افتتاح حساب ترکیه
تهیه نان شیرمال بدون فر

طرز تهیه نان شیرمال بدون فر بسیار ساده است. این نان پرطرفدار را طبق این دستور شادمگ درست کنید و میز صبحانه یا عصرانه خودتان را جذابتر کنید. با ما همراه باشید.

 نان شیرمال بدون فر ؛ خوشمزه و فوری

نان شیرمال از نان های سنتی و محبوب ایرانی می باشد و امروزه در بسیاری از کشورهای منطقه خاومیانه پخت این نان خوشمزه رواج دارد. درست مثل تهیه شیرینی نخودچی بدون فر شما می توانید با این رسپی نان شیرمال را بدون فر به صورت فوری در ماهیتابه برای صبحانه و عصرانه خود درست کنید.

نان شیرمال در سه سوت یکی از نان های بسیار خوشمزه و ساده می باشد که در تابه تهیه می شود و دیگر نیازی به فر و خمیر مایه ندارد و خیلی بافت نرم و راحتی دارد. اگر شما برای تهیه صبحانه دنبال نان سریع و خوشمزه می گردید از این رسپی استفاده کنید. شما می توانید نان را به شکل های مختلف حالت دهید و داخل تابه بپزید.

طرز تهیه نان شکم پر با خمیر خوشمزه جادویی را در شادمگ با شما به اشتراک گذاشتیم تا با تهیه این خمیر جادویی هر چیزی که به فکرتان می رسد را درست کنید.

پف کردن نان - تهیه نان شیرمال بدون فر

تهیه این نان زمان زیادی از شما گرفته نمی شود و به سرعت آماده می شود و برای زمان های که وقت ندارید گزینه خوبی می باشد. شما می توانید مقدار شکر را به دلخواه خود کم و زیاد کنید و یا می توانید شکر را حدف کنید و نان را به همراه نیمرو و املت میل کنید.

طرز تهیه اشترودل گوشت که یکی از انواع غذاهای خوشمزه بین المللی است بسیار ساده است و با مواد میانی متنوعی تهیه می شود.

توپک کدو حلوایی ؛ یک دسر متفاوت خاص برای شب یلدا و مهمانی های زمستانی

معرفی نان شیرمال

دلیل نام‌گذاری شیرمال بر روی این نوع نان، استفاده از شیر به‌جای آب در تهیه خمیر است. بافت این نان بسیار سبک بوده و اصلاً شباهتی به کیک‌های اسفنجی ندارد.قبلا صفر تا صد تهیه کیک اسفنجی را به شما آموزش داده ايم تا كيك پف دار و بي نظيری را پخت كنيد .

نان شیرمال شیرین سوغات سمنان است. گردشگرانی که به سمنان سفر می‌کنند، حتما این نان را امتحان کرده، یا به عنوان سوغاتی به شهر خود می‌برند. همین طور در ماه مبارک رمضان این نان برای سحری یا افطار پخته می‌شود. البته چند سالی است که نان شیرمال کمتر در نانوایی‌های فانتزی طبخ شده و رفته رفته جایگاه نوستالژی به دست آورده است.

خبر خوب این که نان شیر مال خانگی را می‌توان در خانه با داشتن فر، تهیه کرد. البته بدون فر نیز امکان پخت نان شیرمال وجود دارد. انواع نان شیرمال شیرین، شامل نان شیرمال مغزدار شکلاتی، ساده، کشمشی، گردویی، کنجدی و … است که شما می‌توانید بنابر سلیقه خود، هر یک از این مدل‌ها را تهیه کنید.

پیتزا فوری با نان تست یکی از راحت ترین غذاهای فست فودی فوری است که طعمی فوق العاده دارد و با مواد متنوعی می توانیم آنرا درست کنیم.

شیرمال - تهیه نان شیرمال بدون فر

مواد لازم نان شیرمال

  • شیر ولرم 1 لیوان
  • خمیر مایه فوری 1 قاشق سوپ خوری
  • روغن مایع 2 قاشق سوپ خوری
  • شکر 3 تا 5 قاشق سوپ خوری
  • تخم مرغ 1 عدد
  • نمک 1 پنس
  • آرد 2 تا 3 لیوان

مواد لازم رومال

  • زرده تخم مرغ 1 عدد
  • شیر 1 قاشق سوپ خوری
  • زعفران دم کرده 1 قاشق غذاخوری
  • کنجد برای تزیین به میزان دلخواه

مراحل تهیه نان شیرمال بدون فر

مرحله اول

برای درست کردن نان شیرمال بدون فر ابتدا تخم مرغ، شیر ولرم، شکر، خمیر مایه، نمک و روغن مایع را در ظرفی باهم مخلوط می کنیم.

طرز تهیه دونات را در شادمگ به شما آموزش دادیم. این مدل دونات را می توانید به صورت های مختلف شکری یا شکلاتی و بدون فر در خانه درست کنید. اگر دوست داشته باشید می توانید دونات را در فر هم تهیه کنید.

خورش اناربیج خوشمزه به روش شمالي را اينطوري درست كنيد

مرحله دوم

بعد کم کم آرد را تا جایی اضافه می کنیم که خمیر نرم و لطیفی درست شود و به دست نچسبد.

مرحله سوم

حالا خمیر درست شده را به مدت 10 دقیقه خوب ورز می دهیم و بعد در یک کاسه چرب شده قرار داده و روی آن را می پوشانیم تا به مدت یک ساعت استراحت کند و حجمش دو برابر شود.

نان مغز دار - تهیه نان شیرمال بدون فر

مرحله چهارم تهیه نان شیرمال بدون فر

بعد از استراحت خمیر پف آن را با ورز دادن می گیریم و بعد کف یک تابه را چرب کرده و کل خمیر را داخل تابه پهن می کنیم و به مدت 15 دقیقه بهش استراحت می دهیم.

مرحله پنجم

در این فاصله تمام مواد رومال گفته شده را باهم مخلوط کرده تا یکدست شود. سپس بعد از استراحت خمیر، روی آن را با مواد رومال آماده شده، رومال می کنیم و کنجد و سیاه دانه می پاشیم.

مرحله ششم

برای پخت نان، شعله پخش کن از 10 دقیقه قبل روی حرارت می گذاریم تا داغ شود. بعد تابه را روش گذاشته و دم کنی می گذاریم و حدود 30 تا 40 دقیقه صبر می کنیم تا نان با حرارت ملایم بپزد و زیرش طلایی شود.

مرحله هفتم تهیه نان شیرمال بدون فر

اگر احساس کردید روی نان پخته است و به دست نمی چسبد آن را برگردانید تا طرف دیگر نان هم به خوبی بپزد.

نان شیرمال - تهیه نان شیرمال بدون فر

مرحله هشتم

بعد از اینکه هر دو طرف نان به خوبی پخت روی آن را با عسل رقیق یا شهد رومال می کنیم تا براق شود و بعد برای صبحانه و یا عصرانه به همراه کره و مربا سرو می کنیم.

تهیه نان شیرمال مغزدار

برای تهیه نان شیرمال مغزدار به 15 عدد خرما و 4 قاشق غذاخوری گردو نیاز دارید. هسته خرماها را جدا کرده و گردوها را نیز خرد کنید. پس از آماده شدن خمیر آن را با ورده پهن کنید و در یک نیمه خمیر گردو و خرما قرار دهید. سپس نیمه دیگر را روی خمیر برگردانده و مجددا با وردنه آن را پهن کنید. در نهایت نیز خمیر را به مدت 20 تا 25 دقیقا در فر قرار دهید.

طرز تهیه چلو گوشت مجلسی و اصیل به 2 روش با رب و بدون رب

در روشی دیگر برای تهیه نان شیرمال مغزدار، خمیر را به 6 قسمت تقسیم کنید و داخل هر قسمت خرما و گردو قرار دهید. سپس لبه‌های خمیر را مانند پیراشکی برگردانید و به هم بچسبانید. در نهایت قسمت‌های مختلف خمیر را در سینی فر چیده و داخل فر بگذارید تا پخته شود.

طرز تهیه نان شیرمال روغنی

شیرمال روغنی در حقیقت همان نان شیرمال ساده است که ما طرز تهیه آن را آموزش دادیم. اما شما می‌توانید در صورت تمایل به‌جای کره از روغن نیز استفاده کنید. در این صورت به نصف پیمانه روغن مایع نیاز خواهید داشت که پس از تخم مرغ‌ها به مواد نان اضافه می‌شود. دقت کنید که باید حتما از روغن مایع استفاده کرد! نان شیرمال روغنی به خاطر بافت نرم و طعم لذیذ، طرفداران بسیاری دارد.

پیراشکی شیر مال - تهیه نان شیرمال بدون فر

نکات تهیه نان شیرمال بدون فر

شعله باید متوسط باید تا نان مغز پخت شود.

از آرد نانوایی نیز می توانید استفاده کنید.

اگر تمایل داشته باشید می‌توانید داخل خمیر کشمش یا گردو بریزید و در نهایت روی شیرمال کشمشی را با کنجد و پودر قند تزئین کنید.

نان شیرمال ترکی نیز با همین دستور پختی که خواندید تهیه می‌شود. فقط در مدل طبخ ترکی این نان، آن را هنگام شکل‌دهی به صورت حلقه‌ای درمی‌آورند.

شما می‌توانید با توجه به ذائقه خود هر چیزی که تمایل داشتید مانند خامه یا شکلات را روی نان قرار دهید؛ ولی طرز تهیه آن به طور اصلی همان چیزی بود که توضیح دادیم. فراموش نکنید که نان شیرمال گاهی به عنوان عصرانه همراه با چایی سرو می‌شود.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۴ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

7 آبان 1402

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

11 دیدگاه

  • سادات:

    بسیار عالی

    پاسخ
    • سیده سمانه جلیلی:

      ممنون که از مطالب سایت ما استفاده می کنید. امیدوارم مورد پسندتون بوده باشه

      پاسخ
  • حسن زید آبادی:

    خیلی خوب بود . ممنون

    پاسخ
    • شاد مگ:

      ممنون از اینکه نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتید

      پاسخ
  • زینب یادگاری:

    من اکثر رسپی های شیرینی هاتونو درست کردم. عالین

    پاسخ
    • شاد مگ:

      خیلی هم عالی. باعثه افتخاره که مخاطبانی چون شما داریم

      پاسخ
  • نیلوفر بهداد:

    عالییییییییی مثل همیشه

    پاسخ
    • شاد مگ:

      ممنون که از مطالب سایت بازدید می کنید.

      پاسخ
  • بهار رضازاده:

    چقدر خوب . اگه میشه دستور غذاها و نونهای بدون فر بیشتری بزارین

    پاسخ
    • شاد مگ:

      بله حتما اینکار رو خواهیم کرد

      پاسخ
    • شاد مگ:

      ممنون که نظراتتون رو با ما به اشتراک می گذارید

      پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *