افتتاح حساب ترکیه
انتخاب چمدان مناسب

انتخاب چمدان مناسب برای سفر نیاز به اطلاعاتی دارد که در جریان سفر هم در آرامش و راحتی باشید و هم خسارت مالی نبینید. این اطلاعات را در این مطلب از گروه سفر شادمگ ببینید.

چمدان چیست؟

کلمه چمدان یک کلمه روسی است که ممکن است از کلمه ای جامه دان گرفته شده باشد. این کلمه از زبان فارسی در گذشته از طریق زبان های روسی زبان در آسیای میانه گرفته شده است و اکنون از روسی به فارسی وام گرفته شده است.

چمدان وسیله ای است که در آن لباس و سایر عناصر اساسی سفر قرار می گیرد. از چمدان هم برای جابجایی وسایل و هم برای قرار دادن تجهیزات در آن استفاده می شود.

انتخاب چمدان مناسب

هنگام انتخاب چمدان مناسب حتما به دنبال چمدان محکم و بادوام باشید تا وسایل شخصی شما آسیب نبیند. در بعضی از چمدان ها برای ایمنی بیشتر قفل تعبیه شده. چمدان ها معمولاً از الیاف مصنوعی ، پلاستیک ، پارچه های بادوام و … ساخته می شوند. از همین رو شما هر چمدانی با هر چنس و سایزی که میتوانید انتخاب کنید.

بهترین چمدان مسافرتی چه مارکی خوبه؟

سفر کردن تجربه ناب و ماجراجویانه‌ای برای اهالی مسافرت و گشت و گذار است. اما سفر کردن چندان هم بی مشکل نیست؛ به خصوص اگر قرار باشد ساعات طولانی را در فرودگاه، ترمینال و وسایل نقلیه سپری کنید و مجبور باشید بار سفرتان را دائم جابجا کنید. از طرفی هم همیشه ریسک آسیب دیدن به وسایل داخل چمدان‌ها در جابجایی بار وجود دارد و گریزی از آن نیست! پس به یک چمدان مسافرتی خوب، مقاوم و باکیفیت نیاز دارید.

چمدان مسافرتی همراه اصلی شما در طول سفر است که ابعاد، جنس رویه و مقاومت آن همه و همه تعیین کننده است. حتما برای شما پیش آمده که بعد از سفر و در جریان جابجایی چرخ چمدان سفرتان شکسته، زیپ آن خارج شده و بدنه آن آنقدر رنگ و رو رفته شده که برای سفرهای بعدی غیر قابل استفاده باشد. پس انتخاب چمدان مناسب با کیفیت و اصل قطعا ارزش سرمایه گذاری را دارد.

چمدان‌های سفری برخلاف کوله پشتی مسافرتی ارزان قیمت نیستند و ماندگاری بدنه و کیفیت بالای ساخت آن‌ها مهم‌ترین فاکتور در خرید آن‌ها است. ما در راهنمای انتخاب چمدان مناسب امروز به‌نظر با شما هستیم تا در این خرید بی گدار به آب نزنید.

آشنایی با انواع چمدان مسافرتی

به طور کلی چمدان های مسافرتی از نظر سایز به سه دسته مشخص تقسیم می شوند.

انتخاب چمدان مناسب

کیف های شخصی کوچک

کیف های شخصی کوچک همانطور که از نامشان پیداست، همان کیف های کوچکی هستند که لوازم شخصی شما در آنها جای می گیرید، به طور مثال کوله های کوچک، کوله لپتاپ، کوله عکاسی و.. در این دسته جای می گیرند، در واقع خیلی در دسته چمدان های قرار نمی‌گیرند و بیشتر شبیه یک کیف هستند.

ساک و چمدان دسته دار کوچک

این دسته در واقع همان ساک یا چمدان هایی هستند که از کیف شخصی مانند کوله بزرگ تر هستند، اما آنقدری بزرگ نیستند که هنگام سوار شدن در هواپیما نیاز به ارسال آنها در قسمت بار باشد، در واقع شما می‌توانید آن را به داخل کابین هواپیما ببرید و در قسمت چمدان های بالای سر قرار دهید.

سفر ماجراجویانه و هیجان‌ انگیز به تنگه رغز | دیدنی های عروس دره های ایران را از دست ندهید

ساک و چمدان دسته دار بزرگ

از نظر ابعادی این دسته بزرگترین هستند، در واقع همان ساک و چمدان های مسافرتی هستند که امکان بردن آنها به داخل کابین هواپیما وجود ندارد و باید در قسمت بار قرار داده شوند.

نکاتی که پیش از انتخاب چمدان مناسب باید به آنها توجه کنید

به چه سایز چمدانی نیاز دارید؟

اول از همه باید مشخص کنید که به چه سایز چمدانی در انتخاب چمدان مناسب نیاز دارید؟ مثلا اگر مشکل شما این است که در سفرهای مختلف یک چمدان کوچک ندارید و در خیلی از موارد برای سفرهای کوچک مجبور به حمل چمدان بزرگ شده اید، پس قطعا نیاز فعلی شما یک چمدان کوچک است که در قسمت بار هواپیما هم قابل حمل باشد.

انتخاب چمدان مناسب

به طور مثال من در یکی از سفرهای خارجه متوجه شدم که ما علاوه بر یک چمدان چرخ دار سایز متوسط که البته در کابین هواپیما قابل حمل نبود، به یک چمدان سایز بزرگ از همان نوع هم نیاز داریم، چرا که لوازم زیادی داریم و همین باعث شده بود که ساک های کوچگ با تعداد زیاد داشته باشیم.

چمدان را برای چه سفری نیاز دارید؟

علاوه بر سایز نیاز است نوع سفر خود را مشخص کنید، مثلا اگر یک چمدان بزرگ نیاز دارید، باید مشخص کنید که آیا این چمدان را فقط برای سفرهای داخلی با اتوبوس و ماشین شخصی نیاز دارید یا قرار است از این چمدان در سفرهای هواپیمایی هم استفاده کنید.

اگر فقط برای سفرهای داخلی نیاز دارید، لازم نیست که استحکام خیلی بالایی داشته باشد، در وقع حتی نیاز نیست که حتما چرخ دار باشد، اما اگر برای سفرهای هواپیمایی نیاز دارید، به دلیل حمل در بار هواپیما و احتمال آسیب بالا بهتر است که استحکام بالایی داشته باشد و همچنین به دلیل طی مسافت زیاد در فرودگاه هایی مختلف بهتر است که چرخ دار باشد.

چمدان مسافرتی چرخ دار بخریم یا بدون چرخ؟

وجود چرخ یک آپشن است که بسته به نیاز خود می توانید از آن استفاده کنید، اگر قرار است با این چمدان در محیط های فرودگاهی در حال حرکت باشید، مسلما داشتن چرخ خیلی ضروری است، چرا که در فرودگاه های بزرگ در شهرها و کشورهای مختلف نیاز است که مسافت های زیادی را در داخل فرودگاه به شکل پیاده طی کنید که اگر چمدانتان چرخ دار نباشد کار کمی برای شما سخت می شود.

انتخاب چمدان مناسب

کدام جنس چمدان را انتخاب کنیم؟

در حال حاضر دو نوع چمدان مسافرتی از نظر جنس در بازار وجود دارد. که هر کدام مزایا و معایبی دارند که در ادامه به آنها می پردازیم.

چمدان با بدنه نرم:

این چمدان ها همان چمدان های پارچه ای هستند که البته برخی با پارچه خوب و برخی با پارچه و الیافت ضخیم تر تهیه شده اند، در واقع چمدان هایی که حالت پلاستیکی ندارند در این دسته قرار می گیرند.

آشنایی با مراسم و آداب شب یلدا در شهرهای ایران + از این رسوم و خوراکی های شب چله غافل نشید !

این چمدان ها در برابر ساییدگی مقاوم تر هستند، اغلب دارای جیب خارجی هستند و می توانید تا جای ممکن اقلام خود را در آنها قرار دهید و به قول معروف تا خرخره آنها را پر کنید.

انعطاف پذیری این چمدان ها باعث می شود براحتی در داخل صندوق عقب خودرو نیز قرار گرفته و به طور کلی در جای دادن آن ها با مشکل مواجه نخواهید شد. ضعف آن ها اما این است که به اندازه چمدان های بدنه سخت از محتویات خود محافظت نکرده و در معرض خطر پارگی قرار دارند.

چمدان با بدنه سخت:

این چمدان های مسافرتی از پلاستیک های با کیفیت مانند ABS یا پلی کربنات ساخته شده اند، حالت قرص و محکمی دارد و پلاستیک آنها انعطاف پذیر است و حالت شکننده ندارد، مگر اینکه ضربه محکم و خیلی تیزی به آنها وارد شود.

انتخاب چمدان مناسب

این چمدان به دلیل اینکه شکل قرص و محکمی دارند ضربات وارد شده را به داخل منتقل نمی کنند و حتی اگر داخل آنها هم خالی باشد باز هم فضای بیرونی آنها مثل یک جعبه محکم است و هیچ فشاری به داخل جعبه وارد نمی شود، که این یعنی برای حمل اقلام شکننده مناسب است.

گر قصد دارید به زور اقلامی را داخل چمدان خود بگذارید، این نوع گزینه مناسبی برای شما نخواهد بود. این نوع چمدان ها خیلی راحت دچار خراشیدگی و ساییدگی می شوند و کمتر مدلی از آن ها دیده می شود که جیب خارجی داشته باشد.

با توجه به صحبتی که با چند فروشنده چمدان در ایران و همچینن در خارج از ایران داشته ام جهت انتخاب چمدان مناسب مدل های پلاستیکی در دراز مدت کمی شکننده تر می شوند، مثلا در یک بازه ۱۰ ساله، به همین دلیل شخص خودم مدل های غیر پلاستیکی را از برند اکولاک انتخاب کردم.

کدام رنگ چمدان را انتخاب کنیم؟

انتخاب رنگ کامل شخصی است، اما توصیه می کنیم که چمدان های رنگ روشن را انتخاب نکنید چون در همان اولین سفر بسیار کثیف می شوند، به طور مثال هنگام تحویل از قسمت بار هواپیما متوجه می شوید که با تماس با قسمت های لاستیکی در بخش بار دچار لکه های سیاه بسیاری شده است.

از طرف دیگر اگر رنگ های خاص و جیغ مانند زرد، قرمز و… را انتخاب کنید هرجایی که باشید خیلی سریع چمدان خود را از بین سایر چمدان ها تشخیص می دهید.

انتخاب چمدان مناسب

به دسته چمدان مسافرتی دقت کنید

شکسته شدن دسته چمدان یکی از اتفاقات شایعی است که اغلب برای چمدان های بی کیفیت اتفاق می افتد، اگر مایل نیستید که این اتفاق برای چمدان شما بیافتند، حتما یک چمدان با کیفیت را انتخاب کنید و دقت کنید که دسته چمدان دو میله به داخل چمدان داشته باشد، هر چند که چمدان های مرغوب امروزی همگی دارای دسته هایی با دو میله محکم به داخل چمدان هستند.

چگونه چمدان خود را ببندیم؟

برای بستن بار و بندیل خود و جا دادن همه ی وسیله هایی که دوست دارید در چمدانتان به جدای از انتخاب چمدان مناسب برای سفرهای هوایی باید چندین نکته ی مهم را حتما مد نظر خود قرار دهید. اول از همه نکته ی مهمی که در پیش روی شماست این است که؛ قبل از بستن چمدان مسافرتی فهرستی از وسایل مورد نیازتان را تهیه کنید و به طور مثال با توجه به شراط های مختلف آب و هوایی مقصدتان لباس مناسب بردارید.

تعطيلات عيد فطر كجا بريم ؟ لیستی از مقاصد سفر در اردیبهشت ماه

انتخاب چمدان مناسب

بعد از آن نیز فهرستی که از لباس و لوازم مورد نیازتان نوشتید را به طور مرتب آماده کنید و در جلوی چشمانتان بچینید تا ببینید چیزی را فرامش کرده اید یا این که حتی شاید وسیله ای را نیز اضافه برداشته باشید. شاید برایتان جالب باشد تا بدانید که یکی از عادت هایی که همه ی مسافران دارند، داشتن تمایل به جمع آوری لباس و وسایل اضافه است.

نکته

باید به آن توجه داشته باشید این است که فضای چمدان مسافرتی را با وسایلی که خیلی جا گیر هستند پر نکنید. سعی کنید تا فقط لوازم و لباس های ضروری را در چمدان مسافرتی قرار دهید. بهترین کار این است که به تعداد روزهای سفرتان لباس بردارید و لباس ها و وسایلی که فکر می کنید شاید به کارتان می آید را در چمدان قرار ندهید.

اما این در طی تمام این مراحل فراموش نکنید که شما باید به اندازه و وزن چمدان مسافرتی خود نیز توجه کنید. زیرا، حمل چمدان بیش از اندازه ی مجاز بزرگ برایتان دردسر ساز است. همچنین اگر وزن بار از میزان بار مجاز قید شده باشد؛ چک کنید که بر روی بلیط هواپیما تخطی نشده باشد. پس قبل از انتخاب چمدان قوانین بار ایرلاینی که با آن سفر می کنید را مطالعه نمایید.

البته برای راحتی و جداسازی وسایل و بارهایتان می توانید از بقچه های زیپ دار پارچه ای چند منظوره استفاده کنید .زیرا، این بقچه ها که به صورت مکعب مربع و مکعب مستطیل هستند از مغازه ها قابل تهیه می باشند می توانند تا لباس ها و وسایلتان را با توجه به نیاز و نوع استفاده به طور جداگانه و مرتب دسته بندی کنید و سپس داخل چمدان مسافرتی خود قرار دهید.

انتخاب چمدان مناسب

چه ساک هایی را می توان به داخل هواپیما برد؟

از مزیت های این روش برای جمع آوری لباس ها در انتخاب چمدان مناسب این است که اگر چمدان را باز کردید وسایلتان روی زمین نمی افتند و چیزی را گم نخواهید کرد. مورد بعدی که توجه شما را به آن در جمع کردن چمدانتان جلب می نمایم این است که، وسایل و لباس ها را در چمدان مسافرتی به ترتیب اهمیت استفاده ی خود قرار دهید.

به طور مثال در ابتدا کفش ها را در حالی که جوراب هایتان به صورت گوله ای در آن قرار گرفته است را بگذارید . پس از آن، وسایل دیگر را در حالی که کاملا حرفه ای آن ها را پیچیده و یا تا کرده اید را قرار دهید.

انتخاب چمدان مناسب

حتما برای یادگیری شیوه های جدید چیدن وسایل در چمدان به فیلم های آموزشی که در فضای آنلاین قرار گرفته است، سر بزنید. پیشنهاد می کنم که برای سبک تر شدن بارتان در هنگام برگشت، از وسایل یک بار مصرف استفاده کنید.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

10 آذر 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *