پاک کردن لکه انار از روی فرش

تميز كردن فرش روشن نسبت به فرش های تیره از حساسیت بالاتری برخوردار است. نگهداری از اینگونه فرش ها سخت تر است بنابراین باید قبل از اینکه لکه ها کهنه شوند برای از بین بردن آن ها اقدام کنید. در این مقاله از سبک زندگی شادمگ موثر ترین روش از بین بردن انواع لکه فرش را یادتان می دهیم. احتمالا در شب یلدا ممکن است پس از خوردن انار لکه های انار روی فرش باقی مانده باشد که ما به شما بهترین راه پاک کردن آن را معرفی می‌کنیم.

برای مشاهده نحوه تمیز کردن فرش با یخ و برف اینجا کلیک کنید

تميز كردن فرش روشن از لکه انار

لکه انار باید به سرعت از روی فرش پاک شود زیرا هرچه دیرتر پاک شود لکه قرمز آن بیشتر روی فرش باقی می‌ماند.

برای تمیز کردن لکه انار از روی فرش کرم از ترکیب آب و سرکه سفید استفاده کنید و روی فرش اسپری کنید. سپس دستمال بکشید تا تمیز شود .

شیوه های بسیازر زیادی برای پاک کردن لکه انار از سطح فرش وجود دارد که به صورت خانگی انجام می‌شود. ما در اینجا به چند شیوه کاربردی تر اشاره خواهیم کرد. در ابتدا توجه به این نکته مهم است که آب انار با توجه به رنگ قرمز و غلیظی که دارد امکان جای گذاشتن لکه‌های قرمز بر روی فرش را ایجاد می‌کند، بنابراین در پاک کردن لکه‌های انار سرعت عمل بسیار اهمیت دارد. اصلی ترین و کاربردی ترین راه حل در این زمینه استفاده از محلول آب سرکه است که با استفاده از پارچه سفید و تمیز می‌توان لکه‌های آب انار را پاک کرد. همچنین می‌توانید مقداری شامپو به این محلول اضافه کرده تا در پاک کردن بهتر و مناسب تر آن تاثیر داشته باشد.

نحوه تمیز کردن صفحه تلویزیون بدون ایجاد خط و خش و اثر دستمال را بدانید

روش دوم برای پاک کردن لکه کنار از سطح فرش استفاده از آب سرد است. شما می‌توانید با استفاده از آب سرد به رقیق شدن آب انار ریخته شده بر روی فرش کمک کنید. سپس می‌توانید از ماده‌های شوینده یا مایع ظرف‌شویی برای پاک کردن لکه از روی فرش استفاده کنید و یک شامپو فرش خانگی بسازید. البته توجه نمایید روش صحیح شامپو فرش کشیدن تاثیر مستقیم در پاک شدن لکه ها می گذارد. شما باید به مدت ۳ دقیقه آب سرد را در قسمت مربوطه به صورت ماندگار بگذارید و پس از سه دقیقه از مواد شوینده استفاده کنید. استفاده از پارچه نخی تمیز می‌تواند در بهتر تمیز شدن لکه انار تاثیر داشته باشد. دقت کنید که برای استفاده از این روش‌ها باید مطمئن شوید که ترکیب‌های موجود در محلول پاک کننده یا مواد پاک کننده تاثیر مخربی بر روی فرش شما نداشته باشد.

پاک کردن لکه انار از روی فرش روشن

برای آنکه کار پاک کردن لکه انار به راحتی انجام گیرد توجه کنید که سرعت عمل بسیار مهم است. برای این کار مراحل زیر را انجام دهید:
  • در ابتدا لکه انار را تا جایی که ممکن است با یک دستمال نخی از سطح فرش یا مبل پاک کنید.
  • سپس مخلوطی از یک فنجان آب سرد را به همراه یک قاشق چای خوری مایع ظرفشویی در یک ظرف درست کنید.
  • در ادامه پارچه نخی را به مخلوط آغشته کنید و روی سطح فرش یا مبل بکشید و چند بار این کار را تکرار کنید.
  • سپس با استفاده از یک پارچه مرطوب آغشته به سرکه سفید محل لکه را ماساژ دهید.
  • استفاده از شوینده و سرکه سفید را به طور مرتب ادامه دهید تا لکه کاملا پاک شود و بعد از آن با پارچه نخی مرطوب باقی ‎مانده شوینده و سرکه را از سطح فرش یا مبل تمیز کنید.

تمیز کردن مبل با سرکه نیز از آسان ترین و کاربردی ترین روش های برق انداختن مبلمان است.

ترفندهای راحت و کاربردی برای مرتب کردن یخچال | سه سوته یخچالت رو تمیز کن !

بهترین مواد برای تمیز کردن فرش روشن

مطمئنا برای تمیز کردن فرش روشن، گزینه‌های زیادی پیش روی شما قرار دارد که استفاده از هر کدام از آن‌ها به شما کمک می‌کند آلودگی را از سطح فرش از بین ببرید. در ادامه ما برخی از بهترین این مواد را که برای تمیز کردن فرش روشن ایده‌آل هستند را با هم بررسی می‌کنیم.

از بین بردن لکه چای از فرش - تميز كردن فرش روشن

از محلول آمونیاک برای از بین بردن لکه های خاص محلول در آب استفاده کنید

لکه های خاص محلول در اب شامل خون، شکلات، قهوه، شراب، چای، استفراغ و سس خردل هستند. اگر سوال شما هم این است که در چنین مواردی چیکار کنم فرشم تمیز بشه می‌توانید مراحل زیر را دنبال نمایید؛

  • برای تمیز کردن فرش کثیف 1قاشق غذاخوری آمونیاک را با 1 فنجان اب مخلوط کنید. از پاک کننده ملایم در عوض آمونیاک برای قالی پشمی یا ترکیب پشمی استفاده کنید.
  • محلول را داخل بطری اسپری بریزید و آن را روی لکه بزنید.
  • با یک اسنفج آن قسمت را مالش دهید و با حوله آنرا خشک کنید.
  • مراقب لکه های رنگ روشن مثل شراب سفید باشید. شکر در واقع با گذشت زمان کاراملی میشود و لکه های بی رنگ را ایجاد می کند.
  • خون را فورا با آب سرد تمیز کنید. سپس از هیدروژن پراکسید برای برداشتن آن از قالی سفید استفاده کنید.

تميز كردن فرش روشن با استفاده از شامپو فرش

در حال حاضر، شامپو فرش به عنوان یکی از بهترین روش های تمیزکردن فرش رنگ روشن به حساب می‌آید. به همین دلیل، شامپو فرش‌های گوناگونی با کاربرکردها و مدل‌های متفاوتی در بازار وجود دارند که به شما کمک می‌کنند تا علاوه بر از بین بردن آلودگی و لکه‌های مختلف، رنگ فرش خود را نیز تثبیت کنید. بنابراین در زمان خرید شامپو فرش، حتما باید ترکیبات و نوع آن را بررسی کنید تا از سازگاری آن با فرش خود اطمینان به دست آورید.

نحوه تمیز کردن فرش رنگ روشن با استفاده از شامپو بسیار آسان بوده و تنها کافیست مراحل زیر را پیش بگیرید:

  1. تهیه محلول مخصوص فرش روشن و آماده سازی آن براساس دستورالعمل روی بسته‌بندی؛ پیشنهاد می‌کنیم محلول خود را کمی رقیق‌تر از دستورالعمل بسته بندی، درست کنید.
  2. انتقال دیگر وسایل موجود روی فرش (خصوصا آن‌هایی که پارچه دارند) به نقطه‌ای دیگر
  3. شستن لکه‌ها و آلودگی‌ها با استفاده از یک فرچه نرم و محلول شامپو
  4. جلوگیریا خیس شدن بیش از حد فرش؛ این کار در نهایت باعث رشد کپک و قارچ خواهد شد.
  5. مالش نواحی آلوده با استفاده از برس یا مسواک
  6. برداشتن کف شامپو با استفاده از پارچه و جاروکشی فرش
  7. باز کردن در و رپنجره به منظور خشک شدن کامل فرش؛ اجازه دهید فرش به طور کامل خشک شود، درغیر اسنصورت ممکن است در آینده با مشکل پوسیدگی آن مواجه شوید.
  • تمیز کردن فرش - تميز كردن فرش روشن

تمیز کردن مبل با چند ترفند راحت و کاربردی | نیاز به مبل شویی ندارید !

سرکه سفید ، نمک و آب برای تميز كردن فرش روشن

ترکیب آب و سرکه یک شوینده فوق‌العاده و سریع برای شستشو فرش است. برای درست کردن این مخلوط، دو فنجان آب را به همراه یک فنجان سرکه مخلوط کرده و سپس چند گرم نمک غذاخوری به آن اضافه کنید. نمک به جدا شدن لکه از فرش کمک می‌کند.

نکته جالب اینکه برای افزودن خاصیت خوشبوکننده به این محلول، می‌توانید از ۱۰ قطره اسانس میوه‌ای استفده کنید.

اما نکته‌ای که در این زمینه باید به خاطر داشته باشید این است که حتما اسانس انتخابی شما باید بی‌رنگ و بدون روغن باشد.

ترکیب جوش شیرین ، سرکه سفید و آب برای تميز كردن فرش روشن

اگر به شوینده‌ای قوی‌تر برای تمیز کردن فرش روشن نیاز دارید، از ترکیب جوش شیرین، سرکه سفید و آب استفاده کنید. برای کسب بهترین نتیجه از این محلول، ابتدا جوش شیرین را روی محل آلودگی یا لکه بپاشید و به مدت چند ساعت آن را به حال خود رها کنید.

سپس همانند روش قبلی، دو فنجان آب و یک فنجان سرکه سفید را به همراه کمی اسانس بی‌رنگ و معطر مخلوط کنید. ترکیب را روی آلودگی پاشیده و سپس با یک دستمال تمیز کنید. این روش برای از بین بردن لکه‌های سخت روی فرش روشن بسیار کارساز است.

آب لیمو و پراکسید هیدروژن

این پاک کننده فرش خانگی، نه تنها آسان تهیه می‌شود، بلکه مؤثر نیز می‌باشد. پراکسید هیدروژن، سفید کننده عالی است که از اکسیژن برای شکستن پیوندهای بین باکتری ها، خاک و سطح فرش استفاده می‌کند؛ اضافه کردن چند قطره لیمو در این مایع باعث قوی تر شدن محلول می‌شود، و به این ترتیب به از بین بردن ذرات چسبیده به فرش کمک می‌کند.

نحوه تمیز کردن فرش با یخ و برف

تمیز کردن با یخ یکی از راه های نظافت در ماه های زمستان است. قطعات یخ یکی از بهترین مواد برای نظافت در فصل زمستان است. این تکنیک بر روی فرش های قدیمی و دستی بهتر عمل می کند، اما در صورت امکان می توانید با چند تکنیک ساده فرش های بزرگ را تمیز کنید. برای کسب بهترین نتیجه از برف پودری استفاده کنید.

  • برای تمیز کردن لکه جوهر از روی فرش می‌توانید از ماست استفاده کنید. ماست را روی لکه پخش کنید و سپس با قاشق آن را جمع کنید. این کار را چند بار انجام دهید تا لکه به کلی پاک شود. همچنین در صورتی که با لکه‌های آدامس یا موم روی فرش مواحه شدید، می‌توانید یک تکه یخ در داخل پارچه‌ای نازک را روی لکه نگه دارید تا خشک شود و در نهایت با استفاده از قاشق یا چاقو به آرامی موم یا آدامس را از روی فرش جدا کنید.

تمیز کردم فرش با برف و یخ

در پنج قدم می توانید فرش را با برف و یخ تمیز کنید

  1. فرش را به بیرون از خانه برده و آن را خوب تکان دهید تا گرد و خاکش خارج شود. بگذارید 30 دقیقه بماند تا به دمای پایین عادت کند.

  2. 9 تا 15 سانتی از برف را روی فرش بگذارید و با جارو آن را روی فرش پخش کنید.

  3. با سمت تخت تی برف را روی فرش قرار دهید. آمونیاک با هوای سرد واکنش داده و آلودگی فرش را بیرون می کند.

  4. بگذارید برف 15 تا 20 دقیقه روی فرش بماند. سپس آن را برگردانده و مراحل 1 تا 3 را در طرف دیگر نیز تکرار کنید.

  5. تا جای ممکن برف را از روی فرش پاک کرده و به مدت 20 تا 30 دقیقه آویزان کنید. در این صورت پیش از خیس شدن فرش برف بخار می شود.

پاک کردن لکه خورش از فرش - تميز كردن فرش روشن

چسب را با الکل زدن بردارید

شرایطی را تصور کنید که چسب مایع روی فرش ریخته است. احتمالا الان می‌خواهید بدانید که برای تمیز شدن فرش از چی استفاده کنیم؟

  • ابتدا باید یک تکه پارچه کتان گلوله شده را به الکل  آغشته کنید.
  • سپس آرام و مداوم روی قسمت چسبی فرش با گلوله کتان الکلی، ضربه بزنید.
  • سعی کنید باقیمانده چسب را به آرامی جدا کنید و ضربه زدن را تا جایی ادامه دهید که لکه به طور کامل از بین برود.

چربی ، وکس یا روغن را با یک اتو بردارید

اگر چربی، وکس یا روغن، وی فرش ریخت، فرش را چگونه تمیز کنیم؟

  • ابتدا باید یک حوله کاغذی را روی لکه بگذاریم. سپس اتوی داغ را روی آن قرار دهیم.
  • با این کار لکه از روی فرش بلند می‌شود و به حوله می‌چسبد.
  • اگر لکه برداشته شد، می‌توانیم از مقداری مایع ظرفشویی ملایم و آب برای تمیز کردن آن استفاده کنیم. در غیر اینصورت باید آنرا عمیقا بشوییم.

وکس یا آدامس را با منجمد کردن پاک کنید

وقتی ماده چسبنده‌ای مثل آدامس روی فرش می‌ریزد چطور فرش های سفید رنگ را تمیز کنیم ؟ در این شرایط باید یک تکه یخ یا یک کیسه یخ را حدود 20 دقیقه روی آن قسمت قرار دهید.

    • اگر قسمت بزرگی از فرش کثیف شده است برای جدا کرن آن از یک شی با لبه نه چندان تیز استفاده کنید. (مثلا پشت چاقو) سپس روی آن را جارو بکشید و با یک حوله خشک کنید.
    • برای تکه های کوچکتر با یک قاشق آدامس چسبیده را بدارید و لایه زیر آن را ببرید. تا جای ممکن فقط آدامس منجمد را بردارید و تکه کوچکی از فرش را ببرید.
    • اگر هنوز هم چیزی باقی مانده، می‌توانید با اتو پس مانده ها را بردارید.

لکه ادرار را با سرکه سفید و مایع شوینده پاک کنید

  • قطعا همه شما نسبت به ایجاد لکه‌هایی مثل ادرار حساس هستید و لازم است بدانید که بهترین روش تمیز کردن فرش ماشینی یا دستباف در چنین مواردی این است که آب و سرکه سفید را در نسبت مناسب با یکدیگر ترکیب نمایید. سپس آن را داخل بطری اسپری بریزید یا پارچه ای را با آن خیس کنید.
  • محلول را داخل بطری اسپری بریزید و آن را روی لکه بزنید.
  • آب و سرکه سفید را در نسبت مناسب با یکدیگر ترکیب کنید. ترکیب را داخل بطری اسپری بریزید یا پارچه ای را با آن خیس کنید. آن ناحیه را اسپری نمایید.
  • نصف قاشق چایخوری شوینده ملایم را  960 میلی لیتر آب قاطی کنید.
  • محلول را داخل بطری اسپری بریزید و آن را روی لکه بزنید.
  • با یک اسنفج آن را پاک کنید و سپس با آب آبکشی نمایید و با حوله کاغذی خشک کنید.

پاک کردن لکه قهوه فرش - تميز كردن فرش روشن

نکته مهم

یک راه حل دیگر خانگی پاک کردن لکه انار این است که با ترکیب آب و سرکه سفید می‌توانید محلولی درست کرده و بر روی لکه‌ها بمالید. همچنین در صورت لزوم می‌توانید مقداری شامپو فرش نیز به این محلول اضافه نمایید تا نتیجه بهتری از اینکار به دست آورید.

 لکه بستی یا کاکائو

برای این کار اول مواد را از روی فرش جمع کرده و سپس مایع ظرف‌شویی را در آب حل کنید و این محلول را با دستمالی تمیز و نرم روی آن قرار دهید. این کار را چندین بار تکرار کنید تا فرش تمیز شود.

در مرحله آخر با حوله سفید روی آن بکشید تا لکه پاک شود. توجه داشته باشید که استفاده از حوله رنگی روی فرش کرم باعث می‌شود رنگ حوله به فرش سرایت کند.

لکه خورشت

شما می‌توانید با استفاده از شوینده و پارچه سفید این لکه را تمیز کنید. به این صورت که پارچه را در شوینده خیس کرده و روی لکه بفشارید بعد محلول آمونیاک را روی آن اسپری کنید و محل را با پارچه سفید خشک کنید. شما همچنین از سرکه می‌توانید برای تمیز کردن این نوع لکه‌ها استفاده کنید.

تميز كردن فرش روشن از لکه چای یا قهوه

برای تمیز کردن لکه چای، اول باید مواد ریخته شده روی فرش را با قاشق جمع کنید. بعد با مقداری آب گرم و پودر لباسشویی آن را با اسفنج تمیز کنید و سپس با دستمال خشک کنید.

لکه مواد لبنی

برای پاک کردن لکه لبنیات از سرکه سفید و آب استفاده کنید. این مخلوط را روی محل موردنظر اسپری کنید و با پارچه یا دستمال نرم و تمیز خشک کنید.

نحوه تميز كردن فرش روشن دستباف

از آنجایی که فرش دستباف، نسبت به دیگر انواع فرش‌ها ظرافت بیشتری دارد، شستشوی آن نیز روش متفاوت‌تری دارد. پس برای سفید شدن فرش چه کنیم؟ خصوصا فرش دستباف؟ نکات زیر در این زمینه به شما کمک خواهد کرد:

  • عدم شستشو فرش دستباف با بخارشو؛ زیرا رنگ‌های آن را بر هم می‌زند.
  • جارو کشیدن مداوم فرش دستباف به منظور عدم نفوذ گرد و غبار به داخل الیاف آن‌ها
  • پیدا کردن یک شامپو فرش دارای مواد طبیعی و سازگار با فرش دستباف و شستن آن هر شش ماه یکبار
  • تمیز کردن سریع فرش در صورت ریختن غذا یا مایعات؛ برای این کار، می‌توانید از نوشابه (آب گازدار) یا ترکیب آب گرم و صابون استفاده کنید.
  • برای شستن و تمیز کردن فرش کرمی و روشن دستباف در صورت ریخت آبمیوه، بلافاصله کمی نوشابه روی آن ریخته و با استفاده از یک حوله تمیز، آن را پاک کنید.
  • دور نگه داشتن حیوانات خانگی از فرش دستباف؛ در صورت بروز هرگونه حادثه نیز محل آلودگی را با آب ولرم پاک کرده و سپس از ترکیب آب گرم و صابون برای تمیزکاری استفاده کنید.

نحوه شستن فرش با شامپو فرش - تميز كردن فرش روشن

روش تمیز کردن فرش روشن ابریشم

برای شستن فرش سفید چه باید کرد؟ (فرش ابریشمی)؟ فرش‌ ابریشم سطحی بسیار ظریف داشته و به راحتی آلودگی‌های مختلف را به خود جذب می‌کند. به همین خاطر، نباید آن‌ها را در جایی قرار دهید که رفت و آمد زیادی دارد. تردد زیاد روی فرش ابریشم، در نهایت منجر به محو شدن رنگ و آسیب به گلدوزی فرش خواهد شد.

در صورتی که فرش ابریشم سفید شما دچار آلودگی یا لکه شد، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ابتدا گرد و غبار را با استفاده از تنظیمات متوسط جاروبرقی یا یک جاروی نرم از بین ببرید.
  • با کمک یک نفر دیگر فرش را برداشته و تکان دهید تا گرد و غبار پراکنده شود.
  • کمی جوش شیرین روی لکه‌ها پاشیده و پس از یک ساعت جارو بکشید.
  • در نهایت، از مخلوط آب و سرکه سفید برای دفع کامل لکه‌ها و بوی بد استفاده کنید.

برای سفید شدن فرش چه کنیم ؟ با بخارشو

چطور فرش های سفید رنگ را تمیز کنیم ؟ بسیاری از متخصصین قالیشویی، استفاده از بخارشو را برای تمیز کردن فرش سفید توصیه می‌کنند. برای اینکار پیشنهاد می‌کنیم از توضیحاتی که در ادامه شرح داده‌ایم، استفاده کنید: که به صورت زیر انجام می‌گیرد و شما می توانید خشکشویی فرش در منزل را انجام دهید :

  1. در ابتدا مبلمان را بیرون برده و فرش را به صورت کامل جاروبرقی بکشید.
  2. محلول مخصوص بخارشو را داخل دستگاه بریزید. اگر قصد دارید از یک محلول طبیعی استفاده کنید، ترکیب سرکه سفید و آب (با نسبت دو به یک) بسیار مناسب است.
  3. بخارشو را روشن کرده و سطح فرش را با حرکات بسیار آهسته و طولانی تمیز کنید.
  4. پس از خشک شدن نسبی رطوبت، سطح فرش را بار دیگر جاروبرقی بکشید.

روش های خشک کردن فرش در منزل

وقتی یک فرش خیس مقابلتان قرار گرفته است، زمانی برای هدر دادن وجود ندارد. این گام ها را برای خشک کردن کامل فرش و جلوگیری از گسترش رطوبت و کپک دنبال کنید.

رطوبت را برطرف کنید

مهمترین گام این است که از سرازیر شدن آب از فرش جلوگیری کنید. آسان ترین راه برای جدا کردن رطوبت یا آب از فرش شما، استفاده از یک وکیوم خیس است. وکیوم های خیس بهترین ابزار برای خلاص شدن از شر آب موجود در فرش است. این وکیوم ها عموما ارزان بوده و اگر قرار است تنها یکبار به آن نیاز پیدا کنید، می توانید به راحتی یکی از آنها را برای فرآیند خشک کردن فرش اجاره کنید.

نحوه شستن فرش - تميز كردن فرش روشن

مبلمان خود را بررسی کنید

اگر در اتاق موردنظر، مبلمان یا وسایل ثابت وجود دارد، از تاثیر نگذاشتن رطوبت بر آنها مطمئن شوید. هرچند برخی از این وسایل را میتوان جدا کرده، خشک کرد و دوباره سر جایش گذاشت، برخی دیگر، مانند لوازم داخلی اتاق، ممکن است به توجه بیشتر نیاز داشته باشند. در بدترین حالت ممکن است مجبور شوید وسایلی که در اثر مجاورت با آب آسیب دیده اند را دور بیاندازید.

جریان هوا ایجاد کنید

سعی کنید در منطقه ی خیس، تا جای ممکن جریان هوای تازه و ممتد ایجاد کنید تا به خشک شدن فرش و فضای اتاق کمک شود. پنجره ها را باز کنید، پنکه ها را روشن کنید و پنکه هم روی سطح زمین قرار دهید تا به خشک شدن فرش کمک کند.پنکه های پرقدرت (صنعتی) بهترین گزینه برای این کار هستند. هرچند، اگر تنها به پنکه های خانگی دسترسی دارید، کمی جریان هوا بهتر از هیچ است. استفاده از یک رطوبت گیر برای خشک کردن هرچه بیشتر هوا نیز توصیه می شود.

 پد فرش را تعویض کنید

در بیشتر موارد، وقتی فرش شما از آب اشباع می شود، باید پد فرش خود را رفتنی محسوب کنید. پد فرش را تعویض کنید تا از کپک زدن فرش اصلی جلوگیری شود.

بخارشویی

بخارشویی فرش های خیس، هرگونه سم موجود در فرش را ازبین برده و آن را گندزدایی می کند. اینکار را می توانید خودتان انجام داده یا از یک مرکز حرف های کمک بگیرید. بخار آنقدر حرارت دارد که هرگونه ماده مضر را ازبین ببرد و در عین حال کپک های مرده را از فرش جدا کند.

استفاده از جوش شیرین

جوش شیرین در جدا کردن و ازبین بردن رطوبت های گیرافتاده در فرش معجزه میکند. کافی است مقداری جوش شیرین را روی فرش خیس پاشیده و اجازه دهید حداقل نیم ساعت روی آن باقی بماند. سپس با استفاده از جاروبرقی آن را تمیز کرده و از فرش خشک و تازه خود لذت ببرید.

سطوح دیگر اتاق را ضدعفونی کنید

برای پیشگیری هرچه بیشتر از گسترش کپک و سفیدک، تمام سطوح موجود در اتاق را یک دور تمیز کنید. دیوارها و پایه ها را بسابید تا هرگونه باقیمانده آب و سفیدک از اتاق محو شود.

نکات خانه داری برای نگهداری و تميز كردن فرش روشن

جارو برقی خوب - تميز كردن فرش روشن

تا جای ممکن جارو بزنید

یکی از نکات مهم برای تمیز کردن فرش رنگ روشن، جارو کشیدن قسمت های پررفت و آمد است. با جارو کشیدن می‌توانید کثیفی سطح فرش را قبل از این که فشرده شود پاک کنید.

  • یکبار یا دوبار حداقل در هفته جارو بکشید، اما بهتر است هر روز اینکار را انجام دهید به ویژه اگر فرزند یا حیوان خانگی دارید.
  • سعی کنید از جاروبرقی‌های با کیفیت استفاده کنید. دستگاه هایی که فیلتر مخصوص برای گرفتن حداکثر گردوغبار را دارند، مناسب ترند. فیلترها را هر از گاهی تمیز یا تعویض کنید. فیلتر قبل از جاروکشیدن باید کاملا خشک شود.
  • سطح ارتفاع جارو را در حدی قررار دهید که وقتی آنرا روی فرش می کشید کمی مقاومت داشته باشد. به این ترتیب میتوانید روند کار را ببینید.
  • کیسه جاروبرقی را عوض کنید. وقتی بیشتر از نیمی از کارایی اش کم شد.

جابه‌جایی منظم

فرش کرمی یا روشن را باید در قسمتی از خانه قرار داد که نه بیش از حد روی آن رفت و آمد شود و نه زیبایی آن از چشم ها دور بماند. برای یکدست شدن پاکوب فرش، آن را به طور مرتب بچرخانید. با تغییر فصل، فرش خود را نیز بچرخانید. همچنین پیشنهاد می کنیم مکان مبلمانی که روی فرش قرار دارند را به طور مرتب تغییر دهید تا از کوبیده شدن و ماندن رد پایه مبلمان روی فرش جلوگیری شود. برای جلوگیری از کدر شدن، سعی کنید فرش خود را در معرض نور مستقیم آفتاب قرار ندهید.

کفش هایتان را قبل از راه رفتن روی فرش درآورید

وقتی داخل خانه می شوید کفش هایتان را درآورید و از مهمان‌ها هم بخواهید که این کار را انجام دهند. بدین ترتیب فرشتان سفید و تمیز باقی می‌ماند و دیگر لازم نیست به فکر این باشید که فرش کثیف را چگونه تمیز کنیم. در واقع بهترین راه تمیز نگه داشتن فرش رعایت نکات ساده‌ است.

  • جوراب هایتان را درنیاورید، پای برهنه چربی طبیعی دارد که روی فرش مینشیند و باعث جذب کثیفی می‌شود.
  • جا کفشی را در کنار درب ورودی قرار دهید تا یادتان بماند که باید کفش هایتان را درآورید.
  • دمپایی داشته باشید که برای مصرف خانگی بسیار مهم است و با آن‌ها بیرون نروید. حتی می‌توانید چند جفت دمپایی برای مهمان‌هایتان آماده کنید تا با در آوردن کفش هایشان حس بدی نداشته باشند.
  • اگر نمیخواهید از مهمانتان بخواهید که کفش هایشان را درآورند، یک پادری در درب ورودی قرا دهید تا کثیفی را بگیرد.

فرش روشن را بیش از حد نشویید

فرش ها در برابر آب تا ابد مقاومت نمی کنند. پس از هربار خیس شدن، فرش در اثر ریزش الیاف فرسوده می شود. پس از پایان شستشو، فرش را به صورت خیس رها نکنید. خیس نگه داشتن فرش، می تواند منجر به شکل گیری کپک و ایجاد بوی بد در فرش شود. بنابراین، در اولین فرصت ممکن رطوبت را از فرش جدا کنید.

پنجه های حیوانات خانگی تان را وقتی که وارد میشوند خشک کنید

  • یک حوله دم در قرار دهید تا با آن بتوانید پنجه حیواناتتان را خشک کنید، بدین ترتیب آن‌ها باعث نمی‌شوند فرش کثیف شود.
  • گرچه خیلی از حیوانات این کار را دوست ندارند ولی در نهایت یاد می‌گیرند که تا وقتی پنجه هایشان تمیز نشده نباید وارد خانه شوند.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: شادی همتی

آخرین بروز رسانی

16 اسفند 1401

بروز رسانی توسط

شادی همتی

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *