وجود کلوزت روم در اتاق خواب یکی از بهترین اقداماتی است که می توانید برای دکوراسیون اتاق انجام دهید. امروزه کلوزت روم ها در انواع و سبک های مختلفی به کار برده می شوند.

با توجه به فضای اتاق می توان کلوزت رومی هرچند کوچک داشت تا از بهم ریختگی اتاق جلوگیری شود. گروه دکوراسیون پارس مگ مجموعه ای شیک از جدیدترین مدل های کلوزت اتاق خواب زنانه و مردانه به همراه نکاتی برای طراحی و ساخت آن را در اختیارتان قرار می دهد.

کلوزت کرم - کلوزت روم در اتاق خواب

فهرست محتوا نمایش

کلوزت روم (walk in closet) یا واک‌این کلوزت چیست ؟

از نظر لغوی، واک‌این کلوزت یعنی کمدی که امکان راه رفتن در آن فراهم باشد. اما به طور کلی به اتاقی گفته می‌شود که برای نگهداری لباس‌، کفش‌، کیف‌، زیورآلات و هر آنچه در رابطه با پوشش است، استفاده می‌شود.

این اتاق دارای کمد دیواری بزرگ، دراور، آینه، و قفسه‌هایی برای ذخیره‌سازی وسایل است و امکان انتخاب، تعویض و چک کردن لباس در آن ‌وجود دارد.

کلوزت روم سفید - کلوزت روم در اتاق خواب

کلوزت‌روم با تفکیک انواع وسایل، لباس‌، کفش‌ ‌و کیف‌، کمک شایانی به استفاده مفید و بهینه از فضا می‌کند و جلوه خاص و زیبایی به اتاق می‌بخشد. در بسیاری از واک‌این کلوزت‌ها میز توالت یا فضایی برای آرایش در نظر گرفته می‌شود. این اتاق معمولا در کنار یا نزدیکی اتاق خواب قرار دارد.

مزایای کلوزت روم در اتاق خواب

  • هم به عنوان فضایی برای نگهداری لباس مورد استفاده قرار می‌گیرد، هم به عنوان رختکن تعویض لباس، اتو کردن لباس، حاضر شدن و …
  • باعث نظم‌دهی و استفاده بهینه از فضای خانه می‌شود. چرا که می‌توان از ابتدا تا انتها در کلوزت روم آماده شد تا اتاق خواب از هرج و مرج و شلوغی دور بماند.

کلوزت روم شیک در اتاق خواب

طراحی کلوزت روم در اتاق خواب به چه عواملی بستگی داره؟

اول از همه ببینیم وقتی می‌خواید کلوزت روم طراحی کنید، چه عواملی رو باید در نظر بگیرید؛

  • بودجه
  • فضای موجود
  • شرایط ذخیره‌سازی

هر آدم عاقلی وقتی می‌خواد کاری رو شروع کنه اول به مساله و راه‌حل‌ها و نتیجه نهایی فکر می‌کنه و بعد کار رو شروع می‌کنه، پس ما هم اول به این می‌پردازیم که دقیقا به چی نیاز داریم و چه چیزی می‌خوایم!

کلوزت روم مشکی - کلوزت روم در اتاق خواب

مثلا اگر فضای ذخیره‌سازی کمی احتیاج دارین، واقعا به کلوزت روم احتیاجی نیست یا اگر فضای کوچکی دارین، ساخت چنین فضایی کار عاقلانه و درستی نیست. پس اول شرایطتون رو درنظر داشته باشید و هدفتون رو مشخص کنید و بعد کار رو شروع کنید.

انواع سبک های کلوزت روم در اتاق خواب

کلوزت روم در اتاق خواب مدرن

کلوزت روم‌ها در دکوراسیون مدرن خانه مورد توجه قرار می‌گیرند. این فضا که گاهی در اتاق خواب و یا در اتاقی مجزا برای تعویض لباس و نگهداری جداگانه لباس‌ها و سازمان‌دهی آن‌ها است زیبایی و نظم را در خانه شما دوچندان می‌کند.

کلوزت روم مدرن - کلوزت روم در اتاق خواب

تعویض و انتخاب لباس در کمترین زمان ممکن و استفاده بهینه از فضاهای بی‌استفاده در خانه دو ویژگی دیگر کلوزت روم است. در این اتاق از کمد دیواری، شلف و سایر وسایل سازمان‌دهی نظیر قلاب‌های دیواری، قفسه‌های کفش و تقسیم‌کننده‌ها برای نظم دادن به لباس‌ها استفاده می‌شود. نورپردازی، تفکیک صحیح لباس‌ها، توجه به دکوراسیون داخلی این فضا و استفاده از آینه در کلوزت روم اهمیت فراوان دارد.

کلوزت روم ساده و مینیمال

کلوزت روم مینیمال - کلوزت روم در اتاق خواب

یک کمد مینیمال و چشم‌نواز! رنگ‌ دیوار، کف و لباس‌ها و همینطور محدود بودن تعداد آیتم‌ها ظاهر ساده، مرتب و شیکی به این کمد کوچک بخشیده است. استفاده از طبقه، کشو و قفسه‌های تک رنگ سفید در ساخت کمد دیواری، به بزرگ‌تر و ساده‌تر به نظر رسیدن فضای این کلوزت روم کوچک کمک کرده است.

کلوزت روم در اتاق خواب کلاسیک

کلوزت روم با دکوراسیون کلاسیک برای خانه ­های کلاسیک بسیار مناسب ­اند این نوع کلوزت روم­ ها اندازه ­ی کوچکی ندارند و در آنها از کمدها و قفسه­ های چوبی استفاده می­ شود.

کلوزت روم کلاسیک - کلوزت روم در اتاق خواب

اجزای چوبی با رنگ تیره ­تر به کلاسیک شدن دکوراسیون اتاق لباس کمک می ­کند. می­ توانید از یک مبل کلاسیک برای قرار دادن در گوشه ­ای از کلوزت روم کلاسیک استفاده کنید.

در برخی از کلوزت­ روم­ های کلاسیک بزرگ از یک سکو یا جزیره در مرکز اتاق استفاده می­ شود. چراغ روشنایی مورد استفاده در انواع مدل کلوزت روم کلاسیک باید به فرم و رنگ کلاسیک باشد.

انواع کلوزت روم براساس محل قرارگیری کمدها

بسته به نیاز هر فرد، کلوزت روم می‌تونه طرح‌های مختلفی داشته باشه اما رایج‌ترین اون‌ها عبارتند از:

کلوزت یک طرفه

کلوزت یک طرفه - کلوزت روم در اتاق خواب

این نوع کلوزت روم رایج‌ترین نوع طراحی هست که دسترسی راحتی به شما میده. در کلوزت روم یک طرفه فقط یکی از دیوارها (اکثراً دیوار روبروی ورودی) قفسه‌بندی میشه.

این نوع کلوزت که معمولا کوچکترین فضا محسوب میشه و تنها کمی از یک کمد بزرگتره باید حداقل 1.20 تا 1.50 متر عمق داشته باشه که فضای ذخیره‌سازی حداقل 60 سانتی‌متر و فضای دسترسی 90 سانتی‌متر عمق دارن.

کلوزت دو طرفه

کلوزت دو طرفه - کلوزت روم در اتاق خواب

در این نوع کلوزت روم، فضاهای قفسه‌بندی شده روبروی هم قرار می‌گیرن و یک مسیر در وسط به وجود میاد.

عمق این نوع کلوزت قابل تغییره؛ از 1.20 تا 1.80 و شامل دو سری فضای ذخیره‌سازی در دیوارهای روبروی هم میشه که هر کدوم 60 سانتی‌متر عمق دارن و فضای بین این‌ها هم حداقل 90 سانتی‌متره. عرض فضا هم از 1.80 تا 2.10 قابل تغییر هست.

نکته‌ای که در این نوع کلوزت روم وجود داره، این هست که اگر نخواید هر دو طرف رو قفسه‌بندی کنید یا فضای کمی برای این کار در اختیار داشته باشید، می‌تونید یک طرف رو قفسه یا میله به عمق 50-60 سانتی‌متر و سمت دیگر رو قفسه یا سبدهایی برای کفش یا لباس‌های تا شده به عمق 30-46 سانتی‌متر و فضای دسترسی هم 85-90 سانتی‌متر در نظر بگیرید.

کلوزت با جزیره

کلوزت روم جزیره دار - کلوزت روم در اتاق خواب

معمولا در کلوزت روم‌های دو طرفه، جزیره‌ای در وسط طراحی رو تکمیل می‌کنه. در این نوع طراحی میشه هر سه دیوار رو تقسیم‌بندی کرد، یا دو دیوار طراحی میشن و دیوار سوم برای آینه یا … درنظر گرفته میشه.

اگر در وسط کلوزت روم جزیره احتیاج دارید، پس مطمئنا از نظر فضا مشکلی ندارید. البته این رو بدونید که در فضاهایی می‌تونید جزیره قرار بدید که از هر طرفش حداقل 90 سانتی‌متر مسیر و فضای دسترسی وجود داشته باشه.

کلوزت کامل

کلوزت روم زنانه - کلوزت روم در اتاق خواب

در این نوع کلوزت روم از حداکثر فضا برای قفسه‌بندی استفاده میشه.

انواع کلوزت روم براساس ابعاد و اندازه

در قسمت قبل کلوزت روم رو براساس محل قرارگیری کمدها به چند دسته تقسیم کردیم، حالا اگر بخوایم برحسب اندازه تقسیم‌بندی کنیم، کلوزت روم در سه نوع دسته‌بندی میشه:

کوچک و مربع

کلوزت روم مربعی - کلوزت روم در اتاق خواب

بلند و باریک

کلوزت روم کوچک - کلوزت روم در اتاق خواب

کلوزت روم بزرگ

کلوزت روم بزرگ - کلوزت روم در اتاق خواب

با شناخت نیازمندی‌هاتون و محدودیت‌های فضایی که در اختیار دارین، می‌تونید دسته‌بندی‌های بالا رو با هم ترکیب کنید و به بهترین طرح کلوزت روم مناسب خودتون برسین.

دکوراسیون داخلی کلوزت روم در اتاق خواب

توجه به نورپردازی و رنگ‌آمیزی، استفاده از گل‌های طبیعی، آباژورها و لوسترهای مدرن، پاف، آینه، مبل فانتزی و بسیاری از نکات خلاقانه دیگر همگی در داشتن محیطی زیبا و دل‌نشین در کلوزت روم مؤثر هستند.

یکی از عوامل تأثیرگذار در ایجاد حس آرامش و آسودگی در اتاق لباس نوع چیدمان و طراحی دکوراسیون داخلی است. ایده‌ها و نکات خلاقانه در طراحی دکوراسیون داخلی کلوزت روم باعث می‌شود فضای این اتاق دل‌نشین و جذاب شود.

کلوزت روم ساده - کلوزت روم در اتاق خواب

در چیدمان و طراحی داخلی اتاق لباس می‌بایست به نکات مهمی همچون نوع سبک معماری، نورپردازی مناسب، هم‌خوانی و هماهنگی رنگ‌ها، تناسب وسایل دکوراسیونی و تزئینی و تعادل آرامش و انرژی توجه کرد.

فضای کلوزت روم به دلیل قرارگیری انبوه لباس و کفش و کیف در آن بهتر است خلوت باشد و از وسایل تزیینی و مبلمان فراوان در آن استفاده نشود.

شلف و کمد دیواری

کمد دیواری شیک - کلوزت روم در اتاق خواب

یک‌تکه کاغذدیواری را به شکل مربع یا مستطیل برش داده و به گوشه‌ای از دیوار خانه بچسبانید. سپس یک طاقچه چوبی بر روی آن نصب کرده و وسایلی تزئینی مانند مجسمه یا گلدان بر روی آن قرار دهید.

البته بهتر است برای دیوارهای سفید از کاغذهایی به رنگ تیره استفاده کنید. نصب شلف‌های چوبی در کنج دیوار نیز می‌تواند مؤثر واقع شود.

همین ایده‌های ساده، نما و جلوه‌ای خاص به دیوار کلوزت روم می‌بخشند. از شلف می‌توانید برای قرار دادن کیف‌های کوچک خود نیز استفاده کنید، عینک‌ها و ساعت‌ها و اکسسوری خود را نیز بر روی شلف‌هایی با ارتفاع مناسب قرار دهید.

کمد ویترین دار - کلوزت روم در اتاق خواب

استفاده از کمد دیواری نیز روش متداول دیگری در دکوراسیون داخلی کلوزت روم است که باعث نظم بخشیدن به اتاق می‌شود. از رگال‌ها، کمد دیواری و محفظه‌ها برای قرار دادن لباس‌ها استفاده کنید و هر نوع لباس مانند شلوارها، پالتوها، تی‌شرت‌ها، پیراهن‌ها را جداگانه در کمد دیواری یا محفظه‌های مخصوص با در شیشه‌ای بچینید.

کمدها با توجه نوع درب به دو دسته‌ تقسیم می‌شوند:

کمد لولایی:

این کمدها معمولا یک ضلع اتاق را از زمین تا سقف در برمی‌گیرند، مناسب برای جا دادن رخت‌خواب، آویزان کردن لباس، جا دادن وسایل بزرگی مثل چمدان و بقچه است. درب آن‌ها عمودی به جلو باز می‌شود و به فضایی برای باز و بسته شدن درب نیاز دارند، که مشکل استفاده از این کمدها در خانه‌های کوچک است. اما این کمدها ساده و مقرون به صرفه هستند.

کمد ریلی:

اگر دوست دارید، کمد در عین شیک بودن، طرحی ساده و مدرن داشته باشد، جمع‌وجور باشد و همچنین طبقه‌بندی داخل کمد، فضای کافی برای جادادن لباس‌ها و وسایل داشته باشد؛ کمدهای ریلی یا کشویی بهترین انتخاب است. این کمدها به جای لولا به وسیله‌ی ریل باز و بسته می‌شوند. به ‌همین خاطر‌ موقع باز کردن درها فضایی را اشغال نمی‌کنند.

هنگام انتخاب کمد ریلی توجه به جنس ابزار و یراق بسیار مهم است. اغلب به خاطر کم کردن هزینه، از یراق‌ها و ریل‌هایی با تحمل وزن زیر ۴۰ کیلو استفاده می‌شود. این نوع ریل‌ها بسیار زود تحمل خود را از دست داده و خرابی بالایی دارند.

بهتر است که از ریل‌های ۸۰ کیلویی یا بالاتر استفاده شود تا با قدرت و استحکام بالایی که این ریل‌ها دارند، درب کمد به راحتی و با یک فشار کوچک باز و بسته شود.

اگر اتاقتان کوچک است یا دوست دارید فضای پرنوری داشته باشید، بهتر است از کمدهای آینه‌دار استفاده کنید. این کمدها هم اتاق را بزرگ‌تر جلوه می‌دهند و هم با انعکاس نور، فضا را روشن‌تر و دلبازتر می‌کنند.

کمد دیواری اتاق خواب - کلوزت روم در اتاق خواب

گذشته از نوع درب، کمدهایی که برای کلوزت روم استفاده می‌شوند، کمدهای چندمنظوره هستند. یعنی علاوه بر فضای آویزان کردن لباس، قفسه‌بندی شده و دارای کشو هستند. در این کمدها هرگونه وسیله‌‎ای از جمله، لباس، کفش و کیف، زیورآلات و …را می‌توان در جای مناسب قرار داد.

کمدهای واک‌این کلوزت را بسته به سلیقه و بودجه‌ای که در نظر گرفته‌اید، می‌توانید با متریال‌های ام‌دی‌اف، چوب، هایگلاس‌های براق، ممبران‌های روکش وکیوم و رنگ‌های پولیشی و پلی‌استر انتخاب کنید. این نکته را نباید فراموش کنید که هارمونی و سازگاری با کلیات دکوراسیون منزل را بهتر است رعایت کنید.

آینه‌ها را در کلوزت روم در اتاق خواب فراموش نکنید

کلوزت روم طوسی - کلوزت روم در اتاق خواب

هر کلوزت روم به یک آینه بزرگ و قدی نیاز دارد ولی علاوه بر آن نیز می‌توانید از آیینه‌های تزیینی در جای‌جای اتاق لباس خود استفاده کنید. نصب یک آینه تزئینی در گوشه‌ای از دیوار کلوزت روم به زیباتر شدن فضا کمک می‌کند. سعی کنید رنگ حاشیه‌های آینه با رنگ دیوار هم‌خوانی و هماهنگی داشته باشد.

حتی می‌توانید این آینه‌ها را با وسایلی ساده بنا به سلیقه شخصی خودتان نیز بسازید. برخی از کاشی‌های خرد شده برای حاشیه‌سازی آینه استفاده می‌کنند که اثر هنری زیبا و با شکوهی است و هنر و سلیقه شما را به نمایش می‌گذارد.

نحوه چیدمان کمد لباس در کلوزت روم در اتاق خواب

کمدهای لباس یکی از قسمت‌های مهم کلوزت روم و اتاق خواب به شمار می‌روند که همیشه در معرض به‌هم‌ریختگی قرار دارند. با چیدمان صحیح این بخش، می‌توانید استفاده بهینه‌تری از فضای خود داشته باشید. برای مرتب کردن کمد لباس‌ها راه‌های بسیار زیادی وجود دارد.

رگال لباس - کلوزت روم در اتاق خواب

تقسیم‌بندی درست و تفکیک لباس‌ها باعث می‌شود در هنگام تعویض لباس این فضاها کمتر دچار به‌هم‌ریختگی شود، نظم کمد دیواری در زیبایی یک کلوزت روم مدرن بسیار نقش دارد.

کمدهای لباس نقش بسیار زیادی در دکوراسیون واکینگ روم یا کلوزت روم دارند. با بهره‌مندی از خلاقیت بیشتر می‌توانید استفاده بهینه‌تری از فضای خود داشته باشید. در ادامه چند روش برای نظم بخشیدن به کلوزت روم را مرور می‌کنیم:

خالی کردن کمد از لباس‌های اضافی و قدیمی

بیرون آوردن لباس‌های قدیمی و ناهماهنگ با لباس‌های دیگر از لحاظ رنگ و جنس، یکی از مهم‌ترین رازهای داشتن کمد دیواری مرتب است.

کلوزت روم های گلاس - کلوزت روم در اتاق خواب

با این کار گزینه‌های نامناسب را حذف کرده و به خوش‌پوشی خود در هنگام تعویض لباس کمک می‌کنید؛ بنابراین بهتر است هرچند ماه یک‌بار به مرتب کردن لباس‌های داخل کمدتان بپردازید.

درواقع نگه‌داشتن یک لباس از مد افتاده به مدت طولانی کار هوشمندانه‌ای نیست و تنها فضای شما را اشغال می‌کند. با خالی کردن کمد از لباس‌های اضافی و قدیمی نیاز نیست که هر روز صبح زمان زیادی را برای پیدا کردن لباس مناسبتان صرف کنید.

انتخاب پالت رنگی مناسب کلوزت روم

انتخاب رنگ مناسب واکینگ کلوزت کاملا سلیقه‌ای است، اما برای فضاهای کوچک بهتر است از رنگ‌های روشن برای کمدها و قفسه‌ها استفاده کنید تا فضا خیلی دلگیر نباشد. استفاده از رنگ چوب در این فضا، در گرما بخشیدن به محیط تاثیر می‌گذارد و رنگ‌ طلایی حس لوکس بودن را بیشتر به فضا القا می‌کند.

طراحی طبقات کمد دیواری - کلوزت روم در اتاق خواب

تقسیم‌بندی قسمت‌های مختلف

تقسیم کمد دیواری لباس به قسمت‌های کوچک‌تر، ظاهر مرتب و منظمی را به کمد شما می‌بخشند. برای این منظور می‌توانید از تقسیم‌کننده‌های کشویی، جعبه‌های کوچک هدیه و یا نوارهای باریک مقوا کمک بگیرید.

ابزار مختلفی برای تقسیم‌بندی کمد دیواری و محفظه‌های نگهداری لباس کلوزت روم وجود دارد. لباس‌های زیر را در کشوها قرار دهید.

لباس‌های راحتی و خانگی را در تا کرده و از چوب آویز‌ها و رگال‌های لباس برای نظم دهی و تفکیک لباس‌های شب و لباس‌های محیط کار، کت شلوار، دامن‌ها و پالتو استفاده کنید.

امکان نشستن در کلوزت روم در اتاق خواب

دکوراسیون کلوزت روم - کلوزت روم در اتاق خواب

در کلوزت روم یک فضای نشستن اضافه کنید. این کار سبب می‌شود کمد لباس لوکسی داشته باشید. این محل می‌تواند برای پوشیدن کفش‌ها نیز مناسب باشد. می‌توانید بسته به بودجه و سبک دکوراسیون اتاق، از پاف ‌های مدرن و یا مبلمان لوکس استفاده کنید.

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. اگر سوال یا پیشنهادی در این خصوص دارید، در قسمت نظرات برای ما بنویسید.

ایجاد هماهنگی بین رنگ‌ها

برای این منظور بهتر است لباس‌هایی که دارای هماهنگی زیادی هستند را در یک چوب‌رختی قرار دهید و یا آن‌ها را با فاصله کم از یکدیگر بچینید. این کار موجب دسترسی سریع‌تر به لباس‌ها و برخورداری از ست‌های پوشیدنی چشم‌نواز می‌شود.

جای کفش در کمد دیواری - کلوزت روم در اتاق خواب

سازمان‌دهی به کفش‌ها

کفش‌ها باید به‌طورکلی در ظروف روشن، جعبه‌ها و قفسه‌های مخصوص قرار گیرند. با گذاشتن این وسایل به‌صورت یکی در میان، فضای بیشتری برای آن‌ها در یک طبقه خواهید داشت.

اگر کفش‌ها را در جعبه‌های مخصوص قرار می‌دهید، بهتر است یک تصویر از آن را بر روی جعبه بگذارید تا شناسایی دوباره این وسایل راحت‌تر انجام شود.

این جعبه‌ها را می‌توانید در داخل و یا روی کمد دیواری قرار دهید. گاهی در دکوراسیون داخلی کلوزت روم از شلف برای قرار دادن کفش‌ها استفاده می‌شود که در این صورت بهتر است با گردگیری از نشستن طولانی مدت خاک بر روی کفش‌ها جلوگیری کنید چرا که باعث کثیف شدن سطح کفش می‌شوند.

کلوزت - کلوزت روم در اتاق خواب

نصب میله اضافی

برای بهره‌مندی از فضای بیشتر در کمد دیواری می‌توانید چندین میله را در سطوح مختلف نصب کنید. میله‌های کششی گزینه مناسبی برای این منظور هستند؛ زیرا نصب، تنظیم و برداشتن آن‌ها به‌آسانی انجام می‌گیرد. اغلب از این میله‌ها برای نصب پرده استفاده می‌شود.

اطلاع از نحوه قرار دادن انواع لباس‌ها

آگاهی از نحوه قرار دادن لباس‌ها، در مرتب بودن کمد دیواری کلوزت روم تأثیرگذار است. برای این منظور لباس‌هایی را آویزان کنید که قابلیت چروک‌پذیری بیشتری دارند.

کلوزت روم ساده - کلوزت روم در اتاق خواب

از جمله این لباس‌ها می‌توان به جنس‌های کتانی و نخی و بلوز، دامن، شلوار، کت و کاپشن اشاره کرد. در مقابل لباس‌های بادوام‌تر و بافتنی را می‌توانید به‌صورت تاشده در کمدتان قرار دهید. بهتر است بین لباس‌های آویزانتان فضای خالی وجود داشته باشد و از جالباسی‌های باریک و محکم استفاده کنید.

طبقه‌بندی اکسسوری و جواهرات در کلوزت روم در اتاق خواب

‌عدم توجه به قرار دادن وسایل تزئینی و اکسسوری‌ها در جای مناسب، باعث نامرتب و به‌هم‌ریختگی کمد دیواری و فضای کلوزت روم می‌شود. بر این اساس می‌توانید از جعبه‌ها یا قفسه‌های مخصوص برای گذاشتن این وسایل استفاده کنید.

میز اکسسوری - کلوزت روم در اتاق خواب

نحوه چیدمان و دسته‌بندی آن‌ها نیز بسیار اهمیت دارد؛ زیرا با دسته‌بندی درست دیگر نیاز نیست که برای پیدا کردن وسیله موردنظر تمامی کمد خود را به هم بریزید.

استفاده از میخ و قلاب

میخ‌ها و قلاب‌ها گزینه مناسبی برای آویزان کردن کیف‌دستی، روسری، کراوات و کلاه محسوب می‌شوند. این لوازم را می‌توانید به دیوار بزنید و یا با کمک پدهای محکم به جالباسی آویزان وصل کنید.

با کمک میخ‌ها و قلاب‌ها، از فضاهای بدون استفاده کمد بهره ببرید. همچنین می‌توانید روسری‌ها و کراوات‌های شیک و زیبای خود را با استفاده از این وسایل به دیوار یا درِ کمد دیواری وصل کنید. این وسایل جلوه رنگارنگی به کلوزت روم شما می‌بخشند.

جنس کمدها در کلوزت روم

انتخاب متریال مورد استفاده برای ساخت کمدها کاملا متناسب با میزان بودجه‌ای است که برای این کار در نظر گرفته‌اید. از این رو می‌توانید برای ساخت کمدها و قفسه‌های اتاق لباس از روکش‌های فایبرگلاس، ملامینه، هایگلاس و غیره استفاده کنید.

کلوزت روم شیشه ای - کلوزت روم در اتاق خواب

بهتر است از متریال یکسان با اتاق خواب برای کلوزت روم استفاده کنید. البته درست است که فضایی جدا به‌حساب می‌آید، اما با جنس یکسان در این دو بخش مربوط به یکدیگر فضای شیک‌تری خواهید داشت.

برای انتخاب دستگیره کمدها نیز سلیقه به‌خرج دهید و از کنار آن راحت نگذرید، چون دستگیره جزو وسایل تزئینی محسوب می‌شوند و در زیبایی فضا تاثیر می‌گذارند. دستگیره باید با رنگ کمد و نوع سبک طراحی هماهنگی داشته باشد تا در افزایش جلوه محیط تاثیر مثبت بگذارد.

نورپردازی کلوزت روم در اتاق خواب

برای اینکه بتوانید به دقت رنگ لباس را تشخیص دهید و همین طور از تمیزی لباسی که از کمد دیواری برمی‌دارید اطمینان داشته باشید به نور کافی نیاز دارید. نور اتاق خواب ممکن است برای این منظور کافی نباشد و اگر از اتاق خواب خود به عنوان کلوزت روم نیز استفاده می‌کنید لازم است در این نورپردازی تغییراتی ایجاد کنید.

اتاق‌های کم‌نور و تاریک، کوچک به نظر می‌آیند و افراد در آن حس خفگی دارند. هرچقدر روشنایی و نور در اتاق خواب بیشتر باشد، اتاق بزرگ‌تر به نظر می‌آید.

کلوزت روم سفید ساده - کلوزت روم در اتاق خواب

کلوزت روم به طور معمول کوچک‌ترین اتاق است که گاهی هیچ منبع نور بیرونی نیز ندارد، در این صورت از نور مصنوعی برای روشنایی استفاده می‌شود. راه‌های زیادی برای تبدیل یک اتاق خواب تاریک به یک اتاق خواب روشن وجود دارد که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

از رنگ‌های روشن برای کلوزت روم استفاده کنید

اولین و ساده‌ترین راه برای روشن‌تر کردن کلوزت روم رنگ زدن دیوارها است. رنگ سفید و رنگ‌های روشن بهترین انتخاب هستند. اگر علاقه دارید که اتاق لباس شما دارای رنگ به‌خصوصی مانند سبز، قرمز یا آبی باشد، بهتر است روشن‌ترین طیف رنگی آن را انتخاب کنید و با نورپردازی مناسب به فضای کلوزت روم جلای بیشتری دهید.

رنگ کردن سقف اتاق یکی دیگر از ترفندهایی است که به روشن‌تر شدن آن کمک می‌کند. رنگ سفید سقف باعث بازتاب نور درون اتاق می‌شود و آن را روشن‌تر می‌کند.

کمد دیواری جدید - کلوزت روم در اتاق خواب

سفید، کرم و شیری سه رنگی است که در دکوراسیون داخلی مدرن برای سقف کلوزت روم از آن استفاده می‌شود تا در نورپردازی اتاق لباس نیز کمک‌کننده باشد و باعث انعکاس بیشتر نور شود.

کوسن‌های رنگارنگ انتخاب کنید

اگر در کلوزت روم خود از مبلمان، میز یا تخت استفاده می‌کنید، برای روشن‌تر شدن اتاق بهتر است رنگ آن‌ها روشن و سفید و طیف رنگارنگی از روشن‌ترین‌های هر رنگ باشد.

انواع کمد - کلوزت روم در اتاق خواب

روتختی یکی از مؤثرترین چیزهایی است که به دلیل بزرگ بودن، اتاق خواب شما را روشن‌تر جلوه می‌دهد. همچنین از انتخاب نقش‌ها و بافت‌های شلوغ بر روی مبلمان و روتختی خود اجتناب کنید. اگر کلوزت روم شما دارای فضای کوچک و بدون مبلمان است به رنگ درهای کمد، پرده و یا جزییات کوچک و تزیینی دقت کنید.

پرده نازک نصب کنید

کلوزت روم‌ها اغلب با نور مصنوعی روشن می‌شوند و اگر بتوانید نور طبیعی را به این محیط وارد کنید فضایی روشن‌تر خواهید داشت. یکی دیگر از روش‌هایی که با کمک آن می‌توانید اتاق لباس خود را روشن‌تر کنید، استفاده از پرده‌های حریر و نازک برای پنجره‌ها است.

طراحی دکوراسیون داخلی - کلوزت روم در اتاق خواب

پرده‌های حریر نور را به خوبی در فضای اتاق پخش می‌کنند و فضای لطیفی به آن می‌بخشند. پرده‌های کرکره‌ای هم به دلیل انتقال نور بیرون به داخل اتاق خواب بسیار مناسب هستند. این پرده‌ها جزئیات دکوراتیو پنجره‌ها را که در زیبایی معماری اتاق‌ها نقش مهمی دارد، بیشتر نمایان می‌کنند.

بهتر است هماهنگی مناسبی میان رنگ کرکره‌ها با دیگر وسایل اتاق برقرار باشد. در دکوراسیون داخلی مدرن واکینگ روم استفاده از هر دو نوع پرده نازک حریر و پرده ضخیم رواج دارد و با توجه به سلیقه می‌توانید هر کدام را انتخاب کنید ولی در صورت انتخاب پرده‌های ضخیم و مخمل می‌توانید از یک لایه پرده نازک نیز بهره بگیرید که در مواقعی نور طبیعی را در هنگام تعویض لباس به داخل اتاق دعوت کنید.

درب آینه ای کمد دیواری - کلوزت روم در اتاق خواب

آینه‌های قدی بخش جدانشدنی کلوزت روم

با نصب آینه بزرگ در کلوزت روم روشنایی آن چند برابر می‌شود. به‌خصوص اگر آینه روبه‌روی پنجره‌ای قرار داشته باشد. آینه علاوه بر روشن‌تر کردن محیط اتاق، به بزرگ‌تر نشان دادن آن نیز کمک فراوانی می‌کند.

خاصیت بازتابش نور آینه به‌گونه‌ای است که حتی اگر رنگ دیوارهای اتاق تیره هم باشد، با استفاده از یک آینه بزرگ و نور کافی محیط اتاق لباس پرنور به نظر می‌رسد.

ایده برای کمد دیواری - کلوزت روم در اتاق خواب

در کلوزت روم لباس انتخاب می‌کنید و با استفاده از آینه مناسب قدی از هماهنگی و زیبایی آن بر تن خود اطمینان حاصل می‌کنید بنابراین بدون یک آینه در فضای کلوزت روم دکوراسیون این اتاق ناتمام است.

آینه علاوه بر کاربرد اصلی خود به روشن شدن اتاق لباس نیز کمک می‌کند و از این جهت جز مهمی از کلوزت روم است که نباشد فراموشش کنید. نحوه قرارگیری آینه، بزرگ بودن آن، نصب آن در مکانی که نور را منعکس کند و همچنین به راحتی بتوانید از زوایای مختلف خود را در آن ببینید اهمیت فراوان دارد.

نور مصنوعی

کلوزت روم‌ها اغلب بدون پنجره هستند و در بسیاری از موارد در دکوراسیون داخلی مدرن با پرده‌های ضخیم محیطی محفوظ را ایجاد کرده‌اند بنابراین لازم است با نورپردازی روشن شوند.

نور مصنوعی نسبت به نور طبیعی نواقصی دارد و ممکن است با استفاده نامناسب از نور زرد و سفید و یا زاویه نور نامناسب در انعکاس رنگ‌ها شما را به اشتباه بیندازند.

نور پردازی کلوزت روم - کلوزت روم در اتاق خواب

با استفاده از لامپ‌های مختلف، نقاطی از اتاق که به‌طور طبیعی تاریک هستند مانند کنج یا بالای دیوارها را روشن کنید. با این کار از تاریکی کلوزت روم کاسته می‌شود. برای کنج دیوارها بهتر است از یک لامپ با پایه آزاد استفاده کنید.

علاوه بر نورپردازی با استفاده از هالوژن، چراغ‌های سقفی و دیواری از چراغ‌های پایه‌دار نیز در دکوراسیون داخلی کلوزت روم استفاده می‌شود که هم کاربردی است و هم زیبایی خاصی به واکینگ روم شما می‌بخشد.

تقسیم بندی کمد دیواری - کلوزت روم در اتاق خواب

تقسیم‌بندی کلوزت روم در اتاق خواب باید چطور باشه؟

حالا که با کلیت کلوزت روم آشنا شدیم و انواع اون رو دیدیم و حتی ابعاد کلی فضا رو بررسی کردیم، بهتره در مورد ریز اندازه‌ها و ریزفضاها هم اطلاعاتی داشته باشیم تا با طراحی بهتر بتونیم بیشترین بهره رو از فضای به دست اومده داشته باشیم.

ابعاد فضای آویز باید چقدر باشه؟

برای لباس‌هایی که نیاز به آویخته شدن دارن، حداقل پهنا 50 و حالت متعادل اون 60 سانتی‌متره. در مورد ارتفاع هم دو نوع تقسیم‌بندی داریم: برای لباس‌هایی مثل تی‌شرت، تاپ، دامن و … نصف ارتفاع و پیراهن، کت‌های بلند و پالتو و … تمام ارتفاع استفاده میشه.

ساخت کلوزت روم - کلوزت روم در اتاق خواب

حداقل ارتفاع برای لباس‌های کوتاه 107 سانتی‌متر که می‌تونه یک یا دو ردیف روی هم باشه و برای لباس‌های بلند 168 سانتی‌متر هست که مابقی فضای باقیمونده رو هم میشه با قفسه‌هایی به ارتفاع 30-35 سانتی‌متر پر کرد.

به این نکته هم توجه داشته باشید که فضای بین محل قرارگیری میله آویز و سطح بالایی باید حداقل 5 سانتی‌متر باشه.

ابعاد قفسه و کشو چقدر باشه؟

مساله مهم در طراحی کلوزت روم، چینش قفسه و کشوهاست که بیشترین فضا رو در اختیار ما قرار بده. اگر کشو یا قفسه رو بالا یا پایین فضای آویز به کار می‌برید، بهتره که عمق یکسانی داشته باشند؛ همون 60 سانتی‌متر.

اگر قفسه و کشوها فضایی مستقل دارن، دستمون برای عمق‌های مختلف بازتره که معمولی‌ترین حالت اون 30 سانتی‌متر هست.

حالا نوبت می‌رسه به ارتفاع؛ این مساله رو برای ارتفاع قفسه‌ها درنظر بگیرید که بهتره قابل تنظیم و نزدیک به هم باشند، چون چینش تعداد زیادی وسیله روی هم استفاده و نظافتشون رو سخت می‌کنه. این نکته دیگه رو هم درنظر داشته باشید که اگر ارتفاع کشوها بالاتر از خط دید انسان باشه، استفاده ازش سخت میشه، چون عملا داخل کشو راحت دیده نمیشه.

دکوراسیون اتاق خواب - کلوزت روم در اتاق خواب

ابعاد فضای لباس پوشیدن چقدر هست؟

اگر قرار باشه داخل کلوزت روم امکان لباس پوشیدن هم داشته باشید، باید حداقل فضای 120 در 90 سانتی‌متر فضای لباس پوشیدن در نظر گرفت. اگر بخواید بشینید و کفش بپوشید یا آرنجتون رو باز کنید و لباس به تن کنید، به حداقل 120 سانتی‌متر فضا نیاز دارید.

وقتی استاندارد همه فضاها رو پیدا کردیم و کلوزت روم رو براساس نیازهامون به درستی طراحی کردیم، حالا می‌تونیم با چندتا نکته به ظرفیت بیشتری از فضای ذخیره‌سازی دست پیدا کنید:

  • جعبه‌های بلند برای قفسه‌های بلند یا قفسه‌های گوشه
  • تا حد امکان تقسیم‌بندی‌ها رو قابل تنظیم بسازید
  • از قسمت داخلی درها برای کمربند، کروات، روسری و لوازم جانبی استفاده کنید
  • تقسیم‌بندی کشوها

وجه تمایز کلوزت روم مردانه در چیست؟

بدیهی است که همه کمدهایی که در ادامه نمایش داده شده‌اند، برای آقایان مناسب نیستند. با این وجود، یک سری المان‌های خاص در طراحی و ساخت کمدهای دیواری مخصوص آقایان وجود دارد که باعث می‌شود، این کمدها، مردانه‌تر به نظر برسند. این المان‌ها عبارت‌اند از:

کلوزت روم مردانه - کلوزت روم در اتاق خواب

  • استفاده بیشتر از چوب، به خصوص چوب تیره رنگ
  • قفسه کراوات
  • قفسه کمربند
  • آویزهایی با ارتفاع کمتر برای آویزان کردن لباس‌های مردانه (لباس‌های مردانه نسبت به لباس شب خانم‌ها، کوتاه‌تر هستند)
  • سینی کشویی مخصوص ساعت مچی و دکمه سردست
  • سینی مخصوص گجت‌ها (مثلاً شارژ گوشی تلفن همراه، هندزفری، پاور بانک و غیره)
  • فضایی محدودتر برای نگهداری کفش‌ها
  • کشوها و دراورهایی برای پیراهن‌های تا شده

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید