افتتاح حساب ترکیه
نورپردازی حمام و سرویس بهداشتی

نورپردازی حمام و سرویس بهداشتی یکی از نکاتی است که معمولا در اجرای دکوراسیون خانه به آن دقت نمی شود در حالی که این بخش یکی از مهم‌ترین بخش‌های خانه به حساب می آید. نکات خوبی را این بخش از گروه دکوراسیون شادمگ جمع آوری کرده که در اجرای نورپردازی حمام و سرویس بهداشتی کمک می کند.

نورپردازی حمام و سرویس بهداشتی

زمانی که تصمیم به اجرای روش های نورپردازی در ساختمان می گیرید، به احتمال زیاد نورپردازی حمام را به آخرین مرحله موکول می کنید. این درحالی است که حمام یکی از مهم ترین قسمت های خانه محسوب می شود. حمام مکانی است که روشنایی آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

نورپردازی حمام و سرویس بهداشتی

اجرای نورپردازی این فضا امری چالش برانگیز به نظر می آید، اما اگر این کار درست انجام شود نتیجه خوبی در پی خواهد داشت. وسایل روشنایی مانند لامپ ها می توانند در قسمت های مختلفی از حمام مانند قسمتی که دوش نصب شده است یا قسمتی که لوازم بهداشتی خود را قرار می دهید نصب شوند.

حمام ها از سطوح سخت، تعداد زیادی شیشه و فلز ساخته شده اند. در فضای حمام معمولا از رنگ های زیادی استفاده نمی شود. شما می توانید با اجرای نور پردازی مناسب در حمام فضایی سرزنده ایجاد کنید. بنابراین باید در انتخاب روش مناسب دقت نمایید.

نکات کاربردی نورپردازی حمام و سرویس بهداشتی

انتخاب نوع شیشه بسیار مهم است. برای مثال انتخاب شیشه اوپال باعث پخش نور در کل فضای حمام می شود و استفاده از فلز باعث بازتاب یا جذب نور می شود.
استفاده از منبع نور مستقیم در بالای سینک دستشویی ایده خوبی نیست، چرا که در این صورت میزان نور زیادی به چشم شما خواهد خورد. به جای این کار می توانید از لامپ در یک طرف آینه دستشویی استفاده کنید تا از ایجاد سایه جلوگیری شود.
ایجاد ظاهر زیبا مهم است، اما الویت با نوع کاربرد نورپردازی می باشد، زیرا در آخر آن چه که از نورپردازی مناسب انتظار می رود، تولید نور مناسب در جهت بهتر دیدن خود در آینه می باشد.

محل نصب لامپ

دقت نمایید که لامپ ها در جایی مناسب و بی خطر نصب شوند و از تماس مستقیم با آب دور باشند، چرا که آب یک رسانای قوی است و در مواجهه با انرژی برق خطر آفرین می باشد. توصیه ما، استفاده از لامپ های مخصوص حمام می باشد. نورپردازی در حمام های مدرن، ترکیبی از نور طبیعی، نور محیط، نور جهت دار بر روی دیوارها و لامپ های سقفی می باشد.

نورپردازی حمام و سرویس بهداشتی

تنها با استفاده از انواع مختلف لامپ در کنار یکدیگر می توانید به نور مطلوبی که در نظر دارید دست یابید و فضایی دلپذیر در حمام ایجاد کنید.
تنظیم نور حمام می تواند در ایجاد فضایی آرام بخش به شما کمک کند. برای مثال ممکن است از آینه حمام برای آرایش استفاده کنید. در این صورت نیاز به نور بیش تری خواهید داشت. این در حالی است که برای ایجاد فضایی آرام بخش نیاز به استفاده از نور ملایم تری دارید. استفاده از لامپ های ال ای دی و در کنار آن استفاده از سیستم دیمر برای کنترل روشنایی می تواند ایده خوبی در این زمینه باشد.

استفاده از لوسترهای کریستال

اگر به دنبال طراحی حمام لوکس و اسپا مانند هستید، پیشنهاد ما استفاده از لوسترهای کریستال می باشد. شاید در ابتدا استفاده از این وسیله روشنایی کمی نامانوس به نظر آید، اما به واقع این چنین نیست و استفاده از نمونه مناسب از آن ها می تواند نمایی زیبا در حمام ایجاد کند. استفاده از لوسترهای کریستال باعث ایجاد درخشندگی خاصی در فضای حمام می شود.

نورپردازی حمام و سرویس بهداشتی

استفاده از وسایل روشنایی آنتیک در نورپردازی حمام و سرویس بهداشتی

اگر تمایل به ایجاد فضایی دراماتیک در حمام دارید، پیشنهاد ما استفاده از وسایل روشنایی آنتیک می باشد. در صورتی که از رنگ های تیره در طراحی حمام استفاده کرده اید، به کارگیری وسیله روشنایی با این ویژگی می تواند نمای بسیار زیبا و خاصی ایجاد نماید.

استفاده از لامپ های دیواری

لامپ های کلاسیک نمونه ای از بهترین انواع وسایل روشنایی می باشند که می توان در طراحی حمام مورد استفاده قرار داد. استفاده از این لامپ ها می تواند باعث ایجاد فضایی آرام بخش در حمام شود.

نورپردازی حمام و سرویس بهداشتی

استفاده از وسایل روشنایی فانوسی شکل

آیا تا به حال به استفاده از وسایل روشنایی با طراحی ویژه در حمام فکر کرده اید؟ وسایل روشنایی فانوسی شکل نمونه ای از این وسایل روشنایی هستند که می توان از آن ها در جهت نورپردازی حمام استفاده کرد.

ایده های کاربردی برای استفاده از کنج کابینت آشپزخانه

نصب وسیله روشنایی به این شکل در بالای سینک روشویی می تواند نمایی زیبا ایجاد کند. پیشنهاد ما استفاده از این ایده در طراحی حمام های کوچک می باشد.

استفاده از لایه های مختلف نورپردازی در نورپردازی حمام و سرویس بهداشتی

بدون شک اجرای لایه های مختلف نورپردازی می تواند در زیبایی هرچه بیش تر حمام به شما کمک کند. برای مثال این امکان برای شما وجود دارد که از یک لوستر برای نورپردازی عمومی استفاده کرده و در کنار آن در صورت وجود پنجره ای در حمام از نورطبیعی نیز نهایت استفاده را داشته باشید.

نورپردازی حمام و سرویس بهداشتی

استفاده از وسایل روشنایی در بالای آینه نیز می تواند نمونه ای از نورپردازی کاربردی باشد.  لایه های مختلف نورپردازی می تواند فضای مناسبی بر اساس نیاز شما ایجاد نماید.

استفاده از لامپ های کریستالی

لامپ های کریستالی می تواند مانند انواع لوستر کریستالی نمای زیبایی در حمام ایجاد نماید. استفاده از لامپ های کریستالی در کنار المان های چوبی مانند سینک های کابینت دار چوبی تلفیق مناسبی ایجاد می کند.

این لامپ ها می تواند در ایجاد تعادل در محیط حمام نیز کارگشا باشد.  لوستر کریستال در کنار لامپ های کریستالی می تواند درخشش و انعکاس بسیار زیبایی ایجاد نماید.

استفاده از لامپ در بالای آینه حمام

استفاده از لامپ های سقفی در جهت ایجاد نورپردازی عمومی کاربرد دارند. در کنار آن استفاده از وسیله روشنایی مناسب در بالای آینه از دیگر نکات مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.  این وسیله روشنایی در جهت نورپردازی کاربردی مورد استفاده قرار می گیرد.

نورپردازی حمام و سرویس بهداشتی

استفاده از لامپ با نور مناسب

بدون شک استفاده از نور طبیعی مزایای زیادی در بر داشته و از انواع نورپردازی ها مناسب تر می باشد. اما امکان استفاده از نور طبیعی در طول روز وجود ندارد. از این رو استفاده از وسایل روشنایی که شباهت زیادی با نور طبیعی داشته باشد، نکته مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید. استفاده از انواع لامپ با نور سفید می تواند تا حد زیادی این شبیه سازی را انجام دهد.

استفاده از لامپ های ال ای دی در نورپردازی حمام و سرویس بهداشتی

لامپ های ال ای دی نمونه ای دیگر از انواع لامپ هایی است که استفاده از آن ها می تواند نمای زیبایی در حمام ایجاد کند.

استفاده از این لامپ ها باعث ایجاد عمق بخشی به فضای حمام نیز خواهد شد. لامپ های ال ای دی نمونه های مختلفی دارند و استفاده از آن ها در طراحی حمام مدرن می تواند نتیجه بسیار خوبی در پی داشته باشد.

نورپردازی حمام و سرویس بهداشتی

استفاده از لامپ های سقفی

اگر به دنبال استفاده از وسایل روشنایی مناسب در طراحی حمام کوچک هستید، لامپ های سقفی می تواند پیشنهاد مناسبی باشد. لامپ های سقفی این امکان را برای شما فراهم می کند که فضایی مناسب و به دور از هرج و مرج در اختیار داشته باشید.

استفاده از لامپ های رنگی در حمام

استفاده از لامپ های رنگی می تواند نمونه ای از تازه ترین ایده ها در این زمینه باشد. سیستم کنترلی می تواند این امکان را برای شما فراهم کند که نور لامپ ها را تغییر دهید.

نورپردازی حمام و سرویس بهداشتی

نکات مهم و کاربردی در نورپردازی حمام و سرویس بهداشتی

در نورپردازی حمام باید برخی از نکات را همواره در ذهن داشته باشید و به آن‌ها توجه کنید. از این نکات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

با جود آن که ایجاد یک ظاهر زیبا مهم است، اما اولویت با نوع کاربرد نورپردازی است، چرا که از نورپردازی در نهایت انتظار می‌رود تا نور مناسبی را تولید کند و در بهتر دیدن خود در آینه موثر باشد.
برای انتخاب شیشه در حمام باید دقت کافی را به خرج دهید. به عنوان نمونه شما می‌توانید با انتخاب شیشه اوپال، به پخش نور در کل فضای حمام کمک کنید و در کنار آن از فلزات نیز بهره بگیرید و به بازتاب و جذب نور کمک نمایید.

در نورپردازی حمام بهترین انتخاب، انتخاب لامپ‌های مخصوص حمام است. چرا که باید لامپ ها در جایی مناسب و بی خطر نصب شوند و از تماس مستقیم با آب نیز دور باشند، زیرا آب یک رسانای قوی است و می‌تواند در زمان مواجهه با انرژی برق، خطرناک باشد.

نورپردازی حمام و سرویس بهداشتی
دقت کنید که به هیچ وجه منبع نور خود را در بالای سینک دستشویی قرار ندهید، چرا که در این موقعیت میزان نور زیادی به چشم شما خواهد خورد و به خوبی نمی‌توانید خود را ببینید. به جای این کار بهتر است تا از لامپ در یک طرف آینه دستشویی استفاده نمایید و از ایجاد سایه نیز جلوگیری کنید.
در صورتی که بتوانید نورپردازی را به نحو احسن انجام دهید، خواهید توانست تا یک فضای آرام بخش برای خود ایجاد نمایید.

از مزایا و معایب کاغذ دیواری خبر دارید | رنگ یا کاغذ دیواری ؛ کدوم بهتره ؟

جلوی ورود نور طبیعی را نگیرید!

قبل از اینکه برای نورپردازی حمام خود برنامه ای بریزید، در نظر بگیرید که در روشنایی روز، حمامتان چقدر به وسیله نور طبیعی روشن می گردد؟اگر در حمام خود پنجره ای دارید و نور خوشید محیطتان را روشن می کند آن را به فال نیک بگیرید، برای پوشاندن پنجره از پرده و شیشه های مات استفاده کنید تا حریم شخصی خود و روشنایی را حفظ نمایید

روشنایی برای حمام بسیار مهم است زیرا می تواند فضا را بزرگتر و بازتر جلوه دهد، اگر حمام کوچکی دارید از سرامیک ها، پرده ها، چراغ ها و آینه هایی به رنگ های روشن استفاده نمایید، یک روشنایی متناسب می تواند تاثیر به سزایی در بزرگتر نشان دادن محیط داشته باشد.

نورپردازی حمام و سرویس بهداشتی

ابزارهای آنتیک حمام شما را زیبا خواهند کرد

ممکن است دوست داشته باشید که حمام منزل شما دراماتیک باشد. ابزارهای روشنایی آنتیک می‌توانند انتظارات شما را برآورده کنند. اگر فضای حمام شما از رنگ‌های تیره برخوردار باشد، بهتر است با استفاده از ابزارهای آنتیک فضای جذاب و زیبایی را در حمام ایجاد کنید.

نورپردازی حمام و سرویس بهداشتی

اصول نورپردازی حمام و سرویس بهداشتی

یادگیری اصول نور سرویس بهداشتی به ما دیدی بازتر دررابطه با اهمیت نور در طراحی داخلی می‌دهد. درنتیجه در ایجاد دکوراسیونی جذاب و کارآمد به ما کمک قابل توجهی خواهد کرد. و اما 10 اصل نورپردازی حمام و سرویس بهداشتی عبارت‌اند از:

1. توجه به نور طبیعی

اولین موردی که در نورپردازی سرویس بهداشتی و حمام قابل توجه است، دریافت نور طبیعی می‌باشد. به‌طور کلی نور طبیعی خورشید برای هر فضایی مورد نیاز است؛ چراکه علاوه‌بر روشنایی بسیار عالی نشاط و سرزندگی را وارد محیط می‌کند. فضای حمام و سرویس بهداشتی نیز از این موضوع مستثنی نیستند!

در شرایطی که امکان ایجاد پنجره‌ای کوچک (درحد و اندازه‌ نورگیر بودن) در این دو محیط وجود داشته باشد، انجام آن تاثیر قابل توجهی خواهد داشت. دلیل آن هم این است که نور خورشید در روز حال هوایی تازه را وارد این دو محیط خواهد کرد و نوری ایده‌آل در آن‌ها ایجاد خواهد کرد؛ به این ترتیب نیاز چندانی به روشن کردن چراغ در روز نخواهیم داشت! پیشنهاد می‌شود درباره طراحی سرویس بهداشتی نیز بیش‌تر بدانید.

2. درنظر داشتن لایه‌ های مختلف نوری

مورد بعدی که در استاندارد نورپردازی سرویس بهداشتی و حمام اهمیت دارد، درنظر گرفتن چند نوع نور مختلف است. درواقع ابتدا باید درنظر داشته باشیم که چه قسمت‌هایی را در این دو محیط می‌خواهیم داشته باشیم. سپس براساس آن‌، برای بخش‌های مختلف سرویس و حمام لایه‌های نوری متنوعی را درنظر می‌گیریم.

نورپردازی حمام و سرویس بهداشتی

این لایه‌های نوری درحقیقت انواع مختلفی از نورها هستند که در بخش‌های خاصی از محیط، مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای مثال، لایه نوری که برای روشن کردن فضاست، یا لایه نوری دکوراتیو که برای اضافه کردن زیبایی به دکوراسیون استفاده می‌شود، یا نورپردازی سقف سرویس بهداشتی و حمام.

هم‌چنین لایه نوری که در اطراف برخی تجهیزات استفاده می‌شوند تا محل‌هایی که توسط نورهای دیگر روشن نمی‌شوند را نمایان کنند. اصول طراحی سرویس بهداشتی لوکس را بدانید.

3. هماهنگ‌ سازی نورپردازی با سایر المان‌ های دکوراسیون

از دید کلی، هماهنگ‌سازی در انواع طراحی‌ها از مهم‌ترین نکات است. حتی در طرح‌هایی که در آن‌ها از المان‌های متضاد و تلفیقی استفاده می‌شود نیز الگو و هماهنگی خاصی وجود دارد که به آن‌ها روح می‌بخشد. به همین دلیل یکی دیگر از نکات در اصول نورپردازی سرویس بهداشتی و حمام، هماهنگ‌سازی آن با الگوی سبک طراحی داخلی است.

نورپردازی حمام و سرویس بهداشتی

برای مثال اگر طراحی دکوراسیون داخلی خانه ما از سبک کلاسیک الگوبرداری می‌کند، نورپردازی سرویس بهداشتی نیز باید با آن هم‌سو باشد. دراین‌صورت می‌توان از نورهای زرد به همراه دیوارکوب‌های کلاسیک استفاده کرد. درواقع توجه به سبک اصلی که دکوراسیون داخلی خانه از الگوهای آن پیروی می‌کند، در ایجاد نورپردازی نیز مهم است. پیشنهاد می شود از اکسسوری دکوراتیو حمام و دستشویی گلزارهوم دیدن فرمایید.

4. توجه به استفاده از نورهای مختلف در نورپردازی حمام و سرویس بهداشتی

یکی دیگر از نکات نورپردازی حمام و سرویس بهداشتی توجه کردن به مصرف لایه‌های مختلف نوری است که در آن‌ها استفاده می‌کنیم. درواقع قبل از تهیه انواع چراغ‌ها برای این دو محیط، باید کم‌مصرف بودن آن‌ها را مورد بررسی قرار دهیم.

نورپردازی حمام و سرویس بهداشتی

همان‌طور که این لایه‌های مختلف نوری این محیط‌ها را در کنار ایجاد روشنایی، زیبا و کاربردی می‌کنند، باید مصرف کمی از برق را نیز داشته باشند. درنتیجه در زمان استفاده، مشکل مصرف برق نخواهیم داشت و هزینه زیادی برای ما به‌وجود نخواهند آورد.

راهنمایی جامع از جدیدترین مدل میز عسلی و جلو مبلی

5. ضد‌آب بودن تجهیزات نوری

از موارد دیگری که می‌توانیم دررابطه با استاندارد نورپردازی سرویس بهداشتی و حمام به آن اشاره کنیم، ضدآب بودن چراغ‌ها و سایر تجهیزات نوری است. در بخش‌هایی که این تجهیزات نوری با آب تماسی ندارند، این موضوع اهمیتی نخواهد داشت.

اما در بخش‌هایی مانند اطراف وان حمام (درصورتی‌که بخواهیم از چراغ خاصی استفاده کنیم) رعایت کردن این نکته بسیار حائز اهمیت است؛ چراکه در بلند مدت و هنگام استفاده برای ما مشکلی به‌وجود نخواهند آورد! پیشنهاد می شود درباره تمیز کردن سرویس بهداشتی بخوانید.

نورپردازی حمام و سرویس بهداشتی

6. کنترل کننده‌ برای نورها

زمانی‌که ما به نورپردازی بخش‌های مختلف خانه‌مان اهمیت می‌دهیم، کنترل کردن آن‌ها را هم باید مورد توجه‌مان قرار دهیم. اگر مانند نورپردازی‌های ساده تنها به یک کلید برای روشن و خاموش کردن اکتفا کنیم، بهره کامل را از سیستم نورپردازی‌مان نخواهیم برد.

اما درصورتی‌که کنترل اجزاء مختلف آن را به همراه میزان روشنایی به‌صورت جدا تعبیه کنیم، می‌توانیم مدیریت نورپردازی را در دست خود بگیریم. این نکته باعث می‌شود در زمان‌های مختلف به همان میزان روشنایی که نیاز داریم چراغ‌ها را روشن و کنترل کنیم. این موضوع در کاهش مصرف برق نیز تاثیر مثبتی دارد!

نورپردازی حمام و سرویس بهداشتی

7. استفاده از نور متمرکز در بخش روشویی

لازم است که حتما در بخش روشویی (فارغ از این‌که روشویی کابینتی بوده یا یک روشویی ساده) یک نورپردازی متمرکز داشته باشیم. بنابراین تمرکز بخشی از نورها به‌سمت روشویی در نورپردازی سرویس بهداشتی و حمام‌ یکی دیگر از موارد قابل توجه است؛ چراکه یکی از پراستفاده‌ترین اجزاء سرویس و حمام همین قسمت است.

برای مثال، می‌توان با استفاده از چراغ‌های ال‌ای‌دی کم‌مصرف در سقف قسمت روشویی، روشنایی متمرکزی به آن بخشید. هم‌چنین اگر کمدی در این بخش قرار گرفته است، حتما تمرکز نور در قسمت کمدها را نیز مورد نظر داشته باشیم. درنتیجه، حین باز کردن درب کمد روشنایی مناسبی در فضای داخل آن وجود خواهد داشت. پیشنهاد می‌شود مقاله دیگر ما درباره سبک دکوراسیون تلفیقی را بخوانید.

نورپردازی حمام و سرویس بهداشتی

8. نورپردازی حمام و سرویس بهداشتی در بخش آینه

استفاده از آینه در سرویس‌های بهداشتی و حمام‌ها به نکته‌ای مهم تبدیل شده است؛ چراکه در قسمت روشویی آن‌ها برای انجام کارهای بهداشتی مختلف (مانند اصلاح صورت) به آینه نیاز خواهیم داشت. از این رو یکی از نکات قابل توجه در نورپردازی سرویس بهداشتی و حمام، استفاده از نور متمرکز در بخش آینه است.

یکی از ایده‌های مناسب برای انجام این‌کار، استفاده از آینه‌هایی است که در اطراف خود دارای نور هستند (آینه بک لایت)؛ در زمان نیاز می‌توانیم آن را روشن یا خاموش کنیم. این نوع آینه‌ها علاوه‌بر کارایی که برای ما خواهند داشت، به زیبایی سرویس و حمام خانه‌های ما نیز اضافه خواهند کرد.

لازم به ذکر است که در طول استفاده از حمام، به احتمال زیاد با بخار در فضا روبه‌رو خواهیم بود؛ از این رو می‌توانیم از آینه‌های بک لایت ضدبخار استفاده کنیم. این آینه‌ها ضمن آن‌که در مقابل بخار موجود در حمام مقاومت دارند، دارای چراغ‌هایی هستند که با نور خود سطح کاربری را برای مصرف‌کننده بالا خواهند برد.

نورپردازی حمام و سرویس بهداشتی

برای دیدن و خریدن مدل‌های مختلف آینه‌های بک لایت برای نورپردازی سرویس بهداشتی و حمام خانه خود، به فروشگاه اینترنتی گلزارهوم مراجعه فرمایید.

9. استفاده از نور متمرکز در بخش دوش

پیرو اصل قبلی، یکی دیگر از موارد مهم در نکات نور پردازی حمام، تمرکز نور در بخش دوش است. به همین سبب، اضافه کردن یک نور متمرکز در بخشی از حمام که دوش قرار گرفته است، لازم خواهد بود. این نور متمرکز به ما کمک می‌کند تا در هنگام استفاده از دوش، روشنایی مختص به آن بخش از حمام داشته باشیم.

درنتیجه دید بهتر و زیبایی دل‌نشین‌تری را در حمام خواهیم داشت. به‌عنوان مثال بعضی از مدل‌های سردوش سقفی آلمار ساخت ایتالیا، دارای چراغ‌های LED خاصی با ویژگی رنگ‌درمانی هستند. این سردوش‌های توکار در فروشگاه اینترنتی گلزارهوم دارای 5 سال گارانتی و 10 سال خدمات پس از فروش هستند. پیشنهاد می شود مقاله دیگر ما درباره تمیز کردن سرویس بهداشتی را بخوانید.

نورپردازی حمام و سرویس بهداشتی

10. نورپردازی حمام و سرویس بهداشتی در سقف کاذب

درنهایت استفاده از نورپردازی در سقف کاذب حمام و سرویس بهداشتی می‌تواند به زیبا کردن و هم‌چنین پخش نور مناسب در فضای این دو محیط کمک کند. از این رو اصل هفتم در اصول نورپردازی سرویس بهداشتی و حمام، نورپردازی سریس بهداشتی در سقف کاذب می‌باشد.

به‌کار بردن سقف‌های کاذب نه تنها در نورپردازی، بلکه در زیباتر کردن هرچه بیش‌تر فضا نیز می‌توانند کمک کند!

نورپردازی حمام و سرویس بهداشتی

با استفاده از مدل‌های به‌روز و جدید سقف‌های کاذب، قدرت مانور زیادی در طراحی داخلی و نورپردازی خواهیم داشت.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

1 خرداد 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *