به گزارش پارس نیوز، 

«ادوین سامویل» سخنگوی دولت انگلیس در گفت‌وگویی با شبکه «المیادین» اعلام کرد، این کشور از توافق هسته‌ای با ایران (برجام) حمایت می‌کند.

وی گفت: موضع ما در برابر آنچه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل بیان داشت، واضح است؛ ما از توافق هسته‌ای و مکانیزم بازرسی و تحقیق در این توافق حمایت می‌کنیم.

نتانیاهو شامگاه دوشنبه (10 اردیبهشت) در شوی تبلیغاتی جدید علیه ایران، در یک سخنرانی زنده تلویزیونی، کلاسور و لوح‌های فشرده‌ای تحت عنوان «اسناد و مدارک» نشان داد و مدعی شد بعد از امضای برجام، ایران به صورت مخفیانه بُعد نظامی برنامه هسته‌ای خود را حفظ کرده و تلاش داشته به سلاح اتمی برسد 

سخنگوی دولت انگلیس، ضمن اعلام اینکه کنار کشیدن آمریکا از برجام به نفع منافع منطقه‌ای، انگلیس و کشورهای حاشیه خلیج فارس نیست، افزود: این توافق کامل و در همه ابعاد، عالی نیست و نقاطی در آن هست که امکان بهبود آن وجود دارد.

سامویل ادامه داد: توافق مذکور، مسابقه تسلیحات هسته‌ای در خاورمیانه (غرب آسیا) و شمال آفریقا را از بین برد، بریتانیا از بلندپروازی‌هایی ایران غافل نیست، ایران در برنامه‌ هسته‌ای خود بلندپروازی‌هایی داشت و این نگرانی اصلی بود.

وی تصریح کرد: این توافق بر تیمی از سازمان ملل تکیه دارد که صلاحیت بازرسی از سایت‌های معروف ایران مربوط به برنامه هسته‌ای را دارد و ما در دولت انگلیس تمام تلاش خود برای ابقای این توافق را انجام می‌دهیم.

سامویل در ادامه گفت: «ترزا می» نخست‌وزیر، تصمیم به حمایت از توافق هسته‌ای به همراه بندهای مختلف آن برای تشویق ایران به عدم مداخله در کشورهای مجاور گرفته است اما این موضوع در آمریکا متفاوت است؛ «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور، ترتیباتی اضافی برای تقویت توافق فعلی وضع کرده اما تا کنون توافق را لغو نکرده است. از نظر ما به نفع انگلیس، آمریکا، خلیج (فارس) یا حتی ایران نیست که این توافق لغو شود.

وی در پایان تأکید کرد: تمام تلاش خود با متحدان اسرائیلی، سعودی و آمریکایی را برای تأثیر بر ایرانی‌ها متمرکز می‌کنیم و از همه می‌خواهیم از تندی سخنان خود درباره توافق هسته‌ای کم کنند.

کمتر از یک هفته به موعد تمدید تعلیق تحریم‌های ایران (ذیل برجام) توسط آمریکا (در 22 اردیبهشت) باقی مانده، دونالد ترامپ تهدید کرده که اگر «معایب توافق هسته‌ای ایران» برطرف نشود، تحریم‌ها را باز می‌گرداند.