افتتاح حساب ترکیه
روشهای جلوگیری از کپک زدن نان

جلوگیری از کپک زدن نان یکی از مهمترین کارهایی است که زنان خانه دار باید یاد بگیرند چون هم نان جزو مهمترین مواد غذایی هر خانه است و هم اینکه کپک نان بسیار خطرناک و حتی کشنده است. پس حتما این مطلب شادمگ را خوب مطالعه کنید. خوردن کپک نان در برخی مواقع سبب مسمومیت‌ های شدید و اختلال تنفسی می شود که حتی احتمال بستری شدن در بیمارستان نیز وجود خواهد داشت.  توصیه های ما را جدی بگیرید.

کپک نان چیست؟

نان‌ها بعد از خارج شدن از تنور تا مدت کوتاهی در نتیجه حرارت موجود در تنور استریل هستند و به همین دلیل است که با بافتی نرم و عطر و طعم خوشایند مشاهده می‌شوند. اما پس از گذشت مدت زمانی بسیار کوتاه، اسپور‌های کپک‌هایی که در محیط وجود دارند، نان را تحت تأثیر قرار داده و آلوده می‌کنند.

به این ترتیب چنانچه نگهداری نان با اصول مناسب صورت نگیرد، نان‌ها کپک‌زده و ارزش غذایی خود را از دست می‌دهند. این کپک‌ها ممکن است به شکل لکه‌های سبز یا خاکستری بر روی نان دیده شوند. البته این کپک ها روی برخی مواد غذایی مانند رب هم بوجو می آید که قبلا د مورد جلوگیری از کپک نزدن رب مطلبی را برای شما به اشتراک گذاشتیم.

نان آردی - جلوگیری از کپک زدن نان

انواع کپک‌های نان دارای ریشه هستند و رشد و تکثیر آن‌ها از سطح نان تا مغز و قسمت مرکزی ادامه می‌یابد. خوردن نان کپک‌زده خطرناک است و بسته به نوع کپک و میزان واکنش افراد ممکن است منجر به مرگ شود.

از آنجایی که سرعت تکثیر قاچ‌ها بالا است، چنانچه در دسته‌ای از نان‌ها یک نان کپک‌زده جود داشته باشد باید مابقی نان‌ها را نیز دور بریزید؛ چراکه ممکن است به کپک آلوده شده باشند و کپک‌ها به بخش‌های دیگر نیز نفوذ کنند. توجه داشته باشید که دسته کردن و قرار دادن نان‌های داغ بر روی یکدیگر سرعت کپک زدن نان‌ها را افزایش خواهد داد. پس برای افزایش زمان ماندگاری نان در خانه از این کار پرهیز کنید.

عامل رشد کپک بر روی نان

رشد کپک‌ها بر روی نان تحت تأثیر عوامل زیر است:

رطوبت موجود در نان
حرارت موجود در نان
اکسیژن موجود در نان
قند و چربی موجود در ساختار خمیر

انواع کپک‌های نان

برای توضیح کامل پاسخ کپک چیست، نمی‌توان با اطمینان اظهار کرد که تنها یک نوع خاص از کپک‌ها برای نان وجود دارد؛ چراکه چندین نوع مختلف کپک وجود دارد که نمونه‌ای از آن بر روی نان‌ها دیده می‌شود. باید در نظر داشت که تنها چند نمونه خاص از قارچ‌ها و باکتری‌ها قادر به رشد و تکثیر در نان هستند. گرچه نان کپک‌زده دیگر قابل خوردن نیست و ارزش غذایی خود را از دست داده است اما برخی کپک‌ها نیز می‌توانند مفید باشند.

طرز تهیه نان شیرمال بدون فر بسیار ساده است. ما دستور این نان ساده را با شما به اشتراک گذاشتیم می توانید از آن استفاده کنید.

از بین بردن کپک - جلوگیری از کپک زدن نان

مسمویت با کپک نان

کپک‌ها به خودی خود ایجاد مسمومیت نمی‌کنند، اما برخی کپک‌ها قادر به تولید نوعی سم به نام مایکوتوکسین هستند و به همین دلیل آن‌ها را در گروه کپک‌های سمی دسته‌بندی می‌کنند. مایکوتوکسین‌ها در نتیجه فرایند‌های متابولیکی ایجاد شده و به عنوان محصولات فرعی شیمیایی به حیات خود ادامه می‌دهند. در روند فرایند‌های متابولیکی ممکن است مواد غذایی به انرژی تبدیل شوند که این موضوع در روند تنفس سلولی قابل مشاهده است.

طرز تهیه ارده خانگی به روش سنتی + خواص ارده و تفاوت آن با ارده شکری

بنابراین بعضی از این مایکوتوکسین‌ها، سبب بروز واکنش‌های سمی در بدن حیوانات و انسان‌ها می‌شوند. نوع گونه‌ی کپک‌های نان، تعیین‌کننده نوع مسمویت با کپک یا بیماری در انسان است. گاهی مسمومیت‌های ایجاد شده به واسطه استفاده از نان‌های کپک‌زده سطحی و قابل درمان بوده و گاه نیز سبب تحریک سیستم گوارشی یا تنفسی و بخش‌هایی نظیر دهان، گلو و بینی می‌شوند که در این صورت شوک و خونریزی گا‌هی منجر به مرگ خواهد شد. اینکه چه نوعی از قارج موجود بر روی نان را خورده باشید و به چه میزان نسبت به این قارچ‌ها حساسیت داشته باشید، علائم و نشانه‌های حساسیت، بیماری یا مسمومیت را نشان خواهد داد.

نکته

چنانچه میزان حساسیت شما نسبت به مسمویت با کپک نان محدود باشد، ممکن است حتی بدون نیاز به درمان جدی بهبود یابید. اگر نسبت به خوردن قارچ حساسیت بیشتری داشته باشید واکنش‌های جدی‌تری اتفاق می‌افتد و میزان احتمال بروز خطر بیشتر خواهد بود. همچنین در صورتی که به مشکلات گوارشی مبتلا باشید؛ ممکن است، خوردن کپک نان سبب مسمومیت‌های شدید و اختلال تنفسی شود که در این حالت احتمال بستری شدن در بیمارستان نیز وجود خواهد داشت. در برخی افراد نیز خوردن کپک نان به میزان زیاد، به اختلالات عصبی و بروز افسردگی منجر می‌شود.

پخت فوری حبوبات در زمانی كه وقت كافی براي خيساندن حبوبات نداريد می تواند کمک بزرگی به شما کند؛ مخصوصا وقتی که مهمان سرزده دارید. از ترفندهای شادمگ کمک بگیرید.

نان کپک زده - جلوگیری از کپک زدن نان

کپک‌های نان را می‌توان قاتلین خاموشی دانست که به ایجاد توده‌های سرطانی در بدن انسان کمک می‌کنند. بسیاری از مواد سرطان‌زا از طریق نان‌های کپک‌زده و فاقد کیفیت وارد بدن انسان می‌شوند. مطابق توصیه‌های وزارت بهداشت استفاده از نان‌های کپک‌زده برای تغذیه دام‌ها نیز خطر آفرین است؛ چرا که هم سلامت دام‌ها را به مخاطره می‌اندازد و هم سبب تولید شیر و فراورده‌های لبنی آلوده خواهد شد. کپک‌ها با کاهش توان و قدرت سیستم دفاعی بدن، هجوم عوامل بیماری‌زا در بدن را افزایش داده و به بیماری‌های آسیب‌زا منجر می‌شود.

روش سرخ کردن غذا را هر خانم کدبانوی با سلیقه ای باید بلد باشد تا هنگام سرخ کردن مواد غذایی از روغن کمتری استفاده کرده و ریخت و پاش کمتری روی گاز داشته باشد.

راهکارهایی مناسب برای جلوگیری از کپک زدن نان

۱- چیدن نان های داغ بر روی هم، کپک زدگی را تسریع، فساد زدگی را تسهیل و ضایعات نان را تشدید می کند؛

۲- قبل از سرد شدن کامل نان ها، آنها را دسته نکنید. نان سرد شده را نیز در پلاستیک دربسته بگذارید.

۳- حرارت نان باعث کپک زدگی زودرس آن می گردد. از دسته کردن نان داغ جداً بپرهیزید؛

۴- نان خوب مستلزم داشتن آرد با کیفیت، نانوای خوب و نگهداری صحیح است؛

۵- همان گونه که بعضی از برنج ها پخت خوبی ندارند، آرد نامرغوب نیز پخت خوبی نخواهد داشت؛

مصرف نان کپک زده همه جوره ممنوع

۶-دادن نان کپک زده به گاوها مضر و سرطان زا است. در ضمن موجب آلوده شدن شیر آنها می شود؛

۷- در ایجاد ضایعات نان، مردم ۲۰ درصد، نانوایان ۳۰ درصد و آرد مصرفی ۵۰ درصد تأثیر گذارند؛

۸- خرید نان مازاد بر نیاز روزانه، یکی از علل افزایش ضایعات نان است. از خرید نان اضافی خودداری کنید؛

چیدن نان های داغ بر روی هم، باعث کپک زدگی زودرس آن می گردد. از دسته کردن نان داغ جداً بپرهیزید.

علت تلخ شدن قرمه سبزی و 10 روش گرفتن تلخی خورش

تهیه کنسرو گوجه فرنگی بسیار ساده است. با این روشی که ما به شما آموزش دادیم می توانید از گوجه های قرمز تهیه کرده و کنسروی کنید و همه فصل ها پوره گوجه خوش رنگ داشته باشید.نان لواش- جلوگیری از کپک زدن نان

۹- از خوردن نان سبوس دار در وعده های غذای خود غافل نشوید؛ مصرف نان سبوس دار در هر وعده ی غذایی ۳۰ تا ۴۰ درصد خطر ابتلا به بیماری های قلبی و گوارشی را کاهش می دهد؛

۱۰- خوردن نان سبوس دار مانع از جذب سریع قند و چربی در خون می گردد؛

۱۱- نان های تیره (حاوی سبوس بیشتر) ارزش غذایی بالاتری نسبت به نان های سفید و روشن دارند؛

نان داغ در یخچال

۱۲- قرار دادن نان در یخچال، بیات شدن نان را تسریع می نماید؛

۱۳- انباشته شدن نان داغ قبل از سرد شدن، باعث تغییر حالت ظاهری، بیات شدگن زودرس، تسریع در کپک زدگی، تشدید ضایعات و ایجاد بیماری گوارشی می گردد؛

۱۴- قبل از سرد شدن کامل، نان را دسته نکنید. نان سرد شده را نیز در سفره در بسته نگهداری نمایید؛

مصرف نان سبوس دار در هر وعده ی غذایی ۳۰ تا ۴۰ درصد خطر ابتلا به بیماری های قلبی و گوارشی را کاهش می دهد.

۱۵- هنگام خرید نان حتماً یک سفره ی پارچه ای یا پلاستیکی به همراه داشته باشید؛

۱۶- نانی که پس از سرد شدن با سفره حمل و نگهداری شود، مطبوع تر و ماندگارتر خواهد بود؛

۱۷- هر چه سبوس آرد بیشتر، ارزش غذایی آن نیز افزون تر و هرچه سبوس آرد کمتر، ارزش غذایی آن نیز کمتر و کیفیت نان نیز پایین تر خواهد بود؛

نان در پارچه - جلوگیری از کپک زدن نان

۱۸- بین حرارت، رطوبت و کپک زدگی رابطه ی مستقیم وجود دارد؛ در نتیجه نان هایی که به صورت داغ بر روی هم دسته شوند، محیط مناسبی را برای فساد میکروبی و کپک زدگی فراهم می سازند؛

۱۹- آرد حاصل از گندم تازه و نارس، باعث تولید نان های سفت و بدهضم خواهد شد؛

۲۰- نان خوب نانی است که آرد آن خوب، خمیر آن تخمیر شده، نانوایش ماهر و مصرف کننده ی آن واقف به اصول نگهداری صحیح باشد.

7 روش مهم برای جلوگیری از کپک زدن نان

1.جلوگیری از قرار گرفتن در معرض هوا

اگه میخواید نون های شما تازه بمونن و سریع فاسد نشن باید اون هارو از قرار گرفتن در معرض هوا حفظ کنید.داخل جانونی رو با یک حوله بپوشونید و نون ها رو داخل اون قرار بدید.برای تازه تر موندن نون از کیسه های کاغذی و یا دستمال های آشپزخونه استفاده کنید.

2.فریز کردن

نون رو میتونین برای مصرف روزانه توی یخچال بزارین.توی یخچال تقریبا یک هفته میتونین نگه دارین نون رو.شاید توی یخچال بیات بشه نون هاتون ولی هیچوقت کپک نمیزنه.برای نگه داری طولانی تر نون میتونین اونارئ فریز کنین.اگه قبل از فریز کردن نون رو خورد کنین میتونین هر سری به انازه نیازتون نون از فریزر در بیارین.نون ای فریز شده رو داخل فر بزارین و دما رو روی 180 درجه سانتی گراد(360 درجه فارنهایت)قرار بدین تا طعم نون تازه بهشون برگرده.

نان در کیسه فریزر - جلوگیری از کپک زدن نان

3.اضافه کردن روغن ترد کننده ی نان

اگر خودتون نون مورد نیازتون رو میپذین توی خمیرش روغنترد کننده اضافه کنین.این کار میتونه تازه موندن نون رو تا مدتی افزایش بده.

4.استفاده از ظروف و محفظه های مناسب برای نگه داری نان

از جانونی ها استفاده کنین و داخلشون رو با پارچه یا کیسه های کاغذی بپوشونین و درشو ببندین.اینجوری عواملی که باعث فاسد شدن نون میشن از دور میمونن و نون رو مدت ها میتونین تازه نگه دارین.برای چند برابر شدن نتیجه ی این کار میتونین جا نونی رو توی یخچال بزارین و با همین کار سه تا از نکته هایی رو که بهتون گفتم تا اینجا همزمان انجام دادین،پس این کار میتونیم بگیم یکی از بهترین و تاثیر گذار ترین کارها به حساب میاد.

طرز تهیه سالاد تن ماهی با 5 طعم مختلف ؛ مجلسی و جذاب

5.نصف یک سیب را داخل باکس نان بگذارید

این ترفند خیلی قدیمیه!شاید اگه از مادربزرگاتون بپرسین بلد باشین این ترفندو😊

برای جلوگیری از کپک زدن نان سیب رو نصف کنین و داخل کیسه یا باکس نون بذارین.میتونین بجای سیب از شکر، یک تکه سیب زمینی و یا کرفس هم استفاده کنین.

6.مالیدن کره روی نان

این روش هم برای اونایی هستش که خودشون نون میپذن.وقتی که نون رو از تنور دراوردین یه مقداری کره روی اون بمالین تا برای مدتی از بیات و فاسد شدن نون جلوگیری کنه.

7.نان را پیشاپیش برش ندهید

مثلا وقتی شب مهمون دارین از ساعت ها قبل نون رو برش ندین چوم اون رطوبت داخل نون از بین میره و نون ترد و خشک میشه.اگه نون رو برش دادین داخل یخچال قرار بدین و قبل از سرو برای چند دیقه داخل فر قرار بدین تا گرم بشه و طعم نون تازه حفظ بشه.

نان باگت - جلوگیری از کپک زدن نان

نان یخ زده را چگونه مصرف کنیم؟

کافی است به اندازه نیاز خانواده در هر وعده غذایی (صبح- ظهر- عصر) ۲ تا ۳ قرص نان از فریزر خارج کنید، سپس آن را حدود ۵ دقیقه جلوی نور آفتاب یا روی بخاری یا روی سماور و یا داخل تُستر خانه بگذارید و صبر کنید. بعد از چند دقیقه نانی گرم- پوک و نرم تناول خواهید کرد هر چه آرد مصرفی قوی تر باشد و زمان استراحت خمیر و پخت نان بیشتر باشد کیفیت نان فریز شده نیز بهتر خواهد بود.

 طرز تهیه نان در خانه

پودر خمیر ترش، شکر، شیر ولرم را با هم مخلوط کرده روی آن را می پوشانیم ١٠ دقیقه در جای گرم استراحت می دهیم، تا پف کند.

آرد ، بیکینگ پودر ، نمک ، زرد چوبه را مخلوط کرده از الک رد کرده خمیر ترش روی آن کاملا کف کرده و آماده هست ، اگر این حالت را ندهد بعد از استراحت ، نشان می دهد که بیش از حد مانده و خاصیت ندارد.

وسط ظرف آرد را گود کرده، ماست، مایه خمیر ترش و روغن مایع را مخلوط کرده ,اگر ماستی را که استفاده می کنید شل باشد ،ممکن است که مقدار آرد بیشتری مصرف شود .

وقتی مواد را مخلوط کردیم روی یک سطح صاف آرد پاشیده و خمیر را ١٠ دقیقه ورز می دهیم داخل یک ظرف کمی آرد پاشیده خمیر را داخل آن ظرف انتقال دهید و روی آن را پوشانده ۱:۳۰ تا ٢ ساعت استراحت دهید.

خمیر را به سطح صاف منتقل کنید به اندازه نارنگی تقسیم کنید دوباره استراحت دهید ١۵ دقیقه, برای باز کردن خمیر زیر و روی خمیر را آرد پاشی کنید روی وردنه را هم آرد پاشی کنید و خمیر را باز کنید نباید زیاد خمیر را ضخیم بگیرید نازک باشد از لواش ضخیم تر، اگه می خواهید کنجد بزنید در این مرحله باید بزنید.

نان - جلوگیری از کپک زدن نان

بعد روی آن را وردنه بکشید. فر را با ۴٢٠ درجه فارنهایت گرم کرده به روی خمیر را با چنگال سوراخ ایجاد کنید.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

20 خرداد 1402

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

5 دیدگاه

  • فرزانه مهدوی:

    من همیشه نون رو گرم می زارم تو فریزر تا بخ بزنه. بعدش که در میاری عالی میشه

    پاسخ
    • شاد مگ:

      ممنون که از مطالب ما استفاده می کنید و نظرتون رو با ما به اشتراک میگذارید

      پاسخ
  • حوری:

    منم در مورد سیب زمینی تو جانونی شنیده بودم

    پاسخ
  • اکبر مرادی:

    خب چطوری نون رو روی هم نذاریم وقتی میخوایم از نونوایی بیاریم خونه

    پاسخ
    • شاد مگ:

      همون جا باز بزارید تا خنک بشه. ممنون که سایت و مطالبش رو مطالعه می کنید

      پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *