افتتاح حساب ترکیه
سحری رژیمی - سحری مقوی

خوردن سحری مقوی یکی از دغدغه های این روزهای خانم های کدبانوست تا با تهیه بهترین غذا بتوانند به اعضای خانواده در تحمل گرسنگی و تشگی کمک کنند. شادمگ لیستی از باید ها و نباید ها در وعده سحری را در اختیارتان قرار داده است.

فواید خوردن سحری مقوی در ماه رمضان

در ساعات روزه داری که هیچ غذا یا نوشیدنی مصرف نمی شود، بدن از ذخایر کربوهیدرات (ذخیره شده در کبد و ماهیچه ها) و چربی استفاده می‌کند تا پس از تمام شدن تمام کالری غذاهای مصرفی در طول شب، انرژی تامین کند. وعده سحر باید مانند سوپ برای افطار سالم و بی‌خطر باشد تا هم خوب سیرتان کند و هم انرژی لازم بدن برای چندین ساعت را تامین کند.

سحر - سحری مقوی

برخی معتقدند اگر سحری نخورید، مشکلی برایتان پیش نمی‌آید و بارها به ‌این نحو بدون مشکل روزه گرفته‌اند. شاید در ظاهر مشکلی نباشد، اما از نظر علم تغذیه تنها سیری شکم مهم نیست بلکه سیری سلولی نیز بسیار اهمیت دارد. فردی که سحری نمی‌خورد به بدن خود فشار بسیاری وارد می‌کند و برای تامین انرژی مورد نیاز روزانه دچار مشکل می‌شود. باید بدانید این عوارض هیچ ارتباطی به روزه گرفتن ندارد و نتیجه تغذیه نامناسب شماست.

خصوصیات یک وعده سحری مقوی و مغذی چیست؟

هرگز وعده سحر را حذف نکنید چون شما را تا افطار سرحال نگه می‌دارد. حذف این وعده سبب افت قند خون و کاهش عملکرد بدن در طول روز می‌شود. همچنین گرسنگی سبب ترشح هورمون‌ها و ارسال سیگنال‌هایی به مغز شده که موجب می‌شود که وعده بعدی یعنی افطار را بسیار حجیم، پرچرب و پرکربوهیدرات انتخاب کنید. این مساله سبب مشکلات گوارشی مثل بازگشت اسید معده به مری، ترش کردن و افزایش وزن ناخواسته خواهد شد.

سفره افطار لاکچری همیشه یک سفره گران قیمت نیست. شما میتوانید با صرف کمی خلاقیت یک سفره ارزان و شیک برای افطار بچینید.

در ادامه چند نکته دیگر درباره غذای سحری در رمضان را می‌خوانید:

آش - سحری مقوی

وعده سحری مقوی می‌تواند ویژگی یک صبحانه معمولی را داشته باشد.

اگر عادت به مصرف غذای سرد دارید، می‌توانید وعده‌ای مشابه صبحانه و اگر به غذای گرم عادت دارید می‌توانید وعده‌ای مانند ناهار میل کنید. اگر در هنگام صبح ترش می‌کنید و یا تلخی دهان دارید باید از غذاهای سبک در وعده سحری استفاده کنید. پس از خوردن سحری برای مدت ۲۰ دقیقه راه بروید و بلافاصله نخوابید. با فرارسدن ماه مبارک رمضان یک دغدغه مهم سلامتی و تغذیه این است که سحری چه بخوریم تا در طول روز قدرت و انرژی لازم را برای فعالیت‌های روزانه و کاری داشته باشیم. بهترین سحری و غذای مناسبی سحری باید شامل پروتئینی مانند تخم مرغ، ماهی یا مرغ و سبزیجات و میوه‌جات باشد.

از مصرف غذاهای چرب و شور بپرهیزید

از مصرف غذاهای چرب و شور در وعده سحری بپرهیزید و در عوض سبزیجاتی مثل کاهو، گوجه فرنگی و سالاد استفاده کنید. غذاهای پرچرب نه تنها باعث احساس تشنگی می‌شوند بلکه هضم آنها دشوار است و مدت زمان بیشتری داخل معده باقی می‌ماند. در این صورت بیشتر دچار مشکل رفلاکس (بازگشت غذا از معده به مری) می‌شوید. در وعده سحر بیشتر از غذاهای پروتئین‌دار مثل انواع گوشت‌، حبوبات و لبنیات کم‌چرب استفاده کنید چون در طول روز به آهستگی انرژی خود را آزاد کرده و باعث می‌شوند برای طولانی مدت احساس سیری داشته باشید. هر قدر سحری سبک‌تر باشد، احساس سنگینی، کسالت و خواب‌آلودگی کمتر بروز می‌کند. این طوری دیگز نگران رژیم لاغری در ماه رمضان نخواهید بود.

سحری صبحانه - سحری مقوی

از مواد غذایی دارای کربوهیدرات‌ استفاده کنید

از مواد غذایی دارای کربوهیدرات‌ پیچیده و فیبر مانند غلات کامل، حبوبات و سبزیجات به جای کربوهیدرات‌های ساده مثل قند، مربا و نان‌های بدون سبوس استفاده کنید. کربوهیدرات‌های پیچیده دیرتر هضم می‌شوند و خاصیت سیر کنندگی بالاتری دارند. در نتیجه به حفظ قند خون در محدوده طبیعی نیز کمک می‌کنند.

میوه، سبزی و مغزها

یک سحری مقوی باید شامل میوه، سبزی و مغزها باشد تا شما را در طول روز سرحال نگه دارد. مصرف میوه‌های سرشار از آنتی‌اکسیدان (زرد، نارنجی و قرمز) در طول روز و همچنین در ‌این ماه برای پوست ضروری است. پس در صورت امکان در وعده سحری خود یکی از‌ این میوه‌ها را نیز بگنجانید.

همچنین در وعده سحری از مصرف قند‌های ساده (قند و شکر) و شیرینی‌جات پرهیز کنید تا در طی روز دچار گرسنگی و افت قند نشوید.

مصرف ادویه زیاد نیز در وعده سحر سبب افزایش گرسنگی و تشنگی در طی روز می‌شود. در مجموع در وعده سحر از غذاهایی با نمایه گلیسمی ‌پایین (مثل پروتئین‌ها، نان سبوس‌دار و سبزیجات حاوی فیبر بالا) استفاده نمایید.

مصرف مایعات

مایعات زیادی بنوشید تا بدن دچار کم ‌آبی نشود و غذایتان بهتر هضم شود. برای کسانی که به طور معمول نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند چای و قهوه را در طول روز مصرف می‌کنند، کمبود کافئین در طول روزه ممکن است در ابتدا منجر به سردرد و خستگی شود. این ممکن است در طول ماه رمضان کاهش یابد زیرا بدن خود را به عدم مصرف کافئین در طول روز عادت می‌دهد.

مایعات - سحری مقوی

تغییر در عادات غذایی و کمبود مایعات در طول روز ممکن است برای برخی افراد باعث یبوست شود. زمانی که می‌توانید بخورید و بنوشید، مصرف مقدار زیادی مواد غذایی با فیبر مانند غلات کامل، غلات پر فیبر، سبوس، میوه و سبزیجات، لوبیا، عدس، میوه های خشک و آجیل در کنار مایعات فراوان ممکن است به کاهش یبوست کمک کند. ما در مطلبی که قبلا با شما به اشتراک گذاشتیم در خصوص روزه گرفتن بیماران دیابتی نکات مفیدی نوشته ایم.

فعالیت بدنی سبک و ورزش و سحری مقوی

فعالیت بدنی سبک، مانند پیاده روی بعد از افطار. وعده‌های افطار اغلب زمانی برای دورهمی با خانواده‌ها و دوستان است تا دور هم جمع ‌شوند و روزه خود را افطار کنند، اما نکته مهم این است که هنگام غذا خوردن در ماه رمضان زیاده‌روی نکنید. مصرف زیاد غذاهای سرخ شده، خامه‌ای و شیرین ممکن است باعث افزایش وزن در ماه رمضان شود.

موثرترین ترفند برای جلوگیری از سر رفتن غذا ، سوپ و مایعات

ماه رمضان می‌تواند زمان خوبی برای ایجاد تغییراتی برای بهبود تعادل رژیم غذایی باشد که بتوانید در طولانی مدت حفظ کنید. برای اطلاعات بیشتر درباره رژیم ماه رمضان دکتر کرمانی می‌توانید از کارشناسان ما سوالات خود را بپرسید.

برای سحری چه بخوریم که گرسنه نشویم؟

غذاهایی انتخاب کنید که تعادل بدن شما را حفظ کرده و معده را دچار مشکل نکند. این غذاها را سحری بخورید تا سیر و هیدراته بمانید. درادامه چند پیشنهاد برای سحری را می‌خوانید:

مصرف تخم مرغ در سحری مقوی ماه رمضان

تخم مرغ نه تنها سرشار از پروتئین است، بلکه مقدار قابل توجهی ویتامین و مواد مغذی نیز دارد. خوردن تخم مرغ باعث می‌شود برای مدت بیشتری سیر بمانید. تخم مرغ را با روش‌های مختلفی می‌توان وارد برنامه غذایی کرد. تخم مرغ یک غذای مناسب سحری است که با داشتن پروتئین بالا شما را در طول روز سیر نگه می‌دارد. می‌توانید املت سبزیجات درست کرده و یا آن را با برنج قهوه‌ای نوش جان کنید. همچنین می‌توانید تخم مرغ همزده درست کرده و همراه با نان قهوه‌ای و کره بادام زمینی میل کنید و یا تخم مرغ آبپز را تکه تکه کرده و در کنار سالاد بگذارید.

تخم مرغ - سحری مقوی

اوتمیل

در وعده سحری یک غذای پرپروتئین، انرژی شما را تامین می‌کند. اوتمیل نیز نه تنها پروتئین زیادی دارد، بلکه فواید دیگری نیز به بدن می‎‌رساند. این ماده به دلیل داشتن پروتئین و کربوهیدرات زیاد باعث افزایش اشتها می‌شود. می‌توانید اسموتی اوت‌میل درست کنید که شامل موز و شیر باشد تا طعم و مزه بهتری بگیرد و یا به آن مغزیجاتی مانند بادام درختی یا پسته اضافه کنید.

مرغ و ماهی در برنامه سحری مقوی

بهترین سحری در ماه رمضان باید بتواند انرژی لازم بدن برای فعالیت‌های روزانه را فراهم کند در غیر این صورت عدم تحرک کافی در این ماه موجب چاقی و افزایش وزن ناخواسته می‌شود. به عنوان مثال خوردن ماهی در سحر ماه رمضان توصیه می‌شود زیرا ماهی به عنوان یک غذای تقویت کننده و نشاط‌ آور شناخته می‌شود.

بهتر است ماهی را سرخ نکنید چرا که باعث نفخ معده خواهد شد. اگر قصد مصرف ماهی دارید، بهتر است ساردین را انتخاب کنید. به طور کلی سعی کنید از غذاهای سرخ شده بپرهیزید. دلیل آن نیز ساده است به خاطر اینکه تشنه‌تان می‌کنند. چون خوردن آب در طول روزه‌داری ممنوع است برای همین سعی کنید از غذاهایی که ممکن است شما را تشنه‌تر کنند، بپرهیزید.

بهترین سحری شامل غذایی است که کمتر تشنگی ایجاد کند و مغذی باشد مانند ماهی بخارپز. گوشت مرغ نیز مواد مغذی زیادی دارد و برای افراد روزه‌دار مفید است. گوشت مرغ می‌تواند انرژی مورد نیاز برای افراد روزه‌دار را در طول روز تامین کند.

برای داشتن نتیجه بهتر آن را همراه با سبزیجات میل کنید. ماست ماست می‌تواند غذای خوبی برای سحری باشد زیرا مواد مغذی مانند پروتئین، کلسیم، ید و ویتامین‌های B را فراهم می‌کند و حاوی مایعات است. می توانید آن را با غلات و میوه ها مانند مثال های بالا ترکیب کنید.

میوه‌ها و سبزیجات و سحری مقوی

بهترین سحری در ماه رمضان غذایی است که باعث رفع تشنگی در طول روز شود مانند برخی میوه‌ها و سبزیحات. میوه‌ها و سبزیجات، مواد معدنی و ویتامین‌های زیادی دارند که به تامین انرژی روزانه افراد کمک می‌کند. به علاوه در کنار نوشیدن آب، راه دیگر برای تامین آب مورد نیاز بدن، خوردن میوه‌ها و سبزیجات است.

مواد غذایی مفید - سحری مقوی

میوه‌هایی ماند هندوانه، توت فرنگی، هلو، پرتقال، خیار و سبزیجاتی مانند کاهو، اسفناج و کرفس به تامین آب بدن کمک زیادی می‌کند. می‌توانید با درست کردن یک سالاد همه این میوه‌ها و سبزیجاتی که نام برده شد را در کنار یکدیگر نوش جان کنید و از تمام فواید آنها لذت ببرید.

فرنی

یکی از خوراکی های مفید برای سحری فرنی است. این گزینه همیشه در طول ماه رمضان به عنوان یک پیش غذا در وعده افطار سرو می شود. اما باید بگوییم فرنی برای سحر هم یک غذای عالی است که  معمولاً از شیر، زعفران و کمی آرد تهیه می‌شود و به اندازه کافی سبک، مغذی و لذت بخش است تا به یک غذای محبوب سحر ماه رمضان تبدیل شود. یک پیشنهاد برای سحری، فرنی است که با شیر درست شده باشد. از لیست بهترین غذاها برای افطاری شادمگ هم استفاده کنید.

آجیل‌ها

یکی دیگر از غذاهای مناسب سحر انواع آجیل و مغزها است. آجیل‌ها هدیه طبیعت به انسان‌هاست تا بتوانند با خوردن مقدار کمی از آن احساس سیری کنند. اگر آجیل‌ها و مغزیجات را همراه با شیر گرم نوش جان کنید یک وعده غذایی کامل را انتخاب کرده‌اید. لبنیات نیز انرژی شما را در طول روز تامین می‌کنند.

آجیل - سحری مقوی

مغزیجات را می‌توانید به ماست نیز اضافه کنید. اگر می‌خواهید از خاصیت مغزیجات همراه با نان بهره ببرید، کره بادام زمینی انتخاب خوبی است. کره بادام و بادام زمینی انرژی زیادی به شما می‌دهند و برای مدت طولانی‌تری سیر نگه‌تان می‌دارند. به یاد داشته باشید هنگام مصرف غذا، زمان کافی برای جویدن غذا اختصاص دهید. اگر غذا را به خوبی بجوید نه تنها زود سیر می‌شوید، بلکه برای مدت طولانی‌تری سیر خواهید ماند. هنگام غذا خوردن هیچ فعالیت دیگری انجام ندهید، در غیر این صورت ممکن است مغز نتواند به خوبی فرمان سیری را به بدن بدهد و دوباره در طول روز احساس گرسنگی کنید.

بهترین غذا برای سحری

یکی از سوالات روزه داران اینست که برای سحری چه غذایی مناسب است ، جواب شما اینجاست، موارد زیر بصورت علمی ذکر شده اند.

تهیه رنگ خوراکی با روش های طبیعی و خانگی سالم

اگر بتوانید خودتان را برای خوردن این مواد عادت بدید تاثیر شگرف آنها برای تحمل روزه داری را خواهید دید، بخوانید و عمل کنید و به دیگران هم یادآوری کنید

سبزی بخورید

بهتر است در وعده سحری مقدار مناسبی از انواع سبزی های خوردی مصرف شود، زیرا داری مواد مغذی مختلف و آب هستند، و علاوه بر تامین ویتامین بدن از تشنگی جلوگیری می کنند

در برنامه سحری مقوی حلیم بخورید

استفاده از مواد غذایی آبکی مثل حلیم بدون روغن که منبعی از منیزیم، فیبر و پتاسیم است و همچنین مایعات در هنگام سحر موجب تعادل املاح بدن فرد روزه دار می شود

نان و ماکارونی بخورید

مصرف نان های سبوس دارد، نان سنگک، سیب زمینی، ماکارونی، هنگام سحر بخصوص برای افرادی که فعالیت های فکری و ذهنی دارند مفید است.

نان - سحری مقوی

سوپ جو بخورید

اگر امکان داشته باشید در وعده سحر یک کاسه کوچک جو میل کنید، زیرا کربوهیدراتی که دارد گرسنگی را در طول روز به تعویق می اندازد

قورمه سبزی با برنج بهترین سحری مقوی

یکی غذای کامل برای سحری می تواند 8 قاشق برنج و یک پیاله قورمه سبزی و کمی ماست باشد که شما رو در طول روز از گشنگی و مشکلات گوارش در امان نگه دارد

سفیده تخم مرغ بخورید

اگر در وعده سحری میلی به خوردن غذای کامل ندارید، می توانید از سفیده تخم مرغ استفاده کنید

لوبیا و عدس پلو

غذاهایی مانند عدس پلو، لوبیا پلو که ترکیبی از حبوبات، برنج و پروتئین است بهترین وعده غذایی برای سحری در ماه مبارک رمضان است

بهترین سالاد فقط کاهو

بهترین سالادی که میشه در سحر مصرف کرد کاهو است، زیرا در مقایسه با دیگر سبزی های آب بیشتری دارد و از تشنگی در طول روز می کاهد.

سیزیجات - سحری مقوی

هویج و گوجه فرنگی

هویج و گوجه فرنگی را در سحری فراوان مصرف کنید، چون مقدار زیادی ویتامین را بصورت فشرده به بدن می رساند

خورش قیمه بدون رب

محقق طب سنتی بر این باورند خورش قیمه نیز غذای بسیار کاملی برای وعده سحر به شمار می رود به شرط آنکه به آن رب زده نشود و در آن از زردچوبه استفاده کنیم

سحری مقوی میوه خشک های مناسب

از میوه های خشک مثل انجیر خشک، برگه زردآلو و برگه هلو استفاده کنیم تا زمان بیشتری در معده مانده و فرد کمتر دچار گرسنگی شود

خرما بخورید

خوردن خرمان در سحری و افطار کردن با آن ، بدن را در مقابل قند خون ایجاد شده در طول روز مسلح می کند و انرژی لازم برای بدن را می رساند و مانع از تجمع چربی ها می شود

عسل و لیموترش

شربت عسل با لیموترش تازه را در سحر فراموش نکنیم، این معجون واقعا از تشنگی شما را در امان نگه خواهد داشت

ماست فراموش نشود

ماست شیرین و کم چرب نیاز بدن به آب، کلسیم، ید، و انواع ویتامین گروه B بدن را تامین می کند و بدلیل شیرینی ملایم اش قند خون را تنظیم می کند.

ماست - سحری مقوی

پلوها یک سحری مقوی

عدس پلو، لوبیا پلو و سبزی پلو برای سحری به میزان بیشتری استفاده کنید آنها علاوه بر تامین ویتامین های بدن انرژی لازم برای بافت های بدن را هم تامین می کنند

غلات سبوس دار

غلات سبوس دار فواید زیادی برای بدن فرد روزه دار دارد و غذاهایی که در تهیه آن از گندم، ذرت، جو، برنج استفاده می شود از غلات به شمار می روند.

مصرف غلات سبوس دار نیازهای بدن به ویتامین ها را تامین کرده و باعث حس سیری در بدن فرد روزه دار می شوند.

سیب زمینی و سحری مقوی

خوردن غذاهایی با فیبر زیاد مانند سیب زمینی برای بدن از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و باعث عملکرد بهتر دستگاه گوارش می شود. سیب زمینی سرشار از نشاسته بوده و کربوهیدارات های آن نیاز بدن به انرژی تامین می کنند.

سبزیجات آبدار

وعده سحری نیاز بدن به انرژی را در طول روز فراهم می نماید و باید برنامه غذایی سالمی را برای آن در نظر گرفت. مصرف سبزیجان آبدار و میوه ها در وعده سحری باعث کاهش عطش در طول روز شده و فیبر مورد نیاز بدن را تامین می کند.

اسفناج - سحری مقوی

سحری مقوی چهار مغز

آجیل چهار مغز فواید بسیاری برای بدن دارد و شامل مغز بادام، مغز پسته، بادام هندی و مغز فندق است.

چهار مغز از مواد غذایی سالم و مقوی بوده و مصرف آن در سحری نیاز بدن به فسفر، آهن، منگنز، مس، کلسیم، پتاسیم و ویتامین های مختلف در طول روز را تامین می نماید.

خوردن موز در برنامه سحری مقوی

مصرف موز در وعده سحری به دلیل داشتن کربوهیدرات ها و فیبر زیاد به روزه دارن توصیه می شود.

موز دارای ترکیباتی عالی بوده که باعث برطرف کردن احساس افسردگی و فعالیت هورمون شادی را زیاد کرده و به مصرف کننده در طول روز انرژی بیشتری می بخشد.

خورشت فسنجان بخورید

خورشت فسنجان یک غذای کامل برای سحری می باشد که بخاطر داشتن امگا3 و پروتئین و فیبر برای سلامت قلب و تقویت استخوان ها مفید می باشد و تا افطار انرژی مورد نظر بدن را تامین می کند.

خورش کرفس یک سحری مقوی

استفاده از خورش کرفس که منبعی از ویتامینA، B1، 2B، 6 B،C، پتاسیم ، اسید فولیک ، فسفرو سدیم و کلسیم یک غذای کامل برای سحری می باد که برای تقویت سیستم ایمنی بدن و سلامت قلب مفید می باشد.

سیب زمینی آب پز با تخم مرغ

اگر در وعده سحری میلی به خوردن غذای کامل ندارید ، می توانید از سیب زمینی آب پز با تخم مرغ استفاده کنید که منبع ویتامین 6B و C و کربوهیدرات و فیبر و پتاسیم می باشد که فشار خون را تعادل می دهد و از قلبتان محافظت می کندو تا افطار انرژی تان را تعادل می بخشد.

طرز تهیه سالاد ماکارونی خوشمزه و مجلسی به روش رستورانی

شیر در راس سحری مقوی

بهترین نوشیدنی که در سحر می توان مصرف کرد شیر است زیرا حاوی ویتامین های A، B6، B12، C، D، E اسید فولیک ، کلسیم ، فسفر، منیزیم ، پتاسیم ،آهن می باشد و باعث احساس سیری در فرد تا افطار می نماید.

شیر - سحری مقوی

خورشت قارچ

یکی از بهترین غذاهایی که می توان برای سحری استفاده نمود، خورشت قارچ می باشد که به جای گوشت می توانید از قارچ استفاده نمائید که به خاطر داشتن فیبر ، ویتامین D ،سلنیوم، نیاسین ، ریبوفلاوین باعث تقویت ایمنی بدن و استخوان ها می شود و در روزه دار احساس سیری تا افطار می نماید.

سیب و سحری مقوی

مصرف سیب در وعده سحری به دلیل آنتی اکسیدان و ویتامین های زیاد به روزه داران توصیه می شود که به دلیل شیرین بودن قند خون فرد را تأمین می کند و به آهستگی به بدن جذب و دفع می شود.

سحری چی نخوریم ؟

چای نخورید یا فقط کمرنگ

خوردن چای، قهوه و نسکافه در سحری باعث افزایش ادرار و دفع نمک های معدنی بدن می شود در نتیجه در طول روز تشنگی و کم آبی در بدن بیشتر می شود

اگر بعد از غذا عادت به خوردن چایی دارید، بهتر است از چای کمرنگ استفاده کنید، چای پر رنگ و قهوه به علت کافئین زیاد موجود ادرار های مکرر می شوند

آب کمتر بنوشید

مصرف آب زیاد در سحری می تواند باعث ریفلاکس و مشکلات دستگاه گوارش و معده شود، بهتر است فقط یک یا دو لیوان آب بخورید و در ساعات پایانی سحری از لیمو ترش استفاده کنید

برای رفع تشنگی از میوه استفاده کنید

آب میوه صنعتی نخورید

آب میوه های صنعتی به دلیل مواد نگهدارنده ایجاد نفخ می کنند و با افت قند خون سبب گرسنگی در طول روز می شوند و عاملی برای افزایش تشنگی نیز می باشد

کوکو، گوشت قرمز و کباب نخورید

از خوردن غذاهایی مانند کوکو سیب زمینی، کوکو سبزی، کتلت و انواع کباب ها و گوشت قرمز و جوجه کباب، حتی ماهی به علت بروز تشنگی زیاد و ورم معده اجتناب کنید.پ

برنج - سحری مقوی

شیرینی جات ممنوع

مصف مواد غذایی شیرین، مانند شکلات، زولبیا بامیه و … با تحریک انسولین موجب ورود قند خون به سلول های خون شده و با کاهش قند خون فرد زودتر از معمول گرسنه می شود

در سحری مقوی نوشابه هرگز

خوردن نوشابه های گازدار برای رفع تشنگی در زمان سحری و حتی افطار باعث تخلیه کلسیم بدن و پوکی استخوان شده و موجب افزایش تشنگی می شود

آش توصیه نمی شود

استفاده از غذاهایی مانند آش که حاوی مقدار زیادی سیر و پیاز است به علت تشدید تشنگی غذای مناسبی برای سحری نیست و توصیه نمی شود

شله زرد مناسب نیست

بهترین زمان مصرف شله زرد در ماه رمضان وعده افطار است، به علت وجود لعاب برنج و گلاب در شله زرد، این ماده غذایی یبوست زا است و برای سحری توصیه نمی شود

سوسیس، کالباس + ماینز نخورید

مصرف خامه، سس مایونز + سوئیس و کالباس بخاطر زمینه برای بروز ناراحتی های گوارشی نظیر ترش کردن معده مناسب سحری و حتی افظاری نیستند.

سوسیس - سحری مقوی

در سحری مقوی آبگوشت و کله پاچه توصیه نمی شود

عده ای معتقدند مصرف مواد پرچربی مثل آبگوشت و کله پاچه در وعده سحری مانع گرسنگی می شود اما مواد چربی نیازمند آب است و موجب می شود فرد برای خوردن آب کم طاقت بشود

نان لواش و تافتون نخورید

مصرف نان لواش، تافتون و در کل نان‌ های سفید یا شیرین، بشدت فرد را در طول روز گرسنه می‌ کند و به همین دلیل مصرف آنها هنگام سحر توصیه نمی‌ شود

کنسرو و سرخ کردنی نخورید

در ماه مبارک رمضان غذاهایی که از روغن زیادی تشکیل شده و نیز انواع سرخ کردنی ها، ادویه جان، نمک سود شده و کنسروجات بهتر است در وعده سحری استفاده نشود

ته دیگ و کشک کم استفاده کنید

استفاده بیش از اندازه از برخی مواد مثل غذاهای چرب، کشک، ته دیگ در هنگام سحر ممکن است در طول روز شخص را دچار تشنگی کند

سحری مقوی ؛ اجتناب از غذای فریز شده

افراد روزه دار در ماه رمضان تا می توانند از غذاهای تازه و سالم استفاده نمایند.

مصرف هر نوع غذای فریز شده و کهنه و فرآوری شده در وعده سحری باعث ایجاد مشکلاتی در دستگاه گوارش بدن می شود و تشنگی را در فرد تشدید می کند.

سحری مقوی و پرهیز از فست فود

در ماه رمضان و در وعده سحری باید از غذاهای حاوی قندهای مرکب و فیبر بیشتر استفاده شود تا نیازهای بدن در طول روز رفع گردد از مصرف فست فودها اجتناب کنید.

موادغذایی شور نخورید

مصرف غذاهای شور و مواد غذایی شور مثل خیارشور در سحری باعث مشکلات دستگاه گردش و معده شده و موجب افزایش تشنگی در طول روزمی شود.

سحری خوشمزه - سحری مقوی

سحری مقوی ؛ خامه نخورید

مصرف خامه در وعده سحری باعث افزایش کلسترول و قند خون شده و موجب تشنگی و ضعف در طول روز می شود

پودینگ و ژله نخورید

مصرف پودینگ و ژله در وعده سحری اصلا توصیه نمی شود چون روزه دار موجب تشنگی و گشنگی زیاد در طول روز می شود

هندوانه نخورید

مصرف هندوانه در سحری باعث افزایش ادرارو اختلال هضم و نفخ در دستگاه گوارش می شود

ترشی نخورید

مصرف انواع ترشی در سحری باعث کاهش قندخون می شود و روزه دار دچار افت قند خون در طول روز می شود. پس اصلا در دایره سحری مقوی نمی گنجد.

سیب زمینی - سحری مقوی

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

24 فروردین 1402

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *