کاربرد خمیر دندان در خانه - استفاده از خمیر دندان

کاربرد خمیر دندان در خانه بسیار زیاد و متنوع است. اصلا فکرش را هم نمی توانید کنید که خمیر دندان که فقط برای مسواک زدن استفاده می شود، این همه راهگشا باشد. با شادمگ همراه شوید تا با فواید بیشمار این محصول کارگشا در بسیاری از بخش‌های خانه آشنا شوید.

کاربرد جادویی خمیر دندان!

خمیر دندان یکی از محصولاتی است که جدا از روش خانگی سفید کردن دندان با خمیر دندان کاربردهایی جادویی و باورنکردنی دیگر دارد که دانستن آن ها خالی از لطف نیست در این بخش به بخشی از آن ها اشاره کرده ایم که در ادامه می خوانید.

کاربرد خمیر دندان در خانه - کاربرد خمیر

خمیردندان ماده ای شوینده،جرم زدا و گاه ضد عفونی کننده است که به شکل خمیر اغلب در بسته هایی استوانه ای شکل قرار داده شده است و افراد برای جرم گیری و برق انداختن دندان هایشان از آن استفاده می کنند.شاید بسیاری از شما بر این باور هستید که خمیر دندان همین یک کاربرد را دارد و صرفآ برای تمیز کردن دندان ها به کار می رود اما اینطور که فکر می کنید نیست از این محصول جادویی می توانید استفاده های زیادی داشته باشید که شاید تا به این حال حتی به ذهنتان هم خطور نکرده است.

در این بخش ترفند هایی جالب و کاربردی با این محصول جادویی برایتان گردآوری کرده ایم تا با بکارگیری آن در کارهای منزلتان اجسام و وسایل خانۀ خود را برق انداخته و لذت کافی را برده باشید.

کاربرد خمیردندان در خانه ؛ استفاده در حمام

اگر از پاک کننده‌های حمام استفاده نمی‌کنید، خمیر دندان جایگزین مناسبی برای تمیز کردن سرامیک دستشویی و حمام است. مشکل این جاست که اگر بخواهید سطح زیادی را با خمیر دندان تمیز کنید هزینه آن بسیار بیشتر از پاک کننده‌های دیگر است.

لوازم حمام را برق بیندازید

استفاده از خمیر دندان و یک پارچه نرم، سینک سرامیکی و وسایل حمام را عالی جلوه می‌دهد. دستمال آغشته به خمیر دندان را به صورت دایره‌های کوچک روی سطح بمالید و سپس با یک پارچه خشک پاک کنید.

خمیر دندان خوشبو کننده حمام

اگر مقداری خمیر دندان را در روشویی توالت یا حمام انداختید، آن را فقط آبکشی نکنید. یک اسفنج مرطوب بردارید و از آن برای تمیز کردن کل کاسه استفاده کنید. خوب بشویید و خشک کنید. حتی بوی نعناع آن کل فضا را معطر و تازه می‌کند.

کاربرد خمیر دندان در خانه - مزایای خمیر دندان

توالت را تمیز کنید

یک کاربرد خمیردندان در خانه، تمیز کردن سنگ توالت است. اگر نیاز است که توالت سریع تمیز شود و تمیز کننده آن تمام شده است، کمی خمیر دندان را داخل کاسه بریزید، برس مخصوص را بردارید و تمیز کنید. خمیر دندان لکه‌ها را از بین می‌برد و بوی تازه‌ ای از خود به جا می‌گذارد. خمیر دندان توالت را ضد عفونی نمی‌کند و باکتری‌ها را از بین نمی‌برد اما به اندازه کافی سطوح را تمیز می‌کند و لکه‌ها را از بین می‌برد.

کاربرد خمیر دندان در آشپزخانه

بوی غذا را با خمیر دندان از بین ببرید

اگر بعد از آماده کردن غذا، بوی پیاز یا ماهی روی دست‌هایتان باقی می‌ماند، کافی است کمی خمیردندان را در کف دستتان ماساژ دهید. دستان خود را چند ثانیه به هم بمالید تا همه کف دست را پوشش دهد. بو از بین خواهد رفت. حتی ممکن است ببینید که ناخن‌هایتان سفیدتر و درخشان‌تر به نظر می‌رسند.

ظروف نقره‌ای و مسی را برق بیاندازید

روی یک پرچه نرم مقداری خمیر دندان بزنید و ظروف نقره را برق بیاندازید. می‌توانید کدر شدن پارچه و برق افتادن نقره را به خوبی ببینید. سپس ظرف را خوب در آب داغ بشویید و با یک پارچه نخی خشک کنید. برای گلدان‌های مسی که به شدت کدر شده‌اند نیز می‌توانید از خمیر دندان استفاده کنید. خمیر دندان را روی ظروف بمالید و اجازه دهید چند دقیقه بماند. سپس ظرف را با آب داغ بشویید و با یک پارچه خشک برق بیندازید.

پاک سازی شیر آلات با خمیر دندان

دفعه بعد، پس از اینکه مراسم مسواک زدنتان به اتمام رسید و توجهتان به قطرات آبی که بر روی شیر آلات پاشیده شده است جلب شد، نگران نباشید؛ کافی است خمیر دندان خود را بر دارید و زنگ زدگی شیرآلات را از بین ببرید.

ترفندهای رسوب زدایی سردوش حمام با روش های تضمینی خانگی ؛ آسان و تمیز

کاربرد خمیر دندان در خانه - خمیر دندان برای تمیز کردن گاز

مقداری از خمیر دندان خود را بر روی یک پارچه بسیار نرم ریخته و با آن شروع به پاک سازی شیر آلات کنید. خواهید دید که شیر آب بسیار تمیز شده و درخشندگی بسیاری پیدا می کند. این عمل برای اکثر شیر آلات موجود استفاده دارد و حتی می توان از آن برای پاک کردن چرخ های خودروی خود نیز استفاده کنید. البته این به آن معنا نیست که برنامه پاک سازی هفتگی یا روزانه لوازم خانگی را فراموش کنید. از این روش می توانید برای مواقع ضروری و یا پاک سازی های سریع استفاده نمایید.

پاک سازی سینک با خمیر دندان

پس از اینکه مسواک زدنتان به اتمام رسید، خواهید دید که در سینک مقابل شما مقداری خمیر دندان نیز باقی مانده است. خب، نگران نباشید، بگذارید تا از این روغن ریخته استفاده مفید ببریم. با دستمال نرمی، سعی کنید تا از همان خمیر دندان استفاده کرده و به پاک سازی دستشویی بپردازید. تاثیر آن را خواهید دید.

انواع کاربرد خمیر دندان در خانه

کاربرد خمیر دندان در خانه : آینه را برق بیندازید

یکی از انواع کاربرد خمیر دندان در خانه پاک کردن سطوحی مانند آینه است. به احتمال زیاد لکه‌های آب فراوانی بر روی آینه حمام و توالت افتاده است. برای پاک کردن این آینه‌ها از مقداری خمیر دندان روی یک پارچه مرطوب استفاده کنید. به کمک حرکات دورانی کوچک دستمال را روی آینه حرکت دهید و اجازه دهید خمیر دندان خشک شود. سپس با یک پارچه خشک بقایای خمیر دندان را پاک کنید.

شستن مبل با سرکه یکی از آسان ترین و کم هزینه ترین روش های پاکسازی مبل است. با کمک محلول خانگی که به شما یاد می دهیم مبل هایتان را مثل روز اولش برق بیندازید.

کاربرد خمیر دندان در خانه - تمیز کردن شیشه

کاربرد خمیردندان در خانه به حمام و توالت محدود نمی‌شود. این ماده می‌تواند در آشپزخانه نیز معجزه کند.

 تمیز کردن سطوح

گر کاربرد خمیردندان در خانه این است که برای تمیز کردن سطح‌های کوچک کفش و جواهرات گزینه بسیار مناسبی محسوب می‌شود. شما می توانید از این ماده جادویی برای تميز كردن چربی كابينت هم استفاده کنید.

کاربرد خمیر دندان در خانه - خمیر دندان برای تمیز کردن کفش

کاربرد خمیر دندان در خانه : کفش‌هایتان را تمیز کنید

اگر روکش پلاستیکی روی کف کفش کثیف شده است، از مقداری خمیر دندان روی یک مسواک قدیمی استفاده کنید تا کفشتان را به خوبی تمیز کنید. کار را با پاک کردن خمیر دندان باقی مانده با یک پارچه مرطوب به پایان برسانید.

برای تمیز کردن کفش‌های چرمی مقداری از یک خمیر دندان را روی یک پارچه یا اسفنج نرم قرار دهید و با آن لکه‌های چرم را از بین ببرید. هر بار قسمت کوچکی از کفش را تمیز کنید و سپس با یک پارچه نرم باقی مانده خمیر دندان را پاک کنید. به یاد داشته باشید که روی کفش یا چکمه‌های چرم جیر خمیر دندان کارایی ندارد.

به جواهراتتان درخشش جدیدی ببخشید

اگر زیورآلات نقره‌ای شما کدر شده باشند یا الماس‌های جواهرتان کمی تیره به نظر می‌رسند، خمیر دندان بسیار کمک کننده است. از یک مقدار خیلی کم خمیر دندان روی یک مسواک قدیمی استفاده کنید تا وارد هر شکاف و حفره‌ ای شود. سپس زیورآلات را خوب بشویید و با یک پارچه خشک بمالید تا درخشندگی دلخواه حاصل شود. هرگز از خمیر دندان روی نگین‌هایی مانند مروارید یا عقیق که ممکن است به دلیل مواد داخل خمیر دندان خراشیده شوند، استفاده نکنید.

کاربرد خمیر دندان در خانه - خمیر دندان برای تمیز کردن طلا

کلیدهای پیانو را تمیز کنید

دیگر کاربرد خمیردندان در خانه، استفاده از آن برای پاک کردن پیانو است. پیانوهای قدیمی دارای کلیدهایی هستند که از عاج (دندان حیوان) ساخته شده‌اند، بنابراین خمیر دندان به خوبی برای پاک کردن کثیفی‌ها و لکه‌های این پیانوها عمل می‌کند.

خمیر دندان برای تمیز کردن کلیدهای پیانو مدرن با اینکه از پلاستیک ساخته شده اند نیز به همان اندازه خوب عمل می‌کند. برای این کار از مقدار کمی خمیر دندان و یک مسواک قدیمی برای رسیدن به نواحی سفت دور از دسترس استفاده کنید و سپس با یک پارچه مرطوب کلیدها را پاک کنید.

کاربرد خمیر دندان در خانه : کف اتو را برق بیندازید

اگر کف اتو جرم گرفته است و کمی سوخته به نظر می‌رسد، مقداری خمیر دندان را روی یک پارچه نرم قرار دهید و با حرکات دوار کف آن را پاک کنید. قبل از شروع کار اطمینان حاصل کنید که اتو کاملاً خنک است. با پاک کردن خمیر دندان با یک پارچه مرطوب کار را تمام کنید.

ایده های فوق العاده کاربردی برای نظم دادن به کمد لباس

ردهای مداد رنگی را از روی دیوارها پاک کنید

یک اسفنج بردارید و آن را مرطوب کنید. کمی خمیر دندان روی اسفنج بمالید . خمیر دندان در تمیز کردن دیوار رنگ روغنی معجزه می کند.

کاربرد خمیر دندان در خانه - خمیر دندان برای تمیز کردن

با حرکات دوار آثار مداد رنگی را از روی دیوارها پاک کنید. در نهایت آن بخش از دیوار را با یک پارچه مرطوب پاک کنید و اجازه دهید در تماس با هوا خشک شود.

چراغ‌های خودرو را درخشان کنید

کاربرد خمیردندان در خانه به پارکینگ نیز می‌رسد. با استفاده از یک اسفنج آغشته به خمیر دندان آلودگی‌ها و جرم‌های ایجاد شده روی چراغ‌های جلو اتومبیل را پاک کنید. استفاده از این ماده برای تمیز کردن، خراش‌های کوچک چراغ را نیز از بین می‌برد. در نهایت با یک دستمال نخی مرطوب روی چراغ را پاک کنید.

صفحه نمایش تلفن همراه را جلا دهید

فقط مقدار کمی خمیر دندان روی نوک انگشت شما خراش های کوچک روی صفحه نمایش تلفن همراه را از بین می برد. در نهایت صفحه نمایش را با یک پارچه مرطوب پاک کنید و اجازه دهید گوشی در مجاورت هوا خشک شود.

ایجاد گرم کن بر روی شیشه

اگر اهل اسکیت و یا ورزش های زمستانی باشید، حتما می دانید که خرید یک عینک ضد بخار با کیفیت هزینه زیادی دارد. خب، شاید بخواهید از یک عینک ارزان قیمت استفاده کنید و ندانید با بخار پشت آن چه کنید. پس کمی از خمیر دندان خود را بر روی هر کدام از شیشه های عینک خود بمالید. به آرامی و بدون اینکه شیشه را خط بی اندازید شروع به پاک سازی شیشه های عینک خود با خمیردندان نمایید. این عمل، شیشه عینک شما را از بخار گرفتگی محافظت می نماید. از این کار می توانید برای عینک های شنا و موتور سواری نیز بهره ببرید.

کاربرد خمیر دندان در خانه - تمیز کردن شیشه یا خمیر

کاربرد خمیر دندان در زیبایی

کاربرد خمیر دندان در بهبود وضعیت مو

افراد زیادی وجود دارند که ادعا می‌کنند استفاده از خمیردندان بر روی موها به منظورهای مختلف ایمن و مؤثر است. استفاده از خمیردندان برای از بین بردن موهای زائد بدن، کمک به رشد مو و تأثیر آن در رنگ کردن مو تنها بخشی از این ادعاهاست. اما برخی از اینها در واقع با یکدیگر در تضاد هستند و بیشتر آن‌ها با مکانیسم اکثر مواد تشکیل دهنده خمیردندان مطابقت ندارند. در ادامه می‌خواهیم انواع کاربرد خمیر دندان در خانه در ارتباط با مو را بررسی کنیم.

هیچ تحقیق پزشکی انجام نشده است که نشان دهد هنگام استفاده از خمیر دندان چه اتفاقی برای تارهای مو می‌افتد. ترکیبات منحصر به فرد فرمول خمیردندان می‌تواند نشانه‌هایی از تأثیر آن بر روی موهای شما ارائه دهد. به عنوان یک قاعده کلی، خمیر دندان ممکن است بتواند روی رنگ و رشد مو تأثیر بگذارد، اما این عمل لزوماً به صورت امیدوار کننده‌ نخواهد بود.

تمیز کردن حالت دهنده و صاف کننده مو با خمیر دندان

ممکن است روی اتو مو و انواع فر کننده‌های حرارتی مو بعد از مدتی یک پوشش ایجاد شود که کارایی آن‌ها را کاهش دهد و یا کلاً دچار مشکل نماید. خمیر دندان بدون آسیب رساندن به سطح دستگاه، جرم ایجاد شده را به راحتی پاک می‌کند. مقداری خمیر دندان را روی یک پارچه خشک قرار دهید و لکه‌ها را پاک کنید. در نهایت وسیله را با یک پارچه مرطوب پاک کنید و اجازه دهید سطح آن در تماس با هوا خشک شود.

آیا خمیر دندان رنگ مو را روشن می‌کند؟

قبل از اینکه به حقیقت یا خیالی بودن روشن کردن مو با خمیر دندان بپردازیم، بیایید توضیح دهیم که این ایده از کجا آمده است. بسیاری از مارک‌های خمیردندان سفید کننده حاوی پراکسید هیدروژن هستند. اگر با سفید کننده آشنایی ندارید، پراکسید هیدروژن عامل روشن کننده در اکثر محصولات سفید کننده است (و همچنین یک عنصر اصلی در بسیاری از فرمول‌های سفید کننده مورد استفاده در سالن‌های آرایشی است).

کاربرد خمیر دندان در خانه - خمیر دندان

اما استفاده از خمیر دندان حاوی پراکسید هیدروژن برای روشن کردن موها به احتمال زیاد ایده خوبی نیست. خمیر دندان بافت و غلظت مناسبی برای این کار ندارد و به طور یکنواخت روی موها قرار نمی‌گیرد. در کنار آن هیچ دستورالعمل آزمایش شده ای برای استفاده مؤثر از خمیر دندان برای روشن کردن موهای بدن یا سر وجود ندارد.

بله، گذاشتن خمیر دندان به اندازه کافی روی موها، ممکن است آن‌ها را سفید کند، اما این بدان معنا نیست که باید آن را امتحان کرد. حتی اگر خمیر دندان سفید کننده بتواند موهای پوست و بدن را سفید یا روشن کند، نتیجه تا حدودی غیرقابل پیش بینی خواهد بود. اگر خمیردندان را برای مدت زمان قابل توجهی روی موها بماند، رطوبت را از تار موهای شما خارج کرده و آن را خشک و مستعد شکستن می‌کند. همچنین اگر روی پوست سر استفاده شود، ممکن است به فولیکول مو آسیب برساند.

پیام تبریک عید نوروز رسمی و دوستانه خاص و دلنشین

باید این نکته را نیز در نظر گرفت که استفاده از خمیردندان روی مقدار زیاد مو مقرون به صرفه نیست و تمیز کرن موها از خمیر دندان پس از خشک شدن آن بسیار دشوار است.

کاربرد خمیر دندان در خانه ؛ رشد مو

بسیاری از انواع خمیردندان حاوی روغن نعناع، ​​عصاره یا طعم دهنده آن هستند. احتمالاً به همین دلیل است که برخی از افراد فکر می‌کنند استفاده از خمیر دندان روی پوست سر می‌تواند رشد مو را تقویت کند. درست است که روغن نعناع یک درمان خانگی طبیعی برای رشد مجدد مو است و ممکن است جریان خون را در پوست سر شما تحریک کند.

حتی مطالعات بالینی وجود دارد که منبع معتبری از استفاده از محصولات روغن نعناع برای کمک به رشد مو حمایت می کند. اما این بدان معنا نیست که استفاده از خمیر دندان روی پوست سر همان تأثیر را خواهد داشت. روغن نعناع باید به شدت غلیظ شود تا روی رشد مو تأثیر بگذارد. بنابراین بعید است که خمیر دندان موضعی برای رشد مو مؤثر باشد.

عوارض جانبی زدن خمیر دندان به مو

شکننده و خشک کردن مو
وز و غیر منعطف کردن مو
ایجاد رنگ موی لکه ای یا رگه ای
تحریک پوست سر و فولیکول‌های موی آن
خارش و پوسته پوسته شدن پوست سر

آیا خمیر دندان می تواند به از بین بردن لکه‌های رنگ مو روی پوست شما کمک کند؟

گاهی اوقات در روند رنگ کردن موها لکه‌هایی رو پوست پیشانی، شقیقه‌ها و گوش‌ها ایجاد می‌شوند. خمیردندان به دلیل داشتن مواد روشن کننده به عنوان راهی برای از بین بردن این لکه‌ها پیشنهاد شده است. باز هم، هیچ تحقیق پزشکی وجود ندارد که از استفاده از خمیر دندان برای این منظور پشتیبانی کند.

کاربرد خمیردندان در خانه برای بهبود ظاهر پوست

این اعتقاد وجود دارد که می‌توان از خمیر دندان برای بهبود ظاهر پوست استفاده کرد. در ادامه این گزینه‌ها را بررسی می‌کنیم.

خمیر دندان و درمان جوش و آکنه

این ذهنیت به این خاطر به وجود آمده است که خمیر دندان قابلیت خشک کنندگی زیادی دارد. از آنجایی که ضایعات آکنه حاوی روغن هستند، این ذهنیت شروع شد. بسیاری از افراد معتقدند که خشک کردن ضایعه آکنه به از بین رفتن سریع ‌تر آن کمک می‌کند.

کاربرد خمیر دندان در خانه - خمیر دندان برای جوش

خمیر دندان حاوی موادی مانند جوش شیرین، الکل، پراکسید هیدروژن، و سدیم لورت سولفات است که باعث خشک شدن روغن جوش‌های صورت یا بدن می‌شوند. اما در نظر داشته باشید خشک کردن یک جوش برای خلاص شدن از شر آن کافی نیست. بنابراین توصیه می‌کنیم از محصولات مراقبتی و پزشکی تخصصی استفاده کنید.

کاربرد خمیردندان در خانه برای پوست صورت

از کاربرد خمیردندان در خانه برای ساخت انواع ماسک آگاهی دارید؟ استفاده از خمیر دندان برای ساخت ماسک صورت بسیار رایج شده است. در ادامه چند ماسک پر طرفدار را معرفی می‌کنیم.

خمیر دندان و جوش شیرین

یک قاشق چایخوری را با مقداری خمیر دندان ترکیب کنید و به طور یکنواخت روی پوست صورت قرار دهید و اجازه دهید به مدت نیم ساعت روی پوستتان بماند. پس از آن صورت را با آب خنک بشویید و پس از خشک کردن آن از مرطوب کننده استفاده کنید.

خمیر دندان، عسل و گلاب

مقداری خمیر دندان ترجیحاً بدون سولفات، یک قاشق چایخوری عسل و مقداری گلاب ترکیب کنید. این مخلوط را به طور یکنواخت روی پوست قرار دهید و پس از ۱۰ دقیقه با آب معمولی بشویید.

کاربرد خمیر دندان در خانه - ماسک خمیر دندان

خمیر دندان و لیمو

مقداری خمیر دندان را با یک قاشق چای خوری آب لیموی تازه مخلوط کنید و توسط یک پد یا پنبه، صورت تمیز خود را به آن آغشته کنید. پس از بیست دقیقه صورت خود را بشویید و با یک محصول مناسب آبرسانی کنید.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

8 خرداد 1402

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *