رفع تیرگی زیر بغل و دیگر نقاط تیره بدن دغدغه بسیاری از افراد است. به مرور زمان عواملی وجود دارند که باعث تیرگی زیر بغل می شوند. در این مقاله پارس مگ بعد از بررسی عوامل تیره کننده بدن، به ماسک های خانگی برای رفع تیرگی زیر بغل می پردازد.

علت تیرگی زیر بغل چیست؟

تیرگی زیر بغل یک وضعیت ناخوشایند است، که به دلایل متعددی در سنین مختلف ایجاد می شود. در ادامه به اصلی ترین عوامل موثر اشاره می کنیم:

ژنتیک

ممکن است تیرگی زیر بغل مانند هر تغییر پوستی دیگر، بر اثر عوامل ژنتیکی اتفاق افتد. برخی از افراد به صورت وراثتی پوست تیره ای دارند. به طور کلی پوست قسمت هایی از بدن مانند زیر بغل، کشاله ران و سر زانوها نسبت به سایر قسمت ها ظاهر تیره تری دارند.

سفید کردن زیر بغل - رفع تیرگی زیر بغل

سلول های مرده

سلول های سطح پوست همواره در حال تکثیر و جایگزین شدن هستند. انباشت سلول های مرده در سطح پوست، موجب می شود پوست تیره به نظر برسد. انجام لایه برداری و حذف سلول مرده تاثیر بسیار زیادی در روشن سازی زیر بغل دارد.

اصطکاک و سایش

لباس های بسیار تنگ سبب افزایش اصطکاک پوست با پارچه لباس و درد نهایت تیرگی زیر بغل می شوند.

بیماری های پوستی

برخی از بیماری های پوستی مانند آگانتوزیس نیگریکانس سبب افزایش پیگمنت ها و رنگدانه های پوستی می شوند. لازم است جهت تشخیص و رفع سیاهی زیر بغل به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید.

برخی از محصولات بهداشتی

اکثر افراد به صورت روزانه از محصولات ضد تعریق استفاده می کنند. مواد بکار رفته در ساخت انواع دئودورانت و ضدتعریق ها به مرور زمان موجب تیرگی زیر بغل می شوند.

بیماری

برخی از بیماری های زمینه ای مانند دیابت موجب تیرگی زیر بغل می شوند. بر اساس آخرین مطالعات محققان دریافتند که انسولین مصرف شده توسط بیماران مبتلا به دیابت با رنگدانه های پوستی تداخل پیدا کرده و سبب تیره شدن پوست این افراد می شود.

سرطان

تیرگی ناگهانی پوست یکی از نشانه های سرطان است. ممکن است غدد سرطانی در قسمت های مختلفی از بدن رشد و تکثیر پیدا کنند. تغییرات ناشی از بیماری سرطان، بر ارگان های مختلف مانند کبد تاثیر گذاشته و در نهایت با افزایش رشد سلول های رنگدانه ای، سبب تیرگی پوست می شود.

رنگدانه های موجود در زیر بغل

در سطوح پوست سلول های خاصی به نام رنگدانه وجود دارند. معمولا شدت و سرعت تکثیر رنگدانه ها در برخی از قسمت های بدن بیشتر است. به همین دلیل رنگ پوست نواحی مختلفی مانند زیربغل، کشاله ران، واژن و… نسبت به سایر مناطق بدن تیره تر به نظر می رسد.

عوامل هورمونی

اختلالات هورمونی، سبب بروز عوارض جانبی مانند تیرگی پوست، جوش و… می شوند. برای مثال:  افرادی که دچار کم کاری تیروئید هستند معمولا در برخی نواحی بدن پوست تیره تری دارند.

عفونت

عفونت به معنای رشد و تکثیر باکتری است. سوخت و ساز کورینه باکتریوم، در این ناحیه، موادی آزاد می کند، که این مواد سبب تیرگی پوست زیربغل می شوند.

اسپری زیر بغل - رفع تیرگی زیر بغل

علاوه بر عوامل ذکر شده موارد دیگری در تیرگی پوست زیر بغل تاثیرگذار هستند که به آنها اشاره می کنیم:

پیشگیری از تیرگی زیر بغل

پیشگیری بهترین راه حل است. تنها با رعایت چند نکته ساده از تیرگی زیر بغل خود جلوگیری کنید:

  • تغییر برند دئودرانت و محصولات بهداشتی ضد تعریق. (بسیاری از افراد از محصولات غیر شیمیایی استفاده می کنند)
  • استفاده از لباس هایی با مدل آزاد، از جنس پارچه هایی با الیاف طبیعی
  • جایگزینی روش هایی مانند لیزر و وکس با ژیلت و تیغ
  • حذف سلول های مرده پوست با استفاده از کرم های لایه بردار
  • استفاده از ژیلت های نو در هنگام اصلاح؛ و مصرف مرطوب کننده های بدون رنگ و بو پس از اصلاح بسیار موثر است.
  • پیشگیری تعریق زیر بغل با بوتاکس: بوتاکس و یا سم بوتولونیوم نوع Aبه صورت موقت سبب فلج شدن عضلات و غدد تعریق زیربغل می شود. همانطور که پیش از این اشاره کردیم یکی از از دلایل تیرگی زیر بغل تعریق بسیار زیاد در این ناحیه است. تزریق بوتاکس به عنوان یک روش پیشگیری موثر برای این افراد شناخته می شود.
  • ترک مصرف سیگار
  • داشتن وزن نرمال
  • رعایت بهداشت و استحمام به موقع
  • تغییر سبک زندگی و تلاش برای حفظ سلامت بدن

درمان های موثر در رفع تیرگی زیر بغل

رفع تیرگی زیر بغل، با روش های خانگی و طبیعی و همچنین کلینیکی امکان پذیر است. اما آنچه اهمیت دارد، تشخیص و نظر پزشک متخصص درباره وضعیت پوستی هر بیمار است. تمام درمان های طبیعی و یا دارویی برای همه افراد مناسب و تاثیرگذار نیستند بنابراین لازم است انتخاب روش مناسب جهت رفع سیاهی زیر بغل خود، را به پزشک متخصص بسپارید.

روش های غیر کلینیکی رفع تیرگی زیر بغل

درمان های غیر کلینیکی شامل درمان های طبیعی و شیمیایی می شود. در ادامه به توضیح هر یک از آنها می پردازیم :

درمان با ماسک های خانگی

بسیاری از افراد، از روش های طبیعی برای سفید کردن زیر بغل استفاده می کنند. طرفداران درمان های طبیعی، برخی از مواد سفید کننده، از جمله موارد زیر را پیشنهاد می نمایند:

انواع سیب زمینی - رفع تیرگی زیر بغل

رفع تیرگی زیر بغل با سیب زمینی
سفید کردن زیر بغل با سیب زمینی یکی از روش های محبوب و ساده است. آب سیب زمینی رنده شده را به زیر بغل خود بمالید و بعد از ۱۰ دقیقه آن ناحیه را با آب خنک بشویید.
خیار
برش های ضخیم خیار را بر روی نواحی تیره زیر بغل بمالید. بعد از ۱۰ دقیقه، آن منطقه را با آب خنک بشویید.
لیمو
برش های ضخیم لیمو را روی زیر بغل خود بمالید. بعد از ۱۰ دقیقه ناحیه را با آب خنک بشویید، خشک کنید و از مرطوب کننده استفاده نمایید.
پوست پرتقال
۱ قاشق غذاخوری شیر و ۱ قاشق غذاخوری گلاب را با مقدار کافی از پودر پوست پرتقال مخلوط کنید تا خمیر غلیظی به دست آید. زیر بغل را به آرامی با خمیر مالش دهید و سپس قبل از شستشو با آب خنک، اجازه دهید خمیر حدودا ۱۵ دقیقه بر محل تیرگی باقی بماند. این کار را هفته ای دو تا سه بار تکرار کنید.
زردچوبه
در یک کاسه کوچک، ۲ قاشق غذاخوری آب لیمو تازه را با مقدار کافی زردچوبه مخلوط کنید تا حالت خمیری پیدا کند. آن را به طور یکنواخت روی زیر بغل خود بمالید و بعد از ۳۰ دقیقه خمیر را بشویید.
زردچوبه - رفع تیرگی زیر بغل
روغن تخم مرغ
درست قبل از خواب، مقداری روغن تخم مرغ را روی زیر بغل خود ماساژ دهید. صبح روز بعد، آن ناحیه را با شامپو بدن یا صابونی که pH متعادلی داشته باشد، بشویید.
رفع تیرگی زیر بغل با روغن نارگیل
چند قطره روغن نارگیل را روی زیر بغل خود ماساژ دهید. بعد از ۱۵ دقیقه زیر بغل را با آب ولرم و صابون ملایم بشویید. این مراحل را دو تا سه بار در روز تکرار کنید.
روغن درخت چای
۵ قطره روغن درخت چای را با ۸ اونس آب در یک بطری کوچک اسپری مخلوط نمایید و آن را هر روز پس از استحمام و خشک کردن زیر بغل، روی این ناحیه اسپری کنید و اجازه دهید خشک شود.
ماسک گیاهی گلاب

پودر چوب صندل و چند قطره گلاب را مخلوط کرده و خمیری به دست آورید. این خمیر را روی پوست زیر بغل خود بگذارید. صبر کنید تا خمیر خشک شود، سپس بشویید. این روش یکی از بهترین روش های روشن تر کردن پوست زیر بغل در خانه می باشد.

ماسک زعفران با شیر و خامه

یک راه موثر و طبیعی دیگر که می توانید تاثیر آن را در دو روز مشاهده کنید استفاده از مخلوط کمی زعفران با دو قاشق غذاخوری شیر یا خامه است. این مخلوط را قبل از خواب به زیر بغل خود بمالید و اجازه دهید تا صبح بر پوست این ناحیه بماند. این مخلوط نه تنها رنگ زیر بغل را روشن تر می کند، بلکه باعث از بین رفتن بوی بد عرق نیز می شود.

شیر برای رفع تیرگی زیر بغل

شیر به دلیل داشتن مواد مفید برای پوست و رفع تیرگی می تواند گزینه ی مناسبی به عنوان درمان خانگی و طبیعی برای رفع تیرگی زیر بغل باشد.

شیر گاو - رفع تیرگی زیر بغل

ماسک خانگی آرد نخود با شیر یا ماست

برای رفع سیاهی زیربغل شما به چند قاشق غذاخوری آرد نخود و ماست ساده یا شیر احتیاج دارید. آرد را با ماست یا شیر ترکیب نمایید و مخلوط بدست آمده را به زیر بغلتان بمالید. اگر کثیف شدن ملافه هایتان مهم نیست، می توانید بگذارید این مخلوط در طول شب روی پوستتان بماند. از آنجایی که کاملا طبیعی هستند، اثر سوءی نخواهند داشت. اگر می خواهید نتیجه ی سریع تری بگیرید، می توانید مقداری آبلیمو هم به آن بیفزایید.

درمان با کرم و دارو

کرم های شیمیایی یکی دیگر از روش های غیر کلینیکی و موثر در رفع تیرگی زیر بغل، محسوب می شوند. ممکن است در در برخی افراد کرم های شیمیایی سبب بروز حساسیت شوند، بنابراین جهت جلوگیری از هرگونه حساسیت و عوارض جانبی، درمان های شیمیایی را با مشورت پزشک متخصص آغاز کنید.

  1. کرم های رتینوئید: تری تینوئین ( Tretinoin) به عنوان اولین روش درمان دارویی شناخته می شود. و در صورت استفاده منظم سبب سفید سازی زیر بغل خواهد شد.
  2. کرم های لایه بردار: این کرم ها با داشتن مواد شیمیایی سبب حذف سلول های مرده پوست، و در نتیجه رفع سیاهی زیربغل می شوند
  3. کرم Calcipotriene: این کرم حاوی ویتامین Dاست. Calcipotrieneبه صورت موضعه ای سبب کاهش رنگدانه های پوستی می شود.

راه های کلینیکی رفع تیرگی زیر بغل

درمان های کلینیکی به عنوان موثرترین روش های رفع تیرگی زیر بغل شناخته می شوند. مراجعه به پزشک متخصص و انتخاب پروسه درمانی مناسب ضروری است.

پیلینگ شیمیایی برای رفع تیرگی زیر بغل

پیلینگ شیمیایی یک روش درمانی جهت لایه برداری سطحی پوست بشمار می آید. در صورت تشخیص پزشک، از پیلینگ برای بهبود وضعیت ظاهری پوست و رفع سیاهی زیر بغل استفاده می شود.

روش انجام: با توجه به عمق آسیب پوستی یکی از مواد شیمیایی آلفا هیدروکسی اسید، تریکلرو استیک اسید و یا فنول جهت لایه برداری و هموارسازی پوست استفاده می شود.

میکرودرم ابریژن

میکرودرم ابریژن، به عنوان یک روش درمانی کم تهاجمی؛ و موثر برای انواع پوست ها شناخته می شود. از این روش برای بازسازی رنگ و ساختار پوست، درمان آسیب های ناشی از نور خورشید، آکنه، چروک های سطحی، خطوط ناشی از افزایش سن و همچنین سفید کردن زیر بغل، استفاده می شود.

روش انجام: ذرات ریزی با سرعت بسیار بالا به سطح پوست اسپری می شوند. این ذرات سبب جداسازی لایه نازکی از سطح پوست؛ و در نتیجه حذف سلول های رنگدانه ای و مرده می شوند.

تیرگی زیر بغل - رفع تیرگی زیر بغل

لیزر درمانی برای رفع تیرگی زیر بغل

طبق تحقیقات انجام شده بهترین و موثرترین راه رفع تیرگی زیر بغل استفاده از روش لیزر درمانی است. اگر از تکرار روش های گیاهی و خانگی به نتیجه ای نرسیده و به دنبال راه حلی سریع و موثر هستید؛ لیزر درمانی همان راهی است که تنها با چند جلسه کوتاه به شما کمک خواهد کرد.

لیزر مونالیزا (CO2)

طبق توصیه متخصصان برای کسب نتیجه دلخواه ابتدا، موهای زائد زیر بغل را توسطلیزر موهای زائد از بین برده و سپس تحت نظر پزشک، ازلیزر مونالیزا (CO2)، جهت بهبود وضعیت پوست و روشن سازی زیر بغل استفاده کنید. از این روش جهت سفید سازی نواحی دیگر بدن مانند: روشن سازی واژن، کشاله ران، مقعد و رفع تیرگی آرنج، قوزک پا و زانو نیز استفاده می شود.

روش انجام: با تاباندن اشعه لیزر بر پوست زیر بغل، سطح نازکی از پوست لایه برداری شده و سبب تغییر رنگ پوست می شود. علاوه بر این، لیزر مونالیزا برای درمان های زیبایی و جوانسازی نیز بسیار کاربرد دارد.

تعداد جلسات لازم لیزر درمانی تیرگی زیر بغل:

تعداد مراجعات عموما بین 1 تا 3 جلسه متغیر است. لازم است، ابتدا توسط پزشک متخصص ویزیت شده و بر اساس نوع پوست و میزان تیرگی زیر بغل، تعداد جلسات درمان به طور دقیق مشخص شوند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید