به گزارش پارس نیوز ،براساس مصوبه شورای عالی تامین اجتماعی از تاریخ اول دی ۱۳۷۷ مبلغی با عنوان افزایش کمک‌هزینه عائله‌مندی به بازنشستگان و ازکارافتادگان کلی که متناسب با سنوات پرداخت حق بیمه آنان است پرداخت می‌شود.

مشمولان دریافت کمک‌هزینه عائله‌مندی عبارت‌اند از:

۱- بازنشستگان و ازکارافتادگان کلی مرد

به شرط داشتن عیال دائم و در قید حیات (پرداخت کمک‌هزینه عائله‌مندی به مستمری‌بگیران مرد بازنشسته و ازکارافتاده کلی که همسر آنان شاغل باشد بلامانع است.)

۲- بازنشستگان و ازکارافتادگان کلی زن که دارای شرایط زیر باشند:

- شوهر نداشته باشند.

- دارای فرزند یا فرزندان پسری باشند که سن آنان از ۱۸ سال تجاوز نکرده و یا منحصراً به تحصیل اشتغال داشته و یا به علت بیماری و نقص عضو طبق گواهی کمیسیون‌های پزشکی موضوع ماده ۹۱ قانون قادر به کار نباشند. در مورد فرزندان دختر در صورتی که دارای شوهر نبوده و اشتغال به‌کار نداشته باشد.

 

- به‌تنهایی متکفل مخارج فرزندان مذکور باشند و تاکید می‌شود که صرفاً نداشتن شوهر موجب پرداخت کمک‌هزینه عائله‌مندی به زنان بازنشسته و ازکارافتاده کلی نخواهد بود، بلکه باید مستند به مدارک اثبات شود که مستمری‌بگیر زن خود به‌تنهایی عهده‌دار تأمین مخارج فرزندان است.

علاوه بر شرایط مذکور چنانچه مستمری‌بگیر زن بازنشسته و ازکارافتاده کلی دارای شوهری باشد که اولاٌ تحت تکفل زن بوده و ثانیاٌ به تشخیص کمیسیون‌های پزشکی موضوع ماده ۹۱ قانون ازکارافتاده کلی باشد مشمول پرداخت کمک‌هزینه عائله‌مندی خواهد بود.

 

خبر خوش برای خانواده های تحت پوشش / حقوق مستمری بگیران در سال جدید افزایش می یابد ؟

 نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت صبح امروز(سه شنبه) و در جریان بررسی بخش هزینه ای تبصره ۱۴، جزئی از بند الف تبصره ۱۴ را به تصویب رساندند.

مستمری بگیران

بر اساس این جزء از بند الف تبصره ۱۴؛ سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها موظف است با ابلاغ و تخصیص سازمان برنامه‌وبودجه کشور نسبت به پرداخت مصارف به شرح ذیل متناسب با تحقق دریافتی‌ها (منابع) اقدام نماید. ایفای تعهدات مربوط به پرداخت وجوه موضوع جزء۲ بند الف تبصره ۱۸ مشمول این حکم نمی باشد.

۱-۳- مبلغ چهارصد و پنجاه هزار میلیارد (۴۵۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰) ریال بابت مستمری خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور./ ایسنا

عیدی مستمری‌ بگیران واریز شد + مبنای پرداخت عیدی مستمری‌بگیران

 مصطفی شریعتی اظهار کرد: بالغ بر یک هزار و 139 میلیارد ریال به عنوان عیدی سال 1402 تعداد 165.035 نفر از مستمری‌بگیران صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر سه‌شنبه 9 اسفند 1401 به حساب مستمری‌بگیران واریز شد.

وی افزود: از مجموع 165.035 نفرمستمری‌بگیری که مشمول عیدی گردیده‌اند، 83.620 نفر تحت عنوان مستمری‌بگیر فوتی (بازماندگان فوت بیمه شده اصلی)، 45.477 نفر مستمری‌بگیر بازنشستگی پیش از موعد، 26.678 نفر مستمری‌بگیر بازنشستگی سالمندی و 9.260 نفر مستمری‌بگیر ازکارافتادگی کلی هستند.

مدیرکل تعهدات قانونی صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر، ضمن آرزوی سلامتی برای دانش‌آموزان حادثه‌دیده آتش‌سوزی مدرسه روستای شین‌آباد استان آذربایجان غربی و درودزن استان فارس افزود: عیدی 26 نفر از دانش‌آموزان حادثه‌دیده روستای شین‌آباد و تعداد 8 دانش‌آموز حادثه‌دیده روستای درودزن نیز همزمان با واریز عیدی سایر مستمری‌بگیران صندوق به حساب آنها واریز شد. 

مبنای پرداخت عیدی مستمری‌بگیران

وی ادامه داد: عیدی مستمری‌بگیران صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر در چارچوب ضوابط و مقررات صندوق و مطابق مصوبه هیئت مدیره محترم صندوق از محل سود سرمایه‌گذاری صندوق تامین شده است.

4n3L66dZsasA

مبلغ عیدی مستمری‌بگیران

شریعتی گفت: کلیه مستمری‌بگیرانی که تاریخ اجرای احکام مستمری آنها تا تاریخ 1401/06/13 است مبلغ 7 میلیون ریال و مستمری‌بگیرانی که بعد از تاریخ مذکور مشمول انواع تعهدات صندوق گردیده‌اند 50 درصد مبلغ تعیین شده پرداخت گردیده است، لازم به ذکر است کلیه افرادی که تا پایان سال 1401 مشمول بهره‌مندی از تعهدات بلندمدت صندوق شده یا خواهند شد از مبلغ عیدی بهره‌مند خواهند شد./ اقتصاد 100

واریز مستمری ۳ برابری به حساب ۴ هزار خانواده / گروه های مشمول این یارانه ویژه کدام هستند ؟

زلزله‌ای به بزرگی ۵.۹ ریشتر که هشتم بهمن‌ماه شهرستان خوی در استان آذربایجان غربی را لرزاند، با آسیب‌ها و خساراتی همراه بود به گونه‌ای که براساس اولین گزارشات سازمان بهزیستی، حدود ۱۷۵۰ مددجو در ۵۰ روستا و همچنین براساس اعلام کمیته امداد ۲۵۶۹ مددجوی تحت پوشش کمیته امداد درگیر و دچار خسارت شدند.

در همین راستا امروز معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد از واریز مستمری تکمیلی به حساب مددجویان زلزله‌زده آذربایجان غربی خبر داده است.

حسین خدرویسی با اشاره به وقوع زمین‌لرزه ۵,۹ ریشتری در آذربایجان غربی گفته است: به منظور کمک معیشت خانواده‌های آسیب‌دیده از این زلزله، یک ماه مستمری فوق‌العاده به حساب سرپرستان خانوار واریز شد.

وی ادامه داد: پیش‌تر در پی زمین‌لرزه ۲۸ دی‌ماه در همین منطقه، یک ماه مستمری ویژه به خانواده‌های مددجوی زلزله‌زده در شهرستان خوی و شهرهای اطراف اختصاص یافته بود.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد تصریح کرد: در ادامه نیز ۲۵۶۹ نفر از خانواده‌های تحت حمایت که در اثر وقوع زمین‌لرزه دوم دچار خسارت شدند، از مستمری فوق‌العاده برخوردار شدند.

62504122

خدرویسی تاکید کرد: برای پرداخت این مرحله از مستمری، ۱۸ میلیارد و ۶۵۱ میلیون ریال اعتبار در نظر گرفته شد. مبلغ مستمری فوق‌العاده برای خانوار تک نفره ۵۵۰ هزار تومان، خانوار ۲ نفره به ۷۸۰ هزار تومان، خانوار سه نفره یک میلیون و ۹۰ هزار تومان، خانوار چهار نفره یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و برای خانوار پنج نفره و بالاتر یک میلیون و ۷۲۰ هزار تومان پرداخت شده است.

پیش‌تر نیز سازمان بهزیستی کشور اعلام کرد که رییس این سازمان دستور پرداخت سه برابر مستمری را به حساب مددجویان آسیب‌دیده زلزله‌زده خوی داده‌اند که این موضوع در دست اقدام است. در همین زمینه چند روز گذشته حمیدرضا کاظم‌زاده مدیرکل پدافند غیرعامل و مدیریت بحران سازمان بهزیستی کشور از پرداخت مستمری ۳ برابری به حساب ۴ هزار و ۹۶۵ مددجوی آسیب‌دیده زلزله‌ خوی در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: این موضوع در دست اقدام است و در آینده‌ای نزدیک واریز صورت می‌پذیرد./ ایسنا

اعلام زمان دقیق واریز عیدی مستمری بگیران تامین اجتماعی

 پیشتر دولت از پرداخت تمام حقوق و عیدی مستمری‌بگیران و بازنشستگان تا نیمه اسفندماه و زودتر از پرداختی‌های کارمندان دولت خبر داده بود. هرچند به تازگی زمان دقیق و مشخصی برای پرداخت عیدی مستمری بگیران اعلام نشده است.

هرچند مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری خبر از واریز حقوق و عیدی بازنشستگان در روز بیست‌وششم بهمن ماه خبر داد و از آنجایی که این اقدام زودهنگام انجام گرفته، آن را بی‌سابقه خواند، گروهی از بازنشستگان می‌گویند هنوز عیدی خود را دریافت نکرده‌اند.

همزمان با اخبار مربوط به پرداختی‌های پایان سال، یک پرسش مهم دیگر نیز مطرح شده است؛ قرار است عیدی مستمری بگیران تامین اجتماعی چه زمانی واریز می‌شود؟ جست‌وجوی کوتاهی در لابه‌لای منابع رسمی و غیررسمی حکایت از این دارد که پیشتر دولت از پرداخت تمام حقوق و مزایای بازنشستگان و مستمری‌بگیران تا نیمه اسفندماه و زودتر از پرداختی‌های کارمندان دولت خبر داده بود. اما زمان دقیق و مشخصی برای پرداخت عیدی مستمری بگیران اعلام نشده است‌.

عیدی

پنج‌شنبه هفته قبل بود که مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری از واریز حقوق بهمن‌ماه و عیدی بازنشستگان کشوری خبر داد. نعمت‌ا… ترکی در این باره اضافه کرد که روز چهارشنبه حقوق بازنشستگان و وظیفه‌بگیران این صندوق به حساب آنها واریز شده که پرداخت زودهنگام یادشده‌، پیشتر بی‌سابقه بوده است.

ظاهرا، صندوق بازنشستگی کشوری، علاوه بر یک میلیون و 800 هزار تومان، 500 هزار تومان نیز برای عائله‌مندی و به‌ازای هر فرزند تحت تکفل 200 هزار تومان تحت عنوان عیدی واریز کرده است.

پیشتر مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی خبر داده بود که میزان عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی نیز یک میلیون و 800 هزار تومان است.

عیدی کارکنان و بازنشستگان چقدر است؟

به‌تازگی با تصویب هیات وزیران میزان پرداخت عیدی کارکنان و بازنشستگان تعیین شد.

قانون دهه 70 می‌گوید که کارفرما موظف است به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کارکرد معادل 60 روز آخرین مزد روزانه، به‌عنوان عیدی و پاداش پایان سال پرداخت کند. در ضمن، مبلغ پرداختی از این بابت به هر یک از کارگران نباید از معادل 90 روز حداقل مزد روزانه قانونی تجاوز کند.

اما محاسبه این قانون به صورت اعداد و ارقام به چه شکلی است؟ از آنجایی که پایه حقوق روزانه برابر با 1،393،250 ریال است، این رقم ضربدر در 60 شده و حداقل عیدی معادل 83,595,000 ریال به دست می‌آید. برای رسیدن به رقم حداکثر عیدی 1402 نیز پایه حقوق را ضربدر 90 روز کرده که به عدد 125,392,500 می‌رسیم. به عبارتی دیگر حداقل و حداکثر حقوق 1402 به ترتیب هشت میلیون و 12 میلیون تومان است./ اقتصاد 100

۴۰ درصد افزایش مستمری مددجویان کمیته امداد 

 رحیم زارع در نشست خبری در توضیح آخرین مصوبات کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ گفت: کمیسیون تصویب کرد که مستمری مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی و سایر حمایت‌های متناسب با آنها به میزان ۴۰ درصد افزایش پیدا کند این میزان در لایحه دولت ۲۰ درصد بود.

زارع درباره مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق گفت: در اجرای ماده ۴۹ قانون خدمات وظیفه عمومی حداقل حقوق دریافتی سربازان وظیفه مجرد در مناطق غیرعملیاتی ۶۰ درصد پایور افزایش پیدا می‌کند یعنی حداقل حقوق چهار میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می‌شود حداقل حقوق سربازان وظیفه مجرد در مناطق عملیاتی نیز ۷۵ درصد حداقل حقوق پایور اضافه می‌شود که یعنی شش میلیون تومان می‌شود. حداقل حقوق دریافتی سربازان وظیفه متاهل نیز ۹۰ درصد حقوق پایور یعنی حدود هفت میلیون و ۲۰۰ هزار تومان حقوق آنها می‌شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ادامه داد: بنیاد شهید و امور ایثارگران و ستاد کل نیروهای مسلح و سازمان بهزیستی کشور مکلفند به جانبازان و آزادگان معسر غیرحالت اشتغال فاقد شغل و درآمد که از جایی حقوق نمی‌گیرند ماهانه کمک‌ معیشتی به میزان شش میلیون تومان برای جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر و پنج میلیون تومان برای جانبازان زیر ۲۵ درصد و رزمندگان معسر و معلولان شدید و خیلی شدید پرداخت کنند./ ایسنا

مستمری خانواده‌های تحت حمایت کمیته امداد چقدر است ؟

خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد در نه ماهه نخست سال جاری بر اساس تعداد اعضای خانوار مبالغی را تحت عنوان کمک معیشتی به صورت ماهیانه دریافت کرده‌اند.

این مبلغ برای یک خانواده تک نفره تحت حمایت کمیته امداد در سال جاری هر ماه ۵۵۰ هزار تومان است.خانوار دو نفره تحت حمایت ماهانه ۷۸۰ هزار تومان و خانوار سه نفره ماهیانه یک میلیون و ۹۰ هزار تومان مستمری دریافت می‌کند.

براساس این گزارش، خانوار چهار نفره ماهیانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و خانوار پنج نفره و بیشتر یک میلیون و ۷۲۰ هزار تومان مستمری می‌گیرند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی کمیته امداد؛ شایان ذکر است مددجویان کمیته امداد علاوه بر دریافت مستمری از خدمات حمایتی و توانمندسازی همچون بیمه اجتماعی و درمان، خدمات خرید، احداث یا تعمیر مسکن، تسهیلات قرض‌الحسنه در سرفصل‌های مختلف، لوازم ضروری زندگی، جهیزیه و کمک هزینه ازدواج، کمک هزینه دانش‌آموزی و دانشجویی، خدمات مشاوره خانوادگی و تحصیلی، کاریابی، کمک به توسعه کسب و کار و اشتغال و ده‌ها خدمت دیگر بهره‌مند هستند./منبع: ایسنا

شرایط برخورداری از مستمری با حداقل ١٠ سال سابقه

سازمان تامین اجتماعی اکنون ۴۵ میلیون و ۶۳ هزار و ۲۸۳ نفر از جمعیت کل کشور (یعنی بیش از ۵۳ درصد) را تحت پوشش حمایت‌های بیمه‌ای و درمانی قرار داده است.

به گزارش ایرنا، اصلی‌ترین سازمان بیمه‌گر در ایران که مطابق با آخرین آمارها ۴ میلیون و ۷۶ هزار و ۷۰۰ نفر را به‌عنوان مستمری‌بگیر اصلی و سه میلیون و ۱۲۳ هزار و ۷۴۹ نفر را در قالب مستمری‌بگیر تبعی تحت حمایت داشته و در مجموع هفت میلیون و ۲۰۰ هزار و ۴۴۹ نفر جزو مستمری‌بگیران خانواده بزرگ تامین اجتماعی محسوب می‌شوند.

حقوق بازنشستگان

جمعیتی که با پرداخت حق‌بیمه در دوران اشتغال، کسب سابقه لازم و سن مقرر در قوانین مربوطه می‌توانند در دوران بازنشستگی هم از مزایای معین در قانون این سازمان برخوردار شده و مستمری دریافت کنند.

طبق مقررات ماده ٧٦ قانون تامین‌اجتماعی مستمری‌بگیران مرد، با ٦٠ سال سن و ٢٠ سال سابقه پرداخت حق بیمه، ٥٠ سال سن و ٣٠ سال سابقه پرداخت حق بیمه و نیز ٣٥ سال سابقه پرداخت حق بیمه (بدون شرط سنی) می‌توانند از سازمان تامین اجتماعی درخواست بازنشستگی کنند.

زنان بیمه‌شده نیز با ۳۰ سال سابقه و پرداخت (۳۰سال) حق بیمه و ۴۵ سال سن می‌توانند از این قانون استفاده کنند. ٤٢ سال سن و ٢٠ سال سابقه اشتغال و پرداخت حق بیمه هم برای «زنان کارگر مشمول قانون کار» لحاظ شده است.

تبصره ٢ ماده ٧٦ این قانون نیز ٢٠ سال سابقه متوالی یا ٢٥ سال سابقه متناوب در کارهای سخت و زیان‌آور بدون شرط سنی (برای زنان و مردان) را شرایط استفاده از مزیت‌های قانون بازنشستگی عنوان می‌کند. اما شرایط برخورداری از مستمری با حداقل ١٠ سال سابقه چیست؟

رئیس اداره امور بازماندگان سازمان تامین‌اجتماعی در پاسخ به این پرسش به خبرنگار اجتماعی ایرنا گفت: برخورداری از مستمری با حداقل ١٠ سال سابقه، برای مردان (بیمه‌شدگان) دارای حداقل ٦٠ سال تمام سن و زنان ٥٥ سال تمام سن و ١٠ سال تمام سابقه پرداخت حق‌بیمه امکان‌پذیر خواهد بود.

رضا دهقان‌زاده اظهارداشت: این امکان برای بیمه‌شدگان دارای حداقل ۳۵ سال سابقه فعالیت و پرداخت حق‌بیمه بدون شرط سنی فراهم شده است.

شرایط برخورداری از مستمری با حداقل ١٠ سال سابقه چیست؟  

وی تصریح کرد: در اجرای مقررات جاری، برخی بیمه‌شدگان که «طبق آراء کمیسیون‌های پزشکی موضوع ماده ٩١ قانون تأمین‌اجتماعی ازکارافتاده کلی شناخته شوند اما حائز شرایط دریافت مستمری نشده و کمتر از ٦٠ سال (مردان) و کمتر از ٥٥ سال (زنان) باشند» نیز می‌توانند از این مستمری بهره‌مند شوند.

میزان مستمری بازنشستگی هم عبارت است از «یک سی‌ام متوسط مزد یا حقوق بیمه‌شده ضرب در سنوات پرداخت حق‌بیمه؛ مشروط بر اینکه از سی و پنج سی‌ام متوسط مزد یا حقوق تجاوز نکند.»

متوسط مزد یا حقوق برای محاسبه مستمری بازنشستگی نیز برابر است با «مجموع مزد یا حقوق بیمه‌شده که براساس آن حق‌بیمه پرداخت‌شده ظرف آخرین دو سال پرداخت حق بیمه تقسیم بر بیست و چهار شود.»

بیمه‌شدگان در صورت احراز شرایط بازنشستگی می‌توانند درخواست بازنشستگی خود را از طریق سامانه خدمات غیرحضوری این سازمان به نشانی es.tamin.ir ثبت و همه مراحل بازنشستگی خود را تا صدور حکم بازنشستگی از این طریق پیگیری کنند.

 افزایش 38 درصدی دریافتی مستمری بگیران دو سازمان 

علی بابایی کارنامی با اشاره به برخی ایراد‌های این لایحه گفت: از ایراد‌ها، یکی کاهش نمودار‌های پُشتیبانی از گروه معلولان و دیگر مستمری بگیران بهزیستی و کمیته امداد است. بویژه در تبصره‌های ۱۴ و ۱۶ و دیگر تبصره ها، آن کمک‌هایی که باید و شاید، درخور معلولان و دیگر مستمری بگیران گرامی باشد؛ در لایحه بودجه دیده نمی‌شود.

حقوق بازنشستگان

وی گفت: با کمیسیون تلفیق و دیگر کمیسیون‌های وابسته مجلس در حال گفتگو و چانه زنی هستیم تا بتوانیم درصد کمک‌ها به مستمری بگیران در لایحه بودجه ۱۴۰۲ کشور را افزایش دهیم./خبرگزاری صداوسیما

تسهیلات فوق العاده قرض‌ الحسنه ویژه مستمری‌ بگیران ؛ بدون ضامن بدون بهره !

محسن کهتری در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره اظهار کرد: صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر متولی امر بیمه اجتماعی جوامع مختلف هدف شامل ساکنین مناطق روستایی، عشایر و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت و همچنین شاغلین کشاورزان، قالیبافان، هنرمندان صنایع دستی و کارگران فصلی است.

وی افزود: در این صندوق یک ­سوم مبلغ حق بیمه توسط بیمه شده و دو سوم آن توسط دولت به عنوان کارفرما پرداخت می‌شود.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر استان تهران با بیان اینکه این صندوق در راستای ارائه خدمات کمی و کیفی مطلوب به بخشی از جامعه هدف خود که شامل مستمری‌بگیران بازنشسته، ازکارافتاده و بازماندگان متوفی هستند، برای اولین بار اقدام به اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه کرده است گفت: این تسهیلات بدون ضامن، بدون وثیقه و بدون بهره، در اختیار مستمری‌بگیران قرار می‌گیرد.

کهتری ادامه داد: تعداد افراد مشمول دریافت تسهیلات در سطح کشور ۲۲ هزار نفر است. در استان تهران، جمعاً ۲۳۰۰ خانوار مستمری‌بگیر داریم و از این تعداد، مستمری بگیرانی  که مشمول این طرح هستند، می‌توانند ازآن استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه اطلاع‌رسانی به مستمری بگیران مشمول دریافت این تسهیلات از طریق کارگزاری‌های بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر در سطح استان تهران آغاز شده و هر یک از این متقاضیان با مراجعه به نزدیکترین کارگزاری محل سکونت خود، می‌توانند نسبت به تکمیل فرم درخواست، اقدام و تسهیلات مورد نظر را دریافت کنند گفت: ثبت‌نام برای دریافت تسهیلات مذکور از هفته جاری آغاز شده است و همچنان ادامه دارد.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر استان تهران اضافه کرد: آدرس و شماره تماس ۳۶ دفتر کارگزاری استان تهران از طریق سایت اینترنتی صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر به نشانی roostaa.ir در دسترس متقاضیان قرار دارد.

امتیازی جدید برای مستمری بگیران

مدیرکل مستمری های سازمان تامین اجتماعی گفت: امکان ارائه خدمت برقراری مستمری ازکارافتادگی به صورت غیرحضوری فراهم شد.

ناهید حیدری افزود: با توجه به شرایط خاص حاکم بر جامعه در پی شیوع ویروس کرونا، ضرورت توسعه خدمات غیرحضوری با هدف ارتقاء رضایت حداکثری مخاطبین، کاهش مراجعات بیمه شدگان و مستمری بگیران به واحدهای اجرایی، شفاف‌سازی امور اجرایی موجب شد تا برقراری غیرحضوری مستمری ازکارافتادگی به دلیل شرایط ویژه آن دسته از بیمه‌شدگانی که به علت وقوع حادثه ناشی ازکار یا بروز بیماری بخشی از توانایی جسمی خود را از دست می‌دهند به عنوان برنامه اولویت دار حوزه تعهدات بلندمدت در دستور کار قرار گیرد و خوشبختانه با پیگیری‌های مستمر این مهم از اول آذر ماه سال جاری عملیاتی شد.

طوی ادامه داد: در حال حاضر پس از تایید ازکارافتادگی بیمه‌شده توسط کمیسیون های پزشکی موضوع ماده ۹۱ قانون، صدور حکم برقراری مستمری ازکارافتادگی به صورت کاملا غیرحضوری از طریق سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی به نشانی es.tamin.ir  میسر شده است.

حیدری گفت: در سرویس غیرحضوری برقراری مستمری ازکارافتادگی، انواع تعهدات قانونی پیش بینی شده در ماده ۷۰ قانون ارائه می شود. به صورتی که تمامی احکام برقراری مربوط به غرامت نقص مقطوع، ازکارافتادگی جزیی، ازکارافتادگی کلی ناشی ازکار و ازکارافتادگی کلی غیرناشی از کار، از طریق این سرویس انجام و تمامی مراحل اجرای فرآیند به مخاطب اعلام می شود. ارائه این سرویس به صورت متوسط موجب کاهش بیش از ۹۱ هزار مورد مراجعه در سال به واحدهای اجرایی سازمان تامین اجتماعی خواهد شد.

مدیر کل مستمری های سازمان تامین اجتماعی در خصوص شرایط برقراری مستمری ازکارافتادگی گفت: بیمه‌شدگانی که طبق نظر پزشک معالج غیرقابل علاج تشخیص داده می‌شوند چنانچه طبق نظر کمیسیون‌های پزشکی ماده ۹۱ قانون تامین اجتماعی توانایی خود را کلا یا بعضا از دست داده باشند در گروه‌های زیر قرار خواهند گرفت.

حقوق بازنشستگان

وی افزود: هرگاه درجه کاهش قدرت کار بیمه شده ۶۶ درصد و بیشتر باشد، ازکارافتاده‌کلی شناخته می‌شود. چنانچه میزان کاهش قدرت کار بیمه شده بین ۳۳ تا ۶۶ درصد و به علت حادثه ناشی‌ ازکار باشد، ازکارافتاده جزیی شناخته می شود و اگر درجه کاهش قدرت کار بیمه شده بین ۱۰ تا ۳۳ درصد بوده و موجب آن حادثه ناشی از کار باشد، استحقاق دریافت غرامت نقص مقطوع را خواهد داشت.

حیدری اظهار کرد: بیمه شده ای که در اثر حادثه ناشی از کار یا بیماری حرفه ای ازکارافتاده‌کلی شناخته شود بدون در نظر گرفتن مدت پرداخت حق بیمه استحقاق دریافت مستمری ازکارافتادگی‌کلی ناشی ازکار را خواهد داشت.

وی ادامه داد: بیمه شده ای که ظرف ۱۰ سال قبل از وقوع حادثه غیرناشی ازکار یا ابتلا به بیماری حداقل حق بیمه یک سال کار را که متضمن حق بیمه ۹۰ روز کار ظرف یک سال قبل از وقوع حادثه یا بیماری منجر به ازکارافتادگی باشد، پرداخت کرده باشد در صورت ازکارافتادگی‌کلی استحقاق استفاده از مستمری ازکارافتادگی‌کلی غیرناشی از کار را خواهد داشت.

حیدری اضافه کرد: راهنمای استفاده از خدمت غیرحضوری برقراری مستمری ازکارافتادگی از طریق سایت رسمی سازمان تامین اجتماعی به نشانی tamin.ir در دسترس مخاطبین واقع شده است.

مدیر کل مستمری های سازمان تامین اجتماعی گفت: همچنین سایر خدمات مربوط به تعهدات بلندمدت نیز نظیر صدور احکام برقراری مستمری بازنشستگی در دستور کار ارائه خدمات به صورت غیرحضوری قرار دارد و امیدواریم تا پایان سال جاری با احتساب خدمت برقراری مستمری بازنشستگی، ۱۴ خدمت این حوزه به صورت غیرحضوری ارائه شود.

افزایش ۳۹ درصدی حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی

مدیرکل مستمری‌های سازمان تامین اجتماعی گفت: پرداختی اردیبهشت ماه ۱۴۰۰  به مستمری بگیران حداقل ۴میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است.

ناهید حیدری مدیرکل مستمری‌های سازمان تامین اجتماعی در بخش خبری ۱۸:۳۰ با اشاره به مبلغ مستمری فروردین ماه اظهار کرد: مبلغ مستمری ماه فروردین همراه با افزایش‌های سالیانه طبق قانون سازمان تامین اجتماعی است.

وی ادامه داد: متناسب‌سازی مرحله دوم در سال ۱۴۰۰ محاسبه شده و تقدیم حضور بازنشستگان و مستمری بگیران می‌شود.

مدیرکل مستمری‌های سازمان تامین اجتماعی تصریح کرد: طبق ماده ۹۶، میزان حقوق مستمری بگیران ۲ میلیون و ۶۵۵ هزار تومان است، اما مبلغ مستمری فروردین شامل افزایش‌های قانونی و متناسب سازی ۳۹ درصد بیشتر از اسفند و پرداختی اردیبهشت هم حداقل ۴میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است.

منبع خبر : باشگاه خبرنگاران جوان

جزئیات و زمان پرداخت عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تأمین اجتماعی اعلام شد

عیدی بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی از ١٧ لغایت ٢٥ اسفند ۱۳۹۵  به حساب آنان واریز می‌شود.

پرداخت عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران این سازمان به نحوی انجام خواهد شد که آن دسته از بازنشستگانی که حقوق ماهیانه خود را در اواخر ماه دریافت می‌کنند عیدی شان زودتر واریز خواهد شد.

براین اساس آن دسته از بازنشستگانی که در تاریخ بیست و هفتم هر ماه حقوق ماهیانه خود را از بانک رفاه کارگران دریافت می‌کنند، عیدی را در تاریخ ١٧ اسفند دریافت خواهند کرد و عیدی بازنشستگانی که در تاریخ بیست و هفتم هر ماه از سایر بانک‌ها حقوق دریافت می‌کنند نیز در روز ١٨ اسفند واریز می‌شود. همچنین مستمری بگیرانی که بیست و ششم هر ماه حقوق دریافت می‌کنند در تاریخ ١٩ اسفند عیدی را دریافت می‌کنند.

بازنشستگان

بازنشستگانی که حقوق ماهیانه خود را در تاریخ ٢٠ هر ماه دریافت می‌کنند، در تاریخ ٢١ اسفند عیدی را دریافت خواهند کرد و عیدی کسانی که در تاریخ ٢٢ تا ٢٥ هر ماه حقوق دریافت می‌کنند نیز همراه با حقوق اسفند به حساب آنان واریز می‌شود.

نحوه محاسبه حقوق بازنشستگی

بعد از اینکه فرد به سن بازنشستگی رسید، می‌تواند برای دریافت مستمری خود اقدام کند. حال این پرسش مطرح می‌شود که محاسبه حقوق بازنشستگی تامین اجتماعی به چه صورت است؟

مطابق ماده ۷۷ قانون تامین اجتماعی، مستمری بازنشستگی، یک سی‌ام متوسط دستمزد بیمه‌گزار، ضرب‌ در سنوات پرداخت حق بیمه محاسبه می‌شود.

اگر بخواهیم واضح‌تر بگوییم یعنی، طبق این ماده مستمری دریافتی هر ماه فرد بازنشسته اینگونه محاسبه می‌شود:

متوسط دستمزد بیمه شده * تعداد سال‌هایی که بیمه پرداخت کرده است تقسیم بر سی

بازنشستگان

در جلسه هیات وزیران در ۱۹ آبان ۱۴۰۰، ضمن تصویب نامه مربوط به بیمه فوت و حوادث بازنشستگان و مستخدمین رسمی دستگاه‌­های اجرایی تا ۵ سال از تاریخ ۱ فروردین ۱۴۰۰، مبلغ آن هم افزایش پیدا کرد. از این رو، سرمایه بیمه برای فوت هر نفر به هر دلیل و نقص عضو یا از کارافتادگی دائم (کلی و جزئی) در سال ۱۴۰۰ مبلغ برابر با ۱۵۰ میلیون ریال و حق‌­بیمه ماهیانه آن ۹۰ هزار ریال برای هر نفر بدون در نظر گرفتن سقف سنی است.

همچنین اینکه در سال ۱۴۰۰، سهم بیمه تکمیلی بازنشستگان ۵۰% افزایش داشته است.

نحوه محاسبه دستمزد متوسط بازنشستگی

حالا سوال اینجاست که میزان بازنشستگی بیمه تامین اجتماعی چگونه محاسبه می‌شود؟

بازنشستگان

متوسط دستمزد از جمع حقوق و مزایای مشمول کسر حق بیمه، ظرف دو سالِ آخرِ پرداخت حق بیمه تقسیم بر بیست و چهار بدست می‌آید. اگر در خلال دو سال پایانی خدمت، بیمه شده مدتی مشغول به کار  نباشد، با کسر مدت از ماه‌های قبل از آن ۲ سال بدست می‌آید.

برای اینکه مورد بالا شفاف شود، به مثال زیر توجه فرمایید:

فرض کنید فردی چهار میلیون تومان حقوق ماهانه می‌گیرد اما اگر آن مبلغی که بابت حق بیمه پرداخت می‌کند، ۷ درصدِ دو میلیون تومان باشد؛ یعنی در حقیقت نصف حقوق مبنای حق بیمه‌ی وی قرار می‌گیرد، در این صورت همان دو میلیون تومان در متوسط دستمزد محاسبه می‌شود .

بازنشستگان

مبنای محاسبه‌ی متوسط دستمزد در تعیین مستمریِ کسانی که در دوسال پایانی حق بیمه‌ی بیشتری پرداخت کرده‌اند چیست؟

افرادی که حق بیمه‌ی اندکی پرداخت کرده‌اند، در نهایت نیز مستمری کمتری دریافت خواهند کرد.