افتتاح حساب ترکیه
زيتون رنگي - گرفتن تلخی زیتون

گرفتن تلخی زیتون کار بسیار ساده ای است ضمن اینکه می توانید در حین گرفتن تلخی زیتون موادی به آن اضافه کنید که طعم زیتون را بی نظیر کند. این مطلب شادمگ را از دست ندهید.

گرفتن تلخی زیتون خوشمزه

زیتون یکی از خوش مزه ترین و مفید ترین خوردنی های همراه با غذا است که لذت غذا خوردن را چندین برابر می کند و از ارزش غذایی بالایی برخودار است. گاهی برایمان پیش می آید که هنگام خرید زیتون دقت کافی را نمی کنیم و زیتون تلخ می خریم اما روش هایی وجود دارد که با استفاده از آن ها می توانید تلخی زیتون را از بین ببرید. برای طرز تهیه زیتون پرورده نیز باید ابندا تلخی زیتون گرفته شود.

زيتون طعم دار - گرفتن تلخی زیتون

اغلب افراد از زیتون های کنسروی و یا فله استفاده می کنند. زیتون های کنسروی معمولا درشت تر هستند و با مواد نگه دارنده و نمک و سرکه طعم دار شده اند. زیتون های فله اما انواع و اقسام مدل ها و طعم ها را شامل می شوند و به روش های مختلفی مزه دار می شوند. بعضی ها زیتون شور را خودشان بازهم به شکل های مختلف مزه دار می کنند.

معروف ترین مزه برای زیتون هم همان زیتون پرورده است که معرف حضور همگان است. ما در این مقاله روش گرفتن تلخی زیتون را به شما آموزش می دهیم. این نکات برای تمامی افرادی که بخواهند خودشان در منزل زیتون را به عمل بیاورند مفید است.

چگونه تلخی زیتون را بگیریم؟

اصولا عرضه زیتون به سه صورت کنسروی، شکسته و بی هسته می باشد.

ترشي زيتون - گرفتن تلخی زیتون

زیتون شکسته زیتونی است که مراحل روغن گیری آن انجام شده و زیتون بی هسته همان زیتون کنسروی است (روغن کشی نشده است) و برای تهیه زیتون پرورده یا تزیین کردن آن با فلفل قرمز و بسته بندی از این نوع زیتون استفاده می شود.
در هرحال همه زیتون ها یک تلخی دارند و تنها راه گرفتن تلخی آنها خواباندن در آب نمک و شست وشوی چند باره آنهاست تا طعم تلخی آن از بین برود .( می توان در روز حدود سه تا چهار بار زیتون ها را شست و مجددا در آب نمک ریخت ) در آخر که طعم مطلوب را پیدا کرد مجدد زیتون ها را در آب نمک بریزید. دقت کنید شوری آن به اندازه ای باشد که مزه آن برای شما مطبوع باشد، یعنی نه بی نمک باشد و نه شور.

زيتون خوشمزه - گرفتن تلخی زیتون

اگر زیتون را در سطل های پلاستیکی به اندازه ماست های سه کیلویی می ریزید روی آن ۱ یا ۲ قاشق روغن زیتون و یک قاشق گلپر بریزید.

طرز تهیه اوتمیل یه صبحونه رژیمی خوشمزه و مقوی بدون نیاز به پخت

میوه زیتون به تنهایی خوشمزه است ولی اگر آن را با مواد و ادویه های خاصی مزه دار کنید , می تواند باب طبع کسانی بشود که از طعم زیتون فراری هستند .

در زیر چند روش ساده برای مزه دار کردن زیتون آمده که البته با زیتون پرورده ای که مرسوم است متفاوت می باشد :

برای شروع شما نیاز به زیتون سبز و درشت دارید . بهتر است اگر مقدار زیادی زیتون میخرید همیشه از فروشنده مقداری از آب زیتون را هم بگیرید و زیتون ها را داخل آن نگهداری کنید.

روش اول شور کردن زیتون

معمولا زیتون های سبز یا زیتون هایی که اندکی مانده تا رسیده شوند را برای مدتی در محلول های قلیایی می خوابانند تا تلخی گوشت آنها گرفته شود. سپس مدتی در آب می خوابانند و سرانجام در ظرف محتوی محلول کم نمک (مخلوط آب، نمک و سرکه) نگه می دارند یا اینکه از همان ابتدا فرآیند گرفتن تلخی را تنها با آب نمک انجام می دهند.

سركه - گرفتن تلخی زیتون

این روال رایجی است که اغلب باغداران انجام می دهند و شما نیز می توانید در منزل همین کار را انجام دهید. منظور از محلول های قلیایی خوراکی (ترکیب آب و بی کربنات ها مثل جوش شیرین و آهک (که برای مربای بالنگ استفاده می شود) است.

استفاده از سود

در مورد زیتون استفاده از سود بسیار رایج است. یعضی از زیتون ها ممکن است بعد از به عمل آمدن سیاه شوند. اگر زیتون پس از بیرون آوردن از قلیاب مدتی در معرض هوا قرار ‌گیرد، رنگش به سیاهی می زند.

به همین دلیل حتی در فروشگاه ها نیز مقدار مورد نیاز زیتون را در ظروف درباز می گذارند تا همان روز به فروش برود. البته رنگ زیتون بیش از همه به نوع آن مربوط می شود. این را با زیتون هایی که خودشان سیاه هستند اشتباه نگیرید. یکی از راه های گرفتن تلخی زیتون اضافه کردن سود سوزآور است.

زيتون كنسروي - گرفتن تلخی زیتون

شستن با آب

زیتون ها معمولا طعم تلخی دارند و بهترین و ساده ترین راه حل برای از بین بردن تلخی آن شستن چندین بار با آب است، بنابراین می توانید زیتون ها را حدود 3 یا 4 بار با آب بشویید و سپس هر بار که آنها را می شویید، آن ها را خیس کنید. آب نمک به طوری که طعم مطبوع و مطبوعی داشته باشند.

حالا بعد از اینکه زیتون تلخی خود را از دست داد می توانید دوباره آنها را در آب نمک قرار دهید البته شوری می تواند به دلخواه باشد سپس می توانید یک قاشق گلپر و دو قاشق روغن زیتون روی زیتون ها بریزید. آن را بریزید و سپس در جای خنک (غیر از یخچال) نگهداری کنید.

فوت و فن تهیه خورش کرفس خوشمزه ، مجلسی و غلیظ

محلول قليايي

راه دیگر برای گرفتن تلخی زیتون های سبز و نارس این است که آن ها را در محلول قلیایی خیس کنید، سپس زیتون ها را مدتی در آب نگه دارید و دوباره در ظرف حاوی مخلوط آب نمک و سرکه بریزید و از آب نمک استفاده کنید. به روش، تلخی زیتون ثابت و از بین می رود. پيشنهاد ما به شما اين است كه مطلب ما در خصوص تهیه سس رژیمی را از دست ندهيد.

روش شور کردن زیتون

برای این منظور ابتدا روی زیتون ها خراش ایجاد کنید سپس با چاقو 4 طرف زیتون ها را خراش دهید تا آب به داخل میوه نفوذ کند و سپس این زیتون ها را خوب بشویید و در ظرفی دوتایی قرار دهید. به اندازه کافی زیتون بریزید و با آب سرد پر کنید.

روغن - گرفتن تلخی زیتون

سپس به مدت 7 تا 10 روز به طور مرتب آب ظرف را هر روز عوض کنید به این ترتیب می توان تا حدودی تلخی زیتون را از بین برد.

از قرار دادن ظرف آب و زیتون در زیر نور آفتاب یا در مکان گرم خودداری کنید. زیتون بهتره آن را در جای خنک نگهداری کنید، اما آن را در یخچال قرار ندهید.

حالا در عرض یک هفته ممکن است متوجه پوسیدگی زیتون شوید. برای رفع این مشکل می توانید کمی نمک به آن اضافه کنید و سپس حدود سه هفته زیتون ها را در آب نمک غلیظ (10 تا 12 درصد) قرار دهید، البته بهتر است آب نمک را با آب جوشیده و سرد تهیه کنید و برای شور شدن آن از سنگ نمک استفاده کنید.

بهتر است از نمک ید دار استفاده نکنید و همچنین توجه داشته باشید که سطح آب روی زیتون ها را کاملاً می پوشاند، از سبد پلاستیکی استفاده کنید تا از بالا آمدن زیتون ها و غوطه ور شدن کامل زیتون ها در آب جلوگیری کنید و از پوسیدگی آن ها جلوگیری کنید.

تلخ شدن زیتون

غلظت آب نمک ممکن است در هفته دوم و سوم کاهش یابد، بنابراین می توانید هر بار به همان میزان آب نمک اضافه کنید. بهترین روش برای نمک زدایی زیتون ها این است که ابتدا زیتون ها را از آب خارج کرده و حدود دو شبانه روز در آب خیس کنید.

زيتون تلخ - گرفتن تلخی زیتون

آب خالص بریزید و در این مدت چند بار آب آن را عوض کنید و سپس زیتون ها را در محلول آب نمک رقیق تری قرار دهید. مثلاً 3 درصد سرکه و 3 درصد سرکه بریزید، حالا زیتون شور خانگی به این صورت تهیه می شود.

4 روش ساده طرز تهیه واویشکا شمالی خوشمزه

از بین بردن و رفع تلخی زیتون

همه انواع زیتون ها تلخ هستند که راه از بین بردن تلخی آن ها شستشوی چند باره شان با آب است. یعنی اینکه زیتون ها را سه یا چهار بار باید بشوییم و سپس بعد از هر بار شستن در آب نمک بخوابانیم تا طعم مطلوبی به دست آورد. پس از اینکه تلخی زیتون ها از بین رفت دوباره آن ها در آب نمک که مقدار شوریش مطابق میل شماست ، بریزید . سپس بر روی زیتون ها 2 قاشق روغن زیتون و یک قاشق گلپر بریزید و در جای خنک به غیر از یخچال نگه دارید.
زیتون های سبز و نارس را در محلول قلیایی می خوابانند تا تلخی آن ها گرفته شود. سپس برای مدتی در آب نگه می دارند . سپس این زیتون ها را در ظرف دارای مخلوط آب، نمک و سرکه می گذارند و یا با روش آب نمک تلخی این زیتون ها را از بین می برند.

چند نكته برای از بین بردن تلخی زیتون

زیتون ها را در خانه هم می توان عمل آورد اما بیشتر افراد مصرف کننده به علت وقت زیادی که این کار می برد ترجیح می دهند زیتون آماده تهیه کنند.
رنگ زیتون به نوع آن بستگی دارد اما اگر زیتون ها پس از بیرون آوردن از محلول قلیایی در معرض هوا باشند رنگ شان سیاه می شود. محلول های قلیایی خوراکی همان مخلوط ،آب و جوش شیرین و آهک هستند.
زیتون را به این روش حتی در خانه نیز می توان عمل آورد، اما به دلیل وقت گیر بودن این فرآیند، بیشتر مصرف کنندگان، زیتون آماده را ترجیح می دهند. بعضی از زیتون ها پس از عمل آوردن سیاه می شوند.

اگر زیتون پس از بیرون آوردن از قلیاب مدتی در معرض هوا قرار گیرد، رنگش به سیاهی می زند. البته رنگ زیتون بیش از همه به نوع آن مربوط می شود.در مورد محلول های قلیایی خوراکی، ترکیب آب و بی کربنات ها مثل جوش شیرین و آهک که برای مربای بالنگ استفاده می شود.

راه های گرفتن تلخی زیتون و مزه دار کردن آن

زيتون با سبزيجات - گرفتن تلخی زیتون

  • زیتون + آب زیتون + سماق + سرکه + روغن زیتون + سرکه سفید .
  • زیتون + آب زیتون + روغن زیتون + گلپر + سرکه سفید .
  •  آب زیتون + زيتون + روغن زیتون + سرکه سفید + ۲ حبه سیر پوست کنده . ( این نوع زیتون خیلی خوش خوراک و خوش طعم می شود و طعم خیلی ملایم سیر به خودش میگیرد )
  • زیتون + رب انار ترُش + گلپر + روغن زیتون .
  • تمرهندی + زيتون  + گلپر + روغن زیتون .
  • زیتون + سرکه سفید + آب و نمک . ( روش باستانی و باز کننده اشتها )

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۴ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

3 بهمن 1402

بروز رسانی توسط

shadi hemati

1 دیدگاه

  • نادیا حاجی احمدی:

    مقدار استفاده ی آهک در آب برای تلخی گرفتن زیتون چقدر است

    پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *