تهیه مربای زرشک تازه

تهیه مربای زرشک تازه به خاطر ظرافتی که زرشک تازه داره، به نظر سخت مياد اما با رعایت چند فوت کوزه گری ساده میتونی بهترین مربای زرشک رو بپزی. اين مطلب از گروه آشپزي شادمگ رو از دست نديد.

مربای زرشک تازه

مربا زرشک یکی از انواع مرباهای خوشمزه و بسیار پرطرفدار ایرانی است که مانند انواع مرباها به عنوان صبحانه یا میان وعده سرو می شود. این مربا طعمی ملس دارد و می توانید آنرا به همراه خامه ، کره یا پنکیک صبحانه سرو کنید.

با مقدار موادی که در این دستور قرار گرفته است می توانید یک شیشه مربا تهیه کنید. در صورتی که می خواهید مقدار کمتر یا بیشتری مربا زرشک تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید.

تهیه مربای زرشک تازه

مواد لازم برای ۴ نفر

  • زرشک تازه ۷۰۰ گرم
  • شکر ۸۰۰ گرم
  • پودر هل ½ قاشق چایخوری
  • وانیل نوک قاشق چایخوری
  • آب لیمو ترش ½ قاشق چایخوری
  • آب ولرم ۲ لیوان

طرز تهیه مربای زرشک تازه

مرحله اول

برای تهیه مربای زرشک مجلسی ابتدا زرشک را پاک می کنیم و قسمت بالای دانه های زرشک را جدا می کنیم. در ادامه دانه های زرشک را درون لگن می ریزیم و با آب سرد به خوبی زیر و رو کرده و می شوییم.

مرحله دوم

در این مرحله اجازه می دهیم زرشک ها چند دقیقه درون آب بمانند تا تمام شن و سنگ ریزه های بین زرشک ها ته نشین شوند. در ادامه زرشک ها را از لگن خارج می کنیم و درون آبکش می ریزیم تا آب اضافی شان به طور کامل خارج شود.

طرز تهیه سوپ مرغ برای سرماخوردگی ؛ راحت و فوری

مرحله سوم

پس از اینکه آب اضافی زرشک ها به طور کامل خارج شد، آنها را درون یک قابلمه مناسب می ریزیم. در ادامه شکر را به صورت پخش بین زرشک ها می پاشیم و درب قابلمه را می گذاریم. در ادامه قابلمه را درون یخچال قرار می دهیم.

تهیه مربای زرشک تازه

مرحله چهارم

حالا باید صبر کنیم تا زرشک ها آب بیندازند. حدود ۶ ساعت بعد قابلمه را از یخچال خارج می کنیم و آب ولرم را به قابلمه اضافه می کنیم. در ادامه قابلمه را روی حرارت قرار می دهیم تا آب درون قابلمه شروع به جوشیدن کند.

مرحله پنجم

پس از اینکه آب جوش آمد، کف های روی سطح آب را با قاشق جمع کرده و دور می ریزیم. این کار باعث می شود که رنگ مربا شفاف تر شود. در ادامه باید صبر کنیم تا زرشک ها بپزند و شربت مربا به قوام برسد.

مرحله ششم

برای اینکه متوجه شویم مربا به قوام رسیده است، یک قاشق از شربت مربا بر می داریم و اجازه می دهیم خنک شود. حالا آنرا بین دو انگشت خود تست می کنیم، در صورتی که شربت بین دو انگشت کش بیاید مربا به قوام رسیده است.

مرحله هفتم

پس از اینکه مربا به قوام رسید، پودر هل، وانیل و آب لیمو ترش را اضافه کرده و کمی هم می زنیم، سپس قابلمه را از روی حرارت کنار می گذاریم.حالا صبر می کنیم مربا خنک شود، سپس آنرا در شیشه ریخته و در یخچال نگهداری می کنیم.

له شدن دانه های زرشک

اگر در پایان پخت دانه های زرشک سالم بمانند و له نشوند ظاهر مربای ما خیلی شکیل تر می شود. برای اینکه دانه های زرشک سالم بمانند و له نشوند بهتر است که مربا را بیش از حد هم نزنیم و بگذاریم با حرارت ملایم به قوام برسد.

طرز تهیه شور مخلوط خوشمزه ترد خانگی را اینجا یاد بگیر + راز کپک نزدن شور گل کلم

تهیه مربای زرشک تازه

جایگزین وانیل

خیلی از خانم ها دوست ندارند، در هنگام مصرف مربا طعم وانیل حس شود. برای رفع این مشکل در تهیه مربای زرشک تازه می توانیم وانیل را از مواد لازم حذف کنیم و یا اینکه از ماده غذایی دیگری مثل دانه های هل برای عطر و طعم بهتر مربای زرشک استفاده کنیم.

فوت و فن مربای زرشک تازه

مقدار شکر ذکر شده در تهیه مربای زرشک تازه طعم مربا را خیلی شیرین نمیکند و مربا در نهایت طعمی نسبتا متعادل دارد. در صورت تمایل به شیرین تر شدن مربا می توانید مقدار شکر را تا یک کیلو و پانصد گرم (حداکثر) افزایش دهید.

به طور معمول برای تهیه مربا از میوه های ترش، در ازای هر یک کیلو گرم میوه از یک کیلو گرم شکر استفاده میشود . ولی در مورد زرشک چون ترشی آن کمی بیشتر از حد معمول است در این دستور مقدار زرشک ۲۰۰ گرم بیشتر از حد متعارف است.

در مورد میوه های شیرین نیز معمولا در ازای هر یک کیلو گرم میوه از ۷۰۰ گرم شکر استفاده میشود. این یک قاعده کلی است و مسلما مقادیر یاد شده بسته به ذائقه خانواده میتواند تا حدی تغییر کند .

بعد از اتمام مراحل پخت تمام مربا ها، همیشه صبر کنید مربا خنک شود و بعد آنرا به ظرف مورد نظر انتقال دهید. ولی برای پائین آوردن دمای مربا بهتر است از یخچال استفاده نکنید.

استفاده از آبلیمو در اواخر طبخ اکثر مربا ها امریست بدیهی و برای جلوگیری از شکرک زدن مربا کاربرد دارد ولی در مورد مرباهای ملس یا کمی ترش تر نیازی به این کار نیست .

6 روش پخت کینوا ؛ بهترین جایگزین برای برنج

تهیه مربای زرشک تازه

علل شکرک زدن مربا

در ضمن یکی از شایع ترین علل شکرک زدن مربا در تهیه مربای زرشک تازه جوشیدن بیش از حد مربا است. البته در صورتی هم که مربا به اندازه کافی حرارت ندیده و نجوشیده باشد امکان کپک زدن آن وجود خواهد داشت .

پس لازم است به زمان جوشاندن مربا کاملا توجه کنید.

آسیاب کردن شکر به این دلیل است:

در زمان کوتاه طبخ این مربا، ممکن است شکر خوب با آب مخلوط نشود . در انتها باعث شکرک زدن مربا شود .

بهتر است اول شکر را آسیاب کنید. قبل از قرار دادن آب و شکر روی حرارت آنها را خوب با هم مخلوط کنید. بعد روی حرارت قرار دهید . توجه داشته باشید که شکر آسیاب شده در آب ولرم راحت تر حل میشود تا آب جوش یا سرد !

فيلم تهيه مربای زرشک یکی از خوشمزه ترین و خاص ترین مرباها

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

8 آذر 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *