همیشه توصیه شده که درس خواندن را برای شب امتحان نگذارید؛ اما اگر مجبور شدید شبانه درس بخوانید از روش هایی که برای بیدار ماندن شب امتحان در اختیارتان می گذاریم استفاده نمایید. این ترفند ها را می توانید در این مقاله از موفقیت پارس مگ بخوانید!

فهرست محتوا نمایش

راهکارهای کاربردی برای بیدار ماندن در شب امتحان

درس خواندن در شب - بیدار ماندن شب امتحان

برای بیدار ماندن در شب امتحان، غذای سالم بخورید

خوردن غذاهای چرب و سنگین در شب امتحان، شما را کند و خواب آلود می‌کند و هر کار کنید نمی‌توانید چشمانتان را باز نگه دارید. اگر می‌خواهید بیدار بمانید و برای درس خواندن هوشیار باشید، غذاهای مغذی مثل سالاد، سوپ، سیب زمینی و پروتئین مصرف کنید. اگر شب امتحان هوس خوراکی شیرین کردید، پرتقال بخورید.

برای بیدار ماندن شب امتحان بیشتر آب بخورید

اگر آب بدنتان کم باشد، خواب آلود می‌شوید. موقع درس خواندن زیاد آب بخورید و کنار دستتان یک شیشه آب بگذارید و هر موقع خسته شدید چند جرعه بنوشید. هر یک یا دو ساعت باید یک چهارم لیتر آب بخورید. با این کار جریان خون سریع‌تر می‌شود و برای درس خواندن هوشیار می‌مانید.

آدامس بخورید تا شب امتحان خواب آلود نشوید

آدامس جویدن شما را هوشیار نگه می‌دارد. چند بسته آدامس مورد علاقه تان را کنار دستتان بگذارید و موقع درس خواندن بجوید. طعم آدامس پیشنهادی پیژامه برای بیدار ماندن در شب امتحان، نعنا یا اکالیپتوس است تا سرحال‌تر بمانید.

یک تکه لیمو ترش گاز بزنید تا خوابتان نگیرد

حتی اگر ترشی اش را دوست ندارید یک گاز بزنید. لیمو ترش مثل یک تو گوشی محکم خواب را از سرتان می‌پراند و درمان خانگی برای بیماران مبتلا به نارکولپسی، که ناگهان خوابشان می‌گیرد، است.

شب امتحان چند بار صورتتان را با آب خنک بشویید

برای بیدار ماندن در شب امتحان صورتتان را با آب سرد بشویید. به صورتتان آب بپاشید یا آن را داخل تشت یا سینک آب خنک کنید. چند بار در آیینه برای خودتان شکلک در بیاورید تا حواستان از خوابیدن پرت شود. در یک چشم به هم زدن با این کار خواب از سرتان می‌پرد.

روز خود را با صبحانه‌ای سالم شروع کنید

تخم‌مرغ ، بوقلمون و مقدار کمی نان تست بخورید ، یا مقداری بلغور جو دوسر و ماست را امتحان کنید . سبزیجاتی مانند : اسفناج ، کرفس و کلم را به صبحانه خود اضافه کنید . اگر با مصرف سبزیجات در صبح مشکل‌دارید ، از اسموتی های سبزیجات استفاده کنید .

پشت گوشتان را ماساژ دهید

بودایی‌ها برای اینکه در حین مراقبه خوابشان نبرد، پشت گوششان را ماساژ می‌دادند.

عوارض بیدار ماندن شب امتحان

چند بار الکی خمیازه بکشید

شما وقتی خمیازه می‌کشید مغزتان خنک می‌شود چون هنگام خستگی داغ کرده است. همچنین خمیازه با تکان دادن عضلات به شما تحرک می‌دهد تا خوابتان بپرد. اگر 7 تا 10 بار پشت سر هم خمیازه بکشید، مغزتان گیج می‌شود و خوابتان می‌پرد.

در صورت نیاز مقداری کافئین مصرف کنید . کافئین قطعاً به بیدار نگه‌داشتن شما کمک می‌کند ، اما اگر بیش‌ازحد یا خیلی سریع آن را بخورید ، سردرد می‌گیرید و حالتان خراب می‌شود . درزمانی که احساس نیاز کردید ، یک فنجان قهوه یا چای سبز را به‌آرامی بخورید .

همچنین می‌توانید کافئین را از شکلات تلخ نیز تأمین کنید . کافئین با طعم شیرین می‌تواند مغز شمارا گول بزند تا هوشیار بماند .

برای بیدار ماندن بلند بلند بخندید

سعی کنید قهقهه بزنید و با خودتان بخندید. با تکان خوردن ماهیچه‌های گونه، خواب از سرتان می‌پرد. هم چنین خنده ذهن را شاداب و سرحال می‌کند.

آهنگ شاد گوش بدید تا خوابتان نبرد

آهنگ‌های بی‌کلام ولی شاد گوش کنید تا خواب از سرتان بپرد. موسیقی بعضی فیلم‌ها هم برای درس خواندن در شب مناسب است.

پشت دست خود پیاز بمالید تا خوابتان نبرد

شاید در ابتدا خنده‌دار به نظر برسد، اما با نصف کردن پیاز و مالیدن آن پشت دستتان خواب از سرتان می‌پرد. پیاز کمی اشک آور است و نمی‌گذارد شب امتحان خواب آلوده شوید. هم چنین پیاز برای پوست دست هم خوب است. اگر از بوی آن خوشتان نمی آید، دستتان را با آب خنک بشویید. شستن مچ دست‌ها با آب سرد خواب را می‌پراند.

روغن نعنا بو کنید تا بیدار بمانید

شب امتحان کمی روغن نعنا کنار دستتان بگذارید و استشمام کنید تا شب خوابتان نگیرد.

عوامل حواس پرتی را از خودتان دور کنید

شما باید درس بخوانید پس همه وسایلی که حواستان را پرت می‌کند را کنار بگذارید. گوشی، کامپیوتر و تبلت را خاموش کنید. شما بیدار نمانده‌اید که دائما با دوستاننتان چت کنید یا در شبکه‌های اجتماعی وقت بگذرانید. شما خواب با ارزشتان را فدای امتحان کرده‌اید. پس قدر این لحظات را بدانید.

بی خوابی - بیدار ماندن شب امتحان

برای بیدار ماندن شب امتحان موضوعات مختلفی را مطالعه کنید

اگر می‌خواهید شب امتحان ذهنتان خسته نشود و خوابتان نبرد، سعی کنید روی یک درس یا موضوع تمرکز نکنید. از هر مبحثی کمی بخوانید تا به ذهنتان تنوع بیشتری دهید.

کمی نوشیدنی کافئین دار بخورید

راه دیگر برای بیدار ماندن، خوردن نوشیدنی‌های کافئین دار است. اما در خوردن آن نباید زیاده روی کنید. 500 تا 600 میلی گرم کافئین در روز مجاز است. حواستان باشد که قهوه آب بدن را می‌کشد، پس بیشتر آب بخوردید. ترجیحا به جای قهوه و نسکافه، چای پررنگ بخورید.

خوردن نوشابه‌های انرژی‌زا و قرص‌های تقویت حافظه شب امتحان خیلی اشتباه است

این دارو در بلند مدت عوارضی مانند تهوع، کاهش وزن، روان پریشی و افسردگی دارد. دارویی که هرگز نباید بدون نسخه تجویز شود و به هیچ وجه مناسب بیدار ماندن شب امتحان نیست.

خوردن الکل شب امتحان ممنوع

الکل شما را خواب آلود می‌کند و برای شب امتحان نباید مصرف شود.

برای آنکه خوابتان نبرد، بلند شوید و راه بروید

منظورمان این نیست که نصفه شب ورزش کنید. هر 15-20 دقیقه یکبار به خودتان زنگ تفریح دهید. از سر درس بلند شوید و کمی راه بروید. چند حرکت کششی انجام دهید. بالا پایین بپرید و کاری کنید خون در بدنتان بهتر بچرخد.

مچ هر دو دست خود را با آب سرد بشویید

یکی دیگر از روش های بیدار ماندن در شب امتحان برای درس خواندن این است که مچ هر دو دست خود را با آب سرد بشویید.

گروهی درس بخوانید تا خوابتان نگیرد

درس خواندن گروهی - بیدار ماندن شب امتحان

از یک یا چندتا از هم کلاسی‌ها یا دوستانتان بخواهید تا با هم درس بخوانید. درس خواندن دورهمی کمک می کند هوشیار بمانید و بهتر درس بخوانید. سعی کنید درس را برای یکدیگر توضیح دهید و از هم سوال بپرسید تا خواب آلود نشوید.

اگر با کامپیوتر درس می‌خوانید، به چشمانتان استراحت دهید

هر 20 دقیقه یکبار چشمتان را از مانیتور بردارید و به دیوار سفید نگاه کنید. کمی چشم‌هایتان را روی هم بگذارید تا سردرد نشوید. حواستان باشد نور مانیتورتان را زیاد نکنید.

با خودتان حرف بزنید تا خوابتان نگیرد

” خوب… الان باید کدوم صفحه رو بخونم؟”،  “متوجه شدی؟ یک بار توضیح بده برام…” تعجب نکنید، هیچ اشکالی ندارد که برای بیدار ماندن شب امتحان کمی با خودتان حرف بزنید.

دوش آب سرد بگیرید تا شب امتحان خوابتان نبرد

دوش خنک شما را هوشیار می‌کند و برای شب امتحان عالی است و نمی‌گذارد خوابتان بگیرد.

شب امتحان در تخت خواب درس نخوانید

در نور زیاد درس بخوانید و سعی کنید روی صندلی پشت میز بنشینید و از رختخواب دوری کنید. از درس خواندن روی کاناپه راحت یا حالت دراز کشیده خودداری کنید تا خوابتان نبرد. هر چقدر که تشتک‌تان صدایتان کرد، به او محل نگذارید.
اگر می‌خواهید درس خواندن در شب مفید باشد، باید نهایت هوشیاری و تمرکز را داشته باشید.

شب زنده داری - بیدار ماندن شب امتحان

تکنیک هایی که به مطالعه در شب کمک می کند

کتاب هایتان را آماده کنید

یکی از مهمترین کارهایی که قبل از درس خواندن در شب باید انجام دهید این است که منابع مربوط به امتحان را پیدا کرده، آنها را دسته بندی کنید و در دسترس خودتان قرار دهید. این کار باعث می شود که تا حد زیادی در وقت شما صرفه جویی شود و علاوه بر آن آماده سازی کتاب ها و جزواتتان قبل از آغاز درس خواندن می تواند از سردرگم شدن یا گیج شدن شما جلوگیری کند.

درس خواندن در شب یک روش مطالعه است که همه چیز در آن باید تا حد ممکن حساب شده باشد چرا که ما وقت و انرژی کمتری در اختیار داریم.

کم‌ خوابی‌های روزهای گذشته را جبران کنید

ازجمله شروط شب‌بیداریِ آسان این است که از پیش خواب‌آلوده نباشید. اگر به‌دلیل کم‌خوابی‌های مکرر شدیدا احساس خواب‌آلودگی می‌کنید، قطعا بیدارماندن تا دیروقت برای‌تان به عذابی الیم تبدیل خواهد شد. پس هروقت می‌دانید که باید تا دیروقت بیدار بمانید، حتما قبلش خواب کافی داشته باشید.

اگر پیشاپیش، مثلا از یک هفته قبل، می‌دانید که فلان‌شب نمی‌توانید به‌موقع بخوابید، سعی کنید که کل هفته را خوب بخوابید. افراد بزرگسال معمولا با ۷ تا ۹ ساعت خواب در شبانه‌روز سرحال می‌شوند، اما کم‌سن‌وسال‌ترها شاید حتی به خواب بیشتری احتیاج داشته باشند. اگر مطمئن نیستید که آیا کم‌خوابی دارید یا نه، در ساعت همیشگی به رخت‌خواب بروید و تا هر زمان که احتیاج داشتید بخوابید.

برنامه خود را برای درس خواندن در شب تنظیم کنید

بسیار مهم است که قبل از شروع تمام دقایق و ساعات پیش رو را برای درس خواندن خودتان برنامه ریزی کنید. اینکار علاوه بر اینکه به شما یک دید کلی از کارهایی که قرار است در می دهد، باعث می شود دیگر در طول مطالعه دچار سردرگمی نشوید. سعی کنید تمام جزئیات را در برنامه تان قرار دهید تا دیگر نیاز به برنامه ریزی دوباره نداشته باشید.

چورت زدن - بیدار ماندن شب امتحان

یک چرت کوتاه بزنید

شاید باورتان نشود، اما یک چرت کوتاه در طول روز نیز می‌تواند تا دیروقت بیدارتان نگه دارد. خواب نیم‌روزی با پاکسازی موادشیمیایی خواب‌آور در مغز مانند آدِنوزین موجب رفع احساس خواب‌آلودگی می‌شود. البته، فواید خواب نیم‌روزی در این مورد خاص بسته به‌مدت چرت متغیر است.

مثلا اگرچه چرت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه‌ای تا حدودی به دیرتر خوابیدن کمک می‌کند، اما اگر یکی دو ساعت طول بکشد، قطعا راحت‌تر می‌توانید شب را بیدار بمانید. به‌ویژه اگر در ساعات انتهایی روز چرت بزنید که دیگر نورِ علی‌نور است و بدون اینکه پلک روی هم بیاورید، می‌توانید تا حوالی صبح بیدار بمانید.

تکنیک های مطالعه را فراموش نکنید

استفاده از تکنیک های مطالعه در طول درس خواندن در شب می تواند نقشی کلیدی را برای ما ایفا کند. حتما از تکنیک هایی مثل خلاصه نویسی و یادداشت برداری استفاده کنید چرا که این تکنیک ها قادرند تا حد زیادی در وقت شما صرفه جویی کنند و همچنین یادگیری شما را از مطلبی که می خوانید افزایش دهند.

حتی اگر لازم باشد مطالب را دوباره مرور کنید هم استفاده از این روش های مطالعه می توانند به شما کمک کنند. همچنین باید سعی کنید بفهمید کدام نوع مطالعه و یادگیری برای شما بهتر و ثمر بخش تر است. یادتان که وقت شما اندک است، پس باید بهترین بهره را از آن ببرید.

چراغ ها را روشن نگه دارید

نور کم می تواند شما را به سمت خوابیدن سوق دهد. بهتر است در جایی مطالعه کنید که نور کافی وجود دارد. این کار نه تنها خواب را از سر شما می‌پراند، از خستگی زود هنگام چشمان شما نیز جلوگیری میکند.

چشمان ما در نور کم فشار بیشتری را تحمل می کنند. همین عامل سبب خستگی زودتر چشم های شما و در نتیجه کاهش بازده از مطالعه شما خواهد شد. یکی از راه های رفع خواب آلودگی هنگام درس خواندن اجرای همین تکنیک بسیار ساده و راحت است.

مطالعه شبانه - بیدار ماندن شب امتحان

نسبت‌به علائم خواب‌آلودگی هشیار باشید

هرچه بیشتر از ساعت خواب‌تان بگذرد، تمایل‌تان به خواب شدیدتر خواهد شد و سخت‌تر می‌توانید ادامه‌ی شب را بیدار بمانید. این نوع خواب‌آلودگی می‌تواند با تاری دید، کاهش تمرکز و حواس‌پرتی همراه باشد. حتی ممکن است در بدن‌تان کمی احساس گرمای ملایم داشته باشید.

حواس‌تان را نسبت‌به این علائم که خبر از به‌خواب‌رفتن می‌دهند، جمع کنید و اگر چاره‌ای جز بیدارماندن ندارید، در فکر راه‌حل باشید تا یک‌باره خواب‌تان نبرد. لطفا به‌خاطر حفظ جان خودتان و دیگران هرگز در چنین وضعیتی رانندگی نکنید و با سهل‌انگاری حادثه‌ساز نشوید.

خلاصه اینکه به کمک راه‌حل‌هایی که برشمردیم، راحت‌تر می‌توانید تا دیروقت بیدار بمانید. ضمنا فراموش نکنید که این راه‌حل‌ها صرفا مختص کسانی است که به هر دلیلی مجبورند تا دیرتر از وقت معمول بیدار بمانند.

بنابراین اگر قرار نیست شب دیر بخوابید یا حتی اگر دلیل موجهی برای دیر خوابیدن ندارید، به نفع‌تان است که به‌موقع به رختخواب بروید و بیهوده ساعت خواب‌تان را با این راه‌کارها به تأخیر نیندازید.

سبک بخورید و از شکر دوری کنید

بعد از خوردن غذا خون بیشتری در اطراف معده ما جمع می شود. در نتیجه خون کمتری به مغز می رسد و زودتر احساس خستگی می کنیم. این اتفاق زمانی که ما غذای سنگین تری میخوریم تشدید می شود.

بهتر است در طول شب غذاها و خوراکی هایی بخوریم که انرژی بیشتری در اختیار ما بگذارند. شکلات تلخ انتخاب جذاب و خوبی محسوب می شود. همچنین خوردن شکر و قند مصنوعی مثل شیرینی ها یا آبمیوه ها غیر طبیعی هم کار اشتباهی است.

اینکار سبب بالا رفتن ناگهانی قند خون و سطح انرژی شما و به طبع آن افت ناگهانی آن می شود. بهتر است برای تامین قند خونتان از خوراکی هایی استفاده کنید که برای مثال از نان جو تشکیل شده باشند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۶ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید