتلاف و یا عدم ائتلاف اصلاح‌طلبان با اعتدال‌گرایان مطرح شده است، البته پیش از این محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید و رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، از عدم ائتلاف با اعتدال‌گرایان سخن و ابراز امیدواری کرده بود در انتخابات آینده مجلس اصلاح‌طلبان بدون ائتلاف، فهرست خود را ارائه دهند.

«پارس» با خبر شد، تعدادی از احزاب اصلاح‌طلب که در شورای عالی سیاست‌گذاری عضویت دارند و یا تعدادی از آن‌ها مدافع تشکیل پارلمان اصلاحات هستند خواهان عدم ائتلاف جریان متبوعشان با حزب «اعتدال و توسعه» در انتخابات مجلس هستند؛ حزب اتحاد ملت، حزب توسعه ملی، بنیاد باران و حزب مردم‌سالاری از جمله احزاب و تشکل‌های اصلاح‌طلب محسوب می‌شوند که ایده عدم ائتلاف با اعتدال‌گرایان را مطرح کرده‌اند.

موضع‌گیری عارف با استقبال بخشی از اصلاح‌طلبان و عدم استقبال اعتدال‌گرایان روبه‌رو شد اما در آن مقطع هنوز سیاست و استراتژی کامل جریان اصلاحات در انتخابات مجلس آینده ترسیم نشده بود، حال که اصلاح‌طلبان بنا را بر فعالیت دو نهاد تأثیرگذار (شورای عالی سیاست‌گذاری و پارلمان اصلاحات) در انتخابات قرار داده‌اند بار دیگر پرونده "حزب اعتدال و توسعه" روی میز جریان اصلاحات قرار گرفته است.

«پارس» با خبر شد، تعدادی از احزاب اصلاح‌طلب که در شورای عالی سیاست‌گذاری عضویت دارند و یا تعدادی از آن‌ها مدافع تشکیل پارلمان اصلاحات هستند خواهان عدم ائتلاف جریان متبوعشان با حزب «اعتدال و توسعه» در انتخابات مجلس هستند؛ حزب اتحاد ملت، حزب توسعه ملی، بنیاد باران و حزب مردم‌سالاری از جمله احزاب و تشکل‌های اصلاح‌طلب محسوب می‌شوند که ایده عدم ائتلاف با اعتدال‌گرایان را مطرح کرده‌اند. البته بنیاد باران در این باره تصمیم رسمی اتخاذ نکرده اما تعدادی از اعضای شاخص این بنیاد از مخالفان ائتلاف با اعتدال‌گرایان هستند.

شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان که این روزها در حال تدارک و راه‌اندازی دوره جدید این نهاد اصلاح‌طلب است در حاشیه، موضوع حضور و یا عدم حضور حزب "اعتدال و توسعه" را نیز در دستور قرار داده تا پس از آغاز به کار دوره جدید موضع‌گیری شورا در این باره اعلام شود.

شنیده شده حزب اعتدال و توسعه که در انتخابات مجلس دهم حضوری منظم در جلسات شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان نداشت همچنان به دنبال ائتلاف با اصلاح‌طلبان در انتخابات است اما هنوز وعده و اطمینانی برای حضور در جلسات شورا در دوره جدید نداده است؛ اعتدال‌گرایان تا این مقطع به این جمع‌بندی رسیده‌اند که ساختمان آن‌ها در انتخابات جدا از اصلاح‌طلبان باشد اما با این حال با این جریان در انتخابات هم‌صدا باشند بنابراین موضع‌گیری در قبال فعالیت شورای عالی در دوره جدید اتخاذ نخواهند کرد.

شنیده شده حزب اعتدال و توسعه که در انتخابات مجلس دهم حضوری منظم در جلسات شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان نداشت همچنان به دنبال ائتلاف با اصلاح‌طلبان در انتخابات است اما هنوز وعده و اطمینانی برای حضور در جلسات شورا در دوره جدید نداده است.

از سوی دیگر گفته می‌شود اصلاح‌طلبان بخصوص احزابی که نسبت به ائتلاف با «اعتدال و توسعه» در انتخابات آینده جبهه‌گیری کرده‌اند استراتژی جدیدی روی میز شورای عالی گذاشته‌اند. آن‌ها پیشنهاد داده‌اند فعلاً چراغ سبزی به حزب اعتدال و توسعه در انتخابات 98 نشان ندهند، در صورتی که فضا برای اصلاح‌طلبان مساعد بود فهرست جداگانه منتشر خواهند کردند و دیگر با اعتدال‌گرایان ائتلاف نمی‌کنند اما اگر این فضا فراهم نشد درباره ادامه مسیر تصمیم‌گیری خواهند کرد.

بر این اساس تأکید بر عدم دعوت از اعتدال و توسعه در ساختار جدید شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان است.

با توجه به استراتژی اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده به سراغ دو فعال سیاسی اصلاح‌طلب رفتیم و از آن‌ها پیرامون ائتلاف اصلاح‌طلبان با اعتدال‌گرایان در انتخابات آینده و حضور و یا عدم حضور نماینده اعتدال و توسعه در شورای عالی سیاست‌گذاری سؤال کردیم.

سید حسن رسولی، عضو بنیاد باران و از نیروهای نزدیک به عارف در گفتگو با «پارس»، درباره استراتژی جریان متبوعش در انتخابات آینده، گفت: اگر فضا، فضای مساعدی باشد و دسترسی اصلاح‌طلبان به کاندیداهای رأی آور متناسب با کرسی‌های مجلس در بیش از ۲۰۰ حوزه انتخاباتی کشور تائید صلاحیت شوند طبیعتاً در آن صورت ریسک ائتلاف از لحاظ سیاسی سرلوحه کار اصلاح‌طلبان نخواهد بود.

اصلاح‌طلبان بخصوص احزابی که نسبت به ائتلاف با "اعتدال و توسعه" در انتخابات آینده جبهه‌گیری کرده‌اند استراتژی جدیدی روی میز شورای عالی گذاشته‌اند. آن‌ها پیشنهاد داده‌اند فعلاً چراغ سبزی به حزب اعتدال و توسعه در انتخابات 98 نشان ندهند، در صورتی که فضا برای اصلاح‌طلبان مساعد بود فهرست جداگانه منتشر خواهند کردند و دیگر با اعتدال‌گرایان ائتلاف نمی‌کنند اما اگر این فضا فراهم نشد درباره ادامه مسیر تصمیم‌گیری خواهند کرد.

وی اضافه کرد: اما اگر این پیش‌بینی خوش‌بینانه تحقق پیدا نکند، شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در فرآیند سیاست ورزی واقع بیانه بین شرایط بد و بدتر، شرایط بد را انتخاب خواهد کرد و همچنان برای کمک به نزدیک‌تر شدن فضای سیاسی کشور بخصوص مجلس هزینه این ریسک ائتلافی-سیاسی را خواهد پذیرفت و به ائتلاف تن می‌دهد.

این فعال اصلاح‌طلب ابراز امیدوار کرد، آرایش انتخابات مجلس آینده به گونه‌ای باشد تا همه طرفداران اندیشه‌های سیاسی درون نظام در ویترین نامزدهای انتخاباتی مجلس آینده متناسب حضور داشته باشند در آن صورت، امر ائتلاف به معنی آنچه در مجلس دهم اتفاق افتاد خیلی مورد نیاز نباشد

رسولی در پاسخ به این سؤال «آیا از حزب اعتدال و توسعه برای حضور در شورای عالی سیاست‌گذاری دعوت خواهد شد؟»، اظهار داشت: این موضوع بستگی به استراتژی و ارکان حزب دارد و باید صبر کنیم ببینیم در سال ۹۸ که اولین پروژه انتخاباتی است رویکردهای جدید دولت آقای روحانی در حوزه اعتبار سیاسی و اجتماعی او چه سرانجامی را پیدا خواهد کرد.

وی با بیان اینکه اگر شرایط، شرایط مساعدی باشد به‌طور طبیعی در وضعیت ایده‌آل هیچ حزب و جریان سیاسی وارد ائتلاف نمی‌شود، گفت: ائتلاف امری است که در شرایط اضطرار و مواجه بودن با محدودیت‌ها موضوعیت پیدا می‌کند.

همچنین یک عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی که خواست نامش فاش نشود نیز به خبرنگار ما درباره حضور «حزب اعتدال و توسعه در ساختار جدید شورای عالی سیاست‌گذاری» گفت: حضور آن‌ها به معنی ائتلاف یا همکاری کامل نیست چرا که هنوز گلایه‌هایی از جهت‌گیری‌های دوستان ما در حزب اعتدال و توسعه وجود دارد.

آنچه مسلم است تاکنون فضا برای حضور «اعتدال و توسعه» در سازوکار اصلاح‌طلبان (شورای عالی) فراهم نشده است از این رو آن‌ها نیز ضمن تأکید بر ائتلاف، مسیر و استراتژی حزب اعتدال و توسعه را متفاوت با اصلاح‌طلبان می‌دانند و بر این باورند برای عدم پیروزی جریان رقیب در انتخابات باید ائتلاف کرد، هرچند که ساختمان‌ها جدا از هم باشد.