جشنواره کلینیک ایرانیان
لیزر جوش - از بین بردن جای جوش

از بین بردن جای جوش دغدغده بسیاری از افرادی است که به سلامت و زیبایی پوست خود اهمیت می دهند. در این مطلب شادمگ به درمان خانگی جای جوش و روش از بین بردن جای جوش میپردازیم.

جای جوش

یکی از عارضه‌های پوستی آزاردهنده جوش روی صورت یا جاهای دیگر بدن است. اما مشکل دیگری که پس از خود جوش برای ما اغلب به وجود خواهد آمد، جای تیره یا گود آن است. خود آکنه و جوش به‌مرور زمان بهبود پیدا می‌کنند اما از بین بردن جای جوش به همین راحتی نیست.

جوش های صورت - از بین بردن جای جوش

خوشبختانه روش‌های درمانی خانگی و کلینیکی زیادی برای از بین بردن جای آکنه وجود دارد که با پیشرفت علم امروزه نتیجه بهتری به همراه دارند.

برای از بین بردن جای جوش ابتدا باید بررسی کنیم که نوع اثر به جا مانده از جوش به چه شکلی و از چه نوعی است. جای جوش می‌تواند به شکل‌های مختلفی از جمله فرورفته، برآمده، گوشتی و لکه‌های تیره باشد که هرکدام روش‌های درمانی مخصوص به خود را دارند.

انواع جوش و اثرات آن بر روی پوست

جوش‌های پوستی در بیشتر مواقع دراثر جمع شدن میکروب و باکتری در محل قرارگیری فولیکول مو ایجاد می‌شوند‌. این جرم جمع‌شده به شکل برآمدگی‌های قرمز رنگ در زیر پوست بروز پیدا می‌کند. اما همین برآمدگی‌های مشابه انواع مختلفی دارد:

آکنه ولگاریس

آکنه ولگاریس؛ نام پزشکی آکنه معمولی است که وجود جوش‌های سرسیاه، سرسفید و سایر انواع جوش‌ها روی پوست را نشان می‌دهد. این نوع جوش‌ها بر روی صورت سینه، شانه‌ها و پشت دیده می‌شوند. اگرچه آکنه خفیف ممکن است با درمان های بدون نسخه بهبود پیدا کند، اما نوع شدیدتر آن باید توسط متخصص پوست درمان شود.

کومدون

کومدون؛ فولیکول مو است که با چربی و سلول‌های مرده پوست مسدود شده است. این عارضه بسته به شرایط مختلف به برجستگی‌هایی به نام جوش‌های سر سفید و سر سیاه تبدیل می‌شوند. محصولات آرایشی و بهداشتی حاوی کومدوژنیک به حادتر شدن این عارضه کمک می‌کند. بنابراین محصولاتی که دارای برچسب غیر کومدوژنیک هستند منافذ پوست را مسدود نکرده و منجر به آکنه نمی‌شوند.

قبل و بعد از درمان جوش - از بین بردن جای جوش

جوش‌ سرسفید

کومدون‌هایی که در سطح پوست بسته می‌مانند، جوش سرسفید نامیده می‌شوند. این عارضه زمانی بروز پیدا می‌کند که سلول‌های چربی و پوست مرده از باز شدن فولیکول‌های مسدود شده مو جلوگیری می‌کنند. بسیاری از داروهای بدون نسخه که جوش‌های سرسیاه را درمان می‌کنند، بر روی جوش‌های سرسفید هم اثر دارند.

جوش‌ سرسیاه

جوش‌های سرسیاه کومدون‌هایی هستند که در سطح پوست باز می‌شوند. آن‌ها با چربی اضافی و سلول‌های مرده پوست پر شده‌اند. این جرم نیست که باعث سیاه شدن کومدون می‌شود. رنگ سیاه این عارضه ناشی از انعکاس نامنظم نوری است که از فولیکول‌های مسدود ‌شده مو نشأت می‌گیرد. جوش‌های سرسیاه اغلب با داروهای بدون نسخه قابل درمان هستند.

از بین بردن جوش سر سیاه به نطر سخته ولی اغلب جوش های سرسیاه با رعایت نکات بهداشتی از بین می روند. اگر شما هم ظاهر ناخوشایند این مدل جوش ها اذیتتان میکند این مطلب شادمگ را خوب مطالعه کنید.

پوسچول

پوسچول یا چرک‌دانه نوع دیگری از جوش‌های ملتهب و دارای یک سر سفید با یک حلقه قرمز در اطراف آن است. برجستگی این نوع جوش معمولاً با چرک سفید یا زرد پر می‌شود. کندن یا فشار دادن پوسچول‌ها باعث ایجاد اسکار یا لکه‌های تیره روی پوست می‌شود.

این جوش‌ها اغلب دردناک هستند و مدام بزرگتر می‌شوند. این عارضه گاهی به اندازه یک توپ بیسبال رشد می‌کند. جوش‌های بزرگتر به عنوان آبسه‌های پوستی نیز شناخته می‌شوند. در این عارضه ناحیه اطراف پوست نیز قرمز و دردناک می‌شود‌.

این روتین روزانه مخصوص تنبل هاست ؛ روش استفاده از ماسک ورقه ای اینه

پاپول

پاپول‌ها کومدون‌هایی هستند که ملتهب شده و برجستگی‌های کوچک قرمز یا صورتی روی پوست ایجاد می‌کنند. این نوع جوش که سفت‌دانه هم نامیده می‌شود، ممکن است به لمس حساس باشد. بنابراین فشار دادن آن‌ها می‌تواند التهاب را بدتر کند و پاپول را پخش کند.

همه انواع جوش‌ صورت و بدن بعد از گذشت چند روز معمولاً تخلیه می‌شوند. اما اثراتی از این عارضه بر روی پوست باقی می‌ماند. البته خوشبختانه روش‌های خانگی برای از بین بردن جای جوش وجود دارد.

چگونه قرمزی جای جوش را از بین ببریم ؟

روغن درخت چای یکی از موثرترین مواد طبیعی برای از بین بردن قرمزی جای جوش است. این محصول از تجمع باکتری بر روی پوست جلوگیری می‌کند. و همانطور که می‌دانید قرمزی جای جوش ناشی از تجمع باکتری است. البته التهاب ناشی از جوش نیز عامل قرمزی می‌شود که باز هم روغن درخت چای برطرف‌کننده قدرتمند آن محسوب می‌شود.

از بین بردن جای جوش چه مدت طول می‌کشد ؟

مدت زمان درمان و از بین رفتن جای جوش کاملاً به نوع آن بستگی دارد. یعنی شما باید ابتدا علت جوش را شناسایی کنید تا بتوانید زمان درمان آن را تخمین بزنید. اما به طور معمول درمان‌های طبیعی به ۳ ماه تا ۲ سال وقت نیاز دارند تا کاملاً و بدون ایجاد هرگونه آثاری از بین بروند.

انواع روش‌های از بین بردن جای جوش

روش‌های مختلفی برای از بین بردن جای جوش وجود دارد که مؤثرترین آن عبارتند از:

جوش - از بین بردن جای جوش

  • آبرسانی مداوم پوست
  • لایه برداری مرتب پوست
  • سبک زندگی و تغذیه صحیح و سالم
  • روغن تراپی
  • شستشوی روزانه پوست
  • برنامه روزانه مراقبت از پوست متناسب با نوع پوست
  • استفاده از محصولات پوستی معتبر و قابل اعتماد
  • احتیاط در استفاده از محصولات پوستی که ممکن است با یکدیگر تداخل داشته باشند

روش‌های خانگی برای از بین بردن جای جوش

راهکارهای زیر سریع، ساده و البته در خانه مشکل شما را حل می‌کند:

آبرسانی پوست

حتماً می‌پرسید آبرسانی پوست چطور به کاهش اثرات آکنه کمک می‌کند. در واقع پوست برای برطرف کردن خشکی، سلول‌هایش را مجبور به تولید چربی بیشتر می‌کند. نتیجه چیزی نیست مگر حادتر شدن آکنه. برای این کار می‌توانید از مقاله ماسک صورت برای جوش کمک بگیرید.

ماسک - از بین بردن جای جوش

لایه برداری مرتب پوست

لایه برداری از طریق مواد و روش‌های طبیعی به برطرف کردن اثرات جوش کمک می‌کند. در این روش سلول‌های مرده و چربی اضافی پوست از بین رفته و پوست پاکسازی می‌شود. برای این کار می‌توانید از روغن‌های طبیعی لایه‌بردار پوست کمک بگیرید. همچنین محصولاتی مانند صابون زردچوبه برای انجام لایه‌برداری‌های سبک پوست بسیار موثر هستند.

سبک زندگی و تغذیه صحیح

خواب کافی داشته باشید، برنامه غذایی خود را سرشار از سبزیجات و میوه کنید و البته از استعمال دخانیات بپرهیزید. این اقدامات به ظاهر ساده در بازسازی دوباره پوست بعد از عارضه‌هایی مانند آکنه نقش مهمی دارند. درضمن کمتر از مواد آرایشی بر روی پوست خود استفاده کنید، قبل از خواب صورت خود را از وجود هر ماده غیرطبیعی پاک کنید، از عوامل تنش‌زا دوری کنید و البته ورزش کنید. به علاوه اگر می‌خواهید پوستتان هر عارضه‌ای را در کمترین زمان ممکن درمان کند و همواره شفاف باشد، تا می‌توانید از شکر دوری کنید.

از بین بردن جای جوش با استفاده از روغن تراپی با 3 روغن گیاهی ساده

روغن تراپی جای جوش چند مزیت مهم دارد. اول اینکه در این روش استفاده طولانی مدت از روغن‌های طبیعی هیچ آسیبی به سلامت شما نمی‌زند. در درجه دوم روغن‌های طبیعی در کنار از بین بردن جای جوش، ده‌ها فایده دیگر نیز برای پوست شما دارند. یعنی شما با یک تیر چند نشان را همزمان می‌زنید!

اما سه روغن گیاهی زیر، بیشترین تأثیر را در برطرف کردن جای جوش و شفافیت بخشیدن به پوست دارند:

نکته: روغن‌ها به صورت کلی معرفی می‌شوند. برای اطمینان از مناسب بودن هر یک از روغن‌ها برای پوست خود لازم است از یک متخصص یا از کارشناسان زیما مشاوره دریافت کنید.

اینطوری از موی مشکی جذابتون مراقبت کنید

روغن هسته انار

از آنجایی که روغن هسته انار سرشار از آنتی‌اکسیدان و مقدار زیادی ویتامین C است، به عنوان یک ضد التهاب عمل می‌کند. این روغن التهاب سلول‌های پوستی را کاهش داده و با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کند. نتیجه استفاده منظم از این روغن پوستی بدون جای جوش، شفاف و روشن‌تر است.

انار - از بین بردن جای جوش

درضمن برای کسانی که پوست مستعد آکنه دارند، روغن هسته انار یکی از بهترین محصولات طبیعی است. این روغن باکتری‌های عامل آکنه را از بین برده و اثران آن را از پوست پاک می‌کند‌. همچنین قابلیت کلاژن‌سازی این روغن به بازسازی پوست بعد از آکنه کمک کرده و اجازه نمی‌دهد اثری از آن روی پوست بماند.

روش استفاده:

این روغن پایه ثابت بسیاری از محصولات مراقبت از پوست است. شما هم می‌توانید از این روغن درست مانند سرم تقویت پوست و برطرف‌کننده جای جوش به صورت روزانه استفاده کنید. کافی است روزی دوبار این روغن را بر روی پوست خود بمالید.

روغن رزهیپ برای از بین بردن جای جوش

روغن رزهیپ سرشار از ویتامین‌های تقویت‌کننده پوست و اسیدهای چرب است. اما ویتامین C و آنتی‌اکسیدان موجود در این روغن است که در درمان آکنه و هرگونه عارضه پوستی عالی عمل می‌کند. ویتامین C موجود در روغن رزهیپ نه تنها التهابات و عناصر عفونت‌زای عامل جوش را از بین می‌برد، بلکه با تحریک کلاژن‌سازی جای جوش را به سرعت التیام می‌بخشد. استفاده منظم از این روغن، سلول‌های پوستی را تشویق به بازسازی کرده و اسکار ناشی از جوش را برطرف می‌کند

این روغن همچنین حاوی مقادیر زیادی از لینولئیک اسید است. از طرفی دانشمندان معتقدند که پوست‌های مستعد آکنه دچار کمبود لینولئیک اسید هستند. پس روغن رزهیپ در ذات خود از بروز آکنه پیشگیری می‌کند.

روش استفاده:

دو بار در روز یعنی صبح و شب روغن رزهیپ را بر روی صورت خود بمالید. لازم نیست فقط جای جوش‌ها را به این روغن آغشته کنید. خواص روغن رزهیپ آنقدر زیاد است که بهتر است تمام پوست صورت و حتی بدنتان را با آن تحت درمان قرار دهید.

روغن درخت چای برای از بین بردن جای جوش

روغن درخت چای از درختی با همین نام که بومی استرالیا است، استخراج می‌شود. ویژگی منحصربه‌فرد این روغن خواص ضد باکتری و ضدعفونی‌کننده آن است. این قابلیت باعث می‌شود که روغن درخت‌ چای در درمان عفونت‌های باکتریایی که عامل جوش پوستی است کاربرد داشته باشد. درضمن استفاده منظم از روغن درخت چای، اثرات جای جوش را در کوتاه‌ترین زمان ممکن برطرف کرده و پوست را شفاف می‌کند. این روغن یک پاک‌کننده طبیعی است که هیچ اثری از جوش و عارضه بر روی پوست باقی نمی‌گذارد.

روغن تراپی - از بین بردن جای جوش

روش استفاده:

برای این کار چند قطره از این روغن را بر روی جوش بمالید و آن را با باند بپوشانید. این اقدام را دو بار در روز تکرار کنید تا جای جوش کاملاً برطرف شود.

درضمن برای اینکه بیشترین منفعت را از روغن تراپی جای جوش ببرید، بهتر است نکات زیر را در نظر بگیرید:

فقط با مداومت می‌توانید نتیجه دلخواه را از به‌کارگیری محصولات طبیعی به‌دست آورید.
بدن هر فردی واکنش متفاوتی به روغن‌های طبیعی نشان می‌دهد، پس بهتر است در به‌دست آوردن نتایج صبور باشید.
با اینکه این روغن‌ها برای انواع پوست بی‌ضرر هستند بهتر است قبل از استفاده با یک متخصص مشورت کنید.
برای اینکه از حساسیت نداشتن به این روغن‌ها مطمئن شوید کافی است ابتدا آن را بر روی پوست آرنج خود امتحان کنید. اگر بعد از ۲۴ ساعت اثری از قرمزی، التهاب، خارش و سوزش مشاهده نکردید، می‌توانید برای دیگر مناطق بدنتان نیز از آن استفاده کنید.

روش‌های خانگی از بین بردن جای جوش

عسل برای از بین بردن جای جوش

برای درمان خانگی جوش صورت  آسان‌ترین روش تهیه محصولات لایه‌بردار است. با مراجعه به داروخانه، با کمک دکتر داروساز می‌توانید داروی از بین بردن جای جوش مناسب خود را پیدا کنید.

اثرگذاری این محصولات برای از بین بردن جای جوش زمان‌بر است و باید به‌صورت مداوم مصرف شوند تا نتیجه مناسب آن‌ها را مشاهده کنید.

اما اگر در خانه می‌خواهید برای رفع این لکه‌ها اقدام کنید، روش‌های زیر را توصیه می‌کنیم.

محصول آرایشی که داشتنش ضروری ست ؛ آشنایی با کاربردهای فوق العاده پرایمر صورت

آبلیمو

آبلیمو به‌عنوان یک روشن کننده و ضدلک برای همگی شناخته شده است. این ماده حاوی آلفا هیدروکسی اسید AHA است و همان‌طور که گفته شد یکی از مواد تشکیل دهنده کرم‌های روشن کننده جای جوش تجاری محسوب می‌شود. این ماده در کنار روشن کنندگی خواص ترمیمی و جوانساز نیز دارد.

بهتر است که از آبلیموی تازه برای پوست استفاده کنید. اگر پوست شما در تماس با آبلیمو دچار سوزش و خارش می‌شود پس بهتر است آن را با آب رقیق کنید، سپس پنبه را آغشته به محلول به دست آمده کنید و روی جای جوش‌ها بمالید.

خواص آبلیمو

کمی فرصت دهید تا محلول روی پوست خشک شود، سپس با آب خنک موضع را شستشو دهید. هفته‌ای سه بار این کار را تکرار کنید تا نتیجه را ببینید.

لیمو - از بین بردن جای جوش

بعد از هر دفعه استفاده باید پوست خود را با مرطوب‌کننده و آبرسان مرطوب کنید، زیرا آبلیمو پوست را به شدت خشک می‌کند و ظاهری پوسته‌پوسته به قسمت‌های نازک پوست صورت می‌دهد.

جوش شیرین و از بین بردن جای جوش

جوش شیرین یک ضدلک و لایه‌بردار طبیعی پوست است، بنابراین می‌توان در لایه‌برداری خانگی پوست از آن برای از بین بردن جای پوست استفاده کرد و به‌تدریج لکه‌های تیره را از بین می‌برد.

برای استفاده از این ماده باید آن را در ظرفی با آب مخلوط کنید و هم بزنید تا خمیری یک‌دست شکل گیرد. خمیر را روی جای جوش بمالید و اجازه دهید یک شب تا صبح روی پوست بماند و صبح موضع را بشویید.

این ماسک طبیعی باعث درخشندگی پوست نیز می‌شوند و برای تأثیرگذاری بیشتر می‌توانید به جای آب از گلاب استفاده کنید.

با استفاده مداوم و استعمال دو الی سه بار در هفته لکه‌های تیره از بین می‌روند. استفاده از جوش شیرین به این دلیل که در اکثر خانه‌ها وجود دارد، سریعترین روش از بین بردن جای جوش می‌تواند باشد.

آب سیب زمینی

آب سیب زمینی یکی از بهترین گزینه‌ها در تاپیک از بین بردن جای جوش نی نی سایت مطرح شده است که روی رفع نقاط تیره و لکه‌های روی پوست نیز تأثیر می‌گذارد. برای استفاده یک سیب زمینی را به‌صورت ورقه‌های نازک برش بزنید و روی صورت خود قرار دهید. پس از چند دقیقه آن را با آب ولرم بشویید.

برای افزایش تأثیر این ماسک می‌توانید سیب زمینی را رنده و با عسل مخلوط کنید.

آب خیار

آب خیار به علت غنی بودن از پتاسیم و ویتامین آ یک ماده پرطرفدار برای ترمیم و التیام پوست است. می‌توانید خیار را برش زده و ورقه‌های آن را به‌صورت مستقیم روی پوست قرار دهید. این ماده به صافی و شفاف شدن پوست نیز کمک می‌کند.

خیار - از بین بردن جای جوش

آب خیار را می‌توانید با له کردن یا رنده کردن آن بگیرید. به یاد داشته باشید برای تأثیرگذاری باید به‌صورت مداوم و روزانه از این ماده استفاده کنید.

چه زمانی برای از بین بردن جای جوش به پزشک مراجعه کنیم ؟

معمولاً جای جوش عارضه آزاردهنده‌ای نیست و بیشتر روی زیبایی ظاهری فرد تأثیر می‌گذارد. با روش‌های خانگی گفته شده می‌توان نتیجه مثبتی برای از بین بردن جای جوش روی پوست گرفت.

توصیه‌هایی برای پیشگیری از پراکنده شدن جوش‌

رعایت نکات زیر به شما کمک می‌کند که قبل از اینکه نگران جای جوش شوید، از پراکنده شدن و شدت یافتن این عارضه پیشگیری کنید:

برای جلوگیری از بدتر شدن هر گونه جوش احتمالی، آن ناحیه را لمس نکرده و فشار ندهید.
همیشه صورت و بدن خود را تمیز و خشک نگه دارید.

اصلاح - از بین بردن جای جوش
دست‌های خود را مرتب بشویید.
اگر مستعد جوش صورت یا جوش کمر هستید و پوست تحریک‌پذیری ندارید، از شوینده‌های ضدباکتری استفاده کنید.
سعی کنید پوست صورت و بدن خود را لمس نکنید.
زخم‌های باز را پوشانده و تمیز نگه دارید.
تیغ، حوله، لوازم آرایش و دیگر لوازم شخصیتان را با دیگران به اشتراک نگذارید.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

17 اردیبهشت 1402

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *