به گزارش پارس به نقل از فارس، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در ساختمان کوثر نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شد، با اشاره به پرداختی‌های دولت به طرح‌های عمرانی از ابتدای سال جدید تا کنون، گفت:‌ 8هزار و 243میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی به صورت نقدی از سوی دولت پرداخت شده است.

وی افزود: اگر به مبلغ فوق بودجه 2هزار و 100 میلیارد تومانی اجرای طرح مهار آب‌های مرزی و بودجه 849میلیارد تومانی که به صورت اسناد خزانه اسلامی پرداخت شده است اضافه کنیم به این نتیجه خواهیم رسید که از ابتدای سال جاری تا 2 مهرماه 11هزار و 192هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی پرداخت شده است.

سخنگوی دولت در ادامه این نشست با اشاره به حضورش به همراه نعمت‌زاده در یکی از واحدهای تولیدی خودرو تصریح کرد: پرداخت یارانه تولید مانند پرداخت یارانه نقدی خانوارها نیست.

نوبخت ادامه داد: در جریان این بازدید و تفاهم‌نامه‌ای که با وزیر صنعت به امضاء‌ رسید سازمان مدیریت مکلف شد که تا پایان سال 200میلیارد تومان بابت پرداخت مابه‌التفاوت سود تسهیلات به واحدهای تولیدی پرداخت کند. بنابراین این مقدار اعتبار تنها به بخش خودروسازی اختصاص ندارد و شامل تمام صنایع می‌شود.

نوبخت در ادامه این نشست درباره اقدامات دولت پیرامون حادثه منا که منجر به کشته شدن تعداد زیادی از زائران ایرانی شد، گفت: حادثه منا بسیار تلخ و دردناک بود و آن چیزی که در این میان این تألم را جریحه‌دار می‌کند موضع مسئولان عربستانی است.

وی ادامه داد: حداقل در جریان این حادثه مسئولان عربستانی باید پذیرای مسئولیت خود باشند زیرا حفظ سلامت زائران عرفاً و شرعاً‌ بر عهده آنها بوده و باید پاسخگو باشند.

سخنگوی دولت تأکید کرد: اگر هم این حادثه عمدی نباشد حداقل به خاطر وقوع این رخداد که در کشور عربستان بوده مسئولان آن باید عذرخواهی کنند،‌ علی‌رغم این مسائل نیز موضع دولت عربستان به هیچ وجه مسئولانه نیست تا جایی مقام معظم رهبری مسئولیت‌پذیری مسئولان عربستانی را یادآور شدند و تأکید بر انجام عذرخواهی داشتند.

نوبخت افزود: عده و عُده کشور میزبان نشان داد که امکانات خدمت‌رسانی به این زائران را ندارد و نیروی کافی برای خدمت‌رسانی به این زائران وجود نداشت و اینکه نیروهایشان در یمن یا در جاهای دیگری بودند موضوع بحث ما نیست.

وی همچنین بیان کرد: کشورهایی که زائرانشان در این حادثه صدمه دیده بودند در اسرع وقت برای امداد رسانی برای حضور در عربستان اعلام آمادگی کردند اما متأسفانه به آنها و از جمله ایران ویزا داده نشد یعنی هیچ نوع همکاری از سوی دولت عربستان صورت نگرفت.

سخنگوی دولت با بیان اینکه انتقال جانباختگان و شناسایی مفقودین دو موضوع بسیار مهمی است که از سوی دولت و تمام مسئولان در حال پیگیری است، افزود: با دستور رئیس‌جمهور، جلسه دولت در روز جمعه تشکیل شد تا هیأتی به نمایندگی از دولت به مسئولیت وزیر فرهنگ به همراه وزارت خارجه، بهداشت و هلال احمر در محل حادثه حضور پیدا کنند اما متأسفانه با رویکرد غیرمسئولانه دولت عربستان مواجه شدیم.

نوبخت در ادامه این نشست در رابطه با حضور رئیس‌جمهور در ایران و ترک نیویورک گفت: آیا حضور آقای روحانی در ایران برای پیگیری این رخداد مؤثرتر بود یا اینکه در سازمان ملل که سران همه کشورهای حضور دارند و تریبون جهانی در اختیار ما قرار دارد؟

وی با بیان اینکه رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه مرتباً با تماس‌های تلفنی این موضوع را پیگیری می‌کردند، خاطرنشان کرد: در روز نخست این حادثه و با دستور رئیس‌جمهور جلسه فوق‌العاده دولت تشکیل شد.

سخنگوی دولت تأکید کرد: با توجه به محدودیت رسانه‌ای در جهان مطمئناً انعکاس این حرف‌ها یعنی پیگیری حادثه منا و انتقاد ایران از مقامات سعودی در مجمعی که همه سران حضور دارند مؤثرتر خواهد بود.

نوبخت ادامه داد: دولت عربستان مسئولانه برخورد نمی‌کند و وزیر خارجه‌اش هم خودش را مخفی می‌کند تا با آقای ظریف ملاقات نکند البته حرفی هم برای گفتن ندارد.

وی در رابطه با برخی انتقادات نسبت به اینکه آقای رئیس‌جمهور باید در اسرع وقت سفرش را ترک می‌کرد و برای پیگیری به تهران بازمی‌گشت گفت: باید منصفانه عمل کنیم این مسئله موضوعی نیست که از هر فرصتی برای فشار سیاسی به دولت استفاده کنیم.

سخنگوی دولت در رابطه با دفن زائران در عربستان تصریح کرد: مقامات سعودی نمی‌توانند بدون اجازه خانواده زائران و طی مراحل قانونی و رسمی این کار را انجام دهند. همچنین ما چنین اجازه‌ای برای دفن زائرانمان در عربستان نداده‌ایم.

وی در رابطه با حضور غضنفر رکن‌آبادی سفیر سابق ایران در لبنان در این سفر اظهار داشت: آقای رکن‌آبادی با پاسپورت معمولی و مانند حجاج دیگر به مکه سفر کردند و دولت عربستان نیز نسبت به این موضوع مسئول است.

سخنگوی دولت در واکنش به سخنان اخیر وزیر عربستان گفت: وقتی بپذیریم با یک کشور متخاصمی صحبت می‌کنیم که دشمنی هم دارد این حرف‌ها را بسیار سخیف و پوچ است و مطرح کردن آن دور از انتظار نیست.

نوبخت تأکید کرد:‌ دولت شکایت خود را که پیگیری حقوقی در عرصه بین‌الملل است برای احقاق حقوق زائران انجام خواهد داد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با اینکه گفته شده دولت با کسری بودجه در 6 ماه نخست سال روبرو شده گفت: بر اساس قانون اختیاراتی به سازمان مدیریت داده شده تا بتوانیم از مکانیزم تخصیص استفاده کنیم و از بودجه 236 هزار میلیارد تومانی 94 به هر مقداری که تحقق یابد تخصیص خواهیم داد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: نباید موضوع عدم تحقق بودجه را با کسری بودجه همسان در نظر بگیریم این دو مقوله با یکدیگر متفاوتند.

وی در ادامه این نشست در واکنش به این که گفته شده حضورش در شرکت ایران خودرو پیامد منفی داشته گفت: مردم از صنعت خودرو انتظار بیشتری دارند یعنی انتظار دارند که خودروی با کیفیت‌تر و با قیمت مناسب‌تری خریداری کنند که متأسفانه این صنعت نتوانسته نسبت به این انتظارات پاسخ مناسبی دهد.

سخنگوی دولت افزود: بنده و آقای نعمت‌زاده به نمایندگی دولت و برای یافتن راه حل این موضوعات بازدیدی از شرکت مورد نظر داشتیم تا حرف‌های مسئولان و مدیران صنعتی را از نزدیک بنشویم و نسبت به حل مشکلات آنها اقدام کنیم تا بتوانیم نقشی مثبت در افزایش کیفیت خودروها و سایر موضوعات داشته باشیم.

نوبخت تأکید کرد: صنعت خودروسازی نیز صنعت بزرگی است و اگر دنبال رشد اقتصادی و خروج از رکود هستیم و می‌خواهیم تغییر و تحول و حرکت مثبتی در این زمینه داشته باشیم مطمئناً این حرکت موجب تحرک کل اقتصاد کشور می‌شود.

وی بیان کرد:‌ ما در چارچوب اقتصاد مقاومتی می‌خواهیم به یک صنعت داخلی کمک کنیم تا مشکلات حل شود.

سخنگوی دولت در ادامه این نشست در رابطه سرانجام بررسی برجام در مجلس و موضع دولت در این قبال گفت:‌ طبق مأموریتی که از گذشته به شورای عالی امنیت ملی داده شده بود که پرونده هسته‌ای در این شورا پیگیری و بررسی شود الآن هم این پرونده در این شورا در دست بررسی است و مجلس هم با انگیزه کمک به دولت برجام را بررسی می‌کند.

نوبخت ادامه داد: البته قبل از این رسیدگی نیز نمایندگان با تصویب قانونی بر انجام برخی موارد تأکید داشتند که بررسی این موارد را بر عهده شورای عالی امنیت ملی گذاشتند که اخیراً هم دبیر شورا اعلام کرده ما از هیچ خط قرمزی عبور نکردیم.

وی ادامه داد: نمایندگان مجلس هر نظری در این رابطه بدهند قابل احترام است و دولت هم هیچ کار خلاف قانون و اختیارات انجام نخواهد داد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه این مذاکرات همانطور که رهبر انقلاب فرمودند با هدف رفع تحریم‌ها انجام شده تصریح کرد: تحریم‌ها باید هرچه زودتر رفع شود، هر روزی که رفع تحریم‌ها به تأخیر بیفتد هزینه‌های بیشتری را باید بپردازیم البته ما از ابتدا نسبت به این موضوع مقابله کردیم و همانطور که شاهد هستید توانستیم رشد اقتصادی را مثبت و تورم را کاهش دهیم.

سخنگوی دولت در رابطه با نقش قطر برای میزبانی گفت‌وگوی ایران با کشورهای عربی تأکید کرد: ما همواره علاقه‌مند به توسعه مناسبات و روابط منطقه‌ای هستیم و از هرگونه بهبود روابط با کشورهای همسایه استفاده می‌کنیم.

نوبخت در رابطه با گلایه بخش خصوصی نسبت به واگذاری طرح‌های نیمه‌تمام عمرانی با آنها برای تکمیل گفت: در جلسه هفته گذشته دولت آئین‌نامه اجرایی واگذاری طرح‌های عمرانی مصوب شد که بر اساس آن قرار شده است دستگاه‌های اجرایی به مدت 10 روز طرح‌های عمرانی خود را به سازمان مدیریت اعلام و پس از چند روز این پروژه‌ها برای معرفی بخش خصوصی در سایت مورد نظر منتشر شود.

وی گفت: در آئین‌نامه نیز چگونگی واگذاری‌ها، میزان تخصیص و اولویت‌بندی طرح‌های عمرانی در نظر گرفته شده است.

سخنگوی دولت در ادامه این نشست در رابطه با استیضاح آخوندی وزیر راه و شهرسازی و موضع دولت گفت:‌ آقای آخوندی کارنامه درخشانی در بخش راه و شهرسازی دارند، فرصت مغتنمی است که در مجلس حضور پیدا کنند و از عملکردشان در طول این مدت دفاع کنند.

وی تأکید کرد: با توجه به امضای 13 نماینده در استیضاح وزیر راه و شهرسازی نشان می‌دهد این موضوع جنبه فراگیری ندارد، البته ما این استیضاح را حق مجلس می‌دانیم.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سؤال که موضع دولت در قبال محاکمه آقای زنجانی چیست و آیا شما از ادعای ایشان نسبت به ارائه نامه به رئیس‌جمهور خبر دارید یا خیر،‌ گفت: من این نامه را ندیدم، ایشان متهم است و باید محاکمه شود و مطمئنیم که قوه قضائیه با قدرت نسبت به رسیدگی پرونده ایشان اقدام خواهد کرد.

نوبخت گفت: 2میلیارد و 700 میلیون دلار پول کمی نیست که ما بخواهیم از آن بگذریم. دولت و قوه قضائیه هیچگونه سستی در استیفای حق به بیت‌المال نخواهند داشت. مستندات فراوانی وجود دارد که بر اساس آن عمل می‌شود.

وی در پایان در پاسخ به این سؤال که آیا بین ایران و آمریکا مذاکراتی بابت تبادل زندانیان شده یا خیر، اظهار داشت: ما وظیفه خودمان می‌دانیم که از هر ایرانی که در هر کشوری از جمله آمریکا بدون علت و تقصیری در زندان است پیگیری حقوقی داشته باشیم.

سخنگوی دولت تأکید کرد:‌ مذاکرات دو جانبه و تبادل زندانی بین ایران و آمریکا وجود ندارد.