جشنواره کلینیک ایرانیان
سوغاتی اصفهان

سوغاتی اصفهان بسیار زیاد و متنوع است که اگر قبل از سفر با آنها آشنا باشید حین سفر سردر گم نخواهید شد. در این مطلب از گروه سفر شادمگ شما با لیستی از سوغاتی های اصفهان آشنا می شوید.

اصفهان

حتما می‌دانید که اصفهان یکی از شهرهای پرگردشگر کشور است. گردشگران نه تنها از ایران بلکه از سراسر جهان به تماشای جاهای دیدنی اصفهان می‌روند.

سوغاتی اصفهان

شما با هواپیما، اتوبوس و قطار می‌توانید به نصف جهان برسید. از تهران با هواپیما در حدود 45 دقیقه در راه هستید تا به اصفهان برسید. با اتوبوس این عدد بین 6 تا 8 ساعت و با قطار بین 7 تا 9 ساعت است.

انواع سوغات خوراکی اصفهان

در اصفهان هم مانند بسیاری دیگر از شهرها، سوغاتی ها در انواع خوراکی و صنایع دستی وجود دارند. بنابراین ما هم سوغاتی های شهر اصفهان را به دو گروه خوراکی و صنایع دستی تقسیم می‌کنیم.

سوغاتی اصفهان

در میان سوغاتی های اصفهان گز و پولکی بسیار معروف‌اند. این خوراکی‌های شیرین و خوشمزه کامتان را در سفر به اصفهان شیرین می‌کنند.

 گزهای شیرین و مغزدار

گز اصفهان را بیشتر ما می‌شناسیم. گز لقمه با مغز پسته و بادام بسیار خوشمزه‌ است. ‌گز آردی اصفهان هم با مغز پسته و بادام در دسترس است. البته توصیه می‌کنیم گز آردی را برای پذیرایی در مهمانی‌هایتان در نظر نگیرید تا خانه‌تان پر از آرد نشود.

برخی معتقدند بهترین گز اصفهان گز مظفری است. اما با این حال برخی دیگر برندهایی مانند گز شیرین یا گز کرمانی را به عنوان بهترین گز اصفهان معرفی می‌کنند.

سوغاتی اصفهان

انواع گز، خوشمزه ترین سوغات اصفهان

  • گز شکلاتی
  •  سکه ای
  •  برشی
  •  آردی
  • گز انگشت پیچ
  •  لقمه‌ای

پولکی اصفهان

دیگر سوغات اصفهان پولکی است. پولکی آب نبات‌ دایره شکل و نازکی است که آن را بیشتر با چای میل می‌کنند. پودر نارگیل، لیمو عمانی، کنجد و زعفران به عنوان طعم‌دهنده پولکی استفاده می‌شوند.

سوغاتی اصفهان

اگر اهل چای هستید، خوردن پای با پولکی یکی از بهترین انتخاب‌هاست. شما می‌توانید پولکی از سوغات اصفهان را با طعم‌های مختلفی انتخاب کنید.

آشنایی با 20 نمونه از جاذبه های دیدنی دماوند | آخر هفته به دماوند سفر کنید !

 سوهان از سوغات اصفهان

شاید تصور کنید سوهان سوغات قم است اما سوهان اصفهان هم بسیار خوشمزه و لذیذ است. سوهان اصفهان که با نام سوهان عسلی معروف است با سوهان قم فرق دارد. سوهان اصفهان نازکتر از سوهان قم و پر از مغز بادام و پسته است.

سوغاتی اصفهان

 شیرینی کُرکی

شاید خیلی ها ندانند شیرینی کرکی هم از سوغاتی های اصفهان است. اما اگر این شیرینی خوشمزه و نرم را در سوغاتی فروشی های اصفهان یافتید، از دستش ندهید. شیرینی کرکی را بیشتر با روغن حیوانی درست می‌کنند.

سوغاتی اصفهان

دوغ و گوشفیل از سوغات اصفهان

دوغ و گوشفیل هم از دیگر خوراکی‌های خوشمزه اصفهان است. شاید این ترکیب در نظر اول کمی عجیب باشد اما این طورها هم نیست. کافی است یک بار امتحان کنید تا مشتری‌اش شوید. دوغ این ترکیب چندان شور نیست، در عوض کمی ترش است. گوشفیل هم شهدش کمتر از گوشفیل های معمول است.

سوغاتی اصفهان

اگر بخواهید دوغ و گوشفیل را به عنوان سوغات اصفهان بیاورید، کار سختی نیست. دوغ را داخل بطری بریزید و گوشفیل را در جعبه شیرینی بگذارید و تمام!

بریان بهترین سوغات اصفهان

شاید نتوانید بریانی را به عنوان سوغات به شهر دیگر برد اما خودتان را که می‌توانید مهمان این غذای لذیذ و سنتی کنید. بریانی یا بریان یکی از غذاهای معروف و خوشمزه اصفهان است؛ سعی کنید حتما امتحانش کنید.

سوغاتی اصفهان

جوز قندی

این سوغات اصفهان در شمار گران ترین سوغاتی های اصفهان است. جوز قندی از نوعی میوه محلی به اسم الگ تهیه می شود. در تهیه جوز قندی، پس از کندن پوست میوه آن را خشک می کنند. داخل این سوغات اصفهان مخلوطی از پودر قند، هل،‌ شکر و بادام قرار دارد.

سوغاتی اصفهان

 خورش ماست

حتما بعد از یک غذای سنتی، یک دسر سنتی هم می‌چسبد. توصیه ما خورش ماست (یا خورشت ماست ) است. خورش ماست را از ترکیب گوشت، ماست، زعفران و شکر درست می‌کنند. شاید نتوانید خورشت ماست را مثل سایر سوغاتی های شهر اصفهان با خود بیاورید، اما خودتان از خوردنش لذت خواهید برد.

تمیزترین و بهترین سواحل مازندران برای شنا و تفریح را بشناسید

سوغاتی اصفهان

برشتوک

این سوغات اصفهان به شکل لوزی برش می خورد و با پودر قند، برشتوک گندم، هل و برشتوک نخودچی درست می شود.

سوغاتی اصفهان

صنایع دستی اصفهان

اصفهان شهر هنرمندان ماهر و استادکاران بزرگ است. بنابراین طبیعی است که صنایع دستی اصفهان بسیار غنی و باشکوه باشند. در ادامه با برخی از انواع صنایع دستی این هنرمندان آشنا می‌شویم.

قلم زنی سوغات اصفهان

آثار قلم زنی استادکاران اصفهانی را در بازار قیصریه فراوان می‌یابید. آثار بسیار زیبا و هنرمندانه‌ای که بر روی صفحات نقره و مس خلق می‌شوند. گلدان‌ها، جام‌ها و سینی‌های قلم زنی زیبا سوغات ارزنده‌ای از اصفهان هستند.

سوغاتی اصفهان

 

خاتم کاری سوغات اصفهان

در خاتم کاری اصفهان اشکال چند ضلعی چوبی را بسیار ظریف و زیبا کنار هم می‌چینند. ترکیب هنرمندانه این اشکال تصاویر زیبا و جذابی به وجود می‌آورد. جعبه، جاقلمی و ظرف‌هایی مثل شکلات‌خوری خاتم کاری را می‌توانید به عنوان سوغات بخرید. در خاتم کاری نقوشی مانند طبیعت بسیار متداول است.

سوغاتی اصفهان

در برخی موارد طرح‌هایی از مکان های تاریخی اصفهان هم در آثار خاتم کاری دیده می‌شود. گفتنی است خاتم کاری از سوغات شیراز نیز هست.

ظرف مسی

علاوه بر آثار قلم زنی که بر روی مس انجام می‌شود، در اصفهان ظروف مسی هم فراوان است.

سوغاتی اصفهان

ظروف مسی مانند قابلمه، بشقاب، کاسه، لیوان و… در بازارهای اصفهان فروخته می‌شوند. در سال‌های اخیر استفاده از ظروف مسی بیشتر متداول شده است. اگر شما هم می‌خواهید ظرف مسی داشته باشید، خرید از اصفهان را از دست ندهید.

میناکاری

آثار میناکاری از جمله زیباترین و جذاب‌ترین سوغات و صنایع دستی اصفهان است. هنرمندان اصفهانی نقوش بسیار ظریف و زیبا را روی ظروفی مثل گلدان، بشقاب و… طراحی می‌کنند.

سوغاتی اصفهان

زمینه این نقش‌ها عمدتا یک رنگ آبی بسیار دلنشین و آرام‌بخش دارد. آنچه به عنوان مینا در میناکاری شناخته می‌شود، ترکیب اکسیدهای فلزات و چندگونه نمک است.

چطور به اولسبلنگاه ماسال بریم ؟ بهترین زمان دیدن اقیانوس ابر اولسبلنگاه

فیروزه کوبی

فیروزه کوبی های اصفهان هم بسیار ناب و زیباست. در این صنعت هنری جذاب، تکه‌های کوچک فیروزه بر روی سطوح فلزی نشانده می‌شود. جنس فلز سطوح عموما مس، نقره، برنج و… است. بین فیروزه‌ها را هم یک نوع لاک تیره می‌ریزند.

سوغاتی اصفهان

هرچه فیروزه‌ها منظم‌تر و کوچکتر و فاصله بین آنها کمتر باشد، اثر گران‌بهاتر و نفیس‌تر است.

کاشی‌سازی

قدیمى‌ترین کاشى‌هاى موجود در اصفهان، کاشى‌‌هاى فیروز‌ه‌رنگى است که کتیبه‌هاى تاریخى مناره‌هاى دوره‌ی سلجوقى با آن‌ها آراسته شده است. در اصفهان علاوه بر کاشى‌هاى هفت رنگ و معرق ظروف کاشى، ‌ گلدان و اشیای مختلف دیگر با نقوش مختلف ساخته مى‌شوند که عموما جنبه‌ی صادراتى دارند.

سوغاتی اصفهان

ظروف آبى با نقش سیاه‌قلم شهرضا شهرت فراوان دارند.

پارچه‌های قلمکاری شده

آن‌وقت‌ها که صنعت چاپ هنوز رواج پیدا نکرده بوده است، اصفهانی‌ها برای طرح‌دار کردن پارچه‌های مختلف از جنس‌های گوناگونی مانند کرباس و کتان از ابتکار عمل بسیار جالبی استفاده می‌کرده‌اند.

سوغاتی اصفهان

آنها با قالب‌هایی از جنس چوب و به شکل‌های مختلف مثل بته‌جقه، روی پارچه‌ها طرح می‌زدند. این هنر هنوز هم در اصفهان یافت می‌شود. خرید یک سفره قلمکار، ایده بسیار خوبی برای یادگاری بردن از این شهر رویایی است.

فرش و قالی‌ اصفهان

قالی‌ها و فرش‌های دستباف اصفهانی که از نخ و ابریشم بافته می‌شوند از آن سوغاتی‌های گرانی خواهند بود که شاید بهتر است به جای هدیه دادن، آنها را برای خودتان نگه دارید. البته تصمیم با شماست دوست عزیز!

سوغاتی اصفهان

ولی اگر از ما می‌شنوید، از این فرش‌های زیبا و گران برای خودتان بخرید و اگر امکانش بود برای دیگران هم به عنوان سوغاتی، نمونه‌ای از آن را تهیه کنید. هنر بافندگان فرش دستباف اصفهان مانند نقاط متعدد دیگر ایران زبانزد است.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

27 مرداد 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *