به گزارش پارس نیوز، 

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت پیش از ظهر امروز در نشست با اصحاب رسانه در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه پس از 2 سال و نیم از اجرای برجام این تجربه پر هزینه نشان داد که چشم بستن به غرب و آمریکا برای گشایش‌های اقتصادی و حل مشکلات معیشتی سرابی بیش نبوده اکنون برای خروج آمریکا از برجام حتی بر فرض اینکه اروپا بر سر ادامه برجام به توافق برسیم نمی‌توانیم از این راه برای حل مشکلات اقتصادی امید داشت لذا به نظر می رسد دولت با کمک قوای دیگر نیازمند تدوین و اجرای سریع برنامه جامع اقتصادی و معیشتی ملی است، گفت: برگردیم به سال 1392 که در آن سال‌ها آمریکا و شورای ملل سازمان متحد شما را تحریم کردند.

نوبخت ادامه داد: این را باید تأیید کنیم که بالاخره تحریم‌ها برای اقتصاد ما مضر است یا خیر؟ این تحریم‌ها مضر است زیرا آنها هر وقت می‌خواستند ما را اذیت کنند تحریم‌مان می‌کردند، آیا دولت باید این تحریم و دیواری را که به دور اقتصاد ما کشیده بودند بشکند یا خیر؟

سخنگوی دولت بیان کرد:  آمریکا و غرب پسرخاله و دخترخاله‌های ما نیستند و همه دنبال منافع خودشان هستند. بالاخره بوسیله مذاکره با اینها مسئله را باید حل می‌کردیم. سوال من این است که آیا بدیل دیگری غیر مذاکره وجود داشت که آن کار را انجام دهیم؟

وی تصریح کرد: ما به آنها اعتماد نداشتیم این چیزی هم که توافق شد 100 درصد خواسته ما نبود. چرا ترامپ برجام را به عنوان بدترین توافق‌نامه تاریخی آمریکا اعلام می‌کند. چون فکر می‌کند منافع آن ‌ها تأمین نشده است. ما وارد قراردادی شدیم که به اندازه‌ای که می‌خواستیم تحریم‌ها را شکستیم، کامل شکسته نشده است. با برجام فروش نفت آزاد شد که توانستیم با پول آن حقوق‌ها را بدهیم و سفره مردم را تأمین کنیم.می‌دانید 10 درصد افزایش‌حقوق چند میلیارد تومان بار مالی دارد؟

نوبخت اظهار داشت: اصلاً نه 111 هواپیما؛ بلکه یک هواپیما مگر وارد ایران نشد پس توانستیم تحریم‌ها را بشکنیم.  نگاه به غرب و آمریکا جملات غیر واقع‌بینانه از مذاکره‌کنندگان ما هستند. حرفتان درست است ما برای اینکه از این موج جدید تحریم‌ها عبور کنیم حتما نیازمند به یک اتحاد ملی هستیم و اولین گام اتحاد ملی، اتحاد قوا است. خوشبختانه روز شنبه با حضور مسئولین محترم قوه قضائیه و مقننه  جلساتی را داشتیم و قرار شد این جلسات به صورت منظم و مرتب انجام شود. آنها به عنوان معین در کنار ما آمده‌اند.