محمد باقر نوبخت در نشست هفتگی خود با اصحاب رسانه با اشاره به افزایش قیمت تخم مرغ گفت: می‌دانید قیمت تخم مرغ به عنوان اقلام غذایی یک روال با ثباتی داشته است و حتی در ۴ ماه نخست روال نزولی داشت اما از مرداد ماه با توجه به کاهش تولید داخلی قدرت صادرات خود را از دست دادیم.

وی ادامه داد: به دلیل آنفولانزا پرندگان تولیدمان با مشکل برخورد، ما برای سلامت مردم مجبور شدیم ۲۳ میلیون قطعه مرغ تخم‌گذار را معدوم کنیم که این روند تا مهر ادامه داشت و در این ماه ۱۲ میلیون تن دوباره معدوم شد.

سخنگوی دولت درباره پرداخت خسارت به مرغداران گفت: سال گذشته دولت ۳۰ میلیارد و امسال ۱۰۰ میلیارد تومان پرداخت کرده است.

وی تاکید کرد: وزارت کشاورزی اقدامات به موقعی انجام داد، در حال حاضر مجوز واردات ۱۹ هزار تن تخم مرغ داده شده است و ۱۲۰ هزار تن دیگر در حال مجوز ادامه گرفتن است.

وی افزود: ۱۱۰ هزار تن تخم مرغ ترخیص شده است.

نوبخت عنوان کرد: در چنین مباحثی است که بحث تکفیک وزارت‌خانه‌ها اهمیت پیدا می‌کند مخصوصا در کشور ما که کوچکترین تغییر قیمت باعث واکنش‌های اجتماعی می‌شود، انتظار داریم مجلس محترم التفات کند.

وی خاطرنشان کرد: سیاست دولت کنترل تورم است و با عرضه کردن محصولات به قیمت واردات این کار را خواهد کرد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: دولت اجازه نمی‌دهد مردم زیر بار تورم زندگی کنند، مگر زمانی که دولت بر روی کار آمد تورم ۴۰ درصد نبود؟ مگر تک رقمی نشد.

وی افزود: تورم یعنی قدرت خرید خانواده‌ها پائین بیاید و یا پایین آوردن نرخ ارز باعث پائین آمدن ارزش ریال می‌شود، بله عده‌ای این را می‌خواهند اما دولت تاجر نیست، مطمئن باشید در سال ۹۷ دولت خود را برای کنترل موظف می‌داند.

نوبخت تاکید کرد: قیمت‌هایی که برای بنزین گفته می‌شود گمانه‌زنی است، دولت درباره مباحث افزایش قیمت‌ها نهایت کنترل را دارد.

وی خاطرنشان کرد: همیشه انتخاب بین بد و خوب نیست گاهی اوقات انتخاب در شرایط اضطراری است.

نوبخت ادامه داد: من از ۳۰ سال پیش که در دولت بودم هیچ‌گاه حرفی نمی‌زنم که ضمانت اجرایی ندارد. این فضاسازی که ایجاد کرده‌اند که دولت کنترل تورم را کنار گذاشته است درست نیست، سیاست ما کنترل تورم است.

وی در خصوص پیگیری مطالبات سپرده‌گذاران موسسات مالی گفت: از مردم خواهش می‌کنم دقت کنند. چند بار می‌خواهید از یک سوراخ گزیده شوید، بارها به مردم گفتند اما باز هم سپرده‌گذاری کردند، ما پیگیر مطالبات آنان بعد از جلسه روسای سه قوه هستیم، آقای رئیس‌جمهور پیگیر این مسئله هستند.

ادامه دارد...