جشنواره کلینیک ایرانیان
تمیز کردن - تميز كردن لاستيك درب لباسشويی

تميز كردن لاستيك درب لباسشويی یکی از مهم ترین اموری است که در حفظ پاکیزگی و سلامت لباسشویی خود لازم است انجام دهید. اهمیت این کار در حفظ کیفیت لباسشویی بسیار مهم است. ما در گروه سبک زندگی شادمگ ترفندهای ساده ای را به شما آموزش دادیم تا بدون  دردسر جرم ها، کپک ها و قارچ های جا گرفته در بین لاستیک ماشین لباسشویی را تمیز کنید.

چرا باید لاستیک ماشین لباسشویی خود را تمیز کنم ؟

از آنجایی که ماشین‎های لباسشویی آب زیادی مصرف می‌کنند، جای تعجب نیست که محیط مرطوب داخل، بدون تميز كردن ماشين لباسشويي ، بستری برای رشد قارچ‌ها و باکتری‌ها باشد. به طور کلی، داخل ماشین لباسشویی شما معمولاً کاملاً گرم و مرطوب است.

شستن لباس - تميز كردن لاستيك درب لباسشويی

متأسفانه، این یک مکان ایده‎آل برای رشد باکتری‎ها است. پس از هر چرخه شستشو، باکتری‎های بیشتری توسط مو، پرز و سایر تجمعات لباس‎های شسته شده در حلقه لاستیکی درب ماشین لباسشویی شما آزاد می‌شود.

چرا لاستیک دور درب لباسشویی جرم می‌گیرد و کپک میزند؟

قارچ و کپک لباسشویی یکی از عوامل بوی بد ماشین لباسشویی است. لاستیک یا واشر ماشین لباسشویی نیز یکی از بهترین مکان ها برای رشد این مواد است. لذا تمیز کردن واشر لباسشویی از جمله مواردیست که باید رعایت نمود.

زمانی که شما از ماشین لباسشویی استفاده می‌کنید و شستشو به پایان می رسد، بدترین کاری که می‌توانید بکنید این است که ماشین لباسشویی را به حال خود رها کرده و درب آن را ببندید. به دلیل اینکه داخل ماشین لباسشویی و لاستیک دور درب آن خیس بوده و مقداری آب ممکن است وجود داشته باشد، در صورت خشک نشدن می تواند محیط مناسبی برای رشد قارچ و کپک فراهم نماید.

در صورت رشد کپک ها کوچکترین بخش آن را به‌صورت لکه های سیاه روی درب ماشین لباسشویی مشاهده می‌کنید و بیشترین قسمت آن در داخل دیگ و آبکش ماشین لباسشویی ایجاد می شود که قابل دیدن هم نیست. بنابراین به تدریج با سیاه شدن لاستیک ماشین لباسشویی رو به رو می شوید.

لباسشویی - تميز كردن لاستيك درب لباسشويی

تميز كردن لاستيك درب لباسشويی را چطور انجام دهیم ؟

شاید در نگاه اول تمیز کردن لاستیک دور درب لباسشویی اهمیت خیلی زیادی نداشته باشد اما این تفکر کاملا اشتباه است.

جرم گیری نکردن لاستیک دور درب می تواند کیفیت کار لباسشویی شما را تحت تاثیر قرار دهد و بوی نامطبوعی در لباسشویی ایجاد کند و یا لباس ها را نیز کثیف کند. از این رو لازم است تا با ترفندهای تمیز کردن لاستیک دور درب لباسشویی آشنا شده و این ترفندها را در منزل به کار بگیرید.
برای تمیز کردن این لاستیک هم می توانید از مواد شیمیایی و سفید کننده ها استفاده کنید هم از مواد طبیعی مانند سرکه و لیمو کمک بگیرید.

داغ شدن بدنه یخچال را با این تکنیک ها برطرف کنید

ایرادات ناشی از تميز نكردن لاستيك درب لباسشويی

برای اینکه از بوی بد لباسشویی در امان بمانید بایستی به صورت مرتب آن را جرم گیری کرده و کپک ها و قارچ های لاستیک لباسشویی را تمیز کنید. در غیر این صورت باید خود را برای بوهای وحشتناکی آماده نمایید. اما قبل از این باید به نکاتی اشاره کنیم که رعایت آنها می تواند کیفیت کار لباسشویی شما را بهتر نموده و نیاز شما به تمیز کردن لاستیک دور درب را کمتر نماید:

هر گز بعد از پایان شستشو لباسشویی را به حال خود رها ننماید. این کار عامل اصلی رشد قارچ ها و کپک ها در دستگاه است.

لاستیک لباسشویی - تميز كردن لاستيك درب لباسشويی
درب لباسشویی را باید بعد از پایان شستشو مدتی باز نگه دارید. لباس ها را نیز بلافاصله از داخل آن خارج نمایید.
لاستیک دور درب را نیز حتما خشک نمایید. مطالب قبلی ما در خصوص شستن کفش در لباسشویی و شستن کیف در لباسشوییرا مطالعه کنید.

4 ترفند خانگی تمیز کردن لاستیک درب ماشین لباسشویی

برای تمیز کردن لاستیک دور درب لباسشویی به چند راه حل ساده نیاز خواهید داشت. برای تمیز کردن این لاستیک با مواد شیمیایی و شوینده به شرح زیر عمل نمایید:

ابتدا ترکیبی از آب و مایع سفید کننده به صورت مساوی درست کنید. ترکیب را روی لاستیک دور درب بریزید. چند دقیقه به آن اجازه بدهید تا اثر کند. این ترکیب خود به خود همه لکه ها و جرم ها را از بین خواهد برد. سپس لاستیک را کاملا بشویید و آن را خشک نمایید. به صورت مرتب هر چند وقت یک بار این عملیات را انجام دهید.

تمیز کردن لاستیک درب لباسشویی با لیمو ترش

همچنین می توانید برای تمیز کردن لاستیک دور درب لباسشویی از آب لیمو ترش استفاده نمایید.
برای این کار آب لیمو ترش را با مقداری سرکه مخلوط نمایید. ترکیب را به همه قسمت های لاستیک اسپری کنید. مانند قبل منتظر مانده و سپس لاستیک را تمیز کنید.

تمیز کردن - تميز كردن لاستيك درب لباسشويی
پیشنهاد می شود: نمایندگی تعمیرات ماشین لباسشویی باکنشت

نحوه نظافت لاستیک دور درب ماشین لباسشویی با سرکه

خود سرکه به تنهایی نیز یک ماده ضد عفونی کننده قوی است.
از این ماده نیز می توانید برای تمیز کردن لاستیک دور درب کمک بگیرید.
ترکیب سرکه با مقداری جوش شیرین نتیجه کامل تری برای شما ایجاد خواهد کرد.

جرم گیری لاستیک لباسشویی با استفاده از مایع سفید کننده (وایتکس)

اگر لاستیک دور درب لباسشویی شما کپک و قارچ زده است، محلول سفید کننده یا همان وایتکس به شما در از بین بردن قارچ ها و باکتری ها کمک میکند.
مقداری وایتکس را با آب حل کنید و به کمک مسواک یا یک اسفنج دور لاستیک لباسشویی بکشید. اجازه دهید تا قارچ ها و باکتری ها در محلول مایع سفید کننده حل شوند.
به وسیله یک تکه پارچه خشک لاستیک درب لباسشویی را پاک نمایید.

تهیه آجیل شب عید ارزان و به صرفه | چطور آجیل ارزان برای پذیرایی درست کنیم ؟

تميز كردن لاستيك درب لباسشويی به کمک اسید سیتریک

اگر محلول سرکه با آب یا محلول سفید کننده از پس قارچ ها و آلودگی های داخل لباسشویی یا لاستیک دور درب بر نیامدند، محلول اسید سیتریک قطعا آن ها را از بین خواهد برد.

لباس چرک - تميز كردن لاستيك درب لباسشويی

مقداری آب را با کمی اسید سیتریک ترکیب کنید و داخل دیگ لباسشویی و لاستیک دور درب بریزید.
مدتی صبر کنید تا قارچ ها و کپک های داخل دیگ و لاستیک از بین بروند.
به کمک یک دستمال خشک لاستیک و داخل لباسشویی را خشک نمایید.

تميز كردن لاستيك درب لباسشويی با ناترون یا جوش شیرین

گزینه دیگر برای تمیز کردن لاستیک ماشین لباسشویی ناترون یا جوش شیرین است.

روش تمیز کردن لاستیک ماشین لباسشویی با ناترون:

یک ظرف کوچک را با آب پر کنید.جوش شیرین یا ناترون را اضافه کنید و خوب هم بزنید تا خمیری به دست آید. یک اسفنج یا پارچه را به محلول بی کربنات سدیم آغشته کنید و تمیز کردن لاستیک ماشین لباسشویی را با دقت انجام دهید (از یک مسواک قدیمی برای لکه‎های سرسخت استفاده کنید). با آب تمیز بشویید.

رفع بوی بد کفش

پاک کننده کلر

اگر کل ماشین لباسشویی از قبل آسیب دیده است یا لباس‎ها بوی کپک‏زدگی می‎دهند، به گزینه قوی‎تری مانند پاک کننده کلر نیاز است. با این حال، از آنجایی که این گزینه به دلیل استحکام می‎تواند به مهر و موم لاستیکی آسیب برساند، توصیه می‎کنیم ابتدا روش‎های دیگری را برای لباس‏های معطر امتحان کنید.

پاک کننده کلر (مثلاً این یکی) را با آب به نسبت 50/50 مخلوط کنید.برای محافظت از پوست خود دستکش لاستیکی بپوشید. پارچه را در مخلوط پاک کننده کلر آغشته کنید و لاستیک را با آن تمیز کنید – برای لکه‎های سرسخت می‎توانید از مسواک قدیمی نیز استفاده کنید.کاملاً با آب تمیز بشویید.

تميز كردن لاستيك درب لباسشويی با خمیر دندان

احتمالاً شگفت‌انگیزترین درمان خانگی در لیست ما خمیر دندان است. خمیردندان به براق شدن لاستیک کمک می‎کند بدون اینکه آن را سنگین کند.

خمیر دندان را روی یک مسواک، پارچه یا اسفنج قدیمی قرار دهید. لاستیک را به خوبی با آن تمیز کنید. به طور کامل با آب تمیز بشویید تا از لکه روی لباس جلوگیری شود (خمیر دندان می‎تواند اثر سفید کننده روی لباس داشته باشد).

مواد شوینده ظرفشویی

استفاده از تمیز کننده معمولی آشپزخانه برای تمیز کردن لاستیک ماشین لباسشویی
اگر درزگیر لاستیکی ماشین لباسشویی شما فقط کمی آلوده است، مایع ظرفشویی ممکن است راه حل مناسبی برای شما باشد. این مایع از بسیاری از انواع دیگر ملایم‎تر است و بنابراین به لاستیک حمله نمی‎کند. بنابراین، مایع ظرفشویی به عنوان یک ماده تمیز کننده معمولی برای تمیز کردن لاستیک ماشین لباسشویی مناسب است.

ترفند های جالب و خلاقانه برای ترمیم سوراخ روی لباس | پارگی لباس ها را با نخ و سوزن زیبا کنید

مواد شوینده را همراه با کمی آب روی پارچه یا اسفنج قرار دهید. لاستیک را به خوبی با آن تمیز کنید

تمیز کننده معمولی آشپزخانه

البته، اگر نمی‌خواهید به درمان‌های خانگی یا پاک‌کننده‌های قوی کلر اعتماد کنید، می‌توانید از یک پاک‌کننده معمولی آشپزخانه نیز برای تمیز کردن قالب‌ها از واشر بار جلوی ماشین لباسشویی خود استفاده کنید.

تعوض لاستیک - تميز كردن لاستيك درب لباسشويی

پاک کننده را همراه با مقداری آب روی یک پارچه یا اسفنج بریزید یا مستقیماً در مهر و موم لاستیکی اسپری کنید. لاستیک را به خوبی با آن تمیز کنید. با آب تمیز پاک کنید.

نگهداری:

یک بار در ماه یک چرخه خالی را با یک فنجان سرکه اجرا کنید تا از ظاهر شدن مجدد کپک جلوگیری کنید.

پس از برداشتن وسایل خیس درب را کمی باز نگه دارید تا رطوبت تبخیر شود.

درزگیرهایی که در معرض رطوبت دائمی قرار دارند بیشتر احتمال دارد کپک بزنند، در نتیجه وسایل خیس را یک شبه در ماشین لباسشویی خود رها نکنید.

هر روز با اسپری تمیز کننده ماشین لباسشویی خانگی، لاستیک و درب دستگاه را پاک کنید.

اگر مشکل مدام تکرار می شود، به فکر تعویض مواد شوینده خود باشید.

آیا برای تمیز کردن لاستیک درب ماشین لباسشویی باید آن را باز کرد ؟

سوالی که ممکن است برای شما هم پیش آید این است که نیازی به خارج کردن لاستیک درب ماشین لباسشویی از جای خود وجود دارد یا نه؟

جواب این سوال به مدل ماشین لباسشویی و میزان کثیفی لاستیک بستگی دارد. در برخی از مدل‌های لباسشویی به دلیل طراحی خاص، ممکن است کثیفی‌ها به بخش‌های زیر هم نفوذ کنند. باید لاستیک ماشین لباسشویی خارج و تمیز شود. در مواردی هم که مدت زیادی تمیزکردن لاستیک ماشین لباسشویی انجام نشده، قارچ‌ها و باکتری‌ها به بخش‌های زیری نفوذ می‌کنند و برای از بین بردن آن‌ها باید لاستیک باز شود.

لاستیک درب ماشین لباسشویی معمولا توسط نوعی فنر در جای خود ثابت شده است. برای جدا کردن لاستیک، باید ابتدا فنر را با استفاده از یک انبردست یا دم‌باریک آزاد کنید.

لباس - تميز كردن لاستيك درب لباسشويی

برای تمیز کردن لاستیک ماشین لباسشویی نباید از شوینده‌های خیلی قوی استفاده کرد؛ چون ممکن است به آن آسیب بزنند.

البته باید بگوییم باز کردن این فنر نیاز به مهارت دارد. اگر در موارد فنی، تجربه یا تخصصی ندارید بهتر است از یک فرد ماهر بخواهید تا فنر را باز کند و بعد از تمیز کردن لاستیک دوباره آن را جا بزند. اشتباه در باز کردن فنر، باعث آسیب به آن و ایجاد هزینه‌ می‌شود.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

21 تیر 1402

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *