به گزارش پارس نیوز ،مدیر عامل صندوق بازنشستگی کشوری از افزایش وام ضروری بازنشستگان کشوری خبر داد.

مدیر عامل صندوق بازنشستگی کشوری گفت: وام ضروری بازنشستگان کشوری به ۳۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد.

نعمت الله ترکی اعلام کرد که پیش از این بازنششستگان صندوق ۱۵ میلیون تومان وام ضروری دریافت می‌کردند.

ترکی همچنین از پرداخت تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی خرید لوازم خانگی برای بازنشستگان صندوق و وام ۳۰ میلیون تومانی ازدواج به فرزندان بازنشستگان از سال ۱۴۰۲ خبر داد.

وام

شرایط وام جدید بازنشستگان اعلام شد

روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی اعلام کرد: هر یک از بازنشستگان تأمین‌اجتماعی می‌توانند شخصاً و بدون نیاز به مراجعه حضوری، برای دریافت وام قرض‌الحسنه ۱۲ میلیون تومانی ثبت‌نام کنند.

 
بر اساس این گزارش همزمان با ایام‌الله دهه مبارک فجر، سامانه متمرکز ثبت‌نام وام قرض‌الحسنه بازنشستگان سازمان تأمین‌اجتماعی که هر یک از بازنشستگان تأمین‌اجتماعی می‌توانند شخصاً و بدون نیاز به مراجعه حضوری، برای دریافت وام قرض‌الحسنه ۱۲ میلیون تومانی در این سامانه ثبت‌نام کنند، از ساعت ۱۰ صبح روز پنج‌شنبه ۲۰ بهمن لغایت ۳۰ بهمن، از طریق سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین‌اجتماعی به نشانی es.tamin.ir در دسترس قرار گرفت.

طبق گفته سازمان تامین اجتماعی تنها بازنشستگانی می‌توانند نسبت به دریافت این وام درخواست دهند که سن آن‌ها حداقل ۵۰ و حداکثر ۷۸ سال است، دارای حداقل دو فرزند تحت‌تکفل هستند، طی دو سال گذشته از تسهیلات قرض‌الحسنه استفاده نکرده‌اند، امکان اخذ کسر اقساط معوق براساس شرایط حقوقی و دارای حداقل ۱۰ سال سابقه بیمه پردازی هستند.

در این میان دو بند حداقل سن 50 تا 78 سال و دو فرزند تحت تکفل است که شبهه برانگیخته‌است، مطابق با قانون هریک از فرزندان تا سنی خاص تحت تکفل پدر و مادر خود هستند و والدین مسئولیت نگهداری از فرزندان را برعهده دارند. بر اساس آنچه در قانون آمده فرزندان دختر تاپیش از ازدواج و به شرط این که شاغل نباشند تحت تکفل والدین خود هستند. همچینن فرزندان پسر تا۲۲ سالگی به شرط عدم اشتغال به کارمی‌توانند از مزایای دفترچه درمانی برخوردار شوند./ تجارت‌نیوز

افزایش 38 درصدی دریافتی مستمری بگیران دو سازمان 

 به نقل از خبرگزاری صداوسیما، علی بابایی کارنامی با اشاره به برخی ایراد‌های این لایحه گفت: از ایراد‌ها، یکی کاهش نمودار‌های پُشتیبانی از گروه معلولان و دیگر مستمری بگیران بهزیستی و کمیته امداد است. بویژه در تبصره‌های ۱۴ و ۱۶ و دیگر تبصره ها، آن کمک‌هایی که باید و شاید، درخور معلولان و دیگر مستمری بگیران گرامی باشد؛ در لایحه بودجه دیده نمی‌شود.

وی گفت: با کمیسیون تلفیق و دیگر کمیسیون‌های وابسته مجلس در حال گفتگو و چانه زنی هستیم تا بتوانیم درصد کمک‌ها به مستمری بگیران در لایحه بودجه ۱۴۰۲ کشور را افزایش دهیم.

تسهیلات فوق العاده قرض‌ الحسنه ویژه مستمری‌ بگیران ؛ بدون ضامن بدون بهره !

محسن کهتری در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره اظهار کرد: صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر متولی امر بیمه اجتماعی جوامع مختلف هدف شامل ساکنین مناطق روستایی، عشایر و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت و همچنین شاغلین کشاورزان، قالیبافان، هنرمندان صنایع دستی و کارگران فصلی است.

وی افزود: در این صندوق یک ­سوم مبلغ حق بیمه توسط بیمه شده و دو سوم آن توسط دولت به عنوان کارفرما پرداخت می‌شود.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر استان تهران با بیان اینکه این صندوق در راستای ارائه خدمات کمی و کیفی مطلوب به بخشی از جامعه هدف خود که شامل مستمری‌بگیران بازنشسته، ازکارافتاده و بازماندگان متوفی هستند، برای اولین بار اقدام به اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه کرده است گفت: این تسهیلات بدون ضامن، بدون وثیقه و بدون بهره، در اختیار مستمری‌بگیران قرار می‌گیرد.

کهتری ادامه داد: تعداد افراد مشمول دریافت تسهیلات در سطح کشور ۲۲ هزار نفر است. در استان تهران، جمعاً ۲۳۰۰ خانوار مستمری‌بگیر داریم و از این تعداد، مستمری بگیرانی  که مشمول این طرح هستند، می‌توانند ازآن استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه اطلاع‌رسانی به مستمری بگیران مشمول دریافت این تسهیلات از طریق کارگزاری‌های بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر در سطح استان تهران آغاز شده و هر یک از این متقاضیان با مراجعه به نزدیکترین کارگزاری محل سکونت خود، می‌توانند نسبت به تکمیل فرم درخواست، اقدام و تسهیلات مورد نظر را دریافت کنند گفت: ثبت‌نام برای دریافت تسهیلات مذکور از هفته جاری آغاز شده است و همچنان ادامه دارد.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر استان تهران اضافه کرد: آدرس و شماره تماس ۳۶ دفتر کارگزاری استان تهران از طریق سایت اینترنتی صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر به نشانی roostaa.ir در دسترس متقاضیان قرار دارد.

آخرین خبر از مبلغ و زمان واریز عیدی بازنشستگان

 علی اکبر عیوضی (دبیر کانون بازنشستگان کارگری استان تهران) در ارتباط با وضعیت مستمری و مطالبات بازنشستگان کارگری به خبرنگار ایلنا گفت: مستمری دیماه بازنشستگان کارگری به همراه یک ماه دیگر از معوقات بازنشستگان سایر سطوح پرداخت شد. درحال‌حاضر، دو ماه دیگر از معوقات بازنشستگان سایر سطوح باقی مانده که در دو ماه آینده همراه مستمری‌ها به حساب‌شان واریز می‌شود.

او در ارتباط با عیدی پایان سال بازنشستگان کارگری گفت: در ارتباط با عیدی، هنوز مبلغ و زمان پرداخت آن مشخص نشده؛ بایستی مبلغ آن تعیین و با تامین اعتبار در ماه‌های آینده به حساب بازنشستگان کارگری واریز شود.

مسئله بعدی باقیمانده متناسب‌سازی سال قبل است که به گفته عیوضی، توسط کانون عالی در حال پیگیری است.

او می‌گوید: جلسات متعددی با مدیران سازمان تامین اجتماعی برگزار شده و هنوز ادامه دارد؛ تلاش فعالان صنفی بازنشستگان بر این است که باقیمانده متناسب‌سازی تا قبل از پایان سال محقق شود؛ بازنشستگان انتظار دارند با تامین اعتبار، مطالبات باقیمانده متناسب‌سازی را قبل از پایان امسال دریافت کنند.

شرط عجیب و جدید برای افزایش سن بازنشستگی

حجت‌الاسلام سید جواد حسینی‌کیا با اشاره به یکی از تبصره‌های لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ مبنی بر اینکه سنوات خدمت مورد قبول برای بازنشستگی تمام مستخدمین مرد و زن دارای حداقل مدرک کارشناسی معتبر در مشاغل اختصاصی در تمام صندوق‌های بازنشستگی اعم از لشگری و کشوری که در سال ۱۴۰۲ بازنشسته می‌شوند، در صورت اعلام نیاز دستگاه و رضایت مستخدم بدون رعایت شرط سنی به مدت دو سال افزایش می‌یابد، به مهر گفت:  دولت به دنبال آن است که سن بازنشستگی را دو سال افزایش دهد.

بازنشستگی

وی بیان کرد: دولت در توضیح دلیل خود برای افزایش سن بازنشستگی می‌گوید که برخی از صندوق‌های بازنشستگی در آستانه ورشکستگی هستند و بنابراین هر چقدر سن کار بیشتر باشد، بهتر است.

نماینده مردم سنقر و کلیایی در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: قبلاً قاعده‌ای وجود داشت مبنی بر اینکه ۲۷ نفر کار می‌کردند و ۳ نفر بازنشسته می‌شدند، اما الان این رابطه معکوس شده است و به جایی رسیدیم که ۲۷ نفر بازنشسته می‌شوند و ۳ نفر کار می‌کنند.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این وضعیت سایه مالی سنگینی را روی صندوق‌های بازنشستگی انداخته است. بر این اساس دولت پیشنهاد داده است که سن بازنشستگی دو سال افزایش یابد.

حسینی کیا با اشاره به اینکه در پیشنهاد دولت قید شده است که رضایت مستخدم هم باید برای افزایش سن بازنشستگی مدنظر قرار گیرد، گفت: البته دولت سال گذشته به صورت تکلیفی این موضوع را در لایحه بودجه آورده بود و به همین دلیل ما آن را حذف کردیم. از آنجایی که امسال رضایت کارکنان مورد توجه قرار گرفته و این پیشنهاد دولت تکلیفی نیست، به نظرم در مجلس رأی مثبت می‌آورد.

وی با تاکید بر اینکه افزایش سن بازنشستگی کار خوب و مثبتی است تا در صورت رضایت افراد بتوانند دو سال دیگر مشغول به کار باشند، گفت: این موضوع هم به نفع کارکنان است و هم برای دستگاه‌ها خوب است. از این لحاظ برای کارکنان خوب است که دو سال دیگر مشغول به کار می‌مانند و با حقوق دو سال بعد خود بازنشسته می‌شوند و سنوات آنان افزایش می‌یابد.

بازنشستگی

سن بازنشستگی ۲ سال زیاد می‌شود

در بند «د» تبصره ۲۰ لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ آمده است: سنوات خدمت مورد قبول برای بازنشستگی تمام مستخدمین مرد و زن دارای حداقل مدرک کارشناسی معتبر در مشاغل اختصاصی در تمام صندوق‌های بازنشستگی اعم از لشگری و کشوری که در سال ۱۴۰۲ بازنشسته می‌شوند، در صورت اعلام نیاز دستگاه و رضایت مستخدم بدون رعایت شرط سنی به مدت دو سال افزایش می‌یابد.

آیین‌نامه‌های اجرائی مورد نیاز این قانون در مواردی که مدت خاصی پیش‌بینی نشده است، حداکثر ظرف سه ماه پس از لازم‌ الاجرا شدن این قانون تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

بازنشستگان

اجرای احکام مندرج در این قانون در خصوص احکام یکساله مربوط به سال ۱۴۰۲ بوده و سایر احکام دارای ماهیت دائمی تحت عنوان قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۳) تا زمانی که توسط قوانین دیگر نسخ نشده، دارای اعتبار است. قانون برنامه پنجساله ششم توسعه تا زمان تصویب قانون برنامه هفتم توسعه و حد اکثر شش ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون تمدید می‌شود.

زمان واریز حقوق دی‌ماه بازنشستگان

در ماه قبل، مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی در روز بیستم به حساب آنان واریز شد. این پرداختی به ترتیب حروف الفبا انجام گرفت. همچنین، آنطور که در خبرها آمده بود یک ماه از معوقات مزدی بازنشستگان سایر سطوح نیز همراه با مستمری آذر پرداخت شد؛ این بازنشستگان در این ماه علاوه بر مستمری ماهانه، مابه‌التفاوت ۱۰ درصد و ۳۸ درصد را برای اردیبهشت دریافت کردند.

مشرق نوشت زمان واریز حقوق دی ماه بازنشستگان فرا رسید؟ از آنجایی‌که که پرداخت مستمری آذر ماه بازنشستگان تامین اجتماعی در بیستم آذرماه آغاز شد و تا سی‌ام ادامه داشت؛ حالا انتظار می‌رود فردا حقوق دی ماه ۱۴۰۱ به حساب بازنشستگان واریز شود.

بازنشستگان

افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان

در حالی انتظار می‌رود که حقوق دی ماه بازنشستگان به ترتیب حروف الفبا انجام گیرد که آخرین اطلاعات منتشر شده حکایت از این دارد که بر اساس احکام اصلاح شده جدید ‌حقوق بازنشستگان شامل افزایش ۳۸ درصدی به علاوه ۵۱۵ هزار تومان شده است. طبق احکام صادر شده، بازنشستگان تامین‌اجتماعی از ۲۰ تا ۳۱ شهریور ماه (بر اساس حروف الفبا) حقوق و مزایای خود را با اعمال ۳۸ درصد افزایش به علاوه ۵۵۰ هزار تومان دریافت ‌می‌کنند.

اخیرا، جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان و کارمندان برای سال آینده رسانه‌ای شد که جزئیات آن حکایت از این داشت که مبلغ حقوق بازنشستگان با افزایش دو میلیون تومانی به ۹ میلیون و ۲۴۱ هزار و ۲۰۰ تومان برسد.

این در حالیست که در سال گذشته، حقوق بازنشستگان هفت میلیون و ۱۵۰ هزار تومان تعیین شده بود و در ابتدای امسال هم با اندک افزایشی به هفت میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسید.

با اینحال، پیش‌بینی نهادهای پولی و مالی بین‌المللی از ادامه تورم بالا در اقتصاد ایران حکایت دارد. صندوق بین‌المللی پول هم اعلام کرده که اگر تحولی همچون رفع تحریم‌ها در ایران رخ ندهد، تورم بالای ۵۰ درصد برای دو سال آینده ادامه خواهد داشت. با وجود این نرخ تورم، کارشناسان اقتصادی و فعالان کارگری نگرانی خود را نسبت به این موضوع که افزایش حقوق پاسخگوی نیاز بازنشستگان نباشد، ابراز کرده‌اند. این موضوع در سال جاری سبب شده که بازنشستگان به شغل دوم یا سوم روی بیاورند که خود به تشدید پدیده زمان‌فروشی دامن زده است. برخی اقتصاددانان نیز بر این باورند که ۳۰ درصد از خانوار ایرانی از فقر درآمدی وارد فقر زمانی شده‌اند که نتیجه‌ای جزء فروپاشی خانوار در پی نخواهد داشت.

حقوق بازنشستگان چطور تامین می شود؟

درباره حقوق بازنشستگان کشوری، اطلاعات دیگری منتشر شده که نشان می‌دهد هم‌اکنون بیش از ۱۷هزار میلیارد تومان حقوق بازنشستگی به طور ماهانه پرداخت می شود. آنطور که مقامات صندوق کشوری می‌گویند۹۰ درصد یا بیشتر این میزان حقوق هم توسط دولت تامین می‌شود. بنابراین آنها بر این باورند که صندوق باید در یک برنامه ۵ساله دقیق و کارشناسی در حوزه اقتصادی خود تحول ایجاد کند و سهم این بخش را از منابع حقوق بازنشستگان به شدت افزایش دهد تا پاسخگوی نیازهای آتی بازنشستگان باشد.

خبر خوش برای بازنشستگان / امکان خرید سابقه بیمه برای این افراد !

فعالیت ۳۰ ساله نیروی کار و پرداخت بیمه برای او از سوی کارفرما تنها با هدف بازنشستگی است، اما گاهی با فاصله‌ای که بین پرداخت‌های بیمه ایجاد می‌شود، زمان بازنشستگی فرد عقب و جلو می‌شود. در این میان برخی از بیمه‌شدگان به دنبال خرید سابقه بیمه هستند و اطلاعاتی در این زمینه ندارند.

«محمدحسن زدا»، سرپرست سابق سازمان تأمین اجتماعی در این باره می‌گوید: افرادی که در یک دوره زمانی اشتغال نداشته‌اند و میان سوابق بیمه‌ای آنها خلأ ایجاد شده است، برای این افراد سابقه محسوب نمی‌شود، فقط برای کسانی که کار کرده باشند و کارفرما حق بیمه پرداخت نکرده باشد، در صورت پرداخت حق بیمه از سوی کارفرما برای ایام مورد نظر سابقه ایجاد می‌شود.

بازنشستگان

وی ادامه داد: البته یک استثنا هم وجود دارد و آن هم این است که افرادی که به سن ۶۰ سال رسیده باشند و سابقه بیمه قبلی داشته باشند و بخواهند بازنشسته شوند، می‌توانند تا مرز ۱۰ سال با پرداخت حق بیمه از سوی بیمه‌شده با ۱۰ روز حقوق بازنشسته شوند.

در قانون تأمین اجتماعی برای مدت‌زمان پرداخت بیمه یک حداقل و حداکثر مشخص شده است. حداقل زمان پرداخت بیمه ده سال و حداکثر مدت زمان آن ۳۰ سال است. از این رو شخصی که به مدت سی سال ماهیانه مبلغی را به بیمه داده باشد می‌تواند بعد از پایان سی سال هر ماه بازنشستگی خود را دریافت بنماید. از سوی دیگر بر اساس قانون تأمین اجتماعی، به افرادی که کمتر از ۱۰ سال حق بیمه پرداخته‌اند هیچ حقوق بازنشستگی تعلق نمی‌گیرد. یعنی اگر این فرد به سن ۶۰ سال برسد ولی هنوز ده سال حق بیمه پرداخت نکرده باشد نمی‌تواند بازنشسته شود.

بازنشستگان

هشدار جدی تامین اجتماعی به بازنشستگان 

یادآور می‌شود، از اسفند سال گذشته دیگر دفترچه درمانی کاغذی تأمین اجتماعی صادر نمی‌شود و بیمه شدگان و بازنشستگان با ارائه کارت ملی در تمامی مراکز درمانی خدمات لازم را دریافت می‌کنند و نیازی به ارائه هیچ گونه کارتی نیست. لذا ادعای تهیه کارت با عناوین مختلف برای دریافت خدمات قطعاً اخاذی است و به سازمان تأمین اجتماعی ارتباطی ندارد.

بیمه شدگان و بازنشستگان تأمین اجتماعی در صورت مواجهه با تماس تلفنی یا مراجعه حضوری افرادی برای دریافت وجه؛ موضوع را به پلیس و مراجع قضائی اطلاع دهند و برای کسب اطلاع بیشتر و دریافت مشورت با مرکز ارتباطات مردمی سازمان تأمین اجتماعی با شماره تلفن ۱۴۲۰ تماس بگیرند.

بازنشستگان

شرایط درخواست بازنشستگی

شخص بیمه شده باید درخواست بازنشستگی ارائه کند. کارفرمایان نمی‌توانند به اجبار کسی را بازنشسته کنند یا از بیمه تامین اجتماعی بخواهند که شخص را بازنشسته کند.

نحوه محاسبه حقوق بازنشستگی

بعد از اینکه فرد به سن بازنشستگی رسید، می‌تواند برای دریافت مستمری خود اقدام کند. حال این پرسش مطرح می‌شود که محاسبه حقوق بازنشستگی تامین اجتماعی به چه صورت است؟

مطابق ماده ۷۷ قانون تامین اجتماعی، مستمری بازنشستگی، یک سی‌ام متوسط دستمزد بیمه‌گزار، ضرب‌ در سنوات پرداخت حق بیمه محاسبه می‌شود.

اگر بخواهیم واضح‌تر بگوییم یعنی، طبق این ماده مستمری دریافتی هر ماه فرد بازنشسته اینگونه محاسبه می‌شود:

متوسط دستمزد بیمه شده * تعداد سال‌هایی که بیمه پرداخت کرده است تقسیم بر سی

بازنشستگان

در جلسه هیات وزیران در ۱۹ آبان ۱۴۰۰، ضمن تصویب نامه مربوط به بیمه فوت و حوادث بازنشستگان و مستخدمین رسمی دستگاه‌­های اجرایی تا ۵ سال از تاریخ ۱ فروردین ۱۴۰۰، مبلغ آن هم افزایش پیدا کرد. از این رو، سرمایه بیمه برای فوت هر نفر به هر دلیل و نقص عضو یا از کارافتادگی دائم (کلی و جزئی) در سال ۱۴۰۰ مبلغ برابر با ۱۵۰ میلیون ریال و حق‌­بیمه ماهیانه آن ۹۰ هزار ریال برای هر نفر بدون در نظر گرفتن سقف سنی است.

همچنین اینکه در سال ۱۴۰۰، سهم بیمه تکمیلی بازنشستگان ۵۰% افزایش داشته است.

نحوه محاسبه دستمزد متوسط بازنشستگی

حالا سوال اینجاست که میزان بازنشستگی بیمه تامین اجتماعی چگونه محاسبه می‌شود؟

بازنشستگان

متوسط دستمزد از جمع حقوق و مزایای مشمول کسر حق بیمه، ظرف دو سالِ آخرِ پرداخت حق بیمه تقسیم بر بیست و چهار بدست می‌آید. اگر در خلال دو سال پایانی خدمت، بیمه شده مدتی مشغول به کار  نباشد، با کسر مدت از ماه‌های قبل از آن ۲ سال بدست می‌آید.

برای اینکه مورد بالا شفاف شود، به مثال زیر توجه فرمایید:

فرض کنید فردی چهار میلیون تومان حقوق ماهانه می‌گیرد اما اگر آن مبلغی که بابت حق بیمه پرداخت می‌کند، ۷ درصدِ دو میلیون تومان باشد؛ یعنی در حقیقت نصف حقوق مبنای حق بیمه‌ی وی قرار می‌گیرد، در این صورت همان دو میلیون تومان در متوسط دستمزد محاسبه می‌شود .

بازنشستگان

مبنای محاسبه‌ی متوسط دستمزد در تعیین مستمریِ کسانی که در دوسال پایانی حق بیمه‌ی بیشتری پرداخت کرده‌اند چیست؟

افرادی که حق بیمه‌ی اندکی پرداخت کرده‌اند، در نهایت نیز مستمری کمتری دریافت خواهند کرد.

سوال: اگر دو سال آخر میزان حقوقِ مبنا افزایش یابد و فرد، حق بیمه بیشتری پرداخت کند، دستمزد چگونه محاسبه می‌شود؟  قانون‌گذار می‌گوید: مبنای محاسبه‌ی متوسط دست‌مزد این افراد، پنج سالِ آخر خدمت‌شان است.