بوی بد فاضلات همیشه موجب آزار اهالی خانه می شود. این بوی بد می تواند در اثر انباشته شدن زباله در سینک یا از گازهای توالت و … باشد. گروه سبک زندگی پارس مگ در رفع بوی بد فاضلاب خانه به شما کمک می کند.

دلیل بوی بد فاضلاب در خانه چیست؟

از بین بردن بوی بد فاضلاب - رفع بوی بد فاضلاب

گازهای فاضلاب

یکی از علل ایجاد کننده بوی بد فاضلاب ناشی از نشت گاز سولفید هیدروژن (گاز فاضلاب) به داخل منزل است. ریز ارگانیسم‎‎‎های بی هوازی موجود در چاه شروع به تجزیه مواد درون آن می‌کنند و نتیجه‎ این فرآیند، گازهایی تولید می‌شوند که از چاه بالا می‌آیند و سبب تولید بوی بد در سرویس بهداشتی خواهند شد.

این بو شبیه به بوی تخم مرغ گندیده یا ماهی یا لاشه گندیده است و ممکن است در آشپزخانه، توالت، حمام و یا هر محل دیگری از ساختمان به مشام برسد.

نبود آب در شتر گلویی

نقش اصلی شتر گلو یا لوله خمیده در لوله کشی ساختمان ها، جلوگیری از خروج این گازها و رفع بوی زننده فاضلاب است؛ اما در مواردی به خاطر خشک بودن این لوله گازها از آن خارج می‌شوند و باعث به وجود آمدن بوی بد فاضلاب می‌شوند.

انباشته شدن مواد زائد داخل شتر گلویی

گاهی خود این شتر گلویی علت بوی بد فاضلاب منزل است. چون مواد زائدی که در خمیدگی این لوله جمع می‌شوند، با گذر زمان فاسد شده و باعث ایجاد بوی گند فاضلاب می‌شوند.

گیر کردن مواد غذایی در لوله آشپزخانه

اگر در هنگام شستشو ظروف، مواد غذایی و روغن در لوله سینک آشپزخانه ریخته شود این مواد بعد از مدتی داخل لوله جمع و فاسد می‌شود و بوی بد فاضلاب را به وجود می‌آورد.

نشت چاه

کهنگی، پر شدن و نشت چاه فاضلاب هم در موارد بسیاری سبب ایجاد بوی بد فاضلاب منازل می‌شوند.

رسوب و جرم

علت بوی بد فاضلاب توالت در دستشویی های فرنگی و ایرانی تقریباً یکی است و تنها در برخی از موارد با هم تفاوت دارند. بوی بد فاضلاب توالت فرنگی به دلیل رسوب و جرم، چربی فاسد شده، فاضلاب تخلیه نشده که به دیواره لوله ها می‌چسبد، باز بودن برخی از درزها، مشکل واشرها، لوله ونت و فن سرویس بهداشتی ایجاد می‌شود.

بوی بد فاضلاب توالت ایرانی ناشی از رسوب و جرم، فاضلاب و پسماند تخلیه نشده، فاسد شدن، فضولات و چربی در لوله های فاضلاب، لوله ونت و فن سرویس بهداشتی است.

بوی بد فاضلاب - رفع بوی بد فاضلاب

رفع بوی بد فاضلاب ناشی از توالت

اگر طبق بررسی های خود متوجه شدید بوی بدی که در خانه می پیچد از توالت منزل تان است پس مشکل یا تأسیساتی است که پیشنهاد می کنیم خود به این مسأله نپردازید، اجازه دهید کارشناسان فنی ما مشکل را دقیق شناسایی، بررسی و برطرف کنند. اما اگر مساله تاسیسات ساختمان نباشد پس به توصیه های زیر توجه کنید:

  1. قبل از هر بار استفاده از توالت، سیفون بکشید؛ شاید لازم باشد چندین بار این عمل را تکرار کنید تاجایی که مطمئن شوید به جز آب تمیز و زلال چیز دیگری دیده نمی شود.

این مورد را برای همه اعضای خانواده به خصوص کودکانتان آموزش دهید یا اگر خردسال است خودتان این مساله را مدیریت کنید.

با این راهکار ممکن است است مصرف بیش از حد آب آزار دهنده باشد؛ اما چاره ای نیست مگر اینکه به مشکلات گوارشی خود و اعضای خانواده پرداخته و این مساله را ریشه ای حل کنید. چرا که در حالت طبیعی یک بار سیفون کشیدن کافی است؛ پس اگر به تعداد بیشتری نیاز است پس یا به طرز نشستن روی توالت دقت کنید یا مسائل گوارشی خود یا اعضای خانواده را بررسی کنید.

  1. مورد دیگری که برای برطرف کردن بوی توالت به شما پیشنهاد می کنیم استفاده از خوشبوکننده های مخصوص توالت است.

بهتر است شمع های خوشبو کننده یا محصولاتی که از خود بوی خوبی تراوش می کنند در توالت قرار دهید و بعد از هر بار استفاده از توالت برای رفع بوی بد از اسپری خوشبو کننده استفاده کنید.

  1. سیستم تهویه توالت را همیشه چک کنید که به درستی کار کند؛ امیدواریم این سیستم به گونه ای طراحی شده باشد که هوا را به درستی منتقل کند. مجددا توصیه می کنیم مسائل فنی و تخصصی را خود بررسی نکنید و آن را به عهده کارشناسان مربوطه بگذارید. چون ممکن است برای برطرف کردن مشکل، آن را بد تر کنید و هزینه ی بیشتری را متحمل شوید.
  2. دفع زباله های انباشته در توالت؛ لطفاً این کار را روزانه انجام دهید. همانطور که خودتان بهتر می دانید انباشتگی موارد دور ریختنی هرچه زودتر انجام شود بهتر است چون نه تنها باعث بوی بد می شوند چه بسا باعث جمع آوری حشرات موذی یا آلودگی باکتریایی یا قارچی شوند که خود به نوبه خود ممکن است سبب بیماری یا مشکلات بیشتر شوند.
  3. استفاده از محلول های ضدعفونی کننده و تمیز کننده؛ برای رفع آلودگی ها و تمیز کردن توالت حداقل هر یک ماه یک بار این کار را انجام دهید. البته مدت زمان استفاده بستگی به شرایط منزل و بطور کلی بهداشت اعضای خانواده دارد. گاهی اوقات این زمان کمتر یا حتی بیشتر می شود. برای تمیز کردن توالت، توصیه می کنیم از کاشی دیوارها و درب توالت غافل نشوید.

پس کنترل پاکیزگی و جرم توالت مورد دیگری است که شما را از بوی بد فاضلاب منزل تان خلاص می کند.

بوی بد سینک - رفع بوی بد فاضلاب

رفع بوی بد فاضلاب آشپزخانه

مکان دیگری در خانه که می تواند منشاء بوی بد فاضلاب باشد، اشپزخانه است. فاضلاب آشپزخانه یا فاضلاب سینک و ظرفشویی اشپزخانه تان است یا راه آب و کف شوی آشپزخانه؛ اجازه بدهید مواردی را توصیه کنیم که بسادگی می تواند شما را از بوی بد منزل رها کنند و حتی به گونه ای از بوی بد پیشگیری کنند؛ چرا که همیشه می گویند پیشگیری بهتر از درمان است.

  1. دفع زباله های جمع شده در آشپزخانه؛ خواهش می کنیم این کار را روزانه انجام دهید. بسیاری از بو های مشمئز کننده در منزل ناشی از زباله های مانده در خانه تان است. هم برای رهایی از بوی بد و هم سلامت خود و اعضای دلبند خانواده تان مخصوصاً کودکان و کهنسالان که ضعیف تر هستند، زباله ها را روزانه از منزل خارج کنید.

توصیه ما این است که برای رفاه حال همکاران ما در جمع آوری ضایعات، زباله های خود را تفکیک کنید؛ زباله های خشک، زباله های تر. این کار نه تنها بهداشت خانه و اجتماع را تحت تأثیر قرار می دهد، بلکه از لحاظ صنعتی گام مهمی برداشته شده است و این قدم مهم در ابتدا توسط شما در خانه مدیریت شده؛ پس نقش اجتماعی خود را نادیده نگیرید و در جهت آن کوشا باشید.

  1. تمیز کردن ظرف ها و جمع کردن غذاهای اضافه قبل از شستن و گذاشتن در ظرفشویی؛ همانطور که می دانیم زمانی که ظرف ها بدون اینکه تمیز شوند در سینک و ظرفشویی گذاشته می شوند، روغن و اضافه غذا در داخل لوله کشیده و مدت ها انباشته می شود.

این مساله نه تنها باعث گرفتگی لوله می شود بلکه سبب ایجاد بوی بد و حتی کشاندن حشرات موذی به اشپزخانه مان و البته منزل مان می گردد. پس به شما توصیه می کنیم قبل از شستن ظرف ها و گذاشتن در سینک ظرفشویی با دستمال آشپزخانه روغن اضافه ظروف و پسماند غذا را تمیز کنید.

با این کار ابتدایی و بی هزینه براحتی خود را از عواقب احتمالی اینده مصون می کنید.

  1. شستن و تمیز کردن اشپزخانه؛ این کار را هفتگی یا در مواردی روزانه انجام دهید. بو و ذرات ناشی از سرخ کردن و آشپزی که ممکن است روی دیوارهای آشپزخانه، کابینت ها، سرامیک یا کف پوش منزل تان بنشیند، بهتر است روزانه تمیز و برطرف شوند چون در طولانی مدت پاک کردن آن ها به مراتب سخت خواهد بود.

گاهی اوقات بدون اینکه متوجه باشیم زیر یا پشت وسایل آشپزخانه، الودگی و جرم انباشته شده که خود منشاء بوی بد منزل هستند. بنابراین به بهداشت و پاکیزگی محلی که بسیار با آن سر و کار داریم، روزانه و یا در مدت زمان کوتاه بپردازیم.

  1. کف شوی آشپزخانه؛ بهتر است بعد از هربار تمیزکردن و شستن آشپزخانه منزل، کف شوی را بخوبی بپوشانید و حتماً در هنگام تمیزکاری مراقب باشید زباله یا آشغالی را به داخل لوله کف نیندازید. این کار هم باعث گرفتگی لوله ها و دردسرهای خاص خود می شود و هم ممکن است سبب بوی بد باشد و شما هرگز متوجه آن نشوید.

اگر اشپزخانه خود را با آب تمیز می کنید بهتر است قبل از شستن، آنرا بصورت خشک جارو بزنید که زباله ها هرچند کوچک به داخل فاضلاب کف هدایت نشوند.

  1. اگر به همه این موارد در آشپزخانه تان پرداخته اید اما هنوز بوی بد فاضلاب را حس می کنید؛ احتمالاً این مساله فنی و تاسیساتی است که بهتر است آن را به ما بسپارید.

بوی بد توالت - رفع بوی بد فاضلاب

رفع بوی ناشی از فاضلاب حمام

حمام و توالت از نظر طراحی و تاسیسات ساختمانی تا حد.ودی یکی هستند پس همه مواردی که در بخش فاضلاب توالت و راه های بر طرف کردن بوی ناشی از فاضلاب توالت بررسی شد، در مورد حمام نیز صدق می کند.

تنها موردی که در حمام بسیار شایع است و سبب بوی بد و گرفتگی فاضلاب کف حمام می شود؛ انباشتگی موها در کف شوی حمام است. که بهتر است بعد از هر بار استفاده از حمام کف شوی را تمیز کنیم.

لطفا به این نکته توجه داشته باشید که برای تمیز کردن کف شوی حمام موها را به لوله و فاضلاب کف هدایت نکنید. این کار در طولانی مدت هم باعث بوی بد، کشاندن حشرات موذی به حمام و گرفتگی لوله ها می شود.

در نظر داشته باشید همه راه ها در نهایت به بهداشت فردی و رعایت نکات پاکیزگی در منزل ختم می شوند.

اگر همه موارد بالا را رعایت می کنید ولی باز هم بوی بد فاضلاب در خانه وجود دارد، این مشکل بر می گردد به تأسیسات ساختمان و منزلی که در آن زندگی می کنید.

بسیار شنیده ایم که گازهای سمی و بد بو در فاضلاب ها وجود دارند که اگر سیستم زه کشی و فاضلاب منزل به درستی انجام نشده باشد در طولانی مدت باعث می شود بوی بد فاضلاب در منزل استشمام شود.

وقتی در واحد یک مجتمع زندگی می کنیم رعایت نکات بهداشتی و پاکیزگی به مراتب سخت تر می شود. چرا که همه واحد ها و ساکنین می بایست موارد بهداشتی را رعایت کنند تا کل ساختمان از گزند بوی بد و حشرات موذی در امان باشند.

مدیریت بهداشت و سلامت خانه، مجتمع و شهری که در آن زندگی می کنیم و رعایت نکات پاکیزگی اجتماعی تک تک اعضای خانواده، ساکنین و شهروندان، باید اصول و مبنای زندگی مان قرار گیرد تا همگی از محیطی خوشبو و عاری از آلودگی و بوی بد لذت ببریم.

در آخر به چند راه حل راحت و کاربردی برای باز کردن گرفتگی لوله در منزل  می پردازیم:

استفاده از آب گرم

در زمانی که گرفتگی زیاد نیست و حتی لوله ها باز هستند اما می خواهید محکم کاری کنید می توانید اب گرم اضافی یا حتی کمی آب گرم آماده کنید و به راه آب گرفته شده بریزید. با این کار چربی ها و الودگی های سطحی، براحتی  شسته میشوند.

رفع بوی بد فاضلاب با روش های خانگی؟

جوش شیرین - رفع بوی بد فاضلاب

آب با سرکه و جوش شیرین

تنها چیزی که برای این روش نیاز دارید نصف لیتر آب گرم، کمی سرکه و جوش شیرین است.

این مراحل را باید دنبال کنید:

آب را به کاسه به همراه 200 میلی لیتر سرکه اضافه کنید.

100 گرم جوش شیرین اضافه کنید.

می بینید واکنش شیمیایی رخ می دهد. بنابراین سریعا مخلوط را در فاضلاب بریزید.

پس از نیم ساعت، یک لیتر آب جوش بریزید.

همانطور که می بینید، این روشی مقرون به صرفه و ساده برای خلاص شدن از بوی بد ناشی از فاضلاب آشپزخانه تان است. همچنین می توانید از این کار برای بوی زننده حمام و توالت استفاده کنید.

نمک ، یخ ، لیمو 

می خواهیم بوی بد فاضلاب را ازبین ببریم و دستورالعمل زیر چیز دیگری است. از یخ و نمک برای از بین بردن پس مانده های مواد غذایی که در فاضلاب گیر می افتند ، استفاده کنید. چطور ؟آسان است:تکه های یخ را به اطراف بریزید و نمک را به داخل لوله فاضلاب بریزید.

هرچقدر نیاز است تکرار کنید و در نهایت مقداری پوست لیمو را اضافه تا بوی مرکبات بدهد.

آهک و آب برای رفع بوی بد فاضلاب

یک کیلو آهک را با ده لیتر آب مخلوط کنید. بعد از گذشت چند ساعت آن را خوب هم زده و از صافی رد کنید و سپس در دستشویی بریزید. با این روش بوی بد فاضلاب سرویس بهداشتی از بین می‌رود.

رفع بوی بد فاضلاب لوله سینک با مخمر نان

مخمر نان را می توانید از حتی سوپر مارکت ها یا لوازم قنادی ها تهیه کنید، و بعد یک کاسه آب را جوش اورده و یک بسته مخمر نان را داخل آن خالی کنید و با آن خوب ترکیب کنید.

حال برای از بین بردن بوی تعفن لوله فاضلاب کافی است که این مایع را در لوله ای که بو می دهد بریزید و به مدت یک شبانه روز به آن فرصت دهید تا به خوبی چربی ها وکثیفی هایی که به لوله چسبیده را برطرف کند.

بهتر است بعد از یک شبانه روز لوله را با آب گرم به خوبی بشویید تا به صورت کامل لوله تمیز شده و رفع بوی بد توالت ایرانی یا لوله سینک ظرفشویی به خوبی انجام شود.

نکته! اگر بوی بد فاضلاب فقط در زمان بارندگی به مشام شما برسد، در این صورت لوله ی هواکش چاه فاضلاب که به پشت بام رفته یا همان لوله ونت شما به مشکل خورده است، لذا باید حتما آن را تعویض یا تعمیر نمایید.

علت بوی بد فاضلاب - رفع بوی بد فاضلاب

کبریت برای از رفع بوی بد فاضلاب

چوب کبریت یکی از سریع ترین و جالب ترین روش های از بین بردن بوی بد فاضلاب سرویس بهداشتی است. گازی که از سوختن چوب کبریت آزاد می‌شود می‌تواند بوی بد را به خود جذب کند و همین کار باعث می‌شود تا بوی بد فاضلاب از بین برود، پس می‌توانید با روشن کردن چند عدد چوب کبریت از شر بوی بد فاضلاب راحت شوید.

جوش شیرین و سرکه سفید 

این مشابه گزینه اول است، اما فرآیند آن کمی متفاوت است. یک فنجان جوش شیرین را زمانی که خشک است ،درون فاضلاب بریزید و مطمئن شوید تازه بسته جدید را خریده اید .

یک ظرف کوچک سرکه سفید اضافه کنید، که بلافاصله شروع به فوم می شود. بعد از 15 دقیقه، کمی آب به پایین سرازیر می شود. این مراحل ساده هر گونه بوی بد را از فاضلاب آشپزخانه از بین خواهد برد.

توصیه هایی برای جلوگیری از بروز بوی بد فاضلاب در آشپزخانه

در نهایت، ایده خوبی است که گام های مشخصی برای اجتناب از بوی بد در فاضلاب آشپزخانه تان بردارید. اساسی و بنیادی ترین توصیه ، اجتناب از شستن هر گونه مواد باقیمانده در فاضلاب است.

همچنین صابون های ویژه ای که برای شستن ظرف ها به کار می روند می توانند باعث ایجاد چسبیدن غذا به لوله ها شوند ، شگفت زده خواهید شد. بهترین راه برای جلوگیری از وقوع این اتفاق با پیروی از برخی از مراحل ذکر شده استفاده از جوش شیرین است

همانطور که می بینید، داشتن یک آشپزخانه با بوی خوب غیر ممکن نیست. از حالا به بعد، شما دیگر هیچ بهانه ای برای فاضلاب کثیف ندارید . فقط چند دقیقه وقت بگذارید تا بوهای بد را با این راه حل های ساده از بین ببرید .

بوی بد آشپزخانه - رفع بوی بد فاضلاب

راه‌های ساخت خوشبو کننده خانگی

در زیر چند راهکار مؤثر برای خوشبو کردن خانه در زمان انتشار بوی نامطبوع فاضلاب آورده شده است:

  • ابتدا حدود دو قاشق چای‌خوری جوش شیرین را در دو فنجان آب حل کنید و در اسپری بریزید. این مایع را به طور منظم در داخل خانه خود اسپری کنید. این کار بوی بد را از بین می‌برد.
  • یکی از راه‌های سریع برای خوشبو کردن خانه، استفاده از گرماست. می‌توانید یک یا دو قطره از عطر یا مورد علاقه خود را در حباب چراغ اتاقی که خاموش است، اسپری کنید. سپس چراغ را روشن کرده و گرمای لامپ عطر را در اتاق پخش می‌کند.
  • در ظرفی حاوی آب کمی وانیل بریزید و روی شعله اجاق گاز قرار دهید تا بجوشد. جوشاندن وانیل، فضای داخل خانه را خوشبو می‌کند.
  • یکی دیگر از راه‌های آسان، استفاده از رایحه مرکبات است. به سادگی می‌توانید عطر پوست مرکبات خانگی مانند پوست پرتقال، آبلیمو و نارنگی و سایر مواد را در محیط منزل خود پخش کنید.

نکاتی برای از رفع بوی بد فاضلاب منازل

۱- برای رفع بوی بد فاضلاب از نفت استفاده نکنید. نفت باعث می‌شود باکتری های تجزیه کننده لجن های چاه از بین بروند که در این حالت لجن ها در کف چاه باقی مانده و مانع می‌شود تا آب به داخل زمین نفوذ کند و بعد از مدتی باعث پر شدن چاه می‌شود. علاوه بر این نفت باعث اختلال در تصفیه فاضلاب نیز می‌گردد.

۲- به جای فکر کردن به رفع بوی بد فاضلاب از ایجاد آن جلوگیری کنید. به عنوان مثال خرده های مواد غذایی و روغن را در زهکش سینک خالی نکنید. برای ورودی های فاضلاب درپوش بگذارید. آب سیفون توالت را چک کنید تا خشک نباشد. درب توالت فرنگی را ببندید.

۳- راه های خانگی برای رفع بوی بد فاضلاب در بسیاری مواقع موقتی است و لازم است چند وقت یک بار از متخصصین کمک بگیرید تا شما را از شر بوی بد فاضلاب منزلتان راحت کنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید