افتتاح حساب ترکیه
هارد اکسترنال

هارد اکسترنال یکی از محبوب‌ترین لوازم جانبی دنیای فناوری است و بسیاری برای ذخیره اطلاعات خود به آن روی میاورند. اما این هاردها مزیت‌ها و عیب‌هایی دارند که در این مطلب گروه تکنولوژی شادمگ به آن اشاره شده است.

هارد اکسترنال چیست و کاربرد اساسی آن‌ها در کجاست؟

هارد اکسترنال  External Hard Drive در واقع دیسک‌های سختی هستند که به جای اینکه داخل کامپیوتر یا لپ‌ تاپ جاسازی شده باشند، در دستان شما قابل حمل هستند. در واقع حافظۀ ذخیره‌ای داخلی سیستم خارج شده و برای همین به آن‌ها اکسترنال External می‌گوییم.

خب این اطلاعات واقعاً کجا ذخیره می‌شوند؟ در دل هر هارد درایو یک سری دیسک وجود دارند که در حین کار با سرعت بالا می‌چرخند. بالای هر کدام بخشی به اسم recording head به ضبط اطلاعات می‌پردازد. هر دیسک از یک غشا با ذرات فلزی مغناطیسی در اندازۀ میکروسکوپی تشکیل شده است. بله!‍ اطلاعات شما به صورت یک سری الگوی مغناطیسی بر اساس زبان صفر و یک ذخیره می‌شوند. در نهایت بدانید: این هارد درایو یک بخش خواننده مغناطیسی magnetic reader دارد که آن‌ها را تبدیل به اطلاعات قابل استفاده می‌کند.

هارد اکسترنال

فناوری SSD

هارد اکسترنالدر فناوری جدید SSD که از Solid State Drive می‌آید، خبری از قسمت‌های متحرک نیست. اطلاعات روی میکروچیپ‌های متصل به هم ذخیره می‌شود. از درگاه‌های بسیار کوچک ترانزیستور در سلول‌های cells متعدد برای ذخیره اطلاعات بهره می‌برد که بر اساس پالس‌های الکتریکی خاموش و روشن می‌شوند.

  • سرعت SSD ها از HDD بیش‌تر است
  • HDD به خاطر چرخش با صدا همراه است که SSD اینطور نیست
  • اندازه HDD معمولاً از SSD بزرگ‌تر است
  • قیمت SSD از HDD گران‌تر است
  • ‌SSD دوام بالاتری دارد

کاربرد اصلی این فضای ذخیره‌ای کاملاً به کاربر بستگی دارد. برخی برای آرشیو کردن موسیقی، فیلم و سریال از این محصول استفاده دارند. البته برخی عکاس یا فیلم‌بردار هستند و باید مدام فایل‌های حجیم خود را به یک فضای امن منتقل کنند. کسانی هم گیمر هستند و نیاز به یک فضای ذخیره‌ای برای اجرای بازی‌های سنگین هستند.

به هرحال شما وقتی به یک فضای ذخیره‌ای با حجم بالا احتیاج دارید، قطعاً یک هارد اکسترنال نیاز شما را برطرف خواهد کرد.

5 کاربرد اساسی هاردهای اکسترنال

  • آرشیو اطلاعات
  • بک‌آپ‌گیری Backups
  • ویرایش دیجیتالی ویدیو، عکس و صدا
  • به اشتراک‌گذاری اطلاعات
  • دخیره اطلاعات دنیای گیم

هارد اکسترنال

مختصری دربارۀ تاریخچۀ هارد اکسترنال

هارد اکسترنالسال 1957 میلادی بود که اولین دیسک سخت Hard Drive به صورت تجاری به عموم مردم عرضه شد. دیسک سخت یا هارد درایو HDD اولیه فقط 5 مگابایت فضا برای ذخیره به کاربر عرضه می‌کردند. هر ساله با توسعه فناوری حجم ذخیره‌ای هم افزایش چشم‌گیری پیدا کرد. اواسط دهۀ 90 میلادی یک دیسک سخت PC توانایی ذخیرۀ 1 گیگابایت حافظه را داشت.

سال 2007 بود که فضای ذخیره‌ای 1 ترابایت فراهم شد. 51 سال طول کشید تا به 1 ترابایت برسیم و فقط دو سال بعد 2009 میلادی به 2 ترابایت رسیدیم. امروزه ما هارد اکسترنال‌های 40 ترابایتی را داریم که فضای عظیمی برای ذخیرۀ اطلاعات در اختیار کاربر خود قرار می‌دهند.

اولین هارد درایو IBM Model 350 Disk File صد و پنجاه و سه سانتی‌متر طول، 173 سانتی‌متر ارتفاع و 74 سانتی‌متر عمق داشت و فقط 75/3 مگابایت حافظه در خود جای می‌داد. امروزه سان‌دیسک Sandsik Extreme PRO Portable SSD v2 را می‌توان مثال زد که 11 سانتی‌متر طول در 5 سانتی‌متر عرض دارد که تنها 1 سانتی‌متر ضخامت‌اش است و تا 4000000 مگابایت حافظه در خود ذخیره می‌کند؛ تفاوت نجومی است!

مزایای هارد اکسترنال

استفاده راحت و آسان

یکی از مزایای بهترین هاردهای اکسترنال قابلیت حمل بودن آن می باشد که یک فضای ذخیره سازی با ظرفیت بالا و قابل اطمینان را در اختیار شما قرار می دهد و بدون محدودیت زمان و مکان می توانید به آن دسترسی داشته باشید. در واقع هارد External همان حافظه فلش مموری است .

اما با طراحی متفاوت و همچنین ظرفیت بسیار بیشتر که می توان گفت این نوع هارد بهترین حافظه برای تهیه نسخه پشتیبان و همچنین انتقال داده از یک سیستم بر روی سیستم دیگر می باشد.

ظرفیت بیشتر

هارد دیسک External با حداقل ظرفیت 1 ترابایت ارائه می شود که در مقایسه با سایر حافظه های قابل حمل همچون CD، DVD و فلش مموری دارای ظرفیت بیشتری می باشد، بنابراین تهیه یک هارد اکسترنال برای انتقال فایل و یا استفاده از آن به عنوان حافظه پشتیبانی نسبت به سایر درایوها مقرون به صرفه تر می باشد و برای ارتقاء حافظه سیستم خود ارزشش را دارد که یک هارد با ظرفیت مناسب کسب و کار خود تهیه نمایید.

هارد اکسترنال

یکی از برتری هایی که هارد اکسترنال بر هارد اینترنال دارد، ایجاد ظرفیت بیشتر برای ذخیره است که در مقاله تفاوت هارد اینترنال و اکسترنال به آن اشاره شده است.

سرعت انتقال بالا

هارد دیسک های اکسترنال به دلیل استفاده از پلاتر و هد و همچنین بهره گیری از رابط USB برای اتصال به کامپیوتر، از سرعت انتقال و دریافت بالایی برخوردار می باشد که این امکان را برای شما فراهم می کند تا به راحتی و در زمان کمی داده های خود را در آن ذخیره و یا داده های ذخیره شده را به سیستم دیگری انتقال دهید. این نوع درایوها همچنین دارای مزیت هایی همچون استفاده به عنوان درایو داخلی، انزوا بودن، قالبیت ترکیب چندین هارد باهم و حمل آسان نیز می باشد.

عیب‌های هارد دیسک اکسترنال

سرعت

سرعت یکی از فاکتورهایی بود که در قسمت مزایای این نوع هارد به آن اشاره کردیم، اما این مورد در حقیقت یک شمشیر دو لبه است. مثلا زمانی که تعداد زیادی هارد به یک باس USB متصل باشند سرعت و توان عملیاتی کاهش پیدا می‌کند زیرا باس بین چند دستگاه به اشتراک گذاشته شده است.

در اترنت (Ethernet) نیز دقیقا همین مشکل وجود دارد. با توجه به هزینه اندک این فناوری هرچقدر که کامپیوترهای بیشتری را به یک باس متصل کنید احتمال برخورد داده‌ها (Packet Collision) هم بیشتر شده که در نتیجه سبب می‌شود سرعت اتصال به شبکه برای تمامی سیستم‌ها پایین بیاید. در این شرایط وقتی سرعت برایتان اهمیت زیادی دارد حتما باید از اتصال eSATA یا یک هارد دیسک داخلی استفاده کنید.

همه چیز در خصوص گوشی تاشو موتورولا ریزر ۵G

همچنین اعمال RAID به شکل نرم‌افزاری (Software RAID) نیز راه‌حل مناسبی است به خصوص اگر تمایلی به صرف هزینه زیاد برای کنترلرهای RAID نداشته باشید. با تمام این‌ها سرعت هارد دیسک‌های اکسترنال برای بسیاری از کاربران به اندازه کافی زیاد هست.

هارد همراه به راحتی آسیب می بیند

این یکی از بزرگترین نقاط ضعف این دستگاه‌ها است. یک هارد دیسک اکسترنال به سادگی با ضربه دچار آسیب می‌شود. تخلیه الکتروستاتیکی به خصوص در فصل زمستان هم یکی دیگر از مواردی است که هارد را با مشکل مواجه می‌کند. متاسفانه اکثر هاردهای همراه برخلاف کامپیوترهای شخصی کیس محافظ ندارند،

بنابراین در هنگام کار با آن‌ها باید دقت زیادی به خرج داد. در گذشته و در اوایل دهه 90 که هاردهای 40 مگابایتی وارد بازار شده بودند، برای حمل و نقل آن‌ها ابتدا باید به صورت دستی هد به گوشه‌ای هدایت می‌شد تا به صفحات برخورد نکند. خوشبختانه هنگام جابه جایی هاردهای امروزی دیگر نیازی به انجام این کار نیست، با این وجود همچنان احتمال برخورد هد با صفحه و یا خرابی هارد در اثر تداخل الکترومغناطیسی وجود دارد.

هارد اکسترنال

افزایش بیش از اندازه دما

هاردهای اینترنال عموما به گونه‌ای در داخل کیس قرار می‌گیرند تا فن کیس بتواند به خوبی آن‌ها را خنک کند. اما در طرف دیگر افزایش دما در برخی مدل‌های هارد دیسک های اکسترنال یکی از مشکلاتی است که کاربران با آن مواجه هستند. در فصل تابستان و در هنگامی که هارد در حال فعالیت است، ممکن است دمای آن به بیش از 50 درجه سانتی گراد نیز برسد.

در چنین شرایطی در وحله اول حتما باید مدلی را انتخاب کنید که در طراحی آن به خنک نگه داشتن هارد توجه ویژه‌ای شده باشد و در ادامه باید از قراردادن آن زیر نور خورشید یا در کنار سایر منابع گرما هم اجتناب کنید.

عدم پشتیبانی از RAID

معمولا اکثر هاردهای اکسترنال از RAID پشتیبانی نمی‌کنند، اما برخی تولیدکنندگان این آپشن را برای هاردهای خود در نظر می‌گیرند. همچنین در حالی که در ویندوز به شکل نرم افزاری نمی‌توان از RAID در هارد اکسترنال استفاده کرد، اما در عوض از طریق قابلیت Storage Spaces می‌توان این ویژگی را به کار گرفت. علاوه بر این می‌توان با خرید یک درایو NAS و اتصال آن به USB 3.0 هم این مشکل را حل کرد.

احتمال به سرقت رفتن

بیشتر مشتریان سازمانی وقتی حرف از هارد دیسک های اکسترنال به میان می‌آید بسیار محطاتانه عمل می‌کنند. از آنجایی که این دستگاه‌ها اندازه کوچکی دارند، به راحتی می‌توان آن‌ها را دزدید و پنهان کرد. در محل کار و در ساعات صرف غذا، یک همکار ممکن است هارد شما را بردارد یا یک کارمند ناراضی قبل از اینکه از کار خود استعفا دهد می‌تواند تمامی اطلاعات مشتریان را بر روی یک هارد کپی و از شرکت خارج کند و این هارد ممکن است به سرقت برود و به دست اشخاص متفرقه بیفتد.

چنین مواردی بارها رخ داده‌اند و از جمله مهم‌ترین احتمالاتی هستند که یک مدیر باید آمادگی روبه رو شدن با آن‌ها را داشته باشد.

کابل‌های اتصال و آداپتورهای برق (برای هاردهای 3.5 اینچی)

فرض کنیم 3 یا 4 هارد همراه داریم که هرکدام از آن‌ها برای کار به 1 کابل USB و یک کابل برق نیازمند هستند. مشکلی که پیش می‌آید این است که نه تنها کابل‌های زیادی روی میز کارتان پخش خواهد شد، بلکه منبع تغذیه بدون وقفه (UPS) که از آن استفاده می‌کنید هم قادر نخواهد بود توان مورد نیاز سیستم را تامین کند.

حتی اگر مدیر عامل هم نباشید به برق بیشتری برای کار نیاز دارید. بسیاری از کاربران می‌گویند وجود این همه کابل بر روی میزشان جلوه خوبی ندارد و به آن‌ها ظاهری آماتور و تازه کار می‌دهد. البته حق با آن‌ها است و بدون تردید چنین وضعیتی در شان یک مدیر عامل نیست.

قطع شدن ناگهانی اتصال به کامپیوتر

هرچه تعداد هارد اکسترنال متصل به کامپیوتر بیشتر باشد، احتمال اینکه در زمان نامناسب هارد اشتباه را جدا کنید هم بیشتر می‌شود. خوشبختانه ویندوز عملیات نوشتن را با اندکی تاخیر آغاز می‌کند تا اگر هارد به طور اتفاقی جدا شد به اطلاعات آسیبی وارد نشود. اما اگر داده‌های مهمی روی هارد دارید و در زمان نامناسبی آن را از سیستم جدا کنید، ممکن است این اطلاعات از دست بروند.

هارد اکسترنال

چطور یک هارد اکسترنال انتخاب کنم؟

هارد اکسترنالبه طور کلی می‌توان چند اصل اساسی را به عنوان یک چراغ راهنمای کلی در بازار پر از محصول در دست داشت:

  • ظرفیت حافظه
  • HDD یا SSD
  • سرعت انتقال
  • قابلیت حمل و نقل و دوام
  • امنیت
  • سازگاری با سیستم‌های مختلف
  • مختص خوره‌های بازی

بهترین مارک هارد اکسترنال کدام است؟

با توجه به استقبال بی نظیر کاربران نسبت به خرید هارد اکسترنال در این چند سال اخیر شرکت های زیادی در این زمینه فعالیت کرده و مدلهای متنوع و زیادی را تولید و عرضه بازار کرده اند. اما در این میان برندهایی هستند که فعالیت گسترده ای را در زمینه تولید هارد اکسترنال ارائه می دهند و مدلهای با کیفیتی را تولید و روانه بازار می کنند.

از بهترین مارک هارد اکسترنال می توان به دیجیتال، ADATA، سیلیکون پاور، سیگیت و توشیبا اشاره کرد که از بردندهای معروف و پر طرفداری هستند و در هنگام خرید این برندها را به یاد داشته باشید.

ظرفیت هارد اکسترنال

هارد اکسترنالبه جرئت می‌توان گفت اولین اصلی که باید در نظر داشته باشید همین ویژگی است. اگر بودجۀ شما اجازه می‌دهد، همیشه به دو برابر ظرفیتی که نیاز دارید چشم بدوزید. این قطعاً به نفع شما خواهد شد.

ظرفیت کاملاً بستگی به نیاز کاربر دارد. اگر برای آرشیو به دنبال هارد اکسترنال هستید، قطعاً ظرفیت‌های بالاتری را باید نشان کنید. بیش‌تر برای جابه‌جایی فایل‌ها استفاده می‌کنید، می‌توانید هزینۀ کمتری بپردازید و به سراغ ظرفیت‌های پایین‌تر بروید.

البته به دنبال یک هارد اکسترنال با ظرفیت بالا هستید، وسترن دیجیتال WD My Passport 4 ترابایتی را امتحان کنید. این هارد از درگاه اتصال USB 3.0 هم پشتیبانی می‌کند و قیمت بسیار مقرون به صرفه‌ای دارد. کیفیت هاردهای اکسترنال بر هیچ‌کس پوشیده نیست. بهتر است برای بررسی مشخصات و ویژگی‌های این هارد، سری به سایت دیدنگار بزنید

امروزه معمول‌ترین ظرفیت‌ها 1، 2 و 4 ترابایتی است. این ظرفیت تا هارد اکسترنال‌های غیر قابل حمل 9 کیلوگرمی هم می‌رسد که تا 40 ترابایت ظرفیت ذخیرۀ اطلاعات را دارا هستند.

مشکل آیفون ۱۵ که شما را از خرید این گوشی جذاب منصرف می کند !

هارد اکسترنال

سرعت نقل و انتقال هاردهای اکسترنال

هارد اکسترنالهمه چیز ظرفیت حافظه نیست. برای افرادی که از هارد اکسترنال برای به اشتراک‌گذاری داده Data Sharing استفاده می‌کنند، سرعت بسیار حیاتی است. همچنین تمام افراد تمایل به سرعت بالای انجام هرکاری دارند تا در کمترین زمان به خواستۀ خود برسند.

دو فاکتور اصلی که در سرعت عملکرد هارد درایو نقش دارند: یک فناوری به کار گرفته شده در ظرفیت و دوم درگاه‌های اتصال هستند.

به طور کلی سرعت SSD از HDD‌ بیش‌تر است. فناوری SSD در طول گذر زمان و استفادۀ مکرر دچار کندی نمی‌شود. پس اگر مدام داده جابه‌جا می‌کنید، قطعاً SSD انتخاب بهتری است. ولی توجه داشته باشید که قیمت بالاتری هم دارند.

در مورد درگاه‌های اتصال چند مورد معمول و استاندارد را می‌توان نام برد. اکثر هارد درایوها، امروزه از درگاه اتصال USB استفاده می‌کنند که در تایپ‌های مختلف A، B و C عرضه می‌شوند. نسل‌های جدیدتر USB سرعت بالاتری دارند.

هارد اکسترنالپیر این نسل در حال حاضر USB 2.0 است. اگر سرعت برای شما مهم است بی‌خیال این نسل شوید. حداکثر سرعت 480 مگابایت در ثانیه است که بر اساس ساختار این درگاه اتصال شما در حین استفاده سرعتی در حدود 30 تا 50 مگابایت در ثانیه برای نقل و انتقال داده در اختیار خواهید داشت. به هرحال این درگاهِ اتصال تقریباً از رده خارج محسوب می‌شود.

نسل سوم

در مورد نسل سوم تفاوت‌هایی وجود دارد. می‌توان به USB 3.1 Gen1 و USB 3.1 Gen2، USB 3.2 Gen1 و USB 3.2 Gen2 اشاره کرد. همگی سرعتی بالای 5 گیگابایت در ثانیه دارند که در واقعیت بین 130 مگابایت تا 170 مگابایت در ثانیه تخمین زده می‌شود. یعنی حدوداً سرعت برای انتقال داده نسبت به USB 2.0 چهار یا پنج برابر شده است.

در این مورد می‌توان به ADATA HD770G با ظرفیت 2 ترابایت اشاره کرد که سرعت واقعی آن به 100 مگابایت در ثانیه هم می‌رسد. اگر گیمر هستید، در خرید این هارد شک نکنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این هارد با مشاوران متخصص ما در ارتباط باشید.

هارد اکسترنالآخرین نسخه که USB 3.2 Gen 2 با پشتیبانی از فناوری Thunder Bolt 3 و سرعت 40 گیگابایت بر ثانیه است‌ که قیمتی نجومی دارد. به عنوان مثال: Rugged SSD Pro یک ترابایتی حدوداً 400 دلار قیمت دارد.

به عنوان یک راهنمای کلی امروزه نمونه‌های USB Type-C به سرعت در حال گسترش هستند. سازگاری با فناوری‌های جدید نظیر Thunder Bolt، اندازه کوچک‌تر و اتصال راحت دو رویه باعث شده تا دستگاه‌های مختلفی با این درگاه اتصال سر و کار داشته باشند.

حمل و نقل و دوام هارد اکسترنال

هارد اکسترنال همانطور که می‌دانیم ما به این علت هارد درایو را از داخل کامپیوتر به بیرون آورده‌ایم که به یک فضای ذخیرۀ قابل حمل دسترسی پیدا کنیم. هرچند نمونه‌های غیرقابل حملی از هاردهای اکسترنال با فضای ذخیره‌ای بالا وجود دارند؛ اما به هرحال عموم کاربران انتظار یک شی سبک را می‌کشند.

هارد اکسترنال

عموماً نمونه‌های SSD به خاطر عدم استفاده از دیسک‌های چرخان در طراحی، سبک‌تر هستند. البته که باید هزینۀ بیش‌تری برای خرید صرف کنید. اما اگر برای شما حمل و نقل و سرعت مهم‌تر است، بهتر است از خیر فضای بیش‌تر بگذرید و فضای کمتر با قابلیت‌های مذکور را تهیه کنید.

هارد اکسترنالدر کنار قابلیت حمل و نقل یک خطر در پیش روی شما خواهد بود. ضربه و لرزش‌های ناگهانی هارد اکسترنال شما را تهدید می‌کند. این خطر خصوصاً برای هارد اکسترنال HDD و دیسک‌های چرخان آن وجود دارد. برخی هاردهای اکسترنال نظیر وسترن دیجیتال مای پاسپورت WD My Passport از استانداردهای مقاومتی بالایی برخوردار نیست. شما باید مراقبت بیش‌تری از این محصولات بکنید.

در عوض می‌توانید امنیت خود را با محصولی نظیر Armor A80 از سیلیکون پاور افزایش دهید. مقاومت در برابر ضربه، شوک و لرزش و دوام در عمق یک متری آب باعث شده با وجود قیمت بالاتر نسبت به همتای وسترن دیجیتال‌اش، مورد توجه برخی از افراد قرار بگیرد. در نهایت می‌توانید به دسته هارد در فروشگاه بروید و همه مدل‌ها را با هم مقایسه کنید.

اطلاعات مهم و نیاز به امنیت بالا

هارد اکسترنالشاید کاربری هستید که اطلاعات مهمی را حمل و نقل یا آرشیو می‌کنید. نرم‌افزارهای مختلفی وجود دارند تا بتوانید امنیت هارد اکسترنال خود را بالا ببرید. همچنین از طریق خود ویندوز می‌توانید اقدام به رمزگذاری آن کنید. اما برخی شرکت‌های تولید کننده خودشان یک قفل امنیتی سفت و سخت برای هارد اکسترنال تولیدی خود در نظر می‌گیرند تا کار را برای هرکسی که کاربر آن ظرفیت حافظه نیست، سخت‌تر کند.

یکی از این شرکت‌های تولیدی Apricorn است. مثلاً شما برای یک هارد اکسترنال 5 ترابایتی USB 3.1 Gen2 حدوداً 150 تا 170 دلار بودجه نیاز دارید. اگر بخواهید یکی از محصولات با قابلیت قفل Apricorn‌ را که نسل USB 3.1 Gen1 Type-A هم هست تهیه کنید، شاید بین 450 تا 550 دلار برایتان تمام شود.

هارد اکسترنال برای گیمرها

هارد اکسترنالوقتی گیمر هستید و قصد خرید هارد اکسترنال را دارید، با یک کاربر معمولی متفاوت خواهید بود. همانطور که گفتیم یکی از کاربردهای معمول هاردهای اکسترنال در دنیای جذاب و پر از هیجان بازی‌های کامپیوتری است. اینجا داستان SSD یا HDD حیاتی‌تر هم می‌شود. سرعت برای گیمرها اهمیت حیاتی دارد و باید با کنسول آن‌ها سازگار باشد.

البته اگر از کنسول‌های PlayStation 5 یا Xbox Series X/S استفاده نمی‌کنید، همچنان انواع HDD با نسل USB 3.0 موجود هستند که نیاز شما را برطرف می‌کنند و نیاز به پرداخت ارقام بالا برای SSD‌ ها نیستید.

هارد اکسترنال

جعبه‌های نگه‌داری برای هارد اکسترنال

کیف‌های زیبایی برای قرار دادن هاردهای اکسترنال در بازار موجود است که می‌توانید برای محافظت بیش‌تر از آن‌ها بهره ببرید. اما اگر امنیت برای شما بیش‌ از این حرف‌ها می‌ارزد، کیف‌های Turtle Case ضد آب با طراحی داخلی از جنس فوم و قفل در می‌تواند گزینه‌ای جذاب باشد.

خب هرآنچه لازم بود در مورد شناخت و خرید هارد اکسترنال بدانید را به شما گفتیم. حالا می‌توانید هوشمندانه خرید کنید و از نتیجه خرید حسابی لذت ببرید.

بالاخره کدام هارد اکسترنال را بخرم؟

اولین اصلی که افراد برای خرید هارد اکسترنال به آن توجه می‌کنند ظرفیت حافظه است. اما اگر بودجۀ محدودی دارید و نیاز به سرعت بالاتری دارید، شاید مجبور شوید که ظرفیت‌های پایین‌تر را امتحان کنید. به هرحال در گام اول از خودتان بپرسید که قابلیت حمل و نقل داشته باشد Portable، رومیزی باشد Desktop یا امنیتی Encrypted باشد؟ کاربران عموماً به دنبال گزینه‌های پرتابل هستند.

تکنولوژی 5g موبایل را بشناسید | جزئی ترین اطلاعات و قیمت نسل پنجم تلفن همراه

هارد اکسترنالسوال اولی که باید از خودتان بپرسید این است که کدام فناوری تولید را نیاز دارم؟ SSD گران‌قیمت یا HDD مقرون به صرفه؟ انواع SSD سرعت و دوام بالاتری نسبت به HDD داشته و وزن‌شان سبک‌تر است. در مورد HDD‌ دقت کنید که دیسک‌ها یا عمدتاً 5400 دقیقه در دور می‌چرخند یا 7200؛ سرعت چرخش در زمان نقل و انتقال اثرگذار است.

بعد از مشخص کردن این مهم، سراغ درگاه اتصال بروید. اگر کاربر معمول هارد اکسترنال هستید بهتر است سراغ Type-A یا امروزی‌تر آن Type-C بروید. در خرید USB 3.0 شک نکنید؛ فقط می‌ماند کدام نسخه از این نسل؟ هرچه نسخه جدیدتر باشد، سرعت آن بالاتر است.

نکات مهم خرید هارد اکسترنال

۱- ظرفیت ذخیره‌سازی

امروزه هارد‌های اکسترنال در ظرفیت‌های ۵۰۰ گیگابایت، ۱ ترابایت، ۲ ترابایت و حتی بیشتر نیز عرضه می‌شوند. شاید تصور کنید که پرکردن ۱ ترابایت (۱۰۰۰ گیگابایت) امری نشدنی باشد؛ اما وقتی شروع به‌ استفاده از هارد اکسترنال برای انتقال اطلاعاتتان کردید، آنگاه متوجه می‌شوید که یک حافظه‌ ۱ ترابایتی چقدر سریع می‌تواند پر شود.

برای خرید یک هارد اکسترنال، همیشه باید آینده را در نظر داشته باشید. شاید در نظرتان اکنون نیازی به حافظه‌ ذخیره‌سازی زیادی نداشته باشد؛ اما قطعاً داده‌‌های شما با‌ گذشت زمان زیادتر و حجیم‌تر می‌شود؛ بنابراین توصیه می‌شود که هنگام خرید هارد اکسترنال، همیشه گزینه‌ای را خریداری کنید که ظرفیت ذخیره‌سازی آن از نیاز فعلیتان بیشتر است.

۲- سرعت انتقال اطلاعات؛ به چه عواملی بستگی دارد؟

همه‌چیز به ظرفیت حافظه خلاصه نمی‌شود و سرعت انتقال نیز اهمیت بالایی دارد. برای اینکه اطلاعاتتان را به‌سرعت بین هارد اکسترنال و دستگاه‌هایتان جا‌به‌جا کنید، باید به‌دنبال حافظه‌ای باشید که سرعت بالایی داشته باشد.

دو مؤلفه‌ اصلی برای تشخیص سرعت حافظه، نوع درگاه‌ها و تکنولوژی ذخیره‌سازی است:

تکنولوژی ذخیره‌سازی

اگر پیش‌تر درباره‌ حافظه‌های ذخیره‌سازی تحقیق کرده باشید، احتمالاً با واژه‌های SSD و HDD برخورد کرده‌اید. این دو واژه در واقع بیانگر تکنولوژی ذخیره‌کردن داده‌ها در حافظه‌ هستند.

اگر بخواهیم به‌صورت کوتاه و مختصر درباره‌ این دو نوع حافظه برایتان بگوییم، باید بدانید که SSD به حافظه‌های پرسرعتی گفته می‌شود که هیچگونه اجزای مکانیکی ندارند؛ از‌این‌رو، خرابی ناشی از حمل در این حافظه‌ها به‌طرز قابل‌توجهی کمتر از حافظه‌های HDD است؛ با‌این‌حال، تنها نکته منفی درباره SSDها، قیمت بسیار بالایشان است که شما را مجبور به خرید ظرفیت‌های پایین‌تر می‌کند.

در آن‌سو HDDها قرار دارند که نسبت به SSD‌ها سرعت کمتری دارند؛ درعوض ظرفیت ذخیره‌سازی بالاتری را در اختیارتان قرار می‌دهند. در حافظه‌های HDD معمولاً سرعت را با RPM نشان می‌دهند. از آنجایی که در HDD‌ها، فرآیند خواندن و نوشتن اطلاعات از طریق اجزای مکانیکی صورت می‌پذیرد، اصطلاح RPM بیانگر تعداد چرخش لنز روی دیسک در یک دقیقه است. هرچه عددی که مقابل اصطلاح فوق قرار می‌گیرد، بزرگتر باشد، سرعت انتقال اطلاعات بیشتر است. امروزه HDD‌های رایج بازار در سرعت‌‌های 5400rpm و 7200rpm عرضه می‌شوند.

هارد اکسترنال

درگاه‌ها

اینکه تکنولوژی ذخیره‌سازی حافظه، جدید و پرسرعت باشد، لزوماً به‌این‌معنی نیست که سرعت بالایی را برای انتقال اطلاعات دریافت می‌کنید. پشتیبانی از درگاه‌های جدید و پرسرعت عامل مکملی است که انتقال سریع اطلاعات را تضمین می‌کند.

امروزه اغلب هاردهای اکسترنال از درگاه‌ USB برای انتقال اطلاعات استفاده می‌کنند. USB 3.1، USB 3.0، USB 2.0 در کنار درگاه تاندربولت رایج‌ترین درگاه‌های این‌روزها هستند. در‌حالی‌که USB 2.0 اندکی قدیمی‌ شده و سرعت بالایی را برای انتقال اطلاعات ارائه نمی‌کند، USB 3.0 و USB 3.1 امکان انتقال اطلاعات را با سرعت بالایی (تا ۱۰ گیگابیت بر ثانیه) فراهم می‌کنند. دستگاه‌هایی که از تاندربولت ۳ پشتیبانی کنند نیز می‌توانند اطلاعات را تا ۴۰ گیگابیت بر ثانیه جابه‌جا کنند.

پیش‌از خرید حافظه‌ای با سرعتِ بالا، ابتدا اطمینان حاصل کنید که رایانه شما از درگاه‌های جدید برای انتقال سریعِ اطلاعات پشتیبانی می‌کند.

۳- حمل‌پذیری و دوام

اگر قصدتان از خرید هارد اکسترنال، استفاده از آن برای تهیه نسخه‌ پشتیبان از اطلاعاتتان و نگهداری از آن‌ها در خانه است، لزومی ندارد که به حمل‌پذیری توجه زیادی کنید؛ اما اگر قصد دارید حافظه را دائما با خود حمل کنید، بهتر است به‌دنبال نمونه‌هایی باشید که اولاً وزنی سبک داشته باشند و ثانیاً در برابر ضربه مقاومت بیشتری را از خود نشان دهند.

برخی از حافظه‌ها در حالی که ظرفیت ذخیره‌سازی بالایی را ارائه می‌کنند، وزن پایین و اندازه‌ کوچکی دارند. معمولاً در زمینه اندازه، حافظه‌های SSD سایز کوچکتری دارند و حمل آن‌ها نسبت به HDD‌ها راحت‌تر است.

اگر دائما در رفت‌و‌آمد هستید و در این بین هارد اکسترنال را نیز با خود حمل می‌کنید، بهتر است به‌دنبال گزینه‌هایی باشید که پوشش بیرونی ضخیمی دارند؛ البته این موضوع تنها برای حافظه‌های HDD صدق می‌کند که در برابر ضربه آسیب‌پذیر هستند.

یکی از مشکلات رایجی که حافظه‌های HDD در اثر ضربه با آن مواجه می‌شوند، Bad Sector است. براثر ضربات متوالی که می‌تواند حاصل از حمل طولانی‌مدت دستگاه باشد، هِد که وظیفه‌ خواندن اطلاعات را برعهده دارد، با دیسک برخورد می‌کند. این موضوع باعث می‌شود تا اگر خوش‌شانس باشید، بخشی از اطلاعاتتان حذف شود؛ اما در شرایط بدتر تمامی اطلاعات‌‌تان پاک می‌شوند.

در این‌گونه مواقع، حافظه‌های SSD گزینه‌های معقول‌تری به‌شمار می‌روند؛ زیرا عاری از هرگونه قسمت مکانیکی هستند که این موضوع باعث می‌شود آسیب‌های حاصل از حمل طولانی‌مدت به صفر برسد؛ افزون‌بر‌این، نیازی به عایق‌های ضخیم برای محافظت از این حافظه‌ها نیست؛ در نتیجه کاربران می‌توانند راحت‌تر هارد اکسترنال خود را در کیف یا جیب قرار دهند.

هارد اکسترنال

۴- امنیت

اگر هدفتان از خرید هارد اکسترنال، ذخیره اطلاعات مهم است، پیشنهاد می‌کنیم به‌دنبال محصولاتی بروید که از رمزنگاری داده‌ها پشتیبانی می‌کنند. تقریبا تمام حافظه‌های رایج‌ بازار به‌صورت نرم‌افزاری از رمزنگاری داده‌ها پشتیبانی می‌کنند؛ اما اگر اطلاعاتتان از اهمیت بالایی برخوردار است، می‌توانید به‌سراغ هاردهایی بروید که به‌صورت سخت‌افزاری این‌ کار را برای شما انجام می‌دهند.

۵- به گارانتی توجه کنید

هارد اکسترنال محل ذخیره سازی اطلاعات شخصی یا شرکتی شماست، از این رو نمی‌خواهید در صورت مواجه با مشکل، بدون پشتیبان بمانید. اینجاست که شرکت‌های گارانتی کننده هارد اکسترنال بسیار اهمیت پیدا می‌کنند، چراکه هر یک خدمات متنوعی ارائه می‌کنند و شناخت کامل از خدمات آن‌ها می‌تواند به خریدی هوشمندانه تر کمک کند

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

4 خرداد 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *