به گزارش پارس نیوز ، سهام عدالت سبدی از سهام دولتی است . سهام عدالت نوعی یارانه برای تامین عدالت اجتماعی و فقر زدایی است . سهام عدالت از دولت نهم به مردم اختصاص پیدا کرد. سهام عدالت ابتدا 500 هزار تومان بود . ارزش سود سهام عدالت یکسان نیست و تحت تاثیر نوسانات بازار افزایشی یا کاهشی می‌شود.


درنخستین روز هفته جاری، نمایندگان مجلس در ادامه بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، بندها و تبصره‌های دیگری از این لایحه را تصویب کردند. به گزارش خانه ملت، مجلس دولت را موظف کرد از محل باقی مانده سهام متعلق به دولت یا شرکت‌های دولتی نسبت به واگذاری سهام عدالت به کلیه جاماندگان مشمول دریافت این سهام اقدام کند.

وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است نسبت به طبقه‌بندی و درج نام آن دسته از بنگاه‌های اقتصادی که در چهارچوب آیین‌نامه موضوع ماده(2) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی در گروه‌های (1) و (2) قرار نگرفته‌اند اقدام کند. علاوه براین، مجلس سازکار خود را برای واگذاری بنگاه‌های دولتی به متقاضیان مشخص کرد.

نمایندگان دولت را مکلف کردند به ازای هر فرزند که از ابتدای سال ۱۴۰۲ متولد خواهد شد، مبلغ ۲۲ میلیون ریال تا سقف ۲۲ هزار میلیارد ریال صرفاً جهت خرید واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری معامله در بورس به نام فرزند اختصاص دهد. براساس این بند الحاقی؛ دولت مکلف است ماهانه معادل 2 درصد از یک دوازدهم هزینه‌های جاری شرکت‌های دولتی و بانک‌ها و مؤسسات انتخابی وابسته به دولت که سودده و فاقد زیان انباشت باشد، به استثنای هزینه‌های استهلاک و هزینه عملیات بانک و بیمه را از حساب‌های آنها برداشت و واریز کند.

نمایندگان مجلس سازکار اصلاح ساختار و ارتقای شفافیت بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت را تعیین کردند. سازمان برنامه و بودجه کشور مجاز به تغییر ارقام بودجه شرکت‌های دولتی یا سایر اشخاص حقوقی نیست.

نمایندگان مجلس ضمن موافقت با اخذ ۳۰ میلیارد یورویی فاینانس مقرر کردند که ۵۰ درصد از اعتبارات فاینانس برای تأمین ناوگان و قطار شهری از محل بودجه عمومی هزینه شود.

نمایندگان مجلس به دولت مجوز دادند تا سقف دو میلیارد یورو، برای جبران خسارت و پیشگیری از بلایای طبیعی و تأمین ‌ماشین‌آلات و تجهیزات مربوطه، اجرای طرح‌های توسعه‌ای و زیربنایی کشور و طرح‌های موضوع صندوق ملی محیط زیست و امور مربوط به پناهندگان را دریافت و به صندوق خزانه‌داری کل کشور صرف هزینه‌های مرتبط کند.

جاماندگان سهام عدالت چه کسانی هستند؟

راضیه ذوالنوریان، مدیرکل دفتر امور سهام عدالت سازمان خصوصی سازی در رابطه با مشمولان دریافت سهام عدالت اعلام کرده بود: در ارتباط با کسانی که جا مانده سهام عدالت هستند، به استناد مصوبه‌ای که هیات دولت تصویب کرد، شرایط فراهم شد که در راستای اجرای قانون بودجه ۱۴۰۱، افرادی که تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی کل کشور، سه دهک اول درآمدی جامعه و ایثارگران هستند، سهام دار سهام عدالت شوند.

بنابر گفته رئیس سازمان خصوصی سازی تعیین تکلیف اعطای سهام عدالت به جاماندگان تا پایان سال منوط به تشکیل جلسه شورای عالی سیاست‌های اصل ۴۴ است بنابر این اعلام برخی از سایت‌ها برای دعوت به ثبت نام جهت دریافت سهام عدالت تنها در راستای سوء استفاده خواهد بود.

در همین زمینه نیز اکبر حیدری سخنگوی کانون سهام عدالت گفت: هیچ گاه در رابطه با تخصیص سهام عدالت چه در گذشته و چه حال ثبت نام عمومی و اینترنتی وجود نداشته است و شناسایی مشمولان بر اساس دهک‌های درآمدی و از طریق دستگاه‌های مربوط و مجموعه‌های مشخص انجام می‌شود.

حالا باید منتظر ماند و دید آیا اعطای سهام عدالت به جاماندگان که به گفته رئیس سازمان خصوصی سازی در قانون بودجه امسال پیش‌بینی شده است تا پایان سال عملیاتی خواهد شد یا جاماندگان این سهام باید همچنان چشم انتظار بمانند؟

سهام عدالت چند ؟

 ارزش واقعی سهام عدالت پس از آزادسازی فراز و فرودهای بسیاری را پشت سر گذاشت؛ به طوریکه هم ۲۰ میلیون تومان را به خود دید هم ۹ میلیون تومان.

در این راستا، در یازدهم مهرماه سال ۱۴۰۰ ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه ۴۹۲ هزار تومانی بیش از ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و در ۲۸ آبان ماه همان سال حدود ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت داشت. اما روند نزولی در بورس باعث کاهش ارزش این سهام نیز شد؛ به طوریکه ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه ۴۹۲ هزار تومانی در ۲۹ بهمن سال ۱۴۰۰، ۱۰ میلیون و ۳۵۱ هزار تومان قیمت داشت.

اما در نهم فروردین سال گذشته ارزش واقعی این سهام با ارزش اولیه ۴۹۲ هزار تومانی ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود که با توجه به صعود بازار، در اواخر فروردین همان سال این رقم به حدود  ۱۲ میلیون و ۲۷۵ هزار تومان رسید. تا ۱۸ اردیبهشت افزایش ارزش سهام عدالت ادامه داشت و به ۱۲ میلیون و ۷۶۳ هزار تومان هم رسید. اما دوباره روزهای پرنوسان بازار روی ارزش سهام عدالت نیز تاثیر گذاشت و ۱۰ خردادماه سال ۱۴۰۰، ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه ۴۹۲ هزار تومانی، ۱۲ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان و در چهارم تیرماه نیز حدود ۱۲ میلیون و ۴۸۹ هزار تومان بود.

بر این اساس، چراغ‌های قرمز بورس بر سهام عدالت نیز سایه انداخت و ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه ۴۹۲ هزار تومانی در شهریورماه سال قبل  ۱۰ میلیون و ۴۶۳ هزار تومان بود. این سهام در اوایل مهرماه ۱۰ میلیون و ۴۸۴ هزار تومان قیمت داشت و در ۲۷ مهرماه تا ۱۰ میلیون ۱۹۵ هزار تومان کاهش پیدا کرد که کم‌ترین قیمت در سال گذشته بود.

اما روزهای سبز بازار سرمایه روی سهام عدالت نیز تاثیرگذار بود و طبق آخرین آمار، ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه ۴۹۲ هزار تومانی به بیش از ۱۱ میلیون و ۱۷۹ هزار تومان رسیده است.

فروش سهام عدالت، همچنان ممنوع

البته همه این مباحث درحالی مطرح می شود که امکان فروش این سهام برای مشمولان وجود ندارد و این افراد همچنان باید منتظر تصمیم مسئولان برای تعیین تکلیف سهام عدالت باشند. این توقف فروش نیز از اواسط سال ۱۳۹۹ و پس از سقوط تاریخی بورس آغاز شد و همچنان هم با وجود وعده‌های زیاد چه در دولت قبل و چه در دولت فعلی درمورد تعیین تکلیف سهام عدالت، ادامه دارد.

در این راستا، مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در آخرین اظهار نظر خود درمورد سهام عدالت، با بیان اینکه منظور از آزادسازی سهام عدالت این است که سهام دیگر دست دولت نیست، عنوان کرد: اقساط سهام عدالت به صورت کامل به دولت پرداخت شده است. این سهام در وثیقه کسی نیست اما امکان فروش آن وجود ندارد. اگر امکان فروش سهام عدالت را برای همه فراهم کنیم با توجه به تعدد سهام‌داران و ریز بودن سهم‌ها روی ۳۵ شرکت بورسی سهام عدالت فشار فروش سنگینی وارد خواهد شد.  درحالی که فلسفه سهام عدالت فروش نیست بلکه استفاده بلندمدت از منافع این سهام است. منافع مالکیت و مدیریت سهم دست مردم است. سهام‌داران مستقیم می‌توانند شخصا در مجامع شرکت کنند. در واقع همه منافع سهامداری را دارند فقط نمی‌توانند سهام خود را بفروشند.

عشقی درمورد امکان فروش سهام عدالت نیز گفت: باید با توجه به شرایط بازار تصمیم گرفته شود که درصدی از سهام عدالت امکان فروش داشته باشد. شرایط بازار یک دلیل است، اگر قرار باشد امکان فروش سهام عدالت فراهم شود، سهامداران بزرگ آن را می‌خرند و سهام از دست مردم خارج می شود. در ابلاغیه‌های مقام معظم رهبری هم تاکید جدی روی بحث نگهداری سهام وجود دارد.  ممکن است به مرور بحث فروش هم رخ دهد./ ایسنا

 

تصمیم جدید دولت درباره سهام عدالت جدید | جاماندگان سهام عدالت سهامدار می شوند ؟

حسین قربان زاده، در مورد آخرین خبر از اختصاص سهام عدالت به جاماندگان سه دهک کم درآمدی جامعه، گفت: بعد از مخالفت معاونت حقوقی ریاست جمهوری، وزارت نفت و وزارت صمت برای اختصاص سهام دولت در سه شرکت پتروشیمی خلیج فارس، ملی مس وفولاد مبارکه، خبر جدیدی نیست.

وی گفت: غیر از این سه شرکت دولت سهام قابل توجه دیگری ندارد که به این منظور بدهد.

گرچه در قانون بودجه ۱۴۰۱ دولت مکلف به شناسایی جاماندگان سه دهک کم درآمد جامعه شد و در این زمینه جامعه آماری ۳.۵ میلیون نفری هم از سوی سازمان خصوصی سازی در خرداد سال قبل شناسایی و اعلام شد، در نهایت در اواخر اسفند گذشته اعلا شد که معاون حقوقی رئیس جمهور با دادن سهام عدالت به این افراد مخالفت کرد.

اخیرا هم برخی رسانه ها به اشتباه مصوبه دولت در ۲۳ بهمن سال قبل را با امضای معاون اول به عنوان تصمیم دولت برای دادن سهام عدالت اعلام کردند، اما قربان زاده گفت: آخرین تصمیم همان مخالفت معاون حقوقی ریاست جمهوری است، در مورد اختصاص سهام عدالت به جاماندگان در سال جاری هم باید ببینیم در قالب قانون بودجه ۱۴۰۲ چه تکلیفی آمده است./فارس

این گروه از مردم سهام عدالت 10 میلیونی میگیرند + جزییات

هیات وزیران در جلسه ۲۸ اسفند ماه ۱۴۰۱ به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی و در اجرای بند الف تبصره ۲ ماده واحده قانون بودجه ۱۴۰۱ کل کشور تخصیص سهام عدالت به جاماندگان را تصویب کرد که این مصوبه با امضای محمد مخبر معاون اول رییس جمهور ابلاغ شده است.

بر اساس این مصوبه، حداکثر ارزش سهام قابل واگذاری به هر یک از مشمولان سهام عدالت جدید، موضوع تصمیم مورخ ۱۶ اسفند شورای عالی اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی معادل حداکثر صد میلیون ریال تعیین می شود.

هیات وزیران به سازمان خصوصی سازی اجازه داد نسبت به واگذاری سهام دولت در بانک های ملت، تجارت و صادرات اقدام کند که بر این اساس ۲ درصد سهام بانک ملت، ۳ درصد از سهام بانک تجارت و ۲.۷ درصد سهام بانک صادرات مشمول این واگذاری می‌شود.

طبق این مصوبه حقوق مالکانه سهام این تصویب نامه به مشمولان تعلق خواهد گرفت.

پرداخت وام ۱۳ میلیونی بدون ضامن برای سهام عدالتی ها + نحوه ثبت درخواست وام

حدود شش ماه از تصویب وام فوری ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی با نرخ سود ۵ درصد در شورای عالی مسکن با حضور رییس جمهور می‌گذرد. اما از آن زمان تا کنون هنوز سازمان برنامه و بودجه ضمانت‌نامه پرداخت مابه التفاوت سود تسهیلات تا ۱۸ درصد را ارایه نکرده است. در واقع این سازمان باید تضمین دهد که ۱۳ درصد از سود این وام فوری توسط دولت پرداخت خواهد شد. وام فوری گرفتن یکی از راه هایی است که از گذشته برای کمک به هزینه های زندگی گرفته می شده. امروزه شرایط گرفتن وام فوری در هر بخشی متفاوت است.از این وام ها می توان به وام فوری مسکن ،ازدواج ،درمان و غیره اشاره کرد.متقاضیان هر کدام از این وام ها با ارائه مدارک خاص میتوانند به بانک و مراکز معرفی شده بروند و وام فوری خود را دریافت کنند. 
با اعلام اعطای وام سهام عدالت بدون ضامن، بسیاری از سهامداران برای استفاده از این فرصت طلایی از دریافت وام استقبال کرده‌اند. اما همچنان ابهامات زیادی درمورد این موضوع وجود دارد. برخی از سوالات موجود در این زمینه آن است که، برای مثال، چه کسانی مشمول این وام می‌شوند؟ برای دریافت این وام باید چه اقداماتی انجام داد؟ آیا درست است که این وام بدون نیاز به ضامن اعطا می‌شود؟ در این مطلب از سایت رده، صفر تا صد شرایط دریافت وام سهام عدالت را بررسی می‌کنیم تا شما بتوانید بدون هیچ‌گونه ابهامی از فرصتی که در اختیارتان قرار داده شده است استفاده کنید.

با اعلام اعطای وام سهام عدالت بدون ضامن، بسیاری از سهامداران برای استفاده از این فرصت طلایی از دریافت وام استقبال کرده‌اند. اما همچنان ابهامات زیادی درمورد این موضوع وجود دارد. برخی از سوالات موجود در این زمینه آن است که، برای مثال، چه کسانی مشمول این وام می‌شوند؟ برای دریافت این وام باید چه اقداماتی انجام داد؟ آیا درست است که این وام بدون نیاز به ضامن اعطا می‌شود؟ در این مطلب از سایت رده، صفر تا صد شرایط دریافت وام سهام عدالت را بررسی می‌کنیم تا شما بتوانید بدون هیچ‌گونه ابهامی از فرصتی که در اختیارتان قرار داده شده است استفاده کنید.

وام سهام عدالت همان چیزی است که امروزه تمام سهامداران آن درموردش حرف می‌زنند! از آنجایی که استقبال از این وام بسیار زیاد بوده، بدون شک دریافت آن به زمان زیادی نیاز دارد. این وام‌ها در وجه‌های ۱۴ میلیونی به سهام‌داران برگه یک میلیونی و در وجه‌ هفت میلیونی برای سهام‌داران برگه ۵۰۰ هزار تومانی اعطا می‎شوند. افراد وام گیرنده این مبالغ را در قالب یک کارت اعتباری دریافت می‌کنند، پس از دریافت این وام می‌توان از آن برای خرید در فروشگاه‌های منتخب و تعیین شده استفاده کرد. بر این اساس، در یک خانواده سه نفره، تا ۲۱ میلیون تومان وام در قالب کارت اعتباری اعطا می‌شود.

اولین سوال درمورد وام سهام عدالت آن است که کدام یک از سهام‌داران می‌توانند این وام را دریافت کنند؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که تمام سهامداران، به‌جز آن دسته از سهامدارانی که سهام عدالت خود را آزاد کرده‌اند و برخی از دارایی‌های خود را به‌فروش رسانده‌اند، می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند. درنتیجه، وام سهام عدالت شامل سهامدارانی است که سهام خود را آزادسازی کرده‌اند، اما حتی یکی از دارایی‌های خود را نفروخته‌اند. تمام افرادی که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم سهام دارند می‌توانند از این وام استفاده کنند.

اگر مشمول وام سهام عدالت نیستید می‌توانید باتوجه به شرایط خودتان از وام مسکن یا وام ازدواج استفاده کنید.

شرایط لازم برای دریافت وام سهام عدالت

اولین شرط دریافت وام سهام عدالت آن است که برگه سهام عدالت و مدارک مربوط به آن را داشته باشید و توسط آن‌ها برای ثبت نام اقدام کنید.

برای دریافت وام حتما کارت ملی به همراه داشته باشید. همچنین، اطلاعات مربوط به هویت شما ممکن است مفید باشد.

داشتن یک سیم کارت به نام خود سهام‌دار ضروری است

همچنین، به‌عنوان شرط آخر برای دریافت وام سهام عدالت باید بگوییم که سهام شما نباید توقیف شده باشد. قبل از مراجعه به بانک‌های مذکور باید پرتفوی سهام خود را فعال کنید. درصورتی‌که می‌خواهید این فرآیند در سریع‌ترین حالت ممکن پیش برود، می‌توانید از ساعت ۸ صبح تا ۴ بعد از ظهر برای ثبت نام اقدام کنید.

آیا وام سهام عدالت نیازمند ضامن است؟

یکی از مهم‌ترین مزایای وام سهام عدالت آن است که به هیچ ضامنی نیاز ندارد. درواقع در این وام ضامن اصلی سهام عدالت خود شما است که بانک براساس آن مبلغ وام را پرداخت می‌کند. درصورتی‌که درمورد پرداخت وام مشکلی به‌وجود بیاید، بانک می‌تواند سهام شما را بفروشد تا مبلغ وام را جبران کند. وام سهام عدالت بازپرداخت سه ساله دارد و با سود ۱۸ درصد ارائه می‌شود. البته، یک طرح تشویقی برای افرادی که در ۳۰ روز اول وام را تسویه می‌کنند وجود دارد، به این صورت که از این افراد هیچ‌گونه سودی دریافت نمی‌شود.

نکات مهم برای دریافت وام سهام عدالت

باتوجه به دردسترس بودن، دریافت وام سهام عدالت از بانک فقط ۶۰ درصد از سهم شرکت‌های استانی را پوشش می‌دهد، دریافت تسهیلات با ۱۰۰ درصد سهام فعلا در دسترس نیست. اولین بانک‌هایی که برای اعطای این تسهیلات پیش‌قدم شده‌اند، بانک‌های تجارت و ملی هستند که مبالغی به اندازه ۷ تا ۱۳ میلیون تومان ارائه می‌دهند.

پس از اتمام فرآیند ثبت نام، تولید کارت نشان اعتباری یا همان دریافت تسهیلات به اندازه ۷۲ ساعت طول می‌کشد. برای بازپرداخت این تسهیلات، شخص باید به منوی کارت اعتباری که در قسمت نشان بانک وجود دارد، مراجعه کند. همچنین، توجه داشته باشید اعتباری که به وام گیرنده‌ها تعلق می‌گیرد تنها در برخی از فروشگاه‌ها قابل استفاده است. برای مثال، وام سهام عدالت گرفته شده از بانک ملی فقط در فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه، وین مارکت و فروشگاه‌های دارای دستگاه پوز سداد با QR code قابل استفاده است.

 

درصورت تمایل برای دریافت وام سهام عدالت، شما می‌توانید بدون نیاز به مراجعه حضوری، به‌صورت غیرحضوری و با استفاده از نرم‌افزار مربوطه، فرآیند لازم را پیش ببرید و درخواست خود را ثبت کنید. پس از طی کردن فرآیند، دریافت وام بین ۳ تا ۵ روز طول خواهد کشید. اقساط در بلندمدت و به‌صورت ۳۶ ماهه برنامه‌ریزی خواهند شد.

نحوه ثبت درخواست وام سهام عدالت

پس از آن که از تکمیل بودن شرایط دریافت وام سهام عدالت مطمئن شدید، اکنون می‌توانید برای ثبت درخواست خود اقدام کنید. برای این کار کافیست به نرم‌افزار مربوط به بانک مورد نظر وارد شوید. البته، برای نصب این نرم‌افزار به گواهی امضا شخص و احراز هویت او نیاز است. این فرآیند ازطریق بارگذاری مدارک هویتی و ثبت ویدیو به مدت چند ثانیه به‌صورت زنده، و ارسال تصویر امضای شخص، به انجام می‌رسد. پس از طی کردن این مراحل، شخص شیوه‌نامه دریافت و پرداخت وام را مطالعه کرده و پس از قبول قوانین و تعهدات آن، درخواست خود را ثبت می‌کند.

باتوجه به مطالبی که در این مقاله گفتیم، سهام عدالت برای بسیاری از سهام‌داران یک فرصت مناسب شناخته می‌شود. همچنین گفتیم که یکی از مزایای این وام‌ها، آن است که به هیچ ضامنی نیاز ندارند، درنتیجه برای دریافت وام سهام عدالت نیازی نیست که درمورد ضامن آن نگران باشید. درصورتی‌که شرایط گفته شده در این مطلب برای دریافت وام سهام عدالت را دارید، می‌توانید نرم‌افزار مربوط به بانک مورد نظر را نصب کرده و در کوتاه‌ترین زمان برای دریافت این وام درخواست دهید. /اقتصاد ۱۰۰

خبر خوب برای جاماندگان سهام عدالت / ابلاغ اختصاص سهام عدالت به جاماندگان 

با تصویب اختصاص سهام عدالت به جاماندگان در جلسه ۲۸ اسفند  ۱۴۰۱ هیئت وزیران و به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی و در اجرای بند الف تبصره ۲ ماده واحده قانون بودجه ۱۴۰۱ کل کشور  ، این مصوبه با امضای محمد مخبر معاون اول رییس جمهور ابلاغ شده است.

بر اساس این مصوبه، حداکثر ارزش سهام قابل واگذاری به هر یک از مشمولان سهام عدالت جدید، موضوع تصمیم مورخ ۱۶ اسفند شورای عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی معادل حداکثر یک میلیون ریال تعیین می‌شود.

هیات وزیران به سازمان خصوصی سازی اجازه داد نسبت به واگذاری سهام دولت در بانک‌های ملت، تجارت و صادرات اقدام کند که بر این اساس ۲ درصد سهام بانک ملت، ۳ درصد از سهام بانک تجارت و ۲.۷ درصد سهام بانک صادرات مشمول این واگذاری می‌شود.

طبق این مصوبه حقوق مالکانه سهام این تصویب نامه به مشمولان تعلق خواهد گرفت.

اعلام تصمیم نهایی برای اختصاص سهام عدالت به جاماندگان + جزئیات

 مجید عشقی؛ رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار  در مورد ابزارهای غیرمستقیم سرمایه‌گذاری اظهار کرد: یکی از دلایل اتفاقات سال 99 را می‌توان ورود افرادی دانست که با مخاطرات بازار آشنا نبودند، به همین دلیل یکی از راهبردهای ما در سال 1401 این بود که ابزارهای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم را فراهم کنیم.

وی افزود: هر شخصی که وارد بازار سرمایه می‌شود براساس سن، میزان سرمایه و... ریسک پذیری‌اش متفاوت است. ما در سال 1401 صندوق‌های سرمایه‌گذاری پررسیک و کم ریسک اعم از اهرمی، تضمین اصل سرمایه، صندوق اوراق دولتی، املاک‌ و مستغلات و بخشی را معرفی کردیم.

عشقی اضافه کرد: صندوق‌های بخشی، صندوق‌هایی هستند که در یک صنعت خاص سرمایه‌گذاری می‌کنند و وجود این صندوق‌ها انتخاب افراد را براساس میزان ریسک پذیریشان، متنوع می‌سازد. برنامه ما در سال 1402 این است که این صندوق‌ها را عمق ببخشیم و متنوع‌تر کنیم.

اعلام تصمیم نهایی برای اختصاص «سهام عدالت» به جاماندگان+ جزئیات

بازار سرمایه در بلند مدت بیشترین بازدهی را نسبت به سایر بازارها دارد

مجید عشقی ادامه داد: هرگونه ورود و خروج هیجانی به بورس باعث ضرر و زیان سهامداران خواهد شد؛ ‌ به خصوص آنکه برخی از افراد از منابع مالی که به آن احتیاج دارند، ‌ وارد بازار سرمایه می‌کنند، که امری اشتباه است.

وی تصریح کرد: برخی اشتباه‌های رایج دیگر در بحث سرمایه‌گذاری در بورس عبارتند از: ورود به سهم‌های پرریسک، سرمایه‌گذاری در تک سهم و استفاده از مشاوره‌های غیرتخصصی در فضای مجازی. قطعا بازار سرمایه در بلندمدت، ‌ بیشترین بازدهی را در مقایسه با بازارهای دیگر دارد؛ ‌ اما این بلندمدت می‌تواند سه سال و حتی بیشتر باشد.

عشقی ادامه داد: کسانی که دارایی مورد نیاز خود را می‌فروشند و وارد بورس می‌شوند، معمولا نمی‌توانند نگاه بلندمدت به بورس داشته باشند و به همین خاطر نوسانات این بازار را تحمل نمی‌کنند و با رفتارهای هیجانی، باعث زیان دیدن خود می‌شوند.

نوسانات ارزی بر سودآوری شرکت‌های بورسی به یک شکل اثرگذار نیست

مجید عشقی در پاسخ به این سوال که نوسانات ارزی چه تاثیری بر بورس می‌گذارد، گفت: اثر نوسانات ارزی در همه شرکت‌ها یکسان نیست. حتما باید سرمایه‌گذارانی که به صورت مستقیم سهام خریداری می‌کنند، ‌ در این زمینه دقت کنند.

وی افزود: در بازار سرمایه بعضی شرکت‌ها از افزایش نرخ ارز سود می‌کنند و برخی نیز ضرر می‌کنند و برای برخی از شرکت‌ها نیز تفاوتی ایجاد نمی‌کند. لذا باید با تحلیل درست وارد بازار سرمایه شد. اگر برخی توانایی تحلیل ندارند، ‌ به صورت غیرمستقیم و از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاری کنند.

تخصیص سهام عدالت به جاماندگان پس از اعلام سازمان خصوصی‌سازی و دریافت اسامی از نهادهای حمایتی

رئیس سازمان بورس در خصوص بحث تخصیص سهام عدالت به جاماندگان گفت: بر اساس قانون، بخشی از افرادی که زیرمجموعه نهادهای حمایتی بوده‌اند، مشمول سری دوم تخصیص سهام عدالت شدند که نزدیک به سه و نیم میلیون نفر هستند.

وی ادامه داد: پس از آنکه هیئت واگذاری سازمان خصوصی‌سازی، ‌ سبد سهام برای عرضه به جاماندگان را مشخص کرد و فهرست اسامی دریافت‌کنندگان توسط نهادهای حمایتی اعلام شد، سازمان بورس از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، عملیات تخصیص سهام را انجام می‌دهد. جزئیات بیشتر باید توسط سازمان خصوصی سازی اعلام شود.

تلاش می‌کنیم امسال نیز سود سهام عدالت شرکت‌های غیربورسی پرداخت شود

مجید عشقی گفت: سود سهام عدالت شرکت‌های غیربورسی، نزدیک به سه سال بود واریز نشده بود که با همراهی دوستان و مصوبات شورای عالی بورس این سود به مجموع دریافتی سود شرکت‌های بورسی اضافه و در اسفند ماه پرداخت شد. در سال جاری تلاشمان این است همراه با سود شرکت‌های بورسی، این سود بازهم پرداخت شود.

اگر قیمت خودرو متناسب شود ما اصراری به عرضه خودرو در بورس کالا نداریم

مجید عشقی در خصوص عرضه خودرو در بورس کالا اظهار کرد: در بحث خودرو موضع سازمان بورس این است که این محصول باید با کیفیت و قیمت مناسبی به دست مصرف‌کننده برسد و تولیدکننده نیز آسیب نبیند.

وی افزود: وقتی قیمت را برای چند سال به صورت دستوری ثابت نگه می‌داریم، به ضرر مصرف‌کننده است؛ زیرا تولیدکنندگان کیفت و تیراژ را کاهش می‌دهند. قیمت‌گذاری دستوری در بحث خودرو ضمن ایجاد زیان انباشته برای خودروسازان، به نظام بانکی آسیب می‌زند. همچنین قطعه‌سازان، خودروسازان و سایر تولیدکنندگانی که با این صنعت همکاری دارند از قیمت‌گذاری دستوری زیان می‌بینند.

عشقی اضافه کرد: بخش قابل توجهی از سهام خودروسازان، در پرتفوی سهام عدالت است. ما به دنبال این هستیم که ذینفعان سهام عدالت و سایر سرمایه‌گذاران آسیب نبینند. متاسفانه قیمت پایین خودرو سبب افزایش دلالان شده است. اگر قیمت خودرو متناسب شود ما اصراری به عرضه خودرو در بورس کالا نداریم، اما از ادامه عرضه‌ خودرو در بورس کالا استقبال می‌کنیم.

وی افزود: تاکنون برخی خودروها در بورس کالا عرضه شدند، وزارت صمت با کلیت عرضه خودرو در بورس کالا موافق است، اما برخی از نظرات کارشناسی وجود دارد که باید بررسی شود.

نمی‌توان از خودروسازان انتظار داشت در حالی که در زیان هستند، تولید خود را افزایش دهند

مجید عشقی گفت: قیمت خودرو در بازار، ‌ معلول چندین عامل مختلف است؛ قیمت یک کالا در بازار مثل یک دماسنج است که وضعیت را نشان می‌دهد؛ اگر ما این دماسنج را به رسمیت نشناسیم یا آن را خراب کنیم یا آن را به صورت موقت دستکاری کنیم، ‌ مشکل حل نخواهد شد.

وی اضافه کرد: هر زمان به سمت قیمت گذاری دستوری رفتیم، ضمن ایجاد فسادهای قابل توجه، تغییر ذائقه نیز ایجاد می‌شود؛ به طور مثال تولیدکنندگان خودرو به‌جای افزایش بهره‌وری و کیفیت، تنها به دنبال افزایش سود هستند.

عشقی تاکید کرد: امیدواریم با افزایش عرضه خودرو در بورس کالا شاهد خارج شدن خودرو از زمره کالاهای سرمایه‌ای باشیم. انحصار و رانت در بازار خودرو زمانی از بین خواهد رفت که عرضه خودرو در کشور زیاد شود؛ اما از سوی دیگر نمی‌توان از خودروسازان انتظار داشت در حالی که همزمان در حال زیان هستند، تولید خود را افزایش دهند.

تاکنون تنها 5 درصد خودروهای تولیدی در بورس عرضه شده‌اند/در صورت عرضه عمده خودرو در بورس کالا تنوع، کیفیت و تعداد تولید خودرو افزایش می‌یابد

مجید عشقی با اشاره به مزایای عرضه خودرو در بورس کالا گفت: تاکنون فقط 5 درصد از تولید خودرو در بورس کالا عرضه شده است.

وی افزود: برآورد ما این است که اگر روند عرضه خودرو در بورس کالا ادامه یابد و عمده تولید خودرو در کشور در بورس کالا عرضه شود، ظرف شش ماه تا یکسال، صنعت خودروسازی روند رو به رشدی خواهد داشت و هم تولید خودرو و هم تنوع و کیفیت خودروها افزایش پیدا می‌کند.

گواهی سپرده نفت و شمش طلا ابزاری برای مصونیت در برابر تورم و نوسانات ارزی

مجید عشقی عنوان کرد: سرمایه‌گذارانی که تمایل دارند سرمایه‌های خود را در برابر نوسانات ارز و تورم مصون کنند، ‌ می‌توانند از دو ابزار گواهی سپرده نفت و میعانات گازی و نیز گواهی سپرده شمش طلا استفاده کنند.

عشقی تصریح کرد: در بودجه 1402، کاهش مالیات شرکت‌های تولیدکننده را داشتیم که 2 واحد درصد دیگر کم شد و به 18 درصد رسید، تا به تشکیل سرمایه کمک می‌کند./ تسنیم

 

زمان واریز و مبلغ مرحله دوم سود سهام عدالت مشخص شد

درحالی که پیش از این اعلام شده بود مرحله دوم سود سهام عدالت شنبه و یکشنبه هفته آینده واریز خواهد شد، رئیس سازمان بورس و اواراق بهادار اعلام کرده است که  دومین مرحله واریز سود سهام عدالت از امروز (پنجشنبه) از طریق شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به حساب ۴۳ میلیون و ۸۶۴ هزار نفر سهامداران مستقیم و غیر مستقیم سهام عدالت، واریز می شود.

بر این اساس سهامدارانی که در پرتفوی سهام خود ۴۵۲، ۴۹۲ و ۵۳۲ هزار تومان دارایی دارند، به ترتیب ۶۱۳، ۶۶۷ و ۷۲۱ هزار تومان سود دریافت می‌کنند. همچنین افرادی که پرتفوی یک میلیون تومانی در اختیار دارند، مبلغ یک میلیون و ۳۵۶ هزار تومان سود به ایشان تعلق خواهد گرفت.

بر اساس این گزارش،  مرحله نخست سود سهام عدالت روز سی ام آذرماه امسال به حساب سهامداران واریز شده بود. در مرحله دوم سود ۱۳ شرکت غیربورسی سهام عدالت نیز به حساب مشمولان واریز شده، به همین دلیل مبلغ سود با مرحله نخست تفاوت دارد و کمی بیشتر است./ ایسنا

تفاوت مبلغ مرحله دوم سود سهام عدالت با مرحله نخست چیست ؟

به گزارش ایسنا،  قرار شد سود سهام عدالت سال ۱۴۰۰ طی دو مرحله به حساب مشمولان این سهام واریز شود، بر این اساس قسمت نخست سود، پایان پاییز سال جاری به حساب مشمولان واریز شد. در مرحله نخست سهامدارانی که در پرتفوی سهام خود ۴۵۲، ۴۹۲ و ۵۳۲ هزار تومان دارند به ترتیب ۵۱۰، ۵۵۵ و ۶۰۰ هزار تومان و افرادی که پرتفوی یک میلیون تومانی در اختیار دارند، مبلغ یک میلیون و ۱۲۸ هزار تومان سود علی‌الحساب دریافت کردند.

در این راستا طبق وعده‌های وزیر اقتصاد و همچنین رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار قرار است بخش دوم سود شنبه و یکشنبه هفته آینده واریز شود. میزان سود واریزی برای هر مشمول همانند مرحله نخست است اما یک تغییر مهم دارد و آن واریز سود شرکت‌های غیربورسی سهام عدالت است.

آنطور که رئیس سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرده قرار است برای اولین بار بعد از توزیع سهام عدالت، سود شرکت‌های غیربورسی به میزان ۶۷۰۰ میلیارد تومان به حساب سهامداران واریز شود.

وی همچنین در گفت‌وگو با ایسنا، توضیح داد: سود شرکت‌های غیربورسی با سود شرکت‌های بورسی ترکیب و  در زمان واریز به صورت یکجا واریز می‌شود.

 به طور کلی سود شرکت‌های غیربورسی ۶۷۰۰ میلیارد تومان است که اگر بر کل تعداد سهام‌داران تقسیم شود (۴۹ میلیون نفر) برای هر فرد حدود ۱۳۶ هزار و ۷۰۰ تومان واریز خواهد شد. البته این میزان بسته به سهام اولیه هر مشمول کم یا زیاد می‌شود.

بر اساس این گزارش، از میان شرکت‌های سرمایه پذیر سهام عدالت ۳۵ شرکت بورسی و ۱۳ شرکت غیربورسی هستند.

عیدانه دولت در آستانه نوروز | اختصاص سهام عدالت به این گروه خاص

چند روز قبل بود که شورای‌عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی مصوب کرد تا به سه میلیون و پانصد هزار نفر از مشمولان کمیته امداد، سازمان بهزیستی و سه دهک اول ایثارگران ۱۰ میلیون تومان سهام عدالت اختصاص یابد.

با این وجود معلوم نبود از این تعداد، چه میزان مربوط به مددجویان بهزیستی است؛ آیا با این مصوبه تمامی مددجویان بهزیستی تحت پوشش سهام عدالت قرار گرفته‌اند؟

اختصاص سهام عدالت به مددجویان جامانده بهزیستی

عبداله کرم زاده سرپرست مرکز فناوری اطلاعات، امنیت فضای مجازی، تحول اداری و توسعه خدمات بهزیستی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه هنوز همه مددجویان بهزیستی تحت پوشش سهام عدالت نیستند؛ گفت: چهار میلیون و ۸۰۲ هزار و ۸۸۷ نفر از مددجویان بهزیستی سهام عدالت دارند.

کرم زاده با بیان اینکه دو میلیون و چهارصد و هفتاد و دو هزار نفر هنوز هیچ‌گونه سهمی از سهام عدالت ندارند؛ گفت: ما لیست این افراد محروم از سهام عدالت را به سازمان خصوصی سازی ارسال کردیم تا سهام عدالت این افراد هم صادر شود. به طور کلی ما ۷ میلیون ۲۵۶ هزار و ۷۴۰ نفر تحت پوشش بهزیستی قرار دارند.

وی با اشاره به مصوبه اخیر شورای‌عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی گفت: هنوز سازمان خصوصی سازی به ما نگفته است که چه تعداد از این سه میلیون و پانصد هزار نفر از جمله مددجویان بهزیستی هستند.

سرپرست مرکز فناوری اطلاعات، تحول اداری و توسعه خدمات بهزیستی خاطر نشان کرد: به افرادی که پیش از این سهام عدالت داشته‌اند سهام یک میلیونی تعلق داده شده است؛ ممکن است بخشی از این افراد که به تازگی سهام عدالت گرفته‌اند پیش از این یا سهامی نداشته و یا سهام ۵۰۰ هزار تومانی را در اختیار داشتند که در حال حاضر به تمامی مددجویان بهزیستی که سهام عدالت دارند سهام یک میلیون تومانی داده شده است.

خبرگزاری مهر این مطلب را پیگیری خواهد کرد که چند درصد از سه میلیون و پانصد هزار نفری که به تازگی سهام عدالت خواهند گرفت؛ از مددجویان بهزیستی هستند و چه زمانی می‌توان امیدوار بود که تمامی مددجویان بهزیستی از سهام عدالت بهره‌مند شده‌اند./ مهر

خبر خوش آخر سالی ؛ برای کسانی که سهام عدالت نگرفته اند !

خاندوزی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: "با مصوبه امروز شورای‌عالی اجرای سیاست‌های اصل ۴۴، هموطنان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی که فاقد سهام عدالت بودند (حدود ۳.۵ میلیون نفر) در روزهای آتی مالک سهام عدالت خواهند شد."

خبر خوش برای کسانی که سهام عدالت نگرفته اند

بر اساس این گزارش، طبق تصویب نامه هیات وزیران، وزارت امور اقتصادی و دارایی (سازمان خصوصی سازی) مکلف است در مرحله اول از محل باقی‌مانده سهام متعلق به دولت در بنگاه‌های قابل واگذاری (از سهام بانک تجارت، بانک صادرات، بانک ملت، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و صنایع پتروشیمی خلیج فارس ) نسبت به واگذاری مستقیم سهام به افراد فاقد سهام عدالت تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کل کشور و سه دهک اول ایثارگران اقدام کند.

پیش از این اعلام شده بود مبلغ سهام مورد واگذاری به هر یک از مشمولین معادل حداکثر یکصد میلیون ریال با اعمال ۵۰ درصد تخفیف به صورت اقساط سالانه و به مدت ۱۰ سال است./ ایسنا

هشدار به شرکت‌هایی که سود سهام عدالت واریز نکنند

سید احسان خاندوزی؛ وزیر اقتصاد امروز در حاشیه یازدهمین جلسه پیگیری رفع موانع سرمایه‌گذاری و تولید در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که در مورد واریز مرحله دوم سود شرکت‌های سهام عدالت چه اقدامی انجام شده است، گفت: طبیعتا شرکت‌های سرمایه‌پذیر باید تا آخر سال جاری سود سهام عدالت را به حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی واریز کنند که سود‌ها تجمیع شده و بخش دوم سود سهام عدالت به صورت یکجا به حساب مشمولان واریز شود.

وی گفت: شرکت‌هایی که سود سهام را به موقع واریز نکنند، اسامی آن‌ها را اعلام می‌کنیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین در مورد افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دولت در سال آینده گفت: پیشنهاد دولت افزایش پلکانی بوده است، اما باید ببینیم در مجلس نمایندگان در نهایت چه چیزی را تصویب می‌کنند./ایبنا

سهام عدالت

 واریز دور سوم سود سهام عدالت از این تاریخ | چه کسانی سود 6 میلیون تومانی دریافت می کنند ؟

سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت از پرداخت مرحله دوم سود سهام عدالت در پایان اسفند خبر داد و گفت: جاماندگان از دریافت سود مرحله اول برای تکمیل اطلاعات خود هر چه زودتر اقدام کنند.

اکبر حیدری، سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت در رابطه با وضعیت واریز مرحله دوم سود سهام عدالت مربوط به سال ۱۴۰۰ گفت: سود قابل تقسیم سال ۱۴۰۰ بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده که نزدیک به ۵۰ درصد آن در نوبت اول پرداخت شده است.

وی به پرداخت مرحله دوم سود سهام عدالت در پایان اسفند اشاره و اعلام کرد: در سنوات گذشته هم سود سهام عدالت در ماه پایانی سال یا اول سال بعد توزیع می‌شد که امسال با موافقت وزیر اقتصاد مقرر شد بخشی از سود وصولی در آبان و آذر توزیع شود.

حیدری با اشاره به اینکه تاکنون گزارشی از ایجاد اشکال از سوی شرکت سپرده‌گذاری اعلام نشده است، گفت: امیدواریم تا زمان مقرر منابع پرداخت سود، وصول و به حساب مشمولان واریز شود.

سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی همچنین در رابطه با پرداخت سود سهام متوفیان تصریح کرد: تا زمان تعیین‌تکلیف حق‌السهم وراث امکان پرداخت سود وجود ندارد./ مه شو

خبر خوب برای جاماندگان سهام عدالت / مجوز مجلس به دولت برای اعطای سهام عدالت به جاماندگان

ادامه رسیدگی به جزئیات لایحه بودجه سال 1402 در بخش هزینه‌ای در دستورکار نمایندگان در جلسه علنی امروز قرار دارد.

وکلای ملت در این جلسه با بندهای الحاقی (5)، (6) و (7) تبصره 2 ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

در بند الحاقی 5 تبصره 2 ماده واحده این لایحه آمده است: به دولت اجازه داده می شود از محل واگذاری بیست درصد (20%) سهام و سهم‌الشرکه خود در شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خوزستان جهت تکمیل عملیات اجرایی طرح احیای اراضی کشاورزی خوزستان و ایلام هزینه نماید.

مجوز مجلس به دولت برای اعطای سهام عدالت به جاماندگان

براساس بند الحاقی 6 تبصره 2 ماده واحده لایحه مذکور؛ دولت موظف است از محل باقی مانده سهام متعلق به دولت یا شرکت‌های دولتی در بنگاه‌های قابل واگذاری قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در سقف ردیف درآمدی نسبت به واگذاری سهام عدالت به کلیه جاماندگان مشمول دریافت این سهام اقدام نموده و گزارش اجرای این بند هر 3 ماه یک بار توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی به کمیسیون‌های اقتصادی و اجتماعی مجلس شورای اسلامی ارسال نماید.

همچنین در بند الحاقی 7 تبصره 2 ماده واحده لایحه بودجه آمده است: وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است نسبت به طبقه‌بندی و درج نام آن دسته از بنگاه‌های اقتصادی که در چهارچوب آیین نامه موضوع ماده (2) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی در گروه‌های (1) و (2) ماده (2) قرار نگرفته‌اند به استثناء موارد مندرج در گروه (3) ماده (2) و مجوزهای أخذ شده از مقام معظم رهبری در یکی از گروه‌های و (2) اقدام نماید. انتقال بنگاه‌های اقتصادی مذکور از طبقه‌بندی گروههای (1) و (2) به گروه (3) صرفاً با اذن ایشان مجاز می‌باشد.

وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است ظرف 3 ماه پس از ابلاغ این قانون فهرست طبقه‌بندی‌های یادشده را به تصویب هیأت وزیران برساند. کلیه دستگاه‌های اجرایی مکلف به همکاری با وزارت امور اقتصادی و دارایی می‌باشند./ تسنیم

 سورپرایز پرداخت سود سهام عدالت | واریز سود سهام عدالت مرحله دوم در حساب ها

محمد باغستانی مدیر عامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه در مورد سودهای سهام انباشته در شرکتهای سرمایه‌پذیر از سالهای قبل متعلق به سهام‌داران گفت: امسال بیش از 6800 میلیارد تومان سود سنواتی به سهامداران پرداخت شد.

وی افزود: از ابتدای سال جاری تا پایان هفته اول اسفندماه 6 هزار و 892 میلیارد تومان سود سنواتی متعلق به بیش از 31 میلیون سهامدار از سوی سمات با استفاده از اطلاعات سامانه سجام پرداخت شد.

به گفته مدیر عامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، اطلاعات منتشر شده در مورد جزییات واریز مطالبات سنواتی سهامداران نشان می‌دهد که تا پایان هفته نخست اسفند ماه سال جاری، 314 ناشر، سود سنواتی 31 میلیون و 404 هزار و 958 سهامدار که شامل 6 هزار و 892 میلیارد و 192 میلیون تومان می‌شود را از طریق اطلاعات سامانه سجام توسط سمات واریز کرده‌اند.

پرداخت 65 هزار و 450 میلیارد تومان سود جاری

باغستانی همچنین یادآور شد: از ابتدای امسال تا پایان هفته ابتدایی اسفند ماه، 480 ناشر، سود جاری 57 میلیون و 382 هزار و 417 سهامدار را که شامل 65 هزار و 450 میلیارد و 452 میلیون تومان می شود را با استفاده از سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) پرداخت کرده‌اند.

وی درباره سامانه سجام گفت:‌یک سامانه زیرساختی برای شناسایی مشتریان جهت ورود به باشگاه بزرگ بازار سرمایه ایران است که تمام فعالان این بازار اعم از «سرمایه‌گذاران، مشتریان و مدیران نهادها» در این سامانه، فقط یک بار برای همیشه اطلاعات خود را در آن ثبت خواهند کرد و پس از احراز هویت حضوری و غیر حضوری قادر به دریافت خدمات مبتنی بر داده های تایید شده خواهند بود.

 بر  اساس این گزارش، از طریق این سامانه اطلاعات هویتی، شماره حساب، شماره موبایل، آدرس الکترونیکی و اقامت دایمی فرد ثبت می‌شود و از آن به بعد هیچ نهاد مالی نیازی به دریافت مجدد اطلاعات آن سهامدار را ندارد.

سهامداران می‌توانند با مراجعه به سایت www.Sejam.ir ثبت نام و احراز هویت سجام را به صورت الکترونیکی انجام دهند.

باغستانی درباره مزایای سجامی شدن گفت:‌«دریافت کد معاملاتی برای ورود به بازار سرمایه، دریافت سودهای جاری، سنواتی و سود سهام عدالت، امکان ورود به درگاه ذینفعان بازار سرمایه و استفاده از خدمات آن شامل میز خدمت الکترونیک، مشاهده و گزارش دارایی، دریافت گواهی سهام، لیست مجامع و برگزاری مجامع به صورت الکترونیک، گزارش سود های پرداخت شده، تاریخچه سود سهام عدالت و گزارش حق تقدم استقاده نشده» از جمله مزایای ویژه ثبت نام و احراز هویت در سامانه سجام به شمار می‌رود./فارس

زمان واریز سود 5 میلیونی سهام عدالت مشخص شد |  جاماندگان برای تکمیل اطلاعات عجله کنند

سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت از پرداخت مرحله دوم سود سهام عدالت در پایان اسفند خبر داد و گفت: جاماندگان از دریافت سود مرحله اول برای تکمیل اطلاعات خود هر چه زودتر اقدام کنند.

اکبر حیدری، سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت در رابطه با وضعیت واریز مرحله دوم سود سهام عدالت مربوط به سال ۱۴۰۰ گفت: سود قابل تقسیم سال ۱۴۰۰ بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده که نزدیک به ۵۰ درصد آن در نوبت اول پرداخت شده است.

وی به پرداخت مرحله دوم سود سهام عدالت در پایان اسفند اشاره و اعلام کرد: در سنوات گذشته هم سود سهام عدالت در ماه پایانی سال یا اول سال بعد توزیع می‌شد که امسال با موافقت وزیر اقتصاد مقرر شد بخشی از سود وصولی در آبان و آذر توزیع شود.

حیدری با اشاره به اینکه تاکنون گزارشی از ایجاد اشکال از سوی شرکت سپرده‌گذاری اعلام نشده است، گفت: امیدواریم تا زمان مقرر منابع پرداخت سود، وصول و به حساب مشمولان واریز شود.

137V8YNRhCe7

سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی همچنین در رابطه با پرداخت سود سهام متوفیان تصریح کرد: تا زمان تعیین‌تکلیف حق‌السهم وراث امکان پرداخت سود وجود ندارد.

سود سهام عدالت متوفیان تا زمان مشخص شدن انحصار وراثت در حسابی مشخص نگهداری و پس از تعیین‌تکلیف به حساب ورثه واریز خواهد شد.

برخی از افراد در زمان پرداخت مرحله اول سود سهام عدالت مربوط به سال ۱۴۰۰ به دلیل نقص در اطلاعات مانند مسدودی حساب از دریافت سود جاماندند؛ به گفته سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی این افراد می‌توانند با مراجعه به سامانه sahamedalat.ir و یا تماس با شماره ۱۵۶۹ نسبت به تکمیل اطلاعات خود اقدام کنند.

حیدری همچنین تصریح کرد: افرادی که از دریافت سود جامانده‌اند در صورت تکمیل اطلاعات تا پایان اسفند تمام سود خود را دریافت خواهند کرد./ مه شو

شوک اول هفته به دارندگان سهام عدالت | ارزش سهام کاهش یافت

 امروز یکشنبه (بیست و سوم بهمن 1401)، ارزش سهام عدالت 490 هزارتومانی با احتساب و اعمال تمام افزایش سرمایه های شرکت های بورسی در این سهام به 9 میلیون273 هزار و651 تومان رسید.

شاخص کل بازار بورس نیز با12110  واحد کاهش در ارتفاع 1.545.970 و شاخص هم  وزن در ارتفاع 480.851 واحدی قرار گرفته است.

ارزش معاملات امروز بازار بورس4501 میلیارد تومان بود که در نهایت ارزش کل بازار بورس را در رقم5687 هزار میلیارد تومان قرار داد. 

بیشترین تاثیرگذاری بر شاخص بازار بورس از طریق نمادهای فارس،شپدیس،فملی،شپنا،شستا،پارسان،نوری صورت گرفت و شاخص های بپاس، آریا،شگویا، دی،خدیزل، زاگرس و کوثر بیشترین تاثیر را بر شاخص بازار فرابورس گذاشتند. اغلب نمادهای موجود در پرتفوی سهام عدالت در معاملات امروز با کاهش قیمت مواجه شدند./جماران

PCB3aIGHDnRu

شناسایی جاماندگان سهام عدالت

داریوش ابوحمزه ،معاون رفاه اجتماعی وزارت کار و رفاه اجتماعی در جمع خبرنگاران درباره شناسایی جاماندگان سهام عدالت نیز گفت: یکی از کاربردهای پایگاه این است که نیازمندان جامانده از حمایت‌های دولتی را شناسایی کند.

رویکرد سهام عدالت صرفا تمرکز روی نیازمندان نبوده با وجود اینکه حکم قانونی این بوده است. با این حال ما شناسایی افراد نیازمند شش دهک پایین که جامانده بودند و سهام عدالت دریافت نکرده بودند را انجام دادیم و به وزارت اقتصادو دارایی ارسال کردیم. طبیعتا جزئیات اعطای سهام عدالت مربوط به سازمان خصوصی سازی و وزارت اقتصاد است./ ایسنا

خبر جدید برای جاماندگان سهام عدالت / اولویت واگذاری سهام عدالت اعلام شد

 در حال حاضر بیش از ۴ میلیون نفر جامانده سهام عدالت هستند و طبق گفته مسئولان، سازمان خصوصی سازی متولی تعیین تکلیف سهام عدالت شده است که بر مبنای آن وضعیت دهک بندی جاماندگان سهام عدالت را با کمک قوه قضائیه و سایر دستگاه های ذیربط انجام دهد.

پیش از این گفته می شد که حدود یک و نیم میلیون نفر از جاماندگان سهام عدالت در سه دهک پایین جامعه قرار دارند اما معلوم نیست که از این تعداد چه تعداد زیر پوشش کمیته امداد، بهزیستی و سایر سازمان های حمایتی هستند و همین مساله باعث شد تا اجرای این طرح به لایحه بودجه ۱۴۰۲ کشیده شود.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس یازدهم در گفتگو با خبرنگارخبرگزاری موج با اشاره به اینکه سهام عدالت یک اولویت گذاری دارد، گفت: قرار بود ابتدا به افرادی که تحت پوشش سازمان های حمایتی هستند سهام عدالت داده شود و بعد کارگران و افرادی که به حمایت نیاز دارند در اولویت بندی سهام عدالت قرار گیرند.

ybxbU5X3kz77

 محمد صالح جوکار با بیان اینکه قرار نیست به همه سهام عدالت داده شود، افزود: ما اعتقاد نداریم به همه دهک ها سهام عدالت باید داده شود اما افرادی که کارمند و کارگر هستند حتما باید از مزایای سهام عدالت استفاده کنند و برخوردار شوند.

او با تاکید بر اینکه اولویت ها بر مبنای وضعیت معیشت آنهاست، اظهار کرد: قرار نیست عمومیت مردم همه سهام عدالت بگیرند زیرا لزومی ندارد دهک های بهره مند سهام عدالت بگیرند، در واقع مردم بر مبنای دهک های معیشتی استحقاق سهام عدالت دارند.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس یازدهم درباره اینکه در بودجه ۱۴۰۲ ارزش سهام عدالت برای جاماندگان چقدر خواهد بود، گفت: ارزش گذاری سهام عدالت مبنای ارزش گذاری روز سهام عدالت خواهد بود به عبارت دیگر سبدی که امروز در اختیار مردم است به جاماندگان هم همان میزان سهام عدالت داده می شود.

او درباره جزئیات سهام عدالت به فرزندان تازه متولد شده اظهار کرد: ممکن است گفته شود ابتدا به افرادی که کد گذاری شده اند سهام واگذار شود و در بحث طرح جوانی جمعیت هم همان بسته های تشویقی که نظر گرفته شده اجرا می شود.

سهام عدالت برای فرزندان تازه متولد

در حال حاضر دیدگاه های متفاوتی درباره سهام عدالت جاماندگان وجود دارد، برخی از نمایندگان معتقدند این طرح برای تمام مردم بوده و بر این اساس باید به همه سهام عدالت داده شود. در همین رابطه محمدحسن آصفری نماینده مجلس در این رابطه به خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج گفت: به طور قطع سیاست مجلس بهره مندی همه مردم از طرح سهام عدالت است، اما درباره اینکه چگونه اجرا شود هنوز در لایحه بودجه به پرداخته نشده است.

نوزاد

او با تاکید بر اینکه واگذاری سهام عدالت باید به فرزندان تازه متولد شده هم اتفاق بیفتد، افزود: در حال حاضر در طرح حمایت از جوانی بسته های حمایتی برای خانواده های که دارای ۲ فرزند به بالا هستند حمایت های در نظر گرفته شده است، اما در مجموع باید برای همه فرزندان متولد شده سهام عدالت در نظر گرفته شود.

براساس این گزارش، دولت در حال حاضر تنها موضوع اعطای سهام عدالت به جاماندگان تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و ... را دارد و اگر قرار باشد سهام عدالت به سایر افراد تخصیص داده شود باید در طرح جداگانه ای مصوب شود./ موج

واریز مرحله جدید سود سهام عدالت از این تاریخ 

مه شو نوشت : سود سهام عدالت به صورت سالیانه پرداخت می شود.پس از برگزاری مجامع عمومی ۴۹ شرکت سرمایه پذیر، دریافت سود سهام عدالت از شرکت‌ها و مشخص شدن سود سهام عدالت قابل تقسیم بین مشمولین پرداخت می گردد

سخنگوی کانون سهام دامداران عدالت از زمان پرداخت مرحله دوم سود سهام عدالت خبر داد و گفت: سهامداران اواخر امسال یا حداکثر اوایل سال آینده منتظر دریافت سود سهام عدالت باشند.

پدرحالی که طبق آمار حدود ۴۹ میلیون نفر مشمول سهام عدالت هستند، همواره صدای اعتراض عده‌ای به گوش می‌رسید که چرا با وجود اینکه جزو دهک‌های کم درآمد جامعه هستند، مشمول این سهام نمی شوند. از سویی دولت دوازدهم درحالی به کار خود پایان داد که اعلام شد پرونده ثبت نام سهام عدالت بسته شده است و امکان اینکه مشمول جدیدی پذیرفته شود وجود ندارد. با این حال برخی نماینده های مجلس همچنان قول تخصیص سهام عدالت به جاماندگان را می دادند و آمارهای مختلفی نیز از جاماندگان ارائه می شد و در نهایت نیز زمزمه های یک جامعه آماری ۲۰ میلیون نفری نیز به گوش رسید.

اکبر حیدری، سخنگوی کانون سهامداران عدالت در پاسخ به این سوال که آیا جامعه آماری ۲۰ میلیون تومانی که گفته شد، واقعی بود، گفت: در سال ۸۷ مصوبه ای درباره سهام عدالت اجرایی می شود که آن هم مستند به ابلاغیه ۸ ماده ای مقام معظم رهبری بوده است. بر اساس آن قرار شد که شش دهک پایین درآمدی جامعه از سهام عدالت برخوردار شوند. در بررسی های بعدی مشخص می شود تعدادی از مردم که جزو دهک های پایین درآمدی جامعه بودند به دلیل اینکه در آن زمان سامانه های آماری به روز نبود و آنالوگ بود از فرآیند شناسایی و تخصیص عام جا ماندند. اساسا جاماندگان سهام عدالت هم این عده نبودند، نزدیک به یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفری بودند که در شناسایی، واجد شرایط دریافت سهام عدالت شده بودند، دعوتنامه سهام به نامشان صادر شده بود، تکالیف قانونی شان را هم انجام داده بودند، اوراق سهام در اختیارشان بود اما در سال ۹۵ وقتی پایان سهام عدالت اعلام شد در سامانه اعلامی سامانه خصوصی سازی اطلاعاتشان موجود نبود.

وی ادامه داد: این نقص ناشی از دقت در مغایرت گیری اطلاعات ثبت شده در تعاونی ها و اطلاعات نزد سازمان خصوصی سازی بود. در ابتدا حقوق این تعداد احساس شد تضییع شده و به عنوان جاماندگان سهام عدالت مطرح شدند. در ادامه بررسی ها مشخص شد که ازشش دهک پایین جامعه کسان دیگری هم هستند که مشمول دریافت سهام عدالت بودند ولی شناسایی نشدند.

695ktgVDIvlw

سخنگوی کانون سهامداران عدالت عنوان کرد: در گزارش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به کمیسیون اقتصادی، به آمار ۲۰ میلیونی از جاماندگان که الان گفته می شود، اشاره ضمنی شده است و این آمار دقیقی نیست و برآوردی است. به هر حال در اینکه افرادی بودند که مشمول سهام عدالت بودند اما در فرایند شناسایی جاماندند شکی نیست اما آمار نهایی باید توسط دستگاه های مسئول اعلام شود.

وی با اشاره قانون بودجه ۱۴۰۱ گفت: در بودجه امسال به طور بدیهی و پیش فرض مشخص بود که هر کسی که الان تحت پوشش نهادهای حمایتی و کمیته امداد و سازمان بهزیستی هست، قطعا جزو دهک های جامانده حساب می شود. مجلس هم در قانون تاکید کرد که با اولویت مشمولان نهادهای حمایتی که سهام عدالت دریافت نکردند، اجرای طرح سهام عدالت برای جاماندگان کلید بخورد. این آمار قطعی است و اطلاعات آنهم استخراج شده است و توسط این دو نهاد هم به سازمان خصوصی سازی اعلام شده است.

جزئیات پرداخت سهام عدالت متوفیان به بازماندگان

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه در خصوص پرداخت سهام عدالت متوفیان به بازماندگان خبر داد.و گفت: داده‌های انحصار ورثه را در اختیار سازمان بورس قرار داده‌ایم تا سهام عدالت متوفیان را به خانواده‌های آنها منتقل کنند.

محمد کاظمی‌فرد درباره اطلاعات فردی متوفیان سهام‌دار سامانه سهام عدالت به‌صورت الکترونیکی اظهار کرد: سازمان ثبت احوال کشور این خدمت را ارائه می‌دهد و اطلاعات متوفیان را به‌صورت برخط در اختیار دارد.

وی گفت: ما داده‌های خدمت انحصار ورثه را در اختیار سازمان بورس قرار داده‌ایم تا سهام عدالت متوفیان را به خانواده‌های آن‌ها منتقل کنند.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه گفت: این داده‌ها به‌صورت وب‌سرویس در اختیار سازمان بورس قرار گرفته و این سازمان می‌تواند در سامانه‌های خود استفاده کند.

کاظمی‌فرد افزود: ما آمادگی این را داریم که طی جلسات کارشناسی و اداری با سازمان بورس، بقیه مشکلات سهام‌داران سهام عدالت را برطرف کنیم.

هشدار درباره لینک جعلی ثبت نام سهام عدالت / جاماندگان برای ثبت نام وارد این لینک شوید !

رئیس پلیس فتای استان کرمانشاه گفت: مردم نسبت به کلاهبرداری از طریق سهام عدالت هوشیار باشند.

کسانی افزود: مجرمان سایبری ابتدا با جلب اعتماد بعضی از کاربران دسترسی شبکه اجتماعی آن‌ها را به دست گرفته و سپس با اکانت آن‌ها در تمامی گروه‌های دوستانه و کاری لینکی مبنی بر ثبت‌نام سهام عدالت ارسال می‌کنند، قربانیان نیز که تصور می‌کنند پیام‌ها توسط آشنایان خود دریافت کرده‌اند بر روی لینک کلیک می‌کنند و سپس یک برنامه نصب و درگاه جعلی برای پرداخت وجهی اولیه به مخاطب معرفی می‌گردد باید توجه داشت این درگاه به‌منظور دریافت اطلاعات حساب‌های بانکی و به دنبال آن برداشت وجه از حساب افراد طراحی‌شده است.

​رئیس پلیس فتای استان کرمانشاه در هشدار به شهروندان تصریح کرد: کاربران هوشیار باشند هرگونه خبر در خصوص ثبت‌نام و یا پرداخت سود ه سهام عدالت تنها از طریق رسانه‌های رسمی دنبال کرده و برای ورود به سایت سهام عدالت آدرس samanese.ir معتبر است و از ورود به سایت‌های مشابه و کلیک کردن بر روی لینک‌های ارسالی در شبکه‌های اجتماعی به‌شدت پرهیز کنند.

aV3p7WQx7fr0

کسانی در پایان اعلام کرد: پلیس فتا به‌صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به شهروندان بوده و کاربران می‌توانند مشکلات و موارد مشکوک را در خصوص فضای مجازی با مراجعه حضوری و یا با استفاده از سایت پلیس فتا به آدرس www.Cyberpolice.ir بخش مرکز فوریت‌های سایبری، لینک ثبت گزارش‌های مردمی باما در میان بگذارند.

جاماندگان سهام عدالت چگونه ثبت نام کنند ؟ / به چه کسانی سهام عدالت رایگان تعلق می گیرد؟

خاندوزی وزیر اقتصاد با حضور در صحن مجلس در خصوص سهام عدالت توضیح داد: همچنین در خصوص سهام عدالت، مصوبه دولت انجام شده، به زودی با تایید مجلس آن را هم نهایی می‌کنیم و مسئله‌ی عرضه سهام عدالت ایثارگران، بهزیستی و کمیته امداد هم خاتمه پیدا می‌کند.

جاماندگان سهام عدالت شامل افراد تحت پوشش نهاد‌های حمایتی مثل کمیته امداد، سازمان بهزیستی و سه دهک درآمدی جامعه کارگران می‌شوند.

تعدادی از مردم در سال ۱۳۸۵ موفق به دریافت سهام عدالت نشدند که می‌توان آن‌ها را به دو دسته تقسیم کرد.

گروه اول، در بازه زمانی توزیع سهام عدالت بین سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۲ مشمول دریافت سهام عدالت بودند، اما موفق به ثبت نام نهایی نشدند. گروه دوم هم افرادی هستند که توسط وزارت کار به عنوان شش دهک پایین درآمدی جامعه شناخته شده و سهام عدالت دریافت نکرده‌اند. در بین این افراد مشمولان نهاد‌های حمایتی شامل کمیته امداد و بهزیستی، روستانشینان، کارگران شاغل در کارخانه‌ها، کارگران تحت پوشش تامین اجتماعی و کارگران فصلی و ساختمانی نیز قرار دارند.

در طی این سال‌ها خبر‌های متنوعی در رابطه با سهام عدالت جاماندگان مطرح شد، بعضی اوقات نیز گفته شد که امکان ثبت نام مجدد برای جاماندگان وجود ندارد تا در نهایت تصویب‌نامه دولت در خصوص واگذاری سهام به اقشار کم درآمد فاقد سهام عدالت توسط معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد. طبق این تصویب‌نامه میزان سهامی که قرار است به جاماندگان تعلق گیرد و نام شرکت‌های تخصیص دهنده سهام عدالت مشخص شد.

به همین جهت سازمان خصوصی سازی مکلف است در مرحله اول از محل باقی‌مانده سهام متعلق به دولت در بنگاه‌های قابل واگذاری نسبت به واگذاری مستقیم سهام به افراد فاقد سهام عدالت تحت پوشش کمیته امداد، سازمان بهزیستی کل کشور و سه دهک اول ایثارگران اقدام کند. مبلغ واگذاری به جاماندگان سهام عدالت معادل ۱۰ میلیون تومان با اعمال ۵۰ درصد تخفیف به صورت اقساط سالانه و به مدت ۱۰ سال است.

کار توزیع سهام عدالت به جاماندگان از چه زمانی شروع می‌شود؟

طبق گفته راضیه ذوالنوریان مدیرکل دفتر امور سهام عدالت سازمان خصوصی سازی، تعداد جاماندگان سهام عدالت حدود ۳.۵ میلیون نفر است، احراز هویت افراد جامانده با کمک ثبت احوال کشور انجام می‌شود در این راستا از نظرهویتی برای تعدادی از افراد مشکلی وجود داشت که آن را به کمیته امداد و سازمان بهزیستی ارسال کردیم تا از نظر بانکِ اطلاعاتی مشکلی نداشته باشیم تا بعد از طی کردن این مراحل کار توزیع سهام را شروع کنیم.

اختصاص سهام عدالت به 3 گروه جدید در آینده ای نزدیک

به نقل از تسنیم، سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و امور دارایی با حضور در صحن مجلس ضمن اشاره به تحقق 100 درصدی واگذاری اوراق مالی که در بودجه 1401 آمده بود، گفت: در تامین  کسری بودجه دولت، یکی از مسیر هایی که در سال های اخیر سهم بیشتری به خود اختصاص داده است، مسئله انتشار اوراق است (استقراض از مردم) برای رفع کسری بودجه بود.

خاندوزی ادامه داد:  در حوزه واگذاری دارایی‌های مالی  تا کنون 172 هزار میلیارد تومان عملکرد صورت گرفته است. یعنی 100 درصد تحقق کامل آن چیزی که در بودجه آمده است و از این بابت وزارت اقتصاد توانسته دقیقا مطابق قانون بودجه 1401 حرکت کند.

همچنین در خصوص سهام عدالت، مصوبه دولت انجام شده، به زودی با تایید مجلس آن را هم نهایی می کنیم، و مسئله ی عرضه سهام عدالت ایثارگران، بهزیستی و کمیته امداد هم خاتمه پیدا می کند.

سهام عدالت

خاندوزی گفت: دومین تکلیفی که در مجلس معین شده بود، مربوط به رد دیون بود که از مجموع 130 هزار میلیارد تومان رد دیون، 119 هزار میلیارد تومان از رد دیون تعیین تکلیف شده است، 90 هزار میلیارد تومان برای تامین اجتماعی، 20 هزار میلیارد تومان برای بنیاد شهید، 9 هزار میلیارد تومان برای صندوق بازنشستگی که تخصیص پیدا کرد.

وی در خاتمه گفت: افزایش سرمایه بانکها نیز مورد تاکید مجلس بود که حدود 35 هزار میلیارد تومان، برای افزایش سرمایه بانکهای دولتی مصوبه دریافت شد و بخشی از افزایش سرمایه پالایشگاه شازند نیز برای افزایش سرمایه بانک ها و افزایش قدرت اعتبار دهی بانک ها تخصیص پیدا کرده است که در مراحل نقل و انتقال است.

 

زمان واریز سود مرحله دوم سهام عدالت  / چه کسانی مشمول سهام عدالت جاماندگان هم نمی شوند ؟

به گفته سخنگوی کانون سهامداران عدالت‌ سود شرکت‌ها در حال جمع‌آوری برای پرداخت مرحله دوم سود سهام عدالت است.درحالی که طبق آمار حدود ۴۹ میلیون نفر مشمول سهام عدالت هستند، هنوز تکلیف جاماندگان مشخص نشده است و زمان واگذاری سهام عدالت به این افراد نیز هر روز تغییر می کند.

سورپرایز برای سهام عدالتی ها  | زمان پرداخت مرحله دوم سود سهام عدالت

درحالی که طبق آمار حدود ۴۹ میلیون نفر مشمول سهام عدالت هستند، همواره صدای اعتراض عده‌ای به گوش می‌رسید که چرا با وجود اینکه جزو دهک‌های کم درآمد جامعه هستند، مشمول این سهام نمی شوند. از سویی دولت دوازدهم درحالی به کار خود پایان داد که اعلام شد پرونده ثبت نام سهام عدالت بسته شده است و امکان اینکه مشمول جدیدی پذیرفته شود وجود ندارد. با این حال برخی نماینده های مجلس همچنان قول تخصیص سهام عدالت به جاماندگان را می دادند و آمارهای مختلفی نیز از جاماندگان ارائه می شد و در نهایت نیز زمزمه های یک جامعه آماری ۲۰ میلیون نفری نیز به گوش رسید.

سهام عدالت

  اکبر حیدری، سخنگوی کانون سهامداران عدالت در گفت و گو با همشهری آنلاین در پاسخ به این سوال که آیا جامعه آماری ۲۰ میلیون تومانی که گفته شد، واقعی بود، گفت:  در سال ۸۷ مصوبه ای درباره سهام عدالت اجرایی می شود که آن هم مستند به ابلاغیه ۸ ماده ای مقام معظم رهبری بوده است. بر اساس آن قرار شد که شش دهک پایین درآمدی جامعه از سهام عدالت برخوردار شوند.  در بررسی های بعدی مشخص می شود تعدادی از مردم که جزو دهک های پایین درآمدی جامعه بودند به دلیل اینکه در آن زمان سامانه های آماری به روز نبود و آنالوگ بود از فرآیند شناسایی و تخصیص عام جا ماندند. اساسا جاماندگان سهام عدالت هم این عده نبودند، نزدیک به یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفری بودند که در شناسایی، واجد شرایط دریافت سهام عدالت شده بودند، دعوتنامه سهام به نامشان صادر شده بود، تکالیف قانونی شان را هم انجام داده بودند، اوراق سهام در اختیارشان بود اما در سال ۹۵ وقتی پایان سهام عدالت اعلام شد در سامانه اعلامی سامانه خصوصی سازی اطلاعاتشان موجود نبود.

سهام عدالت

وی ادامه داد: این نقص ناشی از دقت در مغایرت گیری اطلاعات ثبت شده در تعاونی ها و اطلاعات نزد سازمان خصوصی سازی بود. در ابتدا حقوق این تعداد احساس شد تضییع شده و به عنوان جاماندگان سهام عدالت مطرح شدند. در ادامه بررسی ها مشخص شد که ازشش دهک پایین جامعه کسان دیگری هم هستند که مشمول دریافت سهام عدالت بودند ولی شناسایی نشدند.

سخنگوی کانون سهامداران عدالت عنوان کرد: در گزارش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به کمیسیون اقتصادی، به  آمار ۲۰ میلیونی از جاماندگان که الان گفته می شود، اشاره ضمنی شده است و این آمار دقیقی نیست و برآوردی است. به هر حال در اینکه افرادی بودند که مشمول سهام عدالت بودند اما در فرایند شناسایی جاماندند شکی نیست اما آمار نهایی باید توسط دستگاه های مسئول اعلام شود.

وی با اشاره قانون بودجه ۱۴۰۱ گفت: در بودجه امسال به طور بدیهی و پیش فرض مشخص بود که هر کسی که الان تحت پوشش نهادهای حمایتی و کمیته امداد و سازمان بهزیستی هست، قطعا جزو دهک های جامانده حساب می شود. مجلس هم در قانون تاکید کرد که با اولویت مشمولان نهادهای حمایتی که سهام عدالت دریافت نکردند، اجرای طرح سهام عدالت برای جاماندگان کلید بخورد. این آمار قطعی است و اطلاعات آنهم استخراج شده است و توسط این دو نهاد هم به سازمان خصوصی سازی اعلام شده است.

حیدری در توضیح صحت و سقم عدد ۳ و نیم میلیون نفری جامعه آماری تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد، گفت: این عدد آمار اعلام شده از سوی بهزیستی و کمیته امداد است اما در نهایت باید با اطلاعات نهایی دارندگان سهام عدالت انطباق داده شود چون بازهم ممکن است عده ای را هم که نهادهای حمایتی اعلام کرده اند در تطابق با اطلاعات موجود مشخص شود، سهام عدالت دریافت کرده اند ولی اطلاع نداشته اند. لذا عدد نهایی فعلا مشخص نیست.

قرار است به هر کدام از این دسته از سهام داران حدود ۱۰ میلیون تومان سهم داده ‌شود که طبق اعلام سازمان خصوصی سازی طی یکی دو ماه آینده تخصیص پیدا می‌کند و این افراد تا ۱۰ سال نمی‌توانند سهام خود را بفروشند چون سهامداران کنونی که از سال ۸۵ سهامدار شده بودند نیز با صرف زمانی روبه‌رو شدند.

اگر فردی جاماند چه؟

سخنگوی کانون سهامداران عدالت در پاسخ به این سوال که با وجود تمام بررسی های سازمان خصوصی سازی ممکن است باز هم فردی جا بماند و موفق به دریافت سود سهام عدالت نشود، اظهار کرد: سازمان ما اکنون اطلاعات دارندگان سهام را دارند لذا هر اطلاعاتی در خصوص ثبت جاماندگان در هر مرحله ای اخذ شود قطعا باید با آمار موجود تطبیق داده شود. چون یک نفر  نمی تواند دوبار سهام بگیرد. اما مسئله اصلی این است که در این مرحله و در نوبت اول بنا به تاکید مفاد قانون بودجه ۱۴۰۱ شناسایی جاماندگان نهادهای حمایتی در دستور کار قرار گرفته است و بدیهی است اطلاعات این افراد از طریق این نهادها به سازمان ارسال می شود.

وی ادامه داد: بنابراین مراجعه به دفتری بدون اینکه دستگاه مسئول اعلام کرده باشد که این فرآیند وجود دارد نتیجه ای جز صرف وقت و هزینه نخواهد داشت. ما تاکید کردیم که ما چیزی به نام ثبت نام سهام عدالت نداریم و سامانه ای اصلا برای این کار وجود ندارد. در سال های ۸۵ تا اوایل دهه ۹۰ نیز ما هیچ وقت مراجعه حضوری برای ثبت نام اولیه نداشتیم به جز مرحله آخر که کارگران فصلی ساختمانی بود. لذا شناسایی به صورت سیستمی انجام می شد و در نهایت دارندگان دعوتنامه به تعاونی های سهام عدات سازمان در شهرستان ها برای ثبت نام مراجعه می کردند.  

وی افزود: لذا چون فعلا در مرحله اول اطلاعات کسانی که تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد هستند، در دست بررسی است و هنوز ساز و کاری برای مرحله دوم جاماندگان اعلام نشده، این دسته از افراد نگران نباشند. مردم باید اطلاعات دقیق را فقط از طریق رسانه های معتبر داخلی دنبال کنند و به هیچ عنوان برای ثبت نام به جایی مراجعه نکنند. قطعا در زمان اعلام مرحله دوم اگر فردی شرایط دریافت سهام عدالت داشته باشد و مشمول باشد اطلاعاتش از طریق سازمان مورد بررسی قرار می گیرد.

سهام عدالت

سهام 10 میلیون تومانی هدیه به جاماندگان سهام عدالت

 راضیه ذوالنوریان، مدیرکل دفتر امور سهام عدالت سازمان خصوصی‌سازی در رابطه با مشمولان دریافت سهام عدالت می‌گوید: در ارتباط با کسانی که جا مانده سهام عدالت هستند، به استناد مصوبه‌‌ای که هیات دولت تصویب کرد، شرایط برای ما فراهم شد که در راستای اجرای قانون بودجه ۱۴۰۱، کسانی که تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی کل کشور، سه دهک اول درآمدی جامعه و ایثارگران هستند، سهام دار سهام عدالت شوند.

پیمان حدادی در یک گفت و گوی رادیویی با بیان اینکه ۱۹ بانک سود سهام عدالت را پرداخت می‌کنند، اظهار کرد: ۵۰ درصد سود سهام عدالت برای سال مالی ۱۴۰۰ وصول و محاسبات انجام شد و شبکه بانکی از چهارشنبه شروع به واریز سود کرده است.

مشاور رئیس سازمان بورس افزود: برای سهام‌هایی با ارزش یک میلیون تومان سود یک میلیون و ۱۲۸ هزار تومان واریز می‌شود و برای سهام‌هایی با ارزش ۵۰۰ هزار تومان سود ۶۰۲ هزار تومان واریز می‌شود. همچنین افرادی که سهام ۴۹۰ هزار تومانی داشتند سود ۵۵۷ هزار تومان دریافت می‌کنند و تقریباً همین عدد در پایان اسفند ماه واریز می‌شود و کل سود ۱۴۰۰ تا پایان سال تسویه خواهد شد.

وی ادامه داد: در بودجه امسال برای افرادی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند و فاقد سهام بودند قانونی در نظر گرفته شد و سازمان خصوصی سازی با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این افراد را شناسایی کرد.

سهام عدالت

حدادی با تخمین حدود سه و نیم میلیون نفری از این جامعه آماری گفت: به هر کدام از این افراد حدود ۱۰ میلیون تومان سهم داده می‌شود و طی یکی دو ماه آینده تخصیص پیدا می‌کند و تا ۱۰ سال نمی‌توانند سهام خود را بفروشند چون سهام داران کنونی که از سال ۸۵ سهام دار شده بودند نیز با صرف زمانی رو به رو شدند.

وی تاکید کرد: فعلاً هیچ ثبت نام دیگری به جز کمیته امداد و بهزیستی وجود ندارد.

حدادی در مورد تکلیف سهام فوت شدگان نیز گفت: از ۴۹ میلیون نفر سهام دار حدود ۳۰ میلیون نفر را از دست داده‌ایم و وراث می‌توانند به دفاتر خدمات الکترونیک قضائی مراجعه می‌کنند و کارهای ابتدایی انتقال سهام برای آن‌ها انجام می‌شود.

 

سهام عدالت چیست ؟

 دولت نهم به ریاست محمود احمدی نژاد، با نیت حمایت از قشر کم بضاعت جامعه، نوعی یارانه را تحت عنوان سهام عدالت به آنها واگذار کرد. در سال 1385 و در مرحله ی اول اجرای این طرح، به برخی از افراد مشمول شرایط اعم از: افراد تحت پوشش کمیته امداد سازمان بهزیستی و رزمندگان بیکار تعلق یافت. برگه هایی هم با همین نام به دارندگان داده شد.

سهام عدالت

در ابتدا ارزش ریالی این سهام معادل پانصد هزار تومان بود، سپس به یک میلیون تومان افزایش یافت. به گروه های کم درآمد، نیمی از قیمت هر سهم تخفیف تعلق یافت و نیم دیگر آن هم به مدت 10 سال از محل سود شرکت، باز پرداخت شد. دولت برای به اجرا درآوردن طرح اقتصادی خود، ابتدا برای شناسایی واجدین شرایط، اقشار مختلف جامعه را طبقه بندی کرد.

سهام عدالت ، ابتدای کار از 60 شرکت تشکیل شد، اما با گذشت زمان به دلیل آن که مجموع سودی که از سهام شرکت‌ها حاصل می شد برای تسویه ارزش سهام هر 60 شرکت کافی نبود، سازمان خصوصی سازی 49 شرکت را به ارزش تقریبا 26 هزار میلیارد تومان در سبد تشکیل دهنده ی این سهام انتخاب کرد. پس از آن 11 شرکت دیگر به اضافه قسمتی از سهام شرکت دخانیات را از پرتفوی حذف کرد.

هدف و فلسفه سهام عدالت

سهام عدالت با هدف خصوصی‌سازی و واگذاری سهام شرکت‌های دولتی به اقشار کم درآمد از زمان دولت نهم اجرا شد. این طرح شامل سهام حدود ۵۰ شرکت دولتی مشمول اصل ۴۴ قانون اساسی، که خصوصی‌سازی برخی فعالیت‌های اقتصادی را مجاز می‎داند، می‌شود. افرادی که سهام عدالت به آن‌ها تعلق گرفته جزو سهامداران شرکت‌های بورسی و فرابورس در نظر گرفته می‌شوند. هرچند لازم به ذکر است که فقط ۷۰ درصد این شرکت‌ها در بورس حضور دارند و سهامشان قابل معامله در بورس است.

سهام عدالت چقدر است؟

سهام عدالت ابتدا ۵۰۰ هزار تومان و سپس ۱ میلیون تومان برای هر شخص تعیین شد. هرچند این افراد اجازه برداشت سهام خود را تا موعد مقرر آن نداشتند. این سهام به صورت سهام اولیه در اختیار این افراد قرار گرفته و از سود نهایی کسر می‌شود.

سهام عدالت

هرچند فقط سود سهام در فواصل زمانی مشخص برای مشمولان سهام عدالت پرداخت می‌شد. همچنین تخمین زده شده است به نرخ امروز ارزش هر سهم بین ۱۱ تا ۱۷ برابر شده باشد. هرچند نرخ دقیق آن با توجه به ارزش هر سهم در بازار تعیین می‌شود.

از اوایل سال ۹۹ طرح آزادسازی سهام عدالت اجرایی شد که بر اساس آن افرادی که صاحبان یا سهامداران عدالت خوانده می‌شدند قادر به برداشت یا انتقال سهام خود بودند. برای این کار دو روش وجود داشت، یا فرد به طور مستقیم سهام خود را در دست گرفته و قادر به انتقال یا معامله آن در بازار بورس خواهد بود.

برای این کار لازم است به سایت سازمان خصوصی‌سازی و سازمان بورس مراجعه شود. در روش دوم که به صورت غیرمستقیم انجام می‌شود. اختیار سهام بعهده شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی قرار می‌گیرد و سهامدار قادر به انتقال یا معامله سهام خود به طور مستقیم نخواهد بود.

مشمولان سهام عدالت چه کسانی هستند؟

تاکنون تقریبا بیش از ۴۹ میلیون نفر در سامانه سهام عدالت بعنوان مشمولان سهام عدالت شناخته شده‌اند که در ۱۸ مرحله شناسایی شده‌اند. همانطور که پیش‌تر به آن اشاره شد مشمولان سهام عدالت اغلب افراد کم درآمد جامعه هستند که در گروه‌های زیر دسته‌بندی می‌شوند:

سهام عدالت

مددجویان کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی که در رده اول افرادی قرار می‌گیرند که مشمول سهام عدالت هستند. این گروه سهام بیشتری نسبت به سایر گروه‌ها دریافت کرده و بعنوان گروه‌های تخفیف‌دار شناخته شده هستند.

  • روستاییان و عشایر
  • زنان سرپرست خانوار
  • گروه‌های کم جمعیت مانند خبرنگاران و خادمان مسجد
  • کارگران فصلی ساختمانی
  • کارمندان و بازنشستگان دولتی

لازم به ذکر است در حال حاضر دیگر امکان ثبت نام برای سهام عدالت وجود ندارد هرچند زمزمه‌هایی مبنی بر شروع ثبت نام سهام عدالت در سال ۱۴۰۰ به گوش می‌رسد اما در حال حاضر هیچ اطلاعیه رسمی در این خصوص ارائه نشده است.

همچنین اگر تغییری در معیشت افراد دارای سهام عدالت ایجاد شود تاثیری در تعلق گرفتن سهام به آن‌ها نخواهد داشت. هرچند مشمولان سهام عدالت که فوت شده‌اند سهامشان به وراث رسمی آن‌ها تعلق می‌گیرد که این افراد با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت و در دست داشتن مدارک رسمی خود و فرد متوفی می‌توانند نسبت به دریافت سهام عدالت اقدام کنند.

این مدارک شامل موارد زیر می‌شود:

اصل مدارک شناسایی وراث قانونی فرد متوفی، کارت ملی، شناسنامه

سهام عدالت

کد ملی و تاریخ تولد متوفی مشمول سهام عدالت

نشانی و کدپستی محل سکونت کی از وراث

اصل گواهی قانونی انحصار وراثت

شماره شبای بانکی وراث

نحوه پرداخت سود سهام عدالت

تمامی مشمولان سهام عدالت اطلاعات کامل شناسایی خود از جمله شماره شبای بانکی خود را در سامانه سجام ثبت کرده‌اند. بنابراین پس از محاسبه مبلغ سود هر سهم، این مبلغ به حساب سهامدار پرداخت می‌شود. در صورتیکه سهامداری اطلاعات مربوط به شماره شبای خود را ثبت نکرده باشد بستانکار تلقی می‌شود.

خرید و فروش سهام عدالت در بورس

همانطور که پیش‌تر به آن اشاره شد سهام ۷۰ درصد شرکت‌ها (معادل ۳۶ شرکت) در بورس قابل معامله است. با آزادسازی خرید و فروش سهام عدالت در حال حاضر سهامداران می‌توانند نسبت به معامله آن‌ها در بورس اقدام کنند. در صورتیکه سهامدار بخواهد نسبت به فروش سهام خود در بازار بورس اقدام کند باید روش آزادسازی مستقیم را انتخاب کند. در این روش فرد کنترل سهام خود را مستقیما بعهده گرفته و می‌تواند یا سهام را نگه داشته و به روی آن معاملات مختلفی را در بازار بورس انجام دهد یا نسبت به فروش سهام عدالت خود اقدام کند.

سهام عدالت

ما اگر فرد قادر به کنترل سهام خود نباشد می‌تواند فروش سهام عدالت خود را بعهده بانک‌ها بسپارد. بنابراین با مراجعه به بانکی که سود سهام عدالت به آن پرداخت می‌شده می‌تواند فرمی را نسبت به فروش ۳۰ درصدی سهام عدالت خود تکمیل کند و از این طریق درخواست فروش سهام عدالت خود را از طریق بانک ثبت کند. این کار توسط سایت بانک‌ها نیز ممکن است. پس از ثبت این درخواست، مسئولیت فروش سهام فرد بعهده بانک خواهد بود.

واریز وجه فروش سهام عدالت چه زمانی انجام می‌شود؟

هرچند در این روش سهامدار باید در نظر داشته باشد هر یک از سهام متعلق به او به صورت مجزا به فروش می‌رسد و وجه آن نیز در هر مرحله فروش به حساب بانکی پرداخت می‌شود. بنابراین کل فرآیند فروش سهام عدالت او در یک مرحله انجام نمی‌شود و وجوه آن نیز طی چند مرحله به حساب وی پرداخت می‌شود.

توزیع سود سهام عدالت به سهامداران

همانطور که پیش از این گفتیم، سهام عدالت متعلق به شرکت خاصی نیست و مجموع سبد سهام، شامل درصدی از ۴۳ شرکت دولتی تعریف شده ‌است. سود و زیان شرکت‌ بین سهامداران تقسیم می‌شود. سازمان خصوصی سازی پس از آن که سود مصوب شرکت ها را دریافت می کند، مبلغ سود هر مشمول را محاسبه کرده و به شماره شبای تایید شده در سامانه عدالت واریز می نماید. آن دسته از مشمولانی که در سامانه شماره شبا ندارند، سودشان به حساب بستانکاری شان منظور می گردد. در مهرماه سال 1397 فرصتی به مشمولان داده شد تا شبای خود را وارد کنند و یا تغییر دهند.

روش های آزادسازی سهام

در مورخ 1399/02/09 سیدعلی خامنه ای با درخواست ریاست جمهوری مبنی بر آزادسازی سهام عدالت موافقت کرد. تا قبل از آن، امکان خرید و فروش این سهام وجود نداشت، اما از این تاریخ به بعد سهامداران با ثبت درخواست آزادسازی سهام خودشان، امکان خرید و فروش آن را در بورس پیدا کردند. آزادسازی سهام عدالت به دو روش صورت می گیرد:

سهام عدالت

1-به روش مستقیم

در این روش، سهامداران خودشان مدیریت سهم خود را در دست می گیرند. سهامداران برای انتخاب این روش می‌توانند به آدرس www.samanese.ir مراجعه نمایند.

2-به روش غیرمستقیم

در این روش، سهامداران هیچ گونه تصرفی در سهام خود نداشته و سودشان در فواصل مشخص به حسابشان واریز می گردد.

مدیریت و فروش سهام عدالت

کسانی که مایل به مدیریت مستقیم سبد دارایی سهام خود بودند با مراجعه به سایت مذکور و وارد کردن اطلاعات شخصی قادر به انتخاب روش سهامداری مستقیم خواهند بودند. کسانی که تمایلی به مدیریت سبد دارایی خود ندارند به میزان دارایی خود، سهام شرکت‌های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت را در اختیار خواهند داشت. به زودی زمینه ورود این شرکت ها به بازار سرمایه ایجاد خواهد شد.

روش های مدیریت سهام عدالت

نگهداری و معامله کردن آن در بازار سرمایه

در حالت اول، افراد در قدم نخست باید در سامانه سجام ثبت نام کرده و کد بورسی دریافت کنند و با ثبت نام در کارگزاری اقدام به انجام معامله نمایند.

در این روش، سهامدار با مراجعه به بانک و یا مراکز کارگزاری اقدام به فروش سهام خود می نماید.

سهام عدالت

طریق فروش سهام عدالت

پنج روش برای فروش سهام عدالت وجود دارد:

  • فروش از طریق بانک ها
  • از طریق کارگزاری غیربانکی
  • فروش از طریق سامانه سهام عدالت
  • با کارت اعتباری بانکی
  • طرح کارت اعتباری را نیز می‌توان به عنوان روش دیگری برای فروش سهام در نظر گرفت که هنوز اجرایی نشده است.

آن دسته از سهامدارها که آزاد سازی سهام خود را در سامانه ثبت کرده اند، پس از اقدام به ثبت نام در سامانه سجام، احراز هویت شده و کد بورسی دریافت می کنند، سپس درخواست فروش سهم خود را در سامانه یا کارگزاری ها ثبت می کنند.

درخواست های فروش ثبت شده و به صورت یکجا انجام می گیرد. این کار دارای یک اشکال است، که سهامداران را متوجه زیان می کند. ارزش سهام عدالت 500 هزار تومانی در مرداد امسال به طور تقریبی 20 میلیون تومان بود، اما اکثر افرادی که در این دوره درخواست فروش خود را ثبت کردند، مبلغ بسیار کمتری دریافت کردند.

این اختلاف قیمت به دلیل تعلل گسترده در فروش و پرداخت منابع حاصله و ریزش بورس بود. وجود این اشکالات سبب شده که به طور موقت فروش آن متوقف شود. برای آگاهی از ارزش روز سبد سهام خود، فروش آن و هر امر دیگری می توانید از سامانه ی مذکور استفاده نمایید.

سهام عدالت چه زمانی به جاماندگان می‌رسد؟

اما قرار است سهام عدالت چه زمانی به دست جاماندگان برسد؟ در این زمینه، رئیس سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرده که طبق قانون بودجه سال جاری، سهام عدالت جاماندگان امسال باید حتما پرداخت شود.حسین قربان‌زاده با اشاره به تصویب‌نامه هیات وزیران در مورد جاماندگان سهام عدالت اظهار کرد: این تصویب‌نامه ابلاغ شده و کارهای اجرایی آن در حال انجام است.

سهام عدالت

وی همچنین در پاسخ به این سوال که سهام عدالت چه زمانی به جاماندگان تخصیص خواهد یافت، اظهار تخصیص سهام عدالت به جاماندگان در قانون بودجه سال جاری پیش‌بینی شده است و بنابراین فرایند آن امسال باید انجام شود. البته پرتفوی این سهام به اصلاحیه نیاز دارد که متن اصلاحیه به دولت ارسال شده این متن اطلاح خواهد شد. مبلغ سهام مورد واگذاری به هر یک از مشمولان معادل حداکثر ۱۰۰ میلیون ریال با اعمال ۵۰ درصد تخفیف به صورت اقساط سالانه و به مدت ۱۰ سال است.

آنطور که اعلام شده قرار است پرتفوی جاماندگان از بخشی از سهام بانک تجارت، بانک صادرات، بانک ملت، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و صنایع پتروشیمی خلیج فارس تشکیل شود. البته احتمال تغییر هم وجود دارد.

اماسخنگوی کانون سهامداران عدالت اعلام کرده هیچ‌گاه ثبت‌نام عمومی و اینترنتی برای تخصیص سهام عدالت وجود نداشته است. 13 آذرماه بر اساس تصویب‌نامه هیات وزیران افرادی که جامانده سهام عدالت بودند شناسایی شدند و جزئیات این واگذاری نیز اعلام شد.

مبلغ سهامی که به هر مشمول واگذار شده حداکثر 10 میلیون تومان بوده که 50 درصد تخفیف اعمال شده و اقساط آن نیز به صوزت سالانه و به مدت 10 سال است.

به گفته مدیرکل دفتر امور سهام عدالت، افرادی که تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی کشور همچنین جزء سه دهک اول درآمد یا ایثارگر هستند می‌توانند در راستای اجرای قانون بودجه 1401 سهام دار شوند.

شهبازی، نماینده مجلس، نیز درباره واگذاری سهام عدالت اشاره کرد: سهام عدالت به جامامدگان طبق قانون بودجه 1401 تخصیص داده می‌شود که البته پرتفوی این سهام نیاز به اصلاح دارد که به دولت ارسال شده است.

اکبر حیدری، سخنگو کانون عدالت، نیز اشاره کرد: تاکنون ثبت‌نام عمومی و اینترنتی برای سهام عدالت انجام نشده است و تخصیص سهام به جاماندگان نیز از طریق دستگاه‌های مربوط و مجموعه‌های مشخص صورت می‌گیرد. البته افرادی سودجو نیز برای منفعت خود ثبت‌نام سهام عدالت انجام می‌دهند که اگر فردی اطلاعات و دانش کافی نداشته باشد به دام این افراد خواهد افتاد.

هادی نامور نیز درباره ثبت‌نام‌های دروغین اظهار کرد: ثبت‌نام‌های دروغین سهام عدالت از سوی برخی کافی‌نت‌ها صورت گرفته که پرونده‌ها تخلف برای این نوع افراد سودجو تنظیم شده و به مراجع قانونی و ذی‌صلاح ارجاع داده می‌‌شود.

 سهام عدالت به چه کسانی از جاماندگان تعلق می‌گیرد؟

راضیه ذوالنوریان، مدیرکل دفتر امور سهام عدالت سازمان خصوصی‌سازی در رابطه با مشمولان دریافت سهام عدالت می‌گوید: در ارتباط با کسانی که جا مانده سهام عدالت هستند، به استناد مصوبه‌‌ای که هیات دولت تصویب کرد، شرایط برای ما فراهم شد که در راستای اجرای قانون بودجه ۱۴۰۱، کسانی که تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی کل کشور، سه دهک اول درآمدی جامعه و ایثارگران هستند، سهام دار سهام عدالت شوند.

ثبت‌نامی برای سهام عدالت انجام نمی‌شود / شناسایی مشمولان بر اساس دهک های درآمدی

اکبر حیدری، سخنگوی کانون سهامداران عدالت، در ا‌ین‌باره می‌گوید: هیچ گاه در رابطه با تخصیص سهام عدالت چه در گذشته و چه حال ثبت نام عمومی و اینترنتی وجود نداشته است و شناسایی مشمولان بر اساس دهک های درآمدی و از طریق دستگاه‌های مربوط و مجموعه های مشخص انجام می شود.

سهام عدالت

سخنگوی کانون سهامداران عدالت با برحذرداشتن مردم از مراجعه به سایت‌های ادعایی برای ثبت‌نام سهام عدالت، افزود: به طور کلی مراجعه افراد به ادارات و سایت‌های اینترنتی برای ثبت نام سهام عدالت مفهومی ندارد و هرکس و در هر کجا ادعایی برای ثبت نام سهام عدالت می‌کند حتما کذب بوده و از جمله مصادیق اقدامات غیر قانونی محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد: مردم باید در این حوزه هوشیار باشند تا دچار کلاهبرداری و زیانی نشوند همچنین توصیه می‌شود افراد اخبار را تنها از مراجع رسمی پیگیری کنند.

 سهام عدالت چقدر ارزش دارد‌

سبد سهام عدالت از تعدادی سهام ارزنده و نمادهای بزرگ بازار سرمایه تشکیل شده است که در هفته‌‌های گذشته با نوسان در میزان ارزش همراه بوده است. این سهام در بهمن 1400 با کاهش ارزش مواجه شد و در اسفند 1400 نیز روند نوسانی داشت.

ارزش این سهام در هفته اول فروردین 1401 برخلاف رشد شاخص‌های عملکردی بازار سرمایه، با کاهش ارزش مواجه شد، اما در هفته دوم فروردین و با رشد شاخص کل، ارزش سهام عدالت نیز رشد قابل قبولی داشته است. البته ارزش این سهام در هفته سوم فروردین ماه با افت مواجه شد. ارزش این سهام در هفته چهارم فروردین ماه با رشد 4 درصدی که داشت افزایش قابل توجهی پیدا کرد.

سهام عدالت در همه هفته‌های اردیبهشت‌ امسال با افزایش ارزش روبرو شد، ارزش سهام عدالت در هفته اول اردیبهشت ماه با رشد 0.85 درصدی مواجه شده است. ارزش این سهام در هفته دوم اردیبهشت ماه کاهش 0.42 درصدی یافت. ارزش این سبد دارایی در هفته سوم اردیبهشت ماه رشد 0.68 درصدی را تجربه کرد. ارزش سهام عدالت در هفته پایانی اردیبهشت ماه با رشد 1.7 درصدی روبرو شد.

ارزش سهام عدالت در خرداد 1401

ارزش برگه‌های سهام عدالت در هفته ابتدایی خرداد‌ امسال با کاهش 1.29 درصدی روبرو شد. این روند نزولی در هفته دوم خرداد نیز ادامه پیدا کرد و ارزش سهام عدالت در هفته گذشته با کاهش 2.13 درصدی مواجه شد.

این سهام عدالت در هفته سوم خرداد‌ باز هم با کاهش ارزش 1.55 درصدی روبرو شد که این مساله به دلیل افت در شاخص‌های عملکردی بورس رخ داده است. سبد سهام عدالت در هفته چهارم خردادماه با رشد 2 درصدی مواجه شد. ارزش این سهام در هفته پایانی خردادماه نیز با افت 2.15 درصدی داشت.

البته سبد سهام عدالت به دلیل تشکیل شدن از سهام شرکت‌های بزرگ، بسیار متاثر از شاخص کل بورس است. سهام عدالت در هفته ابتدایی تیر‌ با افت 2.86 درصد مواجه شده است. این سهام هفته دوم تیر‌ را با کاهش 1.39 درصدی در ارزش پشت سر گذاشته است. در هفته سوم تیر‌ ارزش این سهام با کاهش 1.37 درصدی روبرو شده است. ارزش این سهام در هفته چهارم و پایانی تیرماه با افت 2 درصدی داشته است.

ارزش سهام عدالت در مرداد 1401

برگه‌های سهام عدالت در هفته ابتدایی مرداد‌ با کاهش 2.65 درصدی روبرو شده است؛ در هفته دوم مرداد‌ ارزش سهام عدالت 46 صدم درصد افت کرد، در هفته سوم مرداد‌ برخلاف شاخص‌های بورس، ارزش سهام عدالت 7.62 درصد کاهش یافت. در هفته چهارم مردادماه برخلاف هفته های گذشته، ارزش سهام عدالت با رشد 72 صدم درصدی روبرو شده است. ارزش سهام عدالت در هفته پایانی مردادماه با کاهش 1.64 صدم درصدی روبرو شده است.

بورس در ماه‌های گذشته با وضعیت نزولی همراه بوده است که این مساله بر روند ارزش برگه های سهام عدالت نیز تاثیر زیادی داشته است.

کاهش ارزش سهام عدالت در هفته های اول و دوم شهریور امسال ادامه داشت و ارزش این سهام به ترتیب با کاهش 1.81 و 2.89 درصدی روبرو شد. ارزش برگه‌های سهام عدالت در هفته سوم شهریور امسال نیز با کاهش 1.32 درصدی همراه بوده است.

سهام عدالت در هفته چهارم شهریور امسال بیشترین افت در 6 ماه گذشته را تجربه کرده است. ارزش سهام عدالت در هفته چهارم شهریورماه با افت 3.36 درصدی همراه بوده است.

سهام عدالت

ارزش سهام عدالت در مهر 1401

سهام عدالت در هفته اول مهر‌ امسال پس از هفته ها افت، با رشد 82 صدم درصدی روبرو شد، اما در هفته دوم مهرماه ارزش سهام عدالت با کاهش 3.73 روبرو شده است. این افت در هفته سوم مهرماه نیز ادامه داشته و ارزش سهام عدالت در هفته گذشته کاهش 4 دهم درصدی را تجربه کرده است. ارزش این سهام در هفته چهارم مهرماه 58 صدم درصد کاهش یافت.

‌ارزش سهام عدالت در هفته ابتدایی آبان‌ 1401 نیز نزولی بود و 6.6 درصد افت کرد. در هفته دوم آبان ماه اما روند نزولی سهام عدالت متوقف شد و ارزش این سهام با 5.16 درصد افزایش مواجه شد. هفته سوم آبان نیز سبب رشد ارزش سهام عدالت شد و ارزش این سبد با رشد 2.46 درصدی روبرو شد. در هفته چهارم آبان، اما ارزش سهام عدالت با کاهش 42 صدم درصدی بخشی از سود هفته‌های اخیر این سبد را کاهش داده است. میزان تغییر ارزش سهام عدالت در هفته پایانی آبان ماه منفی 1.62 درصد بوده است.

ارزش سهام عدالت در آذر 1401

اما روند کاهش ارزش این سهام در هفته اول آذر‌ نیز متوقف شد و در این هفته ارزش سهام عدالت 0.65 درصد رشد داشت. در هفته دوم آذرماه با کاهش شاخص‌های عملکردی بورس، ارزش این سهام نیز 1.49 درصد افت کرد. اما از نیمه آذرماه روند بورس با تغییراتی همراه بوده است.

به همین دلیل ارزش سهام عدالت در هفته سوم آذر با رشد 3.93 درصدی روبرو شد و در هفته چهارم آذرماه نیز با رشد 5.93 درصد همراه شد تا بخشی از کاهش ارزش این سهام جبران شود.

 ارزش سهام عدالت در هفته دوم دی‌

ارزش سهام عدالت در هفته ابتدایی دی با رشد خیره کننده 9.46 درصدی روبرو شد. البته این رشد دوام نداشت و ارزش این سهام در هفته دوم دی ماه با میزان 4.82 درصدی کاهش یافت. این مساله در حالی رخ داده است که شاخص کل بورس در این هفته با کاهش 4.1 درصدی و شاخص کل هم‌وزن بورس نیز افت 1.56 صدم درصدی داشته‌اند.

برگه‌های سهام عدالت در قیمت‌های اسمی 409 هزار تومانی، 492 هزار تومانی، 532 هزار تومانی و یک میلیون تومانی در هفته دوم دی ماه به ترتیب با کاهش 300 هزار تومانی، 361 هزار تومانی، 390 هزار تومانی و 734 هزار تومانی نسبت به هفته گذشته مواجه شده‌اند.

بسیاری از کارشناسان معتقدند، نمادهای حاضر در سبد سهام عدالت از ارزنده‌ترین سهم‌های بازار سرمایه هستند. با این حال، ارزش برگه‌های سهام عدالت در برگه‌های مختلف به ترتیب برابر است با 5 میلیون و 937 هزار تومان، 7 میلیون و 142 هزار تومان، 7 میلیون و 723 هزار تومان و 14 میلیون و 516 هزار تومان.

ارزش فعلی سهام عدالت نسبت به دوران اوج بازار در مرداد‌ سال 99 با افت 62 درصدی مواجه شده است. از مهمترین دلایل ریزش قیمت سهام عدالت، ‌ضعف مدیریت در شرکت های سرمایه‌گذاری و عدم برگزاری مجامع این شرکتها و نیز نبود بازارگردان حرفه‌ای برای این شرکتها به شمار می‌رود.

بنابراین گزارش، ارزش فعلی سهام عدالت نسبت به اول مرداد سال 99 برای چهار نوع سهام عدالت، به ترتیب با کاهش قیمت 9 میلیون و 642 هزار تومانی، 11 میلیون و 598 هزار تومانی، 12 میلیون و 542 هزار تومانی و 23 میلیون و 575 هزار تومانی روبرو شده است.