درمان خانگی خشکی چشم

درمان خانگی خشکی چشم بسیار مهم است و میتواند کمک زیادی به درمان دارویی این بیماری کند. چشم از جمله قسمت هایی می باشد که حساسیت بالایی دارد و خشکی چشم می تواند بر روی این حساسیت تاثیر گذار باشد. گروه سلامت شادمگ در این مطلب به راههای خانگی و گیاهی خشکی چشم پرداخته است.

خشکی چشم

خشکی چشم یا سندروم خشکی چشم یک بیماری شایع است. خشکی چشم زمانی رخ می‌دهد که اشک بسیار سریع تبخیر شود، یا هنگامی که چشم‌ها اشک بسیار کمی تولید کنند. خشکی چشم ممکن است در یک یا هر دو چشم ایجاد شود و می‌تواند منجر به عفونت شود. کراتیت سیکا (Keratitis sicca) و کراتوکانجوکتیویس سیکا (Keratoconjunctivitis sicca) نیز برای توصیف خشکی چشم در پزشکی استفاده می‌شود.

درمان خانگی خشکی چشم

سندرم خشکی چشم می‌تواند در هر سنی و در افرادی که از نظر بیماری‌های دیگر سالم هستند، اتفاق بیفتد. با این حال، در سنین بالاتر که چشم اشک کمتری می‌سازد و همچنین در خانم‌ها نسبت به آقایان، شایع‌تر است. به علاوه خشکی چشم در مناطقی که سو تغذیه باعث کمبود ویتامین A می‌شود نیز، شایع‌تر است.

معمولاً همگی ما حس خشکی چشم را تجربه کرده‌ایم. در عین حال تشخیص خشکی چشم باید توسط متخصص و چشم پزشک باشد. چشم پزشک ممکن است برای تائید بیماری میزان اشک را اندازه‌گیری کند، دلایل و علت‌های خشکی چشم را بررسی کند تا درمانی مناسب برای آن در نظر گرفته شود.

علائم خشکی چشم

خشکی چشم می‌تواند باعث علائم زیر شود:

  •  احساس خراشیدگی و وجود جسم خارجی در چشم
  • احساس سوزش در چشم
  •  قرمزی چشم
  •  حساسیت به نور
  • تاری دید

چه افرادی بیشتر در معرض خطر خشکی چشم قرار دارند؟

هر فردی ممکن است به خشکی چشم مبتلا شود، اما موارد زیر احتمال ابتلاء به خشکی چشم را افزایش می‌دهد:

  • سن ۵۰ سال یا بیشتر
  •  جنسیت: خشکی چشم در زن‌ها شایع‌تر است
  •  استفاده از لنزهای تماسی
  •  کمبود ویتامین A (موجود در غذاهایی مانند هویج، کلم بروکلی و جگر) یا اسیدهای چرب امگا ۳ (موجود در ماهی، گردو و روغن‌های گیاهی)

علت خشکی چشم

به طور معمول، غدد اشکی چشم برای مرطوب نگهداشتن چشمان ما، اشک تولید می‌کنند. خشکی چشم زمانی اتفاق می‌افتد که اشک چشم به درستی چشم ما را مرطوب نگه ندارد.

درمان خانگی خشکی چشم

علل این موضوع می‌تواند به صورت زیر باشد:

  •  غدد اشکی به اندازه کافی، برای مرطوب نگهداشتن چشم، اشک تولید نمی‌کنند.
  •  اشک خیلی زود خشک می‌شود
  •  ترکیب اشک آنقدر خوب عمل نمی‌کند که چشم ما را خیس نگه دارد

سایر علل خشکی چشم عبارتند از:

داروها

خشکی چشم می‌تواند یکی از عوارض جانبی برخی از داروها باشد. مثال‌هایی از این داروها عبارتند از داروهایی که سرماخوردگی و آلرژی، افسردگی یا فشار خون بالا را درمان می‌کنند.

بیماری‌ها

برخی از بیماری‌ها، از جمله دیابت، مشکلات تیروئید و اختلالات خودایمنی مانند لوپوس، می‌توانند باعث خشکی چشم شوند.

درمان خانگی خشکی چشم

جراحی چشم با لیزر

برخی از انواع جراحی‌های چشم با لیزر ممکن است باعث شوند چشمان ما اشک کمتری تولید کنند. می‌توانیم در ارتباط با مدتی که این عارضه معمولاً طول می‌کشد و همچنین در صورت داشتن هر گونه سوال یا نگرانی با چشم‌پزشک خود مشورت کنیم.

فاکتورهای محیطی

باد، دود، آلودگی یا خشکی هوا می‌توانند باعث شوند اشک سریع‌تر خشک شده و در نتیجه منجر به خشکی چشم شود.

راهنمای کامل رژیم گیاهخواری برای افراد مبتدی + مزایا و معایب و نمونه رژیم گیاهخواری

نگاه کردن طولانی مدت به صفحه نمایش

هنگام نگاه کردن به صفحه نمایش رایانه یا تبلت ممکن است کمتر پلک بزنیم، همین امر می‌تواند منجر به خشکی چشم شود.

عوارض خشکی چشم

افرادی که دچار خشکی چشم هستند، ممکن است این عوارض را تجربه کنند :
عفونت های چشمی:
اشک های شما از سطح چشم های شما در برابر عفونت محافظت میکنند. بدون اشک کافی، ممکن است دچار یک ریسک افزایش یافته از عفونت چشمی شوید.

درمان خانگی خشکی چشم
آسیب به سطح چشمان شما:
اگر بدون درمان رها شود، خشکی چشم شدید ممکن است منجر به التهاب چشم، سایش سطح قرنیه، زخم قرنیه و مشکلات دید شود.
کاهش کیفیت زندگی :
خشکی چشم میتواند انجام فعالیت های روزانه، مانند خواندن را مختل کند.

خشکی چشم چگونه به وجود می آید؟

چشم‌ها در همه‌ی لحظات اشک تولید می‌کنند. چشم‌های سالم دائما با یک لایه از مایع که صفحه‌ی اشکی نامیده می‌شود، پوشیده شده‌اند. این لایه از خشکی چشم جلوگیری کرده و باعث دید واضح می‌شود. اگر غدد اشکی اشک کمتری تولید کنند، صفحه‌ی اشکی ناپایدار می‌شود. صفحه‌ی اشکی می‌تواند به سرعت تجزیه شود و نقاط خشک در سطح چشم ایجاد کند.

اشک از آب، چربی، پروتئین، الکترولیت‌ها، موادی برای مبارزه با باکتری‌ها و فاکتورهای رشد تشکیل شده است. این مخلوط می‌تواند سطح چشم‌ها را تمیز و صاف نگه دارد، بنابراین انسان‌ها می‌توانند به طور مناسبی ببینند. خشکی چشم می‌تواند ناشی از عدم تناسب در مخلوط اشک و بنابراین تبخیر سریع آن یا تولید ناکافی اشک باشد. سایر علل شامل مشکلات پلک چشم، داروها و فاکتورهای محیطی می‌شود.

درمان خانگی خشکی چشم

۱ – پلک‌های خود را بشویید

افراد مبتلا به چشم خشک تمایل به طور مداوم چشم خود را مالش دهند، که باید برای جلوگیری از التهاب از این امر اجتناب شود. برای از بین بردن این ناراحتی و حفظ سلامتی مناسب چشم، توصیه می‌شود که پلک‌های خود را چند بار در روز شستشو دهید.

چند قطره شامپو بچه را روی نوک انگشتان پاک خود قرار دهید با چشمان بسته، به آرامی با انگشتان خود نزدیکی پایه مژه‌ها را ماساژ دهید. صابون را به طور کامل و با استفاده از آب گرم از پلک‌های خود بشوید؛

این عمل را یک یا دو بار در روز انجام دهید. پزشک ممکن است توصیه کند که این کار را روزانه انجام دهید، حتی اگر علائم خشکی شما تسکین یافته باشد. قطع این کار روزمره ممکن است باعث شود علائم شما بازگردد.

۲ – کمپرس گرم برای خشکی چشم

یک پارچه پاک و بدون آهار را در آب گرم بشویید و آب اضافی آن را بگیرید. این پارچه گرم و مرطوب را بر روی پلک‌های بسته خود نگه داشته تا ۱۰ دقیقه (نه بیشتر از آن). اطمینان حاصل کنید که پارچه را با آب گرم دوباره مرطوب و استفاده کنید.

درمان خانگی خشکی چشم

در نهایت، چشم‌های خود را با آب معمولی تمیز خوب شستشو دهید. از این درمان حداقل دو بار در روز استفاده کنید تا علائم خشکی چشم شما فروکش کند.

۳ – استفاده از روغن کرچک برای درمان چشم‌های خشک

روغن خالص، ارگانیک، روغن کرچک آزاد بدون هگزا را با استفاده از قطره چشمی، یک قطره از آن را در هر پلک چشم دو بار در روز برای حفظ رطوبت چشم و کاهش قرمزی استفاده کنید.

۴ – غذاهای حاوی امگا 3 مصرف کنید

این گروه شامل غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ در رژیم غذایی هستند، منابع خوب این مواد مغذی عبارتند از: ماهی‌های چرب و روغن ماهی، روغن دانه کتان و روغن کتان، دانه کنجد، بادام و گردو. همچنین می‌توانید پس از مشاوره با پزشک خود، مکمل‌های امگا ۳ را نیز مصرف کنید.

درمان فوری جوش زیرپوستی در خانه با روش های طبیعی و کم هزینه | پوست صاف آرزو نیست

۵- روغن نارگیل برای خلاصی از خشکی چشم

پنبه‌ای را در روغن نارگیل خیس کنید و به مدت ۱۵ دقیقه به طور مستقیم بر روی پلک‌های بسته قرار دهید.

از این روش در فواصل منظم در طول روز استفاده کنید، همچنین روغن نارگیل را به عنوان روغن، صبح‌ها در معده خالی برای حذف سموم از بدن خود استفاده کنید که می‌تواند باعث برطرف شدن خشکی چشم شود.

۶ – ورزش‌های مناسب برای درمان خشکی چشم

چشمک زدن منظم می‌تواند جریان اشکی را بهبود دهد، چشم‌ها را مرطوب کند و همچنین اشک را به اطراف چشم‌ها پخش کند. این عمل به نوبه خود نشانه خشکی چشم را کاهش می‌دهد. همچنین گردش خون در چشم‌ها را تنظیم و جلوه سرخی چشم را کاهش می‌دهد.

در واقع، هر چشمک زدن مواد مغذی را به ساختارهای سطحی چشم رسانده و کمک می‌کند آنها را سالم نگه دارد. تمرین چشمک زدن را پنج بار حداقل هر ساعت به مدت چند هفته انجام دهید. سپس می‌توانید تناوب این عمل را حداقل تا چهار بار در روز کاهش دهید.

7- ماساژ برای درمان خانگی خشکی چشم

ماساژ برای درمان خشکی چشم: چند قطره روغن زیتون یا روغن نارگیل را روی انگشتان خود قرار دهید. به آرامی روغن را بر روی پلک‌های بسته قرار دهید و برای چند دقیقه ماساژ دهید.

درمان خانگی خشکی چشم

سپس کف دست خود را بر روی پلک خود بگذارید و آنها را به طور کامل برای چند دقیقه دیگر بپوشانید. باید روغن را از پلک‌ها شستشو دهید و پاک کنید زیرا جذب می‌شود.

۸- آلوئه ورا

یک برگ آلوئه ورا را کاملاً شسته و ژل آن را استخراج کنید. ژل روی یک تکه پنبه قرار دهید و آن را به آرامی در خارج از پلک خود مالش دهید. اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه روی پلک بماند و سپس با آب تمیز شست‌وشو دهید. از این درمان دو یا سه بار در روز استفاده کنید.

۹ – گلاب برای درمان خانگی خشکی چشم

یک قطعه پارچه پنبه‌ای یا یک توپ پنبه‌ای را در عصاره گل رز (گلاب) خیس کرده و روی پلک‌های بسته خود قرار دهید. حدود ۱۰ دقیقه بگذارید بماند و در روز دو یا سه بار این عمل را تکرار کنید.

۱۰ – دستگاه بخور

با استفاده از یک دستگاه مرطوب کننده، به خصوص در ماه‌های زمستان، می‌توانید از از خشکی چشم جلوگیری کنید. مرطوب کننده هوا یا دستگاه را روشن نگه دارید و به جای جایگزینی مناسب برای یک رطوبت ساز تجاری از بخور طبیعی استفاده کنید. همچنین می‌توانید گیاهانی را در فضای اتاق قرار دهید تا از طریق آنها به رطوبت هوا اضافه شود.

درمان خانگی خشکی چشم

پیشگیری از خشکی چشم

همانطور که مشاهده کردید، موقعیت ها و عوامل محیطی از عوامل مهم و عمده در ایجاد خشکی چشم است. با نکات زیر از موقعیت های ایجاد کننده ی خشکی چشم دوری کنید:

خودداری از وزیدن هوا به داخل چشم: سشوار ، بخاری اتومبیل، کولر یا فن را به سمت چشم خود هدایت نکنید.
اضافه کردن رطوبت به هوا: در زمستان، یک مرطوب کننده می تواند رطوبت هوای داخلی را افزایش دهد.
پوشیدن عینک آفتابی یا عینک محافظ: برای جلوگیری از وزش باد و هوای خشک به چشم.

در طول کارهای طولانی استراحت کنید

به طور منظم استراحت چشم را انجام دهید. چند دقیقه چشم خود را ببندید. یا برای چند ثانیه مرتباً چشمک بزنید.
از محیط خود آگاه باشید: هوا در ارتفاعات، مناطق بیابانی و هواپیما می تواند بسیار خشک باشد. مرتباً چند دقیقه چشم خود را ببندید تا حداقل تبخیر اشک را داشته باشید.
صفحه رایانه خود را زیر سطح چشم قرار دهید: صفحه رایانه خود را زیر سطح چشم قرار دهید تا چشمان شما بیش از اندازه باز نشود.
سیگار کشیدن را متوقف کرده و از دود سیگار خودداری کنید.

روش های تضميني درمان سندروم پای بیقرار در طب سنتی و طب مدرن

مرتباً از اشک مصنوعی استفاده کنید.

درمان خانگی خشکی چشم

مصرف مایعات را در بدن خود افزایش دهید تا بدن را آبرسانی کند و نشانه های خشکی چشم را کاهش دهد.
مصرف قهوه بیش از حد می تواند خشکی چشم ها را در بسیاری موارد تشدید کند. بنابراین، مصرف قهوه خود را محدود کنید.
غذاهای اسیدی می توانند علائم خشکی چشم را تشدید کنند.
در پایان روز، فراموش نکنید که تمام آثار آرایش چشم را از چشمان و مژه های خود پاک کنید.

چه زمانی برای خشکی چشم باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر شما دارای نشانه ها و علائم طولانی مدت از خشکی چشم هستید، از جمله قرمزی، سوزش، خستگی یا دردناک بودن چشمان، به پزشک مراجعه نمایید. پزشک شما میتواند مراحلی را برای تعیین آنچه باعث مشکل در چشمانتان میشود، تعیین کند، یا شما را به یک متخصص ارجاع دهد.

درمان خانگی خشکی چشم

نکات دیگر و توصیه های کلی برای درمان خانگی خشکی چشم

از دست دادن آب بدن یکی از شایع ترین علت های خشکی چشم است، بنابراین مصرف مایعات را در بدن خود افزایش دهید تا بدن را آبرسانی کند و نشانه های خشکی چشم را کاهش دهد.
در طول استفاده از کامپیوتر، وقفه های مکرر داشته باشید.
تماشای مکرر رایانه، خواندن کتاب و مجلات و تماشای تلویزیون نیز می تواند چشم شما را خشک کند. بنابراین مهم است که وقفه ها را برای به دست آوردن رطوبت فراموش نکنیم.
اجتناب از دمیدن هوا به طور مستقیم در چشم خود یا با استفاده از خشک کن مو، بخاری ماشین، تهویه هوا… از قرار گرفتن در محیط خشک، داخل و خارج از منزل اجتناب کنید، زیرا هوای خشک به عنوان یک عامل تحریک کننده عمل می کند.
سعی کنید از عینک آفتابی یا دیگر عینک های محافظ برای جلوگیری از هوا و باد خشک استفاده کنید. همچنین هنگام استفاده از دوچرخه یا موتورسیکلت، از محافظ و عینک مناسب استفاده کنید تا از چشم خود محافظت کنید.
هنگامیکه در معرض هوای خشک در ارتفاعات بالا یا در مناطق بیابانی و در هواپیما قرار می گیرید، چشمان خود را به مدت چند دقیقه ببندید.
از سیگار کشیدن و از قرار گرفتن در معرض دود سیگار اجتناب کنید.

ادامه نکات درمان خانگی خشکی چشم

سعی کنید در هنگام ظاهر شدن باد در داخل خانه بمانید.
هنگامی که حرف عینک آفتابی می آید، همیشه از عینک های آفتابی کلاسیک استفاده می شود که 100 درصد از اشعه ماوراء بنفش (UV) را خاموش می کند.
به علت خاصیت اسیدی، مصرف قهوه بیش از حد می تواند خشکی چشم ها را در بسیاری موارد تشدید کند. بنابراین، مصرف قهوه خود را محدود کنید.
غذاهای اسیدی می توانند علائم خشکی چشم را تشدید کنند، پس از خوردن چنین غذاهایی، تا زمانیکه نشانه های شما کاملا از بین رفته باشند.

درمان خانگی خشکی چشم

خشکی چشم چیست

در خشکی چشم خفیف، از اعمالی مانند پلک زدن، تمرین ماییبومیا یا سایر شرایط کمک به پلک، برای درمان می توان بهره جست. در صورت ایجاد علائم خشکی چشم، استفاده از لنزهای تماسی را قطع کرده یا کاهش دهید. حتی می توانید طب سوزنی استفاده کنید تا علائم خشکی چشم را درمان کنید.
در پایان روز، فراموش نکنید که تمام آثار آرایش چشم را از چشمان و مژه های خود پاک کنید.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

24 مرداد 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *