پاک کردن لکه روغن روی لباس

پاک کردن لکه روغن روی لباس یکی از مشکلاتی است که اکثر ما با آن روبرو شده‌ایم. به خصوص اگر اهل آشپزی باشید شانس اینکه لکه روغن روی لباس ما جا خوش کند بسیار زیاد است. در این مطلب روش های مختلف پاک کردن لکه روغن روی پارچه را آموزش خواهیم داد.

پاک کردن لکه روغن از روی لباس

لکه روغن از آن دسته لکه هایی است که پاک کردنش بسیار دشوار است. اگر از لکه چربی روی لباستان وحشت زده شده اید، انواع مختلفی از محصولات خانگی وجود دارند که می توانید از آنها برای پاک کردن لکه روغن از روی لباس استفاده کنید.

پاک کردن لکه روغن روی لباس

در این بخش از نکات خانه داری برای پاک کردن کامل لکه روغن از لباس چند روش بسیار ساده و کاربردی را برایتان شرح میدهیم.

چگونه لکه های روغن و چربی روی لباس را از بین ببریم؟

برای از بین بردن لکه های چربی و روغن از روی لباس روش های زیر را به کار ببرید:

پاک کردن لکه روغن از لباس با پودر بچه

برای پاک کردن لکه روغن و چربی می توانید از پودر بچه نیز استفاده نمایید. برای این کار ابتدا هر گونه روغن و چربی اضافی را با یک دستمال کاغذی بگیرید و تا جای ممکن چربی و روغن را از لباس پاک کنید.

پاک کردن لکه روغن روی لباس
سپس چربی و یا لکه روغن را سخاوتمندانه با پودر بچه بپوشانید و پس از چند دقیقه پودر بچه را با یک حوله کاغذی و یا قاشق از روی آن طوری بردارید که به بخش های دیگر لباس ها نشت نکند.
درون ظرفی مایع ظرفشویی و آب ریخته و هم بزنید تا کف کند، سپس به وسیله یک مسواک لکه را با استفاده از حرکات دایره ای پاک کنید و لباس ها را به تنهایی و با توجه به دستورالعمل های شستشو لباس تمیز بشویید.
برای خشک کردن لباس، آن را در معرض هوا قرار بدهید.

پاک کردن لکه روغن از لباس و سطوح با شوینده ها

تمام لکه های چربی را با مایع ظرفشویی بپوشانید. می توانید در این روش از شامپو یا صابون های دست یا بدن نیز استفاده نمایید. برای لکه‌های قوی‌تر می‌توانید از صابون‌هایی تحت عنوان صابون لباسشویی استفاده کنید. اگر از شوینده‌های رنگی استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که شوینده‌ی مصرفی باعث تغییر رنگ لباس‌تان نمی‌شود.
می توانید صابون را رنده کنید و پس از مرطوب‌کردن بر روی لکه بریزید یا اینکه صابون را بر روی لکه بمالید تا به اندازه کافی کف کند.

کاشت سبزه در تنگ ماهی ؛ با یه تیر دو نشون بزن

پاک کردن لکه روغن روی لباس
کف صابون یا مواد شوینده و یا شامپو را روی لکه بریزید و از یک مسواک کهنه برای پاک کردن لکه ها استفاده نمایید.
سپس لباس را با آب و شوینده بشویید و در معرض هوا قرار داده تا خشک شود.

پاک کردن لکه روغن با استفاده از صابون خشک

صابون خشک این توانایی را دارد که لکه‌های چربی روی لباس را هم در خود حل کنند همانطور که می توان برای رفع زردی زیر بغل لباس دست به دامانش شد. پودر صابون را روی لکه بریزید و آن را به مدت سی دقیقه یا بیشتر داخل آب خیس کنید و سپس آبکشی کنید. در صورت نیاز یک بار لباس را به روش معمول بشویید تا لکه روغنی به طور کامل از بین برود.

پاک کردن لکه روغن از لباس با سرکه

سرکه یک پاک‌کننده‌ی طبیعی است و کاربردهای زیادی دارد که برای استفاده از آن در پاک کردن لکه روغن باید:

اگر می‌خواهید برای تمیز کردن لکه از سرکه استفاده کنید، ابتدا سرکه و آب را با نسبت یک به دو، ترکیب کنید و آن را روی لکه‌ی لباس بریزید.
سپس سرکه را از روی لباس‌تان بشویید و مراحل بالا را با شوینده، صابون یا شامپو انجام بدهید.

پاک کردن لکه روغن روی لباس
لباس را به‌تنهایی با پودر یا مایع لباسشویی با توجه به دستورالعمل‌های مربوط به شست‌وشوی هر لباس بشویید.
برای خشک کردن لباس آن را در معرض هوا قرار بدهید تا خشک شود.

پاک کردن لکه روغن با استفاده از نوشابه

نوشابه گازدار کاربردهای زیادی در خانه‌داری از جمله پاک کردن لکه‌های روغنی دارند. کوکاکولا را مستقیما روی لکه لباس بریزید و یکی دو ساعت صبر کنید تا لکه کاملا در آن خیس بخورد سپس لباس را مثل همیشه بشورید.

پاک کردن لکه روغن با استفاده از آلوئه ورا

یک تکه ژل طبیعی آلوئه ورا را از برگ آن برش دهید و یا از ژل‌های آماده شده موجود در بازار استفاده کنید. ابتدا محل لکه را با آب خیس کنید سپس ژل را روی آن بمالید. مطمئن شوید که تمام قسمت‌های لکه با ژل پوشیده شده باشد سپس آن را داخل ماشین لباسشویی یا با دست بشویید.

پاک کردن لکه روغن از لباس با جوش شیرین

برای پاک کردن لکه  از روی لباس که قدیمی نیست و هنوز خشک نشده است، مقداری جوش شیرین روی لکه بریزید اما اگر لکه چربی قدیمی است، مقداری مایع ظرفشویی نیز روی جوش شیرین بریزید و اجازه دهید از 10 تا 15 دقیقه روی آن بماند.
با مسواک لکه آغشته به مایع ظرفشویی یا جوش شیرین را تمیز کنید و این کار را چندین مرحله ادامه دهید تا میزان لکه چربی روی لباس کم رنگ‌تر شود.
هنگامی که لکه چربی لباس پاک شد، سپس لباس را با روش مناسب نوشته شده روی برچسب لباس بشویید.

چطور بدون مراجعه حضوری به بانک حساب باز کنید + صفر تا صد مراحل افتتاح حساب غیر حضوری

پاک کردن لکه روغن روی لباس

پاک کردن لکه روغن و چربی از لباس با استفاده از لکه‌بر

از لکه‌برهای موجود در بازار برای پاک کردن لکه روغن از لباس استفاده کنید.
لکه‌بر را روی لکه روغن اسپری کنید و آن را با مسواک کهنه بشویید.
مقداری آب را در ظرفی بریزید و آن را بجوشانید.
لباس‌تان را در تشت یا ظرفی قرار بدهید و آب جوش را با دقت و از ارتفاع روی لکه بریزید،هرچه آب را از ارتفاع بیشتری بر روی لباس بریزید، نیروی بیشتری به لکه وارد می‌شود و به پاک‌کردن لکه کمک می‌کند.
این مراحل را برای هردو طرف پارچه تکرار کنید.
لباس را به‌تنهایی با پودر یا مایع لباسشویی بشویید و برای خشک کردن لباس آن را در معرض هوا قرار بدهید.

پاک کردن لکه روغن و چربی از لباس با استفاده از اسپری روان‌کننده

برای پاک کردن لکه روغن و چربی از لباس می توانید از اسپری WD-40 یا سایر مایعات روان‌کننده استفاده کنید.
برای اینکه بدانید، رنگ لباس‌تان تغییر نمی کند، ابتدا روی یک نقطه‌ی کوچک لباس‌تان که دیده نمی‌شود اسپری WD-40 یا مایعات روان‌کننده امتحان کنید.
سپس اسپری WD-40 یا مایعات روان‌کننده را روی لکه بپاشید و اجازه دهید 20 دقیقه بر روی لباس‌تان بماند.
لکه لباس‌تان را با آب گرم بشویید و سپس لباس را با پودر لباسشویی بشویید و برای خشک کردن لباس، آن را در معرض هوا قرار بدهید.

پاک کردن لکه روغن روی لباس

استفاده از گچ برای پاک کردن لکه روغن

گچ سفید ساده می‌تواند با جذب چربی بین الیاف، لکه‌های چرب را از بین ببرد. گچ را محکم روی لکه بکشید تا به همه قسمت‌های آن نفوذ کند. ۱۵ دقیقه صبر کنید و گچ‌ها را از روی لباس پاک کنید و به محض این که فرصت پیدا کردید لباستان را با شوینده‌های معمولی بشویید.

برطرف کردن لکه روغن کهنه شده

لکه روغن تثبیت شده هم پاک می شود و شما مانند پاک کردن لکه وایتکس دچار مشکل نخواهید شد. این کار را به روش های زیر پاک کنید:

ترکیب جوش شیرین و مایع ظرفشویی برای پاک کردن لکه روغنی

ترکیب این دو ماده یک ماده جاذب قوی می‌سازد که می‌تواند هر نوع چربی را از بین ببرد حتی لکه های قدیمی و تثبیت شده از سال‌های دور! برای این کار ابتدا کمی روغن روی لکه روغنی قدیمی بریزید تا لکه تازه شود. سپس ترکیب جوش شیرین و مایع ظرفشویی را با مسواک روی لکه بمالید و کمی بسابید تا چربی حل شده و جذب شود. سپس لباس را بشویید.

فوت و فن استفاده از بخارشو برای تمیز کردن مبل و نکات کلیدی آن

پاک کردن لکه روغن روی لباس

استفاده از استون برای پاک کردن لکه روغنی

ابتدا برچسب مراقبت از لباس را بررسی کنید تا مطمئن شوید استون به الیاف پارچه آسیب نمی‌زند. برای اطمینان بیشتر یک قطره استون به قسمت درز داخلی لباس بمالید تا اثر ان را روی رنگ و بافت پارچه مشاهده کنید. استون را روی محل لکه بمالید و چند دقیقه صبر کنید سپس لباس را با دست یا با ماشین لباسشویی بشورید تا لکه از بین برود.

لباس را به خشکشویی ببرید

اگر لکه بزرگ‌تر و قدیمی‌تر از آن است که با این روش‌ها پاک شود و یا لباس شما ارزشمندتر از آن است که بتوانید ریسک کرده و این روش‌ها را روی آن امتحان کنید بهتر است کار را به متخصص (خشکشویی) بسپارید کار لکه‌گیری و تمیز کردن لباس را به نحو احسن و بدون آسیب به لباس برای شما انجام دهد.

پاک كردن لكه روغن از روی جین

تميز كردن لكه روغن از لباس جین، ممکن است دشوار به‌نظر برسد. هنگامی‌که لکه‌ای روغنی روی شلوار جین شما می‌افتد، احتمالا پیش خود فکر می‌کنید که این لکه دیگر تا همیشه ماندگار است. اما این‌گونه نیست. رفع لکه روغن روی لباس جین هم امکان‌پذیر است. برای این منظور، موارد زیر را انجام دهید.

پاک کردن لکه روغن روی لباس

در همان ابتدا به‌آرامی، لکه را با یک دستمال کاغذی پاک کنید. این کار به ازبین‌بردن روغن اضافی دور لکه و رفع لکه روغن از روی لباس کمک می‌کند.
روی لکه را با بیکینگ‌پودر بپوشانید. شلوار جین خود را روی یک سطح صاف قرار دهید و حداقل ۱ ساعت آن را به حال خود رها کنید. (در صورت عدم وجود بیکینگ‌پودر، از نشاسته ذرت برای تميز كردن لكه روغن از لباس استفاده کنید.)
بیکینگ‌پودر را با یک قلم‌مو پاک کنید.

ادامه لکه بری از شلوار

از یک اسپری مو کمک بگیرید و لکه را با اسپری خیس کنید؛ سپس آن را مدتی به حال خود رها کنید.
حال شلوار جین خود را همراه با مواد شوینده، در ماشین لباسشویی بگذارید. می‌توانید کمی سرکه هم به ماشین لباسشویی اضافه کنید. این کار به رفع لکه روغن روی لباس کمک بزرگی می‌کند.
شلوار خود را در هوای آزاد بگذارید تا خشک شود.
پس از خشک‌شدن شلوار جین، ناحیه لکه‌دار را خوب بررسی کنید. اگر متوجه شدید اثری از لکه باقی‌ست، کل این فرایند را برای پاک كردن لكه روغن، دوباره تکرار کنید.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

5 بهمن 1401

بروز رسانی توسط

شادی همتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *