با مراقبت های بعد از عمل لیزیک چشم آشنایی دارید؟ عمل لیزیک چشم تازه شروع ماجراست، مراقبت های بعد از عمل نیز به اندازه خود عمل اهمیت دارند و در صورت رعایت نکردن نکات مهم نتیجه درستی از عمل نخواهید گرفت. در این مقاله از سلامت پارس مگ به تمام باید ها و نباید های قبل و بعد عمل لیزیک پرداخته شده است.

عمل لیزیک چشم - مراقبت های بعد از عمل لیزیک چشم

جراحی لیزیک چیست؟

به طور کلی این عمل با هدف اصلاح عیوب انکساری و مشکلات بینایی انجام می شود و برای بیماران این امکان را فراهم می کند که دیگر از عینک یا لنز های تماسی استفاده نکنند.

این جراحی یکی از پرطرفدار ترین روش های جراحی چشم است که بسیار رایج شده و به تمرکز بهتر نور کمک می کند. این جراحی بدون درد بوده و حدود یک ربع ( برای هر دو چشم ) به طول می انجامد.

با انجام این عمل بینایی فرد بهبود یافته و بیمار بدون استفاده از عینک یا لنز تماسی قادر به دیدن است. در این روش قرنیه توسط لیزر فمتوسکند برش داده شده و جمع می شود.

در نهایت و پس از تاباندن لیزر ، لایه جمع شده و به محل قبلی خود برگردانده می شود. اما بهتر است بعد از جراحی نکات مراقبت های بعد از جراحی لیزیک چشم را رعایت کنید تا نتیجه ای بسیار عالی کسب کنید.

مزایای جراحی لیزیک

  1. در این روش قریب به 96 درصد بیماران بهبودی کامل بینایی خود را کسب می کنند.
  2. درد بسیار کمی دارد و به همین دلیل طی آن تنها از بی حسی موضعی ( قطره بی حس کننده ) استفاده می شود.
  3. معمولا پس از گذشت دو روز از عمل بینایی فرد بهبود می یابد.
  4. پس از جراحی پانسمان و بخیه ای لازم نیست.

عمل لیزیک - مراقبت های بعد از عمل لیزیک چشم

اثرات جانبی جراحی لیزیک

پس از جراحی حداقل تا دو روز بیمار احساس درد خواهد داشت. از دیگر عوارض نادر پس از عمل با رعایت نکات مراقبت های بعد از جراحی لیزیک چشم به مرور زمان برطرف می شوند. از جمله اثار جانبی این عمل می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. تاری دید
  2. چشم های خشک
  3. سختی در رانندگی
  4. دیدن هاله های خارج از تصویر
  5. دیدن تصویر به صورت نوسان دار

کاندیدای مناسب برای عمل لیزیک

افرادی که دچار نزدیک بینی، دوربینی، آستیگماتیسم یا ضخیم شدگی قرنیه هستند بهترین کاندید برای انجام این عمل می باشند.

اقدامات قبل از جراحی لیزیک چشم

پیش از عمل جراح به منظور مطمئن شدن از شرایط و آمادگی چشم برای جراحی، چشم ها را مورد معاینه قرار می دهد. از جمله مواردی که مورد بررسی قرار می گیرند عبارتنداز :

  1. شکل و ضخامت قرنیه ، اندازه قرنیه و خطای انکساری
  2. میزان رطوبت چشم بررسی می شود.
  3. میزان انحنای سطح جلویی چشم مورد ارزیابی قرار می گیرد.
  4. بیمار موظف است پیش از عمل پزشک خود را در جریان دارو های مورد استفاده و حساسیت های دارویی خود قرار دهد.
  5. از دو هفته پیش ، استفاده از لنز تماسی ممنوع می باشد. چرا که استفاده از لنز موجب تغییر شکل قرنیه می شود.
  6. روز عمل غذای سبکی میل کنید و دارو های تجویز شده را همراه خود داشته باشید.
  7. همچنین از داشتن آرایش و تزئینات مو خودداری نمایید.

بعد از جراحی چشم باید چه مراقبت هایی انجام شود؟

در جراحی لیزیک چشم همچون دیگر عمل های جراحی، یکی از مراحل مهم، مراقبت های پس از عمل می باشد. این عمل نسبتا ساده می باشد و تنها در 5 تا 15 دقیقه انجام می شود و طی چند روز نیز به طور کامل بهبود می یابد.

پس از عمل قرنیه دچار التهاب شده و در نتیجه کمی تاری در دید به وجود می آید که بعد از یکی دو روز بهبود پیدا می کند، این مرحله در واقع سخت ترین مرحله در عمل لیزیک چشم می باشد.

لیزیک - مراقبت های بعد از عمل لیزیک چشم

چه مدت بعد از انجام جراحی می توانیم آرایش کنیم؟

یکی از مهم ترین و اساسی ترین دغده ها برای خانم هایی که این عمل جراحی را انجام داده اند این است که چه زمانی می توانند از وسایل آرایشی مانند خط چشم و ریمل استفاده کنند؟

آیا می توان بعد از عمل آرایش کرد؟ در پاسخ به این سوال باید بگویم که برای رعایت نکات مراقبت های بعد از جراحی لیزیک چشم بهتر است تا حداقل یک هفته بعد از جراحی از مواد ارایشی مانند ریمل ، خط چشم ، سایه چشم و غیره استفاده نکنید.

علاوه بر آن نیز از آنجایی که گفته شد نباید به چشم ها دست زد و آن ها را لمس کرد بهتر است تا حداقل بعد از 3 ماه از لنز های تماسی زیبایی استفاده نکنید.

عزیزانی که مایل اند بعد از جراحی از مواد آرایشی استفاده کنند باید بدانند که از هفته سوم پس از جراحی لیزیک استفاده از لوازم آرایشی منعی ندارد اما بهتر است تا مدتی از مواد آرایشی مخصوص چشم استفاده نشود.

تا 24 ساعت بعد از جراحی استفاده از موبایل ، تبلت و تلویزیون ممنوع می باشد!!

برای دریافت بهترین و ایده آل ترین نتیجه بعد از جراحی بهتر است ، از خیره شدن های طولانی و نگاه کردن به صفحه تلویزیون ، تبلت و موبایل دور بمانید.

علی رغم اینکه ممکن است با خود بگوید مگر می شود در دنیای امروز از گوشی ، تبلت ، لپ تاپ و غیره دور ماند اما باید بگویم که این امر بسیار ضروری بوده و افراد باید برای رعایت نکات مراقبت های بعد از جراحی لیزیک و کسب نتجه مطلوب این کار را انجام دهند و از نگاه کردن یا خیره شدن به تلویزیون و صفحه گوشی ، تبلت و رایانه اجتناب کنند.

اما بد نیست که بدانید چرا در نکات مراقبت های بعد از جراحی لیزیک چشم توصیه می شود تا گذشت 24 ساعت بعد از عمل از انجام این کار ها خودداری کنید؟

هزینه عمل لیزیک چشم - مراقبت های بعد از عمل لیزیک چشم

دلیل این است که استفاده از این وسایل و خیره شدن به آن ها ممکن است منجر به خشک شدن چشم های تازه عمل شده تان شود و شما را با مشکل جدی رو به رو کنند.

پس از گذشت این مدت زمان مطالعه ، کار با کامپیوتر و موبایل منعی ندارد اما ممکن است موجب خسته شدن چشم ها شود. بنابراین توصیه می شود حداقل تا یک هفته به طور کامل استراحت کنید.

البته لازم به ذکر است که اگر پس از گذشت این مدت زمان و در صورت نگاه کردن به صفحه تلویزیون یا گوشی چشم هایتان خشک شد ، حتما از قطه اشک مصنوعی استفاده کنید. تا چشم ها مرطوب بمانند.

فعالیت های روزانه پس از عمل لیزیک چشم

  • پس از مرخص شدن تحت هیچ شرایطی نباید رانندگی کنید و باید استراحت داشته باشید.
  • تا یک روز پس از جراحی نباید از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید و تمام رفت و آمدهای شما باید با کمک خانواده و دوستان انجام شود.

تا چند هفته لازم است که این مراقبت ها را رعایت کنید تا تاری دید کاملا از بین برود، البته یکی دو روز اول پس از عمل لیزیک چشم، این مراقبت ها اهمیت بسیار زیادی دارد.

عمل لیزیک چشم و مراقبت های محیط کار

معمولا پس از مدت کوتاهی می توان فعالیت های روزانه خود را از سر بگیرید و سر کار حاضر شوید. البته باید دقت کنید که به علت ضرر داشتن صفحه نمایش کامپیوتر برای چشم ها، در صورتی که کار شما با کامپیوتر می باشد، زمان کمتری را با آن سپری کنید تا چشم ها استراحت بیشتری داشته باشند.

همچنین بهتر است که هنگام استفاده از کامپیوتر و دیگر صفحه های نمایشگر، از اشک مصنوعی استفاده کنید تا محیط چشم شما را همواره مرطوب نگه دارد.

در محیط های پر از گرد و غبار مثل ساختمان های در حال ساخت، چشم های شما نیاز به مراقبت بیشتری دارد. اگر محل کار شما در این گونه مکان ها می باشد، استفاد از عینک های ایمنی و دیگر مراقبت های مرتبط را رعایت نمایید تا مشکلی پیش نیاید.

کار کردن در این محیط ها بدون مراقبت های ذکر شده برای افرادی که عمل لیزیک را انجام داده اند می تواند عواقب بدی را به دنبال داشته باشد.

مراقبت از چشم - مراقبت های بعد از عمل لیزیک چشم

در عمل لیزیک چشم چه موقع قرنیه کاملا بهبود می یابد؟

ایجاد بافت فلپی در قرنیه چشم از پیامدهای عمل لیزیک چشم می باشد که در حدود سه روز طول می کشد تا قرنیه چشم شما شروع به بهبودی کند.

پس از گذشت این زمان از بعد از جراحی لیزیک، باشگاه رفتن و ورزش های سبک برای شما مجاز می باشد. از جمله این ورزش های مجاز پس از دوچرخه سواری، بلند کردن وزنه سبک و پیاده روی می باشد. از ورود عرق به چشم ها خودداری نمایید و تا دو هفته بعد از عمل نیز نباید چشم ها را بمالید.

بهبود بافت قرنیه دو هفته دوم بعد از عمل بیشتر شده و دیگر ورزش ها از جمله شنا، تنیس، اسکی و دوچرخه سواری (با استفاده از عینک مناسب) مجاز می باشد.

اما در مورد ورزش های سنگین از جمله اسکی روی آب، بوکس و هنرهای رزمی باید کمی بیشتر صبور باشید و تا یک ماه پس از عمل منتظر بمانید. برای اطمینان بیشتر نیز باید از دکتر چشم پزشک خود مشورت بگیرید و در زمان مشاوره حتما از قیمت و هزینه جراحی لیزیک چشم مطلع شوید.

در کل تا یک سال پس از عمل لیزیک چشم باید به طور مرتب برای معاینه چشم ها به پزشک مراجعه نمایید تا از عدم وجود هر نوع مشکلی اطمینان پیدا کنید. بهبودی کامل قرنیه در عمل لیزیک چشم، حدودا شش ماه پس از عمل می باشد.

دستـورات دارويـي مراقبت های بعد از عمل لیزیک چشم:

  • قطره ديكلوفناك ( ديكلوپتين يا بيوفناك)  هر 8 ساعت يك قطره به مدت 2 روز
  • قطره كلرامفنيكل هر 4 ساعت يك قطره بمدت يك هفته
  • قطره بتامتازون هر 6 ساعت يك قطره به مدت 2 هفته
  • قطره فلوكورت (FML) از هفته سوم بعد از عمل بجاي قطره بتامتازون شروع شده و به صورت زير ادامه مي‌يابد:
  • هر 8 ساعت بمدت 4 هفته
  • هر 12 ساعت بمدت 4 هفته
  • روزي يكبار بمدت 8 هفته
  • قطره اشك مصنوعي :
  • هر 4 تا 6 ساعت يك قطره به مدت 4 هفته
  • بر حسب نياز و سپس دستور پزشك
    تذكر:
    دستورات داروئي حسب نظر پزشك ممكن است فرق كند.

ضعف چشم - مراقبت های بعد از عمل لیزیک چشم

نبایدها در عمل لیزیک چشم

  • دوش گرفتن یا شستن سر تا اتمام روز اول پس از جراحی ممنوع است.
  • هنگام استحمام احتیاط کنید. مراقب باشید زمان شستن موها کف وارد چشم نشود و زمان استفاده از اسپری مو و لوسیون اصلاح احتیاط کنید.
  • حداقل تا یک ماه از مالیدن چشم‌ها خودداری کنید.
  • تا زمانی که کاملاً احساس راحتی نکرده‌اید، رانندگی نکنید. حتماً قبل از شروع دوباره رانندگی با پزشک مشورت کنید.
  • تا یک هفته پس از عمل هنگام خوابیدن عینک محافظ به چشم بزنید.
  • تا یک هفته اجازه ندهید آب شیر وارد چشم‌ها شود.
  • حداقل تا سه ماه پس از عمل استخر، سونا و چشمه آب گرم نروید.
  • هرگونه آرایش چشم حداقل تا یک هفته پس از جراحی لیزر چشم ممنوع است. لوازم آرایش مصرف شده قبلی را دور بیاندازید تا دچار عفونت چشم نشوید.
  • حداقل تا ده روز موها را رنگ یا فر نکنید.
  • به مدت دو روز هیچ ورزشی نکنید.
  • تا یک ماه هنگام ورزش کردن و انجام فعالیت‌های بدنی از محافظ چشم استفاده کنید.
  • به مدت دست‌کم هفت روز به محیط‌های کثیف و پر از گرد و خاک نروید.
  • نور شدید خورشید آسیب دیدن چشم را در پی دارد، بنابراین تا یک سال عینک آفتابی را در روزهای آفتابی فراموش نکنید.
  • دیدن هاله و نورهای درخشان، دشوار بودن رانندگی در شب و دیگر اختلال‌های دید تا پایدار شدن دید نگران کننده نیست. اگر درمان یا اصلاح دیگری لازم باشد، باید برای عمل ثانویه تا زمان پایدار شدن وضعیت چشم و دو معاینه‌ای که در وقفه‌های زمانی سه ماهه انجام می‌شود، صبر کنید.
  • لازم به ذکر است که اگرچه دید دور پس از عمل مجدد بهبود می‌یابد، اما بعید است که دیگر علائم مانند دیدن هاله یا جرقه‌های نور برطرف شود.

بایدها در عمل لیزیک چشم

  • در هفته اول استفاده از عینک محافظ هنگام خواب لازم می باشد.
  • استفاده از عینک های محافظ چشم در یک ماه اول هنگام ورزش الزامی می باشد.
  • استفاده از عینک آفتابی تا یک سال اول بعد از عمل الزامی می باشد، زیرا نور آفتاب تأثیر بسیار بدی بر روی چشم ها خواهد گذاشت.
  • قطره های چشم خود را طبق دستور پزشک در زمان های گفته شده استفاده نمایید.
  • برای انجام فریضه نماز، وضوی خود را به صورت جبیره ای بگیرید تا از ورود آب به چشم جلوگیری شود.

عمل چشم - مراقبت های بعد از عمل لیزیک چشم

سن مناسب برای عمل لیزیک چشم

برای عمل لیزیک چشم سن مناسب حداقل از 18 یا 21 سال می باشد ( نظر پزشکان متفاوت است)، اما ملاک اصلی در همین سن هم این است که، فردی که تمایل دارد عمل لیزیک انجام دهد، 1 سال باشد که شماره چشمش ثابت شده باشد، یا حداکثر 5/0 شماره تغییر کرده باشد.

هم چنین افراد 40 سال به بالا، به دلیل احتمال ابتلا به پیرچشمی که در اثر از بین رفتن قدرت تطابق عدسی چشم ایجاد می شود، جراحی لیزیک انجام نمی شود.

افرادی که نباید جراحی لیزیک انجام دهند

  • خانم های باردار یا شیرده به دلیل تغییرات هورمونی حداقل تا 6 ماه پس از اتمام شیردهی نباید لیزیک انجام دهند.
  • کسانی که مشکل آب مروارید و گلوکوم (آب سیاه) دارند با صلاحدید پزشک، بعد از انجام جراحی و بهبود مشکل خود می توانند اقدام به لیزیک کنند.
  • افرادی که خشکی چشم شدید دارند، نباید این جراحی را انجام دهند، زیرا ممکن است بعد از جراحی مشکلشان تشدید شود.
  • افرادی که قوز قرنیه دارند.
  • ورزشکارانی که ورزش هایی نظیر بوکس که ضربه به صورت وارد می شود، انجام می دهند.
  • افرادی که به بیماری هایی نظیر دیابت، روماتیسم و بیماری های مرتبط با سیستم ایمنی در فاز فعال دارند نیز نباید جراحی لیزیک انجام دهند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید