به گزارش پارس نیوز، 

کلردیازپوکساید برای درمان اضطراب و علائم شدید هنگام ترک مصرف الکل استفاده می شود. همچنین برای از بین بردن ترس و اضطراب قبل از عمل جراحی مورد استفاده قرار می گیرد.

موارد مصرف کلردیازپوکساید

این دارو متعلق به دسته ای از داروها موسوم به بنزودیازپین ها است که بر روی مغز و اعصاب (سیستم عصبی مرکزی) تاثیر میگذارند تا بتوانند آرامش ایجاد کنند. این دارو با افزایش تاثیرات برخی مواد شیمیایی طبیعی بدن (GABA) عمل میکند.

نحوه مصرف کلردیازپوکساید

قبل از شروع مصرف کلردیازپوکساید، یا هر بار مصرف مجدد، راهنمای دارو ارائه شده توسط داروساز خود را بخوانید. اگر سوالی دارید، از پزشک یا داروساز خود بپرسید.

این دارو را به صورت خوراکی طبق دستور پزشک، مصرف کنید. دوز دارو بر اساس سن، وضعیت پزشکی و پاسخ به درمان تعیین میشود.

این دارو را دقیقا طبق تجویز مصرف کنید. دوز، دفعات و دوره مصرف را از میزان تجویز شده بیشتر نکنید، زیرا این دارو می تواند نوعی عادت ایجاد کند. همچنین، اگر برای مدت زمان طولانی استفاده می شود، مصرف آن را بدون تایید پزشک خود به طور ناگهانی متوقف نکنید. بعضی از شرایط در صورت توقف ناگهانی مصرف دارو، بدتر می شوند. برای جلوگیری از عوارض جانبی مانند تشنج، ممکن است نیاز به کاهش تدریجی دوز مصرفی باشد.

این دارو هنگامی که برای مدت طولانی استفاده می شود، ممکن است به خوبی عمل نکند و ممکن است نیاز به دوزهای متفاوت باشد. اگر این دارو به خوبی اثرگذار نیست با پزشک خود صحبت کنید.

عوارض جانبی

با مصرف این دارو خواب آلودگی، سرگیجه، حالت تهوع، یبوست، تاری دید و یا سردرد ممکن است رخ دهند. اگر هر کدام از این موارد ادامه پیدا کرد یا بدتر شد، فورا به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

به یاد داشته باشید که پزشک این دارو را بدین دلیل برای شما تجویز کرده است که نفع آن را بیشتر از خطر عوارض جانبی آن در نظر گرفته است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند، عوارض جانبی جدی ندارند.

در صورت بروز هر کدام از این موارد نادر، اما جدی، به پزشک خود اطلاع دهید: تغییرات ذهنی / روحی، بی حوصلگی، بی دست و پایی، مشکل در راه رفتن، کاهش / افزایش علاقه جنسی، لرز، حرکات غیرقابل کنترل، تیک عصبی در صورت و یا عضلات، بی اختیاری در ادرار، اختلالات خواب.

در صورت بروز هر کدام از این موارد بسیار نادر، اما بسیار جدی، به پزشک خود اطلاع دهید: غش، درد معده یا شکم، تهوع مداوم، استفراغ، خستگی، زردی چشم یا پوست، ادرار تیره، گلودرد و یا تب.

واکنش آلرژیک جدی به این دارو بعید است، اما در صورت بروز علائم واکنش آلرژیک جدی به پزشک مراجعه کنید علائمی از قبیل: بثورات، خارش / تورم (به ویژه در صورت / زبان / گلو)، سرگیجه شدید، مشکل تنفسی.

در این مقاله از راستینه ارائه لیست کاملی از عوارض جانبی احتمالی امکان پذیر نیست. اگر متوجه عارضه دیگری شدید که در بالا ذکر نشده است، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

موارد احتیاط

قبل از مصرف این دارو، اگر به این دارو حساسیت دارید یا اگر آلرژی دیگری دارید با پزشک یا داروساز خود در میان بگذارید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعالی باشد که می توانند واکنش های آلرژیک و سایر مشکلات را ایجاد کنند. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

قبل از استفاده از این دارو، پزشک یا داروساز را از سابقه پزشکی خود مطلع نمایید، به ویژه سوابقی همچون: بیماری کبدی، بیماری کلیوی، مشکلات ریوی / تنفسی (به عنوان مثال COPD، آپنه خواب)، اختلال در خون (پورفیری)، سوء مصرف مواد مخدر یا الکل.

این دارو ممکن است باعث ایجاد سرگیجه یا خواب آلودگی شود یا بینایی شما را مختل کند. مصرف الکل یا ماری جوانا می تواند موجب تشدید سرگیجه یا خواب آلودگی شود. از رانندگی، استفاده از ماشین آلات یا انجام هر کاری که نیاز به آرامش و یا بینایی دارد تا زمانی که بتوانید چنین کارهایی را با خیال راحت انجام دهید، خودداری کنید. از مصرف نوشیدنی های الکلی پرهیز کنید.

سالمندان ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو، به ویژه خواب آلودگی حساس تر باشند. خواب آلودگی می تواند خطر سقوط را افزایش دهد.

این دارو برای استفاده در دوران بارداری توصیه نمی شود زیرا ممکن است به جنین آسیب وارد کند. اگر باردار هستید یا فکر می کنید ممکن است باردار شوید، بلافاصله به پزشک اطلاع دهید. برای جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

براساس اطلاعات مربوط به داروهای مرتبط، این دارو ممکن است به شیر مادر منتقل شود و میتواند علائم نامطلوبی در نوزاد شیرخوار ایجاد کند. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی میتوانند نحوه عملکرد داروهای شما را تغییر دهند یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهند. این مقاله از راستینه شامل تمام تداخلات احتمالی دارو نیست. فهرستی از تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای تجویزی / بدون نسخه و محصولات گیاهی) تهیه و آن را به پزشک و داروساز خود ارائه دهید. بدون تایید پزشک مصرف هیچ دارویی را شروع یا متوقف نکنید و یا دوز داروها را تغییر ندهید.

برخی از محصولاتی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند عبارتند از: آنتی اسیدها، بعضی از داروهای ضد افسردگی (مثلا فلوکستین، فلووکسامین، نفازودون)، سایمتیدین، کلوزاپین، دیگوکسین، دیسولفیرام، کاوا، سدیم اکسی بات.

در صورتی که این دارو با سایر محصولاتی که ممکن است موجب خواب آلودگی یا مشکلات تنفسی شوند، مصرف شود خطر ابتلا به عوارض جدی (مانند تنفس آهسته / کم عمق، خواب آلودگی / سرگیجه شدید) ممکن است افزایش یابد. در صورت مصرف داروهای دیگر همچون داروهای ضد درد یا سرفه اپیوئیدی (مانند کدئین، هیدروکودون)، الکل، ماری جوانا، داروهای دیگر برای خواب یا اضطراب (مانند آلپرازولام، لورازپام، زولپیدم)، شل کننده های عضلانی (مانند کاریسوپرودول، سیکلوبنزاپرین) و یا آنتی هیستامین ها (مانند ستیریزین، دیفن هیدرامین) به پزشک یا داروساز اطلاع دهید.

برچسب روی تمام داروهای خود (مانند داروهای آلرژی یا سرفه و سرماخوردگی) را بررسی کنید زیرا ممکن است حاوی مواد تشکیل دهنده ای باشند که موجب خواب آلودگی می شوند. از داروساز خود در مورد استفاده بی خطر این محصولات سوال کنید.

این محصول می تواند نتیجه آزمایشات خاص آزمایشگاهی را مختل کند. اطمینان حاصل کنید که پرسنل آزمایشگاهی و پزشکان شما می دانند که شما از این دارو استفاده می کنید.

سیگار کشیدن می تواند فواید این دارو را کاهش دهد (از طریق القاء آنزیم کبدی). اگر سیگار میکشید یا به تازگی سیگاری شده اید، به پزشک خود اطلاع دهید، زیرا ممکن است لازم باشد دوز شما تنظیم شود.

مصرف دوز بالا یا اوردوز 

در صورتی که دوز بالایی مصرف گردد با مرکز مسمومیت یا اورژانس تماس گیرید. در تهران می توان با مرکز مسمومیت با شماره تلفن ۱۴۹۰ تماس بگیرید. ساکنان دیگر شهر ها می توانند با مرکز کنترل مسمومیت استانی یا اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرند.

علائم اوردوز ممکن است شامل موارد زیر باشند: خواب آلودگی شدید، کند شدن واکنش های غیرارادی بدن، کند شدن تنفس، خستگی، از دست دادن هوشیاری.

نکته های مهم

کلردیازپوکساید را به بقیه افراد جهت مصرف ندهید. این برخلاف قانون است. تست های آزمایشگاهی و یا پزشکی ممکن است به صورت دوره ای برای نشان دادن پیشرفت شما و یا کنترل عوارض جانبی انجام شود. برای جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

در صورتی که قرار باشد این دارو برای مدت زمان طولانی استفاده شود، آزمایشات آزمایشگاهی و / یا آزمایشات پزشکی (به عنوان مثال، آزمایش های عملکرد کبدی، شمارش کامل سلولهای خونی) ممکن است به صورت دوره ای برای بررسی عوارض جانبی بیمار انجام شوند. برای جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

 کلردیازپوکساید

کلردیازپوکساید (به انگلیسی: Chlordiazepoxide)

رده درمانی دیازپوکساید : بنزودیازپین‌های طویل الاثر

اشکال دارویی کلر دیاز پوکساید : قرص

نام تجاری: Librium

نیمه عمر: از ۲۴ تا ۱۰۰ ساعت

کلردیازپوکساید Chlordiazepoxide

کلردیازپوکساید5 چیست؟

کلرودیاز پوکساید با اثر بر روی ناقل های عصبی منجربه انتقال اثر آرامبخشی در سلول های مغزی می شود. این ناقل های عصبی نوروترانسمیتر نامیده می شوند که در افرادی که اضطراب دارند کمک می کند تا علائم اضطراب کاهش یابد. به همین دلیل این دارو معمولاً برای کاهش اضطراب به صورت کوتاه مدت تجویز می گردد.

‎کلرودیازپوکساید همچنین یک شل کننده ی عضلانی نیز می باشد. یکی دیگر از موارد کاربرد آن در برطرف کردن علائم ترک الکل است. در افراد معتاد به الکل ، ۳تا ۸ ساعت پس از آخرین مصرف الکل ، علائم ترک آغاز می‌شود . سم زدایی در شرایط ترک الکل همراه با علائمی می باشد که گرفتگی عضلانی یکی از این علائم می باشد که برای تسکین آن، کلرودیازپوکساید تجویز می گردد.

کلردیازپوکساید با مقادیر کم اثرات ضد اضطراب دارد و با افزایش میزان این دارو در بدن اثرات خواب آور از خود نشان می دهد.

تاریخچه کلردیازپوکساید ۵

کلردیازپوکساید 5 اولین دارو از خانواده معروف بنزودیازپینها است که در سال ۱۹۵۷ خواص درمانی آن کشف شد و در سال ۱۹۶۰ با نام تجاری لیبریوم وارد بازار شد.

پیش از مصرف کلردیازپوکساید ۱۰

  • در صورت بارداری یا شیردهی به پزشک خود اطلاع دهید .
  • در صورت مشکل در نفس کشیدن (بطور مثال تنگی نفس و احساس خفگی در خواب ) به پزشک خود اطلاع دهید .
  • در صورت سابقه ی مشکلات کبدی ، کلیوی ، بیماری های اعصاب و روان (مانند افسردگی، وسواس، اختلالات شخصیتی و فوبیا) ،سابقه ی حساسیت دارویی پزشک خود را مطلع نمایید .
  • در صورتی که اعتیاد به الکل دارید و مصرف این دارو جهت علائم ترک الکل برای شما تجویز نشده است ، به پزشک خود اطلاع دهید .
  • از آنجا که این دارو می تواند در عملکرد داروهای دیگر در بدن اختلال ایجادکند لازم است پیش از شروع مصرف لیستی از کلیه ی داروهای مصرفی خوددر اختیار پزشک یا داروسازتان قرار دهید. ( خصوصا داروهای آرامبخش،خواب آور،ضد حساسیت ها و داروهای تضعیف کننده ی اعصاب).

نحوه ی مصرف کلردیازپوکساید

  • مقدار مصرف دارو و نحوه ی مصرف باید توسط پزشک با توجه به شرایط شما تجویز شود . لذا دارو را حتما طبق توصیه ی پزشک مصرف نمایید.
  • در صورتی که کلرودیازپوکساید جهت کاهش اضطراب تجویز شده است معمولا به صورت یک قرص ۱تا۳ مرتبه در روز مصرف می شود .
  • در صورتی که این دارو جهت تسکین علائم ترک الکل تجویز شده باشد معمولا به صورت ۴نوبت در روز تجویز می گردد. ممکن است روز نخست درمان، مقدار مصرف این دارو بیشتر از سایر روزهای ادامه ی درمان باشد و مقدار مصرف دارو به تدریج در۵ تا ۱۰ روز کاهش یابد.
  • این دارو با غذا تداخل خاصی ندارد و می توان آن را قبل یا بعد از غذا مصرف کرد.با این حال بهتر است همراه یا پس از غذا مصرف شود.
  • در صورت فراموشی یک نوبت دارو بلافاصله آن را مصرف نمایید اما از دوبرابر کردن مقدار دارو در یک نوبت جدا خودداری نمایید.
  • در صورت مصرف شربت های ضد اسید معده ، مصرف این دارو را حداقل ۲ساعت با مصرف شربت فاصله دهید.

توصیه های دارویی

  • مصرف دارو را تحت نظر پزشک ادامه دهید تا پیشرفت درمانی شما بررسی گردد و آزمایشات لازم انجام گیرد.
  • این دارو موجب خواب آلودگی و گیجی شدید می شود لذا در مدت مصرف این دارو (خصوصا ابتدای درمان ) و تا زمانی که اثرات آن بطور کامل از بین نرفته است از رانندگی و کارهایی که نیاز به تمرکز و احتیاط بیشتری دارند،خودداری نمایید .
  • این دارو جهت درمان مشکل شما در کوتاه مدت تجویز می شود زیرا مصرف طولانی مدت این دارو ایجاد وابستگی نسبت به آن می نماید.
  • مصرف این دارو همراه با الکل عوارض بسیاری همراه دارد.
  • در صورت مصرف طولانی مدت ، قطع این دارو توسط پزشک و به صورت تدریجی انجام می شود . برای جلوگیری از بروز عوارض ناخواسته،قطع دارو را دقیقاً طبق توصیه ی پزشک انجام دهید و از قطع ناگهانی خودداری نماید
  • در صورتی که قصد عمل جراحی یا درمان دندانپزشکی دارید درمانگر خود را از مصرف کلرودیازپوکساید آگاه نمایید زیرا این دارو می تواند اثر برخی از داروهای بی حس کننده یا بیهوش کننده را افزایش دهد.
  • پس از پایان دوره ی ترک الکل ، ارتباط خود را با تیم درمانی خصوصاً تیم رفتار درمانی قطع ننمایید تا بطور کامل ترک این ماده بصورت موثر صورت گیرد.

عوارض شایع قرص کلردیازپوکساید :

  • از عوارض مصرف پوکساید احساس خواب آلودگی است ، ضعف یا سبکی سر در اثر مصرف این دارو ایجاد می شود که می تواند در تمام طول روز ادامه داشته باشد .برای کنترل این عارضه از رانندگی و انجام کارهایی که نیاز به تمرکز و احتیاط دارند خودداری نمایید و از مصرف الکل بپرهیزید.
  • احساس فراموشی و گیجی از عوارض کلردیازپوکساید5 می باشد که در صورت شدید بودن آن ها باید با پزشک خود صحبت کنید .
  • در برخی از افراد از عوارض قرص کلر دیاز پوکساید تغییر خلق و خو و عصبانیت است و بیش از حد در مدت مصرف این دارو ممکن است رخ دهد. در این صورت با پزشک خود مشورت نمایید .
  • در صورت بروز تب و ضعف، علائم شبیه به آنفولانزا و بروز زخم های دهانی فوراً به پزشک مراجعه نمایید .

آیا کلردیازپوکساید اعتیاد آور است ؟

مصرف طولانی مدت این دارو، ایجاد وابستگی می کند لذا دارو را تحت نظر پزشک و برای مدت کوتاه مصرف نمایید .

قرص‌پوکساکیم

قرصپوکساکیم یکی از برندهای کلردیازپوکساید است که اثرات آرام بخش و خواب آور دارد این دارو با دوز پایین اثرات آرام بخش و با دوز بالاتر اثرات خواب آور دارد مصرف این دارو فقط باید تحت نظر پزشک انجام شود

قرص پوکساکیم 5 برای چیست؟

پوکساکیم 5 دوز حداقل کلردیازپوکساید است که بیشتر به عنوان یک داروی کمکی در بیماری هایی که پزشک تشخیص داده است که عامل بیماری استرس و اضطراب است. به عنوان مثال در بیماری های گوارشی که عامل آن استرس است و اسید معده زیاد ترشح می شود پوکساکیم 5 به عنوان یک داروی کمکی استفاده می شود.

کلرودیازپوکساید ۱۰ بعد از چند ساعت اثر می گذارد؟

برای تاثیر این دارو پس از مصرف خوراکی نیم ساعت لازم است تا جذب دارو آغاز شود و تا دو ساعت طول می کشد تا دارو به طور کامل جذب شود و اثر درمانی آن کامل شود. البته در صورتی که با معده خالی استفاده شود جذب سریع تر انجام می شود و وجود غذا در معده جذب کلردیازپوکساید را به تاخیر می اندازد. از آن زمان اثرات درمانی دارو به تدریج کاهش می‌یابد و حدود ۶ تا ۸ ساعت طول می کشد تا تا اثر این دارو خاتمه پیدا کند.

موارد استفاده قرص کلردیازپوکساید 5

کلردیازپوکساید در کنترل اختلالات اضطراب یا برای تسکین کوتاه مدت علائم اضطراب و همچنین برای رفع علائم قطع مصرف الکل مصرف می‌شود.

موارد احتیاط مصرف کلردیازپوکساید در گروه‌های خاص

مصرف قرص کلردیازپوکساید در سالمندان

در بیماران سالمند و کم‌توان توصیه می‌شود که دوز دارو به کمترین مقدار و دوز مؤثر کاهش یابد تا از ایجاد آتاکسی یا آرام‌بخشی بیش از حد (oversedation) جلوگیری شود. در این بیماران بهتر است که در ابتدا ۱۰ میلی‌گرم یا کمتر در روز تجویز شود و این مقدار درصورت نیاز و تحمل بیمار، به‌تدریج افزایش پیدا کند. به‌طور کلی، تجویز هم‌زمان قرص کلردیازپوکساید و سایر داروهای روان‌گردان (psychotropic agents) توصیه نمی‌شود. در صورت تجویز این درمان ترکیبی (combination therapy)، باید به خواص و کاربردهای دارویی داروهای مورد استفاده توجه شود؛ به‌ویژه اگر لازم است که از ترکیبات شناخته‌شده‌ای مانند مهارکننده‌های مونوآمین اکسیداز (MAO inhibitors) و فنوتیازین‌ها (phenothiazines) استفاده کنیم که موجب افزایش تأثیرگذاری و قدرت درمان می‌شوند. در درمان بیمارانی که بیماری های کلیوی یا کبدی دارند، باید اقدامات احتیاطی معمول انجام شود.

مصرف برای بیماران دارای مشکلات روانی و کودکان بیش‌فعال

در بیمارانِ دارای مشکلات روانی و کودکان مبتلابه پرخاشگری و بیش‌فعالی، واکنش‌های پارادوکسیک مانند هیجان، برانگیختگی و خشم شدید گزارش شده است و باید در طول درمان این افراد با قرص کلردیازپوکساید بسیار مراقب باشیم. وقتی از قرص کلردیازپوکساید برای درمان اضطراب استفاده می‌شود و در بیمار نشانه‌ها و شواهدی از افسردگی قریب‌الوقوع وجود دارد، باید اقدامات احتیاطی معمول را انجام دهیم و در نظر داشته باشیم که ممکن است بیمار گرایش‌هایی به خودکشی داشته باشد؛ بنابراین، انجام اقدامات حفاظتی ضروری است. گرچه مطالعات بالینی وجود رابطهٔ علت و معلولی را اثبات نکرده‌اند، ولی پزشکان باید آگاه باشند که در بیمارانی که داروهای ضدانعقادی خوراکی و قرص کلردیازپوکساید دریافت می‌کنند، در موارد نادری اثرات متغیری بر انعقاد خون گزارش شده است. بر اساس گزارش‌های جداگانه‌ای که کلردیازپوکساید را به تشدید پورفیری (porphyria) ارتباط می‌دهند، باید در تجویز کلردیازپوکساید برای بیمارانی که به این بیماری مبتلا هستند، احتیاط شود.

مصرف قرص کلردیازپوکساید در کودکان

به‌دلیل متفاوت بودن واکنش‌های کودکان به داروهای مؤثر بر سیستم اعصاب مرکزی (CNS-acting drugs)، درمان کودکان باید با پایین‌ترین دوز شروع شود و در صورت نیاز، دوز دارو افزایش پیدا کند (به دوز و نحوهٔ مصرف دارو مراجعه کنید). از آنجا که درمورد استفاده از قرص کلردیازپوکساید در کودکان زیر ۶ سال، تجربیات بالینی اندکی وجود دارد، استفاده از این دارو در این گروه سنی توصیه نمی‌شود. کودکان پرخاشگر تهاجمی باید از نظر واکنش‌های پارادوکسیک به کلردیازپوکساید، تحت مراقبت و نظارت قرار بگیرند (به موارد احتیاطی مراجعه کنید).

کلردیازپوکساید خودکشی : 

کلردیازپوکساید خود دارویی برای جلوگیری از خودکشی می باشد . اما ممکن است که باعث فکر کردن به ایجاد صدمه به خود یا خودکشی شود

قرص کلردیازپوکساید چاق کننده است ؟

هنوز به نتایجی نرسیده ایم که به صورت قطعی بگوییم کلردیازپوکساید چاق میکنه یا باعث لاغری می شود . اما دسته بنزودیازپین ها معمولا با چاقی همراه است.

پیشنهاد می کنیم با پزشک خویش مشورت نمایید .

مکانیسم اثر کلردیازپوکساید

  • اتصال به گیرنده های پس سیناپسی فضاویژه بنزودیازپین در نورون های گابا (موجود در مناطق مختلف سیستم اعصاب مرکزی مانند سیستم لیمبیک و رتیکولار)
  • افزایش اثرات مهاری گابا بر نورون های قابل تحریک و ایجاد هایپرپلاریزاسیون و پایدارسازی غشای نورونی (از طریق افزایش نفودپذیری غشای نورونی نسبت به یون کلر)

    * گیرنده های بنزودیازپین و اثرات آن ها وابسته به GABA-A می باشد اما بنزودیازپین به گیرنده گابا متصل نمی شود.

فارماکوکینتیک کلردیازپوکساید

فراهمی زیستی: آرام و نامنظم به دنبال تزریق عضلانی

شروع اثر: وریدی 5-1 دقیقه

طول اثر: وریدی 60-15 دقیقه

پیک پلاسمایی: 2-0.5 ساعت

اتصال به پروتئین: 96%

متابولیسم: کبدی به صورت گسترده (به دس متیل دیازپام (متابولیت فعال و طولانی اثر)، دموکسپام، دس میتل کلردیازپوکساید، اکسازپام)

نیمه عمر: کلردیازپوکساید 48-24 ساعت

متابولیت دموکسپام 95-14 ساعت

دفع: ادرار (1-2% به صورت داروی تغییرنیافته، 6-3% متابولیت)

عوارض جانبی مصرف کلردیازپوکساید ۵

سایر عوارض قرص کلردیازپوکساید 10 (درصد نامشخص):

عوارض قلبی عروقی قرص پوکساید : ادم، سنکوپ

کلردیازپوکساید و عوارض سیستم اعصاب مرکزی: الکتروانسفالوگرام غیرطبیعی، آتاکسی، گیجی، خواب آلودگی، واکنش خارج هرمی ناشی از دارو

عوارض پوستی پوکساید : راش پوستی

پوکساید و عوارض غدد درون ریز و متابولیسم: تغییر میل جنسی، اختلالات قاعدگی

عوارض گوارشی پوکساید 5: یبوست، تهوع

هماتولوژی و انکولوژی: آگرانولوسیتوز، سرکوب مغز استخوان

عوارض کبدی دیازپوکساید : بی کفایتی کبد، یرقان

عوارض متفرقه پوکساید ۵: واکنش های متناقض

تداخلات دارویی کلردیازپوکساید

مشخصات کلی تداخلات:

سوبسترای CYP3A4

تشدید اثرات تضعیف‌کننده CNS

تداخلات رده X (پرهیز):

آزلاستین (نازال)، برومپریدول، کانیواپتان، فوسیدیک اسید (سیستمیک)، ایدلالیسیب، الانزاپین، اورفنادرین، اوکسوممازین، پارالدهید، سدیم اکسیبات، تالیدومید

کاهش اثرات داروها توسط کلردیازپوکسید :

تداخل قابل‌توجهی مشخص نشده است.

کاهش اثرات کلردیازپوکسید توسط داروها:

القاکننده‌های قوی و متوسط CYP3A4، دابرافنیب، دفراسیروکس، انزالوتامید، اردافتینیب، ایووسیدنیب، میتوتان، ساریلومب، سیلتوکسیمب، مشتقات تئوفیلین، توسیلیزومب، یوهیمبین

افزایش اثرات داروها توسط کلردیازپوکسید:

الکل (اتیل)، آزلاستین (نازال)، بلونانسرین، برکسانولون، بوپرنورفین، کلوزاپین، داروهای تضعیف‌کننده CNS، فلونیترازپام، متادون، متوتری‌مپرازین، متی‌روسین، آگونیست های اوپیوئیدی، اورفنادرین، اوکسی‌کدون، پارالدهید، پیریبدیل، پرامی‌پکسول، روپینیرول، روتیگوتین، سدیم اکسیبات، سوورکسانت، تالیدومید، زولپیدم

افزایش اثرات کلردیازپوکسید توسط داروها:

آلیزاپرید، اپرپیتانت، بریمونیدین (موضعی)، بروموپرید، برومپریدول، کانابیدیول، ماری‌جوانا (شاهدانه)، کلرمتیازول، کلرفنسین کاربامات، کلوفازیمین، کانیواپتان، مهارکننده‌های قوی و متوسط CYP3A4، دایمتیندن (موضعی)، دی سولفیرام، دوکسیلامین، درونابینول، دروپریدول، دوولیسیب، اردافتینیب، اسکتامین، فوس اپرپیتانت، فوس نتوپیتانت، فوسیدیک اسید (سیستمیک)، هیدروکسی زین، ایدلالیسیب، گیاه کاوا، لاروترکتینیب، لمبورکسانت، لوفکسیدین، منیزیم سولفات، ملاتونین، متوتری‌مپرازین، میفپریستون، مینوسیکلین (سیستمیک)، نابیلون، نتوپیتانت، الانزاپین، اوکسوممازین، پالبوسیکلیب، پرامپانل، روفینامید، سیمپرویر، استریپنتول، تدوگلوتاید، تتراهیدروکانابینول وکانابیدیول، تری‌مپرازین

تداخل با غذا:

ذکر نشده است.

تداخل دارویی کلردیازپوکساید با پروپرانول

مصرف همزمان کلردیازپوکساید با داروهای ضدتشنج، خواب‌آورها و آرامبخش‌ها سبب تضعیف تنفس می‌شود. افرادی که از این دارو استفاده می‌کنند باید مراقب فشار‌خون خود نیز باشند تا افت فشار‌خون پیدا نکنند.

تداخل دارویی فلوکستین و کلردیازپوکساید

کلردیازپوکساید و فلوکستین باهم تداخل در حد متوسط دارند و شاید نیاز باشد کاهش دوز انجام شود. اگر علائمی مانند گیجی و عدم تمرکز در خودتان مشاهده کردید با پزشک و یا داروساز در میان بگذارید.

هشدار ها کلردیازپوکساید

  1. سطح کراتینین بیمار در ابتدای درمان پایش شود.
  2. در صورت مصرف طولانی مدت دارو، پایش عملکرد کبدی ضروری می باشد.

    وضعیت ذهنی، تنفسی و قلبی بیمار (مانند افت فشار خون وضعیتی) ارزیابی گردد.

  3. بیمار از لحاظ بروز واکنش های متناقض (مانند هیجان، تحریک، خشم ناگهانی) پایش شود.
  4. در صورت تجویز دارو به منظور کنترل علایم قطع الکل، پایش علایم قطع ضروری می باشد.
  5. بیمار از لحاظ بروز تغییرات رفتاری غیرطبیعی و افکار خودکشی در طول دوره درمان پایش گردد و به بیمار گوشزد شود که این علائم را به سرعت گزارش کند.
  6. لازم است که دیگر داروهای مصرفی بیمار بررسی شود تا در صورت نیاز، تنظیم دوز صورت گیرد یا از درمان جایگزین استفاده شود.
  7. بعلت سرگیجه و خواب آلودگی از رانندگی یا کار با ماشین آلاتی که نیاز به هوشیاری دارند باید خودداری شود.
  8. بمنظور کاهش احتمال بروز علایم قطع مصرف، باید به تدریج قطع شود.
  9. ممکن است وابستگی ایجاد نماید و نباید بیشتر از مقدار توصیه شده یا به مدت طولانی مصرف شود.
  10. مصرف دارو را تحت نظر پزشک ادامه دهید تا پیشرفت درمانی شما بررسی گردد و آزمایشات لازم انجام گیرد.
  11. این دارو موجب خواب آلودگی و گیجی شدید می شود لذا در مدت مصرف این دارو (خصوصا ابتدای درمان ) و تا زمانی که اثرات آن بطور کامل از بین نرفته است از رانندگی و کارهایی که نیاز به تمرکز و احتیاط بیشتری دارند،خودداری نمایید .
  12. مصرف این دارو همراه با الکل عوارض بسیاری همراه دارد.
  13. در صورت مصرف طولانی مدت ، قطع این دارو توسط پزشک و به صورت تدریجی انجام می شود . برای جلوگیری از بروز عوارض ناخواسته،قطع دارو را دقیقاً طبق توصیه ی پزشک انجام دهید و از قطع ناگهانی خودداری نماید
  14.  در صورتی که قصد عمل جراحی یا درمان دندانپزشکی دارید درمانگر خود را از مصرف کلرودیازپوکساید آگاه نمایید زیرا این دارو می تواند اثر برخی از داروهای بی حس کننده یا بیهوش کننده را افزایش دهد.
  15. پس از پایان دوره ی ترک الکل ، ارتباط خود را با تیم درمانی خصوصاً تیم رفتار درمانی قطع ننمایید تا بطور کامل ترک این ماده بصورت موثر صورت گیرد.
  16. این دارو با غذا تداخل خاصی ندارد و می توان آن را قبل یا بعد از غذا مصرف کرد.با این حال بهتر است همراه یا پس از غذا مصرف شود.
  17. در صورت فراموشی یک نوبت دارو بلافاصله آن را مصرف نمایید اما از دوبرابر کردن مقدار دارو در یک نوبت جدا خودداری نمایید.
  18. در صورت مصرف شربت های ضد اسید معده ، مصرف این دارو را حداقل ۲ساعت با مصرف شربت فاصله دهید.

موارد منع مصرف

در افراد با شرایط زیر باید از مصرف کلردیازپوکسید جلوگیری کرد:

  • میاستنی گراویس
  • مسمومیت حاد با الکل ، مواد مخدر یا مواد روانگردان دیگر
  • آتاکسی
  • کاهش شدید تهویه تنفسی
  • گلوکوم زاویه بسته حاد
  • نقص شدید کبدی ( هپاتیت و سیروز کبدی باعث از بین رفتن فاکتور 2 می شود)
  • آپنه خواب شدید
  • حساسیت و آلرژی به هر نوع دارویی در کلاس بنزودیازپین

در افراد با سن بالا به علت نیمه عمر طولانی منع مصرف دارد.

مصرف در بارداری

تحقیقات در مورد ایمنی بنزودیازپین ها در دوران بارداری محدود است و توصیه می شود استفاده از بنزودیازپین ها در دوران بارداری مبتنی بر این باشد که آیا این مزایا از خطرات بالاتر است. در صورت استفاده از کلردیازپوکسید در دوران بارداری ، خطرات با استفاده از کمترین دوز موثر و در کمترین زمان ممکن کاهش می یابد. بنزودیازپین ها معمولاً باید در سه ماهه اول بارداری اجتناب شوند. کلردیازپوکسید و دیازپام در مقایسه با سایر بنزودیازپینها جزو بنزودیازپین های ایمن به حساب می آیند. عوارض جانبی احتمالی ناشی از مصرف بنزودیازپین در دوران بارداری شامل ، سقط جنین ، ناهنجاری ، عقب ماندگی رشد داخل رحمی ، نقص عملکردی ، سرطان زایی و جهش زایی است . در هنگام تغذیه با شیر مادر نیز احتیاط می شود.

دوز و نحوهٔ مصرف قرص کلردیازپوکساید

از آنجا که طیف گسترده‌ای از علائم بالینی برای قرص کلردیازپوکساید وجود دارد، دوز مناسب بسته‌به تشخیص بیماری و واکنش هر بیمار به این دارو متفاوت است. بنابراین پزشک باید به‌منظور دستیابی به بیشترین اثرات مفید، دوز مناسب برای هر فرد را به‌صورت مجزا مشخص کند.

بزرگسالان دوز معمول روزانه
تسکین اختلالات اضطرابی خفیف و ملایم و علائم اضطراب ۵ یا ۱۰ میلی‌گرم، ۳ یا ۴ بار در روز
تسکین اختلالات اضطرابی شدید و علائم اضطراب ۲۰ یا ۲۵ میلی‌گرم، ۳ یا ۴ بار در روز
بیماران سالمند، یا درصورت ابتلابه بیماری ناتوان‌کننده ۵ میلی‌گرم، ۲ تا ۴ بار در روز

برای برطرف کردن دلهره و اضطراب پیش از عمل، در روزهای منتهی‌به جراحی، ۳ یا ۴ بار در روز قرص کلردیازپوکساید ۵ تا ۱۰ میلی‌گرم به‌صورت خوراکی مصرف می‌شود. در صورت استفاده از قرص کلردیازپوکساید به‌عنوان داروی پیش از جراحی، ۱ ساعت پیش از عمل ۵۰ تا ۱۰۰ میلی‌گرم به‌صورت عضلانی تزریق می‌شود.

کودکان دوز معمول روزانه
به‌دلیل متفاوت بودن واکنش‌های کودکان نسبت به داروهای مؤثر بر سیستم اعصاب مرکزی (CNS-acting)، باید درمان با پایین‌ترین دوز شروع شود و در صورت نیاز دوز دارو افزایش پیدا کند. از آنجا که تجربهٔ بالینی اندکی درمورد کودکان زیر ۶ سال وجود دارد، استفاده از این دارو در این گروه سنی توصیه نمی‌شود. ۵ میلی‌گرم، ۲ تا ۴ بار در روز (ممکن است در بعضی از کودکان بیمار به ۱۰ میلی‌گرم، ۲ تا ۳ بار در روز افزایش پیدا کند).

برای تسکین علائم ترک اعتیاد به الکل حاد، معمولا ابتدا از شکل پراروده‌ای (parenteral، خارج از روده، ولی داخل بدن) این دارو استفاده می‌شود. در صورت تجویز شکل خوراکی دارو، دوز مصرفی پیشنهادی در ابتدا ۵۰ تا ۱۰۰ میلی‌گرم است که در صورت نیاز باید با دوزهای مکرر تا حداکثر ۳۰۰ میلی‌گرم در روز تا زمان کنترل آشفتگی و پریشانی ادامه پیدا کند. سپس باید دوز دارو تا سطح تثبیت (maintenance level) کاهش یابد.

مصرف زیاد کلردیازپوکساید و مسمومیت با کلردیازپوکساید

فردی که کلردیازپوکسید اضافی مصرف کرده است و دچار مسمویت با پوکساکیم شده است ممکن است برخی از علائم زیر را نشان دهد.

عوارض مصرف زیاد کلردیازپوکساید ۱۰ :

  • خواب آلودگی (بیدار ماندن به سختی)
  • سردرگمی ذهنی
  • افت فشار خون
  • کاهش تهویه تنفسی
  • عملکردهای حرکتی دچار اختلال می شوند
    • رفلکسهای مختل شده
    • هماهنگی مختل شده
    • تعادل اختلال یافته
    • سرگیجه
    • ضعف عضلانی
  • کما

مصرف بیش از حد کلردیازپوکسید یک اورژانس پزشکی محسوب می شود و به طور کلی نیاز به توجه فوری پرسنل پزشکی دارد. پادزهر تجویز بیش از حد کلردیازپوکسید (یا هر بنزودیازپین دیگر) فلومازنیل است. فلومازنیل باید با احتیاط مصرف شود زیرا ممکن است علائم ترک شدید در افراد وابسته به بنزودیازپین را تسریع کند.

توصیه های دارویی کلردیازپوکساید

  1. این دارو ممکن است وابستگی ایجاد کند و نباید بیش از مقدار توصیه شده مصرف شود.
  2. اگر بعد از چند هفته اثر درمانی کاهش یابد، باید به پزشک مراجعه شود.
  3. در صورت بروز خواب‌آلودگی، سرگیجه، منگی، از دست دادن مهارت درانجام کار بخصوص در افراد مسن، دارو باید احتیاط شود.
  4. به منظور کاهش احتمال بروز علائم قطع مصرف دارو، مصرف این دارو باید به تدریج قطع شود.

توجه

این دارو را با دیگران به اشتراک نگذارید. اشتراک آن خلاف قانون است.

اگر از داروی کلردیازپوکساید برای مدت طولانی استفاده شود، آزمایشات آزمایشگاهی و یا پزشکی (به عنوان مثال، آزمایش عملکرد کبد، شمارش کامل خون) برای بررسی عوارض جانبی ممکن است به صورت دوره ای انجام شود. برای جزئیات بیشتر با پزشک معالج خود مشورت کنید.

تاثیر قرص کلردیازپوکساید بر قاعدگی

می توان به بی نظمی های جزئی در دوره های قاعدگی در برخی افراد اشاره کرد که از عوارض قرص پوکساید ۵ برای زنان می باشد.

دوز از دست رفته

اگر یکی از دوزها را (یک وعده مصرف دارو) فراموش کرده اید، به محض یادآوری آن را مصرف کنید. اگر نزدیک زمان دوز بعدی است، دوز از دست رفته را رد کنید و از دوز بعدی خود در زمان عادی استفاده کنید. دوز مصرف را دو برابر نکنید.

دارو های هم گروه کلردیازپوکساید

آلپرازولام

فلورازپام

لورازپام

میدازولام

نیترازپام

اگزازپام

تمازپام

تریازولام

کلرازپیک اسید

دلورازپام

دیازپام

اس تازولام

سوالات متداول

فلوکستین بهتره یا کلردیازپوکساید ؟

عوارض ناشی از مصرف کلردیازپوکساید کمتر است ولی فلوکستین و کلردیازپوکسید هر کدام برای مصارف خاص خود مفید هستند و بهتر است زیر نظر پزشک مصرف شوند.

کلردیازپوکساید یا پروپرانول ؟

کلردیازپوکساید معمولاً برای کاهش اضطراب به صورت کوتاه مدت تجویز می گردد ولی پروپرانولول برای درمان فشارخون و نامنظمی تپش قلب (تاکی کاردیا ، درمان تپش قلب عصبی) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کلر دیاز پوکساید چاق میکنه ؟

همانطور که در مطلب بالا گفته شد دسته بنزودیازپین ها معمولا با چاقی همراه است. پیشنهاد می کنیم با پزشک خویش مشورت نمایید .