جشنواره کلینیک ایرانیان

برق انداختن سرامیک دستشویی و کاشی های حمام یکی از سخت ترین تمیزکاری های خانه است چون کاشی های سرویس بهداشتی و حمام به دلیل محیط مرطوبی که دارند بیشتر دچار کپک و قارچ شده و تمیز کردن شان کمی مشکل است. ما در شادمگ چند محلول جادویی را به شما آموزش میدهیم که بدون هیچ فشاری جرم کاشی ها را از بین می برد.

برق انداختن سرامیک دستشویی و حمام

کاشی و سرامیک‌هایی که در حمام ودستشویی به کار برده می‌شود چون همیشه در معرض خیسی و رطوبت قرار دارند زودتر کدر، آلوده و کثیف می‌شوند. برای همین لازم است علاوه بر دانستن روش شستن توالت فرنگی ، روش برق انداختن سرامیک ها را نیز بلد باشیم تا به طور مرتب تمیز شده تا در برابر رسوب، قارچ، کپک و… در امان باقی بمانند.

سرامیک سفید - برق انداختن سرامیک دستشویی

باقی ماندن لکه آب، رسوب، جرم و… موجب می‌شود تا کیفیت کاشی و سرامیک پایین آمده و از آن براقی و شفافیت اولیه خارج شود. از سوی دیگر این آلودگی موجب می‌شود تا نمای کلی چنین فضاهایی؛ نمای آلوده، زشت و کثیفی به نظر آید. در صورتی که یک حمام و دستشویی تمیز و براق؛ فضا را دلباز، روشن و حتی بزرگ‌تر به نمایش درمی‌آورد. اما اگر چند راهکار را دانسته و هر از چندگاهی آنها را رعایت کنید کمک می‌کند تا مدت طولانی کاشی و سرامیک حمام و دستشویی شفاف و براق باقی بماند و از کیفیت مطلوب اولیه خارج نشود.

مراحل برق انداختن سرامیک دستشویی با چند روش ساده و همیشگی

جاروی همیشگی کف دستشویی

اگر این کار را مرتب انجام دهید علاوه بر نظافت سرویس، گردوخاک در کنج‌ها جمع نمی‌شود و موقع تمیزکاری هفتگی، زمان کمتری نیاز دارید.

گرم کردن سطح

ریختن آب گرم روی کف دستشویی باعث افزایش دمای سطح و درنتیجه افزایش تاثیر شوینده‌ها می‌شود.

آب صابون

قبل از هر کاری، برای تمیز کردن تمام سطوح از آب صابون استفاده کنید. صابون ذرات بزرگ را از بین می‌برد و ضد عفونی را راحت می‌کند. پس از اتمام این مرحله، کف را کاملاً بشویید و بگذارید خشک شود.

شوینده‌ها

کف دستشویی محیط مناسبی برای رشد باکتری و کپک است. با شوینده خوب متناسب با نوع کفپوش، فضای سرویس بهداشتی را سالم نگه‌دارید.

خوب برس بکشید

بعد از اتمام ضدعفونی، نوبت شستشوی درست و حسابی است. برای این کار شما نیازمند برس کف هستید. در انتخاب آن دقت کنید تا به کفپوش آسیبی نرسد. لطفا عجله نکنید و میلیمتری پیش بروید تا سطح را از هر لکه و آلودگی پاک شود. برای قسمت‌هایی که برس به آن نمی‌رسد از مسواک قدیمی استفاده کنید.

آبکشی آخر

وقتی کارتان با کف دستشویی تمام شد، باید کل کف را با آب تمیز بشورید. به این دلیل که چسبندگی و بوی نامطبوع ناشی از مواد ضد عفونی کننده و شوینده را از بین ببرید.

کابین حمام - برق انداختن سرامیک دستشویی

خشک کردن مرحله آخر برق انداختن سرامیک دستشویی

این مرحله را هرگز فراموش نکنید، چون مجبور به دوباره ‌کاری می‌شوید. چرا که سطوح مرطوب سریع و راحت غبار و خاک را به خود جذب می‌کنند. نکته دیگر اینکه ردپای شما روی کف به جا می‌ماند. پس با یک حوله یا دستمال تمیز کف دستشویی را خشک کنید.

ترمیم درز کاشی یکی از کارهایی است که معمولا خانه ها مخصوصا خانه های قدیمی به آن نیاز دارند. شادمگ چندین روش ساده برای ترمیم درز دیوار و بندکشی به شما آموزش می دهد تا ضمن جلوگیری از نفوذ آب به داخل بنا ؛ نمای زشت بین کاشی ها ار بین برود.

چند نکته برای برق انداختن کاشی و سرامیک حمام و دستشویی

اولین نکته‌ای در این زمینه این است که نگذارید به مدت طولانی حمام و دستشویی نشسته و کثیف باقی بماند. حداقل هفته‌ای یک بار حمام و دستشویی را نظافت کنید تا آلودگی‌ها، رسوب، جرم و… در این محیط باقی نماند و جا خوش نکند که در این صورت از بین بردن آنها کار ساده‌ای نخواهد بود.

هر چه فاصله زمانی شست و شو کم‌تر باشد؛ شستن و نظافت آنها راحت‌تر بوده و مدت زمان کم‌تری برای نظافت نهایی لازم خواهد داشت. همچنین در این زمان نیاز نیست از مواد شوینده قوی شیمیایی استفاده کرد که در نهایت به مرور زمان ممکن خواهد شد تا به ریه‌ها آسیب وارد کرده و مشکلات دیگری را پس از مدت نه چندان طولانی به همراه آورد. ضمن اینکه استفاده مکرر از این محلول‌ها این امکان را به وجود می‌آورد تا به خود کاشی، رنگ و کیفیت آن نیز آسیب وارد شود.

تمیز کردن آلودگی‌های بین شیار کاشی و سرامیک فراموش نشود

همانطور که اشاره شد کاشی‌ها به طور معمول از آنجایی که دائما در معرض برخورد با قطرات آب و بخار آب و… هستند لک می‌شوند و به مرور زمان، رسوبات محلول در آب تبدیل به جرم شده و این امر به مرور باعث کدر و تیره شدن سطح کاشی می‌شود که حتی با شست و شوی مداوم نیز از بین نمی‌رود.

راهکار های جادویی برای از بین بردن چرک مردگی لباس و لکه های قدیمی

یکی از بخش‌های سرامیک و کاشی حمام و دستشویی، شیار بین آنهاست که به مرور زمان ممکن است آلوده شده، جرم بگیرد و رنگ آنها کدر شود. حالتی که کاملا به چشم می‌آید و نمای زیبایی را به فضا نمی‌بخشد. البته اگر شستن مکرر در دستور کارتان باشد هرگز شاهد این اتفاق نخواهید بود؛ اما اگر به هر دلیلی شیارهای بین کاشی و سرامیک دچار آلودگی شد و نیاز بود تا آنها را تمیز کنید جای نگرانی نیست و در هر صورت راهکاری در این بین یافت می‌شود.

سرامیک براق - برق انداختن سرامیک دستشویی

مواد شوینده سفیدکننده یا خمیردندان

یکی از این راهکارها یاری گرفتن از مواد شوینده سفیدکننده یا خمیردندان است. با کشیدن پنبه آغشته به سفیدکننده یا خمیردندان این امکان به وجود خواهد آورد تا شیارها به خوبی تمیز شده و اثری از جرم و آلودگی‌های دیگر نباشد. همچنین برای ساخت یک پاک‌کننده‌ دیگر برای شیار میان کاشی‌ها، کافیست سرکه سفید و جوش‌شیرین را با هم ترکیب کرده تا خمیر سفتی را به وجودآورد سپس آن را بر روی این شیارها قرار داده و پس از مدتی می‌بینید به خوبی چنین فضایی را تمیز و مانند روز اول کرده است.

از مواد طبیعی در نظافت غافل نشوید

از محلول‌هایی که طبیعت می‌تواند در اختیارتان قرار دهد غفلت نکنید. این محلول‌ها به سادگی در دسترس بوده و می‌توان از مزیت‌های آنها بهره برد. یکی از این محلول‌های معجزه‌گر، سرکه سفید بوده. بعد از آن جوش‌شیرین، لیموترش یا آب لیمو، نمک و… است که می‌تواند در این زمینه به کمک آید.

بعد از همه کارها تمیز کردن تیرا فراموش نکنید. این کار به ظاهر ساده فنون خاص خود را دارد.

البته ترفندهای استفاده از آنها متفاوت بوده که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد.

سرکه سفید و جوش‌شیرین

سرکه سفید و جوش‌شیرین یک محلول طبیعی مرغوب است که با کمک آنها به خوبی می‌توان تمام آلودگی‌ها را از بین برد، ضدعفونی کرد و سرامیک و کاشی را مانند روز اول درآورد. استفاده همزمان از سفیدکننده و جوش‌شیرین هم یک راهکار مناسب برای تمیز کردن و نظافت کاشی و سرامیک و حتی تمیز کردن سنگ کف خانه است.

مواد شوینده‌ و برق انداختن سرامیک دستشویی

اما اگر دیدید آلودگی به حدی است که سرکه و جوش‌شیرین و دیگر محلول‌های طبیعی نمی‌توانند کاری از پیش ببرند باید به سراغ مواد شوینده‌ای بروید که مخصوص کاشی و سرامیک حمام و دستشویی تولید شده‌اند.

این مواد شوینده دارای محلول سفیدکننده و ضدعفونی‌کننده قویی بوده که کمک خواهد کرد تا محیط حمام و دستشویی به خوبی تمیز شود و اثری از میکروب، باکتری، قارچ، رسوب و… نباشد. توصیه ما به شما این است استفاده از چنین موادهای شوینده شیمایی گزینه آخرتان باشد. همچنان راهکارهای دیگری نیز وجود دارد که بد نیست آنها را هم مورد محک قرار دهید.

دادن زمان کافی به محیطی که می‌خواهید آن را نظافت کنید به منظور خیس خوردن و عمل کردن، قبل از سابیدن سطح، نکته بسیار مهمی است.

سرکه، جوش‌شیرین و پودر لباسشویی با مقداری سفیدکننده

ضمن اینکه ترکیب سرکه، جوش‌شیرین و پودر لباسشویی با مقداری سفیدکننده هم یک ترکیب مطلوب در این زمینه است و بعد از آنکه این محلول را بر روی کاشی و سرامیک مدنظر ریخته نیم ساعت صبر کرده و سپس با فرچه یا برس به سراغ آنها رفته و حسابی عملیات شست و شو را انجام دهید.

نمک، سرکه سفید و جوش شیرین

نمک، سرکه سفید و جوش شیرین هم نتیجه خوبی به همراه خواهند داشت به طوری که مقداری جوش‌شیرین را با یک سوم کم‌تر از جوش‌شیرین، نمک مخلوط کرده و آن را بر روی سطح مورد نظر ریخته و سپس مقداری سرکه سفید بر روی این سطوح پاشیده و بعد از حدود یک ربع آن را با فرچه و برس تمیز کنید. آنچه مشاهده خواهید کرد تمیزی و براق شدن کاشی و سرامیک خواهد بود.

سرامیک طوسی - برق انداختن سرامیک دستشویی

لیموی تازه

لیموی تازه و استفاده از آنها برای تمیز کردن چنبن فضاهایی بسیار موثر است. به طوری که کافیست لیموی تازه را بر روی سطوح کشیده و بعد از آن به محیط نمک بپاشید و با یک فرچه، برس و… آن محیط را خوب تمیز کنید. خواهید دید آب لیمو و نمک چه اثربخشی خوبی برای از بین بردن جرم‌ها و آلودگی‌ها خواهند داشت.

سرکه و آب لیمو برای برق انداختن سرامیک دستشویی

ترکیب سرکه و آب لیمو هم یک ترکیب موفق در این زمینه است. محلول این دو را با فرچه یا برس بر روی سطح مدنظر استفاده کنید و می‌بینید که به خوبی از پس از بین بردن جرم‌ها، میکروب‌ها و… برمی‌آید.

این ترفند ها برای تمیز کردن گاز استیل معجزه می کنند ؛ گازت مثل روز اول براق میشه

توصیه ما به شما این است هر کدام از این روش‌ها را انتخاب کنید بهتر است بعد از چند دقیقه آن را دوباره تکرار کنید تا اثربخشی آن بیشتر و بهتر به چشم آید و نتیجه رضایت‌بخش‌تری به همراه آورد.

نوشابه مضر برای سلامتی و مفید برای برق انداختن خانه!

نوشابه گازدار یک محلول عالی برای پاک کردن لکه ها از روی سرامیک است. البته نوشابه تنها برای از بین بردن لکه ها نیست. زدودن بخار آب را از روی شیشه یخ زده ی جلوی اتومبیل ، تمیز کردن قابلمه سوخته برای جدا کردن آدامس از روی سطوح ، برق انداختن شیشه و … نیز استفاده می شود.

برای برق انداختن سرامیک دستشویی زمان کافی بگذارید

این نکته را فراموش نکنید باید برای تمیز کردن سرامیک مخصوصا آنهایی که جرم زیادی گرفته‌اند حوصله و زمان گذاشت. ممکن است با یک بار استفاده از مواد شوینده مختلف چه طبیعی و چه شیمیایی رضایت حاصل نشود. یا لازم باشد برای عمل کردن بهتر آنها یکی دو ساعت مواد شوینده طبیعی یا شیمیایی بر روی کاشی و سرامیک باقی بماند بعد به سراغ آن رفته و با فرچه، مسواک و… با حوصله تمیز کرده و سپس شست و شوی خوبی داشته باشد.

شست و شوی سریع، بی‌حوصله و… موجب می‌شود تا نتیجه مطلوب حاصل نشود و در نهایت آلودگی‌ها بر روی همدیگر تلمبار شده و ظاهر زشت و نازیبایی را به همراه داشته باشد.

برای عملکرد بهتر در زمان نظافت چنین محیط‌هایی بهتر است این نکته را بدانید که قبل از نظافت حمام و دستشویی، ابتدا گرد و غبار را از روی سطوح برداشته و سپس آن محیط را با مواد شوینده‌ای که از قبل در نظر گرفته‌اید مرطوب کنید. حداقل نیم ساعت زمان بدهید تا این مواد شوینده کاملا بر روی سطح بماند و به خوبی عمل کند.

نور- برق انداختن سرامیک دستشویی

بعد از آن با یک فرچه یا مسواک یا برس یا… به سراغ کاشی‌ها بروید و بر روی آنها، درزها، گوشه و کناری که به نظر غیر قابل دسترس می‌رسند و… بکشید. سپس به خوبی آنجا را آبکشی کرده و بگذارید خشک شود. اگر بخارشوی دارید بهتر است قبل از خشک کردن هم یک مرحله نیز برای بخارشوی کردن در نظر بگرید. این کار علاوه بر تمیزی به ضدعفونی کردن بهتر محیط کمک خواهد کرد.

استفاده از بخارشوی

تکرار هفتگی استفاده از بخارشوی و شستن ماهانه کاشی و سرامیک به روش‌های اشاره شده موجب خواهد شد تا عملیات نظافت حمام و دستشویی بهتر صورت گیرد و هیچ اثری از رسوب، زردی، جرم و… باقی نماند. همچنین این موضوع را هم فراموش نکنید هر چند وقت یک بار فرچه، برس و هر آنچه برای تمیزی و نظافت مورد استفاده قرار می‌دهید را تعویض کنید و بعد از هر بار نظافت نیز آنها را هم به خوبی شسته تا بر روی آنها نیز هیچ آلودگی برجای نماند. تنبلی کردن و پشت گوش انداختن کار را برای شما سخت‌تر خواهد کرد. بنابراین اگر می‌خواهید همیشه کاشی و سرامیک حمام و دستشویی‌تان برق بزند از همین حالا دست به کار شوید.

برق انداختن سرامیک دستشویی چطور و چگونه  ؟

مواد سفیدکننده برای تمیز کردن و برق انداختن سطوح کاشی های حمام و درزها یا دوغاب اطراف آن ها عالی است. از بهترین شوینده سرویس بهداشتی استفاده کنید تا اطمینان یابید سطوح کاشی ها و درزهای آن سبب نمی شوند حمام شما کثیف تر از چیزی که هست به نظر برسد. به یاد داشته باشید دستورالعمل های روی برچسب محصولات را دنبال کنید و همیشه محصولات نظافتی را ابتدا قبل از نظافت روی بخش کوچکی امتحان کنید.

کاشی ها چیزی بیش از یک کفپوش ساده یا تزیینات دیوار هستند – آن‌ها واقعاً می‌توانند بخش اصلی حمام یا آشپزخانه‌ شما تلقی شوند. پاک کردن درزها یا دوغاب کاشی نیز بخش مهمی از نظافت است که سبب می شود کاشی های شما تمیز به نظر برسند.

دوغاب سفید و خاکستری به راحتی لک می شود و ممکن است سبب شود یک فضا حتی با وجود تمیز بودن کثیف به نظر برسد. خود کاشی ها نیز هر چند وقت یک بار نیاز به کمی توجه دارند، بنابراین یک تمیزکننده‌ی کاشی خوب باید بخشی ضروری از محصولات موجود در منزل برای نظافت باشد.

با این حال نیازی نیست ساعت ها صرف ساییدن کاشی ها کنید. اگر نمی دانید که چگونه کاشی ها و دوغاب آشپزخانه‌ و حمام خود را نظافت کنید، چندین روش عالی وجود دارد تا به راحتی و سریعاً با آلودگی ها مقابله کنید. در نتیجه زمان کافی برای انجام کارهای لذت بخش تر برای شما باقی می ماند. البته از تمیز کردن جرم و رسوب شیرآلات غافل نشوید.

سرامیک زیبا - برق انداختن سرامیک دستشویی

تمیز کردن دیوار و سقف حمام و دستشویی

برای برق انداختن دیوارها و سقف حمام و دستشویی یک اسفنج را به سرکه سفید آغشته کنید و روی دیوار یا سقف بکشید سپس ۱۵ دقیقه صبر کنید. دوباره این کار را تکرار کنید و اجازه بدهید تا سرکه یک شب روی سطوح باقی بماند تا اثرش را روی آن بگذارد. بعد از گذشت این مدت اسفنج آغشته به پروکسید هیدروژن را روی قسمت های مد نظر بمالید تا کاملا تمیز و براق شود.

اینطوری از شر پشه توالت خلاص شو ؛ روش های خانگی و شیمیایی برای از بین بردن پشه ریز توالت

براي از بين بردن جرم دستشويي مي توانيد از وايتکس يا همان محلول سفيدکننده استفاده کنيد. البته از قرص هاي ژاول هم مي توان استفاده کرد. راه آب را ببنديد و يک قرص را در سينک بيندازيد و بگذاريد حدود ۱۰ تا ۱۵ دقيقه بماند.

براي برق انداختن کاشی های حمام و دستشويي بهتر است همزمان با مايع سفيدکننده از جوش شيرين نيز استفاده کنيد.

نکاتی ضروری برای تمیز کردن دوغاب یا درزهای کاشی

در پاک کردن درزها تنها نوع پاک‌ کننده ای که استفاده می کنید مطرح نیست، بلکه روشی که برای پاک کردن لکه ها به کار می گیرید نیز اهمیت دارد. بهترین روش برای از بین بردن بیش‌ترین مقدار آلودگی و جرم به کار بردن یک پاک کننده و دادن زمان کافی به آن برای خیس خوردن و عمل کردن، قبل از ساییدن سطح است. اینجا راهنمای مرحله به مرحله تمیزکردن سرامیک آورده شده است:

سرامیک ریز - برق انداختن سرامیک دستشویی

قبل از آغاز کار نظافت درزها، از یک جارو یا تی خشک برای پاک کردن کاشی های کف یا یک پارچه‌ی خشک برای پاک کردن کاشی های دیوار استفاده کنید. این کار هر گونه گرد و غبار جمع شده را از بین می برد و برای شما دسترسی راحتتری به درزها را فراهم می کند.

نکته مهم برق انداختن سرامیک دستشویی

ماده‌ی تمیزکننده‌ی انتخابی خود را روی درزها بریزید و مطمئن شوید همه نواحی را کاملاً پوشانده است. شاید در حین زمانی که درزها خیس می خورد نیاز باشد مرتباً ماده‌ی پاک کننده روی آن بریزید. شما قرار نیست زمین را کاملا بپوشانید، اما لازم است اطمینان یابید که همه‌ی درزها پوشانده شده اند.

بگذارید ماده‌ی پاک کننده برای حدود 30 دقیقه باقی بماند تا لکه ها به مرور حل و نرم شده باشد.

از یک فرچه یا برس مویی زبر برای تمیز کردن و ساییدن درزها استفاده کنید. اگر دسترسی ندارید می توانید از یک مسواک قدیمیکه دیگر احتیاجی به آن ندارید استفاده کنید.

اکنون با آب تمیز زمین یا دیوار را بشویید و سپس خشک‌ کنید. برای لکه های مقاوم تری که پاک نشده اند شاید لازم باشد در چند نوبت این اعمال را تکرار نمایید تا به نتیجه مطلوب دست یابید.

برق انداختن سرامیک دستشویی و درزهای آن

به سرعت تغییر می کند در نتیجه برای آنکه اطمینان حاصل کنید که رنگ درزهای کاشی و سرامیک ها تغییر نمی کند لازم است که نظافت سطوح و درزهای کاشی بخشی از برنامه‌ی نظافتی منظم شماست. روزانه روی سرامیک کف را حتما جارو بزنید و هفته ای یکبار روی آن را تی یا دستمال بکشید.

دستشویی نورگیر - برق انداختن سرامیک دستشویی

همچنین استفاده از بخارشوی روی کاشی و سرامیک در فواصل معین برای کم کردن تجمع آلودگی مفید است. هر چیزی که بر روی زمین می ریزد را بلافاصله تمیز کنید و اجازه ندهید چسبندگی یا لکه باقی بماند که به مرور تمیز کردن آن سخت می شود.

کاشی و سرامیک تمیز ظاهر هر آشپزخانه و حمامی را بهبود می بخشد و سبب می شود فضا روشن تر، تمیزتر و بزرگتر به نظر برسد. این توصیه ها را به کار بگیرید تا شاهد نتایج مطلوب آنها باشید.

پاک کردن سیمان از روی کاشی دستشویی

اگر به تازگی سرویس بهداشتی خود را بازسازی کرده‌اید و یا به یک خانه نوساز نقل مکان کرده‌اید، احتمالا لکه‌های گچ و سیمان روی کاشی دستشویی، توی ذوقتان زده. به این فکر می‌کنید که چطور باید این‌ها را پاک کنید. اما این کار، آنقدرها هم که فکر می‌کنید، سخت نیست.

سرکه سفید برای پاک کردن لکه‌ سیمان از روی کاشی دستشویی مناسب است به شرطی که لکه کوچک و نازک باشد. با استفاده از یک اسفنج، سرکه را روی لکه بریزید و بگذارید یک تا دو ساعت سرکه بر روی سیمان بماند. اگر سرکه بخار شد، مجددا کمی سرکه بریزید. زمانی که دیدید سیمان کمی شل شده، با استفاده از اسکاچ یا یک فرچه روی لکه بکشید تا سیمان پاک شود.

پس از آن سرامیک را با استفاده از آب و صابون بشویید تا اثر اسیدی سرکه و بوی آن باقی نماند.

دستشویی آبی - برق انداختن سرامیک دستشویی

اگر لکه سیمان بزرگ بود، سرکه کارساز نخواهد بود. در این مورد، اسید فسفریک، که برای تمیزکردن پروژه‌های بنایی استفاده می‌شود، می‌تواند به شما کمک کند. اسید فسفریک در ابزار یا مصالح فروشی‌ها قابل خرید است.

با استفاده از یک کاردک یا سمباده، تا جایی که به سرامیک آسیب نرسد، لکه سیمان را بتراشید. حال به دستورالعمل روی بسته بندی اسیدفسفریک دقت کنید و باقی‌مانده‌ لک را پاک کنید. زمانی که سیمان شل شد، با استفاده از سیم ظرفشویی یا سمباده سیمان را بتراشید. در آخر هم برای از بین رفتن اثرات اسید، ناحیه را به خوبی با آب و صابون بشویید.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

2 تیر 1402

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

2 دیدگاه

  • محال:

    بهترین راه استفاده از نوشابه است سفیده کنده وجرم گیرخوبیه

    پاسخ
    • admin:

      ممنون که نظرتون را با ما به اشتراک گذاشتید

      پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *