هارد اکسترنال امروزه از تنوع بالایی برخوردار است که انتخاب را برای ما بسیار سخت می کند. بنابراین برای خرید هارد باید بیشتر دقت کنید. پارس مگ روش های شناخت بهترین هارد اکسترنال برای خرید را به شما یاد می دهد.

بهترین هارد اکسترنال - هارد اکسترنال

هارد اکسترنال چیست؟

هارد یا HDD یک حافظه ذخیره سازی دائمی است که به طور کلی و از نظر نوع استفاده و طراحی دارای دو نوع External (خارجی) و Internal (داخلی) می باشد. هارد اینترنال در داخل کامپیوتر و یا لپ تاپ و با استفاده از رابط SATA وصل می شود اما هارد اکسترنال از رابط USB برای برقراری با سیستم استفاده می کند و معمولا برای پشتیبان گیری از داده های مهم مورد استفاده قرار می گیرد.

هارد اکسترنال از همان تکنولوژی هارد اینترنال برای ذخیره سازی داده استفاده می کند و تنها تفاوت آن در نوع اتصال به کامپیوتر می باشد. ویژگی هارد اکسترنال قابلیت حمل بودن آن است که این امکان را برای شما فراهم می کند تا در هر زمانی که خواستید به آن دسترسی داشته باشید.

بیشتر بخوانید: بهترین لپ تاپ زیر 25 میلیون تومان

چند نوع هارد اکسترنال داریم ؟

هارد اکسترنال HDD دارای دو نوع آداپتوردار و بدون آداپتور می باشند که نوع آداپتوردار به دلیل داشتن آداپتور دارای طراحی بزرگتری می باشد و برق مصرف خود را مستقیم دریافت می کند، بنابراین دارای مزیتهای بیشتری به نسبت هارد بدون آداپتور می باشد. این نوع هاردها با داشتن آداپتور نیازی به برق سیستم ندارد و در صورت اتصال به لپ تاپ فشاری به آن وارد نمی کند، علاوه براین قطعی برق رخ نمی دهد و در نتیجه هم سرعت بیشتری در انتقال و دریافت دارد و هم احتمال خرابی آن در صور قطعی برق را نخواهد داشت.

مزایای استفاده از هارد اکسترنال

خرید هارد اکسترنال - هارد اکسترنال

استفاده راحت و آسان

یکی از مزایای بهترین هاردهای اکسترنال قابلیت حمل بودن آن می باشد که یک فضای ذخیره سازی با ظرفیت بالا و قابل اطمینان را در اختیار شما قرار می دهد و بدون محدودیت زمان و مکان می توانید به آن دسترسی داشته باشید. در واقع هارد External همان حافظه فلش مموری است اما با طراحی متفاوت و همچنین ظرفیت بسیار بیشتر که می توان گفت این نوع هارد بهترین حافظه برای تهیه نسخه پشتیبان و همچنین انتقال داده از یک سیستم بر روی سیستم دیگر می باشد.

بیشتر بخوانید: تفاوت vps با vpn – کدام بهتر است ؟

ظرفیت بیشتر

هارد دیسک External با حداقل ظرفیت 1 ترابایت ارائه می شود که در مقایسه با سایر حافظه های قابل حمل همچون CD، DVD و فلش مموری دارای ظرفیت بیشتری می باشد، بنابراین تهیه یک هارد اکسترنال برای انتقال فایل و یا استفاده از آن به عنوان حافظه پشتیبانی نسبت به سایر درایوها مقرون به صرفه تر می باشد و برای ارتقاء حافظه سیستم خود ارزشش را دارد که یک هارد با ظرفیت مناسب کسب و کار خود تهیه نمایید. یکی از برتری هایی که هارد اکسترنال بر هارد اینترنال دارد، ایجاد ظرفیت بیشتر برای ذخیره است که در مقاله تفاوت هارد اینترنال و اکسترنال به آن اشاره شده است.

سرعت انتقال بالا

هارد دیسک های اکسترنال به دلیل استفاده از پلاتر و هد و همچنین بهره گیری از  رابط USB برای اتصال به کامپیوتر، از سرعت انتقال و دریافت بالایی برخوردار می باشد که این امکان را برای شما فراهم می کند تا به راحتی و در زمان کمی داده های خود را در آن ذخیره و یا داده های ذخیره شده را به سیستم دیگری انتقال دهید. این نوع درایوها همچنین دارای مزیت هایی همچون استفاده به عنوان درایو داخلی، انزوا بودن، قالبیت ترکیب چندین هارد باهم و حمل آسان نیز می باشد.

بیشتر بخوانید: ترفندهای سرچ کردن در گوگل که باید بدانید !

مواردی که هنگام خرید هارد اکسترنال باید به آن توجه کنید

ظرفیت ذخیره‌سازی

امروزه هارد‌های اکسترنال در ظرفیت‌های ۵۰۰ گیگابایت، ۱ ترابایت، ۲ ترابایت و حتی بیشتر نیز عرضه می‌شوند. شاید تصور کنید که پرکردن ۱ ترابایت (۱۰۰۰ گیگابایت) امری نشدنی باشد؛ اما وقتی شروع به‌ استفاده از هارد اکسترنال برای انتقال اطلاعاتتان کردید، آنگاه متوجه می‌شوید که یک حافظه‌ ۱ ترابایتی چقدر سریع می‌تواند پر شود.

برای خرید یک هارد اکسترنال، همیشه باید آینده را در نظر داشته باشید. شاید در نظرتان اکنون نیازی به حافظه‌ ذخیره‌سازی زیادی نداشته باشد؛ اما قطعاً داده‌‌های شما با‌ گذشت زمان زیادتر و حجیم‌تر می‌شود؛ بنابراین توصیه می‌شود که هنگام خرید هارد اکسترنال، همیشه گزینه‌ای را خریداری کنید که ظرفیت ذخیره‌سازی آن از نیاز فعلیتان بیشتر است.

جدید ترین هارد اکسترنال - هارد اکسترنال

سرعت انتقال اطلاعات

همه‌چیز به ظرفیت حافظه خلاصه نمی‌شود و سرعت انتقال نیز اهمیت بالایی دارد. برای اینکه اطلاعاتتان را به‌سرعت بین هارد اکسترنال و دستگاه‌هایتان جا‌به‌جا کنید، باید به‌دنبال حافظه‌ای باشید که سرعت بالایی داشته باشد.

دو مؤلفه‌ اصلی برای تشخیص سرعت حافظه، نوع درگاه‌ها و تکنولوژی ذخیره‌سازی است:

تکنولوژی ذخیره‌سازی

اگر پیش‌تر درباره‌ حافظه‌های ذخیره‌سازی تحقیق کرده باشید، احتمالاً با واژه‌های SSD و HDD برخورد کرده‌اید. این دو واژه در واقع بیانگر تکنولوژی ذخیره‌کردن داده‌ها در حافظه‌ هستند.

اگر بخواهیم به‌صورت کوتاه و مختصر درباره‌ این دو نوع حافظه برایتان بگوییم، باید بدانید که SSD به حافظه‌های پرسرعتی گفته می‌شود که هیچگونه اجزای مکانیکی ندارند؛ از‌این‌رو، خرابی ناشی از حمل در این حافظه‌ها به‌طرز قابل‌توجهی کمتر از حافظه‌های HDD است؛ با‌این‌حال، تنها نکته منفی درباره SSDها، قیمت بسیار بالایشان است که شما را مجبور به خرید ظرفیت‌های پایین‌تر می‌کند.

در آن‌سو HDDها قرار دارند که نسبت به SSD‌ها سرعت کمتری دارند؛ درعوض ظرفیت ذخیره‌سازی بالاتری را در اختیارتان قرار می‌دهند. در حافظه‌های HDD معمولاً سرعت را با RPM نشان می‌دهند. از آنجایی که در HDD‌ها، فرآیند خواندن و نوشتن اطلاعات از طریق اجزای مکانیکی صورت می‌پذیرد، اصطلاح RPM بیانگر تعداد چرخش لنز روی دیسک در یک دقیقه است. هرچه عددی که مقابل اصطلاح فوق قرار می‌گیرد، بزرگتر باشد، سرعت انتقال اطلاعات بیشتر است. امروزه HDD‌های رایج بازار در سرعت‌‌های 5400rpm و 7200rpm عرضه می‌شوند.

درگاه‌ها

اینکه تکنولوژی ذخیره‌سازی حافظه، جدید و پرسرعت باشد، لزوماً به‌این‌معنی نیست که سرعت بالایی را برای انتقال اطلاعات دریافت می‌کنید. پشتیبانی از درگاه‌های جدید و پرسرعت عامل مکملی است که انتقال سریع اطلاعات را تضمین می‌کند.

امروزه اغلب هاردهای اکسترنال از درگاه‌ USB برای انتقال اطلاعات استفاده می‌کنند. USB 3.1، USB 3.0، USB 2.0 در کنار درگاه تاندربولت رایج‌ترین درگاه‌های این‌روزها هستند. در‌حالی‌که USB 2.0 اندکی قدیمی‌ شده و سرعت بالایی را برای انتقال اطلاعات ارائه نمی‌کند، USB 3.0 و USB 3.1 امکان انتقال اطلاعات را با سرعت بالایی (تا ۱۰ گیگابیت بر ثانیه) فراهم می‌کنند. دستگاه‌هایی که از تاندربولت ۳ پشتیبانی کنند نیز می‌توانند اطلاعات را تا ۴۰ گیگابیت بر ثانیه جابه‌جا کنند.

پیش‌از خرید حافظه‌ای با سرعتِ بالا، ابتدا اطمینان حاصل کنید که رایانه شما از درگاه‌های جدید برای انتقال سریعِ اطلاعات پشتیبانی می‌کند.

انواع هارد اکسترنال - هارد اکسترنال

حمل‌پذیری و دوام

اگر قصدتان از خرید هارد اکسترنال، استفاده از آن برای تهیه نسخه‌ پشتیبان از اطلاعاتتان و نگهداری از آن‌ها در خانه است، لزومی ندارد که به حمل‌پذیری توجه زیادی کنید؛ اما اگر قصد دارید حافظه را دائما با خود حمل کنید، بهتر است به‌دنبال نمونه‌هایی باشید که اولاً وزنی سبک داشته باشند و ثانیاً در برابر ضربه مقاومت بیشتری را از خود نشان دهند.

برخی از حافظه‌ها در حالی که ظرفیت ذخیره‌سازی بالایی را ارائه می‌کنند، وزن پایین و اندازه‌ کوچکی دارند. معمولاً در زمینه اندازه، حافظه‌های SSD سایز کوچکتری دارند و حمل آن‌ها نسبت به HDD‌ها راحت‌تر است.

اگر دائما در رفت‌و‌آمد هستید و در این بین هارد اکسترنال را نیز با خود حمل می‌کنید، بهتر است به‌دنبال گزینه‌هایی باشید که پوشش بیرونی ضخیمی دارند؛ البته این موضوع تنها برای حافظه‌های HDD صدق می‌کند که در برابر ضربه آسیب‌پذیر هستند.

یکی از مشکلات رایجی که حافظه‌های HDD در اثر ضربه با آن مواجه می‌شوند، Bad Sector است. براثر ضربات متوالی که می‌تواند حاصل از حمل طولانی‌مدت دستگاه باشد، هِد که وظیفه‌ خواندن اطلاعات را برعهده دارد، با دیسک برخورد می‌کند. این موضوع باعث می‌شود تا اگر خوش‌شانس باشید، بخشی از اطلاعاتتان حذف شود؛ اما در شرایط بدتر تمامی اطلاعات‌‌تان پاک می‌شوند.

در این‌گونه مواقع، حافظه‌های SSD گزینه‌های معقول‌تری به‌شمار می‌روند؛ زیرا عاری از هرگونه قسمت مکانیکی هستند که این موضوع باعث می‌شود آسیب‌های حاصل از حمل طولانی‌مدت به صفر برسد؛ افزون‌بر‌این، نیازی به عایق‌های ضخیم برای محافظت از این حافظه‌ها نیست؛ در نتیجه کاربران می‌توانند راحت‌تر هارد اکسترنال خود را در کیف یا جیب قرار دهند.

امنیت

اگر هدفتان از خرید هارد اکسترنال، ذخیره اطلاعات مهم است، پیشنهاد می‌کنیم به‌دنبال محصولاتی بروید که از رمزنگاری داده‌ها پشتیبانی می‌کنند. تقریبا تمام حافظه‌های رایج‌ بازار به‌صورت نرم‌افزاری از رمزنگاری داده‌ها پشتیبانی می‌کنند؛ اما اگر اطلاعاتتان از اهمیت بالایی برخوردار است، می‌توانید به‌سراغ هاردهایی بروید که به‌صورت سخت‌افزاری این‌ کار را برای شما انجام می‌دهند.

به گارانتی توجه کنید

هارد اکسترنال محل ذخیره سازی اطلاعات شخصی یا شرکتی شماست، از این رو نمی‌خواهید در صورت مواجه با مشکل، بدون پشتیبان بمانید. اینجاست که شرکت‌های گارانتی کننده هارد اکسترنال بسیار اهمیت پیدا می‌کنند، چراکه هر یک خدمات متنوعی ارائه می‌کنند و شناخت کامل از خدمات آن‌ها می‌تواند به خریدی هوشمندانه تر کمک کند.

قیمت هارد اکسترنال - هارد اکسترنال

تفاوت هارد اکسترنال و هارد اینترنال در راهنمای خرید هارد اکسترنال

هارد اکسترنال و هارد اینترنال هر دو واحد ذخیره سازی داده هستند که هر کدام به روش‌های مختلفی استفاده می‌شوند؛ اما تفاوت اصلی این دو در موقعیت مکانی آنهاست. هارد اکسترنال به سیستم شما وصل می‌شود تا فضای ذخیره‌سازی تقریبا فوری را بدون نیاز به باز کردن فضای ذخیره‌ سازی داخلی سیستم و ارتقاء آن، فراهم کند. درایوهای خارجی دستگاه‌های ذخیره‌سازی مستقل و قابل حملی هستند که معمولاً برای ذخیره داده‌هایی مانند عکس‌ها، فیلم‌ها و اسناد استفاده می‌شوند.

در حالی که هارد اینترنال یا همان هارد دیسک داخلی، برای همه کامپیوترها به عنوان سیستم عامل مورد نیاز است و در اجزای سخت افزاری کامپیوتر تعبیه شده است. البته امکان حذف درایو داخلی برای جایگزینی یا ارتقاء آن وجود دارد، اما برای افزایش ظرفیت لپ‌تاپ یا کامپیوتر، تهیه‌ یک هارد اکسترنال قابل حمل بهتر و آسان‌تر است.

نکته اصلی که وجود دارد این است که یک درایو داخلی در سیستم شما تعبیه شده است، در حالی که درایوهای خارجی اینگونه نیستند و تهیه آن بر عهده‌ی خودتان است.

هر زمان که نیاز به دسترسی به فضای بیشتر داشته باشید، هارد اکسترنال به راحتی، فضای ذخیره سازی فوری را برای شما فراهم می‌کند. استفاده از هارد اکسترنال به سادگی وصل کردن یک کابل به کامپیوتر است.

بهترین مزیت درایوهای اکسترنال، قابلیت حمل آسان آنها می‌باشد. آنها به تمامی رایانه‌ها وصل می‌شوند و به شما این امکان را می‌دهند، مقدار زیادی فضای ذخیره سازی را همراه خود داشته باشید.

بهترین مارک هارد اکسترنال کدام است؟

با توجه به استقبال بی نظیر کاربران نسبت به خرید هارد اکسترنال در این چند سال اخیر شرکت های زیادی در این زمینه فعالیت کرده و مدلهای متنوع و زیادی را تولید و عرضه بازار کرده اند. اما در این میان برندهایی هستند که فعالیت گسترده ای را در زمینه تولید هارد اکسترنال ارائه می دهند و مدلهای با کیفیتی را تولید و روانه بازار می کنند. از بهترین مارک هارد اکسترنال می توان به دیجیتال، ADATA، سیلیکون پاور، سیگیت و توشیبا اشاره کرد که از بردندهای معروف و پر طرفداری هستند و در هنگام خرید این برندها را به یاد داشته باشید.

راهنمای خرید هارد اکسترنال - هارد اکسترنال

آیا هارد اکسترنال به گوشی وصل می شود؟

با افزایش روز افزون استفاده از ابزارهای دیجیتالی نیاز ما به فضای ذخیره سازی نیز بیشتر شده و استفاده از گوشیهای هوشمند نیز به یک امر ضروری در میان کاربران امروزی تبدیل شده بناراین در این میان با وجود افزایش فایلهای گوشی نیاز به یک حافظه جانبی احساس می شود تا فایلهای خود را به آن انتقال دهیم. در این مواقع یا باید یک فلش مموری را تهیه کنید و یا برای یک هارد اکسترنال هزینه کنیم که البته با توجه به ظرفیت و سرعت بیشتری که نسبت به فلش مموری دارد مقرون به صرفه تر می باشد.

هارد اکسترنال برای فعالیت خود نیاز به یک منبع تغذیه دارد تا بتوانید از آن استفاده کنید، البته هارد اکسترنال دارای دو نوع با آداپتور و بدون آداپتور می باشد که در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد. هارد آداپتوردار را می توانید به راحتی به گوشی وصل کنید اما هارد اکسترنال بدون آداپتور برای اتصال به گوشی نیازمند یک منبع تغذیه مجزا برای ادامه فعالیت می باشد. البته علاوه بر منبع تغذیه فرمت سیستم عامل ویندوز با فرمت سیستم عامل گوشی های اندروید و یا IOS متفاوت است و باید فرمت آن را تغییر داد تا بتوانید به درایو را به گوشی متصل کنید.

آیا هارد اکسترنال به تلویزیون وصل می شود؟

شاید شما بخواهید عکس و یا فیلم ذخیره شده در هارد اکسترتال را بر روی نمایشگر تلویزیون تماشا کنید و یا محتوای در حال پخش را در هارد خود ذخیره کنید و بخواهید بدونید که آیا می توان هارد اکسترنال را به تلویزیون وصل کرد یا نه ؟ برای اتصال هارد به تلویزیون ابتدا باید تلویزیون را در مورد پشتیبانی از هارد بررسی کرد، برای این کار شما باید اطلاعات تلویزیون خود را بر روی دفترچه آن و یا در قسمت تنظیمات تلویزیون بررسی کنید.

سپس باید موارد دیگری همچون رمزگذاری هارد، ساختار پارتیشن و فرمت فایلها را بررسی کرد. اگر هارد رمزگذاری شده است باید آن را به کامپیوتر وصل کرده و آن را غیر فعال کنید، ساختار پارتیشن نیز اگر در حالت GPT بود باید آن را به Basic تغییر داد. برای تغییر فرمت فایلها نیز باید هارد را دوباره فرمت کرد و نوع آن را نیز FAT32 انتخاب کنید.(با فرمت کردن هارد تمامی اطلاعات هارد شما حذف خواهد شد، پیشنهاد می شود قبل از انجام این کار از هارد خود نسخه پشتیبان تهیه کنید).

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید