افتتاح حساب ترکیه
تمیز کردن سرامیک دستشویی

تمیز کردن سرامیک دستشویی و حمام از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا سرامیک ها به علت اینکه همیشه در معرض خیس شدن قرار دارند، زرد و لکه می شوند. شادمگ به شما یاد می دهد چگونه با روش های خانگی و آسان کاشی و سرامیک دستشویی را تمیز کنید.

تمیز کردن سرامیک دستشویی و حمام

خیلی از ما با برق انداختن سرامیک دستشویی آشنا هستیم و روش‌های خاص خودمان را برای نظافت داریم. اما برای نظافت سرویس بهداشتی و حمام ترکیب موادها و ترفندهای مختلفی نیز وجود دارد که آشنایی با آن‌ها کار را بسیار آسان‌تر می‌کند. درادامه ابتدا تمیزکننده‌های مختلف را باهم بررسی می‌کنیم و سپس به ترفندهای نظافت حمام و سرویس بهداشتی می‌پردازیم.

تمیز کردن روشویی - تمیز کردن سرامیک دستشویی

ناگفته نماند که جنس محصول و تجهیزاتی که برای سرویس بهداشتی و حمام تهیه می‌کنیم نیز بسیار در بهداشت و تمیزکاری آن‌ها تاثیرگذار هستند. بنابراین در خرید محصولات بهداشتی برای این فضاها باید دقت لازم را نیز به عمل آوریم. به‌عنوان مثال اگر از چینی‌ آلات بهداشتی مجهز به لعابکاری آنتی‌باکتریال استفاده کنید، هم نظافت‌شان آسان‌تر می‌شود و هم از نظر بهداشتی برای محیط سرویس و حمام بهتر است و باعث از بین بردن کپک دستشویی و حمام‌ می شود.

تمیز کردن سرامیک دستشویی و حمام با ترفند های خانگی

جوش‌شیرین

با استفاده از خمیر جوش‌شیرین به‌راحتی می‌توانید دوغاب کاشی‌کاری سرویس‌های بهداشتی را تمیز کنید. ترکیبی خمیرمانند با میزان‌های مساوی از آب و جوش‌شیرین درست کنید. آن را روی دوغاب‌ها بمالید و بگذارید ۱ دقیقه همان‌جا بماند. با استفاده از برسی با دندانه‌های سفت و ضخیم، جاهایی را که در آنها از خمیر جوش‌شیرین استفاده کردید تمیز کنید. این کار به رفع بوی بد توالت نیز کمک می کند.

از ترکیب آب داغ ، صابون و جوش شیرین برای تمیز کردن سرامیک دستشویی استفاده کنید

جوش شیرین یک ماده ی پاک کننده ی ارزان و خیلی خفن است. با این دستورالعمل یک سلاح قوی برای مقابله با جرم ها و تمیزکردن دستشویی بسازید:
یک قاشق چایخوری صابون مایع، یک فنجان جوش شیرین، چند قطره روغن گیاهی مانند رزماری، اصطخدوس، نعنا یا عصاره ی مرکبات و آب به اندازه ای که ترکیب این مواد حالت خمیری پیدا کند اما خیلی هم سفت نشود. سپس از این مواد به نفاط کثیف بزنید و بعد از چند دقیقه اسکاچ بکشید. بعد از چند دقیقه تامل برای تمیز کردن توالت فرنگی اقدام کنید.

مقداری مایع سفیدکننده را ترجیحا در یک اسپری خالی بریزید و دو برابر مقدار آن، آب اضافه کنید.

مقداری از آن را روی کاشی و دیوارها اسپری کنید و اجازه دهید خشک شود. پس از چند دقیقه با یک اسکاچ محل اسپری شده را بسابید.

سعی کنید شکاف ها و منافذ را با این محلول یا هر وسیله ی دیگری به خوبی تمیز کنید.

جوش شیرین معجزه ی تمیزی است که از آن برای تمیز کردن مبل با جوش شیرین هم می توانید استفاده کنید.

تمیز کردن سرامیک دستشویی با سرکه و نمک

مقدار ۱ فنجان سرکه سفید را با ۱ فنجان آب داغ و ۱ فنجان نمک ترکیب کنید. ۲ قاشق غذاخوری محلول تمیزکننده به آن بیفزایید. هم بزنید و از ترکیب درست‌شده برای تمیز کردن سرویس بهداشتی و قسمت‌های مختلف آن استفاده کنید.

اگر لکه‌ها سرسخت و قدیمی شده‌اند، اجازه دهید محلول سرکه و نمک ۱۰ دقیقه روی لکه‌ها بماند. بعد آن را تمیز کنید.

می‌توانید نمک را از ترکیب حذف کنید و محلول را در بطری اسپری با میزان‌های یکسان از آب و سرکه سفید درست کنید. بطری را خوب تکان دهید و محلول را روی قسمت‌های مختلف اسپری کنید. در روش شستن توالت فرنگی نیز سرکه بسیار موثر است.

پاک کردن سرامیک دیوار - تمیز کردن سرامیک دستشویی

تمیز کردن سرامیک دستشویی با بوراکس

یک فنجان بوراکس را با یک گالن آب مخلوط کنید. بوراکس یک پاک کننده ی طبیعی و ارزان است که به عنوان حشره کش نیز بکار میرود. میتوانید آن را از سوپرمارکت ها نیز تهیه کنید.

قبل از تمیزکردن محل جرم گرفته، روی آن جاروبرقی بکشید.
با این کار منشا جرم ها و قارچ ها و یا به اصطلاح هاگ قارچ ها از بین میرود و تمیزکردن محل راحت تر می شود.با اسکاچ و بوراکس محل آلوده را بسابید و مراقب باشید آلودگی را به سایر نقاط و کاشی ها منتقل نکنید. محل سابیده شده را با یک دستمال پاک کرده و اجازه دهید خشک شود. اگر در تمیزی آن شک دارید میتوانید از سرکه استفاده کنید.

ترمیم درز کاشی یکی از کارهایی است که معمولا خانه ها مخصوصا خانه های قدیمی به آن نیاز دارند. شادمگ چندین روش ساده برای ترمیم درز دیوار و بندکشی به شما آموزش می دهد تا ضمن جلوگیری از نفوذ آب به داخل بنا ؛ نمای زشت بین کاشی ها ار بین برود.

تمیز کردن سرامیک دستشویی با آبلیمو

آب‌لیمو خالص را در بطری اسپری بریزید و آن را روی قسمت‌های مختلف اسپری کنید. از لیمو برای پاک‌کردن لکه‌های زنگ‌زدگی و رسوب شیرآلات سرویس بهداشتی نیز می‌توان استفاده کرد. برای این منظور، کمی نمک روی لکه زنگ‌زدگی بپاشید. لیمویی را از وسط قاچ کنید و یکی از نیمه‌هایش را روی نمک و لکه زنگ‌زدگی بمالید. هنگام انجام این کار، لیمو را فشار دهید تا آبش خارج شود. بعد از آن هم شیر را آب‌کشی و خشک کنید. به‌جای نمک، از جوش‌شیرین نیز می‌توانید استفاده کنید.

مواد و ترکیبات طبیعی را تحت هیچ شرایطی هم‌زمان با محصولات تمیزکننده و سفیدکننده شیمیایی استفاده نکنید. اینها ممکن است با یکدیگر واکنش نشان دهند و در نتیجه، کاشی و شیرآلات و قسمت‌های دیگر سرویس بهداشتی آسیب ببینند.
از این روش برای رسوب زدایی سردوش حمام نیز می توانید استفاده کنید.

جرم گیری و تمیز کردن سرامیک دستشویی با آمونیاک

به هیچ وجه آمونیاک و مایع سفیدکننده را با هم مخلوط نکنید.
ترکیب این دو بخاری ایجاد میکند که به شدت برای سلامتی ضرر دارد. حتی از ترکیب تمیزکننده هایی که کمی آمونیاک دارند، مانند شیشه شورها با سفیدکننده ها خودداری کنید.

سنگ کف خونه رو باید اینطوری برق بندازی ؛ خیره کننده میشه

از آمونیاک شفاف استفاده کنید. به هیچ وجه آمونیاک کف دار یا سایر انواع آن را خریداری نکنید.

آمونیاک را درون یک بطری اسپری بریزید و به سطوح جرم گرفته بپاشید. اجازه دهید برای یک یا دو ساعت باقی بماند وسپس اسکاچ بکشید و با یک حوله خشک کنید. در این مدت حتما راهی برای جریان هوا باز بگذارید.

بعد از همه کارها تمیز کردن تیرا فراموش نکنید. این کار به ظاهر ساده فنون خاص خود را دارد.

تمیز کردن سرامیک دستشویی با هیدروژن پراکسید

هیدروژن پراکسید با غلظت ۳% خریداری کرده و درون یک بطری تیره یا مات بریزید. زیرا اگر درمعرض نور قرار بگیرد خاصیت خود را از دست میدهد.  برای اثر بیشتر میتوانید کمی سرکه نیز به آن اضافه کنید.
ابتدا محلول را به یک نقطه بزنید و تست کنید که باعث محوشدن طرح و آسیب زدن به کاشی نشود. سپس نقاط جرم گرفته را اسپری کنید و اجازه دهید ۱۰ تا ۲۰ دقیقه و حتی بیشتر بماند. در این مدت راهی برای جریان یافتن هوای تازه باز بگذرید زیرا بوی این محلول آزاردهنده است. سپس محل را خشک کنید.

نحوه دوغاب گرفتن - تمیز کردن سرامیک دستشویی

نحوه تمیزکردن و نظافت حمام

نحوه تمیزکردن دوغاب کاشی‌کاری حمام و دستشویی

از قدیم استفاده از کاشی و سرامیک و نظایر اینها در سرویس‌های بهداشتی مرسوم بوده است. هنوز هم در طراحی و دکوراسیون داخلی امروزی، این سنت دیرینه رعایت می‌شود. برای کاشی‌کاری سرویس بهداشتی از دوغاب استفاده می‌کنند. دوغاب خشک‌شده میان کاشی‌ها یا سرامیک‌ها، اگر طی روندی منظم تمیز نشود، به‌مرور زردرنگ یا تیره‌رنگ خواهد شد. این مسئله به‌ویژه درباره حمام صدق می‌کند که رطوبت موجود در آن به‌مراتب بیشتر از دستشویی است.

برای تمیزکردن دوغاب کاشی‌کاری‌ها مراحل زیر را دنبال کنید:

  • سه‌چهارم فنجان محلول سفیدکننده کلرین را در ۳٫۵ لیتر آب بریزید؛
  • دستکش پلاستیکی به دست کنید. برسی با دندانه‌های سفت و ضخیم بردارید و در محلولی که درست کردید فروکنید؛
  • برس را محکم روی دوغاب‌هایی که تغییر رنگ داده‌اند بکشید. تکه‌ای کوچک از دیوار را خوب تمیز کنید و بعد سراغ تکه کوچک بعدی بروید. کار را به همین روند دنبال کنید؛
  • اجازه دهید محلول آب و سفیدکننده‌ای که روی دوغاب کشیده‌اید چند دقیقه روی آن بماند؛
  • دیوارها را بشویید و خشک کنید.
دوغاب کاشی‌کاری سرویس بهداشتی وقتی رنگ طبیعی‌اش را از دست بدهد، به مکانی مستعد برای رشد ویروس و باکتری تبدیل می‌شود. اگر دوست ندارید دوغاب کاشی‌کاری حمام و دستشویی زردرنگ شود یا تغییر رنگ دهد، طی روندی هفتگی تمیزکاری این قسمت را انجام دهید. از برسی با دندانه‌های سفت و ضخیم استفاده کنید.

نحوه تمیزکردن کف حمام و دستشویی

مثل مورد قبل، کف حمام هم در مقایسه با کف دستشویی بیشتر در معرض آلودگی و رطوبت قرار دارد. ازاین‌رو، تمیزکردن آن طی روندی منظم اهمیت نسبی بیشتری دارد. برای تمیز کردن سرویس بهداشتی در این قسمت، یعنی کف حمام یا دستشویی، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • محصول تمیزکننده‌ای را که تهیه کرده‌اید با میزان مناسب آب ترکیب کنید و آن را کف حمام یا دستشویی بریزید؛
  • با تی و وسایل دیگری که در اختیار دارید تمیزکاری را شروع کنید؛
  • اگر لکه‌ها خیلی سرسخت و قدیمی‌اند، پیشنهاد می‌شود از محصولات حاوی سفیدکننده یا محصولات تمیزکننده غلیظ استفاده کنید؛
  • بعد از آنکه تی کشیدید، اجازه دهید تمیزکننده چند دقیقه کف حمام یا دستشویی بماند تا همه‌جا خوب ضدعفونی شود؛
  • همه‌جا را آب‌کشی و بعد از آن خشک کنید؛
  • اگر نمی‌خواهید خیلی به خود دردسر دهید و همه‌جا را با دستمال و تی تمیز و خشک کنید، بهتر است از بخارشو استفاده کنید.

راهکار جایگزین برای تمیز کردن سرامیک دستشویی و حمام (کف، دیوارها و سقف)

راهکاری جایگزین نسبتا ساده‌تر وجود دارد که با استفاده از آن می‌توانید تمامی قسمت‌های حمام و دستشویی، اعم از کف و سقف و دیوارها را در آن واحد تمیز کنید. برای اجرای این روش، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • محصول تمیزکننده‌ای را که تهیه کرده‌اید با آب ترکیب کنید؛
  • محلول را به تمامی قسمت‌های دیوارها، کف و سقف سرویس بهداشتی اسپری کنید؛
  • آب حمام یا دستشویی را روی بالاترین درجه حرارت باز کنید. اجازه دهید ۵ دقیقه باز بماند تا بخار آب همه فضای داخلی را فرابگیرد؛
  • آب را ببندید، بیرون بروید و در را پشت‌سرتان ببندید؛
  • حدود ۲۰ دقیقه بعد برگردید و با دستمالی خشک و تمیز، همه‌جا را پاک کنید.
محلول سفیدکننده یکی از ترکیبات اصلی مورداستفاده در تمیز کردن سرویس بهداشتی است. این محلول هنگام استفاده گازهای مضر آزاد می‌کند؛ به‌ویژه اگر با محصولات تمیزکننده دیگر ترکیب شده باشد. همیشه، هنگام استفاده از این محصولات برای نظافت سرویس بهداشتی، پنجره‌ها را باز کنید و هواکش را روشن کنید تا خطری تهدیدتان نکند.
اگر احیانا گردوخاکی کف حمام یا دستشویی نشسته است، قبل از تمیز کردن آن با تی و دستمال، روی آن را جاروبرقی بکشید. حتما همه‌جا خشک باشد که جارو آسیب نبیند یا خطر برق‌گرفتگی در میان نباشد.
تمیز کردن هواکش حمام و دسشویی - تمیز کردن سرامیک دستشویی

نحوه تمیزکردن دوش، شیشه‌، پرده‌ و وان حمام

کیسه فریزری پلاستیکی بردارید و آن را پر از سرکه سفید کنید. سریِ دوش حمام را داخل این کیسه پلاستیکی کنید؛ طوری که کاملا در سرکه سفید غوطه‌ور شود. درِ پلاستیک را محکم گره بزنید و آن را تا صبح روز بعد به حال خود رها کنید (یک شب کامل باید در سرکه غوطه‌ور بماند). روز بعد پلاستیک را پاره کنید و سریِ دوش را آب‌کشی و خشک کنید.

از بین بردن چرک یقه و سر آستین لباس با یک ترفند استثنایی و ویژه

برای تمیزکردن درودیوارهای شیشه‌ای قسمتِ جداکنندۀ دوش حمام، می‌توانید از ترکیب چند قطره سرکه سفید با جوش‌شیرین استفاده کنید. پرده‌های پلاستیکی حمام را نیز باز کنید و داخل ماشین لباس‌شویی بیندازید. برای آنکه لکه سفیدک و نظایر آن رویشان نیفتد، همراه با پرده پلاستیکی، یک یا دو حوله در ماشین لباس‌شویی بیندازید. برای تمیزکردن وان حمام هم آن را پر از آب داغ کنید. کمی مایع تمیزکننده ملایم به آن بیفزایید و ۱۵ دقیقه آن را رها کنید. بعد، آب وان را خالی کنید و با دستمال خشک و تمیز همه‌جا را خوب پاک کنید.

نحوه تمیز کردن اینه حمام

آینه حمام یکی از قسمت‌های سرویس بهداشتی است که به‌سرعت کثیف می‌شود. یک بار که دوش بگیرید کافی است تا جای قطره‌های آب خشک‌شده و لکه‌های دیگری روی آینه حمام بیفتد. در این بخش از مطلب، خواهیم گفت که برای تمیز کردن اینه حمام چه باید بکنید و چه مراحلی را دنبال کنید.

فهرست لوازم موردنیاز

  • شیشه‌پاک‌کن (به‌جای آن از محلول آب و سرکه سفید هم می‌توانید استفاده کنید)؛
  • دستمال مایکروفایبر تمیز و خشک؛
  • الکل مالشی؛
  • پنبه.

برای انجام این کار مراحلی را که در ادامه توضیح داده می‌شوند دنبال کنید:

  • پنبه را به الکل آغشته کنید و روی جای لکه‌ها روی آینه بکشید (قبل از هر کار باید گردوخاک و لکه‌های قدیمی‌تر پاک شوند)؛
  • شیشه‌پاک‌کن یا محلول سرکه و آب را روی آینه اسپری کنید (اگر زیاد اسپری کنید، به‌سمت پایین شره می‌کند و دردسر اضافی درست می‌شود. فقط در حدی اسپری کنید که اینه نم‌دار شود، نه بیشتر)؛
  • دستمال مایکروفایبرتان را بردارید و دو بار پیاپی آن را از وسط تا کنید. حالا دستمالتان چهار طرف تمیز خواهد داشت که می‌توانید روی آینه بکشید؛
  • دستمال را گوشه سمت چپ بالای آینه ببرید و از آنجا، به‌سمت گوشه سمت راست بکشیدش. دستمال را اندکی رو به پایین به‌سمت چپ برگردانید و همین کار را تکرار کنید تا به پایین آینه برسید. شکل حرکت دست و دستمال روی آینه چیزی شبیه به حرف Z خواهد بود؛
  • بعد از آنکه کار تمیز کردن اینه حمام تمام شد، از نزدیک، تمامی قسمت‌های آینه را به‌دقت وارسی کنید و اگر لکه یا چیزی مانده بود، اسپری و آن را تمیز کنید.

نحوه تمیزکردن و نظافت دستشویی

تمیزکردن و نظافت دستشویی شامل موارد و مراحل زیر است که در ادامه، مفصل‌تر راجع‌بهشان خواهید خواند:

  1. نحوه تمیزکردن روشویی؛
  2. نحوه تمیزکردن سنگ دستشویی؛
  3. نحوه تمیزکردن هواکش دستشویی و حمام.

تمیز کردن روشویی - تمیز کردن سرامیک دستشویی

نحوه تمیزکردن روشویی

روشویی یکی از نقاطی است که زیاد در معرض آلودگی قرار دارد و برای رشد ویروس و باکتری بسیار مستعد است. بهتر است آن را طی روندی منظم تمیز کنید و تمیز نگه دارید. برای این منظور می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • محصول تمیزکننده یا ترکیبات و موادی را که تهیه کرده‌اید روی تمامی قسمت‌های روشویی اسپری کنید؛
  • روی شیرآلات و دسته‌ها و قسمت‌های دیگر را هم با محلول ضدعفونی‌کننده بپوشانید؛
  • با دستمال یا اسفنج همه‌جا را خوب تمیز کنید؛
  • همه قسمت‌های روشویی را آب‌کشی و خشک کنید.
وقتی محلول ضدعفونی‌کننده را همه‌جا اسپری کردید، اجازه دهید چند دقیقه بماند تا همه میکرب‌ها از بین بروند.
بعد از تمیز کردن سرویس بهداشتی حتما همه‌جا را خوب خشک کنید. این مسئله به‌ویژه درباره شیرآلات صدق می‌کند. قطره‌های آب جامانده روی شیرآلات به‌مرور زمان به لکه تبدیل می‌شوند.

نحوه تمیزکردن سنگ دستشویی

می‌رسیم به این سؤال مهم در ارتباط با نظافت دستشویی که چگونه سنگ دستشویی را تمیز کنیم و هنگام از بین بردن زردی کاسه توالت، چه نکاتی را مدنظر قرار دهیم.

برای تمیزکردن سنگ دستشویی، ابتدا باید با محلول ضدعفونی‌کننده یا مواد و ترکیباتی که تهیه کرده‌اید، همه‌جا را خوب بپوشانید. بدیهی است که اگر لکه‌ها سرسخت و قدیمی شده باشند، باید از محصولات تمیزکننده با غلظت بیشتر استفاده کنید. به‌علاوه، باید بیشتر به مایع یا محصول تمیزکننده اجازه دهید تا روی لکه‌های سنگ دستشویی بماند.

اگر لکه‌ها روی به زردی یا تیرگی گذاشته‌اند، حتما از محصولات حاوی سفیدکننده استفاده کنید. هنگام کار با این محصولات غلیظ‌تر و قوی‌تر، مراقب تهویه مناسب هوا در سرویس بهداشتی باشید و حتما هواکش را روشن نگه دارید. بعد از آنکه سنگ مدتی با ضدعفونی‌کننده به حال خود رها شد، با برس توالت‌شوی کار تمیزکاری را شروع کنید. در نهایت هم همه‌جا را آب‌کشی کنید و قسمت‌هایی را که دسترسی دارید با تی خشک کنید.

تمیزکاری سرویس فرنگی نیز کار ساده‌ای است. کافی است کمی ضدعفونی‌کننده در کاسه توالت فرنگی بریزید و مدتی آن را به حال خود رها کنید. با برس توالت‌شوی قسمت‌های داخلی و با دستمال و ضدعفونی‌کننده قسمت‌های بیرونی را تمیز کنید. در نهایت سیفون را بکشید تا آب و کف پایین برود.

بعد از تمیز کردن سرویس بهداشتی و بعد از آنکه کارتان با برس توالت‌شوی تمام شد، خود برس را بیرون ببرید و خوب بشویید (همراه با ضدعفونی‌کننده). برس توالت‌شوی را مدتی در هوای آزاد بگذارید تا خشک شود.

نحوه تمیزکردن هواکش دستشویی و حمام

هنگام تمیز کردن سرویس بهداشتی هواکش کوچک روی سقف را فراموش نکنید. اگر به آن نرسید خیلی زود کثیف خواهد شد. برای تمیزکردن هواکش، ابتدا باید با جاروبرقی گردوخاک اطراف آن را بگیرید. دستمالی را به کمی آب و صابون آغشته کنید و با احتیاط روی هواکش بکشید. مراقب باشید آب به قسمت داخلی هواکش نفوذ نکند.

18 دعا برای گرفتن حاجت قوی و سریع الاجابه ؛ فوری حاجت روا بشین

از بین بردن زنگ زدگی ها

خلاص شدن از زنگ زدگی ها آسان تر از آن است که به نظر می آید. به سادگی نمک را روی قسمت زنگ زده بریزید و آن را مالش دهید، بعد مقداری آب لیمو روی آن بریزید. آب لیمو با زنگ واکنش نشان می دهد و به آن را از سطح جدا می کند و نمک لکه زنگ را جذب می کند. راه حل بهتر این است که اجازه دهید یک شب آنها روی قسمت زنگ زدگی بماند و صبح آن را بشویید.

تمیز کردن پرده‌های دوش

در یک بطری اسپری، ۵۰۰ میلی لیتر سفید کننده همه منظوره و ۲ قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی مخلوط کنید. این محلول را روی تمام سطح پرده حمام خود اسپری کنید و اجازه دهید برای چند دقیقه بماند، سپس آن را بشویید. پرده شما مثل روز اول تمیز و نو خواهد شد.

تمیز کردن درز کاشی و سرامیک - تمیز کردن سرامیک دستشویی

نکات ، توصیه‌ها و هشدارهایی درباره تمیز کردن سرامیک دستشویی

مطلب را با ذکر نکات، توصیه‌ها و هشدارهایی دراین‌باره به پایان خواهیم برد. سعی کنید از نکات و توصیه‌هایی که ذکر می‌شوند برای تمیز کردن سرویس بهداشتی بهره بگیرید. بخش هشدارها را هم لطفا به‌دقت بخوانید تا ناخواسته خطری را متوجه خود یا دیگران نکنید.

نکات و توصیه‌ها

  • برای کمترکردن زحمت تمیزکاری، می‌توانید با رنگ‌های ضدکپک دیوار سرویس بهداشتی را دوباره رنگ کنید.
  • برای ازبین‌بردن لکه‌های قدیمی و سرسخت، تمیزکننده یا محلولتان را روی لکه اسپری کنید و اجازه دهید مدتی بماند. بعد از آن، آب‌‌کشی و تمیزکاری لکه‌ها را شروع کنید.
  • هنگام تمیز کردن سرویس بهداشتی ، هواکش را روشن کنید و پنجره را باز بگذارید. این‌طور، هم هوا بهتر تهویه می‌شود و هم آبی که برای شست‌وشو استفاده می‌کنید زودتر خشک می‌شود.
  • برای ازبین‌بردن کپک لایه‌های عمیق‌تر دیوار، روی آن سرکه سفید اسپری کنید و اجازه دهید همان‌جا خشک شود. نگران بوی سرکه نباشید. وقتی کاملا خشک شود، دیگر بویی نخواهد داشت.
  • همیشه بعد از حمام‌کردن و استفاده از سرویس بهداشتی، همه‌جا را خوب خشک کنید؛ به‌ویژه اگر قطره‌های آب جایی قابل‌مشاهده‌اند (مثلا روی آینه یا درِ شیشه‌ای). اینها بعدا که خشک شوند جای لک می‌اندازند.
  • اگر جایی در لوله‌کشی سرویس بهداشتی نشتی وجود دارد، هرچه سریع‌تر برای رفع آن اقدام کنید. اگر لوله نشت کند و رطوبت به بیرون راه یابد، فقط یک یا دو روز طول می‌کشد تا اولین نشانه‌های کپک دیوار پیدا شوند.

هشدارها

  • اگر از حیوان خانگی نگهداری می‌کنید یا در خانه فرزند کوچک دارید، سعی کنید برای تمیز کردن سرویس بهداشتی تا جای امکان از مواد و ترکیبات طبیعی استفاده کنید.
  • از ترکیب هم‌زمان محلول آمونیاک و سفیدکننده بپرهیزید. ترکیب این دو محلول گازهای بسیار خطرناکی آزاد می‌کند که تنفسشان ممکن است پیامدهایی چون خون‌دماغ‌شدن داشته باشد.
  • کار تمیز کردن سرویس بهداشتی را همیشه از بالا به پایین انجام دهید؛ یعنی از سقف و قسمت‌های بالایی دیوارها شروع کنید و به‌مرور زمان پایین‌تر بیایید. اگر برعکس این رویکرد را پیش بگیرید، مثلا وقتی در حال تمیزکردن سقف هستید ممکن است چیزی روی زمین چکه کند و مجبور به دوباره‌کاری شوید.

تمیز کردن لکه های خاص از روی کاشی

گاهی علاوه‌ بر گرد و غبار یا جرم‌های معمولی‌ای که ممکن است بر روی کاشی‌ها باشد، با لکه‌هایی نیز مواجه می‌شویم که نیاز به روش‌های خاص‌تری برای شستشو دارند.

  • لکه خون: برای تمیز کردن کاشی دیوار دستشویی و حمام از لکه خون می‌توانید از سفیدکننده یا محلول آب اکسیژنه استفاده کنید. به این صورت که مقداری از محلول را بر روی دستمال ریخته و بر روی لکه می‌کشیم. با این کار لکه به راحتی و بسیار عمیق از بین می‌رود.
  • آدامس یا شمع: برای برداشتن آدامس با شمع چسبیده شده بر روی کاشی، از یخ استفاده کنید. تعدادی یخ قالبی را در کیسه بریزید و بر روی آدامس یا شمع قرار دهید. پس از 10 دقیقه استحکام آن را بررسی کنید تا سفت شده باشند. سپس با کاردک آن‌ها را از کاشی جدا کنید و لکه باقی مانده از آن را با دستمال و مقداری شوینده از بین ببرید.
  • جوهر: بر روی یک تکه پارچه یا دستمال مقداری سفیدکننده بریزید و تا از بین رفتن کامل لکه جوهر آن را بر روی لکه نگه دارید. به محض از بین رفتن لکه جوهر، دستمال را بردارید و بیش از حد آن را بر روی کاشی نگه ندارید.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: شادی همتی

آخرین بروز رسانی

20 تیر 1402

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *