افتتاح حساب ترکیه
تمیز کردن فر اجاق گاز

تمیز کردن فر اجاق گاز در مقایسه با تمیز کردن دیگر بخش های آشپزخانه پردردسر و دشوار تر است به خصوص وقتی که بعد از کار با فر برای تمیز کردن آن اقدام نکردید و حالا حسابی چربی ها روی فر جا خوش کرده اند. با همه این ها نگران نباشید . شادمگ به شما کمک می کند تا با استفاده از چند ترفند ساده و موثر از شر این چربی های داخل فر خلاص شوید . ما بهترین و سریع‌ ترین روش خانگی برای تمیز کردن فر اجاق گاز را یه شما آموزش می دهیم. فقط به یاد داشته باشید همیشه بعد از اتمام کار با فر آستین‌ها را بالا بزنید و به حساب چربی‌های فر برسید.

بهترین و سریعترین روش خانگی برای تمیز کردن فر اجاق گاز کدام است؟

برای پیدا کردن بهترین و سریع‌ ترین روش خانگی برای تمیز کردن فر و تمیز کردن سینی فر  لازم نیست راه دوری بروید. تمام موادی که برای از بین بردن چربی فر لازم دارید؛ در آشپزخانه‌تان موجود است. پس دست به کار بشوید و محلول جادویی خودتان را بسازید.

تمیز کردن فر - تمیز کردن فر اجاق گاز

تقریبا در پایه‌ی همه‌ی خمیرهای تمیز کننده‌ی فر جوش شیرین حرف اول را می‌زند. راحت‌ترین خمیری که می‌توانید به سراغش بروید؛ مخلوط جوش شیرین و آب است، برای آماده کردن این خمیر کافی است سه قاشق جوش شیرین(می‌توانید از بگینک پودر استفاده کنید) را با آب مخلوط کنید.

مایع تمیزکننده‌ی خانگی بعدی‌ای که خوب است به سراغش بروید از ترکیب یک قاشق چای‌خوری آب لیمو ترش، یک قاشق چای‌خوری مایع ظرفشویی و یک و نیم قاشق چایخوری مایع سفید کننده(مطمئن شوید که سطح داخلی فر به این مایع حساس نیست) به همراه آب، درست می‌شود.

یکی دیگر از پاک‌کننده‌های خانگی هم مخلوط آمونیاک و جوش شیرین است. کمی آمونیاک را با سه قاشق جوش شیرین و سه قطره مایع ظرفشویی ترکیب کنید و بعد خمیر را روی سطح داخلی پخش کنید.

تمیز کردن گاز صفحه ای با مواد ارزان قیمت خانگی ممکنه ولی شاید تو دهنتون بگید هیچ وقت بدون شوینده و با مواد خانگی نمیشه گازو برق انداخت. مطمئنیم اگر این روش های شادمگ رو امتحان کنید دیگه مواد شوینده شیمیایی نمی خرید.

تمیز کردن فر اجاق گاز با چند ماده طبیعی

بخار فر - تمیز کردن فر اجاق گاز

جوش شیرین و سرکه برای تمیز کردن فر اجاق گاز

چقدر ساده ؟ ترکیبی از آب، جوش شیرین و سرکه را در کاسه مخلوط،کنید یک پارچه کهنه یا اسفنج تمام چیزی است که نیاز دارید. جوش شیرین بسیار معجزه میکند . مثلا تمیز کردن مبل با جوش شیرین یکی از روش های مناسب برای از بین بردن بوی بد مبل، خوشبو کردن مبل و تمیز کردن لکه های ساده است.

روش:

اول از همه شبکه های فر را بردارید و آنها را تمیز کنید

خمیری از جوش شیرین و آب درست کنید. زمانی که به یک غلظت رسید آن را در فر بریزید . می توانید این مواد را همه جا به جز روی شعله ها بزنید

صبر کنید . بگذارید مخلوط یک شب بماند و حداقل 12 ساعت طول می کشد. منتظر باشید جوش شیرین قهوه ای شود. این طبیعی است، پس وحشت نکنید.

روز بعد، به آرامی سرکه را روی سطح پخش کنید و اجازه دهید تا با خمیر واکنش نشان دهد که تمیز کردن آلودگی ها را بسیار آسان تر می کند. اگر بخواهید، می توانید سرکه را بیشتر یا کم تر استفاده کنید.

افزایش فشار شعله اجاق گاز می تواند آشپزی را براي شما خانم كدبانو لذت بخش تر كند. اگر شما هم از كاهش شعله گاز كلافه مي شوید پيشنهاد مي كنيم اين مطلب را از دست ندهيد. ما راهكارهای خوبی را به شما ارائه كرديم كه با بدون هزينه و بدون نياز به سرويسكار شعله اجاق گازتان را تنظيم كنيد.

تثبیت رنگ لباس مشکی با چند ترفند موثر و ساده | عمرا لباس مشکی تون اینجوری بور بشه

چطور فر را با لیمو تمیز کنیم ؟

تمیز کردن گاز به طور طبیعی بسیار ساده و موثر است. چون لیمو و دیگر روغن مرکبات ، روغن را خوب تمیز می کنند، تمام چیزی که نیاز دارید ، دو لیمو ، کمی آب، ظرف و اسفنج است.

بوی بد فر - تمیز کردن فر اجاق گاز

اول، لیمو را نصف کرده و آب میوه را داخل ظرف بریزید. پس از اینکه آن را خشک کردید، لیمو باقی مانده را در بشقاب قرار دهید. ظرف رابا 1 / 3 آب پر کنید و آن را در فر قرار دهید. آن را 30 دقیقه در دمای 250 درجه نگه دارید وقتی آب و عصاره لیمو گرم شد، بخار به دوده سیاه می چسبد و آلودگی ها راحت از بین می رود.

زمانی که 30 دقیقه تمام شد ، ظرف را بردارید و بگذارید فر خنک شود . بعد از سرد شدن فر، از یک ابر برای از بین بردن کثیفی ها استفاده کنید

از آب لیمو باقی مانده استفاده کنید تا جرم ها را پاک کنید. اسفنج را تا زمانی که تمیز شود بکشید. سپس با حوله خشک کنید.

فر در طول این فرآیند دود خواهد کرد. فقط مراقب باشید – پنکه فر را روشن کرده و یک پنجره باز کنید.

جلوگیری از چسبیدن غذا به ماهیتابه بزرگترين کمک به شماست ؛ چون هم در وقت صرفه جویی شده و هم شما را از شر سابیدن ظروف خلاص می کند.

آیا می توان فر را با سفید کننده تمیز کرد ؟

بله، اما ما این را توصیه نمی کنیم؛ هدف کلی استفاده از سفید کننده به عنوان داروی ضد عفونی کننده، مانند کشتن باکتری ها یا کپک، یا از بین بردن رنگ و یا افزایش کارایی مواد شوینده خاص است. برای تمیز کردن یک فر، بهتر است از یک محلول استفاده کنید که به طور خاص برای کاهش چربی و مواد غذایی سخت شده ، مانند یک پاک کننده فر تجاری یا مخلوط درست شده از جوش شیرین و سرکه که در بالا توضیح داده شد ، طراحی شده است.

اگر تصمیم می گیرید که فر را با سفید کننده تمیز کنید، تنها از مقدار کمی استفاده کنید و آن را با حداقل با یک چهار آب رقیق کنید. سپس، قبل از استفاده از هر نوع حرارت در فر گاز را به طور کامل تمیز کنید. مهم است توجه داشته باشید :سفید کننده خانگی ( هیدروکسید سدیم ) به لحاظ فنی خورنده و یا سمی محسوب نمی شود، حتی اگر بلعیده شود .

تمیز کردن فریزر همیشه کار سخت و حوصله بری است که همه خانم ها از انجام آن طفره می روند. اما هیچ راه فراری نیست. شما می تواندی از توصیه های شادمگ استفاده کرده و این کار را در کمترین زمان ممکن انجام دهید.

اسپری کردن فر - تمیز کردن فر اجاق گاز

اما در معرض سفید کننده بودن می تواند باعث ناراحتی در چشم ها، دهان، ریه ها و پوست شود. هم چنین باید به دنبال نکات ایمنی سفید کننده استاندارد باشید که در هر زمان برای کار با سفید کننده استفاده می کنید:در یک منطقه با تهویه خوب بمانید و از چشم ها و پوست محافظت کنید.

آیا می توانید از نوشابه برای تمیز کردن فر استفاده کنید ؟

یک شایعه اینترنتی منتشر شده که نوشابه تمیز کننده ای فوق العاده است چون می تواند روغن را به طور موثر از بین ببرد ( و همچنین ارزان است و احتمالا در یخچال به راحتی در دسترس است ). در حالی که نوشابه ممکن است چیزهایی مثل قوطی های کثیف و روغن های خشکیده را تمیز کند، توصیه نمی شود آن را برای تمیز کردن فر استفاده کنید. همانطور که در بالا توضیح داده شد، بهتر است از جوش شیرین پاک کردن فر استفاده کنید.

فرمول طلایی برای حل مشکل تمیز نشدن لباس در لباسشویی

تمیز کردن گاز کار خیلی سختیه ، خصوصا اینکه مدتی از ماندگاری چربی روی گاز گذشته باشه. اما اگه فوت و فن پاک کردن گاز رو بلد باشی خیلی راحت می تونی با یه دستمال گاز رو مثل آینه کنی.

چگونه در شیشه ای فر را تمیز کنیم

اگر فکر می کنید تمیز کردن فر آسان است، پس باید این نکته سریع را برای تمیز کردن در شیشه ای دوست داشته باشید. فقط کمی آب به یک چهارم فنجان جوش شیرین اضافه کنید و خمیر غلیظی درست کنید. سپس در را باز کرده و خمیر را روی شیشه با اسفنج بمالید بگذارید مخلوط 20 دقیقه بماند، سپس آن را با اسفنج مرطوب پاک کنید.

نحوه تمیز کردن چرخ گوشت را بلدید ؟ بسیاری از خانم های خانه دار به دلیل سخت بودن شستشوی چرخ گوشت قید استفاده از آن را زدن و گوشت چرخ کرده آماده خریداری میکنند ولی اینکار اصلا کار نداره. راحته.

شیشه فر - تمیز کردن فر اجاق گاز

چگونه شبکه فر اجاق گاز در تمیز کنیم؟

شبکه های گاز بیشتر در سینک با مایع و آب شسته می شوند. ( تنها برخی ازآنها در ماشین ظرفشویی شسته می شوند بنابراین اگر بخواهید گزینه های ساده تر مثل وان حمام یا کیسه زباله پلاستیکی است.

اول، ظرفی را با آب گرم پر کنید، فقط به اندازه ای که شبکه ها را بپوشاند. اضافه کردن نصف فنجان صابون ( یا تا 3 / 4 پیمانه پاک کننده رخت شویی )بریزید بگذارید یک شب بماند . متناوبا، می توانید جوش شیرین روی آن بریزید و سپس آن ها را در سرکه خیس کنید. بگذارید یک شب بماند

صبح، با یک دستمال کهنه جرم های سرسخت،را پاک کنید . مسواک کهنه می تواند به تمیز کردن شما کمک کند:نمک دریا را روی مسواک کهنه بریزید و روی لکه ها بکشید تا تمیز شود . بعد از آن، قبل از اینکه آن ها را به داخل فر برگردانید ، به طور کامل آبکشی کنید.

به عنوان جایگزینی برای ظرف می توانید کیسه زباله خالی را با یک 1 / 2. ( آمونیاک پر کنید هشدار:ممکن است بخواهید این کار را بیرون انجام دهید، یا در یک اتاق با تهویه خیلی خوب با پنجره های باز و حتی یک پنکه، باید یک ماسک برای محافظت از خود در برابر دود شدید آمونیاک استفاده کنید. کیسه را ببندید و بگذارید یک شب بماند. صبح به طور کامل آبکشی کنید.

قفسه فر - تمیز کردن فر اجاق گاز

یک دستور و روش خاص برای تمیز کردن سریع و آسان فر اجاق گاز

مواد لازم:

  • جوش شیرین
  • آب
  • دستکش های پلاستیکی
  • پارچه مرطوب
  • چاقوی پلاستیکی یا سیلیکونی
  • بطری اسپری
  • سرکه سفید

دستورالعمل تمیز کردن فر اجاق گاز با جوش شیرین

فر را خالی کنید : قفسه ها را بیرون آورید ، دماسنج تنور و هر چیز دیگری که داخل فر دارید را بردارید و کنار بگذارید.

خمیر جوش شیرین درست کنید: در کاسه ای کوچک، نصف فنجان جوش شیرین را با چند قاشق سوپ خوری آب مخلوط کنید.البته بستگی به میزان کثیفی گازتان دارد.

فر را بپوشانید : خمیر را روی سطح داخلی فر پهن کنید، و سیستم گرمایش را روشن کنید. برای این قسمت از دستکش استفاده کنید جوش شیرین ، قهوه ای رنگ خواهد شد.

بگذارید یک شب بماند: بگذارید مخلوط جوش شیرین حداقل 12 ساعت و یا یک شب باقی بماند سپس شبکه ها را تمیز کنید.

فر را تمیز کنید: بعد از 12 ساعت یا یک شب، دستمالی مرطوب بردارید و هر چه می توانید خمیر جوش شیرین را پاک کنید. از چاقو پلاستیکی یا سیلیکونی استفاده کنید تا خمیر را تمیز کنید.

دستمال کردن فر - تمیز کردن فر اجاق گاز

سرکه را اسپری کنید : کمی سرکه را در بطری اسپری بریزید و به همه جا اسپری کنید سرکه با جوش شیرین آرام واکنش نشان می دهد.

دستمال مرطوب را بردارید و مخلوط باقیمانده جوش شیرین را پاک کنید. تکرار کنید تا تمام باقیمانده جوش شیرین از بین برود. آب و یا سرکه را همان طور که نیاز دارید، اضافه کنید تا پاک و تمیز شود.

تميز كردن لاستيک لباسشویی با 9 روش خانگی ساده ؛ دیگه خبری از کپک و بوی بد نیست

شش گام ساده برای تمیز کردن فر اجاق گاز

 به حساب غذاهای سخت‌جان برسید

غذاهای سوخته‌ای که به کف فر چسبیده‌اند به همین راحتی‌ها تمیز نمی‌شوند. اگر می‌خواهید زحمتتان کم‌تر بشود همین اول ماجرا با یک کاردک سیلیکونی یا اسکاچ نرم سعی کنید غذاهای سوخته را از کف فر جدا کنید. تا در مراحل بعدی نظافت را با زحمت کمتری پشت سر بگذارید.

داخل فر را خلوت کنید

حالا که قرار است یک نبرد حسابی برای تمیز کردن فر اجاق گاز داشته‌باشید بهتر است میدان نبرد را از موانع پاک کنید؛ چطور؟ سیخ‌های جوجه‌گردان و سینی‌ها یا قفسه‌های فر را از آن خارج کنید تا هم جلوی دستتان نباشند و آزادی عمل داشته‌باشید و هم بتوانید خارج از محیط فر حسابی تمیزشان کنید. برای تمیز کردن سینی و سیخ‌ها کافی است یک ظرف را پر از آب و جوش شیرین یا آب و سرکه کنید و بعد چند قطره مایع ظرفشویی به محلولتان اضافه کنید.

حمام داغ برای از بین بردن چربی فر آماده است. سینی‌ها و قفسه‌ها را داخل ظرف بگذارید و بعد از چند ساعت آن‌ها را آبکشی کنید.

به جنگ چربی‌ها بروید

با توجه به توصیه‌های بخش قبلی یک خمیر حسابی درست کرده‌اید؟ حالا وقتش است که با سلاح دست‌سازتان به جنگ چربی‌ها بروید. یک مسواک یا برس مخصوص شستشو بردارید و خمیر را روی سطوح داخلی فر پخش کنید. حواستان باشد که حتی یک نقطه را هم بدون خمیر باقی نگذارید. برای از بین بردن چربی فر با کیفیت بالاتر اجازه بدهید خمیر به مدت دوازده ساعت روی سطح فر باقی بماند.

فر گار - تمیز کردن فر اجاق گاز

خمیر را پاک کنید

دوازده ساعت گذشته و متاسفانه خمیر قابلیت پاک شدن خود به خودی ندارد. حالا باید دست به کار شوید و با یک دستمال یا برس، خمیر را از سطح فر پاک کنید. در این مرحله حواستان باشد که حتما از دستکش و ماسک استفاده کنید.

از سرکه کمک بگیرید

اگر با چربی‌های مقاوم‌تری رو‌به رو شدید که خیال پاک شدن نداشتند. به جای استفاده از برس و کلی تلاش، خوب است که از مقداری سرکه استفاده کنید. با اسپری کردن سرکه‌ی سفید به بخش‌های کثیف‌تر فر زودتر از آن‌چه فکرش را بکنید؛ از بین بردن چربی فر به راحتی اتفاق می‌افتد.

سرکه - تمیز کردن فر اجاق گاز

از درب شیشه‌ای فر غافل نشوید

خب حالا که از شر تمام چربی‌ها راحت شده‌اید؛ احتمالا دوست دارید کمی از فر فاصله بگیرید و به نتیجه‌ی کارتان نگاه بیندازید. چه چیزی این منظره‌ی جذاب را خراب می‌کند؟ بله درست حدس زدید دو لکه‌ی چربی که خیلی مقاوم و شاد روی در شیشه‌ا‌ی فر چسبیده‌اند.

فر باید هرچند وقت یک‌بار تمیز شود

تمیز کردن شما به روال آشپزی شما بستگی دارد. غذاهای ریخته و سرریز شده باید هر چه زودتر تمیز شود. اگر روزانه از فر خود استفاده می‌کنید، باید حداقل به‌صورت فصلی یا هنگامی‌که یک یا چند مورد از این علائم را مشاهده می‌کنید، فر را تمیز کنید:

درب به چربی یا روغن آغشته ‌شده است.
کف فر دارای مواد غذایی پوسته‌پوسته‌شده یا باقی‌مانده‌ی غذا است که به نظر می‌رسد سوخته‌اند.

غذا ددر فر - تمیز کردن فر اجاق گاز
با روشن شدن فر، بوی سوختگی و بوی روغن بلند می‌شود.
با روشن شدن فر ، دود بلند می‌شود.

خلاصه

همانطور که در بالا خواندید بهترین روش برای تمیز کردن فر این است که بلافاصله بعد از استفاده از فر به جنگ با چربی ها بروید و کاری را که قرار است بعدا با سختی انجام شود را به راحتی تمام کنید. ضمن ایکه طبق این مقاله بهترین تمیز کننده ها برای تمیز کردن اجاق گاز جوش شیرین ، سرکه ،  آب لیمو ترش،  مایع ظرفشویی و  مایع سفید کننده است. یکی دیگر از پاک‌کننده‌های خانگی هم آمونیاک است. شما تجربه دیگری غیر از این دارید؟ برای ما کامنت کنید.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

25 خرداد 1402

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

10 دیدگاه

  • سمانه:

    جوش شیرین همه جا کار سازه

    پاسخ
    • شاد مگ:

      همینطوره . ممنون که نظراتتون رو با ما به اشتراک می گذارید

      پاسخ
  • مائده زمانی:

    آخ که چه کار سختی

    پاسخ
    • شاد مگ:

      با این توصیه ها دیگه سخت نیست. ممنون که نظراتتون رو با ما به اشتراک می گذارید

      پاسخ
  • هانیه مرادی:

    واقعا سخت ترین قسمت تمیز کاری آشپزخونه همینه

    پاسخ
    • شاد مگ:

      با این توصیه ها دیگه سخت نیست. ممنون که نظراتتون رو با ما به اشتراک می گذارید

      پاسخ
  • سادات:

    با جوش شیرین کل زندگی رو میشه تمیز کرد

    پاسخ
    • شاد مگ:

      درسته . ممنون که نظراتتون رو با ما به اشتراک می گذارید

      پاسخ
    • سادات موسوی:

      واقعا همینطوره

      پاسخ
      • شاد مگ:

        ممنون که نظراتتون رو با ما به اشتراک می گذارید

        پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *