جلوگیری از چسبیدن غذا به ماهیتابه

جلوگیری از چسبیدن غذا به ماهیتابه راه و چاه دارد. اگر شما درست یاد بگیرید که چه کار کنید تا هیچ مدله غذای شما به کف ماهیتابه یا قابلمه نچسبد کمک بزرگی به خودتان کرده و در وقت و انرژی خود صرفه جویی کردید. چون تمیز کردن باقیمانده غذایی که به ماهیتابه چسبیده ، بسیار سخت و خسته کننده است. مخصوصا وقتی که ساعتها آن را خیس کردید ولی هیچ فابده ای نداشته. شادمگ ترفندهایی را به شما آموزش می دهد که سخت ترین کار دنیا را به آسانی انجام دهید. کافیست توصیه های ما را جدی بگیرید.

چگونه از چسبیدن غذا به ته ظرف در حین پخت جلوگیری کنیم؟

آشپزی می‌تواند یک تجربه سرگرم کننده و لذت بخش باشد، اما زمانی که غذای شما به ته ظرف می‌چسبد، تمیز کردن قابلمه سوخته و چسبیدن مواد غذایی به آن خسته کننده می‌شود. جالب است بدانید که چسبیدن غذا به ته ظرف می‌تواند ظاهر و طعم غذای شما را خراب کند. به علاوه آن تمیز کردن قابلمه هم بسیار سخت است.

غذای سوخته - جلوگیری از چسبیدن غذا به ماهیتابه

با این حال، روش‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید برای جلوگیری از چسبیدن غذا به ته ظرف در طول پخت و پز استفاده کنید. یادتان نرود که با یادگیری اصول درست جلوگیری از پاشیدن روغن روی گاز هنگام سرخ کردن غذا لذت آشپزی برای شما دو چندان می شود.

یکی از روش‌های کاربردی برای جلوگیری از چسبیدن غذا به ته ظرف استفاده از اسپری روغن است. همچنین می‌توانید به ظرف خود نمک اضافه کنید. البته دقت داشته باشید که زیاده روی نکنید تا طعم غذای شما تغییر نکند. یکی از روش‌های کاربردی دیگر استفاده از انواع ماهیتابه‌های نچسب است. با سرخ کردن و پختن غذا در این ظروف خیالتان راحت خواهد بود و ظرف شما به راحتی تمیز می‌شود.

پاک کردن تابه - جلوگیری از چسبیدن غذا به ماهیتابه

توصیه های مختلف برای جلوگیری از چسبیدن غذا به ظرف

خوشبختانه ترفندهایی در جلوگیری از چسبیدن غذا به ظرف وجود دارد که رستوران گردشگری ریژان، یکی از رستوران های رشت در این مطلب به شما آن ها را آموزش می دهد تا مشکل چسبیدن غذا به ظرف و مشکلات از این قبیل را حل کرده و همچنین ظرف هایتان سالم بماند و زمان کمتری را از شما بگیرد.

تمیز کردن در شیشه ای قابلمه کار سختی است مخصوصا که مدتی از تجمع چربی در درزهای شیشه ای در قابلمه گذشته باشد. اما نگران نباشید. این کار سخت در تمیز کردن قابلمه راه حل ساده ای دارد.

جلوگیری از چسبیدن غذا به ماهیتابه با گرم کردن تابه از قبل

جلوگیری از چسبیدن غذا به ته ظرف با گرم کردن تابه از قبلیکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از چسبیدن غذا به ته ظرف این است که قبل از افزودن مواد اولیه، ظرف را از قبل گرم کنید. این کار به ایجاد یک سطح نچسب در کف تابه کمک می‌کند. برای این کار ظرف خالی را چند دقیقه روی اجاق گاز قرار دهید تا داغ شود. پس از داغ شدن ظرف، می‌توانید مواد خود را اضافه کرده و شروع به پخت کنید.

راستی مراقب باشید غذایتان نسوزد. بوی سوختگی غذا می تواند اشتهای همه کسانی که با هیجان پای میز شام یا ناهار حاضر شدند را کور کند.

سرخ کردن سبزیجات - جلوگیری از چسبیدن غذا به ماهیتابه

معجزه تابه نچسب

یکی دیگر از راه‌های جلوگیری از چسبیدن غذا به ته ظرف استفاده از تابه نچسب است. تابه‌های نچسب مخصوص جلوگیری از چسبیدن غذا طراحی شده‌اند و در اکثر فروشگاه‌های لوازم آشپزخانه یافت می‌شود. این ماهیتابه‌ها با مواد نچسب پوشانده شده‌اند که به غذا اجازه می‌دهد به راحتی از بین برود.

راهکار های طلایی از پوشک گرفتن کودک ؛ فوری و بدون دردسر

از روغن یا اسپری پخت و پز استفاده کنید

اضافه کردن مقدار کمی روغن یا اسپری پخت و پز به تابه قبل از پختن نیز می‌تواند به جلوگیری از چسبیدن غذا کمک کند. روغن یا اسپری پخت و پز مانعی بین غذا و تابه ایجاد می‌کند و پخت و پز بدون چسبندگی را آسان می‌کند. حتما از روغن یا اسپری پخت و پز مقاوم در برابر حرارت استفاده کنید که با دمایی مناسب باشد که در آن پخت می‌کنید.

بعد از همه ریخت و پاش ها حواستون به تمیز کردن آشپزخانه باشه. اگر فوت و فن این کارو بلد باشی فوری آشپزخونه مرتب شده.

روغن زیاد - جلوگیری از چسبیدن غذا به ماهیتابه

می توانید از روغن زیتون استفاده کنید

یکی از روش های موثر در پیشگیری از چسبیدن مواد غذایی به ظرف و ماهیتابه، ریختن کمی روغن زیتون در کف آن است. می توانید مقدار کمی از این روغن را داخل ظرف ریخته و در تمام قسمت های آن پخش کنید.یا اینکه از یک دستمال تمیز برای این کار استفاده کنید و مطمئن باشید که تمام سطح ظرف به روغن آغشته است. قبل از اینکه مواد غذایی را به روغن اضافه کنید مطمئن شوید که به اندازه کافی داغ شده است. البته نباید روغن زیاد در ظرف داغ شود که بسوزد.

برق انداختن پشت قابلمه به نظر سخت و نشدنی است اما با برخی ترفندها که شادمگ در اختیار شما قرار داده می توانید به راحتی آب خوردن اینکار را انجام دهید.

مقداری نمک اضافه کنید

برای مقابله چسبیدن مواد غذایی به ماهیتابه های آلومینیومی یک لایه نازک روغن داخل ظرف بریزید. سپس یک نوک انگشت نمک به آن اضافه کنید و در تمام سطح ماهیتابه پخش کنید. البته زیادروی در ریختن نمک سبب تاثیر بد بر روی طعم غذایمان می شود که باید حواسمان به اندازه آن باشد.

نمک پاشیدن - جلوگیری از چسبیدن غذا به ماهیتابه

برای جلوگیری از چسبیدن غذا به ماهیتابه از سرکه سیب کمک بگیرید

شما می توانید پس از ریختن روغن در ظرف یا ماهیتابه کمی سرکه سیب به آن اضافه کنید. البته باید اجازه دهید سرکه سیب به آرامی داغ شود و قبل از شروع پخت غذایتان به طور کامل تبخیر شود. این ترفند از چسبیدن غذایتان به ظرف می شود.

اگر از ظروف روحی استفاده میکنید نگران نباشید سفيد كردن قابلمه روحی دیگر مثل قدیما دغدغه‌ نیست.

کره طبیعی را مصرف کنید

برای چرب کردن ماهیتابه می توانید از یک قاشق کوچک کره طبیعی استفاده کنید. در صورت استفاده از کره طبیعی برای پخت تخم مرغ، سوسیس و مواد غذایی دیگر با مشکل چسبیدن آن ها به ماهیتابه مواجه نمی شوید. برای اینکه از سوختن کره جلوگیری کنید از حرارت ملایم استفاده کرده و مقدار کمی نمک به آن اضافه کنید.

کره - جلوگیری از چسبیدن غذا به ماهیتابه

از قاشق های فلزی استفاده نشود

هنگام استفاده از ماهیتابه های نچسب نباید از قاشق های فلزی استفاده شود. زیرا سبب تخریب ظرف می شود در طول زمان خاصیت نچسب بودن ظرف را از بین می برد. می توانید در این موارد از قاشق های چوبی یا پلاستیکی استفاده کنید تا ظرفتان سالم بماند.

برای جلوگیری از چسبیدن غذا به ماهیتابه از سیم ظرفشویی استفاده نشود

برخی از افراد با مشاهده کوچکترین ماده چسبیده بر روی ظرف یا ماهیتابه با استفاده از چیزهای مختلف سعی در پاک کردن آن ها دارند. سیم ها و اسکاچ های سفت که دارای قسمت سابنده هستند سبب ایجاد خش بر روی ماهیتابه می شوند و همچنین کف ظرف را خراب می کنند. اگر خواهان این هستند که ظرفتان عمر طولانی تری داشته باشد، سعی کنید برای تمیز کردن آن ها از اسفنج و دستمال های نرم استفاده کنید.

8 غذای مناسب ماهی قرمز برای طول عمر بیشتر آن

ظرف ها را روی هم نچینید

چیدن ماهیتابه های تفلون بر روی هم سبب ایجاد ضربه و خش بر روی آن ها می شود. جنس این نوع ظرف ها بسیار حساس است. باید از این کار جلوگیری کرد تا خاصیت نچسب بودنشان از بین نرود.

قبل از چیندن و مرتب کردن ظرف ها در قفسه آن ها به خوبی خشک کنید

پس از اینکه ماهیتابه و ظرف های خود را به خوبی شستید. لازم است پیش از قرار دادن آن ها در کابینت و قفسه خود آن ها خشک کنید. آن ها را در مجاورت هوای آزاد بگذارید تا به خوبی خشک شوند تا رطوبت باقی مانده بر روی آن ها سبب لایجاد کپک و بروز مشکل نشود.

ترفند نچسب کردن تابه های معمولی در خانه

چرایی چسبیدن غذا به ماهیتابه

در ابتدا ، باید یک هشدار را رعایت کنید: همه ماهیتابه ها برابر نیستند. به عنوان مثال ، ماهیتابه های نچسب مدرن هرگز در مورد مشکل چسبندگی چیزی نشنیده اند ، زیرا دقیقاً برای این منظور ابداع شده اند-به طوری که می توانید کتلت ، تخم مرغ و ماهی را سرخ کنید بدون اینکه به این فکر کنید که چگونه آنها را از کف تابه جدا کنید.

تابه های چدنی موضوع دیگری است: آنها مخصوصاً با افزودن روغن ، که منافذ میکروسکوپی فلز را پر می کند ، کلسین می شوند و یک لایه صاف تشکیل می دهند که اگر همه چیز به درستی انجام شود ، دیگر غذا به آن نمی چسبد. بنابراین ، رکوردداران اصلی چسباندن غذا ، تابه های فولادی ضد زنگ هستند.

نچسبیدن نیمرو - جلوگیری از چسبیدن غذا به ماهیتابه

یک تابه فولادی یک چیز عالی است. چسبناک است ، خیلی سنگین نیست ، مواد آن با غذاهای اسیدی واکنش نشان نمی دهد (مانند مس) ، نسبتاً سریع گرم می شود و با مهارت مناسب ، مطلقاً هر ظرفی روی آن کاملاً عالی می شود.

یک ماهیتابه از جنس استنلس استیل همیشه به طور یکنواخت گرم نمی شود ، اما این مشکل قبلاً با ساخت ظرف های چند لایه با افزودن آلیاژهای مختلف برطرف شده است. بنابراین ، تنها عیب آن چسبندگی بیش از حد است.

پس چرا غذا به ماهیتابه می چسبد؟

اینجاست که شیمی وارد عمل می شود (به معنای علم ، نه آنچه همه فکر می کردند). شاید شما نیروهای ون در والس را ندیده اید یا کاملاً فراموش نکرده اید ، اما مطمئناً بخاطر دارید که درجه حرارت بالا تمام فرایندهای شیمیایی را که در اطراف ما اتفاق می افتد تسریع می کند. پتی ممکن است به یک تابه سرد بچسبد (اگر هر دوی آنها به اندازه کافی زندگی می کردند) ، اما در یک تابه داغ تقریباً بلافاصله اتفاق می افتد.

بین مولکول های سطح غذا و ماهیتابه ، پیوندهای نسبتاً محکمی بالا و پایین ایجاد می شود – و کتلت شما مانند یک چسبیده می چسبد! غذاهای با محتوای پروتئین بالا به طور محکم به ظرف می چسبند ، زیرا پروتئین ها ترکیباتی با اتم آهن در سطح ظرف ایجاد می کنند و به دلیل ویژگی های ساختاری ماهی به طور کلی و ساختار پروتئین آن به طور خاص ، این ماهی است با شدت بیشتر به ظرف می چسبد.

اگر غذا چسبید

اولین قدم وحشت نکردن است. اگر یک استیک ، خرد یا یک تکه مرغ سرخ کنید ، ابتدا می چسبد ، اما اشکالی ندارد. به سادگی و بدون اینکه آن را از روی حرارت بردارید ، تابه را به عقب و جلو بچرخانید تا روند کار تسریع شود و گوشت بدون کمک اضافی از ته آن می ریزد. روش دیگر برای سرخ كردن گوشت این است كه دائماً آن را با انبر در امتداد ته تابه منتقل كنید. این باعث تضمین سریعتر ، شدیدتر و حتی تفت دادن روی حرارت بالاتر می شود ، اما به سختی می توانید چندین قطعه را به طور همزمان سرخ کنید.

روش شستن ماشین بدون آب در کمترین زمان ممکن

میگو - جلوگیری از چسبیدن غذا به ماهیتابه

ممکن است دو راه برای خروج کتلت وجود داشته باشد – مقدار زیادی آب به آن اضافه کنید (به هر حال ، این یک استیک نیست و ممکن است مادر شما به شما یاد داده باشد که کتلت را زیر درپوش بپزید تا به هر حال رطوبت در ظرف ظاهر شود) یا فقط ظرف را از روی آتش برداشته و بگذارید تا کمی خنک شود.

چسبیدن ماهی به ماهیتابه

اگر ما در مورد ماهی صحبت می کنیم ، این مشکل ، همانطور که در بالا ذکر شد ، پیچیده تر خواهد بود. در بعضی از موارد ،می تواند به ته آن بچسبد تا حتی وقتی ظرف را از روی حرارت بردارید ، از بین نرود ، و پس از آن تنها باقی مانده است که آن را با یک کفگیر با دقت پاره کنید.

اگر مشکلی ندارید که دستور غذا را تغییر دهید و ماهی را در سس بپزید ، ماهی تابه را با کمی مایع اضافه کنید. این واقعیت که ظاهر آن چندان قابل ارائه نخواهد بود یا به آن ماهیتابه اضافه کنید. به همین دلیل و دقیقاً برای ماهی ها ، من توصیه می کنم از ماهیتابه نچسب استفاده کنید یا تنبل نباشید و هر بار کارتو را از روی پوست جدا کنید.

خاگینه - جلوگیری از چسبیدن غذا به ماهیتابه

برای جلوگیری از جلوگیری از چسبیدن غذا به ماهیتابه و پنکیک ، آنها را مانند مادربزرگتان که با این مشکل روبرو نشده بود سرخ کنید. در یک تابه چدنی که کاملاً چسبیده است، هر بار با استفاده از یک پر یا برس سیلیکون آن را با یک لایه نازک روغن آغشته کنید.

جلوگیری از چسبیدن سبزیجات به ماهیتابه

به ، سبزیجات. همه قوانین توصیف شده در بالا به طور کلی برای سرخ کردن آنها اعمال می شود ، اما خیلی سریعتر از گوشت می سوزند ، بنابراین هنگام سرخ کردن سبزیجات (مانند بادمجان یا کدو سبز) محتویات تابه باید دائماً هم زده شود.برای کاهش احتمال چسبیدن سبزیجات ، از روغن بیشتری استفاده کنید و به انتخاب خود توجه ویژه ای داشته باشید. بهتر است از روغن زیتون فوق بکر استفاده کنید ، زیرا نه تنها طعم را خراب نمی کند ، بلکه طعم غذاهای سبزیجات را نیز بهبود می بخشد.

 استفاده از ظروف نچسب

قابلمه از اساسی ترین ظروف در هر خانه است. با گذشت زمان و تولید محصولات به روز انتظار افراد از این ظروف بالاتر رفته و به دنبال قابلمه ای با مزایای بیشتر هستند. نچسب بودن قابلمه و ماهیتابه یکی از مهم ترین مزایایی است که هر فرد برای انتخاب قابلمه مورد نیاز خود به آن دقت می کند. قابلمه های نچسب با جنس های گوناگونی تولید می شوند. تنوع زیاد برندهای مختلف تولید کننده قابلمه تشخیص را برای بهترین نوع قابلمه نچسب پیچیده می کند.

نچسبیدن غذا، شست و شوی آسان، طول عمر بیشترمقاوم به حرارت، کیفیت پخت و پز بالاتر، عدم سوختگی غذا، کاهش مصرف روغن، ظاهر زیبا، پخش یکنواخت حرارت و قابل استفاده در فر از مزایای استفاده از ظوف نچسب است.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

19 خرداد 1402

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

6 دیدگاه

  • سپیده علویان:

    خیلی مطالب سبک زندگی تون خوب و کار راه اندازه . ممنون

    پاسخ
    • شاد مگ:

      ممنون از شما که از مطالب سایت بازدید کرده و نظر خودتون رو با ما به اشتراک می گذارید

      پاسخ
  • شیرین کریمی:

    واقعا با سرکه غذا نمی چسبه.. جالبه

    پاسخ
    • شاد مگ:

      با این توصیه ها دیگه این مشکل پیش نمیاد . ممنون که نظرتون رو با ما به اشتراک می گذارید

      پاسخ
  • زهرا:

    من همیشه کتلت هام به تابه می چسبه :/

    پاسخ
    • شاد مگ:

      با این توصیه ها دیگه این اتفاق نمی افته . ممنون که نظرتون رو با ما به اشتراک می گذارید

      پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *