جشنواره کلینیک ایرانیان
طرز تهیه رشته پلو

طرز تهیه رشته پلو بسیار ساده و کم هزینه است. برای تهیه این غذای خوشمزه تنها به برنج و رشته پلویی نیاز دارید. گروه آشپزی شادمگ در این مطلب دستور پخت این غذای خوشمزه را در اتیارتان قرار داده است. می تواندی این غذا را به چند روش مختلف طبخ کرده و در کنار خانواده نوش جان کنید.

رشته پلو

رشته پلو، یکی از غذاهای محلی و قدیمی ایرانی است که کمتر کسی پیدا می‌شود که آن را دوست نداشته باشد. رشته پلو با خرما و کشمش و سبزی پلو و ماهی، دو غذایی هستند که معمولا برای شام شب عید، شب یلدا یا چهارشنبه سوری در خانه ایرانیان تهیه و سرو می‌شوند.

طرز تهیه رشته پلو

همان طور که می‌دانید عید نوروز، جشن و سنتی نمادین در کشور ایران است و غذاهایی که در این جشن باستانی خورده می‌شوند، دارای معنا و مفهوم خاصی هستند. به‌طور مثال، رشته پلو برای شب عید سرو می‌شود تا طبق یک روایت قدیمی رشته کار و زندگی دست افراد بیاید. یک ضرب‌المثل قدیمی نیز درباره این غذا وجود دارد که می‌گوید:

اگر اول سال رشته پلو خوردی، کل سال رشته امور دستته.

رشته‌پلو، غذای محلی مشهد، استان اردبیل و کرمانشاه است؛ اما در شهرهای دیگر ایران هم به شیوه‌های مختلف طبخ و سرو می‌شود. رشته پلو را می‌توان به‌صورت ساده و همراه با انواع خورش مانند قیمه و قورمه سبزی ، با خرما و کشمش، با عدس، با گوشت قلقلی، مرغ، گوشت بوقلمون یا ماهی دودی در خانه تهیه کرد و از طعم و مزه آن در کنار اعضای خانواده لذت برد. ادویه اصلی پخت رشته پلو «زردچوبه» است. جالب است بدانید که در گذشته، زردچوبه تنها ادویه‌ای بود که به رشته پلو اضافه می‌کردند.

طرز تهیه رشته پلو بسیار ساده و کم هزینه است. برای تهیه این غذای خوشمزه تنها به برنج و رشته پلویی نیاز دارید. رشته پلویی که در کارخانه بوداده می‌شود، شبیه به رشته آش و کمی نازک‌تر از آن است؛ اما به‌دلیل داشتن سبوس بیشتر، رنگ تیره‌تری دارد.

طرز تهیه رشته پلو با مرغ

مواد لازم برای تهیه رشته پلو با مرغ

  • برنج: ۲ پیمانه
  • رشته پلویی خرد نشده: ۲ پیمانه
  • سینه مرغ: ۱ عدد کامل
  • پیاز: ۱ عدد
  •  هویج: ۳ عدد متوسط
  •  روغن: به میزان لازم
  • کشمش پلویی: ۱/۲ پیمانه

طرز تهیه

طرز تهیه رشته پلو

۱. خیس کردن برنج

برای پخت این غذا برنج را از یک ساعت قبل در آب و نمک بخوابانید تا خیس بخورد.

۲. پخت مرغ

پیازها را به صورت خلالی خرد کره و در مقدار مناسبی روغن تفت دهید. پس از آن که پیازها طلایی رنگ شد مرغ ها را به همراه نمک، فلفل و زردچوبه مخلوط اضافه نمایید.

۲ لیوان آب همراه با زعفران دم کرده به مرغ‌ها اضافه نمایید و اجازه دهید مرغ‌ها تحت حرارت ملایم پخته شود.

۳. ریش ریش کردن مرغ‌ها

پس از آنکه مرغ‌ها پخته شد و آب آن نیز تقریباً تبخیر شده بود از قابلمه خارج کرده و زمان دهید تا کمی خنک شود. حال تکه‌های مرغ را ریش ریش کرده و آن را همراه با کمی کره و زعفران در همان قابلمه تفت دهید.

طرز تهیه رب انار ترش و ملس ؛ فوت کوزه گری برای پخت رب انار سفت و سیاه

طرز تهیه رشته پلو

نکته: میتوانید برای افزایش عطر مرغ حدودا ۱/۲ قاشق چایخوری پودر دارچین اضافه کنید. پس از آنکه مجدداً تمامی مواد تفت خورد و آب آن نیز تمام شد حرارت را خاموش نمایید. دقت کنید که میزان تفت دادن مرغ‌ها زیاد نباشد تا مرغ‌ها خشک نشود.

۴. پخت برنج

قابلمه‌ای با سایز مناسب برای پخت برنج انتخاب کرده و آن را تا نیمه از آب پر کنید. 1 قاشق نمک و روغن نیز اضافه کرده و زمان دهید تا آب بجوش بیاید. حال برنج خیس خورده را آب گیری نمایید و در آب جوش بریزید.

۵ دقیقه پایانی رشته پلویی را به برنج اضافه نمایید و زمان دهید تا برنج ۱ الی ۲ قل بزند. حال میتوانید برنج را آبکشی نمایید. دقت کنید حتماً برنج باید حالت دان باشد و پخت زیاد آن سبب خمیر شدن برنج می‌شود.

۵. دم کردن برنج

در کف قابلمه پارس استیل مقداری روغن ریخته و پس از داغ شدن روغن از سیب زمینی و یا نان به عنوان ته‌دیگ استفاده نمایید. حال از مخلوط برنج و رشته روی ته‌دیگ ریخته و سپس آن را دم بگذارید.

نکته: در ابتدا حرارت را زیاد کرده تا برنج بخار کند و پس از آن حرارت را کم کرده تا طی حرارت ملایم برنج بخوبی پخته و دم بکشد.

۶. آماده کردن کشمش‌ها

کشمش‌ها را بشویید و همراه با کمی کره و یا روغن کرمانشاهی تفت دهید. توجه کنید که کشمش‌ها زیاد تفت نخورد و تا حدی که رنگ آنها شفاف شود کافیست. اگر طعم کشمش را دوست ندارید میتوانید زرشک را جایگزین کنید.

۷. سرو برنج

پس از گذشت ۳۰ الی ۴۵ دقیقه و پایان پخت برنج مقداری کره را ذوب کرده و روی پلو بریزید. سپس برنج را در ظرف مورد نظر ریخته و همراه با مرغ زعفرانی‌، کشمش و یا زرشک تزئین کنید.

طرز تهیه رشته پلو

طرز تهیه رشته پلو با گوشت قلقلی

مواد لازم برای تهیه رشته پلو

  •  برنج: ۲ پیمانه
  • رشته پلویی: ۲ پیمانه
  •  گوشت چرخ کرده: ۳۰۰ گرم
  •  پیاز: ۱ عدد
  •  زعفران دم کرده: به میزان دلخواه
  •  زردچوبه، نمک و فلفل: به میزان لازم
  •  روغن: به میزان لازم
  •  کشمش پلویی و یا زرشک: ۱/۲ پیمانه

طرز پخت رشته پلو با کوفته قلقلی

رشته پلو با گوشت قلقلی پیشنهاد خوبیست برای افرادی که تمایل دارند بجای مرغ از گوشت چرخکرده برای پخت این غذا استفاده کنند. در این روش پخت برنج هیچ تفاوتی با دستور پخت قبلی نمی‌کند و تنها کافیست کوفته قلقلی‌ها را به روشی که در ادامه گفته خواهد شد تهیه نمایید.

طرز تهیه رشته پلو

۱. تهیه برنج

ابتدا برنج و رشته را طبق دستور پخت قبلی آماده کرده و دم کنید.

۲. آماده سازی مواد کوفته قلقلی

یک عدد پیاز را بصورت ریز رنده کرده و آب آن را بگیرید. سپس گوشت چرخکرده را به همراه نمک و دیگر ادویه‌ها اضافه کرده و بخوبی مواد را ورز دهید. هرچه مواد بیشتر ورز داده شود منسجم‌تر خواهد بود و احتمال وا رفتن آن کم است. حال مقداری از گوشت را برداشته و در دست بصورت گرد شکل دهید. مواد آماده شده را به مدت ۳۰ دقیقه داخل یخچال قرار دهید تا استراحت کند.

۳. پخت گوشت قلقلی

در داخل ماهیتابه مقداری روغن ریخته و گوشت‌های قلقلی را سرخ کنید. حتماً دقت کنید حرارت ملایم باشد تا کاملا گوشت‌ها مغز پخت شود.

طرز تهیه ماهی سفید با 5 روش متفاوت خوشمزه

۴. سرو رشته پلو به همراه گوشت قلقلی

پس از گذشت ۳۰ الی ۴۰ دقیقه و پایان پخت، برنج را همراه با گوشت قلقلی و برنج زعفرانی، کشمش تزیین نمایید.

طرز تهیه رشته پلو با عدس

مواد لازم برای چهار نفر

  • ۲ پیمانه برنج
  • ۱۰۰ تا ۱۵۰ گرم رشته پلو قهوه‌ای رنگ
  • یک پیمانه عدس
  • یک عدد پیاز پوست کنده و نگینی خرد شده
  • ۵۰ گرم کره حیوانی
  • ۳۰۰ تا ۵۰۰ گرم فیله مرغ نواری خرد شده
  • ۳ قاشق غذاخوری زعفران دمکرده
  • یک قاشق غذاخوری دارچین
  •  پیاز پوست کنده و نگینی خرد شده یک عدد
  • نصف پیمانه کشمش پلویی و خرما
  • نمک و فلفل و روغن به میزان لازم

طرز تهیه رشته پلو با عدس

طرز تهیه رشته پلو

مرحله اول

برنج را بشویید و برای یک تا دو ساعت در آب و نمک خیس کنید. عدس را نیز از چند ساعت قبل خیس کنید تا راحت‌تر بپزد. کشمش‌ها را نیز خیس کنید و هسته خرماها را دربیاورید.

مرحله دوم

پیازهای نگینی خرد شده را در یک تابه در کمی روغن داغ شده سرخ کنید تا طلایی شوند. فیله‌های مرغ نواری خرد شده را نیز در یک تابه دیگر با نمک، فلفل و زردچوبه در کمی روغن سرخ کنید. سپس پیازهای سرخ شده، کشمش و خرما را به فیله‌های مرغ بیفزایید و آن‌ها را به‌خوبی تفت دهید.

مرحله سوم

عدس را در یک قابلمه آب جوش به‌صورت جداگانه بپزید. سپس آن را آبکش کنید و کنار بگذارید.

مرحله چهارم

برنج از قبل خیس شده را در یک قابلمه آب جوش بریزید و حدود پنج دقیقه قبل از آبکش کردن، رشته پلویی را به آن اضافه کنید و هم بزنید. درست یک دقیقه قبل از آبکش کردن، زمان افزودن عدس پخته به مواد داخل قابلمه است. عدس‌ها، برنج و رشته را به‌خوبی مخلوط کنید. سپس آن‌ها را آبکش کنید.

مرحله پنجم

در کف قابلمه روغن بریزید و آن را روی حرارت قرار دهید تا روغن داغ شود. ته‌دیگ مورد نظر خود را در کف قابلمه بچینید. سپس مخلوط برنج، عدس و رشته را در قابلمه بریزید و لایه لایه بین آن‌ها دارچین بپاشید. رشته پلو را برای حدود ۴۵ دقیقه روی شعله ملایم گاز دم کنید.

مرحله ششم

پس از دم کشیدن برنج، کمی از رشته پلو را با زعفران ترکیب کنید. رشته پلو را در دیس بکشید و روی آن را با مخلوط مرغ، کشمش و خرما و پلوی زعفرانی تزئین کنید. نوش جان!

طرز تهیه رشته پلو مشهدی

رشته پلو مشهدی با ران مرغ، برنج، رشته پلویی، پیاز، زعفران، سماق، دارچین، روغن، کره و نمک و فلفل درست می‌شود و معمولا به نسبت نسخه‌های دیگر رشته پلو، رشته بیشتری در آن می‌ریزند.

طرز تهیه رشته پلو

مواد لازم برای چهار نفر

  • ۴ عدد ران مرغ
  • ۳ پیمانه برنج
  • ۳۰۰ گرم رشته پلویی
  • نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
  • یک عدد پیاز متوسط پوست کنده و نگینی خرد شده
  • ۴ قاشق سوپخوری زعفران دم‌کرده غلیظ
  • سماق و دارچین به مقدار لازم
    ۵۰ گرم روغن مایع و کره

طرز تهیه

آماده‌سازی مرغ

ران مرغ را با نمک، فلفل سیاه و آب لیمو مزه‌دار کنید و آن را برای نیم ساعت در یخچال قرار دهید. در همین حین، پیاز نگینی خرد شده را در یک تابه در کمی روغن تفت دهید تا طلایی شود.

طرز تهیه سالاد ماکارونی خوشمزه و مجلسی به روش رستورانی

سپس ران مرغ را به پیازها اضافه کنید و برای چند دقیقه تفت دهید. حدود یک لیوان آب جوش در تابه بریزید و درب آن را ببندید تا مرغ‌ها برای ۴۵ دقیقه بپزند. در ۱۰ دقیقه آخر پخت، دو قاشق غذاخوری زعفران دم‌کرده را به مرغ‌ها اضافه کنید. در انتها آب مرغ باید به‌اندازه سس غلیظ شود.

آماده‌سازی برنج

برنج را از چند ساعت قبل با آب و نمک خیس کنید. سپس آب آن را خالی کنید و در یک قابلمه آب جوش بریزید. در پنج دقیقه آخر پخت برنج، رشته‌ها را به آن بیفزایید و هم بزنید. پس از پنج دقیقه، برنج و رشته را آبکش کنید.

طرز تهیه رشته پلو

مرحله سوم

کف قابلمه مورد نظر خود، روغن بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا داغ شود. یک لایه از برنج و رشته آبکش کرده را در کف قابلمه بریزید و فشرده کنید. سپس دو عدد ران مرغ پخته را روی برنج قرار دهید و روی آن‌ها نیمی از آب مرغ باقی‌مانده در تابه، سماق و دارچین بپاشید.

یک لایه برنج، دو عدد ران مرغ دیگر و یک لایه برنج نهایی را در قابلمه بریزید. درب قابلمه را ببندید و منتظر بمانید تا برنج بخار کند. سپس شعله گاز را کم کنید، دم‌کنی بگذارید و رشته پلو را برای حدود ۴۵ دقیقه دم کنید.

مرحله چهارم

در ۱۰ دقیقه آخر پخت، کره، دو قاشق غذاخوری روغن مایع و بقیه زعفران را روی برنج بریزید. رشته پلو مشهدی را در دیس بکشید و از طعم آن لذت ببرید.

نکات مهم

رشته پلو را به‌صورت ته انداز مرغ هم درست می‌کنند. برای درست کردن این نسخه از رشته پلو، ابتدا مرغ‌ها را با نمک، پیاز، فلفل و زعفران نیم‌پز کنید. سپس برنج و رشته پلویی را به همان ترتیب آبکش کنید. کف قابلمه کمی کره و روغن و زعفران دمکرده بریزید. مرغ‌ها را کف قابلمه بچینید و برنج و رشته آبکش شده را روی مرغ‌ها بریزید و غذا را برای یک ساعت دم کنید.

نکات کلیدی هنگام پخت رشته پلو

برای تهیه این غذا میتوان گوشت خورشتی و تکه‌ای استفاده کرد.

طرز تهیه رشته پلو
همچنین در کنار این غذا میتوان بجای کشمش از خرما استفاده نمایید.
حتماً دقت کنید تا رشته بیش از اندازه در آب باقی نماند زیرا له خواهد شد.
بجای ریش ریش کردن مرغ آنها را بصورت حبه‌ای هم می‌توان خرد کرد.
میتوان رشته پلو را همراه با خورشت قیمه، مرغ و یا قرمه سبزی سرو کرد.
میتوان علاوه بر کشمش و خرما از زردآلو نیز در کنار این غذا استفاده کرد.
حتماً زمان استفاده از نمک دقت کنید بیش از اندازه نباشد چرا که خود رشته نیز مقداری نمک دارد.
در صورت تمایل می‌توانید مقداری از خلال نارنج در تهیه رشته پلو استفاده نمایید.
زمان سرو این غذا می‌توان مرغ و یا گوشت قلقلی را بصورت لایه‌ای ما بین برنج قرار دهید.

طرز تهیه رشته پلو

ارزش غذایی هر ۱۰۰ گرم رشته پلو بدون گوشت

  • انرژی (کالری): ۲۸۵ کیلو کالری
  • کربوهیدرات: ۴۶/۲۹ گرم
  • پروتئین: ۷/۱۵ گرم
  • چربی: ۷/۹۹ گرم
  • آب: ۹۳/۱۴ گرم
  • فیبر: ۱/۴۳ گرم
  • قند: ۱۲/۳۲ گرم
  • کلسترول: ۱۶/۸۸ میلی گرم

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

20 اسفند 1401

بروز رسانی توسط

شادی همتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *