دریافت یک شاخه یا دسته گل از طرف شخصی که برایتان ارزشمند است بسیار زیباست. متاسفانه گل های طبیعی عمری کوتاه دارند و بعد از گذشت یک هفته از بین می روند. روش خشك كردن گل طبيعي را در سبک زندگی پارس مگ بخوانید تا بدین وسیله گل ها را به مدت بسیار طولانی نگهدارید.

چه زمانی برای خشک‌کردن گل‌ها بهترین زمان است؟

گل خشک - روش خشك كردن گل طبيعي

برای اینکه از حفظ رنگ گل‌ها مطمئن شوید، قبل از اینکه کاملاً باز شوند آن‌ها را ببرید. همچنین، گل‌ها را باید در محیطی تاریک و خنک خشک کرد تا نور خورشید رنگ آن‌ها را نبرد.اگر می‌خواهید دسته‌گلی را خشک کنید (مثلاً دسته‌گل عروسی را)، بهترین کار این است که فوراً بعد از مراسم این کار را انجام دهید، چون به‌احتمال خیلی زیاد حداقل یک روز از بریدن آن‌ها از شاخه می‌گذرد.

اگر کسی برایتان دسته‌ گل رز بیاورد، ممکن است وسوسه شوید که تا بازشدن همه‌ی گل‌ها آن را در گلدان بگذارید. اما اگر واقعاً به دلایل احساسی می‌خواهید گل‌ها را همیشه به یادگار داشته باشید، باید قبل از اینکه گل‌ها کاملاً باز شوند خشک‌شان کنید.

بهترین گل‌ها برای خشک کردن کدامند؟

در حالی‌که گل رز و محمدی محبوب‌ترین گل‌ها برای خشک کردن هستند اما سایر انواع گل که برای خشک کردن مناسبند عبارتند از:

  1. گل رز و گل محمدی
  2. گل بابونه
  3. گل نفس کودک یا ژیپسوفیلا
  4. گل سرخارگل یا اکیناسه
  5. گل تکمه‌ای یا دکمه‌ای
  6. گل ادریسی
  7. گل اسطوخودوس
  8. گل زبان در قفا
  9. گل لیلیوم یا سوسن
  10. گل صد تومانی
  11. گل جاوید یا گل کاغذی یک ساله

بهترین روش های خشک کردن گل طبیعی

خشک کردن گل رز - روش خشك كردن گل طبيعي

خشک کردن گل با تافت و اسپری مو

شما می توانید برای خشک کردن و نگهداری گلهایی که هدیه گرفته اید از تافت یا حالت دهنده مو استفاده کنید وگل های طبیعی را طوری خشک کنید که رنگ، شکل و حالت آن تغییر نکند فقط کافیست به تک تک گل ها تافت را اسپری کنید تا لایه ای روی آنها شکل گرفته و از شکنندگی گل جلوگیری کند.

روش خشك كردن گل طبيعي به روش شیمیایی

برای خشک کردن گل به روش شیمیایی، جوش شیرین، نمک، خاک رس یا مواد خشک کننده حرفه‎ای را ترکیب می کنند و برای گرفتن رطوبت گل ها آنها را کاملا با این مواد خشک کننده می پوشانند تا رطوبت گل ها در 6 هفته توسط نمک و مواد دیگر گرفته شود.

آویزان کردن دسته گل بر روی طناب یک روش خشك كردن گل طبيعي

دسته گل های طبیعی خاطره انگیزتان را می توانید با استفاده از یک طناب به سقف خانه آویزان کنید. ابتدا انتهای گل ها را با یک طناب ببندید، سپس برعکس روی طناب آویزان کنید و اجازه دهید گل ها تا دو هفته به همین حالت باقی بمانند.

برای محافظت بیشتر از گل ها می توانید با استفاده روزنامه آنها را بپوشانید. پس از خشک شدن این گل ها طناب آنها را بریده و گل ها را به آرامی درون گلدان قرار دهید اما در جابجایی آنها دقت کنید زیرا این گل ها بسیار شکننده هستند.اگر می خواهید به دسته گلتان کمترین آسیب وارد شود ، گل را درون تنگ شیشه ای قرار دهید و سال ها از زیبایی آن لذت ببرید.

نحوه خشک کردن گل - روش خشك كردن گل طبيعي

روش خشک کردن دسته گل با استفاده از شن

برای خشک کردن دسته گل خواستگاری، می‌توانید از شن‌های ساحل دریا استفاده کنید. برای این کار باید شن‌ها را بشویید تا کاملا تمیز شوند. سپس دسته گل را داخل شن‌ها بخوابانید البته توجه داشته باشید در میان شن‌ها نباید سنگریزه‌های درشت وجود داشته باشد؛ چون باعث آسیب رسیدن به گلبرگ‌ها می‌شود.

روش خشك كردن گل طبيعي با استفاده از یک کتاب سنگین و قطور

شما می توانید شاخه های گل طبیعی را با استفاده از کتاب خشک کنید، برای این که گل ها راحت تر بین برگه های کتاب جا شوند بهتر است ساقه های گل ها را ببرید. برای این که رطوبت گل ها نوشته روی کتاب را رنگی و یا خراب نکنند یک صفحه کاغذ مثل روزنامه قرار درون برگه کتاب بگذارید سپس 1 الی 2 گل را درون این برگه ها قرار دهید و به آهستگی کتاب را ببندید.

وقتی گل ها را درون کتاب قرار دادید، روی آن چندین کتاب سنگین بگذارید تا گل ها، تحت پرس شدید قرار بگیرند. فشار اضافی به زودتر خشک شدن و حفظ فرم گل ها کمک می کند. اجازه دهید که گل ها تا دو هفته در این حالت باقی بمانند تا کاملا خشک شوند.

گل رز خشک شده - روش خشك كردن گل طبيعي

سپس گل ها را درون یک قاب عکس بزرگ قرار دهید برای چسباندن گل های خشک درون قاب نیاز به چسب دارید پس از آغشته کردن گل ها به چسب، آنها به آرامی درون قاب قرار دهید و چند ثانیه در آن حالت نگه دارید سپس قاب را به مدت 2 الی 3 ساعت در یک محیط باز بگذارید تا گاز های تولید شده از چسب از محیط قاب خارج شده و چسب به خوبی خشک شود.

سعی کنید رنگ حاشیه قاب با رنگ گل خشک شده شما متناسب باشد. سپس به آرامی شیشه روی قاب را بیاندازید به شکلی که به گل ها آسیبی نرسد و قاب را روی دیوار خانه تان نصب کنید و از آن لذت ببرید.

روش خشک کردن دسته گل‌ توسط براز

ابتدا مقداری از ماده را داخل ظرفی می‌ریزیم و گل را به آرامی در روی آن قرار می‌دهیم. سپس مقداری براز را روی دسته گل‌ می‌پاشیم و هر از چند گاهی ظرف را تکان می‌دهیم تا براز کاملاً روی تمام گلبرگ‌ها را بپوشاند.

اگر براز حالت چسبندگی داشت کمی آرد ذرت را با آن مخلوط می‌کنیم تا از چسبندگی مواد به گل جلوگیری شود.

آب‎زدایی روش خشك كردن گل طبيعي

برای خشک کردن سریع گل‎ها از دی هیدراتور( خشک کننده موادغذایی )، فر یا مایکروویو استفاده می کنند تا در عرض تنها چند ساعت گل ها کاملا خشک شوند.

خشک کردن گل با اتو کردن

از روش اتو کردن برای سریع تر خشک کردن گل ها استفاده کنیم. در این روش گل را در بین دستمال کاغذی قرار می دهیم و در زیرو روی آن چند روزنامه قرار می دهیم و با اتو خشک می کنیم.

خشک کردن دسته گل - روش خشك كردن گل طبيعي

خشک کردن گل ها با استفاده از سیلیکا ژل

برای محافظت از لوازم الکتریکی سیلیکا ژل یک رطوبت گیر خوب محسوب می شود و شما می توانید با استفاده از این ماده گل های طبیعی خود را خشک کنید. برای خشک کردن گل های تان ابتدا شاخه های اضافی گل را جدا کنید و سپس درون یک سطل به مقدار کافی سلیکا ژل بریزید و شاخه های گل را درون این ظرف قرار دهید و روی گل ها سیلیکا ژل بریزید به طوری که گل ها غرق در سیلیکا ژل شوند اما توجه کنید دانه های سیلیکا درون گلبرگ ها نروند.

پس از این مراحل درب سطل را ببندید و برای خشک شدن گل ها سطل را در گوشه ای خنک و دور از دسترس قرا دهید. پس از خشک شدن گل ها با استفاده از یک اسپری ثابت کننده، گل ها را اسپری کنید و آنها را درون یک گلدان قرار دهید و از زیبایی آن ها لذت ببرید.

مایکروفر روش خشك كردن گل طبيعي

برای خشک شدن سریعتر گل ها آنها را بدون ساقه در ظرفی مناسب اما بدون در، داخل مایکروفر قرار دهیدو مایکروفر را به مدت یک دقیقه با بالاترین درجه روشن کنید. اگر در این مدت گل ها خشک نشدند، این کار را یک دقیقه ی دیگر تکرار کنید تا خشک شوند.

خشک کردن گل ها در محلول گلیسیرین و آب داغ

برای خشک کردن گل ها با این روش یک قسمت گلیسیرین را با دو قسمت آب و مقداری نمک مخلوط می کنیم و شاخه ها را در آن فرو می کنیم برای دانستن اینکه مقدار کافی گلیسرین به گل ها رسیده است باید برگ ها مقداری رطوبت داشته باشند. با استفاده از این روش برگ ها نرمی و لطافت خود را حفظ می کنند.

روش خشك كردن گل طبيعي در هوا

یکی از روشها خشک‌کردن گل در هواست. برای خشک کردن به این روش به موارد زیر توجه‌کنید.

روش خشك كردن گل طبيعي با بوره و آرد ذرت سفید

اگر به دنبال روشی ساده و ارزان برای خشک کردن گلهایتان هستید به شما پیشنهاد می‌کنم از این روش استفاده‌کنید. بدین صورت که بوره و آرد ذرت را به نسبت مساوی با هم مخلوط‌کنید و در ظرفی در باز این کار را انجام دهید.

خشک کردن گل محمدی - روش خشك كردن گل طبيعي

روش خشک کردن غنچه گل محمدی

از روش های قدیمی برای این کار به نخ کشیدن غنچه هاست. پس از جمع آوری غنچه ها ابتدا آنها را بدون اینکه آسیب ببینند با آب سرد بشویید. سپس یک سوزن از ساقه غنچه ها رد کنید. سعی کنید در جایی که سایه است و هوا جریان دارد گل ها را آویزان کنید تا خشک شوند. دقت کنید غنچه ها با زمین تماس نداشته باشند. همچنین جریان هوا لابلای گلبرگ ها باعث سریع تر خشک شدن آن می شود. می‌توانید در آفتاب گل ها را خشک کنید، اما در سایه عطر و بوی گل خشک شده بیشتر حفظ می شود.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید