نورپردازی کی از مهم ترین اصل ها در دکوراسیون منازل می باشد. روش نصب لوستر بدون زنجیر در سقف های کاذب و کناف را یادتان می دهیم، تا در خانه با کمترین امکانات و بدون صرف هزینه برای نصب لوستر اقدام کنید. ابتدا باید نوع سقف را بشناسید تا با توجه به آن از بهترین روش نصب استفاده کنید. این مقاله از دکوراسیون پارس مگ را تا پایان دنبال کنید.

عوامل موثر در انتخاب نحوه نصب لوستر

قبل از این که بخواهید نصب لوستر را شروع کنید، لازم است مشخص کنید که کدام طریقه نصب لوستر برای شما مناسب تر است.

نصب لوستر سنگین - نصب لوستر بدون زنجیر

در صورتی که سقف منزل شما ساده باشد، هیچ نوع محدودیتی برای وزن لوستر ندارید و به سادگی می توانید کار نصب لوستر سنگین را انجام دهید. اما برای نصب لوستر سقفی سنگین وزن در سقف تیرچه بلوک، کاذب یا یونولیتی باید مسیری به سقف اصلی پیدا کنید تا بتوانید مقاومت مورد نیاز را ایجاد نمایید، چرا که در غیر این صورت امکان سقوط لوستر وجود دارد.

انتخاب ابزار مناسب هم بر اساس وزن این چراغ آویزها و همچنین نوع سقف صورت می گیرد. مثلاً در نصب لوستر در سقف گچی، اگر وزن آن ها از 10 کیلو بیشتر نباشد، می توان از رول بولت پروانه ای برای نصب استفاده کرد.

علاوه بر این محل مناسب نصب لوستر باید با دکوراسیون خانه شما هماهنگی داشته باشد. برای مثال در صورت وجود میز ناهارخوری در اتاق پذیرایی بهتر است لوستر در بالای میز قرار بگیرد. برای انتخاب اندازه لوستر هم باید ابعاد میز را در نظر بگیرید به نحوی که انتهای لوستر با میز حداقل 75 تا 85 سانتی متر فاصله داشته باشد. چنانچه برای نورپردازی میز به چند چراغ آویز احتیاج دارید باید آن ها را در فواصل مشخصی در طول میز نصب کنید.

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید نسبت ارتفاع قرارگیری لوستر به سقف است. در واقع این ابعاد و بلندی سقف است که تعیین می کند لوستر با چه اندازه ای از سقف آویزان شود. در صورتی که میزان فاصله لوستر با سقف کم باشد، نور به خوبی پخش نشده و یا اگر لوستر بیش از حد به زمین نزدیک باشد، سایه ایجاد کرده و چشم ها را آزار می دهد و باعث سردرد می شود

ویدیو آموزشی نصب لوستر در سقف گچی

شناخت سقف کاذب جهت نصب لوستر

سقف‌های کاذب انواع مختلفی دارند. از جمله این سقف‌ها به سقف کاذب رابیتس، سقف کاذب پی وی سی، سقف کاذب چوبی و سقف کاذب گچی می‌توان اشاره کرد. سقف‌های کاذب پایین‌تر از سقف اصلی وصل می‌شوند. به سقف‌های کاذب، سقف کناف نیز گفته می‌شود. علت استفاده از این سقف‌ها، پنهان کردن عیب‌ها و ایرادات سقف اصلی قبل از نصب لوستر در سقف کاذب و همچنین زیبایی است. بر روی سقف‌های کاذب می‌توان نورپردازی تعبیه کرد. همچنین این سقف‌ها محافظ خوبی در برابر زلزله هستند.

در سقف‌های کاذب گچی گاهی برای استحکام بیشتر پی وی سی یا آلومینیوم به کار می‌رود. در این سقف‌ها تنها لایه نازکی از گچ کشیده شده تا سقف تمیز و یکدستی حاصل شود. برای نصب لوسترهای سنگین در سقف کناف یا سقف کاذب باید نکاتی را رعایت کرد.

نکات مهم نصب لوستر در سقف

برای نصب لوستر سنگین در سقف گچی باید حتما از قلاب و زنجیر استفاده کرد. زنجیری که قرار است لوستر به آن وصل شود باید تحمل وزن لوستر را داشته باشد. این زنجیر باید به سقف اصلی متصل شود. اگر نصاب فراموش کند که زنجیر را برای نصب لوستر تعبیه کند باید قسمتی از کناف که زیر لوستر قرار دارد را خراب کرد.

اما اگر سقف دارای زنجیر محکم باشد کار سختی را پیش رو نخواهیم داشت. برای نصب لوسترهای معمولی بر سقف کناف که وزن زیادی ندارند؛ می‌توان از قلاب‌های پروانه‌ای استفاده کرد.

ابزارهای لازم برای نصب لوستر سنگین بر سقف گچی و سقف کاذب

اگر نصاب سقف کاذب، قلابی را در هنگام نصب سقف گچی برای آویز کردن لوستر تعبیه نکرده باشد؛ برای نصب لوستر در سقف کاذب باید قلاب و زنجیر را در سقف نصب کنید. برای این کار نیاز به ابزارهایی نظیر پیچ گوشتی، دریل، رول پلاک، انبر دست، پیچ و رول بولت پروانه‌ای دارید. در ادامه خواهیم گفت که برای نصب لوستر در سقف کناف و گچی چگونه باید از این ابزارها استفاده کرد.

لوستر مینیمال - نصب لوستر بدون زنجیر

نصب لوستر در سقف کاذب برای انواع لوسترها یکسان است؟

لوسترهای سقفی انواع مختلفی دارند. لوسترهای ال ای دی، اس ام دی و لوستر ریسه‌ای از انواع لوسترهای سقفی محسوب می‌شوند. این لوسترها برخلاف لوسترهای سنگین از یک نقطه به سقف متصل نمی‌شوند. این لوسترها برای اینکه تعادل در نصب را حفظ کنند؛ باید از چند نقطه به سقف کاذب متصل شوند. بنابراین نصب لوستر در سقف کاذب علاوه بر وزن لوستر به مدل لوستر نیز وابسته است و برای انواع لوستر یکسان نیست.

روش نصب لوستر در سقف گچی

برای نصب لوستر در سقف گچی ابتدا باید قلاب و زنجیر را در سقف گچی نصب کرد. اگر هنوز گچکاری سقف انجام نشده است و ساختمان نیمه کاره است؛ برای نصب لوستر در سقف گچی، بهترین کار جوش دادن زنجیر به تیرآهن‌های سقف است. اینکار ایمنی نصب را بالاتر می‌برد.

اگر در ساختمانی که ساخته شده و گچکاری سقف انجام شده است بخواهید لوستر نصب کنید باید به روش زیر عمل کنید:

نحوه نصب لوستر سنگین در سقف گچی

اگر نوع سقف از جنس کاذب نیست برای نصب لوستر سنگین در سقف گچی باید از رول بولت استفاده کنید. رول بولت‌ها اندازه‌های مختلفی دارند. توانایی تحمل رول بولت‌ها حداکثر تا وزن 15 کیلوگرم است. برای نصب لوستر در سقف گچی، هرچه لوستر سنگین‌تر باشد؛ باید از رول بولت بزرگ‌‌تری استفاده کنید.

در اولین قدم برای نصب لوستر سنگین در سقف گچی باید سقف را با دریل به اندازه‌ رول بولت سوراخ کنید. رول بولت را با فشار کمی در سقف جا کنید. قدم دوم نصب لوستر سنگین در سقف گچی این ست که قسمت چنگک مانند رول بولت را با انبر دست بچرخانید تا پره‌های آن در سقف باز شود. قدم سوم برای نصب لوستر سنگین در سقف گچی، آویزان کردن لوستر در چنگک رول بولت است. در نهایت باید سیم‌های برقی که از سقف آویزان شده‌اند را به سیم‌های لوستر متصل کرد.

نصب لوستر سقفی - نصب لوستر بدون زنجیر

نصب لوستر سبک در سقف گچی

اگر نوع سقف گچی و وزن لوستر یا آباژور کم تر از 5 کیلوگرم باشد؛ برای نصب لوستر در سقف گچی، می‌توان از پیچ و رول پلاک استفاده کرد. بنابراین باید سقف گچی را سوراخ کنید. بهتر است سوراخی را که برای نصب لوستر در سقف گچی ایجاد می‌کنید به صورت اریب باشد تا رول پلاک در سقف محکم‌تر شده و به راحتی خارج نشود.

نحوه نصب لوستر در سقف کاذب یا کناف

سقف‌های کاذب تحمل بار زیاد را ندارند بنابراین نحوه نصب لوستر در سقف کناف یا کاذب متفاوت از نصب لوستر در سقف گچی است. وزن لوستر در چگونگی نصب لوستر در سقف کاذب بسیار تاثیر گذار است. در ادامه به نحوه نصب لوستر سنگین و سبک در سقف کناف می‌پردازیم.

نحوه نصب لوستر سنگین در سقف کاذب

اگر نوع سقف از جنس سقف کاذب یا سقف کناف باشد؛ برای نصب لوستر در سقف کاذب، می‌توان از رول بولت‌های پروانه‌ای استفاده کرد. اما نهایت وزن لوستر برای سقف کاذب باید 10 کیلوگرم باشد. اگر وزن لوستر بیش از 10 کیلوگرم باشد خطر سقوط لوستر و تخریب سقف کاذب پس از نصب لوستر در سقف کناف وجود دارد. در ادامه نحوه نصب لوستر در سقف کناف یا کاذب آورده شده است. اولین گام برای نصب لوستر سنگین در سقف کاذب سوراخ کردن سقف برای نصب رول بولت پروانه‌ای است.

مته‌ای که برای دریل کردن سقف استفاده می‌کنید بهتر است مته شماره 16 باشد. پروانه‌های رول بولت را برای نصب لوستر در سقف کناف باید بسته و آن را در سوراخ سقف فشار دهید. پروانه‌ها پس از عبور از ضخامت سقف کاذب در بالای آن باز می‌شوند. در این مرحله باید مثل روش قبل قسمت چنگک مانند رول بولت را بچرخانید تا محکم شود. در نهایت برای نصب لوستر سنگین در سقف کاذب یا کناف باید لوستر را به چنگک آویزان کرده و اتصالات برقی آن را وصل کنید.

نصب لوستر سنگین در سقف کناف

اگر نوع سقف از جنس سقف کاذب باشد و لوستر برای سقف کاذب بالای 10 کیلوگرم وزن داشته باشد؛ برای نصب لوستر در سقف کاذب، باید به روش دیگری اقدام کرد. قسمتی از سقف کناف که قرار است در آنجا لوستر نصب شود را باید از بین برد. سپس برای نصب لوستر در سقف کناف، قلاب را باید به سقف اصلی جوش داد. همچنین می‌توان از روش اول استفاده کرد و رول بولت را به سقف اصلی متصل کرد.

نصب لوستر در سقف کاذب - نصب لوستر بدون زنجیر

نصب لوستر دوپل

اگر لوستر شما، شاخه ها و لامپ های زیادی دارد، استفاده از کلید دوپل کاربردی تر است، زیرا شما می توانید با زدن یکی از کلیدها، نیمی از چراغ ها و یا حتی همه آن ها را روشن نمایید.

شما به منظور نصب لوستر دوپل به یک ترمینال سه تایی نیاز دارید. سه سیم برق در سقف وجود دارد یکی از آن ها سیم نول و دوتای دیگر سیم فاز هستند که سیم های فاز بر خلاف سیم نول، دارای برق بوده و به رنگ قرمز مشخص شده اند. شما برای انجام سیم کشی باید هر سیم فاز لوستر را به سیم فاز سقف متصل کرده و تک سیمی که باقی می ماند را هم به سیم نول سقف وصل کنید.

نصب لوستر یک پل

از کلید یک پل برای لوسترهایی با تعداد شعله کمتر استفاده می شود که این کلیدهای می توانند همزمان همه چراغ های لوستر را روشن نمایند. نحوه نصب لوستر سقفی تک پل، کمی ساده تر بوده و یک ترمینال دوتایی نیاز دارد.

در این حالت فقط دو سیم در سقف وجود دارد که یکی از آن ها سیم فاز و دیگری سیم نول است که سیم نول فاقد برق بوده و عمدتاً با رنگ آبی مشخص می شود. برای نصب آن کافیست فاز لوستر را به فاز سقف و نول لوستر را به نول سقف متصل کنید تا عملیات اتصال سیم ها به اتمام برسد.

توجه کنید که اگر لوستر شما، 3 سیم داشت و فقط 2 سیم در سقف موجود بود، لازم است که سیم جفتی لوستر را پس از لخت کردن به همدیگر وصل کرده و به عنوان فاز در نظر بگیرید و سیم تکی هم به عنوان سیم نول شما باشد. سپس طبق آنچه گفته شد فاز لوستر را به فاز سقف و نول لوستر را به نول سقف متصل کنید.

طریقه نصب لوستر سنگین

در صورتی که قصد نصب لوسترهای سنگین وزن مثل لوسترهای برنزی را دارید باید این را بدانید که اگر سقف تحمل وزن آن را نداشته باشد و یا نصب اصولی صورت نگرفته باشد، ممکن است لوستر پاره شود و بخشی از سقف ریزش کند.

برای رفع این مساله در لوسترهای سقفی که قطر کمی دارند، باید به وسیله زنجیر روی سقف، وزن آن را مهار کنید و به کمک پیچ پروانه ای تعادل لوستر را حفظ نمایید. اما در لوسترهای سنگینی که طول و عرض زیادی دارند لازم است زنجیر را از وسط لوستر رد کنید و یک یا دو میلگرد را در راستای طول و عرض این ابزار روشنایی قرار دهید و به زنجیری که در مرکز آن قرار دارد، ببندید. این کار سبب می شود که وزن لوستر روی میلگرد پخش شود. در آخر هم به منظور حفظ تعادل، اطراف لوستر را با پیچ مهار کنید.

نصب لوستر در کناف - نصب لوستر بدون زنجیر

۵ نکته ایمنی قابل توجه برای نصب لوستر بدون زنجیر

رعایت 5 نکته زیر می تواند به شما کمک کند تا بتوانید به راحتی نصب لوستر خانه خود را انجام دهید.

1- برای نصب چراغ آویز لازم است اطلاعاتی درباره اصول اولیه برق مثل سیم کشی داشته باشید و دستور العمل نصب لوستر را در راهنمای آن مطالعه نمایید. ضمناً پیش از شروع کار از عدم حضور کودکان در اطرافتان مطمئن شوید.

2- حتماً بر اساس وزن لوستر بررسی کنید که آیا این امکان وجود دارد که از همان جعبه اتصال قدیمی سقف خود استفاده کنید یا این که باید آن را با جعبه اتصال جدید و مطمئن جایگزین نمایید.

3- برای بالا رفتن از نردبان خانگی یا چهارپایه کمک بگیرید و مطمئن شوید که کاملاً در سر جای خود محکم هستند و لیز نمی خورند. البته برای جلوگیری از لیز خوردن می توانید از دستمال پارچه ای برای زیر نردبان یا چهار پله استفاده نمایید.

4- برای انجام کارهای برقی از دستکش های عایق استفاده کنید و مراقب باشید پاره یا سوراخ نباشند. همچنین می توانید برای محافظت از چشمانتان و جلوگیری از ریختن اجسام ریز سقف در آن، از عینک های محافظی که اطراف آن ها کاملاً پوشیده است، بهره ببرید.

5- فراموش نکنید که خاموش بودن کلید به تنهایی کافی نیست و شما باید حتماً جریان برق را از کنتور قطع کنید، چرا که در غیر این صورت اگر کسی به صورت تصادفی و در حین کار شما، کلید برق را روشن کند، برای شما خطر برق گرفتگی وجود خواهد داشت.

لوستر مجلل - نصب لوستر بدون زنجیر

نکات نصب لوستر سقفی در سقف کاذب

برای نصب لوستر سقفی در سقف کاذب، آنچه اهمیت زیادی دارد، وزن چراغ آویز می باشد. بنابراین توجه شما را به چند نکته درباره وزن لوستر جلب می کنیم.

1- بهتر است لوسترهایی با وزن 3 کیلوگرم را با کمک رول پلاک های پروانه ای نصب کرد.

2- اگر لوستر شما بیش از 7 کیلوگرم وزن داشته باشد، می توانید طبق روش میلگرد که در بخش طریقه نصب لوستر سنگین توضیح دادیم، عمل کنید.

3- برای نصب لوسترهایی با وزن بالاتر از 7 کیلوگرم، بهتر است از قلاب لنگر استفاده شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید