نگهداری از باتری گوشی

تمام اجزای سخت افزاری یک گوشی به باتری آن وابسته هستند و همین موضوع اهمیت نگهداری از باتری گوشی را دو چندان می کند. نکات خوبی را گروه تکنولوژی شادمگ در اختیار شما قرار داده است که می توانید از آن استفاده کنید.

چگونه از باتری موبایل نگهداری کنیم؟

اگر بیش از یک سال است که از تلفن همراه خود استفاده می کنید، ممکن است با مشاهده برخی عملکرد های ضعیف گوشی متوجه کاهش عمر باتری خود نسبت به روزهای اولیه آن شده باشید. متاسفانه با گذر زمان کارایی باطری گوشی هم کاهش می یابد و این یک موضوع اجتناب ناپذیر است. با این حال شما می توانید با انجام دادن کارهای منحصر به فردی زمان استفاده از گوی خود را بالا ببرید. اگر به دنبال راههای نگهداری از باتری موبایل اصل هستید به شما پیشنهاد می کنم در ادامه با ما همراه باشید.

روش های صحیح شارژ کردن برای نگهداری از باتری گوشی

شارژ باتری را بین 30 تا 80 درصد نگه دارید!

یکی از تصورات اشتباه در زمینه شارژ باتری گوشی این است که برای پاک کردن حافظه آن ابتدا باید شارژ آن کاملا خالی شود و سپس آن را به برق متصل کنید. این موضوع تنها برای باتری های اسیدی صدق می کرد و هیچ ارتباطی با روش شارژ باتری لیتیوم پلیمری موبایل ندارد. همچنین این راه ها برای شارژ باتری های مدرن مورد استفاده قرار نمی گیرد.

نگهداری از باتری گوشی

باتری موبایل را تا چند درصد شارژ کنیم؟ کاشناسان ماهر در زمینه نگهداری باطری موبایل توصیه می کنند که برای شارژ باتری گوشی های خود از روش شارژ جزیی بهره بگیرید، که منجربه طول عمر باتری گوشی می شود. پس بهتر است همواره شارژ را بین 30 تا 80 درصد نگه دارید زیرا چنین کاری تاثیر زیادی در مراقبت باتری گوشی دارد.

از شارژ کردن طولانی مدت برای نگهداری از باتری گوشی خودداری کنید!

از عادات نادرست شارژ کردن های شبانه و یا طولانی مدت است که به دلایل متعددی انجام آن توصیه نمی شود. زیرا چنین کاری موجب میشود که در مدت زمان زیادی عملکرد باتری و همینطور کل سیستم تلفن همراه دچار اختلال شود. گرمای ایجاد شده در باطری هم می تواند بسیار مضر باشد. طریقه نگهداری از باتری موبایل به شیوه ایده آل این است که زمانی که شارژ به 100 درصد می رسد، سیستم این فرآیند را به طور کامل قطع کنید و پس از بررسی های مجدد اگر از این میزان کاهش یافته بود دوباره به 100 برسانید.

مهم‌ترین توصیه‌های مربوط به نگهداری از باتری گوشی

  • باتری را از سرما و گرمای بیش از اندازه حفظ کنید.
  • از شارژهای مخصوص گوشی خود برای شارژ کردن استفاده کنید.
  • خالی شدن و سپس شارژ کردن کامل باتری موبایل خودداری کنید.
  • شارژ گوی را بین 30 تا 80 درصد نگه دارید.
  • هنگامی که تلفن همراه شما در حال شارژ است با آن کارهای سنگین انجام ندهید.
  • نورصفحه نمایش و زمان قفل شدن صفحه را کاهش دهید.
  • از انجام بازی های سنگین بر روی آن خودداری کنید.

بایدها و نبایدهای نگهداری از شارژ گوشی

بایدهای شارژ موبایل

  • در طول روز چند بار به صورت کوتاه مدت مقداری گوشیتان را شارژکنید.
  • از شارژر اورجینال استفاده کنید.
  • سطح شارژ گوشیتان را بین ۲۰ تا ۸۰ نگه دارید.

نبایدهای شارژ گوشی

  • سعی کنید در طول شب گوشی را در شارژ قرار ندهید.
  • از شارژر هر گوشی که دوست داشتید برای شارژ کردن گوشیتان استفاده نکنید.
  • مگر در مواقع ضروری گوشیتان را تا ۱۰۰ درصد شارژ نکنید.
  • اجازه ندهید شارژ گوشیتان کاملاً تخلیه شود.
  • گوشی را در جای خیلی سرد و یا خیلی گرم قرار ندهید.

شرایط نگهداری از باتری گوشی در طول شبانه روز چگونه است؟

از موارد بسیار مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، شارژ و مصرف زیاد همزمان است مانند مواقعی که گوشی در حالت شارژ است ولی همچنان مشغول بازی کردن و یا تماشای فیلم هستید؛ این کار چرخه ی شارژ گوشی را مختل می کند و زمانی که باتری کاملا شارژ نشده است و هنوز به برق اتصال دارد، موجب اختلال ولتاژ و درضمن باعث داغ شدن باتری میشود.

نگهداری از باتری گوشی

بهترین راه برای مراقبت از باتری موبایل سامسونگ عدم استفاده از آن در حین شارژ شدن و یا انجام کارهای سبک می باشد که در این صورت فشار زیادی به آن وارد نشود.

گرما دشمن باتری موبایل است!

برای افزایش طول عمر و نگهداری از باتری گوشی باید مراقب گرم شدن آن نیز باشید. ولتاژ و گرمای بالا می تواند تاثیر زیادی در کاهش شارژ و عمر باتری داشته باشد. اگر یک باتری همواره بین دمای 20 تا 30 درجه ی سانتی گراد قرار بگیرد، بعد از یکسال کار کردن با آن تنها از 80 درصد ظرفیت اولیه بهره می برد. البته اگر از راه های شارژ جزئی استفاده شود مطمئن باشید که این ظرفیت هم بالاتر می رود.

یک باتری تلفن همراه در شرایط شارژ 100 درصد قرار داشته باشد و در حین حال در محیطی با دمای بالا قرار گذاشته شود، بدترین وضعیت برای آن به وجود می آید. پس به این طرز نگهداری باتری موبایل حتما توجه کنید.

راه کارهایی برای خنک نگه داشتن باتری در هنگام شارژ کردن

جدا کرن قاب محافظ گوشی

قاب ها نه تنها به وزن گوشی اضافه می کنند بلکه می توانند مشکلات گرمایشی بیش از حدی هم نیز ایجاد کنند. گرمای بیش از اندازه باعث کاهش عمر باتری می شود. اگر می خواهید یک قاب محافظ خریداری کنید پس بهتر است یک رنگ روشن را انتخاب کنید.

شارژ نکردن گوشی در محیطی که تهویه مناسب ندارد

برای جلوگیری از گرمای بیش از حد سعی کنید گوشی خود را در یک محیط خشک و خنک نگهداری کنید. اتاقی که تهویه مناسب داشته باشد، می تواند دمای شارژ را پایین نگه دارد.

روشن کردن حالت پرواز

یکی از راه های افزایش طول عمر باتری و همینطور شارژ کردن سریع آن قرار دادن گوشی بر روی حالت پرواز در موقع شارژ کردن است. حالت پرواز به صورت خودکار داده های سیم کارت شما را که یکی از دلایل افزایش دمای باتری است را خاموش می کند.

عوامل تاثیرگذار بر روی دوام و نگهداری از باتری گوشی

  • چرخه ی شارژ و یا تخلیه
  • دمای محیط
  • خاموش کردن اتصالات غیر ضروری
  • عدم استفاده از اینترنت و وای فای
  • توجه به تنظمیات گوشی
  • بستن برنامه های در حال اجرا

افزایش طول عمر باتری گوشی با استفاده بهینه تر

با استفاده بهتر و بهینه تر از گوشی ها هوشمند می توانید مصرف شارژ باتری خود را کاهش دهید. برای نمونه هر چه کمتر از گوشی برای انجام بازی ها و یا برنامه های سنگین استفاده کنید، قطعا میزان مصرف شارژ باتری آن نیز کاهش می یابد. همچنین هر چه کمتر با گوشی فیلم و ویدئو پخش کنید، شارژ باطری کمتر می شود. بنابراین نحوه استفاده از دستگاه موبایل تاثیر بسزایی بر عمر باطری گوشی دارد.

نگهداری از باتری گوشی

بالا بردن طول عمر باطری موبایل با تعویض کردن

اگر با به کار بردن روش ها و ترفند هایی که برای راه های نگهداری باتری موبایل گفته شد، بازهم عمر باتری گوشی شما کم شده است، باید در نظر بگیرید که ممکن است باتری چند سال تعویض نشده است و ظرفیت اولیه و اصلی خود را از دست داده است. و زمان آن رسیده که آن را تغییر دهید. شما می توانید با مراجعه به فروشگاه رایااستور خرید باتری اورجینال گوشی خود را انجام دهید و هیچگونه نگرانی بابت اصل بودن آن نداشته باشید.

بهترین راه ها افزایش عمر و نگهداری از باتری گوشی

  • فعال سازی قابلیت Power Saving
  • تنظیم مدت زمان شارژ باتری
  • خنک نگه داشتن گوشی
  • غیرفعال کردن بلوتوث و وای فای
  • عدم استفاده از اینترنت دستگاه
  • فعالسازی حالت پرواز
  • کاهش روشنایی صفحه نمایش
  • غیر فعال کردن قابلیت Auto-Brightness

روش صحیح شارژ باتری موبایل نو چگونه است؟

در زمانی که شما به تازگی گوشی تلفن همراه هوشمند خود را خریداری کرده اید بهتر است از روش صحیح شارژ باتری گوشی استفاده کنید به این صورت که به مدت 3 ساعت باتری را شارژ کنید و سپس نیم ساعت به آن استراحت دهید و دوباره به مدت 3 ساعت دیگر شارژ کنید. و در پایان 2 ساعت دیگر را نیز اضافه کنید. با این روش می توانید باتری موبایل جدید خود را شارژ کنید.

آیا نحوه نگهداری از گوشی های هوشمند در عمر باتری تاثیر گذار است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که روش استفاده ما از تلفن همراه به خصوص دمایی که برای باتری استفاده می شود بسیار مهم است. در اصل یکی از مهم ترین لایل کاهش عمر باتری نگهداری گوشی در دمای نامناسب است. دمای معمول این است که باتری گوشی شما احساس داغی نکند. بنابراین اگر در هنگام استفاده از آن احساس کردید که باطری در حال داغ شدن است بهتر است چند لحظه صبر کنید تا خنک شود. علاوه بر این سعی کنید در دماهای پایین هم از گوشی خود استفاده نکنید. به عبارت دیگر برای افزایش عمر باتری گوشی خود را در دما و شرایط متعادل نگهداری کنید.

بازیابی شماره حذف شده از گوشی با روش های ساده

۶ نکته مهم در مورد نگهداری از باتری گوشی

نکته 1: زمانی که گوشی را به شارژر متصل کردید، حتما نباید باتری آن فول شارژ شود!

متاسفانه یک باور غلط در بین کاربران گوشی های موبایل رواج یافته که می‌گویند زمانی که گوشی را به شارژ می‌زنید، حتما باید منتظر بمانید تا باتری فول شارژ شود و اگر این کار انجام نشود و گوشی را زودتر از شارژ خارج کنید به باتری آن آسیب می‌رسد! این بارو کاملا غلط است و هیچ ارتباطی به کیفیت عملکرد باتری یا آسیب زدن به آن ندارد. شما می‌توانید گوشی خود را هر زمان و در هر فرصت کوتاهی که داشتید به شارژ بزنید و قبل از اینکه فول شارژ شود از شارژر جدا کنید.

ریشه این باور غلط از زمانی که باتری های نیکل کادمیومی مورد استفاده قرار می‌گرفتند ایجاد شد. باتری های نیکل کادمیومی در برابر فول شارژ نشدن حساس بودند و خارج کردن زود هنگام آن ها از شارژ منجر به آسیب دیدن و کاهش عمر آن ها می‌شد، اما باتری های لیتیوم یونی که امروزه در گوشی های موبایل از آن ها استفاده می‌شود به هیچ عنوان اینطور نیستند. بنابراین آزادانه و هر زمان که تمایل داشتید باتری گوشی موبایل خود را به شارژ بزنید و از آن خارج کنید و مطمئن باشید که هیچ مشکلی برای آن ایجاد نمی‌شود.

نکته 2: شارژ کردن باتری گوشی برای مدت زمان طولانی (مثل شب تا صبح) هیچ آسیبی به آن نمی‌زند!

خیلی از کاربران تصور می‌کند که اگر گوشی موبایل خود را برای مدت زمانی طولانی به شارژر متصل کنند و گوشی بعد از اینکه فول شارژ شد همچنان به شارژر متصل باشد، باتری آن صدمه می‌بیند! اما این بارو هم اصلا صحت ندارد چون گوشی های موبایل امروزی بسیار هوشمندتر از آن چیزی طراحی شده‌اند که در قبال مسائل این چنینی حساس باشند.

وقتی گوشی خود را به شارژ می‌زنید، دستگاه تا زمانی که باتری گوشی 100 درصد شارژ شود از شارژر انرژی ورودی دریافت می‌کند، اما به محض اینکه باتری گوشی موبایل فول شارژ شود، گوشی به صورت خودکار دریافت انرژی از شارژ را متوقف می‌کند.

بنابراین اگر گوشی شما علیرغم اینکه فول شارژ شده همچنان به شارژر متصل باشد، هیچ مشکلی برای آن ایجاد نمی‌شود چون عملا گوشی هیچ انرژی از شارژر دریافت نمی‌کند. بنابراین اتصال شارژر برای مدت زمان های طولانی به گوشی موبایل، مثل شب تا صبح هیچ آسیبی به باتری و کیفیت عملکرد آن نمی‌زند.

نکته 3: مجبور نیستید فقط از شارژر اورجینال گوشی استفاده کنید!

هیچوقت از شارژرهای بی‌کیفیت استفاده نکنید اما این مسئله بدان معنا نیست که شما هیچوقت نمی‌توانید شارژری غیر اورجینال و ساخته شده توسط یک برند دیگر را به جای شارژ اصلی و اورجینال گوشی به کار ببرید. خیلی از افراد تصور می‌کنند که اگر از شارژر اورجینال گوشی خود برای شارژ کردن باتری دستگاه استفاده نکنند، باتری گوشی دچار آسیب دیدگی می‌شود، اما در حقیقت اینطور نیست! شما می‌توانید برای شارژر باتری گوشی موبایل خود از هر شارژر مناسب و با کیفیت دیگری که توسط هر برندی تولید شده باشد استفاده کنید.

نگهداری از باتری گوشی

برای اینکه همه چیز خوب باشد فقط کافیست که مشخصات شارژر ثانویه‌ای که از آن استفاده می‌کنید (مثل جریان خروجی) مشابه با شارژر اصل و اورجینال گوشی باشد. جالب است بدانید که حتی استفاده از شارژرهایی که شدت جریان خروجی بیشتری در مقایسه با شارژر اورجینال گوشی دارند هم مشکلی برای آن ایجاد نمی‌کند و بلکه منجر می‌شود تا باتری دستگاه زودتر شارژ شود.

بنابراین این بارو غلط است که اگر از شارژ برند دیگر یا اصطلاحا شارژر غیر اورجینال برای شارژ باتری گوشی استفاده شود، باتری آن دچار آسیب دیدگی خواهد شد! تنها نکته‌ای که می‌بایست در حین استفاده از شارژرهای غیر اورجینال در نظر بگیرید، این است که شارژر کیفیت ساخت مطلوبی داشته باشد و از استانداردهای لازم پشتیبانی کند. برای مثال اگر گوشی شما گوشی از برند سامسونگ است، هیچ مشکلی ندارد که آن را به شارژی مشابه که برای گوشی از برند سونی عرضه شده متصل کنید.

نکته 4: برای کاهش سرعت خالی شدن شارژ گوشی موبایل باید از اپلیکیشن های خاصی استفاده شود!

اپلیکیشن های خاصی وجود دارند که مدعی هستند منجر به کاهش مصرف شارژ باتری گوشی یا کاه سرعت خالی شدن شارژ آن می‌شوند. اگرچه ادعای این اپلیکیشن ها تقریبا صحت دارد، اما بکارگیری آن ها تنها روشی نیست که امکان کاهش سرعت خالی شدن شارژ باتری گوشی را فراهم می‌کند، بلکه شما به صورت دستی و با آگاهی از شرایط گوشی خود هم می‌توانید این امر را مدیریت کنید.

کاری که اپلیکیشن های گفته شده انجام می‌دهند این است که عملکرد برنامه های غیر ضروری در پس زمینه گوشی را متوقف می‌کنند، اتصالات غیرضروری نظیر بلوتوث، جی پی اس و غیره که در گوشی روشن هستند و کاربر از آن ها استفاده نمی‌کند را خاموش می‌کنند، نور صفحه نمایش گوشی را کم می‌کنند و غیره. انجام این کارها سبب می‌شود که واقعا سرعت خالی شدن شارژ باتری گوشی شما کمتر شود چون عملا انرژی مصرفی آن کاهش پیدا می‌کند.

اما انجام تمام این کارها به صورت دستی توسط خود کاربر هم امکانپذیر است و هیچ نیازی به نصب اپلیکیشن های خاص ندارد. کافیست همیشه شدت نور صفحه نمایش گوشی را به مقداری قرار دهید که چندان زیاد نباشد، اپلیکیشن های فعال در پس زمینه را متوقف کنید، بار تحلیلی موجود روی پردازنده گوش را کاهش دهید، اتصالات غیرضروری مثل بلوتوث و غیره را خودتان بررسی و در صورت نیاز خاموش کنید و غیره.

شما حتی می‌توانید با فعال سازی وضعیت “ذخیره سازی انرژی” یا همان “Battery Saving Mode” مقدار انرژی مصرفی گوشی را از طریق تنظیمات داخلی آن ب حداقل برسانید. پس برای کنترل و کاهش مصرف شارژ  و نگهداری از باتری گوشی حتما لزومی ندارد که اپلیکیشن خاصی روی گوشی شما نصب شود.

نکته 5: استفاده از گوشی در حین شارژ آسیبی به آن وارد نمی‌کند!

خیلی از افراد بنا به دلایل خاص تصور دارند که اگر مادامی که گوشی موبایل آن ها به شارژ زده شده از دستگاه استفاده کنند به باتری گوشی آسیب وارد می‌شود، اما در واقع اینطور نیست و این مسئله هیچ آسیبی به باتری گوشی نمی‌زند. تنها اثر منفی که کار کردن همزمان با گوشی در حین شارژ بر جای می‌گذارد این است که سرعت شارژ مجدد گوشی کاهش پیدا می‌کند، چون صفحه نمایش گوشی روشن است و قطعات سخت افزاری آن در حال فعالیت هستند و هر یک از این قطعات انرژی مصرف می‌کنند، بنابراین سرعت شارژ شدن باتری گوشی کم می‌شود.

البته توصیه می‌کنیم که وقتی گوشی خود را به شارژ زده‌اید اقدامات سنگینی مثل اجرای بازی های با گرافیک بالا را انجام ندهید، چون این امر منجر به داغ شدن گوشی می‌شود و داغ شدن دستگاه در دراز مدت می‌تواند روی عملکرد باتری لیتیوم یونی گوشی تاثیرگذار باشد. اما در مجموع زمانی که گوشی به شارژ متصل شده، هیچ اشکالی ندارد که از آن استفاده کنید و این کار فقط منجر به کاهش سرعت شارژ شدن باتری گوشی های موبایل می‌شود.

نگهداری از باتری گوشی

نکته 6: تعویض باتری گوشی را به افراد متخصص و مورد اطمینان بسپارید!

یک واقعیت در مورد باتری گوشی های موبایل این است که آن ها به تدریج با افت کیفیت عملکرد مواجه می‌شوند و به مرور زمان از ظرفیت نهایی آن ها کاسته می‌شود. این امر سبب می‌گردد تا پس از دوره های زمانی مشخصی لازم شود تا نسبت به تعویض باتری گوشی های موبایل اقدام کنید. زمانی که قصد تعویض باتری گوشی خود را دارید حتما باید انجام این کار را به دست فردی متخصص و قابل اعتماد بسپارید چون باتری خود گوشی برخلاف شارژری که از آن برای شارژ کردنش استفاده می‌کنید باید کاملا اورجینال و اصل باشد.

آموزش شارژ صحیح باتری گوشی

برای نگهداری از باتری گوشی روش‌های مختلفی برای شارژ باتری گوشی موبایل توسط افراد مختلف توصیه می‌شود؛ اما در ادامه تعدادی از مهم‌ترین دستورالعمل‌ها مفید شارژ باتری گوشی‌ هوشمند آورده شده است که با بهره‌گیری از آن‌ها، می‌توانید سلامت باتری را در درازمدت تضمین کنید.

گوشی خود را شب تا صبح به شارژر متصل نکنید

کارشناسان مختلف، نظریه‌های متفاوتی در مورد این موضوع مطرح کرده‌اند که اشاره به آن‌ها خالی از لطف نیست. شین بروسکی، مدیرعامل شرکت کانادایی فاربی تکنیک (سازنده‌ی لوازم جانبی موبایل)، در این خصوص می‌گوید:

اتصال به شارژر در طول شب تأثیر بسیار مخربی بر گوشی شما نخواهد داشت و انجام آن بلامانع است. گوشی هوشمند شما همان‌طور که از نامش پیدا است، هوشمند است و پس از شارژ کامل، جریان برق را مسدود می‌کند تا به گوشی شما آسیب نرسد.

تا به اینجا مشکلی وجود ندارد؛ اما در مواقعی اتصال طولانی‌مدت گوشی باعث کاهش عمر باتری در گذر زمان می‌شود. به گفته‌ی بروسکی:

باتری‌های لیتیوم-یون در صورت بالا رفتن دمای گوشی، اثر ناخوشایندی از این دمای زیاد دریافت می‌کنند. در صورتی که گوشی شما دارای قاب محافظ باشد، بدون شک باعث جلوگیری از برون‌رفت گرمای آن خواهد شد و افزایش دما به ‌دنبال خواهد داشت که در نهایت به اکسایش سلول‌های باتری می‌انجامد. فرآینداکسایش منجر به کاهش عمر و شارژدهی باتری می‌شود.

شارژ باتری تا ۸۰ درصد بهتر از ۱۰۰ درصد است

کارشناسان زیادی بر این باور هستند که شارژ باتری گوشی تا ۸۰ درصد، می‌تواند سلامت آن را در درازمدت تضمین کند. حالت ایدئال باتری‌های لیتیوم‌-یون این است که شارژ آن‌ها بین ۵۰ تا ۸۰ درصد بماند و باعث می‌شود از احتمال آسیب‌ باتری کاسته شود. شارژ باتری در بازه‌های زمانی کوتاه به یون‌های آن، انرژی لازم جهت حرکت می‌دهد و بقای عمر باتری را در طول روز تضمین می‌کند.

تکنولوژی 5g موبایل را بشناسید | جزئی ترین اطلاعات و قیمت نسل پنجم تلفن همراه

کارشناسان زیادی معتقد هستند که بهینه‌ترین بازه‌ی شارژ، ۲۰ تا ۸۰ درصد است. اجازه بدهید شارژ گوشی از ۲۰ درصد کمتر شود و در نظر داشته باشید در سیکل‌های شارژ، باتری از ۸۰ درصد بیشتر شارژ نشود. در صورتی که این محدوده را برای شارژ کردن گوشی مد نظر قرار بدهید، می‌توانید سلامت باتری را تا مدت‌ها تضمین کنید.

شارژ باتری در بازه‌های کوتاه از شارژ یک‌باره‌ی ۰ تا ۱۰۰ درصد، بسیار ایمن‌تر است. البته شاید به دلیل مشغله، کار ساده‌ای نباشد؛ اما حالت ایدئال شارژ باتری‌های لیتیوم-یون به همین شکل است و در صورتی که می‌خواهید بیشترین طول عمر باتری را تجربه کنید، بدین شکل عمل کنید.

کاهش دمای گوشی را مدنظر قرار دهید

گرما را باید قاتل باتری معرفی کرد. در صورتی که در فصل‌های گرم سال، کاورهای چرمی را برای محافظت از گوشی خود انتخاب کرده‌اید، بهتر است درباره استفاده از آن‌ها تجدید نظر کنید. کاور موجب گرم شدن دستگاه می‌شود و این مسئله زمانی‌که گوشی به برق متصل باشد، شدیدتر خواهد بود. پیشنهاد می‌کنیم حداقل هنگام اتصال گوشی به شارژر، آن را از کاور خارج کنید.

نگهداری از باتری گوشی

خاموش کردن گوشی هنگام شارژ برای نگهداری از باتری گوشی

یکی دیگر از مواردی که در شارژ شدن صحیح دستگاه تأثیر مستقیم دارد، می‌توان خاموش کردن گوشی هنگام شارژ عنوان کرد. زمانی‌که گوشی موبایل خود را به شارژر متصل کرده‌اید، بهترین حالت عدم استفاده از آن و خاموش کردن گوشی است. در صورتی که امکان خاموش کردن گوشی فراهم نیست، بهتر است هنگام شارژ حداقل از آن برای کاربری‌های سنگین مانند تماشای فیلم، انجام بازی و مکالمه استفاده نکنید.

استفاده از کابل و شارژر اصلی

کابل و شارژرهای مختلف و باکیفیتی در بازار یافت می‌شوند؛ اما پیشنهاد می‌شود از کابل و شارژر اصلی گوشی که به هنگام خرید دستگاه دریافت کرده‌اید، استفاده کنید. استفاده از کابل و شارژر اصلی، می‌تواند به‌خوبی و براساس تنظیمات پیش‌فرض کارخانه، دستگاه را شارژ کند و و عمر باتری را افزایش دهد.

حقایق مهم درباره نگهداری از باتری گوشی

بهترین شارژر برای گوشی های اندرویدی

بیشتر سؤالاتی که برای کاربران گوشی‌ هوشمند در مورد باتری دستگاه ایجاد می‌شود، نشان‌دهنده عدم آگاهی است. حقایق مختلفی درباره‌ی باتری گوشی وجود دارد که بد نیست با تعدادی از مهم‌ترین آن‌ها آشنا شوید.

تغییر نکردن فناوری باتری گوشی در آینده نزدیک

تمامی گوشی‌های همراه و بیشتر وسایل الکترونیکی شخصی و حتی خودروهای الکتریکی از باتری‌های شارژی لیتیوم-‌یون (li-ion) استفاده می‌کنند. توسعه‌ی باتری‌هایی با دوام بیشتر در آینده‌ی نزدیک، دور از انتظار است؛ زیرا فناوری باتری در دهه‌های اخیر پیشرفت کمی کرده‌ است؛ از‌این‌رو، بیشتر پیشرفت‌ در عمر باتری‌ به استفاده‌ی بهینه‌تر دستگاه‌ها از انرژی و نرم‌افزارهای مدیریت شارژ و دشارژ مربوط می‌شود.

شارژ سریع باعث آسیب رسیدن به باتری نمی‌شود

برخلاف باورهای رایج، در‌صورتی‌که مشکلی در باتری یا قطعات الکترونیکی شارژر وجود نداشته باشد، شارژر سریع به باتری آسیب طولانی‌مدت نمی‌زند؛ زیرا شارژ سریع در دو مرحله کار می‌کند. در مرحله‌ی اول، ولتاژ زیادی به باتری خالی یا تقریباً خالی اعمال می‌شود. دلیل شارژ ۵۰ تا ۷۰ درصدی گوشی‌ها با شارژ سریع در ۱۰ تا ۳۰ دقیقه‌ی ابتدایی همین موضوع است.

نگهداری از باتری گوشی

در مرحله‌ی ابتدایی، باتری‌ها می‌توانند به‌سرعت و بدون اثر منفی زیاد در عمر بلندمدت خود، انرژی را جذب کنند. برای مثال، سامسونگ ادعا می‌کند با شارژر ۴۵ واتی باتری گوشی را در نیم ساعت تا ۷۰ درصد شارژ می‌کند؛ یا اپل ادعا می‌کند با شارژر سریع آیفون ۱۱ پرو، باتری این گوشی در نیم ساعت ۵۰ درصد شارژ می‌شود.

احتمالاً متوجه شارژ طولانی‌تر ۲۰ تا ۳۰ درصد پایانی باتری گوشی با شارژ سریع شده‌اید. فناوری‌ مدیریت شارژ سریع به‌دقت بر دو مرحله‌ی شارژ نظارت می‌کند و سرعت شارژ را در مرحله‌ی دوم کاهش می‌دهد. دلیل این موضوع ورود به مرحله‌ی دوم است که در آن سرعت شارژ جهت کاهش دما و افزایش عمر باتری، کاهش پیدا می‌کند. شدت جریان و سرعت شارژ در این دسته از فناوری‌های به‌دقت کنترل می‌شوند تا امکان آسیب به باتری به حداقل برسد.

باتری بیشتر از ظرفیت خود شارژ نمی‌شود

شاید شنیده باشید که گوشی همراه نباید بیش از اندازه به شارژر وصل باشد؛ زیرا امکان آسیب رسیدن به باتری آن وجود دارد. بسیاری از افراد در دفاع از این موضوع می‌گویند اتصال بیش‌ازحد گوشی به شارژر، به شارژ بیش از ظرفیت باتری منجر می‌شود که باتری را ناپایدار می‌کند و به ‌مرور زمان به آن آسیب‌ می‌زند.

به‌اعتقاد آنان، شارژ بیش‌از‌حد ممکن است موجب تولید حرارت فراوان داخلی و انفجار باتری یا آتش ‌گرفتن آن شود. از طرفی باید بدانید سیستم مدیریت باتری به‌گونه‌ای طراحی شده است که جریان الکتریسیته را پس از رسیدن به ۱۰۰ درصد ظرفیت قطع می‌کند؛ ازاین‌رو، امکان شارژ بیش از ظرفیت باتری وجود ندارد. البته به ‌خاطر داشته باشید که شارژ کامل باتری گوشی نیز باتری را زیر فشار قرار می‌دهد؛ در حالت کلی می‌توان گفت افراط و تفریط در شارژ گوشی، می‌تواند آسیب‌های جدی به باتری دستگاه وارد کند.

باتری گوشی را بیشتر از ظرفیت آن، شارژ نکنید

اپل روشی هوشمندانه برای مقابله با این مشکل در iOS 13 اتخاذ کرده است تا باتری‌ آیفون بدون آسیب بلند‌مدت، به شارژ ۱۰۰ درصد برسد. اگر عملیات شارژ آیفون را در بازه‌های بلندمدت (شب‌ها هنگام خواب) انجام می‌دهید، می‌توانید از گزینه‌ای در iOS 13 به ‌نام Optimized Battery Charging استفاده کنید که با نظارت بر روند شارژ، شارژ آیفون را روی ۸۰ درصد نگه می‌دارد.

سپس دقایق یا ساعاتی پیش از نیاز کاربر به گوشی (بیدار شدن از خواب)، روند شارژ دوباره آغاز می‌شود و تا ظرفیت ۱۰۰ درصد ادامه می‌یابد. به ‌عبارت ‌دیگر، اپل با اعمال این برنامه، بازه‌ی زمانی قرارگیری باتری روی ۱۰۰ درصد را به کمترین حد می‌رساند.

شارژ باتری را خالی نکنید

اگر به خاطر داشته باشید، پیش‌تر برای نگهداری از باتری گوشی گفته می‌شود گاهی اجازه بدهید باتری گوشی کاملاً خالی شود تا کالیبراسیون نمایش میزان شارژ باتری مجدد انجام شود و به‌عنوان مثال، در ظرفیت ۲۰ درصد شاهد خاموش شدن گوشی نشوید. اما این موضوع درباره‌ی باتری‌های امروزی صدق نمی‌کند.

نگهداری از باتری گوشی

در‌حقیقت خالی ‌شدن کامل باتری می‌تواند انجام واکنش‌های شیمیایی را سبب شود که با گذشت زمان، به کاهش عمر باتری می‌انجامد. اگر به سلامت باتری گوشی اهمیت بسیاری می‌دهید، بهتر است باتری را پس از رسیدن به حدود ۳۰ و در نهایت ۲۰ درصد، مجددا شارژ کنید. البته در قسمت‌های قبل ذکر شد که بهترین بازه شارژ گوشی از ۲۰ الی ۸۰ درصد است؛ یعنی اجازه پایین آمدن شارژ باتری به پایین ۲۰ درصد ندهید و از طرفی نگذارید باتری به شارژ بالاتر از ۸۰ درصد برسد.

باتری گوشی در صورت خالی شدن آسیب زیادی به آن می‌زند؛ این موضوع در حدی است که سازنده‌های گوشی‌ هوشمند همواره باتری محصولات جدید خود را تا ۵۰ درصد شارژ و سپس به بازار عرضه می‌کنند.

جلوگیری از افزایش دمای باتری

گرما دشمن خونی باتری است و دمای زیاد در طول زمان می‌تواند به کاهش شدید طول عمر باتری منجر شود. بدین‌ منظور، پیشنهاد می‌شود گوشی را از تابش مستقیم نور خورشید در پشت پنجره یا شیشه‌ی خودرو دور نگه دارید. گرمای شدید علاوه ‌بر کاهش عمر باتری، در برخی مواقع حاد می‌تواند موجب انفجار باتری شود.

استفاده از کابل و شارژر متفاوت، مشکلی ایجاد نمی‌کند

استفاده از شارژر و کابل غیر اصلی و متفاوت با کابل و شارژر اصلی گوشی، در‌صورتی‌که کابل یا شارژر آسیب‌دیده نباشد، به باتری آسیب نمی‌زند. البته پیشنهاد می‌شود از وسایل جانبی باکیفیت با برند‌های مطرح بهره ببرید و در نظر داشته باشید استفاده از شارژر‌ متفرقه و غیر اصلی می‌تواند منجر به آسیب رسیدن به باتری شود.

البته با درنظرگرفتن تمامی این موارد، استفاده از شارژر و کابل اصل داخل جعبه بهترین گزینه است؛ اما خیالتان از بابت شارژ با کابل‌ها و شارژرهای برند‌های باکیفیت دیگر مطمئن باشد. همچنین در نظر بگیرید که هنگام شارژ با ادوات غیر سازگار با فناوری مخصوص هر برند، دستگاه به‌طور پیش‌فرض با کمترین سرعت ممکن شارژ خواهد شد.

موارد مؤثر در نگهداری از باتری گوشی و شارژدهی

امروزه، عمر باتری یکی از معیارهای مهم در خرید گوشی محسوب می‌شود و بیشتر کاربران انتظار عمر شارژدهی مناسب دارند. عمر باتری مقوله‌ی پیچیده‌ای است که بسته به سخت‌افزار و نرم‌افزار گوشی‌، می‌تواند بازه‌ی گسترده‌ای باشد. درادامه، به معرفی مواردی پرداخته شده است که در کنار ظرفیت باتری، تأثیر زیادی بر عمر آن می‌گذارند.

سخت‌افزار قوی

سخت افزار قوی گوشی در افزایش طول عمر باتری تاثیر دارد

وظیفه‌ی اصلی باتری، تأمین توان مورد نیاز تمام سخت‌افزار گوشی است؛ از پردازنده گرفته تا صفحه‌نمایش و سایر اجزا. اما هر یک از این بخش‌های مصرف متفاوتی دارند. به‌عنوان ‌مثال، پردازنده‌های رده‌پایین یا میان‌رده درمقایسه ‌با انواع توانمند استفاده‌شده در گوشی‌های پرچم‌دار، توان کمتری مصرف می‌کنند. هرچه قدرت پردازنده بیشتر باشد، مصرف آن به همان اندازه بیشتر است؛ به‌ همین ‌دلیل، عمر باتری گوشی‌های میان‌رده و ارزان‌قیمت از گوشی‌های پرچم‌دار با هر اندازه‌ی ظرفیت باتری، بیشتر است.

نگهداری از باتری گوشی

برخی از ویژگی‌های سخت‌افزاری دیگر نیز در میزان شارژدهی تأثیر دارند. سیستم راداری سولی (Soli) در گوگل پیکسل ۴، یکی از نمونه‌های بارز محسوب می‌شود که به دلیل اسکن پیوسته‌ی فضای اطراف گوشی، منجر به مصرف باتری بیشتر در آن شده است. برخورداری از دوربین ToF برای فوکوس بهتر، بلندگوهای استریوی قوی و صفحه‌نمایش با رزولوشن 4K نیز می‌توانند مصرف باتری گوشی‌ها را افزایش دهند. تأمین توان وسایل جانبی کم‌مصرفی مثل قلم دیجیتال در گوشی‌های گلکسی نوت سامسونگ نیز در افزایش مصرف باتری (البته بسیار کم) نقش دارند.

بدون نیاز به کنترل تلویزیون با گوشی کانالا رو عوض کن

رخ نوسازی نمایشگر

نرخ نوسازی سریع‌تر در صفحه‌نمایش گوشی‌های هوشمند مدرن تأثیر مهمی در افزایش مصرف باتری دارد؛ به ‌همین ‌‌دلیل، با وجود پشتیبانی برخی گوشی‌های جدید از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز، تنظیمات نمایش به‌صورت پیش‌فرض روی ۶۰ هرتز قرار دارند. فناوری‌های پیشرفته‌ی تغییر پیوسته‌ی نرخ نوسازی نیز می‌تواند تأثیر محسوسی در مصرف باتری داشته باشد.

به‌عنوان مثال حالت ۹۰ هرتز صفحه‌نمایش پیکسل ۴ متناسب با محیط کاربری و شرایط استفاده، کاهش می‌یابد. به‌طور کلی هرچه نرخ نوسازی بیشتر شود، مصرف باتری صفحه‌نمایش و پردازنده‌ی گوشی (به ‌دلیل نیاز به پردازش بیشتر) افزایش می‌یابد.

نرم‌افزار مناسب

سیستم‌عامل و استفاده‌ی بهینه از سخت‌افزار نقشی بسیار کلیدی در شارژدهی گوشی و نگهداری از باتری گوشی دارد. در این خصوص می‌توان به سیستم‌عامل iOS اشاره کرد؛ باتری گوشی‌های آیفون با ظرفیت به‌مراتب کمتر، عمر باتری بسیار مناسبی به ارمغان می‌آورد که در شرایط مشابه و در دنیای اندروید ممکن نیست.

استفاده از برخی اپلیکیشن‌ها هم می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در شارژدهی گوشی داشته باشد. همان‌طور که می‌دانید، برنامه‌های زیادی ممکن است در پس‌زمینه فعال باشند که هر کدام از آن‌ها در حال مصرف انرژی است. مدیریت بهینه‌ی اپلیکیشن‌ها می‌تواند تأثیر بسزایی در شارژدهی داشته باشد. می‌توانید با مراجعه به بخش تاریخچه‌ی مصرف باتری در گوشی، اپلیکیشن‌های پرمصرف را شناسایی و در صورت امکان و عدم نیاز، آن‌ها را حذف کنید.

اینترنت 5G قاتل باتری گوشی است

استفاده از شبکه‌ی مخابراتی 5G یکی دیگر از عوامل بسیار تأثیرگذار در افزایش مصرف باتری است. مودم‌های 5G و تجهیزات رادیویی طراحی‌شده برای استفاده از جدیدترین نسل اینترنت همراه، از تجهیزات 4G مصرف باتری بیشتری دارند. حرکت به ‌سمت استفاده از شبکه‌ی 5G ضرورت استفاده از باتری‌های بزرگ‌تر را بیشتر می‌کند.

طبق گفته‌ی لو وی‌بینگ، ‌سرپرست ردمی، مصرف باتری گوشی‌های 5G حداقل ۲۰ درصد بیشتر از گوشی‌های 4G است؛ بنابراین ظرفیت باتری گوشی‌های 5G باید ۲۰ درصد بیشتر از گوشی‌های 4G باشد تا عمر باتری آن‌ها با گوشی‌های نسل قبل یکسان شود.

نور صفحه‌نمایش

یکی دیگر از روش‌های نگهداری از باتری گوشی را می‌توان کاهش نور صفحه‌نمایش گوشی عنوان کرد. در صورتی که از گوشی هوشمند خود در محیطی با نور کافی استفاده می‌کنید، بهتر است شدت نور را کاهش دهید تا بدین ترتیب، طول عمر باتری دستگاه را افزایش دهید.

اتصال به شبکه وای فای و دیتا

استفاده از اینترنت شبکه همراه به‌عنوان بلای جان باتری گوشی موبایل شناخته می‌شود. البته اتصال به شبکه وای‌فای هم منجر به کاهش شارژدهی باتری می‌شود؛ اما مصرف آن کمتر از اتصال به شبکه تلفن همراه است. در صورتی که نیازی به اینترنت و فعال بودن دیتای گوشی ندارید، بهتر است آن را خاموش کنید تا علاوه بر صرفه‌جویی در بسته‌های اینترنت، عمر شارژدهی بیشتری در طول روز به دست بیاورید.

استفاده از کابل و شارژر مناسب

استفاده از شارژر مناسب برای هر دستگاه از اهمیت بالایی برخوردار است. همراه داشتن یک شارژر و تعدادی کابل در مسافرت‌، شاید راحت‌تر از حمل شارژرهای مختلف برای دستگاه‌های مختلف باشد؛ ولی در بلندمدت بهتر است برای هر گوشی از شارژر مخصوص به خود استفاده کنید تا تا عملیات شارژدهی به بهترین نحو ممکن و مطابق با طراحی‌ سازنده انجام شود.

نگهداری از باتری گوشی

اگر مجبور شدید از شارژرهای جانبی استفاده کنید، حتماً از برندهای معتبر خریداری کنید. شارژرهای بی‌نام و نشان در ظاهر به مدل‌های اصلی شباهت زیادی دارند؛ ولی طبق بررسی‌های صورت‌گرفته، خروجی آن‌ها بسیار متفاوت است. حتی بارها دیده شده است که شارژرهای ارزان‌قیمت به دود کردن یا حتی به مرحله‌ی انفجار رسیده‌اند. مطمئناً نمی‌خواهید در خانه و درحالی‌که استراحت می‌کنید، با این اتفاق مواجه شوید.

فشارهای فیزیکی

سقوط و ضربه‌ی فیزیکی می‌تواند آسیب‌ جدی به باتری وارد کند و باعث نشت مواد شیمیایی خورنده شود که هم برای قطعات الکترونیکی و هم برای پوست بسیار مضر هستند. اگر با یک باتری آسیب‌دیده مواجه شدید، به‌شدت مراقب باشید. این اتفاق بسیار کم رخ می‌دهد؛ ولی باتری‌های آسیب‌دیده می‌توانند بسیار خطرناک و غیر قابل پیش‌بینی باشند.

مراقبت از باتری  و نگهداری از باتری گوشی

1. دستگاه یا باتری را از دمای بیش از 25 درجه سانتی گراد (77 درجه فارنهایت) دور نگه دارید

با داغ شدن باتری لیتیومی، نیروی باتری از دست رفته و ضعیف می شود. بهتر است این باتری ها را از منابع حرارتی دور نگه داشته و هرگز در یک جای داغ نگذارید. در این صورت عمر باتری بیشتر شده و شارژ را بیشتر نگه می دارد.

مثلا گوشی یا باتری را در خودروی داغ، در کابین یا کامیون قرار ندهید.

نگهداری از باتری گوشی

گوشی یا باتری را نزدیک شوفاژ، لوازم برقی داغ یا منابع حرارتی نگذارید.

اگر هوای بیرون داغ است، دستگاه را بیرون نگذارید تا داغ نکند.

2. گوشی و باتری را از سرما محافظت کنید

باتری در دمای اتاق، بین 20 تا 20 درجه سانتیگراد (68 تا 75 درجه فارنهایت) بهترین عملکرد را دارند. با این حال بهتر است که باتری را در دمای 0 درجه سانتیگراد (32 درجه فارنهایت) نگهداری کرده و شارژ کنید. دستگاه یا باتری را در جای سرد قرار ندهید. اگر هوا سرد است، گوشی را پوشانده و گرم نگه دارید.

برای مثال، در صورت سرد بودن گوشی را در جیب بگذارید.

در صورت سرد بودن گوشی را بیرون یا در اتاق سرد نگذارید.

گوشی یا لپتاپ را مقابل دریچه کولر نگذارید.

3. گوشی را در سایه بگذارید نه در نور آفتاب

گذاشتن گوشی یا باتری در آفتاب دمای آن را بالا می برد. در این صورت گوشی داغ می کند و خراب می شود. وقتی در ماشین هستید، گوشی را در جای سایه بذارید.

حین استفاده از گوشی آن را روی صندلی یا نزدیک پنجره نگذارید.

4. حین استفاده از دستگاه استراحت کنید تا داغ نکند

حین استفاده باتری به خاطر مصرف انرژی داغ می کند. اگر داغ کرد کارایی اش را از دست می دهد. پس با داغ شدن باتری و دستگاه کمی به آن استراحت بدهید.

نگهداری از باتری گوشی

اگر باتری یا دستگاه داغ کرد وقت استراحت است.

اگر در محیط داغ هستید باید بیشتر به دستگاه استراحت بدهید.

5. مراقب باشید باتری را نیندازید

ضربه یا لرزش عمر باتری را کم کرده و به آن آسیب می زند. با دقت باتری را نگه دارید تا نیفتد. دستگاه را در جایی که احتمال افتادن و لرزش وجود دارد قرار ندهید.

مثلا لپ تاپ را جلوی ماشین بگذارید نه در صندوق عقب. هیچکدام از دستگاه های دارای باتری لیتیومی را در صندوق عقب نگذارید.

6. دستگاه و باتری را از رطوبت دور نگه دارید

باتری آب را جذب می کند و آسیب میبیند. بنابراین آن را نزدیک آب نگذاشته و از شر باران محافظت کنید. مایعات را روی دستگاه برقی نریزید زیرا به آن آسیب می رساند.

اگر هوای بیرون بارانی است، و باید از دستگاه مراقبت کنید، روی آن را پوشانده و از شر آب محافظت کنید.

نگهداری از باتری گوشی

7. فن لپ تاپ را بررسی کنید تا نگرفته باشد

لپتاپ معمولا داغ می کند و دمای آن به باتری آسیب می رساند. با گذشت زمان باتری خراب می شود. خوشبختانه فن لپ تاپ از آن نگهداری می کند. بنابراین مرتب فن را بررسی کنید تا گرد و خاک در آن جمع نشده باشد و حین استفاده از کولر اطراف فن را شلوغ نکنید.

اگر نگران توقف کار نیستید باتری را درآورده و لپ تاپ را به برق وصل کنید تا باتری خراب نشده و داغ نکند.

8. اگر باتری شارژ نگه نمی دارد باتری را عوض کنید

تمام باتری های لیتیومی سرانجام خراب می شوند. دیگر از باتری کهنه استفاده نکرده و آن را عوض کنید.

زمانی که باتری شارژ را بیش از 80% پر نمی کند یا شارژ شدنش طول می کشد دیگر باید آن را تعویض کنید.

باتری را به مکان مخصوص ببرید تا بازیافت شود. آن را دور نیندازید.

 نگهداری از باتری لیتیومی

1. پیش از برداشتن باتری و نگهداری از آن تا 50% باتری را شارژ کنید: باتری به تدریج خالی می شود. برای پیشگیری از این حالت باید پیش از خارج کردن باتری آن را 50% پر کنید. در این صورت باتری زمانی که جداست، صفر نمی شود.

باید حداقل هر 6 ماه یکبار باتری را تا 50% پر کنید، البته اگر آن را برای مدت طولانی کنار می گذارید.

نگهداری از باتری گوشی

2. باتری را از دستگاه کنده و در جای مناسب بگذارید: اگر کل دستگاه را استفاده نمی کنید باتری را خارج کنید. در غیر این صورت باتری سریع تر خراب می شود. اگر باتری به تدریج خالی شد دستگاه خراب می شود. همیشه دستگاه و باتری را جداگانه نگه دارید.

3. باتری را در دمای زیر 75 درجه فارنهایت (24 درجه سانتی گراد) نگهداری کنید: دما به باتری لیتیومی آسیب می رساند بنابراین باید آن را در جای مناسب و خنک نگه دارید. آن را در یکی از اتاق های خنک خانه نگه دارید.

برای مثال آن را در کمد یا کشوی هال بگذارید.

باتری را در آشپزخانه، شیروانی یا گاراژ داغ نگذارید.

4. هر 2 تا 3 ماه یکبار باتری را بررسی کنید تا خالی نباشد: در حالی که می توانید تا 6 ماه باتری را نگه دارید بهتر است هر 2 تا 3 ماه یک بار آن را بررسی کنید. آن را به شارژر وصل کنید تا مطمئن شوید هنوز شارژ دارد.

پیش از برداشتن باتری آن را تا 50% شارژ کنید.

5. طی 6 ماه نگهداری باتری از آن استفاده کنید: باتری های لیتیومی در صورت استفاده نشدن از بین می روند. آنها را بیشتر از 6 ماه بی استفاده نگذارید. چون ممکن است دیگر شارژ نشوند.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

28 اردیبهشت 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *