لباس اسلامی

استقبال بانوان برای خرید لباس هایی با مدل اسلامی و پوشیده بیشتر شده و بسیاری برای روزمره و تفریحات خود از لباسهای بلند و پوشیده استفاده می کنند. گروه استایل شادمگ چند نمونه از مدل های لباس اسلامی را در اختیارتان قرار داده است.

مدل لباس اسلامی

پوشاک اسلامی، لباسی است که مطابق با آموزه‌های اسلام تفسیر می‌شود. مسلمانان انواع مختلفی از لباس‌ها را می‌پوشند که نه تنها از ملاحظات مذهبی بلکه از عوامل عملی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی نیز متأثر است.

در دوران مدرن، برخی از مسلمانان لباس‌هایی را بر اساس سنت‌های غربی پذیرفته‌اند، در حالی که برخی دیگر از لباس‌های سنتی مسلمانان استفاده می‌کنند، که در طول قرن‌ها به‌طور معمول شامل لباس‌های بلند بوده ‌است.

لباس اسلامی لباس اسلامی لباس اسلامی

لباس‌های گشاد علاوه بر مزایای عملی آن در آب و هوای خاورمیانه، عموماً مطابق با آموزه‌های اسلامی تلقی می‌شود، که مقرر می‌دارد نواحی بدن که طبیعت جنسی دارند باید از دید عموم پنهان شوند.

پوشاک اسلامی بانوان باید موها و بدن زنان را از مچ پا تا گردن پنهان ‌کند. برخی از زنان مسلمان نیز صورت خود را می‌پوشانند. پوشش اسلامی تحت تأثیر دو منبع، قرآن و حدیث است. شاخه صنعت مد تحت تأثیر اصول اسلامی به عنوان مد اسلامی شناخته می‌شود.

برای تولید لباس در کشور ما رعایت بسیاری از نکات پوششی مدنظر است. تولید پوشاک توسط تولیدکنندگان لباس دارای خط قرمزهایی است. بدیهی است که لباس‌هایی که در کشورهای دیگر از جمله فرهنگ پوششی است که چه‌بسا در تولید آنها معیارها و ارزش‌ها مدنظر قرار نمی‌گیرند، مورداستفاده عامه جامعه ما نیستند.

لباس اسلامی لباس اسلامی لباس اسلامی

ویژگی های لباس اسلامی در روایات

جنس لباس

علاّمه بزرگوار، مرحوم مجلسى(رحمه ‏الله) در کتاب پرارزش «بحار الأنوار» در آداب زىّ و تجمل روایاتى را نقل مى‏ کند که لازم است به پاره‏اى از آن روایات که بیانگر مسئله لباس است اشاره شود.

پیامبر بزرگ(صلى ‏الله ‏علیه ‏و‏ آله و سلم) به امیرالمؤمنین(علیه ‏السلام) فرمود: جامه حریر مپوش تا در بهشت جامه حریر بر تو بپوشانند.

در حدیث دیگر آمده: هر کس جامه حریر بپوشد، پوستش در قیامت به آتش سوزانده مى‌‏شود.

به سند معتبر از امیرالمؤمنین(علیه ‏السلام) نقل شده: جامه پنبه‌‏اى بپوشید که آن پوشش رسول خدا(صلى‏ الله ‏علیه ‏و ‏آله و سلم) و پوشش ما اهل بیت است و نبىّ اسلام جامه مویى و پشمى نمى‏‌پوشید مگر به علت و جهتى.

حضرت صادق(علیه‏ السلام) فرمود: جامه مویى و پشمى نپوشید مگر عذرى اقتضا کند.

امام صادق علیه ‏السلام فرموده: کتان از پوشش پیامبران است و بدن را فربه مى‌‏کند.

لباس اسلامی لباس اسلامی

رنگ لباس

در چند حدیث از نبىّ اسلام(صلى‏ الله ‏علیه ‏و‏ آله و سلم) آمده: جامه سپید بپوشید که پاکیزه‌‏ترین و نیکوترین جامه‌هاست.

امام صادق(علیه‏ السلام) مى‏‌فرماید: امیرالمؤمنین(علیه‏ السلام) اکثر اوقات جامه سپید مى‏‌پوشید.

حفص مؤذن مى‏‌گوید: حضرت صادق(علیه ‏السلام) را در حرم پیامبر بین قبر و منبر دیدم که جامه‏‌اى زرد به رنگ بِهْ پوشیده بود و نماز مى‏ خواند.

مدل یقه لباس زنانه و کاربردهای جذابش رو متناسب با استایل خودتون بشناسید

در حدیث حسن از حضرت صادق(علیه ‏السلام) نقل شده: جامه سرخ تیره پوشیدن کراهت دارد، مگر براى تازه داماد.

ابوالعلا ـ که یکى از راویان حدیث است ـ مى‏‌گوید: حضرت صادق(علیه‏ السلام) را در حال احرام دیدم که خود را با بُرد یمنى سبز پوشانده بود.

لباس اسلامی لباس اسلامی

رسول اسلام(صلى الله‏ علیه ‏و ‏آله و سلم) مى‏‌فرمود: سیاه پوشیدن مکروه است، مگر در سه چیز: کفش، کلاه [عمامه]، عبا.

نوع لباس اسلامی

اسلام، مردم را از پوشیدن جامه‌اى که از حد معمول بلندتر است و علت فخر و کبر بر دیگران مى‌‍‌شود منع کرده است.

– امام صادق(علیه‏ السلام) مى‌ فرماید: امیرالمؤمنین(علیه ‏السلام) به بازار رفت و سه پارچه خرید، به قیمت یک اشرفى، یکى را پیراهن کرد تا نزدیک بند پا و یکى را لنگ تا نیمه ساق و یکى را ردا تا پایین ‏تر از کمر، آن گاه دست به آسمان برداشت و پیوسته حمد الهى کرد تا به خانه بازگشت.

– امام موسى کاظم(علیه ‏السلام) فرمود: ترجمه ظاهر وَ ثِیَابَکَ فَطَهِّرْ .۱۳ این است که جامه‌هاى خود را پاک گردان با توجه به این ‏که جامه‏‌هاى حضرت رسول(صلى ‏الله ‏علیه ‏و ‏آله و سلم) همیشه پاک بود، مراد الهى این است که جامه را کوتاه کن که آلوده نشود (آلوده به کثافات ظاهر و آلوده به کبر و غرور و خودپسندى).

– از حضرت باقر(علیه ‏السلام) نقل شده: حضرت رسول(صلى الله‏ علیه ‏و‏ آله و سلم) به شخصى وصیت کرد که زینهار که پیراهن و اِزار خود را بلند میاویز که این از تکبر است و خدا تکبر را دوست نمى‌دارد.

– نبىّ اسلام(صلى ‏الله ‏علیه ‏و‏ آله و سلم) به ابوذر فرمود: هر که از روى تکبر جامه‌اش را بر زمین کشد، حق تعالى در قیامت نظر رحمت به او نفرماید.

– اسلام، مردان را از پوشیدن لباس زنان و زنان را از پوشیدن لباس مردان منع مى‏‌کند۱۷ و همچنین مسلمانان را از پوشیدن لباسى که مخصوص به کفار است، نهى مى‌‏نماید.

– امام باقر(علیه ‏السلام) مى‌‏فرماید: جایز نیست زنان شبیه به مردان شوند؛ زیرا رسول خدا(صلى ‏الله‏ علیه ‏و‏ آله و سلم) لعنت کرد مردانى که خود را شبیه زنان کنند و زنانى که خود را شبیه مردان بیارایند.

– امام صادق(علیه ‏السلام) مى‏‌فرماید: خداى عزّ و جل به پیامبرى از پیامبرانش وحى فرمود که به مؤمنان بگو: جامه دشمنان مرا مپوشید و طعام دشمنان مرا نخورید و به مسلک دشمنان من سلوک ننمایید که شما هم جزء آنان قرار خواهید گرفت.

نتیجه

از مجموع روایات استفاده مى‏‌شود که مردان باید از لباس حریر، ابریشم و طلاباف بپرهیزند و از پوشیدن لباسى که از پوست حیوانات حرام گوشت تهیه شده خوددارى کنند و از پوشاندن بدن به لباس زنان و کفار خوددارى کنند .

لباس اسلامی لباس اسلامی

مرد و زن سعى کنند از پوشیدن لباس‏‌هایى که اسلام به هر یک از آنان حرام نموده کناره‌گیرى نمایند و همچنین بر مردان و زنان لازم است از پوشیدن لباس بدن نما و لباس تنگ و لباسى که محرک شهوت نامحرمان است جدا خوددارى نمایند.

راهنمای کامل انتخاب جوراب شلواری مناسب تیپ شما

لباس مجلسی اسلامی

در اینجا هشت نکته برای خرید پوشاک و لباس اسلامی بیان شده است که توجه به این نکات در نهایت باعث می‌شود که شما از دیدن کمد لباس‌هایتان لذت ببرید.

به مواد استفاده‌شده در الیاف پارچه دقت کنید

کارول دیویدسون، بنیانگذار مد و مشاور در نیویورک می‌گوید: «از خود بپرسید که آیا این لباس نیاز به مراقبت‌های ویژه هنگام استفاده و شست‌وشو دارد .

مثلا اگر قرار است من ٣٠ دلار برای خرید این لباس هزینه کنم، آنگاه شست‌وشوی این لباس راحت است یا اینکه رنگ می‌دهد و شستن آن بسیار سخت است و این یک نشانه بر مطمئن‌بودن الیاف استفاده‌شده در آن است.

 چروک‌شدن پارچه را امتحان کنید

برای اینکه مطمئن باشید که لباس اسلامی را که قرار است در طول روز به تن داشته باشید، به زودی چروک نمی‌شود باید برای چند ثانیه پارچه آن را در دست مچاله کنید  ببینید که به راحتی چروک می‌شود یا نه.

لباس اسلامی

به این ترتیب اگر به راحتی چروک نشد، از جنس پارچه استفاده‌شده در آن کاملا مطمئن می‌شوید و از این لحاظ مشکلی برایتان پیش نخواهد آمد.

سعی کنید لباس را قبل از خرید پرو کنید

دل روسو (Del Russo) فعال در مد و سبک و شیوه زندگی در شهر نیویورک می‌گوید: «برخی از خانم‌ها فقط به هنگام خرید به مدل و اندازه لباس نگاه می‌کنند و بدون آنکه بخواهند آن را پرو کنند، آن را می‌خرند.

اما این اشتباه است و باید سعی کنید لباس‌هایی را انتخاب کنید که قابل پروکردن باشند و فروشنده اجازه پوشیدن آن را قبل از خرید به شما داده باشد تا هنگامی که به خانه برمی‌گردید و آن را می‌پوشید، از فرم لباس در بدنتان پشیمان نشوید.»

لباس اسلامی

به رنگ‌ها و مدل لباس اسلامی خود تنوع دهید

بسیاری از ما سبک و سلیقه و رنگ‌های مورد علاقه خود را به هنگام خرید اصلا تغییر نمی‌دهیم و وقتی به کمد لباس‌هایمان نگاه می‌کنیم، همه مدل‌ها و رنگ‌ها تکراری هستند .

این باعث می‌شود که از لباس‌های خود زده شویم و بسیاری از آن‌ها را نپوشیم.

ملارگو می‌گوید: «قبل از اینکه به خرید بروید، به کمد لباس‌های خود نیم‌نگاهی بیندازید و آن‌ها را در ذهن خود بسپارید تا در هنگام خرید لباس‌های تکراری تهیه نکنید.»

لباس اسلامی

به مدل لباس اسلامی هم در تنتان دقت کنید

مهم نیست که به هنگام پوشیدن لباس جلوی آینه چه ژستی می‌گیرید بلکه باید عادی بایستید و آن را پرو کنید.

استفانی پولی (Stephanie Poli) وبلاگ‌نویس مد و سردبیر تلویزیونی می‌گوید: «به هنگام پرو لباس باید یک نگاه اجمالی و در عین حال دقیق در آینه به لباس بیندازید و به کمک یک آینه کوچک پشت لباس را هم در تن خود ببینید .

کالکشن مدل های مانتو بهاره ۱۴۰۳ شیک و با کلاس

اگر وقت دارید، بهتر است دو سایز از آن را در بدن خود پرو کنید تا مطمئن باشید کدام یک بهتر است و از دیدن پشت لباس در بدنتان غافل نشوید.»

 دقت در نور اتاق پرو و آینه‌ای که در آن پرو می‌کنید

به هنگام پرو لباس اسلامی دقت کنید که نور اتاق پرو چگونه است و باید نور کافی وجود داشته باشد و تاریک‌بودن باعث می‌شود که به خوبی نتوانید زیبابودن لباس را در تنتان تشخیص دهید .

ممکن است بعد از آنکه به خانه برگشتید و زیر نور زیاد خانه آن را پرو کردید، با چیزی که در فروشگاه پرو کرده بودید کاملا متفاوت باشد. آینه کج نیز می‌تواند گمراه‌کننده باشد، مثلا یک‌سری آینه‌ها ممکن است شما را لاغرتر و کشیده‌تر نشان دهند و باعث گمراهی شما شوند.

لباس اسلامی

آینه‌ای که صاف به دیوار چسبیده است، بهتر است. در صورتی که در بسیاری ازفروشگاه‌ها آینه را در یک قاب زیبای ضخیم به صورت کج قرار داده‌اند. این مدل آینه فرم اصلی لباس را در بدن به گونه‌ای دیگر نشان می‌دهد.

 به هنگام پرو لباس اسلامی تحرک داشته باشید

تنها ایستادن در جلوی آینه و به لباس در بدن خود نگاه‌کردن برای انتخاب لباس کافی نیست.

بلکه باید کمی به این طرف و آن طرف بروید و مثلا روی نوک پا‌های خود بایستید . مخصوصا اگر در حال خرید دامن یا شلوار هستید . باید در آن بنشینید و بلند شوید. مطمئن شوید که آن برایتان تنگ نیست و در آن احساس راحتی می‌کنید.

حتی اگر می‌خواهید لباسی را برای شرکت در یک جشن تهیه کنید، بهتر است مطمئن باشید که به راحتی می‌توانید در این لباس دست‌های خود را تکان دهید و برقصید.

جزییات لباس را بررسی کنید

به هنگام خرید لباس به دکمه‌ها و زیپ لباس و دیگر مواردی که ممکن است در لباس کار شده باشد، دقت کنید و از سالم‌بودن آن‌ها مطمئن شوید .

همچنین باید نگاه کنید که درز‌های لباس حداقل به اندازه یک تا دو سانت اضافه پارچه داشته باشد . در صورت نیاز به گشادکردن لباس راه‌حلی برای آن وجود داشته باشد.

مدل لباس اسلامی چیست؟

پوشاک اسلامی، لباسی است که مطابق با آموزه‌های اسلام تفسیر می‌شود. مسلمانان انواع مختلفی از لباس‌ها را می‌پوشند که نه تنها از ملاحظات مذهبی بلکه از عوامل عملی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی نیز متأثر است.

چرا باید به مواد استفاده‌شده در الیاف پارچه دقت کنید؟

از خود بپرسید که آیا این لباس نیاز به مراقبت‌های ویژه هنگام استفاده و شست‌وشو دارد . مثلا اگر قرار است من ٣٠ دلار برای خرید این لباس هزینه کنم، آنگاه شست‌وشوی این لباس راحت است یا اینکه رنگ می‌دهد و شستن آن بسیار سخت است و این یک نشانه بر مطمئن‌بودن الیاف استفاده‌شده در آن است.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۴ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

20 بهمن 1400

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *