افتتاح حساب ترکیه
از پوشک گرفتن کودک

 از پوشک گرفتن کودک برای بسیاری از مادران مانند یک رویا است و اینکه فقط در چند روز یا حتی در طول یک بعدازظهر کودک شما بتواند بی دردسر از توالت استفاده کند، باور نکردنی به نظر می آید. ما در گروه سبک زندگی شادمگ نکاتی را به شما آموزش دادیم که بدون دردسر و در کوتاهترین زمان ممکن از شر پوشک خلاص شوید.

چگونه کودک خود را از پوشک بگیریم

از پوشک گرفتن کودک مرحله مهمی از زندگی کودک میباشد و در صورتی که به صورت غلط انجام شود میتواند منجر به عوارض مهمی مانند مثانه عصبی،بی اختیاری ادراری در سنین بالاتر یاعود عفونت ادراری شود.

از پوشک گرفتن کودک

چه موقع کودک را از پوشک بگیریم

آموزش توالت را به کودک زمانی انجام دهید که هم شما و کودک شما برای اینکار آمادگی داشته باشید. اگر در استرس روحی حاد به سر میبرید یا دچار افسردگی یا نقاهت بیماری خاصی هستید از انجام اینکارخودداری کنید .اگر از بیماری وسواس رنج میبرید ابتدا با مراجعه به پزشک و مصرف دارو آنرا کنترل نمایید.خانمهای شاغل بهتر است برای اینکه تمام وقت در کنارکودک باشند در سه روز اول آموزش از مرخصی شغلی استفاده کنند.بهتر است تا آموزش کامل کودک از رفتن به مسافرت یا مهمانهای رسمی چندروزه اجتناب کنید.

بهترین سن برای از پوشک گرفتن کودک 18 ماهگی تا سه سالگی میباشد.اموزش از پوشک گرفتن کودک به منظوراموزش کنترل ادرار در مواقع بیداری است و کنترل ادرار شبانه خودبخود تا 5 سالگی بدست میاید.

بهترین روش تعویض پوشک نوزاد را در شادمگ بخوانید.

علایم آمادگی کودک برای آموزش توالت کردن

کودک شما اعلام میکندکه پوشک او مرطوب یا خیس است.
کودک شما به نظر میرسد به صندلی توالت کودک و یا توالت علاقه مند شده باشد.
فرزند شما میگوید که او مایل به رفتن به توالت و یا استفاده از صندلی توالت است.

از پوشک گرفتن کودک
فرزند شما مفهوم ادرار کردن و خیس شدن را درک میکند.
اگر پوشک مرطوب باشد، کودک شما احساس ناراحتی میکند.
پوشک کودک شما در طول روز 2 ساعت یا بیشتر خشک میماند.
کودک شما با یک پوشک خشک از خواب بیدار میشود.
می تواند شلوار خود را پایین بیاورد و سپس دوباره بپوشد.
کودک شما توانایی حرکتی برای رساندن خود به توالت رادارد.

چگونه باید کودکم را برای آموزش توالت آماده کنم

از پوشک گرفتن کودک

-اجازهدهید گاهی فرزندشماهنگام رفتن شمابه توالت حضورداشته باشد و در محیط دستشویی احساسراحتیکند.

-اجازه دهیدفرزند تان ادرار و مدفوع را درتوالت ببینید و از او بخواهید تا سیفون توالت را بکشد.

-قبل ازآموزش توالت به فرزندتان،چندصندلی توالت کودک را در مکانهای مختلف خانه مانند اتاق خواب یا بازی یا هال قراردهیدتاکودک بتواند در صورت نیاز در زمان کوتاه خود را به آن برساند.

-اجازه دهید فرزند شما صندلی توالت را تماشا و لمس کند و با آن آشنا شود.

-به فرزندتان بگوییدکه صندلی توالت مطعلق به او است.

-در ابتدا به کودک اجازه دهید با لباس و مانند صندلی معمولی روی صندلی توالت بنیشند و هر وقت خواست بلند شود تا طرز استفاده از آن را یاد بگیرد.

– پس ازاینکه فرزندتان به صندلی توالت عادت کرد و به طورمنظم با لباسهای خود روی آن نشست،سعی کنیدکودک خود را بدون اینکه شلوارو پوشک به تن داشته باشد،روی صندلی توالت بنشانید.

از پوشک گرفتن کودک

-گام بعدی این است که به کودک خود نشان دهید که چگونه از صندلی توالت استفاده کند. مدفوع را از یک پوشک کثیف به صندلی توالت ببرید. اجازه دهید فرزند شما انتقال مدفوع از صندلی توالت به توالت را مشاهده کند. اجازه دهید تا کودک شما سیفون توالت را بکشد و ناپدید شدن مدفوع را ببیند

افزايش قدرت مکش جارو برقی با چند ترفند فوق العاده عالی و ساده

آموزش کودک برای استفاده از توالت

پس از اینکه کودک شما باسیفون توالت و نشستن روی صندلی توالت آشنا شد و با آن احساس راحتی کرد، میتوانید آموزش کودک خود را شروع کنید. بر کودک خود شلوارهای کاملا آزاد و راحت به تن کنید.

اکثر کودکان یک بار در روز، معمولا یک ساعت پس از غذا خوردن، مدفوع می کنند.اکثر کودکان یک ساعت پس از صرف یک نوشیدنی بزرگ ادرار می کنند.ولی گاهی مادران از تغییر چهره کودک یا به فکر فرو رفتن کودک یا نشانه های دیگر در کودک خود میتوتنند زمان مورد نظر را حدس بزنند.

علاوه بر نشانه هایی فوق فرزندتان را در فواصل منظم بر روی صندلی توالت قرار دهید. این ممکن است اغلب هر ۱.۵تا ۲ساعت باشد.

وقتی که او در صندلی توالت است با فرزند خود بمانید. خواندن کتاب یا صحبت کردن با فرزندتان هنگامیکه روی صندلی نشسته است ممکن است به کودک شما کمک کند تا آرامش یابد. کودک خود را هنگامی که به صندلی توالت در حمام می آید، تحسین و تشویق کنید، اما اگر فرزند شما ادرار یا مدفوع نکرد ناامید نشوید. با کودک خود صبور باشید.

هنگامی که کودک شما آموخت که از صندلی توالت استفاده کند، فرزند شما می تواند از توالت عادی استفاده کند و مدفوع را آنجا انجام دهد.

از پوشک گرفتن کودک را از کجا شروع کنیم؟

بسیاری از مادران در مورد آغاز مسیر از پوشک گرفتن کودک سؤال می‌پرسند و نمی‌دانند چگونه باید این کار را انجام دهند. ابتدا بهتر است در فضای دستشویی تغییراتی متناسب با روحیه کودک ایجاد نمایید. برای این کار می‌توانید از برچسب‌های کودکانه استفاده کنید یا چند اسباب بازی را در فضای دستشویی بگذارید. هم چنین لازم است که یک لگن مناسب سن کودک تهیه کنید تا فرزندتان مجبور نباشد از توالت مخصوص بزرگسالان استفاده نماید و به این خاطر دچار مشکل یا نگرانی شود.

از پوشک گرفتن کودک

سپس لازم است در این باره با او صحبت کنید و از فرزندتان بخواهید قبل از خیس کردن پوشک از شما بخواهد او را به دستشویی ببرید. شما می‌توانید این کار را در قالب یک بازی انجام دهید و هر بار که کودک در این امر موفق می‌شود، او را تشویق کنید. هم چنین وقتی در مورد دستشویی رفتن و آداب آن به فرزندتان آموزش می‌دهید، اجازه دهید او نیز صحبت کند.

افکار و احساساتش را با شما در میان بگذارد. به این ترتیب شما فرصت پیدا می‌کنید تا از نگرانی‌های کودک با خبر شده و به او کمک کنید تا راحت‌تر از این مرحله عبور نماید.

شورت آموزشی

پزشکان در مورد اینکه آیا باید از شورت آموزشی استفاده کرد، مخالف هستند. بعضی ها فکر می کنند که شورت های آموزشی ممکن است بچه ها را گیج کند و باعث شود تا آنها فکر کنند که میتوانند از آنها مانند پوشک استفاده می کنند. این ممکن است فرایند آموزش توالت را کند کند.

دیگران فکر می کنند شورت آموزشی ممکن است زمانی که کودک شما آموزش می بیند مفید باشد . گاهی اوقات زمانی که برای کودک کنترل مثانه مشکل تر است شورت های آموزشی در شب مورد استفاده قرار می گیرند.

اگر فرزند من در شلوار خود ادرار یا مدفوع کند چه باید کرد

فرزند شما ممکن است گاه گاه حتی پس از یادگیری نحوه استفاده از توالت این اتفاق برایش بیافتد. گاهی اوقات، کودکان بسیار شدید درگیر فعالیت های خود می شوند و فراموش می کنند که باید از توالت استفاده کنند.

به طور منظم به فرزند خود برای رفتن به توالت یادآوری کنید تا از بروز این مشکل جلوگیری کنید ولی اگر این اتفاق افتاد آرام باشید.فرزندتان را تنبیه نکنید به سادگی لباس فرزند خود را تغییر دهید و همچنان به تشویق فرزندتان برای استفاده از صندلی توالت ادامه دهید.

از پوشک گرفتن کودک

مدت زمان از پوشک گرفتن کودک

این زمان برای هر کودک متفاوت است ممکن است از یک هفته تا 3 ماه طول بکشد . مهم است که شما صبور و حامی باشید. اگر علیرغم سعی فراوان فرزندتان هنوز مقاومت کند یا با آموزش توالت مشکل داشته باشد،ابتداجهت اطمینان از سلامت دستگاه ادراری کودک با پزشک کودک خود مشاوره کنید.

13 دلیل رایج روشن نماندن شعله اجاق گاز و راهکار ساده حل مشکل

اگر علیرغم سلامتی جسمی کودک شما استفاده از توالت را یاد نگرفته است به این دلیل است که کودک شما هنوز برای آموزش توالت آماده نیست و سه ماه بعد مجددا مراحل قبل را تکرار کنید.

با لجبازی کودک چه کنیم ؟

در مدت زمان آموزش و باز کردن پوشک ممکن است کودک خودش را خیس کند و خانه کثیف شود. عصبانیت و پرخاشگری باعث شکی گیری تجربه بد در ذهن او شده در نتیجه کودک شروع به لجبازی می‌کند. از پوشک گرفتن کودک طی مراحلی انجام می‌شود که به شرح زیر می‌باشند:

از پوشک گرفتن کودک

1. استفاده از پوشک های شورتی

در روزهای اول می‌توانید از پوشک‌های شورتی استفاده کنید تا کودک به این روند عادت کند. در این صورت هم خانه کثیف نمی‌شود و هم در صورت نیاز می‌توانید آن را سریع در بیاورید.

2. در نظر گرفتن روحیه کودک

روزی که کودک شاد و خوشحال باشد، بهترین زمان برای شروع اولین روز یادگیری دستشویی رفتن است. در طول آموزش نباید به کودک فشار بیاورید. از روزی دو ساعت شروع کنید و این زمان را به تدریح افزایش دهید.

3. تشویق کردن کودک

هیج وقت او را مجبور نکنید سر کاسه توالت بنشیند؛ فقط به او یاد داده و ازش بخواهید این کار را انجام دهد. هر زمان که کودک به شما می‌گوید دستشویی دارد یا به توالت می‌رود، به صورت زبانی او را تشویق کنید. به عنوان مثال بگویید بهت افتخار می‌کنم. در کنارش از تشویق‌های عملی هم استفاده کنید. برای اطلاع از روش‌های تشویق کودک کلیک کنید.

4. ایجاد عادت دستشویی رفتن در کودک

کودکان نمی‌توانند در مورد زمان دستشویی رفتن خود پیش بینی درستی داشته باشند. این توانایی را به تدریج در کودک ایجاد کنید. بین فواصل دستشویی رفتن و فعالیت‌هایی که برای او لذت بخش است، ارتباط ایجاد کنید. قبل از بیرون رفتن برای بازی کردن یا قبل از غذا خوردن و… از او بخواهید به دستشویی برود.

5. از بین بردن ترس کودک از دستشویی

برای از بین بردن ترس کودک، می‌توانید از توالت‌های بچگانه در قسمتی از خانه استفاده کنید. اگر کودک دوست دارد عروسک یا اسباب بازی‌اش را با خود به دستشویی بیاورد مانع او نشوید. در فواصل زمانی مشخص مثلا هر نیم ساعت او را به دستشویی ببرید تا به این فضا عادت کند، در این زمان می‌توانید برایش قصه تعریف کنید.

6. صبور بودن

داشتن صبر و حوصله از پارامترهای مهمِ از پوشک گرفتن کودک است. معمولا کودک بین 3 تا 6 ماه یاد می‌گیرد بدون کمک به توالت برود. عصبانی نشوید و براساس توانایی‌اش از او انتظار داشته باشید. اگر بعد از چند روز مقاومت کرد، دو سه روز به او زمان داده و دوباره آموزش را شروع کنید.

از پوشک گرفتن کودک

از گفتن واژه‌های منفی مانند کثیف، نجس و… پرهیز کنید چرا که کودک احساس گناه می‌کند.

7. ایجاد تغییراتی در محیط خانه

همان طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، بسیار مهم است که برای آموزش دستشویی رفتن به کودک فشار نیاورید. البته رعایت این امر چندان هم آسان نیست. برای مثال تقریباً همه کودکان حداقل یک بار محیط بیرون دست شویی را کثیف کرده و شاید نتوانند خود را کنترل کنند.

در این شرایط بهتر است در محیط خانه روی فرش‌ها یا مبلمان‌ها روکشی قرار دهید که در صورت لزوم راحت‌تر آن را آبکشی نموده و کم‌تر از کودک عصبانی شوید.

8. تلاش برای فهم ترس‌ها و نگرانی‌های کودک

در اکثر مواقع اختلال‌های رفتاری کودک نظیر لجبازی از یک عامل استرس‌زا ناشی می‌شود. در نتیجه لجبازی برای دستشویی رفتن می‌تواند بازتاب فشار زیاد شما بر این مسئله یا نگرانی‌های خاص کودک در این مورد باشد.پس ملایمت بیشتری به خرج دهید و گاهی با زبان کودکانه در مورد این موضوع با فرزندتان صحبت کنید.

بگذارید تا او احساساتش را در این باره بیان کند و ببینید چه چیزی مانع پیشرفت کودک در این زمینه می‌شود. اگر با استفاده از راهکارهای عمومی نمی‌توانید به لجبازی‌های کودک پایان دهید، از یک روانشناس کودک کمک بگیرید.

چطور برای اربعین ثبت نام کنیم ؟ راهنمای مرحله به مرحله ثبت نام پیاده روی اربعین ۱۴۰۲

آماده کردن کودک جهت گرفتن از پوشک

رعایت نکات زیر جهت گرفتن کودک از پوشک و آموزش رفتن به دستشویی مفید می‌باشد:

مزایای استفاده از دستشویی را به کودک گوشزد کنید

پیش از گرفتن کودک از پوشک، مزایای استفاده از دستشویی را برای کودک بیان کنید. برای مثال به کودک بگویید : ” به زودی تو هم می‌توانی مانند پدر و مادرت از دستشویی استفاده کنی”. ولی در مورد استفاده از پوشک از کودک انتقاد نکنید؛ چرا که امکان دارد کودک حالت تدافعی به خود بگیرد.

از پوشک گرفتن کودک

در مورد استفاده از دستشویی با کودک صحبت کنید

برخی از متخصصین توصیه می‌کنند که والدین از لغات و اصطلاحات عادی بزرگسالان مانند مدفوع و ادرار کردن استفاده کنند تا کودک به خاطر استفاده از گفتن کلمات کودکانه شرمگین نشود. همچنین والدین بایستی به طور مداوم از کلمات و اصلاحات مرتبط با رفتن به دستشویی استفاده کنند. هیچ‌گاه در مورد پوشک از کلمات منفی مانند کثیف استفاده نکنید تا کودک بتواند عمل دفع را به عنوان یک روند طبیعی در نظر بگیرد.

رضایت خود را از رفتار کودک ابراز کنید

والدین بایستی رضایت خود را از رفتار کودک به طور آشکار ابزار کنند. برای مثال به خاطر نوشیدن از لیوان بدون ریختن محتویات لیوان و یا به خاطر شریک شدن در بازی با دوستان، کودک را تحسین کنید. البته بیش از حد انتظار رفتار مشابه افراد بزرگسال را از کودک خود نداشته باشید؛ چرا که در غیر این صورت امکان دارد در آینده فرزندتان حسرت روزهای کودکی خود را بخورد.

استفاده از لباس مناسب جهت رفتن به دستشویی

بهتر است کودک جهت رفتن به دستشویی از لباس مناسب استفاده کند ( لباسی که به راحتی قابل استفاده باشد و دارای دکمه‌های اضافی نباشد). از کودک بخواهید که نحوه استفاده از شلوار خود جهت رفتن به دستشویی را تمرین کند.

نحوه استفاده از دستشویی را به کودک آموزش دهید

کودکان عاشق تقلید کردن هستند؛ گرفته شدن از پوشک و استفاده از دستشویی نیز این قاعده مستثنی نیست. بنابراین می‌توانید نحوه استفاده از دستشویی، شستشو و استفاده از سیفون را برای کودک توضیح دهید. به این منظور می‌توانید کودک را به دستشویی برده و نحوه استفاده از دستشویی را به طور کامل و عملی به کودک نشان دهید. البته انجام این کار برای بسیاری از مادران دشوار است. بنابراین می‌توانید برای مدتی از آموزش رفتن به دستشویی به صورت عملی صرف نظر کنید.

از پوشک گرفتن کودک

آمادگی لازم جهت رفتن به دستشویی را در کودک ایجاد کنید

در صورت امکان بهتر است تعویض پوشک کودک در اتاقی که لگن دستشویی در آن قرار دارد انجام شود. این کار باعث می‌شود تا کودک از رفتن به دستشویی احساس ناراحتی نکند و در نتیجه گرفتن کودک از پوشک راحت‌تر انجام می‌شود.

استفاده از لگن دستشویی مناسب

توصیه می‌شود از لگن دستشویی با کیفیت و ظرفیت مناسب استفاده شود. برخی از کودکان ترجیح می‌دهند که به جای لگن دستشویی مخصوص کودکان از توالت فرنگی استفاده کنند. در این صورت می‌توانید از لگن‌های دستشویی کودکان که بر روی توالت فرنگی نصب می‌شود استفاده کنید.

به این منظور بایستی از لگن‌های محکم و با ثبات استفاده کنید؛ در غیر این صورت امکان دارد کودک تمایل داشته باشد که برای چندین هفته دوباره از پوشک استفاده کند.

نکات مهم

-در کودکان با سابقه عفونت ادراری آموزش توالت بسیار مهم میباشد و احتمال عود عفونت ادراری در این زمان بیشتر میشود.

-اگر کودک مبتلا به یبوست مزمن باشد ابتدا یبوست را درمان کنید و بعد مبادرت به اموزش توالت کنید.

از پوشک گرفتن کودک

-در صورتی که در ناحیه دستگاه ادراری زخم و قرمزی و التهاب وجود دارد قبل از شروع اموزش ادرار کردن باید درمان شود

-به علت عدم تکامل اعصاب مثانه وعدم حجم مناسب مثانه از پوشک گرفتن کودک قبل از 18 ماهگی توصیه نمیشود.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

10 اردیبهشت 1402

بروز رسانی توسط

شادی همتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *