روش سرخ کردن غذا

روش سرخ کردن غذا را هر خانم کدبانوی با سلیقه ای باید بلد باشد تا هنگام سرخ کردن مواد غذایی از روغن کمتری استفاده کرده و ریخت و پاش کمتری روی گاز داشته باشد. شادمگ نکته های جالبی را با شما به اشتراک گذاشته است.

روش سرخ کردن انواع مواد غذایی

سرخ کردن لزوما وقتی درست انجام شود ناسالم نیست. در روغن زیاد سرخ کردن از ایده اشتباهی ناشی می شود که غذا را در روغن شناورمی کند. در حقیقت، دمای بالایی که برای سرخ کردن مورد استفاده قرار می گیرد باعث ایجاد بخار در طول پخت وپز می شود و آن را درپوششی از روغن قرار می دهد. البته قبلا در مورد سرخ کردن بادمجان بدون روغن مطلبی را با شما به استراک گذاشتیم که مورد استقبال شما مخاطبان عزیز قرار گرفت.

مرغ سوخاری - روش سرخ کردن غذا

اما هنگامی که غذا پخته می شود، فقط لایه نازکی از روغن روی سطح آن وجود دارد که بیشتر آن ها را می توان با کاغذ آشپزخانه خشک کرد .نکات این بخش که برگرفته از ترفندها و توصیه های سرآشپزهای حرفه ای است کمک خواهند کرد تا بهترین نتیجه را در هر زمان به دست آورید.

سرخ کردن سبزی قرمه سبزی مهارت و تخصص نمی خواد و چند بار که خودتان سرخ کنید، دستتون میاد که چقدر باید سبزی سرخ بشه.

نکته های مهم در سرخ کردن غذا

طی سرخ شدن، ریزمغذی ها که شامل ویتامین ها و املاح معدنی هستند دستخوش تغییراتی قرار می گیرند. ویتامین D در اثر اکسید روغن تخریب می شود.

ویتامین B و C در اثر حرارت بالا و مدت زمان طولانی طبخ آسیب می بیند، ویتامین A و رنگدانه های آنتی اکسیدانی به سهولت پلیمریزه شده که با تغییر رنگ روغن یا ماده غذایی قابل تشخیص است.

سیب زمینی سرخ کرده فست فودی یک پیش غذای فوق العاده خوشمزه و پرطرفدار می باشد که در اکثر رستوران ها یک پیش غذای شیک و مدرن محسوب می شود. این پیش غذای خوشمزه فوت وفن دارد که ما  به شما یاد می دهیم.

طرز تهیه شربت آلبالو خانگی خوشرنگ مرحله به مرحله ؛ دلیل شکرک زدن شربت آلبالو

8 قانون و روش صحیح برای سرخ کردن حرفه ای

استفاده درست از وسایل و ابزار

در روغن شناور سرخ کردن ساده ترین گزینه است چون درجه حرارت پخت را تنظیم می کند. از یک قابلمه گود با سبدی گود ( یا از یک کفکیر سوراخ دار فلزی ) برای برداشتن غذاها وقتی پخته می شود استفاده کنید.

وغن زیاد - روش سرخ کردن غذا

از دماسنج دیجیتالی ( نوعی که دماهای بالا را تحمل می کند ) استفاده کرده تا دمای بالا را تست کنید . داخل سینی فلزی یا کاسه کاغذ آشپزخانه برای گرفتن روغن غذا بعد از سرخ کردن بگذارید.

اگه حوصله و وقت آشپزی نداری از لیست  غذای آسان و سریع ما استفاده کن !

مراقب باشید

هرگز یک قابلمه را بیش از دو سوم پر از روغن نکنید چون ممکن است وقتی غذا اضافه می شود روغن به اطراف پخش یا آتش بگیرد.

طرز تهیه نان شیرمال بدون فر بسیار ساده است. این نان پرطرفدار را طبق این دستور شادمگ درست کنید و میز صبحانه یا عصرانه خودتان را جذابتر کنید.

انتخاب درست روغن

روغن بادام زمینی ، زیتون و کانولا همگی خوب هستند. فقط روغن هایی استفاده کنید که به جای استخراج شیمیایی ، له می شوند. آن ها در طعم خنثی هستند و بر غذا غلبه نخواهند کرد.

روغن زیتون - روش سرخ کردن غذا

تنظیم درست درجه حرارت

بیشتر سرخ کردن ها به دمای 175 – 180 درجه سانتیگراد نیاز دارد ، بنابراین غذاها را بدون سوختگی سرخ کنید اگر دماسنج نداشته باشید وقتی تکه نانی را در روغن بیندازید و در طول 30 ثانیه به رنگ قهوه ای درآید دمای آن برای سرخ کردن مناسب است .

جلوگیری از چسبیدن غذا به ماهیتابه بزرگترين کمک به شماست ؛ چون هم در وقت صرفه جویی شده و هم شما را از شر سابیدن ظروف خلاص می کند.

سرخ کردن مواد غذایی در دسته ها و اندازه کم

وجود بیش از حد مواد غذایی در قابلمه و یا ماهی تابه، دمای روغن را بیش از حد کاهش می دهد. دمای زیر 100 درجه سانتیگراد باعث می شود غذا شروع به جذب سریع روغن کند و هنگام خوردن چرب خواهد بود در زیر 130 درجه سانتیگراد، به آرامی قهوه ای خواهد شد، بنابراین غذا زمانی زیادی را برای سرخ شدن می برد و پوشش قهوه ای خواهد شد .

ماهی - روش سرخ کردن غذا

گرفتن روغن مواد غذایی ، خوب خشک کنید

به محض این که غذا را از داخل تابه بیرون آوردید ، آن را روی کاغذ آشپزخانه قراردهید تا هر گونه روغن اضافی را تا جایی که ممکن است جذب کند.

طرز تهیه قیمه نثار مجلسی و خوش عطر به روش اصیل قزوینی

مزه دار کردن سریع غذاها پس از سرخ کردن

به محض اینکه غذاها را از سبد سرخ خارج کردید، نمک و لیمو و سرکه اضافه کنید. نمک به لایه نازک روغن روی سطح غذا می چسبد و حتی پوشش ایجاد می کند، در حالی که لیمو و سرکه به سرعت در این پوشش جذب می شوند و ترد می ماند.

رزماری - روش سرخ کردن غذا

صاف کردن روغن

وقتی سرخ کردن را تمام کردید، بگذارید روغن خنک شود، سپس قبل از استفاده مجدد با توری نازک یا الک رسوبات آن را صاف کنید – در غیر این صورت طعم ، بوی روغن آلوده خواهد شد.

دمای گرم و نور خورشید نیز آن را بد می سازد ( روغن بوی بد و یا کهنه می گیرد )، بنابراین آن را در یخچال داخل ظرف در بسته نگه دارید. اگر آن را درست نگه دارید می توانید چهار مرتبه با آن آشپزی کنید.

آشنایی با عوامل موثر در تخریب زودتر روغن

بعضی عوامل نقطه دود روغن را پایین می آورند و به تخریب زودتر روغن کمک می کنند که عبارتند از

مصرف روغن - روش سرخ کردن غذا

مخلوط کردن روغن های گیاهی باهم
ورود ذرات خارجی در روغن
وجود نمک در روغن
میزان حرارتی که روغن می بیند
تعداد دفعاتی که روغن حرارت داده شده است
مدت زمان حرارتشرایط نگهداری روغن( بودن در معرض اکسیژن، نور و گرما)

نکاتی که باید در سرخ کردن غذا به خاطر داشت

قبل از این که مواد غذایی را به داخل روغن بیندازید، باید ابتدا روغن را تا درجه حرارت مناسبی گرم کنید( مثلا تا حدود190 درجه سانتیگراد) .

در این حرارت، در سطح مواد غذایی، سریعاً یک لایه محافظ شبیه به یک لایه عایق تشکیل می شود که باعث می شود روغن نتواند از ماده غذایی عبور کند و ماده غذایی فقط با حرارت غیرمستقیم و با هدایت گرمایی از این عایق، پخته و سرخ می شود.

اگر روغن تا این درجه ی حرارت مشخص داغ نشده باشد، قبل از اینکه لایه ی عایق تشکیل شود، روغن به درون غذا نفوذ می کند و باعث می شود غذا حالت روغنی(گریسی) پیدا کند و اگر هم روغن زیادتر از حد داغ شود، باعث می شود لایه ی محافظ(عایق) غذا بسوزد.

لقمه ساندویچی خوشمزه و ساده برای مدرسه ؛ لیست و طرز تهیه چند لقمه برای مدرسه و اداره

عوامل موثر بر قابلیت دوباره استفاده کردن روغن

آیا می توان روغن را بعد از یک بار مصرف، مجدداً مصرف کرد یا خیر؟ عواملی بر این قابلیت موثرند که شامل موارد زیر است:

مدت استفاده از روغن: از آنجایی که روند اکسیداسیون و تخریب روغن، با نور و حرارت تسریع می گردد، مدت زمان قرار گرفتن روغن در معرض نور، حرارت و اکسیژن باید مورد توجه قرار گیرد.
آب: هرچه مقدار رطوبت جذب شده توسط روغن و میزان رطوبت ماده غذایی بیشتر باشد، روغن زودتر تخریب می شود. هنگام سرخ کردن باید از بستن درب ظرف خودداری کرد، زیرا باعث می شود رطوبتی که از غذا بخار می شود، به داخل روغن برگردد.
ذرات خارجی: هرچه ناخالصی هایی همچون نمک، ذرات غذا، چاشنی ها و … بیشتر به روغن وارد شود، روغن سریع تر اکسید می شود.

سیب زمینی - روش سرخ کردن غذا
تعداد دفعات استفاده: هرچه روغن بیشتر استفاده شود، سریع تر اکسید می شود. تغییرات ایجاد شده در ساختمان مولکولی روغن باعث می شود ویسکوزیته(غلظت) آن تغییر یابد و مشکل تر و بطور غیر روان از ظرف ریخته شود.
مخلوط کردن چند نوع روغن: مخلوط کردن روغن ها با هم نقطه ی دود آن را پایین می آورد.

برای استفاده مجدد از روغن موارد زیر را مد نظر داشته باشید

به محض اتمام سرخ کردن غذا ، حرارت را خاموش کنید.
اجازه بدهید تا روغن سرد بشود.
به محض سرد شدن روغن، آن را تصفیه کنید ( از صافی ریز عبور دهید) و در ظرف شیشه ای ریخته و درب ظرف را محکم ببندید تا از ورود هوا به داخل آن جلوگیری شود. از مخلوط کردن این روغن با روغن تازه خودداری کنید.
این ظرف را در جای تاریک ، ترجیحاً در یخچال نگهداری کنید. این روغن در یخچال ممکن است ظاهر ابرمانند پیدا کند که این حالت با خارج کردن آن از یخچال باید برطرف شود.
بعد از هر بار استفاده از این روغن، عملیات بالا را تکرار کنید.

سبزیجات - روش سرخ کردن غذا

با بروز نشانه های زیر روغن را دور بریزید

ایجاد کف در سطح روغن
تیره شدن روغن

غیر روان بودن روغن، هنگام ریختن آن در ظرف
بوی نامطبوع
عدم تشکیل حباب روی روغن ،هنگامی که ماده غذایی را به داخل آن می اندازید.

پیراشکی - روش سرخ کردن غذا

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

11 تیر 1402

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

4 دیدگاه

  • فاطمه یزدانی:

    من همیشه دفعه اول بعد از استفاده روغن رو می ریزم دور

    پاسخ
    • شاد مگ:

      ممنون که نظراتتون رو با ما به اشتراک می گذارید و از مطالب ما استفاده می کنید.

      پاسخ
  • صغری:

    چه جالب. 4 بار از یه روغن میشه استفاده کرد

    پاسخ
    • شاد مگ:

      بله همینطوره. ممنون که نظراتتون رو با ما به اشتراک می گذارید

      پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *