تمیز کزدن گاز شیشه ای

تمیز کردن گاز شیشه ای به دلیل جنسی که دارد کمی سخت تر از سایر اجاق گازها می باشد. در این مطلب شادمگ تمیز کردن و براق کردن گاز شیشه ای را به شما آموزش می دهیم.

تمیز کردن گاز شیشه ای چگونه است ؟

اجاق‌های رویه صاف و شیشه‌ای ظاهر مدرن بسیار خوبی دارند و می‌توانند گزینه مناسبی برای آشپزخانه‌های کوچک باشند. شاید در هنگام خرید گاز رومیزی این مدل اجاق گازها به شما گفته شود که تمیز کردن آنها بسیار آسان است، اما باید در نظر داشته باشید که تمیز کردن گاز شیشه ای مانند تميز كردن گاز استيل قلق‌هایی دارد که آگاهی از آنها کار را برای شما راحت‌تر می‌کند و نتایج بهتری نیز به همراه دارد.

گاز شیشه ای - تمیز کزدن گاز شیشه ای

اگر جز افرادی هستید که به تازگی اجاق گاز خود را تعویض کرده و یک مدل شیشه‌ای خریده‌اید، بهتر است برای تمیز کردن آن یک برنامه روتین داشته باشید تا عمر این وسیله بیشتر شود. همچنین جلوگیری از پاشیدن روغن روی گاز کار شما را آُان تر خواهد کرد. در ادامه ضرورت تمیز کردن مرتب اجاق گازهای شیشه‌ای و مراحل این کار برای شما عزیزان ذکر شده است.

ضرورت تمیز کردن گاز شیشه ای

اجاق گازها به ویژه مدل‌های شیشه‌ای، بیشترین آسیب را از لکه‌ها، نشت آب و چربی‌ها از ظروف پخت غذا، می‌بینند. در واقع این موارد رایج‌ترین دشمن تمیزی و عمر اجاق گازهاست. حتی اگر فقط چند بار در هفته آشپزی کنید، باز هم اجاق گاز می‌تواند برای هر وعده غذایی که تهیه می‌کنید، کثیف شود. برای تمیز کردن گاز شیشه ای به شکل اصولی باید در هر هفته یک بار و به میزان کافی وقت اختصاص دهید.

البته قبل از تمیز کردن گاز، هربار که کار پخت و پز خود تمام کردید، روغن و مواد غذایی ریخته شده روی گاز را با دستمال مرطوب را پاک کنید. با این کارها علاوه بر اینکه از ظاهر تمیز اجاق گاز خود لذت می‌برید از تجمع لکه‌ها و پسماند مواد غذایی روی گاز، ایجاد بوی نامطبوع هنگام روشن کردن مجدد گاز و مواردی از این دست جلوگیری می‌شود.

گاز شیشه ای را چطور تمیز کنیم و برق بیاندازیم ؟

اجاق های شیشه ای علاوه بر مزیت هایی از لحاظ صرفه جویی و استفاده بهینه فضا در آشپزخانه های امروزی معایبی هم از لحاظ تمیزی و مشکل در رفع لکه ها برای خانم های خانه دار دارند؛ بهتر است بدانید که چگونه اجاق گازشیشه ای را بدون آن که روی صفحه خراش ایجاد شود تمیز کنید. ولی در هر حالت باید راهکار تميز كردن چدن گاز را هم خوب یاد بگیرید.

پاک کردن - تمیز کزدن گاز شیشه ای

اصول اولیه تمیز کردن گاز شیشه ای

پیش از تمیز کردن گاز شیشه ای خود، نکات زیر را در نظر داشته باشید:

ساده ترین روش پاک کردن نجاست از روی سرامیک ؛ نگران خراب كاری سگ و گربه نباشيد

تمیز کردن گاز صفحه ای با مواد ارزان قیمت خانگی ممکنه ولی شاید تو دهنتون بگید هیچ وقت بدون شوینده و با مواد خانگی نمیشه گازو برق انداخت. مطمئنیم اگر این روش های شادمگ رو امتحان کنید دیگه مواد شوینده شیمیایی نمی خرید.

۱. وقتی اجاق‌گاز سرد است، آن را تمیز کنید

هرگز شیشه روی اجاق‌گاز را وقتی که سطح آن هنوز داغ است، تمیز نکنید.

۲. زیاده‌روی نکنید

نیازی نیست که از قوی‌ترین شوینده‌ها و ابزار نظافت خانه برای تمیز کردن گاز شیشه ای استفاده کنید. ممکن است که بقایای پاک‌کننده‌های شیمیایی روی سطح گاز در زمان آشپزی بسوزند. تنفس گازهای متصاعدشده از سوختن این مواد برای شما مضر است. به‌علاوه پاک‌کننده‌های قوی که قدرت سایندگی بالایی دارند موجب ایجاد خط‌وخش روی سطح گاز شیشه ای شما می‌شوند.

۳. به دستورالعمل‌های شرکت سازنده اجاق‌گاز شیشه ای رجوع کنید

برای تمیزکردن بعضی از اجاق‌گازها باید از محصولات پاک‌کننده خاصی استفاده کنیم. حتما دستورالعمل‌های مراقبت از اجاق‌گاز را رعایت کنید تا به‌طور تصادفی کاری انجام ندهید که موجب خارج‌شدن اجاق‌گاز از شرایط گارانتی شود.

۴. از ابزارهای نرم‌تر و ملایم‌تری استفاده کنید

شیشه روی اجاق‌گاز نسبتا مقاوم و محکم است، ولی کشیدن دستمال یا برس‌های زبر و خشن می‌تواند خطوطی روی سطح آن ایجاد کند؛ بنابراین بهتر است که از مواد و ابزارهای نرم‌تری مانند دستمال یا اسفنج‌های میکروفایبر استفاده کنید.

دستمال - تمیز کزدن گاز شیشه ای

البته استفاده از تیغ اصلاح، از موارد استثنایی این قانون است که در ادامه بیشتر درمورد آن توضیح می‌دهیم.

۵. مواد غذایی را فورا پاک کنید

اگر می‌خواهید اجاق‌گاز شیشه‌ای شما نو و درخشان بماند، باید مواد غذایی را که روی آن ریخته است فورا پاک کنید تا به لکه تبدیل نشود. هرچه زودتر اجاق‌گاز شیشه‌ای خود را تمیز کنید، تمیزکردن آن آسان‌تر خواهد بود و در بلندمدت بهتر و سالم‌تر خواهد ماند. پاک‌کردن روغن، سُس‌ها و مایعات از روی اجاق‌گاز شیشه‌ای کار دشواری است. اگر تنبلی کنید و تمیز کردن گاز شیشه ای را به روز بعد موکول کنید، لکه‌های روی آن مشکل‌ساز می‌شوند. باقی‌‌ماندن غذاهایی که روی اجاق‌گاز ریخته، فاسدشدن و دشوارترشدن پاک‌کردن آنها یا دوباره گرم‌شدن لکه‌های سوختگی، فقط تمیزکردن اجاق‌گاز را پیچیده‌تر می‌کند و می‌تواند به مشکلی همیشگی تبدیل شود.

گرچه باید تمام مواد غذایی را بلافاصله از اجاق‌گاز پاک کنیم، بعضی مواد غذایی از بقیه بدتر هستند. مایعات شیرین یا چسبناکی مانند شربت یا ژله می‌توانند به داخل شیشه نفوذ کنند و موجب ایجاد حفره و ترک در آن شوند. بنابراین وقتی سطح گاز به‌اندازه کافی خنک شده است، باید این مایعات را فورا پاک کنیم.

از بین بردن جرم - تمیز کزدن گاز شیشه ای

نکته

پاک‌کردن غذاهایی که پس از خشک‌شدن به لکه‌های سرسختی تبدیل می‌شوند (مانند سس گوجه‌فرنگی، روغن یا حتی آبی که از قابلمه در حال جوش ریخته است) نیازمند زورِبازو و زحمت بسیار بیشتری است و این مسئله می‌تواند موجب ترک‌خوردن شیشه شود. ازآنجاکه معمولا شکستگی صفحه شیشه‌ای اجاق‌گاز مشمول گارانتی نمی‌شود، خودتان باید هزینه تعویض آن را بپردازید.

ولی اگر مراقب باشید و سعی کنید اجاق‌گاز شیشه‌ای خود را تمیز نگه دارید، وسیله‌ای بدون لکه و سالم خواهید داشت که سالها برایتان کار می‌کند و با آن می‌توانید غذاهایی به‌یادماندنی و خاطره‌انگیز بپزید.

13 دلیل رایج روشن نماندن شعله اجاق گاز و راهکار ساده حل مشکل

روش های خانگی برای تمیز کردن گاز شیشه ای

یک بطری اسپری آب و یا سرکه سفید

بگذارید گاز خنک شود و آن را با سرکه و آب اسپری کنید مایع را با دستمال میکرو فایبر پاک کنید. برای تميز كردن گاز لعابی هم نیازی به استفاده مواد شیمیایی که برای بدن نیز مضر است نبوده و به راحتی با چند تکنیک کوچک می توانید اجاق گاز خود را مانند روز اول برق بیاندازید.

سرکه - تمیز کزدن گاز شیشه ای

مواد مورد نیاز :
جوش شیرین
اسپری سرکه سفید
دستمال تمیز

هنگامی که گاز خنک شد سطح گاز را با سرکه اسپری کنید و مقداری جوش شیرین را داخل اسپری بریزید دستمال را داخل آب داغ فرو برید و آب اضافی آن را بگیرید و روی گاز بکشید و بعد از10 تا 15دقیقه خشک کنید و سپس از یک دستمال تمیز استفاده کنید تا سطح گاز کاملا تمیز شود.

تمیز کردن گاز شیشه ای با سیب زمینی و نوشابه

لوازم مورد نیاز:
تکه های سیب زمینی
سرکه
کوکا کولا
دستمال کاغذی
اولین کاری که باید انجام دهید این است که تکه های سیب زمینی روی لکه ها بمالید از انجام این کار نترسید بعد از اینکه سیب زمینی را روی لکه ها مالیدید سرکه را روی آن بریزید بعد از 5 دقیقه آن را بدون هیچ آبی پاک کنید و در آخر نوشابه را باز کنید و روی گاز بریزید بگذارید 15 دقیقه بماند سپس پاک کنید.

کاسه را با آب داغ و چند قطره صابون پر کنید

مخلوط آب و صابون درست کنید تا حوله را به درون آن فرو برید صابون به طور شیمیایی با روغن ها واکنش می دهد تا از بین بردن آنها را آسان تر کند، آب داغ به تسریع فرآیند کمک خواهد کرد.

اگر ترجیح می دهید، می توانید از مخلوط 50 / 50 مخلوط سرکه و آب به جای اضافه کردن صابون به آب استفاده کنید و چنانچه در نمناک گفته شده است از حوله ای بزرگ و نرم برای تمیز کردن گاز شیشه ای استفاده کنید تا گاز را خش نیندازد مقدار کافی جوش شیرین روی سطح گاز بریزید تا لکه ها بطور کامل از بین برود.

دستمال را از آب و صابون بیرون آورید و آب آن را بگیرید تا کمی نم داشته باشد سپس روی گاز بکشید.

گاز تمیز - تمیز کزدن گاز شیشه ای

دستمال را 15 تا 30 دقیقه روی گاز قرار دهید تا آلودگی ها را پاک کند سپس با حرکات دایره ای و دستمالی دیگر جوش شیرین ها را پاک کنید.

تمیز کردن گاز شیشه ای با تیغ اصلاح

هرقدر هم درحین آشپزی مراقب باشید، بازهم ریختن سس یا مربا روی سطح شیشه‌ای اجاق‌گاز و سوختن آن اجتناب‌ناپذیر است. در تمیز کردن گاز شیشه ای باید مواد سوخته اطراف مشعل‌های گاز یا مواد چسبیده و غلیظی را که پاک نمی‌شوند، نیز در نظر داشته باشیم. تیغ اصلاح (اگر درست استفاده شود) می‌تواند یکی از بهترین ابزارهای ما برای تمیز کردن گاز شیشه ای باشد.

مواد و ابزار موردنیاز
تیغ اصلاحی که داخل نگهدارنده یا خودتراش قرار گرفته است؛
بطری اسپری محتوی سرکه سفید تقطیرشده؛
دستمال میکروفایبر

خواص انجیر خشک برای لاغری ؛ اینطوری انجیر بخور لاغر شو

مراحل کار

۱. پیش از استفاده از تیغ اصلاح برای تمیز کردن گاز شیشه ای حتما دستورالعمل‌های سازنده اجاق‌گاز را مطالعه کنید. اگر در دفترچه راهنما گفته شده که نباید از تیغ اصلاح استفاده کنید، حتما به این توصیه عمل کنید و از تیغ اصلاح استفاده نکنید.

۲. مطمئن شوید که سطح اجاق خنک شده است.

۳. روی تمام قسمت‌های کثیف و آلوده سرکه اسپری کنید تا مواد سوخته باقی‌مانده نرم شوند.

۴. به‌آرامی مواد باقی‌مانده را با تیغ بتراشید و جدا کنید. با حرکات یکنواخت و ملایم هر بار روی یک لکه کار کنید تا از خط‌ انداختن روی شیشه جلوگیری شود. برای استفاده آسان، مؤثر و ایمن از تیغ اصلاح حتما باید از نگهدارنده یا خودتراشی استفاده کنید که به‌راحتی بتوانید آن را در دست بگیرید. باید تیغ را درست نگه دارید. هرگز از گوشه‌های تیغ استفاده نکنید، زیرا موجب ایجاد خط‌وخش روی اجاق‌گاز می‌شود. لبه تیز تیغ را با زاویه بسیار کمی نسبت به سطح اجاق نگه دارید و سعی کنید که تیغ را تا جای‌ ممکن صاف نگه دارید. با استفاده از تیغ، به‌آرامی مواد باقی‌مانده خشک‌شده روی سطح گاز را بتراشید تا کاملا پاک شود و چیزی روی سطح شیشه‌ای اجاق‌گاز باقی نماند.

۵. با دستمال میکروفایبر تمیز، مواد روی اجاق‌گاز را پاک کنید.

۶. در صورت لزوم مراحل بالا را تکرار کنید.

محصولات و شوینده‌های مفید برای تمیز کردن گاز شیشه ای

شیشه‌پاک‌کن برای تمیز کردن گاز شیشه ای

متخصصان در مجله آمریکاییِ گزارش‌هایی برای مصرف‌کننده (Consumer Reports) می‌گویند که هرگز نباید از شیشه‌پاک‌کن برای تمیزکردن اجاق‌گاز شیشه‌ای استفاده کنیم، چون آمونیاک موجود در آن می‌تواند سطح اجاق‌گاز را خط بیندازد یا لکه کند. برای تمیزکردن سریع و روزانه، به‌جای شیشه‌پاک‌کن از محصولات پاک‌کننده اجاق‌گاز استفاده کنید تا از ایجاد خط‌وخش روی سطح شیشه‌ای اجاق‌گازتان جلوگیری کنید. محصولات پاک‌کننده چندمنظوره اجاق‌گاز نیز محصولات محبوبی هستند که در تمیز کردن گاز شیشه ای خوب عمل می‌کنند.

استفاده از خمیردندان برای تمیزکردن لکه‌های به‌جای‌مانده از غذاهای سوخته

مقداری خمیردندان را روی لکه غذای سوخته بریزید و به‌آرامی با مسواکی قدیمی یا انگشت خمیردندان را روی لکه بمالید. بگذارید خمیردندان ۱۵ دقیقه بماند و سپس با دستمالی مرطوب آن را پاک کنید. به همین راحتی!

مایع طرفشویی - تمیز کزدن گاز شیشه ای

تمیزکردن لکه‌ها با ابر جادویی

ابر جادویی وسیله کوچک و شگفت‌انگیزی است که قیمت بالایی ندارد و با هزینه اندکی می‌توانید آن را از فروشگاه‌های محل زندگی‌تان تهیه کنید. ساختار ریز متخلخل این وسیله باعث می‌شود که لکه‌های سخت راحت‌تر تمیز شوند. کافی است ابر جادویی را مرطوب کنید، آب اضافه آن را بگیرید و سپس لکه‌های رو اجاق‌تان را تمیز کنید.

استفاده از واکس بدنه خودرو برای آسان‌تر پاک‌کردن لکه‌ها در آینده

واکس خودرو را روی اجاق‌ گاز شیشه‌ای خود بمالید و سپس با دستمال کاغذی آن را پاک کنید. با این کار هر چیزی که در آینده روی سطح گاز شیشه‌ای شما بریزد (هرچقدر هم که سخت و خشن باشد) به‌سرعت پاک می‌شود.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

18 خرداد 1402

بروز رسانی توسط

شادی همتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *