شناخت و نحوه کاشت انواع بذر صیفی جات اولین قدم قبل از خرید آن می‌باشد. انتخاب نوع بذر ابتدا بر اساس سلیقه و نیاز افراد و گاها صورت ظاهری محصول آن‌ها صورت می‌گیرد اما در کنار این موارد باید با توجه به فضای کشت و با در نظر گرفتن محدودیت‌ها اقدام کرد. اغلب صیفی جات جز یکی از سه دسته کدوییان، بادنجانیان و پنیرکیان هستند و بر همین اساس نحوه کاشت بیشتر بذر صیفی جات مشخص و اجرا می‌شود و قطعاً انتخاب درست روش کاشت در رشد مطلوب و باردهی مؤثر خواهد بود. رعایت این نکته کلیدی در زمان کاشت موفقیت را چند برابر می‌کند.

معرفی و کاشت بذر خانواده کدوییان

اغلب صیفی جات این خانواده بوته‌های رونده‌ای هستند که بسته به نوع یا نیاز ممکن است در روی زمین حرکت و یا توسط قیم یا داربست به بالا هدایت شوند. در هر دو صورت حالت روندگی خود را حفظ کرده و رشد سریعی دارند. با شناخت و نحوه کاشت انواع بذر صیفی جات این خانواده مثل بذر کدو، بذر خیار، بذر هندوانه، بذر خربزه، بذر طالبی متوجه خواهید شد که بوته‌های همه آن‌ها پیچک‌هایی تولید می‌کنند تا در صورت نیاز به اطراف خود پنجه اندازند و با پیچیدن به قیم یا ریسمان، حصار یا حتی شاخ و برگ اطراف خود حالت منسجم‌تری به خود بگیرند. این انسجام هم روند رشد را تسریع می‌کند و هم به نگهداری محصول می‌تواند کمک کند.

این نوع بذر صیفی جات بیشتر به‌صورت مستقیم در زمین اصلی کاشته می‌شوند و به راحتی پس از حفر سوراخ‌هایی به عمق یک بند انگشت داخل آن‌ها قرار گرفته و با خاک پوشانده و سپس آبیاری می‌شوند. البته می‌توان چند روز قبل از کاشت این بذرها را در دستمال مرطوبی قرار داد تا سریع‌تر جوانه بزنند و بعد از اینکه نوک جوانه ظاهر شد به داخل زمین اصلی یا گلدان مورد نظر انتقال داد. معمولاً بیشتر بذرهای این خانواده درشت هستند و علاوه بر میوه یا محصول آن، بذر آن‌ها نیز پس از برداشت مصرف خوراکی دارد.

معرفی و کاشت بذر خانواده بادنجانیان و پنیرکیان

بوته‌های حاصل از این بذر صیفی جات، اغلب بوته‌های ایستاده هستند و برخلاف دسته قبل حالت روندگی ندارند. میوه‌های حاصل از این بوته‌ها نسبت به خانواده کدوییان کوچک‌تر و نرم‌ترند و هم به‌صورت منفرد و هم به‌صورت خوشه‌ای بسته به نوع آن‌ها ممکن است میوه دهی داشته باشند. بذر این صیفی جات هم به‌صورت مستقیم و هم به‌صورت غیرمستقیم یعنی کاشت نشاء امکان‌پذیر است. در هر دو روش هم می‌توان قبل از کاشت به منظور تسریع در جوانه زنی بذرها را مدتی در دستمال مرطوب قرار داد و بعد در خاک کاشت. لازم به ذکر است کاشت مستقیم بذر این صیفی جات بدون خیس کردن نیز امکان‌پذیر است و بعد از کاشت با مرطوب نگه داشتن بستر به خوبی جوانه زده و از خاک خارج می‌شوند و فقط ممکن است چند روز دیرتر سبز کنند. بذر بامیه از خانواده پنیرکیان و بذر بادمجان و بذر گوجه هر دو از خانواده بادنجانیان می‌باشند. حالا با شناخت و نحوه کاشت انواع بذر صیفی جات متوجه اهمیت این موضوع و رابطه مستقیم آن با کاشت و پرورش و برداشت صیفی جات می‌شویم.

چگونه بذر صیفی جات را تهیه کنیم؟

چگونه بذر صیفی جات را تهیه کنیم؟

تهیه بذر صیفی جات حتماً باید از فروشگاه‌های معتبر صورت بگیرد چراکه این مهم است که بذرها قدرت جوانه زنی خوبی داشته باشند و به‌صورت اصولی بذر گیری و بسته بندی شده تا آسیب ندیده باشند و سبز کنند. نکته دیگر بسته بندی مناسب بذر صیفی جات است تا نسبت به نور و رطوبت نفوذناپذیر باشند و این در سلامت بذرها حائز اهمیت است. یکی از فروشگاه‌هایی که سال‌ها در زمینه تهیه و فروش بذر فعالیت داشته فروشگاه اینترنتی اطلسی ها می‌باشد. در این فروشگاه سعی شده تا بذرهای با کیفیت و استاندارد از برندهای معتبر و با بسته بندی مناسب تهیه و آماده عرضه به مشتریان شود.

نگاهی کلی به بذر صیفی جات

با شناخت و نحوه کاشت انواع بذر صیفی جات متوجه شدیم بذر صیفی جات قدرت جوانه زنی بسیار بالایی دارند و اغلب زودبازده هستند. بذر صیفی جات مختص کاشت در فصل‌های گرم یعنی بهار و تابستان هستند و معمولاً به‌طور میانگین حدود 3 ماه بعد از کاشت قابل برداشت می‌باشند که البته این زمان بسته به نوع صیفی کاشته شده و شرایط اقلیمی منطقه که قرار است کاشته شود دارد؛ اما این بذرها بسته به منطقه کشت و دمای آنجا ممکن است در بهار، تابستان، پاییز و حتی زمستان کشت شوند. دقت کنید برای کاشت بذر صیفی جات چه در زمین‌های زراعی یا باغچه و چه در گلدان باید محل کشت کاملاً آفتاب‌گیر باشد و حداقل در روز 6 ساعت یا بیشتر آفتاب داشته باشید. البته این توضیحات مربوط به کاشت در فضای باز است و کشت بذرها در گلخانه کمی متفاوت خواهد بود.

برای خرید اینترنتی بهترین بذر، کود، خاک، گلدان و لوازم باغبانی به سایت فروشگاه کاشت و پرورش گل و گیاه اطلسی ها به نشانی اینترنتی www.atlasiha.com مراجعه کنید و از تخفیفات ویژه ما بهرمند شوید.