پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- دکتر حسن خجسته گفت: باید مشخص شود که چه کسی و چه نهادی، مسئول تبلیغات در فضای مجازی است.

دکتر حسن خجسته عضو هیات علمی دانشگاه صدا و سیما در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «پارس» اظهار داشت: در گذشته شاهد بودیم که گاه پزشکی قلابی می‌توانست تا سال‌های سال، کلاهبرداری و مردم را سرکیسه کند. حال گاهی می‌بینیم که همین مساله در فضای مجازی به شکلی دیگر تکرار می‌شود.

وی افزود: این‌که داروهای مختلف که کیفیت و استانداردشان مشخص نیست، براحتی در ماهواره و فضای مجازی تبلیغ می‌شوند و با این کار، سلامت مردم به خطر می‌افتد، نشان از ضعف سیستم مدیریت فضای مجازی در ایران دارد.

وی اضافه کرد: باید مشخص شود که چه کسی و چه نهادی، مسئول تبلیغات در فضای مجازی است.

عضو هیات علمی دانشگاه صدا و سیما خاطرنشان ساخت: همان‌طور که در فضای فیزیکی، نظارت بر تبلیغات در معابر عمومی وجود دارد، همین شکل از نظارت‌ها باید در فضای مجازی هم وجود داشته باشد.

خجسته افزود: تبلیغات در فضای مجازی، بدون نظارت و مدیریت جدی، لحظه به لحظه گسترده‌تر می‌شود و در این بین، به نظرم شورای‌عالی فضای مجازی نیز در این حوزه منفعل عمل می‌کند.

وی اضافه کرد: باید در نظر داشت که در فضای واقعی، هرکسی مسئولیت کارش را بر عهده می‌گیرد، اما در فضای مجازی و بخصوص در تبلیغات مجازی حوزه دارو، بسیاری از افراد، مسئولیت رفتارشان را بر عهده نمی‌گیرند.

عضو هیات علمی دانشگاه صدا و سیما با اشاره به بحث آموزش و فرهنگ سازی گفت: جدای از این‌که باید آموزش، اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی گسترده در جامعه انجام شود، نیاز است که سیاستگذاری‌های این عرصه هم تغییر پیدا کند.

خجسته افزود: در این راستا باید مسئولان ناظر بر فضای مجازی، تصمیمات خود را متناسب با شرایط فضای مجازی اتخاذ کنند و هر کانال یا صفحه‌ای در فضای مجازی که در عرصه تبلیغات فعالیت دارد، باید مجوز داشته باشد.

وی اضافه کرد: با این اقدامات می‌توان اقبال عمومی نسبت به این فرآورده‌های دارویی خطرناک را کاهش داد و تبلیغات فضای مجازی را به ریل علمی برگرداند، در غیر این صورت باید انتظار داشت که روز به روز دامنه این‌گونه فعالیت‌های غیرقانونی در فضای مجازی بیشتر شود.